هدایت شده از شهر پاسخ 🌍
🌼🌸🍀🌼🌸🍀
🔻عملِ کم، ولی خوب🔻
تو بازار چوب فروشها، تو هر حجره، شاید روزی چند کامیون چوب معامله بشه..🚚🚛
ولی آخرِ روز اگه ازشون سؤال کنی، چقدر کاسبی کردی؟؟؟💵💰
مثلاً میگه دویست هزار تومن، یا سیصد هزار تومن.😟☹️
اما یک مُنَبَّتکار، یه تکّه کوچیک از همون چوبها رو میگیره و حسابی روش کار میکنه.. و روش نقش و نگارهای زیبا خلق میکنه...😇
بعد همون تکّه چوبِ کوچیک رو یک میلیون تومن یا بیشتر میفروشه...💵💰😳
و گاهی اوقات انقدر همون تکّه چوبِ کوچیک نفیس میشه، که نمیشه روش قیمت گذاشت.😳
👌 اعمال عبادی هم همینطوره.
⚠ زیاد #عبادت کردن، خیلی ارزش نداره،
👈 بلکه روی عمل حسابی کار کردن، و اون رو خوب از کار در آوردن، خیلی مهمّه.👉
آدم زیارت عاشورا، دعای کمیل، نمازِ شب، و... رو کم بخونه، ولی خوب بخونه.
بعضیها انگار کُنتِرات برداشتن، باید حتماً بخونن و تموم کنن.
❗️❗️لازم نیست خیلی بخونی.
️⚠ در زیاد خوندن، خطر عادت شدن و بیروح شدن، و بی توجّه تکرار کردن وجود داره.
❗️ملاکِ قرآن برای قبولیِ اعمال "اَحسَنُ عَمَلا" است، نه "اَکثَرُ عَمَلا".❗️
اَحسَنُ عَمَلا👈 یعنی خوب و به نحو احسن انجام دادن.
اَکثَرُ عَمَلا👈 یعنی زیاد و کثیر انجام دادن.
☝️ لذا خدا میفرماید ما شما رو خلق کردیم، تا مشخص بشه کدومتون بهتر عمل میکنید، نه اینکه کدومتون بیشتر عمل میکنید:
✿ خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَیَاةَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا.
💢 خدا مرگ و حیات را آفرید، تا شما را بیازماید، که کدام یک از شما بهتر عمل میکنید.سوره ملک، آیه ۲
☝️ و بعد هم در جای دیگر میفرماید، کسانی که عمل رو به نحو احسن انجام میدن، اجرشون پیش ما محفوظه:
✿ إِنَّا لَا نُضِیعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلًا.
💢 مسلّماً ما پاداش کسانی که اعمال نیک انجام میدهند را، ضایع نخواهیم کرد!
سوره کهف، آیه ۳۰
#معارفقرآن، #تمثیلات، #عملکمولیخوب.
@darshainabazqoran
هدایت شده از ثانیه شمار ظهور
#احکام
#احکام_تقلید
🔷مساله ی 1 🔷
❎عقیده ی مسلمانان به اصول دین بایداز روی دلیل باشد 'ولی دراحکام غیر ضروری دین 'باید یا مجتهد باشد که بتواند احکام را از روی دلیل بدست اورد ،یا از مجتهدتقلید به دستور او رفتار کند ،یل از روی احتیاط طوری بوظیفه خود عمل کند ک ب وظیفه خود عمل نمیاید که یقین کند تکلیف خود را انجام داده است ،به طور مثال اگر عده ای از مجتهدین کاری را حرام و بعض دیگر میگویند حرام نیست ،ان را عمل نکند یا این که بعض مجتهدین میگویند عملی مستجب و بعض دیگر واجب میدانند ان را به احتیاط عمل کند و اگر نمیتوانداحتیاط کند ،*واجب* است از مجتهد تقلید نمایید..❎
🔷احکام دستورات دین :
⭕1 احکام ضروری دین 《 در احکام ضروری تقلید ممنوع است》
●۱اصول دین + اصول مذهب
●۲فروع دین
●۳بعضی احکام که ضروری دین است
■نخوردن شراب . حجاب
⭕2 احکام غیر ضروری دین 《 همان رساله ی عملیه است باید به رساله ی مرجع خود رجوع کند .احکام عبادات ،احکام معامله》
●1باید مجتهد باشد
●۲از مجتهد تقلید کند
●۳از راه احتیاط عمل کند
♧مهمترین فرق بین منکر ضروری دین و منکر غیر ضروری دین ؟
منکر ضروری دین | کافر است
منکر غیر ضروری دین |کافر نیست
@porsemanmoshavere
🔹🔸🔹🔸
⇝
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🔺فقط #بالینک به اشتراک بذارید👌
࿐🌸❒○🌼○❒🌸࿐
هدایت شده از ثانیه شمار ظهور
دراین عمرکه میدانے
فقط چندےتو مهمانے !
به جان و دل
توعاشق باش
رفیقان رامراقب باش
مراقب باش ﺗﻮبه آنے
دل مورےنرنجانے
که در آخر تومیمانے و
مشتی خاک که ازآنے
💓💞💞💞💞💞💞💞💞💞
🔆〽️🔆〽️🔆〽️🔆〽️🔆〽️
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
هدایت شده از ثانیه شمار ظهور
🌼 پرسش:
⁉️ حکمت اينکه سگ نجس شدچيست؟
🌼 پاسخ:
موضوع نجاست سگ يک مساله فقهي است که روايات زيادي براي آن وارد شده است و اجماع فقها هم بر نجاست آن بوده است. محکم ترين دليل ما در عمل به احکام و لازم دانستن آنها، تسلیم و تعبّد به سخنان خداوند حکیم است که توسط پيامبرش به ما ابلاغ شده است؛ اگر چه ما دليل واقعي آن حکم را ندانيم.
در مورد فلسفه واقعي اين حکم بايد گفت: فلسفه بسياري از احکام الهي بيان نشده، مانند عدد رکعات نمازهاي پنجگانه. اما مسلمان چون اعتقاد و باور به خداوند و علم و حکمت او دارد و چون احکام الهي، هر چند ظاهرا جزو اعتباريات هستند، اما از پشتوانه اي حقيقي برخوردارند و داراي مصلحت و مفسده واقعي است(دنيوي يا اخروي، فردي يا اجتماعي، جسمي يا روحي)، به آنها عمل ميکند و معتقد است که همه احکام فلسفه وحکمت دارند؛ هر چند ما نتوا نيم آنها را کشف کنيم.
نجاست سگ در روايات از دو راه فهميده مي شود:
1- رواياتي که به صراحت در آن کلمه نجس براي سگ آمده است. مانند: «عذافر از امام صادق (عليه السلام) از نوشيدن و وضو گرفتن با پس مانده آبي که بعضي از حيوانات (سنور، گوسفند، گاو، شتر ، الاغ ، اسب، استر و درندگان) نوشيده اند، سوال کرد. امام فرمود: بنوش و وضو بگير. سپس از سگ سوال کردم. امام فرمود: نه. پرسيدم: آيا او يک درنده (مثل ديگر درندگان) نيست؟ فرمود: نه به خدا، او نجس است. نه به خدا، او نجس است.»(1)
2- رواياتي که بجاي تصريح به نجاست سگ، حکم نجاست سگ آمده است. در اين روايات، روش برخورد با سگ، نيمخورده او و ... ، همانند روش بر خورد با نجاسات ديگر است. به عنوان مثال به روايات زير دقت کنيد: «ابن مسلم مي گويد از امام صادق (عليه السلام) سوال کردم: اگر سگي از ظرفي آب بياشامد وظيفه چيست؟ آن حضرت فرمود: لازم است ظرف را بشوئيد.»(2) در اين دسته از احـاديـث، حکم عدم جواز آشاميدن و وضـو گرفتن از نيم خورده سگ به صراحت بيان شده است، که قرينه ايست بر نجاست سگ. براي اثبات نجاست سگ، روايات بقدري زيادند که هرگز نمي توان در اعتبار و قطعيّت آنها اشکال کرد و ما تنها به ذکر چند نمونه آن اکتفا کرديم.
تذکر دو نکته:
1. طهارت و نجاست، ارزش مخلوقات و حقوق آنها را کم يا زياد نمي کند. حيوانات، همگي مخلوقات و بندگان حق تعالي هستند، بنا بر اين هرکدام، در حد و اندازه خود، از حقوقي برخوردار است. شريعت هرگونه آزار حيوانات و از جمله سگ را ممنوع نموده و حفظ جانشان را لازم شمرده است تا آنجا که حتي در صورت کمبود آب براي شرب حيواني مانند سگ، نبايد با آن وضو گرفت. بلکه بايد تيمم کرد و حيوان را سيراب نمود. رعايت حقوق سگ يا هر موجود ديگري به معني عدم آزار، رسيدگي به آب و غذا و مانند اين امور است. ولی اينکه حيوان، مونس يا همبازي انسان باشد يا توسط انسان نوازش شود، فايده اي به حال حيوان ندارد تا جزو حقوق حيوان باشد.
2. مفيد و وفادار بودن، ارتباطي با نجاست ندارد، همان طور که خون نجس، ضرورت حيات است. سگ حيواني است وفادار و در طول تاريخ منافع زيادي براي انسان داشته است. اما مفيد بودن ربطي به طهارت و نجاست ندارد. مثلا با وجودي که زندگي ما به خون وابسته است، در عين حال نجس هم هست. بنا بر اين نجاست به معني بيفايده بودن نخواهد بود همان طور که نجس بودن هرگز به معني نفي حقوق نبود.
3. امکان دارد اعلام نجاست برای این حیوان، از جهت بهداشت فردی باشد که مانع سرایت بعضی بیماری ها از سگ به انسان شود؛ و یا بعضی جنبه های روانی بوده تا انسان به این حیوان علاقه مفرط پیدا نکند، تا جائی که سگ خود را بهتر از همسر، فرزند، خانواده و دوست و رفیق بداند؛ یعنی آنچه که امروزه متأسفانه در بعضی جوامع ملاحظه می کنیم.
پي نوشت ها:
1. شيخ حر عاملى،وسائل الشيعة، ج 1، ص 226، ح 576- 6.
2. همان، ج1، ص225.
https://eitaa.com/joinchat/3397320738C0c4c71fad0
🛑فقط با لینک به اشتراک بگذارید 👌
هدایت شده از رساله امام خامنهای
‼️نشستن بعد از سجدهی دوم در رکعاتی که تشهد ندارد بنابر احتیاط واجب
🔷در رکعت اول و نیز در رکعت سوم نمازهای چهار رکعتی، بنابر احتیاط واجب باید بعد از سجدهی دوم بنشیند و سپس برای رکعت بعد برخیزد.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
هدایت شده از تَهذیبِ نَفْس
✍رفتارهای زیر جاذبه ي شخصيت شما را کم میکند.
۱. نصیحت تکراری
۲. تذکر مداوم
۳. سرزنش
۴. منت گذاشتن
۵. مقایسه کردن
۶. جرو بحث کردن
۷. برچسب منفی زدن
۸. نفوس بد زدن
⇝ @Tahzibe_Nafs
هدایت شده از دوستداران استاد قرائتی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری
✍سخنرانی استاد قرائتی
📻موضوع: زنده نگهداشتن یاد شهداء
✅کانال استاد قرائتی
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
http://eitaa.com/joinchat/3818061843C235cbc6c5e
هدایت شده از دوره های قرآنی کودک و نوجوان
#قرآن: دشمن علی، کافر است
علامه طباطبایی در المیزان در ذیل آیه نخست سوره معارج، روایتی آورده است بدین شرح:
بعد از آنكه رسول خدا (ص) على (ع) را به خلافت نصب كرد و فرمود:" من كنت مولاه فعلى مولاه- هر كه من مولاى او هستم على مولاى او است"، خبر به شهرهاى عرب رسيد از آن جمله خبر به گوش نعمان بن حارث فهرى رسيد. از ديار خود حركت نموده به نزد رسول خدا (ص) مشرف شد و عرضه داشت: به ما دستور دادى كه به" لا اله الا اللَّه" اعتراف كنيم و نيز به اينكه تو رسول خدايى شهادت دهيم و دستور دادى جهاد كنيم، حج بجاى آوريم، روزه بگيريم، نماز بخوانيم، و ما هم قبول كرديم. آيا به اين مقدار راضى نشدى تا اينكه اين پسر را به خلافت نصب نموده و گفتى: " من كنت مولاه فعلى مولاه". حال بگو بدانم اين از ناحيه خودت بود و يا از ناحيه خداى تعالى؟ فرمود: به آن خدايى سوگند كه به جز او معبودى نيست، اين دستور از ناحيه خدا بود.
نعمان بن حارث برگشت، در حالى كه مىگفت:" بار الها اگر اين سخن حق است و از ناحيه تو است پس سنگى از آسمان بر سر ما ببار" همين كه سخنش تمام شد خداى تعالى با سنگى آسمانى بر سرش كوبيد و او را در جا كشت، و اين آيه را نازل فرمود:" سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ".(ترجمه المیزان، ذیل آیه شریفه)
1️⃣ نکته:
طبق روایتی که جناب علامه از مجمعالبیان نقل کردند، حارث بن نعمان مدعی است که به همه دستورات الهی گردن نهاده و تنها زیر بار حکم ولایت کسی همچون علی علیهالسلام نمیرود. در آیه بعد میخوانیم که از وی به عنوان "کافر" یاد شده میفرماید: لِّلْكَافِرِينَ لَيْسَ لَهُ دَافِع. از این آیه فهمیده میشود که اگر کسی اهل نماز، روزه، جهاد، خمس، زکات و ... هم باشد اما معتقد به ولایت حضرتش نباشد، باز کافر است (و البته کفر، مراتب دارد).
___________________
❇️کانال اختصاص علامه طباطبایی ره
@allame1001
https://eitaa.com/joinchat/2523988014C59c02fdb37
هدایت شده از عجیب ترین های جهان
یکی ازتلخترین عکسهایی که دیدم :
رئیس قبیله ای سرخپوست در حال واگذاری زمین های اجدادی شان به دولت آمریکا جهت یک پروژه سدسازی و آبرسانی، اشک می ریزد!
@ajaeb_jahan
هدایت شده از 📚 داستان های آموزنده 📚
✨﷽✨
✨🔷بـــهلول و کمک به فـقــرا 🔷✨
✍روزی هارون الرشید به سربازانش دستور داد تا بهلول دیوانه را به نزد او بیاورند. سربازان پس از ساعتی گشت زدن در شهر بهلول دیوانه را در حال بازی با کودکان یافتند. و او را به نزد هارون الرشید بردند
هارون الرشید با روی باز از بهلول استقبال کرد و گفت مبلغی پول به بهلول بدهند. که بین فقرا و نیازمندان تقسیم کند و از آنها بخواهد برای سلامتی و طول عمر هارون الرشید دعا کنند. بهلول وجه را از خزانه هارون الرشید گرفت و لحظه ای بعد دوباره به نزد خلیفه هارون الرشید رسید. هارون الرشید با تعجب به بهلول نگاه کرد و گفت ای دیوانه چرا هنوز اینجایی ! چرا برای تقسیم کردن پول به میان فقرا نرفته ای ؟
بهلول ( عاقل ترین دیوانه ) گفت : هر چه فکر کردم از خلیفه محتاج تر و فقیرتر در این دیار نیافتم. چرا که می بینم ماموران تو به ضرب تازیانه از مردم باج و خراج می گیرند و در خزانه ی تو می ریزند. از این جهت دیدم که نیاز تو از همه بیشتر است لذا وجه را آورده ام تا به خودت بازگرداندم
┈┈•✾🌿🌺🌿✾•┈┈
📚 #داستانهای_آموزنده
•✾📚 @Dastan 📚✾•
هدایت شده از مهندسی ذهن استاد نیلچی زاده
بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون.
رهبر شیعیان اندونزی به لقاء الله پیوست .
پرفسور دکتر " جلال الدین رحمت " موسس سازمان اهل بیت اندونزی و دلباخته ی امامین انقلاب ، امروز دوشنبه ( ۲۷ بهمن ۹۹/) به دیار حق شتافت .
شخصیت بی بدیلی که تشرف میلیون ها تن از مرد و زن اندونزیایی به مکتب حقه تشیع ، پس از انقلاب ، مرهون زحمات مستمر و خالصانه آن مرد الهی بوده است.
در این خصوص بیان چند نکته مفید به نظر میرسد ؛ گرچه در این لحظه که خبر از دست دادن این رفیق شفیق ، را دریافت نموده ام حقیقتا ، قدرت نگارش ندارم؛ اما مایلم اشک چشم را با این کلمات آمیخته نمایم تا مرهمی باشد بر مصیبت از دست دادن این مرد بزرگ .
۱ : مرحوم دکتر جلال ، زمانی که در خارج از کشور برای تحصیل ، زندگی میکرد با مطالعه و فحص و جستجو ، مسیر اهل بیت علیهم السلام و مکتب امام را انتخاب کرد و خود بارها میگفت در کنار مطالعه کتب دانشمندان شیعه ، شیفته مرحوم امام خمینی" ره" شدم ؛لذا این مسیر را انتخاب کردم.
۲ : اگر در اندونزی قبل از انقلاب به تعداد انگشتان ، شیعه اثنا عشری داشتیم و امروزه میلیون ها فرد مفتخرند به پیروی از مکتب اهل بیت علیهم السلام ، این نیست مگر به خاطر تلاش این مرد بزرگ ؛ شیعیان امروز اندونزی وامدار این شخصیت الهی اند.
۳ : عکس بزرگ مرحوم امام "ره "و مقام معظم رهبری " حفظه الله " در منزل دکتر جلال در جاکارتا ، برای هر ایرانی و خارجی که به خدمت شان میرسید ، قابل تحسین بود ؛ چرا که ورد زبان دکتر جلال این بود :
" سیدنا القائد در قلب من است".
چهار : دکتر جلال با نگاه تشکیلاتی اش ، سازمان اهل بیت اندونزی را تاسیس نمود و با تاسیس نمایندگی در استان های اندونزی سهم بسزایی در ترویج مکتب اهل بیت "علیهم السلام "داشت.
۵.دکتر جلال با تاسیس مجتمع آموزشی " شهید مطهری " که به عنوان یکی از مدارس بسیار مهم آموزشی در اندونزی مطرح است ، قصد ترویج مکتب امامین انقلاب در قالب رسمی آموزشی را داشت که بحمدالله این مهم توسط فرزند لایق و قابلش، جناب آقای دکتر مفتاح رحمت در حال انجام است.
۶.دکتر جلال شخصیتی است که وقتی انحرافی را از یکی از نزدیکان خود میبیند که با خط مشی ترسیم شده از سوی نظام عزیز ما سازگاری ندارد و تذکری به او داده میشود ، با جان و دل میپذیرد و ابراز میدارد بخاطر سیدنا القائد، ( امام المسلمین آیه الله خامنه ای) ، حاضرم هر کاری را انجام دهم.
هرگز این خاطره بسیار زیبا از یادم محو نخواهد شد که در جلسه دو نفره ی حقیر در منزل ایشان ( از ۱۰ شب تا ۲ بامداد) و آگاهی بخشی نسبت به مواظبت بر رسوخ تشیع انگلیسی در اندونزی ، بلافاصله "سمعا و طاعه" گفت و کاری کرد کارستان ؛ کار بزرگ او را بعید بود دیگران انجام دهند؛ اما با بصیرتش ،تبعیت از امام المسلمین را ، به نحو شایسته به انجام رساند.
۷. دکتر جلال حقیقتا زبان گویای اسلام در اندونزی بود.
سحر کلام او نبی گونه بود .آن چنان در سخنرانی هایش به زبان اندونزیایی ، در جان و قلب مردم جای می گرفت که نمونه نداشت. جامع اضداد بود در سخن.
در یک آن،هنگام سخنرانی اش، خنده های مردم از حالت عادی هم ، می گذشت و در همان لحظه ، آنگاه که از کرامت مولای ما امیر المومنین علی ابن ابیطالب علیه السلام سخن میگفت یا از مصائب سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام، میگفت ، همه ، با تمام وجود اشک می ریختند.
به دوستان در همان زمان در وصف جلال این جمله عربی را می گفتم: " و له سحر فی الکلام"
۸.دکتر جلال بین علم و عمل حاکمیتی جمع کرد ؛ آنگاه که میتوانست فقط به عنوان یک استاد دانشگاه و یک مبلغ ، انجام وظیفه نماید ،اما مسیر دیگری را نیز انتخاب کرد و پا را فراتر گذاشت و در صحنه حاکمیت در اندونزی در پارلمان، نقش کلیدی ایفا نمود. برخی از طرح ها و لوایح که با قدرت زر و زور تندروها و سلفی ها ، در صورت تصویب در پارلمان بر علیه شیعیان تمام میشد ، این " جلال " بود که مانع تصویب میشد و همان کلام سحرگونه اش در پارلمان ، مسیر را به سمت اسلام ناب و نه افراطی، هدایت میکرد.
بدون شک ، امروز روز جشن تکفیری ها در منطقه جنوب شرق آسیاست؛ اما از روح بلند امام هادی علیه السلام، استمداد میکنیم این عزیز ما را با مولایش امیرالمومنین علی ابن ابیطالب "علیه السلام " محشور فرماید و به فرزند نازنین ، فاضل و بابصیرتش جناب آقای دکتر مفتاح ، توفیق عنایت کند که راه پدر را ادامه دهند .
از راه دور ، دست و بازوی عزیز دلم ، مفتاح سعادت جوانان اندونزیایی را میبوسم و از اعماق قلبم به این برادر انقلابی ، تسلیت میگویم .
دکتر حجت الله ابراهیمیان
رایزن فرهنگی سابق جمهوری اسلامی ایران در اندونزی.