eitaa logo
رهجو
939 دنبال‌کننده
231 عکس
22 ویدیو
72 فایل
🔸لطفا اهل علم وارد شوند. 💢 در کانال (رهجو) در صدد هستیم مسائل حوزوی از قبیل ادبیات، فقه، اصول، رجال و... را مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم. کپی مطالب بدون ذکر منبع شرعا جایز نیست. 📌 ارتباط : @sib213
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ نکاح معاطاتی(4) ✔️استاد کمال حیدری : ❓زن و مردی چند سال قبل باهم ازدواج نموده و صاحب فرزندانی شدند؛ سپس مشخص گردید که از روی جهل، صیغه عقدی میانشان خوانده نشده. حکم ازدواج و فرزندان و نکاح بعدی ایشان چگونه است؟ 🔸اگر قصد و نیت ایشان ازدواج و زندگی مشترک بود، در این‌صورت نکاح معاطاتی صحیح است، به‌خصوص با وجود جهل. @rahjoo_213
❇️ نکاح معاطاتی(5) ✔️آیت الله سید صادق روحانی: ⬅️ فتحصّل: أنّه لا مانع عقلاً ولا شرعاً من جريان المعاطاة في النكاح، ومقتضى العمومات والإطلاقات جريانها فيه، كسائر مضامين العقود، ولكن قام الإجماع علىٰ‌ عدم الجريان، وهو المستند لو ثبت وكان تعبّديّاً لا مستنداً إلى الوجوه المتقدّمة، وهو الفارق بين النكاح وغيره من مضامين العقود، فإنّه يجوز إنشائها بالفعل بخلافه. @rahjoo_213
❇️ نکاح معاطاتی(6) 🔰نکاح در معاطات ثبوتاً متصوّر است آیت‌الله نوری همدانی: 🔸 بحثمان در کلام میرزای نائینی(ره) بود ، ایشان فرمودند که اگر در نکاح لفظ و ایجاب و قبول نباشد می شود زنا لذا ما نکاح معاطاتی نداریم ، حضرت امام(ره) و عده ای کلام ایشان را قبول نکردند و فرمودند این استدلال درست نیست بلکه در نکاح نیز معاطات ثبوتاً متصوّر است چراکه در میان عقلاء و أهل عرف نکاح با زنا فرق دارد و این دو از دو مقوله جدای از هم می باشند ، در نکاح بخلاف زنا عرفاً مراسماتی وجود دارد و مقدمات و لواحق و آثار و تبعات خاصی مترتب بر آن می شود البته اگر صیغه در نکاح نباشد شرعاً صحیح نیست بنابراین معاطات در نکاح ثبوتاً متصوّر است و معقول و معمول می باشد و این طور نیست که نکاح معاطاتی زنا محسوب شود . 📚درس خارج فقه؛ 90/12/01 @rahjoo_213
فقه تتبّع می‌خواهد! مرحوم آیت الل‍ه بروجردی می‌فرمودند: ▫️آقایان سرشان را زیر لحاف کرده و با فکر خود مسأله‌بافی می‌کنند؛ آقایان! فقه تتبّع می‌خواهد! 📚 نکته‌ها و خاطره‌ها، ص74 @rahjoo_213
✅حوزه(9) ❓چرا این حوزه کارش به این بدبختی کشیده شده!؟ شهید آیت‌الله سید محمد باقر صدر: 🔻چرا حوزه ای که در این شهر صدها سال زیسته است، حالا کارش در همین شهری که سال ها در آن بوده است، به این بدبختی کشیده است؟! و کار به جایی رسیده است که امروز فرزندان همین شهر یا حداقل برخی از فرزندان این شهر، دشمن و کینه توز و بدخواه و در کمین نشسته این حوزه هستند. آیا به نظر شما این مسئله پیش از آنکه گناه آن ها باشد، گناه ما نیست؟ آیا مسئولیت این اتفاق پیش از آنکه به عهده آنها باشد، به عهده ما نیست؟ چون این ما بودیم که با آن ها تعامل نکریم، ما تا به حال با اجداد آنها در تعامل بودیم، نه خود آنها! ... 👈🏻 اگر هر یک از اهل علم به جای اینکه روز جمعه به کوفه برود و از صبح تا شب به شنا بپردازد، به جای آن که وقتش را به مشاعره بگذراند، به جای آن که وقتش را صرف هزاران هزار کار بیهوده بکند، به جای این کارها، اگر هزار طلبه، هریک برای تنها پنج نفر از اهالی نجف یک مجلس تبلیغی تشکیل می دادند، الان ما یک پایگاه مردمی پنج هزار نفری داشتیم، مردم شهرمان احساس می کردند که ما با آنها تعامل می کنیم، به فکرشان هستیم، سودی به حالشان داریم... ▪️اما ما با مردم تعامل نکردیم و طبیعی است که چون ما کاری به کار آنها نداشته ایم، آنها هم کاری به کار ما نداشته باشند. 📚بارقه ها ص500 @rahjoo_213
🔰بسمَله در قرآن و نماز(1) 🔻درباره جزئیت«بسم اللّه الرحمن الرحیم» در قرآن و نماز احکامی مطرح است از جمله: 1️⃣ آیا بَسمَله جزء قرآن است یا خیر؟ 2️⃣آیا بَسمَله جزء سوره‌های قرآن می‌باشد؟ ممکن است بسمله جزء قرآن باشد ولی جزء سوره نباشد، مثلا قبل سوره بقره یک بسم الله الرحمن الرحیمی آمده است ولی آیه‌ای از آیات بقره نیست. 3️⃣قرائت بَسمَله در نماز لازم است یا لازم نیست؟ 4️⃣آیا تعیین بسمله به عنوان سوره خاص لازم است یا لازم نیست؟ 5️⃣اگر بنا شد که قبل از گفتن بسمله سوره را تعیین کند، آیا می‌تواند سوره را تغییر بدهد مثلا در نماز جمعه سوره را تعیین کرده ولی بعد گفتن بسمله پشیمان شود و سوره دیگری را قرائت کند؟ آیا تعیین سوره قبل بسمله مانع تعویض سوره می‌شود؟ 6️⃣و.... @rahjoo_213
🔰بَسمَله در قرآن و نماز(2) آیت‌الله علیدوست: 🔸اینکه بسمله در ۱۱۲ سوره (به جز حمد و برائت) بخشی از سوره باشد فیه تامل جداً و لذا در نماز آیات اگر کسی می‌خواهد سوره‌ای را تکه تکه کند باید بعد بسم الله آیه دیگری را هم اضافه کند مثلا بسم الله الرحمن الرحیم، قل هو الله احد و بعد به رکوع برود. 🔹اینکه بسمله در نماز واجب است یا واجب نیست... نظر ما در مساله مذکور این بود که روایات متعارض هستند و دلیلی نداریم، البته بنده خودم هرگز همچین کاری نمی‌کنم و اگر کسی امام جماعت شد نمازی نخواند که با مذهب مأموم اشکال داشته باشد. مثلا کسی اجیر برای نماز شده نمی‌تواند بدون بسم الله بخواند. ⬅️ما بسمله را نه به عنوان بخشی از سوره و نه به عنوان بخشی از نماز نپذیرفتیم. 🔸همچنین ما تعیین سوره قبل از خواندن بسم الله را هم نپذیرفتیم ولو تعیین اجمالی باشد. برخی تعیین سوره را لازم می‌دانند و تعیین اجمالی را کافی می‌دانند مثلا شخصی همیشه بعد از سوره حمد سوره اخلاص را می‌خواند، حالا لازم است این شخص از قبل مشخص کند که من بعد حمد سوره اخلاص را خواهم خواند؟ جواب این است که نه نیازی به تعیین نیست. نظر ما این بود که نه اجمالا و نه تفصیلا تعیین لازم نیست یعنی می‌تواند بعد حمد بسم الله را بگوید و بعد یک سوره‌ای را بخواند و تعیین سوره لازم نیست. 🔹در مورد تعویض سوره در قالب مثالی گفتیم که مثلا آقا نماز را شروع کرده و بسم الله را به نیت سوره اخلاص گفته ولی همسرش به او می‌گوید که کمی نماز را طولانی کند تا ایشان هم به نماز جماعت برسد، در اینصورت آیا آقا می‌تواند سوره را عوض کند که نظر ما بر عدم اشکال تعویض سوره بود. 👈با اینکه نظر ما بر عدم اشکال تعویض سوره بود ولی اولا در نماز سوره را تعیین کنید و بعد بسم الله را بگوئید و ثانیا اگر خواستید سوره را تعویض کنید دوباره بسم الله را بگوئید. @rahjoo_213
🔰بسمَله در قرآن و نماز(3) آیت الله سید محمدهادی میلانی: 🔸وجوبها مع کل سورة عدا البرائه لا ریب فیها (اینکه واجب است با هر سوره‌ای بسم الله بگویی شکی نیست) اما جزئیتها فی غیر فاتحة الکتاب لا یخلو من تأمل (اما جزء بودن بسم الله در غیر فاتحة الکتاب خالی از تامل نیست). @rahjoo_213