eitaa logo
رهجو
888 دنبال‌کننده
237 عکس
22 ویدیو
72 فایل
🔸لطفا اهل علم وارد شوند. 💢 در کانال (رهجو) در صدد هستیم مسائل حوزوی از قبیل ادبیات، فقه، اصول، رجال و... را مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم. کپی مطالب بدون ذکر منبع شرعا جایز نیست. 📌 ارتباط : @sib213
مشاهده در ایتا
دانلود
3.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ علامه عسگری رحمه الله علیه: با انگشت روی پیشانی نوشتم ..... (3) @rahjoo_213
✅ وصیت سید بن طاووس اعلی الله مقامه به فرزندش در باره امام زمان علیه السلام : 🔸در موالات، وفاداری و توجه به آن حضرت به قدری که خدا و پیامبر و اهل بیت علیهم السلام و خود آن گرامی از تو میخواهند، بایستی کوشش کنی. 🔹حوائج و خواسته‏هاى آن حضرت را بر حوائج خود مقدم بدار، بشرحى كه در كتاب (المهمات و التتمات) بيان نموده‏ام. 🔸و ابتدا كن بصدقه دادن براى آن حضرت قبل از اينكه براى خود و عزيزانت صدقه بدهى، 🔹دعاى براى آن حضرت را بر دعاى براى خود مقدم بدار، و براى وفاى بحق آن حضرت‏ و عطف توجه و احسان آن حضرت بخود در هر امر خيرى حضرتش را بر خود مقدم بدار،👈 و در هر روز دوشنبه و پنج شنبه با كمال ذلت و خضوع حوائج خود را بر حضرتش عرضه بدار. 🔸در مقام مخاطبه با آن حضرت بعد از سلام بحضرتش زيارتى را كه اول آن (سلام اللَّه الكامل) است بخوان، و آن را در اواخر كتاب (المهمات) ذكر نموده‏ام و بگو: 👈 يا أَيُّهَا الْعَزِيزُ مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ وَ جِئْنا بِبِضاعَةٍ مُزْجاةٍ فَأَوْفِ لَنَا الْكَيْلَ وَ تَصَدَّقْ عَلَيْنا إِنَّ اللَّهَ يَجْزِي الْمُتَصَدِّقِينَ* تَاللَّهِ لَقَدْ آثَرَكَ اللَّهُ عَلَيْنا وَ إِنْ كُنَّا لَخاطِئِينَ *يا مولانا «اسْتَغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا إِنَّا كُنَّا خاطِئِينَ* 🔸و بگو اى سيد و مولاى ما اينها مقام برادران يوسف است با برادر و پدر خود، كه بعد از آن همه جنايات بآنان ترحم فرمودند و از گناهانشان گذشتند، پس اگر ما در نزد خدا و رسول و پدران بزرگوارت و نزد تو مرضى و پسنديده نيستم تو اى سيد ما اولى و احقى باينكه ما را مشمول رحمت و حلم و كرم خود قرار دهى از حضرت يوسف كه برادران خود را مشمول عطوفت و مهربانى و احسان خود قرار داد. 🔹و بگو: من در حديث ديده‏ام كه چون حضرت موسى بقارون كه از خويشان او بود نفرين كرد، و زمين او را فرو برد، قارون فرياد برآورد: وا رحماه، خداوند جل جلاله بزمين امر فرمود كه ديگر او را فرو نبرد، و حق حرمت اين استغاثه را رعايت فرمود، و من نيز عرضه ميدارم: وا رحماه. 🔸و غير از اينها از آنچه خداوند جل جلاله بخاطر و قلب تو القاء فرمايد و بر زبان تو جارى نمايد بحضرتش عرضه بدار، و نيز عرضه بدار: كه پدرم بمن خبر داده است كه مرا بتو سپرده است، و سفارش مرا بتو نموده است، و باذن خداوند جل جلاله مرا بنده تو قرار داده است، كه جواب آن حضرت صلوات اللَّه عليه بتو خواهد رسيد. 📚 کشف المحجه، ص208 (4) @rahjoo_213
✳️ بیشتر مباحث منطق ارسطویی اکتسابی است تا بدیهی و یقینی!!! 🔻تمام مباحث علم منطق،از بدیهیّات و ضروریّات اولیه نیست تا اطمینان آور باشد،بلکه بیشتر مباحث آن،اکتسابی و نظری است،و از همین روست که در برخی از قواعد آن،بین اهل فن، اختلافی شدید واقع شده است. 🔹بر این اساس،چگونه میشود با آن،از وقوع در خطا و لغزش جلوگیری کرد و به نتایج بدیهی و یقینی،رسید!؟ 👈علمی که حال و وضعش این چنین است، چگونه می شود به آن اعتماد کرد و در جلوگیری از خطاهای ذهنی به آن دل بست! @rahjoo_213
نقد_علم_منطق_و_نقل_66_تضاد_آن_در.pdf
حجم: 2.76M
✍️ نقد منطق ارسطویی و نقل ۶۶ تضاد در آن ( به عدد ابجد الله جل جلاله ) 💐 مرحوم صادقی تهرانی 📚 الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن و السنة @rahjoo_213
✳️ مضر بودن فلسفه در فهم فقه ✔️ آیت‌الله‌ شبیری زنجانی: 🔸نه تنها میرزا مهدی اصفهانی و سید موسی زرآبادی "رحمة الله علیهما" بلکه امثال مرحوم آقای خمینی که فلسفه را قبول داشتند، فلسفه را برای فهم فقه مضر می‌دانستند. عقیده این‌جانب نیز همین است.مرحوم والد که با آقای خمینی هم‌بحث بود، می‌گفت آقای خمینی فلسفه را در فقه و امثال اینها داخل نمی‌داد و با مسائل، خیلی عرفی برخورد می‌کرد. 👈 فلسفه ممکن است در کلام و برخی جاهای دیگر نافع باشد، لکن در باب فقه اگر مضر نباشد، نافع نیست. با مباحث فلسفی آشنا شوید ولی در فقه دخالت ندهید. 📚جرعه‌ای از دریا، ج3، ص652 💢نکته: هر کسی که به مشی فلسفی در فقه ایراد می گیرد، در واقع به مشی منطق ارسطویی خرده گرفته است. زیرا منطق ارسطویی اساس تفکر فلسفی و سبک اندیشه متفلسانه است. از این روی ذهن و فکر ارسطویی، نه تنها به کار فقه نمی آید که به آن آسیب می زند. @rahjoo_213
✅معماری مسجد النبی ▪️عنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص بَنَى مَسْجِدَهُ بِالسَّمِيطِ ثُمَّ إِنَّ الْمُسْلِمِينَ كَثُرُوا فَقَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ لَوْ أَمَرْتَ بِالْمَسْجِدِ فَزِيدَ فِيهِ فَقَالَ نَعَمْ فَأَمَرَ بِهِ فَزِيدَ فِيهِ وَ بَنَاهُ بِالسَّعِيدَةِ ثُمَّ إِنَّ الْمُسْلِمِينَ كَثُرُوا فَقَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ لَوْ أَمَرْتَ بِالْمَسْجِدِ فَزِيدَ فِيهِ فَقَالَ نَعَمْ فَأَمَرَ بِهِ فَزِيدَ فِيهِ وَ بَنَى جِدَارَهُ بِالْأُنْثَى وَ الذَّكَرِ ثُمَّ اشْتَدَّ عَلَيْهِمُ الْحَرُّ فَقَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ لَوْ أَمَرْتَ بِالْمَسْجِدِ فَظُلِّلَ فَقَالَ نَعَمْ فَأَمَرَ بِهِ فَأُقِيمَتْ فِيهِ سَوَارٍ مِنْ جُذُوعِ النَّخْلِ ثُمَّ طُرِحَتْ عَلَيْهِ الْعَوَارِضُ وَ الْخَصَفُ وَ الْإِذْخِرُ فَعَاشُوا فِيهِ حَتَّى أَصَابَتْهُمُ‏ الْأَمْطَارُ فَجَعَلَ الْمَسْجِدُ يَكِفُ عَلَيْهِمْ فَقَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ لَوْ أَمَرْتَ بِالْمَسْجِدِ فَطُيِّنَ فَقَالَ لَهُمْ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا عَرِيشٌ كَعَرِيشِ مُوسَى ع. فَلَمْ يَزَلْ كَذَلِكَ حَتَّى قُبِضَ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ كَانَ جِدَارُهُ قَبْلَ أَنْ يُظَلَّلَ قَامَةً فَكَانَ إِذَا كَانَ الْفَيْ‏ءُ ذِرَاعاً وَ هُوَ قَدْرُ مَرْبِضِ عَنْزٍ صَلَّى الظُّهْرَ وَ إِذَا كَانَ ضِعْفَ ذَلِكَ صَلَّى الْعَصْرَ وَ قَالَ السَّمِيطُ لَبِنَةٌ لَبِنَةٌ وَ السَّعِيدَةُ لَبِنَةٌ وَ نِصْفٌ وَ الذَّكَرُ وَ الْأُنْثَى لَبِنَتَانِ مُخَالِفَتَانِ. 🔸شنيدم ابو عبد الله صادق (ع) مى‏گفت: رسول خدا ديوار مسجد خود را با يك خشت بالا برد، مدتى گذشت و شمار نمازگزاران افزون شد و گفتند: اى رسول خدا كاش مى‏فرموديد تا مسجد را وسيع كنند. رسول خدا گفت: بلى. و فرمود تا به صحن مسجد افزودند و ديوار مسجد را با يك خشت و نيم بالا بردند. بعد از مدتى، باز شمار مسلمانان فزونى گرفت و گفتند: اى رسول خدا كاش مى‏فرموديد تا بر وسعت مسجد بيفزايند. رسول خدا گفت: بلى. و فرمود تا به وسعت مسجد افزودند و ديوار مسجد را با دو خشت نر و ماده بنا كردند. گرماى تابستان شديد شد و گفتند: اى رسول خدا كاش مى‏فرموديد تا مسجد را سايه كنند. رسول خدا گفت: آرى و فرمود تا از تيرهاى درخت خرما شمع زدند و سقفى برافراشتند و با شاخه درخت خرما و بوته‏هاى گور گياه سايه‏بان ساختند. باران شديد باريدن گرفت و آب از خلال شاخه‏ها سرازير شد، گفتند: اى رسول خدا كاش مى‏فرموديد تا سقف مسجد را با گل بپوشند. رسول خدا به آنان گفت: نه. فقط سايبان، همانند سايبان موسى بن عمران. و تا رسول خدا زنده بود، ساختمان مسجد به همان صورت باقى بود. ديوار مسجد، پيش از آن كه به اين صورت مسقّف شود، به ارتفاع يك قامت (دو ذراع: 104 سانت) بيش نبود، و موقعى كه سايه اين ديوار به قدر يك ذراع (دو وجب: 52 سانت) اضافه مى‏شد، و يك بز مى‏توانست در آن سايه بخوابد و نشخوار كند، رسول خدا به نماز ظهر مى‏پرداخت و موقعى كه سايه ديوار، دو برابر مى‏شد، به نماز عصرمى‏پرداخت. 📚کافی، ج3، ص295 @rahjoo_213
✳️قرینه (8) 🔰مقام بیان: مقام استفهام و تعجب 🔸يكى از اسباب بدفهمى آيات و روايات، فقدان علايم ويرايشى در آن‌هاست. بدين رو گاهى جمله‌اى كه استفهامى يا تعجبى است، خبرى خوانده مى‌شود! اين كمبود، گاه منجر به تعارض در روايات و دشوارى در فهم آن‌ها مى‌شود. 🔹مثلا در روايتى يعقوب بن يقطين از امام رضا (ع) دربارۀ حكم خروج مذى از نمازگزار مى‌پرسد: َيعقُوبُ بْنُ يَقْطِينٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا (ع) عَنِ الرَّجُلِ يُمْذِى وَ هُوَ فِى الصَّلَاةِ مِنْ شَهْوَةٍ أَوْ مِنْ غَيْرِ شَهْوَةٍ قَالَ الْمَذْىُ مِنْهُ الْوُضُوءُ‌. ♦️جواب امام (ع) را اگر به صورت جملۀ خبرى بخوانيم، به معناى آن است كه مذى نيز از مبطلات وضوء است؛ در حالى كه اين مطلب با روايات بسيارى تعارض دارد. اما اگر جمله را تعجبى بخوانيم، تعارض برطرف مى‌شود. يعنى امام (ع) با تعجب فرموده است: 👈«مذى منجر به وضوء شود!» منشأ تعجب امام، شهرت و بداهت اين مسئله است كه كثرت روايات نيز بر آن گواهى مى‌دهند. در اين صورت تعارض آن با روايات ديگر برطرف مى‌شود. 💢 شيخ طوسى (ره) نيز امام (ع) را در مقام تعجب ديده و از اين رهگذر، تعارض را حل كرده است: قَوْلُهُ الْمَذْىُ مِنْهُ الْوُضُوءُ مَحْمُولٌ عَلَى التَّعَجُّبِ مِنْهُ لَا الْإِخْبَارِ فَكَأَنَّهُ مِنْ شُهْرَتِهِ وَ ظُهُورِهِ فِى تَرْكِ الْوُضُوءِ مِنْهُ قَالَ هَذَا شَىْ‌ءٌ يُتَوَضَّأُ مِنْهُ‌. @rahjoo_213
✅در رابطه با مراجعه به روایات چند سوال مطرح میشود: 1️⃣ آیا میتوان به تمام روایات شیعه موجود اعتماد کرد؟ 2️⃣ اگر مجموعه روایات بطور کامل قابل اعتماد است چه نیازی به علم رجال است؟ 3️⃣ اگر در بین روایات موجود روایات غیر قابل اعتماد نیز وجود دارد چه ملاکات و ضوابطی را برای تمییز روایات معتبر از غیر معتبر در اختیار داریم؟ 5️⃣ آیا علم رجال جایگاهی در میان این اعتبار سنجی ها دارد؟ و میتواند متکفل اعتبار سنجی روایات باشد؟ چه مقدار؟ 👈برای پاسخ به این سوالات و نظائر آن، کانال رهجو درصدد است، بخشی از مطالب خود را به این موضوع مهم بپردازد. 🔸برای پاسخ صحیح به این سوالات باید به زوایای مختلفی پرداخته بشود از جمله: ▪️اصول اربعمائه چیست؟ تفاوتش با کتب دیگر چیست؟صحت و سقم اصول اربعمائه و رسیدن آن به دست مولفین کتب اربعه و ... ▪️صحت انتساب کتب فعلی به مولفینش چگونه اثبات می شود؟ ▪️بررسی ادله قطعی الصدور بودن روایات شیعه ▪️بررسی ادله معتبر العمل بودن روایات شیعه ▪️نظر بزرگان در رابطه با مجامع حدیثی شیعه ▪️بررسی نظر مولفین شیعه نسبت به روایاتی که در کتب خود گردآوری کرده اند. ▪️کارآمدی علم رجال تا چه مقدار است؟ ▪️حجیت گفته های رجالیون بر چه مبنایی است؟ ▪️نظر بزرگان نسبت به رجال چیست و ...... @rahjoo_213
✅ اصل(1) 💢از عناوینی که در فهارس کتب اصحاب امامیه مطرح می شود، عنوان «اصل» می باشد. 🔹مرحوم شیخ حدود 60 و مرحوم نجاشی کمتر از 10 «اصل» را نام می برند.(به صورت دقیق به آن می پردازیم). 🔸تقریبا از زمان 👈صفویه در بین امامیه اختلافی پدید آمد، که مفهوم و محتوای «اصل» چیست؟ یعنی در کلمات فقهای قبل از این دوره،که منظور از«اصل» چیست، بحثی صورت نگرفته است. @rahjoo_213
✅ اصل(2) 🔰نمونه تعاریفی از«اصل» : ✳️علامه وحید بهبهانی رحمه الله علیه: 🔸اصل، عبارت از کتابی است که مصنَّف آن، احادیثی را که از معصوم یا از راوی که از معصوم روایت کرده است؛ در آن گرد آورده باشد. ▪️(أقول) و يقرب في نظري أن الاصل هو الكتاب الذي جمع فيه مصنفه الأحاديث التي رواها عن المعصوم- عليه السلام- أو عن الراوي . 📚فوائد الرجالیه، ص34 @rahjoo_213
✅ اصل(3) 🔰نمونه تعاریفی از«اصل» : ✳️سید بحرالعلوم رحمه الله علیه: 🔸اصل، کتابی قابل اطمینان است، که از کتاب دیگری گرفته نشده است. ▪️فان الأصل- في اصطلاح المحدثين من أصحابنا- بمعنى: الكتاب المعتمد الذي لم ينتزع من كتاب آخر. 📚 رجال السید بحرالعلوم، ج2، ص367 @rahjoo_213
✅ اصل(4) 🔰نمونه تعاریفی از«اصل» : ✳️علامه قهپایی رحمه الله علیه: 🔸اصل، حاوی عبارات معصوم است، ولی کتاب شامل کلام معصوم و استدلالات و استنباطات شرعی و عقلی مؤلف است. ▪️فالاصل مجمع عبارات الحجة(ع) والکتاب یشتمل علیه وعلی الاستدلالات والاستنباطات شرعاً و عقلاً. 📚مجمع الرجال، ج1، ص9 @rahjoo_213