eitaa logo
رهجو
939 دنبال‌کننده
231 عکس
22 ویدیو
72 فایل
🔸لطفا اهل علم وارد شوند. 💢 در کانال (رهجو) در صدد هستیم مسائل حوزوی از قبیل ادبیات، فقه، اصول، رجال و... را مورد کنکاش و بررسی قرار دهیم. کپی مطالب بدون ذکر منبع شرعا جایز نیست. 📌 ارتباط : @sib213
مشاهده در ایتا
دانلود
✅منابع اولیه رجال(9) 🔰رجال ابن غضائری(6) ✔️علامه آقا بزرگ تهرانی: این کتاب نوشته معاندان شیعه است 🔸أن نسبة كتاب الضعفاء هذا إلى ابن الغضائري...إجحاف في حقه عظيم و هو أجل من أن يقتحم في هتك أساطين الدين حتى لا يفلت من جرحه أحد من هؤلاء المشاهير بالتقوى و العفاف و الصلاح، فالظاهر أن المؤلف لهذا الكتاب كان من المعاندين لكبراء الشيعة و كان يريد الوقيعة فيهم بكل حيلة و وجه، فألف هذا الكتاب و أدرج فيه بعض مقالات ابن الغضائري تمويها ليقبل عنه جميع ما أراد إثباته من الوقائع و القبائح و الله أعلم. 📚الذریعه، ج10، ص89 @rahjoo_213
چند مقاله ذیل در نقد رجال ابن غضائری👇
تحلیل انتقادی نسبت کتاب الضعفاء به ابن غضائری.pdf
481.1K
✅منابع اولیه رجال(10) 🔰رجال ابن غضائری(7) 🔸تحلیل انتقادی نسبت کتاب الضعفاء به ابن غضائری، توحید پاشایی آقابابا، نهله غروی نایینی 🔹در این مقاله، ضمن نقد این دیدگاه، به بازنگری اعتبار نسخه کتاب ابن غضائری و نسبت آن به او، پرداخته است. نخست، تاریخچه بحث بیان شده، سپس دیدگاه دیگر رجالیان و دانشمندانی که به این موضوع توجه کرده اند، مانند خویی، فانی، آصف محسنی و بهبودی بیان شده است. در پایان ضمن بازشناسی و ارزیابی وجاده از دیدگاه محققان و صاحبنظران این علم و ارائه نظریه مختار، معتبرترین راه برای دست یابی به آراء ابن غضائری که نقلیات نجاشی از او است و عدم اعتبار نسخه الضعفاء و رد نسبت آن به مؤلف، تبیین شده است. @rahjoo_213
ابن غضائری، کتاب الضعفاء و مسأله انتساب.pdf
311.1K
✅منابع اولیه رجال(11) 🔰رجال ابن غضائری(8) 🔸ابن غضائری، کتاب الضعفاء و مسأله انتساب، عبدالهادی فقهی زاده، مجید بشیری 🔹این مقاله درصدد است که به پرسش‌های ذیل، پاسخ درخور دهد: آیا انتساب کتاب الضعفاء به ابن غضائری صحیح است؟ با فرض پذیرش انتساب این کتاب به ابن غضائری، آیا محتوای آن با دیگر کتب رجالی متقدمان شیعه، سازگاری و تطابق دارد؟ با تطبیق و مقایسه آراء ابن غضائری و دیگر رجالیان می‌توان به کمّ و کیف سازگاری و تطابق آن‌ها با یکدیگر پی برد. بر این اساس با توجه به هم‌درس بودن ابن غضائری با نجاشی و آگاهی کامل نجاشی از آراء و آثار او و نیز اطلاع شیخ طوسی از آثار ابن غضائری، میان آرای ابن غضائری با نجاشی و طوسی، اختلاف گسترده‌ای ـ هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی ـ وجود دارد. این اختلاف­ها حاکی از صحیح نبودن انتساب کتاب الضعفاء به ابن غضائری و یا دست‌کم تقویت‌کننده این قول است. @rahjoo_213
🔻به فتوایی که مخالف با فتوای مشهور باشد، فتوای شاذ یا «تفرد فتوایی» گفته می‌شود.👇
✅فتاوای شاذ(1) ✔️مرحوم فیض کاشانی: خشك بودن محل مسح در وضو شرط نيست. 🔸[عدم اشتراط جفاف المحل في المسح] و الظاهر عدم اشتراط جفاف المحل، لإطلاق الأمر و صدق الامتثال. 📚مفاتیح الشرائع، ج1، ص127 @rahjoo_213
✳️اگر فقیهی فتوایی نادر دهد فوراً او را متهم می‌کنیم ✔️ استاد ربانی بیرجندی: 🔸اگر مقدس اردبیلی هم با آن همه قداستش در عصر ما زندگی می‌کرد، قطعاً به‌خاطر تفرد در فتوا نابودش می‌کردیم. دوره‌‌ی بدی شده و اگر فقیهی فتوایی نادر دهد فوراً او را متهم می‌کنیم. متأسفانه در حوزه‌های علمیه ما جا نیفتاده است که اگر یک فقیهی فتوایی متفرد بدهد نه تنها اشکالی ندارد، بلکه یک شاخه‌ای از فرایند اجتهاد است. @rahjoo_213
✅فتاوای شاذ(2) ✔️محقق اردبیلی: غسل در ماه رمضان پس از اذان جایز است. 🔸و الإجماع على وجوبه للصائم على التفصيل غير ثابت، و خلاف ابن بابويه مضر، و الاخبار الصحيحة تدل على عدم شيء عليه، و على تركه صلى اللّه عليه و آله ذلك بعد الجنابة متعمدا حتى طلع الفجر ، و الحمل على الفجر الأول أو التقيّة من غير موجب بعيد، و الاخبار الموجبة للقضاء ليست صريحة في وجوب الغسل قبل ذلك مع ان أكثرها ليست صريحة في وجوبه بمجرد التأخير حتى يصبح عمدا، بل في الأكثر إشارة إلى النوم ثانيا، فالحمل على الاستحباب كما هو مقتضى الأصل و الشريعة السهلة، غير بعيد حتى يظهر دليل الوجوب. 📚مجمع الفائده، ج1، ص71 @rahjoo_213
✅منهج شناسی(1) ✔️آیت الله بروجردی 🔸مرحوم آيت‌اللّه العظمى بروجردى در زمينه رجال معتقد به وثوق صدورى بود و صحّت و اعتبار روايت را تنها از طريق سند نمى‌داند، بلكه قراين ديگر را در اعتبار روايت معتبر مى‌شمارد. 🔹آن مرحوم اهمال راوى و جهل به او را باعث ضعف سند نمى‌داند و معتقد است كه صرف ذكر نشدن راوى در كتاب‌هاى رجال، يا اينكه شيخ طوسى مثلا درباره فلان راوى بگويد او مجهول است، دليل بر ضعف او نمى‌شود. 📚فقه و فقهای امامیه در گذر زمان، ص350 @rahjoo_213
✅فتاوای شاذ(3) ✔️ابن ادریس حلی: در مواضع غسل و وضو جايز است كه از طرف پايين شسته شود. 🔸صاحب مدارک: قوله: و الابتداء من المرفق، و لو غسل منكوسا لم يجزئه. -- خالف في ذلك المرتضى و ابن إدريس فجوّزا النكس هنا أيضا على كراهة، تمسكا بإطلاق قوله تعالى (وَ أَيْدِيَكُمْ‌ إِلَى الْمَرٰافِقِ‌) . 📚مدارک الاحکام، ج1، ص204. موسوعه ابن ادریس، ج8، ص 176 @rahjoo_213
✅تاریخ ولادت امیرالمومنین علیه السلام؛ 13 رجب یا 7 شعبان؟ 🔸و رُوِيَ عَنْ عَتَّابِ بْنِ أُسَيْدٍ أَنَّهُ قَالَ: وُلِدَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ ع بِمَكَّةَ فِي بَيْتِ اللَّهِ الْحَرَامِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ 👈لثَلَاثَ عَشْرَةَ لَيْلَةً خَلَتْ مِنْ رَجَبٍ وَ لِلنَّبِيِّ ع ثَمَانٌ وَ عِشْرُونَ سَنَةً قَبْلَ النُّبُوَّةِ بِاثْنَتَيْ عَشْرَةَ سَنَةً.(مصباح المتهجد، ج2، ص819) 🔹و رُوِيَ أَنَّ 👈يوْمَ ثَالِثَ عَشَرَ رَجَبٍ كَانَ مَوْلِدُ مَوْلَانَا عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع فِي الْكَعْبَةِ قَبْلَ النُّبُوَّةِ بِاثْنَتَيْ عَشْرَةَ سَنَةً.(اقبال الاعمال، ج2، ص655) 🔸ولِدَ بِمَكَّةَ فِي الْبَيْتِ الْحَرَامِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ 👈لثَلَاثَ عَشْرَةَ خَلَتْ مِنْ رَجَبٍ بَعْدَ عَامِ الْفِيلِ بِثَلَاثِينَ سَنَة...(تهذیب، ج6، ص19) 🔹ذكر ابن عياش : أن ا👈ليوم الثالث عشر من رجب كان مولد أمير المؤمنين عليه السلام في الكعبة قبل النبوة باثنتي عشرة سنة(بحار، ج35، ص6 به نقل از مصباح؛ در مصباح جامع الاحادیث یافت نشد) 🔸و رَوَى صَفْوَانُ‌ الْجَمَّالُ‌ عَنْ‌ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ‌ جَعْفَرِ بْنِ‌ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ قَالَ‌: وُلِدَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ فِي يَوْمِ‌ الْأَحَدِ 👈لسَبْعٍ‌ خَلَوْنَ‌ مِنْ‌ شَعْبَانَ‌(مصباح المتهجد، ج2، ص852) 🔹قالَ‌ اَلشَّهِيدُ رَحِمَهُ‌ اللَّهُ‌ فِي اَلدُّرُوسِ‌ : عَلِيُّ‌ بْنُ‌ أَبِي طَالِبِ‌ بْنِ‌ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ‌ بْنِ‌ هَاشِمٍ‌ وَ أَبُو طَالِبٍ‌ وَ عَبْدُ اللَّهِ‌ أَخَوَانِ‌ لِلْأَبَوَيْنِ‌ وَ أُمُّهُ‌ فَاطِمَةُ‌ بِنْتُ‌ أَسَدِ بْنِ‌ هَاشِمٍ‌ وَ هُوَ وَ إِخْوَتُهُ‌ أَوَّلُ‌ هَاشِمِيٍّ‌ وُلِدَ بَيْنَ‌ هَاشِمِيَّيْنِ‌ وُلِدَ يَوْمَ‌ الْجُمُعَةِ‌ 👈ثالِثَ‌ عَشَرَ شَهْرِ رَجَبٍ‌ وَ 👈روِيَ‌ سَابِعَ‌ شَهْرِ شَعْبَانَ‌ بَعْدَ مَوْلِدِ النَّبِيِّ‌ صَلَّى اللَّهُ‌ عَلَيْهِ‌ وَ آلِهِ‌ بِثَلاَثِينَ‌ سَنَةً‌ انْتَهَى. 🔸مشهور ميان محدّثان و مورّخان آن است كه آن حضرت در روز جمعه سيزدهم ماه رجب،سى سال پس از عام الفيل،در ميان كعبۀ معظّمه متولّد شد. شيخ طوسى عليه الرحمه در مصباح به سند صحيح از حضرت صادق عليه السّلام روايت كرده است كه ولادت موفور السّعادۀ آن حضرت در روز يكشنبه هفتم ماه مبارك شعبان واقع شد ،و قول اوّل اشهر است.و 👈اگر به هر دو روز احترام نمايند بهتر است.(جلاء العیون، ص289) @rahjoo_213
📌در نشستی با موضوع واکاوی برخی روایات حجاب منسوب به حضرت زهرا(س) ؛ ادعاهایی مطرح گردید که به این بهانه در چند پیام به نقد و بررسی آن می پردازیم. http://ijtihadnet.ir/%D9%88%D8%A7%DA%A9%D8%A7%D9%88%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%AE%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D9%86%D8%B3%D9%88%D8%A8-%D8%A8%D9%87-%D8%AD%D8%B6%D8%B1%D8%AA-%D8%B2/ @rahjoo_213