eitaa logo
رهنامه پژوهش
1.2هزار دنبال‌کننده
241 عکس
5 ویدیو
34 فایل
🔻 معاونت پژوهش حوزه های علمیه 🔻 مدیریت ترویج پژوهش ☘️رهنامه پژوهش، فصلنامه ای برای ترویج فرهنگ پژوهش، ارتقای مهارتهای پژوهشی و افزایش سواد پژوهش در میان طلاب جوان: www.rahnamehmag.ir ▫️ارتباط با سردبیر ✅ @sadramah ارسال پیامک 5000400030096
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷🔹 در حوزه علیمه 💢نظامی بر اساس اسلام تحقق پیدا کرده است و موفقیت و عدم موفقیت آن در دنیا و تاریخ، به حساب اسلام گذاشته خواهد شد؛ چه من و شما بخواهیم و چه نخواهیم. این نظام، بر محور تفکرات اسلامی بنا شده و بایستی برمحور مقررات و بینشهای اسلامی اداره بشود. این تفکرات و بینشها و مقررات، در کجا بایستی تحقیق و تنقیح بشود؟ این استفهامها، در کجا باید پاسخ داده بشود؟ 💢اگر حوزه‌ی علمیه‌ی قم که امروز در کشور ما و بلکه در عالم تشیع، مادر و محور حوزه‌های علمیه است و در درجه‌ی بعد بقیه‌ی حوزه‌ها، تنقیح و تبیین مقررات و احکام و معارف اسلامی را - که نظام با آنها حرکت خواهد کرد - به عهده نگیرند، چه کسی باید به عهده بگیرد؟ حوزه‌ها بایستی این مسؤولیت را احساس بکنند. ✳️بیانات مقام معظم رهبری در دیدار مجمع نمایندگان طلّاب ـ ۱۳۶۸/۰۹/۰۷ 👉@rahnameh
🌐پژوهشگر طراز قرآنی 🌺أمَّنْ هُوَ قانِتٌ آناءَ اللَّيْلِ ساجِداً وَ قائِماً يَحْذَرُ الْآخِرَةَ وَ يَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذينَ لا يَعْلَمُونَ (زمر: 9) [آیا چنین کسی با ارزش است] یا کسی که در ساعات شب به عبادت مشغول است و در حال سجده و قیام، از عذاب آخرت می‌ترسد و به رحمت پروردگارش امیدوار است؟! بگو: «آیا کسانی که می‌دانند با کسانی که نمی‌دانند یکسانند؟!‏ » آیت الله جوادی آملی (حفظه الله): 🔻اين‌‌چنين نيست كه درس، بدون نماز شب به جايي برسد، يا نماز شبِ غير عالِم بتواند هميشه كارساز باشد، ممكن است كسي اهل نماز شب باشد؛ ولي سعي كند «گليم خويش به در آورد ز آب»، مشكل خودش را بتواند حل كند، مشكل جامعه را نمي‌تواند حل كند. 🔻مشكل جامعه را عالمان شب‌زنده‌دار حل مي‌كنند؛ لذا مسئله شب ‌زنده‌داري را اول ذكر كرد، مسئله حوزه‌هاي علميه و دانشگاه­ها را بعد ذكر كرد. (تفسیر سوره زمر ـ جلسۀ دهم) 👉@rahnameh
♦️ در ♦️ 🖌چهار ویژگی در روش پژوهش حدیثی وجود دارد: 1️⃣یکی اینکه حدیثی، متن محور است؛ یعنی بیش از آنکه بر تحلیل های ذهنی و داشته های فکری تمرکز کند، بر متن و نص تکیه می کند؛ از این رو در حدیث پژوهی بیشتر از آنکه به استدلال و استنتاج های فکری و تشکیل قیاس و کارهای فلسفی نیازمند باشیم، به برداشت های عمیق و درست از متن نیاز داریم. 2️⃣مسئله دوم این است که حدیث پژوهی به تتبع فراوان نیاز دارد؛ گاهی حدیثی مشکل و غیر روان با اصطیاد و به چنگ آوردن چند حدیث مشابه یا ناظر حل می شود، بدون اینکه به تحلیل های دور و دراز ذهنی نیاز باشد. بنابراین نمی توانیم در مسئله حدیث به یک یا دو حدیث اتکا کنیم. 3️⃣مسئله سوم این است که باید طولانی بودن فرایند پژوهش در حدیث را به جان بخریم. گاهی بسیار طول می کشد که از متنی بتوانیم به سؤالی پاسخ بدهیم یا از سؤالی به متنی مستند و قابل احتجاج درباره آن سؤال برسیم. حتی اگر پژوهش های درون حدیثی را در نظر بگیریم، گاهی بسیار زمان می برد که از معنای مبهم یک حدیث به معنایی روشن از آن دست پیدا کنیم. گاهی مراحل حدیث پژوهی طولانی تر از پژوهش های دیگر می شود. 4️⃣مجموع اینها ما را به کتابخانۀ عظیم و تخصصی حدیث نیازمند می کند لذا نیاز پیدا می کنیم از نرم افزارهایی توانا در جستجوی لفظی استفاده کنیم. در علوم حدیث از همان ابتدا به نرم افزار نیاز داریم. (مصاحبه با حجت الاسلام دکتر عبدالهادی مسعودی ـ شماره 23و24 رهنامه) 📖 متن کامل در: 🌐 rahnamehmag 👉@rahnameh
🌐حرفه_ای_ها_چگونه_کتاب_میخوانند.pdf📎 🔴🔵🔴🔵🔴🔵🔴🔵🔴🔵🔴🔵 📚حرفه ای ها چگونه کتاب می خوانند.PDF📎 🔻مروری بر روش مطالعۀ پرسش محور 👉@rahnameh
💢پیشنهاد 📚عنوان: «مقایسۀ تقیه در شیعه با پنهان‌دینی یهودی» 🔻توضیحات: بنابر احکام دینی یهود وقتی یک یهودی در موقعیتی قرار می گیرد که مجبور می شود دین خود را کتمان کند، شرع یهود به وی این اجازه را می دهد که او در ظاهر دین خود را ترک کرده و به آیین دیگری درآید اما در خفا بر دین یهود باقی بماند. این فرد «یهودی مخفی» یا در اصلاح یهود «اَنوسی» نامیده می‌شود. انوسی ها در شمار «کانون‌های پنهان نفوذ» قلمداد می‌شوند که تاریخ پردامنه ای در سراسر جهان دارند. تاریخ این گروه در ایران و نفوذی که در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و مدیریت کشور داشته و به ویژه بعد از انقلاب داشته اند، موضوع جالبی برای پژوهش های ترویجی است. در همین قلمرو (یهودیت مخفی)، می‌توان چند موضوع پژوهشی را نیز کار کرد، از جمله مقایسۀ بحث تقیه در شیعه با اختفای دینی در یهود. ☘️گفتنی است یکی از منابع این پژوهش کتاب عبدالله شهبازی ـ از مورخان معاصر ـ با عنوان «زرسالاران» است که به تاریخ یهودیت مخفی پرداخته است. (منبع: کانال "موضوعات پایان نامه و پژوهش" @mozoat ) 👉@rahnameh
🔹کانال نشریه رهنامه پژوهش از سوی معاونت حوزه های علمیه در پیام رسان ایتا راه اندازی شد. 🌿اهداف: 🔻ترویج فرهنگ پژوهش 🔻افزایش سواد پژوهش 🔻و ارتقای مهارتهای پژوهشی در میان طلاب جوان به همراه پیشنهاد لینک کانال👇 @rahnameh 🌺 🍂🌺🍂 🍃🍂🌺🍃🍂 ✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂
🔴، در حقیقت یک کار هنری است. ✅پژوهش و پژوهشگری در حقیقت ترکیب هنر و دانش است. به عبارت دیگر، در پژوهش هنر و تخصص کنار هم جمع شده‌اند. وقتی پژوهش را هنر و تخصص دانستیم، باید ببینیم که یک هنرمند و همچنین یک متخصص چه لوازم و شرایطی دارند تا همانها را برای پژوهشگر لازم بشماریم. ✅از ویژگی های اختصاصی پژوهشگری، خلاقیت است. اگر یک محقق خلاقیت نداشته باشد، نمی تواند چیزی بیافریند؛ در حالی که کار محقق و پژوهشگر، آفرینش و تولید جدید است؛ تولید علم و دانش. اگر بخواهد فقط همان را که دیگران گفته‌اند، گرد بیاورد و یا آنها را تدوین کند، هر چند این هم می تواند ارزشمند باشد اما پژوهش محسوب نمی شود. ✅شما به اصل کار پژوهش علاقه نداشته باشید، موفق نمی‌شوید. باید به پژوهش عشق ورزید. ✅از ویژگی‌های مهم دیگر، صبر است. پژوهش فرآیندی زمان‌بر و دیربازده است. محقق باید پشتکار داشته باشد و پیوسته کار کند. ✅تمرکز ذهنی هم از شرطهای دیگر است. ✅کفایت اقتصادی را در امر پژوهش و پژوهشگری نباید کم اهمیت شمرد. ✅اما مهمترین شرطی که اساس کار پژوهشی محسوب می‌شود، علم و دانش است. 🔻مصاحبه با حجت الاسلام دکتر محمدمهدی صفورایی، خشت اول، ش5و6 📎 متن کامل 👉@rahnameh
گروه_خونی_پژوهشگر.pdf
330.9K
⭕️🔴⭕️🔴⭕️🔴گروه خونی پژوهشگر 💠مصاحبه با حجت الاسلام دکتر محمد مهدی صفورایی، عضو هیات علمی گروه روان شناسی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) و رئیس مؤسسة آموزش عالی بنت‌الهدی ✳️آیا حرفۀ پژوهش گری، استعداد ذاتی خاصی لازم دارد؟ ✳️از کجا می توان فهمید کسی استعداد پژوهشگری دارد یا نه؟ ✳️آیا برای ایجاد علاقه به راهی وجود دارد؟ ... 👉@rahnameh
💠♦️💠♦️تتبع زیاد، مانع تفکر است! ✅ آیت الله جعفر سبحانی: امام (ره) بر تتبعشان غلبه داشت. یعنى تفکر و اندیشیدن ایشان بیش از تتبع و جستجو کردنشان در کتابها بود. به طور مثال وقتى درس مکاسب را مى‏ گفتند تعدادى کتاب به خدمتشان بردم و عرض کردم، اینها را هم ملاحظه بفرمایید، فرمودند: ▪️▪️▪️«همه را ببرید، من باید خودم فکر کنم. کسى که این همه را نگاه مى‏ کند، براى فکرش مجالى نمى ‏ماند». پس از آن، فقط حاشیۀ صدیق و حاشیۀ دیگرى بر مکاسب را برگزیدند و بقیه را برگرداندند. 📚منبع: پابه پای آفتاب ج۳، ص۲۰۲. 👉@rahnameh
🌀🌀 در حوزه 🔻روش موجود در حوزه روش «استاد محوری» است نه . طلبه کمتر در دروس درگیر است؛ حالا ممکن است بعضی از استادان به طلبه تحقیق هم بدهند ولی بسیاری از استادان حوزه، خصوصا در دروس مقدماتی نه تنها محقق نیستند، بلکه تحقیق را هم قبول ندارند!! ممکن است مدرس خوبی باشند ولی محقق خوبی نباشند لذا پیشنهادی هم برای تحقیق کردن و یا کنفرانس کلاسی ندارند. استاد می‌آید، درس را می دهد و می رود. در دانشگاه هم بعضی از اساتید این شیوه نادرست را دارند. عملا این روش‌ها انگیزه‌ها را کاهش می دهد. 🔻شما باید با «برنامه‌ریزی پژوهشی» این نقص ها را جبران کنید تا انگیزه طلاب کاهش پیدا نکند. 🔻طلبه [باید] احساس کند مطلب تولید می کند و یک مولد است. این تولید هم، نباید منحصر در پایه های بالا باشد و از همان اوایل تحصیل در مدارس علمیه می‌توان این رویۀ پژوهشی را برنامه ریزی کرد. در غیر این صورت، می‌بینید این یک نوع آسیب است که می‌تواند منشأ کاهش انگیزه باشد. 📚خشت اول، شماره 4، ص 80، مصاحبه با حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه 👉@rahnameh