🌐حرفه_ای_ها_چگونه_کتاب_میخوانند.pdf📎
🔴🔵🔴🔵🔴🔵🔴🔵🔴🔵🔴🔵
📚حرفه ای ها چگونه کتاب می خوانند.PDF📎
🔻مروری بر روش مطالعۀ پرسش محور
#بروشور
👉@rahnameh
May 11
💢پیشنهاد #موضوع_پژوهش
📚عنوان: «مقایسۀ تقیه در شیعه با پنهاندینی یهودی»
🔻توضیحات:
بنابر احکام دینی یهود وقتی یک یهودی در موقعیتی قرار می گیرد که مجبور می شود دین خود را کتمان کند، شرع یهود به وی این اجازه را می دهد که او در ظاهر دین خود را ترک کرده و به آیین دیگری درآید اما در خفا بر دین یهود باقی بماند. این فرد «یهودی مخفی» یا در اصلاح یهود «اَنوسی» نامیده میشود.
انوسی ها در شمار «کانونهای پنهان نفوذ» قلمداد میشوند که تاریخ پردامنه ای در سراسر جهان دارند. تاریخ این گروه در ایران و نفوذی که در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و مدیریت کشور داشته و به ویژه بعد از انقلاب داشته اند، موضوع جالبی برای پژوهش های ترویجی است.
در همین قلمرو (یهودیت مخفی)، میتوان چند موضوع پژوهشی را نیز کار کرد، از جمله مقایسۀ بحث تقیه در شیعه با اختفای دینی در یهود.
☘️گفتنی است یکی از منابع این پژوهش کتاب عبدالله شهبازی ـ از مورخان معاصر ـ با عنوان «زرسالاران» است که به تاریخ یهودیت مخفی پرداخته است.
(منبع: کانال "موضوعات پایان نامه و پژوهش" @mozoat )
#سطح_سه
👉@rahnameh
🔹کانال نشریه رهنامه پژوهش از سوی معاونت #پژوهش حوزه های علمیه در پیام رسان ایتا راه اندازی شد.
🌿اهداف:
🔻ترویج فرهنگ پژوهش
🔻افزایش سواد پژوهش
🔻و ارتقای مهارتهای پژوهشی در میان طلاب جوان
به همراه پیشنهاد #موضوعات_پژوهشی
لینک کانال👇
@rahnameh
🌺
🍂🌺🍂
🍃🍂🌺🍃🍂
✨🍃🍂🌺🍃🍂🌺🍃🍂
🔴#پژوهش، در حقیقت یک کار هنری است.
✅پژوهش و پژوهشگری در حقیقت ترکیب هنر و دانش است. به عبارت دیگر، در پژوهش هنر و تخصص کنار هم جمع شدهاند. وقتی پژوهش را هنر و تخصص دانستیم، باید ببینیم که یک هنرمند و همچنین یک متخصص چه لوازم و شرایطی دارند تا همانها را برای پژوهشگر لازم بشماریم.
✅از ویژگی های اختصاصی پژوهشگری، خلاقیت است. اگر یک محقق خلاقیت نداشته باشد، نمی تواند چیزی بیافریند؛ در حالی که کار محقق و پژوهشگر، آفرینش و تولید جدید است؛ تولید علم و دانش. اگر بخواهد فقط همان را که دیگران گفتهاند، گرد بیاورد و یا آنها را تدوین کند، هر چند این هم می تواند ارزشمند باشد اما پژوهش محسوب نمی شود.
✅شما به اصل کار پژوهش علاقه نداشته باشید، موفق نمیشوید. باید به پژوهش عشق ورزید.
✅از ویژگیهای مهم دیگر، صبر است. پژوهش فرآیندی زمانبر و دیربازده است. محقق باید پشتکار داشته باشد و پیوسته کار کند.
✅تمرکز ذهنی هم از شرطهای دیگر است.
✅کفایت اقتصادی را در امر پژوهش و پژوهشگری نباید کم اهمیت شمرد.
✅اما مهمترین شرطی که اساس کار پژوهشی محسوب میشود، علم و دانش است.
🔻مصاحبه با حجت الاسلام دکتر محمدمهدی صفورایی، خشت اول، ش5و6
📎 متن کامل
#لوازم_پژوهشگری
👉@rahnameh
گروه_خونی_پژوهشگر.pdf
330.9K
⭕️🔴⭕️🔴⭕️🔴گروه خونی پژوهشگر
💠مصاحبه با حجت الاسلام دکتر محمد مهدی صفورایی، عضو هیات علمی گروه روان شناسی موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) و رئیس مؤسسة آموزش عالی بنتالهدی
✳️آیا حرفۀ پژوهش گری، استعداد ذاتی خاصی لازم دارد؟
✳️از کجا می توان فهمید کسی استعداد پژوهشگری دارد یا نه؟
✳️آیا برای ایجاد علاقه به #پژوهش راهی وجود دارد؟ ...
👉@rahnameh
💠♦️💠♦️تتبع زیاد، مانع تفکر است!
✅ آیت الله جعفر سبحانی:
#تفکر امام (ره) بر تتبعشان غلبه داشت. یعنى
تفکر و اندیشیدن ایشان بیش از تتبع و جستجو کردنشان در کتابها بود.
به طور مثال وقتى درس مکاسب را مى گفتند تعدادى کتاب به خدمتشان بردم و عرض کردم، اینها را هم ملاحظه بفرمایید، فرمودند:
▪️▪️▪️«همه را ببرید، من باید خودم فکر کنم. کسى که این همه را نگاه مى کند، براى فکرش مجالى نمى ماند».
پس از آن، فقط حاشیۀ صدیق و حاشیۀ دیگرى بر مکاسب را برگزیدند و بقیه را برگرداندند.
📚منبع: پابه پای آفتاب ج۳، ص۲۰۲.
#سیره_پژوهشی_بزرگان
#لوازم_پژوهشگری
👉@rahnameh
🌀🌀#آسیب_شناسی_پژوهش در حوزه
🔻روش موجود در حوزه روش «استاد محوری» است نه #طلبه_محوری . طلبه کمتر در دروس درگیر است؛ حالا ممکن است بعضی از استادان به طلبه تحقیق هم بدهند ولی بسیاری از استادان حوزه، خصوصا در دروس مقدماتی نه تنها محقق نیستند، بلکه تحقیق را هم قبول ندارند!!
ممکن است مدرس خوبی باشند ولی محقق خوبی نباشند لذا پیشنهادی هم برای تحقیق کردن و یا کنفرانس کلاسی ندارند. استاد میآید، درس را می دهد و می رود. در دانشگاه هم بعضی از اساتید این شیوه نادرست را دارند. عملا این روشها انگیزهها را کاهش می دهد.
🔻شما باید با «برنامهریزی پژوهشی» این نقص ها را جبران کنید تا انگیزه طلاب کاهش پیدا نکند.
🔻طلبه [باید] احساس کند مطلب تولید می کند و یک مولد است. این تولید هم، نباید منحصر در پایه های بالا باشد و از همان اوایل تحصیل در مدارس علمیه میتوان این رویۀ پژوهشی را برنامه ریزی کرد. در غیر این صورت، میبینید این یک نوع آسیب است که میتواند منشأ کاهش انگیزه باشد.
📚خشت اول، شماره 4، ص 80، مصاحبه با حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه
#پژوهش
👉@rahnameh
تمرکز؛ چرا و چگونه.pdf
494.1K
🔴🔷🔴🔷🔴 بروشور «تمرکز؛ چرا و چگونه؟»
👉@rahnameh
🔹🔸❇️نقش دروس رسائل، مکاسب و کفایه در پژوهش
⚪️⚪️⚪️
🔻در این متون همه چیز هست؛ فکر و قوۀ استنباط باز می شود. حتی اگر این طلبه نخواهد فقیه و اصولی بشود، قوه ای پیدا کرده که حتی فلسفه هم برایش کاربرد دارد.
🔻می توانید خیلی زود آزمایش کنید. دو تا طلبه را بیاورید: یکی که رسائل و مکاسب و کفایه را خوب خوانده و وارد علم کلام شده است و یک طلبه که سرسری گذرانده و وارد تخصصی علم کلام و تفسیر یا فلسفه شده است. یک موضوع به دو نفرشان بدهید. بگویید روی اینها چند ماه کار کنید. ببینید آن چیزی که این طلبه ارایه می دهد با آن پژوهشی که طلبه دیگر ارایه می دهد چقدر فرق دارد.
🔻پژوهش طلبه ای که متن را خوب فهمیده و قوۀ نقدش در متن پرورش پیدا کرده باشد، با پژوهش طلبه ای که سطح را خوب نخوانده قابل مقایسه نیست.
[طلبه اول] خیلی عمیق است. دقیق است. مسایل را ریشه یابی کرده؛ نه اینکه با سطحی نگری از آن کتاب و این کتاب چیزی بردارد و بنویسد.
📚رهنامه، ش 1، ص 10، مصاحبه با حجت الاسلام محمد عندلیب
#لوازم_پژوهشگری
#پژوهش
👉@rahnameh