هدایت شده از کتابخانه صوتی
رمان-دمشق-شهر-عشق-نسخه-موبایل.pdf
1.32M
✍️ تحولات سیاسی - امنیتی افغانستان و ️سناریوهای پیش رو
سلام علیکم حقیر در مردادماه ۱۴۰۰ و در پی خروج تحقیر آمیز ارتش آمریکا از افغانسان تحلیلی با عنوان مذکور ارائه کردم که در شرایط موجود و موج خبری پس از درگیریهای مرزی با طالبان، این متن میتواند مجددا قابل توجه و درس آموز باشد.
بزودی این متن بارگذاری خواهد شد.
✍️ نهضت تبیین ساز رضوی؛ امام رضا (ع) کنشگر محوری در تبیین منظومه ولایت و امامت
💠 در حیات ۲۵۰ ساله ولایت و امامت از آغاز رسالت تا آستانه غیبت، به دلیل زمینههای اجتماعی، فرصت زمانی و شرایط مکانی که ایجاد شد، چند نقطه کانونی و مهم وجود دارد که تجلیگاه نهضتهای موثر تاریخی ولی با رویکردهای متفاوت و مکمل یکدیگر است. به تعبیر دیگر در طول حیات ولایت و امامت، چند مقطع تاریخی برجسته وجود دارد که منشأ نهضتهای نرمافزاری بنیادین در جامعه اسلامی بوده است.
نهضتهای که منجر به بهینه سازی رویکردهای تاریخی و تمدنی آینده شده است. برخی از مقاطع عبارت است از:
اول. نهضت رسالت بنیان نبوی (ص)
دوم. نهضت حکمت روش علوی (ع)
سوم. نهضت تربیت نهاد فاطمی (س)
چهارم. نهضت مقاومت منش حسینی (ع)
پنجم. نهضت تبیین ساز رضوی (ع)
ششم. نهضت تمدن آرا مهدوی (ع)
💠 دوره حیات الهی - انسانی و زیست اجتماعی - سياسی امام رضا (ع) مشهور به عالم آل محمد (ص)، آغازی بر توسعه کمی و کیفی نظام اعتقادی و سازماندهی منظومه معرفتی پیروان اهل بیت (ع) است.
مهمترین گزارههای که در دوره حیات و حتی پس از شهادت ثامن الائمه، زمینه ساز تحولات تاریخی و زیرساخت تمدنی برای آینده شد، عبارتاند از:
۱. الگوی پردازی از مناظرههای نظری، مفاهمه گفتمانی و مواجهههای عملی با اندیشمندان؛
۲. ژرفابخشی به مفاهیم وحیانی و معارف دینی، در تعامل نظری با دیدگاههای منتقد و مخالف؛
۳. ترسیم فضای تلاقی مؤلفههای شناختی و نظری ادیان، برای دورههای تاریخی در آینده؛
۴. تثبیت مکتب اهلبیت و شاخص گذاری آن برای مرزبندی با سایر مذاهب و فرقه؛
۵. استفاده از تریبون ولایتعهدی مأمون و دستگاه حکمرانی عباسی، برای ارتباط گیری با مردم و نخبگان و برای انتقال معارف دینی؛
۶. تسری مباحث نظری و ایدئولوژیکی از مبدأ جلسات نظریه پردازی و محافل فکری حکومتی به محافل علمی و بسترهای اجتماعی؛
۷. تثبیت مدرس علمی رضوی و ترسیم رویکردهای عالمانه در فضا و محافل تعلیم و تربیت؛
۸. مشارکت در مناظرات فرادینی با هدف نقد تشکیک، تثلیث، تلبیس و تجسیم؛
۹. ارائه سبک مواجهه فکری با آموزههای و باورهای نظری مطرح از ناحیه برون دینی و مکتب فلسفی یونان؛
۱۰. مشارکت در مناظرات دروندینی برای تشریح مبانی نظری و علمی ولایت و جایگاه و منزلت امامت؛
۱۱. ارائه سبک مواجهه اقناع کننده در تعامل با باورهای اعتقادی و ایدئولوژیهای متفاوت و مذاهب اسلامی؛
۱۲. ارائه راهکارهای مقابله با باورداشتها خرافی، نحلههای انحرافی و فرقههای مخرب؛
۱۳. انتخاب راه میانه و مستقل، از میان دو اقلیتِ زیدیه و معتقد به قیام مسلحانه علیه حاکمان ظالم و اکثریت همراه با حاکمان فاسق؛
۱۴. الگو سازی برای نحوه کُنشگری سیاسی در ذیل راهبرد تقیه و در منصب ولایتعهدی یک دولت ظالم؛
۱۵. تلاش عالمانه و مجاهدانه برای تفکیک مرزهای علمی و عملی ولایت و امامت از خلافت و امارت؛
۱۶. مدیریت جلسات مناظره علمی، مباحثه اعتقادی و گفتگو با نخبگان دگراندیش و خبرگان دگرآیین؛
۱۷. ساختاربندی مباحث و براهین بنیادین همچون: برهان نظم، برهان حلف، برهان حدوث و برهان حرکت؛
۱۸. شکلدهی به حلقههای انتقادی از نهضت ترجمه فلسفه یونانی، عقلانیت ایرانی و تمدن مصری؛
۱۹. تدوین رسالههای پزشکی مشهور به طب الرضا، برای تدبیر جسم و جان، تعدیل اطعام و معالجه امراض؛
۲۰. بنیانگذاری مذهب اهل بیت در خارج از حجاز و ترویج و تثبیت مودّت اهل بیت در ژئوپلیتیکی فراسرزمینی اعراب.
♻️ استنباط راهبردی
مهمترین کارکرد نهضت رضوی، کنشگری پویا و موثر در تبیین معارف معتبر توحیدی است. بر این اساس نهضت علمی آن بزرگوار، از یک سو مبتنی بر روایت گری بیپیرایه، در مواجهه با روایتهای مختلط با اندیشه فلسفی یونانی و افکار پلورالیستی و معناگرایانه هندی بود و از سوی دیگر، انتخاب رویکرد عاقلانه و معتدل، در میان سیلی از تحریفات اخباریگرا و اعتزالی مسلک در جهان اسلام بود. بنابراین تبیین عالمانه و روایت صادقانه آن حضرت از اندیشه توحیدی و اسلام نبوی، منجر به غربالگری اندیشه اسلامی از مجموعهی گستردهای از مکاتب فکری و فلسفی، نحلههای معنوی و باورهای فرقهای شد.
🔅در مجموع حضرت ثامن الحجج (ع)؛ "نظامواره همزیستی ادیان و مذاهب در هزارههای پیشرو" از "عصر حضور تا صبح ظهور" را ارائه نموده است.
✍️#احمد_باقری_مزینانی استادیار دانشگاه/بازنویسی ۱۰ ذیالقعده ۱۴۴۴ه.ق همزمان با ولادت حضرت علی بن موسی الرضا (ع)/ ۹ خردادماه ۱۴۰۲ه.ش
💎کانال تلگرامی #راه_نگار
🆔@Rahnegar96
💎 کانال ایتا، سروش و روبیکا #راه_نگار
🆔@Rahnegar1401
#نضت_تبیین_سازی_رضوی
#تریبون_مناظره_ولایتعهدی_ژرفابخشی
#تبیین_عالمانه_روایت_صادقانه
#نظامواره_همزیستی_ادیان_مذاهب
#عصر_حضور_صبح_ظهور
✍️ تحولات سیاسی - امنیتی افغانستان و ️سناریوهای پیش رو
چهار دهه ناامنی نهادینه شده در افغانستان و شکست کنشگران بزرگ و قدرتمند جهانی برای ایفای نقش در جغرافیا سیاسی و امنیتی این کشور، افغانستان را به یک مدل قابل بررسی تاریخی و شناخت آینده تبدیل نموده است.
حقیر مجموعه یافتههای تحلیلی خودم را در مورد تحولات سیاسی - امنیتی افغانستان به شرح زیر تقدیم میکنم:
💠 بخش اول: تحلیل وضعیت سیاسی _ امنیتی افغانستان
هزینه سنگین حداقل سه تریلیون دلاری، کشتار بیش از ۵۰۰ هزار نفر از غیرنظامیان، عقب ماندگی مزمن، ناامنی دائمی و هراس افکنی فراگیر، توسعه تولید مواد مخدر تا ۵۰ برابر و تکثیر کمی و کیفی گروههای تروریستی، تنها بخشی از هزینه آشکار دو دهه اشغالگری امریکا در افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم، مقابله با القاعده و طالبان است. این در حالی است علاوه آنچه ذکر شد؛ بایستی لیست بلندبالایی از هزینه تحمیل جنگ شوروی سابق، توسعه ایدئولوژی و انگیزههای افراطیگرایانه فرقهای و قومیتی از سوی کنشکران منطقهای و داخلی به آنها افزود. با این وجود در عمل؛ طالبان پس از یک دوره غیبت حدود پنج ساله، فرصت کنشگری فعال در عرصههای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی افغانستان و حتی نظامی و امنیتی پیدا کرده است. نکته مهم در فرایند نزاع داخلی و پیرامونی، توانایی طالبان برای توسعه نفوذ خود است.
با این وجود، تحلیل وضعیت اجتماعی و سیاسی افغانستان نیازمند توجه به چند گزاره زیر است:
۱. ضریب هوشی بالا در کنار سخت کوشی و فرهنگ سلطه ناپذیری مردم افغانستان؛
۲. تنوع قومیتها (۱۴ قومیت) و تکثر مذاهب و ارتباط وسیع این اقوام و مذاهب با سایر کشور به دلیل توسعه جغرافیایی و ماهیت مهاجر فرستی افغانستان؛
۳. تنوع و تکثر گروههای قومی، مذهبی و فرقهای مرکب از نحلههای افراطی تا تکفیری؛
۴. تبدیل بیدولتی به یک رویه ماندگار و چرخش حاکمیت بر مدار گلوبه و خشونت؛
۵. اهمیت درک طالبان به عنوان یک گروه قدرتمند و بازیگر سیاسی با ضریب نفوذ اجتماعی بالا؛
۶. اهمیت درک توسعه تنوع قومیتی طالبان در شرایط موجود به نسبت طالبان در هنگام ظهور و تکثر طالبان به سه طیف؛ طالبان پشتونی، طالبان ازبکی و طالبان تاجیکی؛
۷. تغییر ماهیت راهبردهای آمریکا از نظامی - امنیتی به راهبردهای فرهنگی - اجتماعی به دلیل شکست قطعی این کشور در اشغالگری افغانستان؛
۸. ابهام در نقش و سیاستهای مشترک امنیتی آمریکا و سایر رژیمهای متصل به آمریکا برای آینده افغانستان؛
۹. تکثر سریع و تنوع جمعیتی مهاجر افغانی در ایران - برخی برآوردها تا ۱۰ میلیون ذکر میشود - و توسعه حضور آنان در محیط پیرامونی شهرهای مهم و افزایش مطالبهگری آنان؛
۱۰. وابستگی ایدئولوژیکی طیف قابل توجهی از افاغنه مقیم ایران به طالبان و اتصال آنها به ساختار فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی و امنیتی آن.
♻️ یافته راهبردی
افغانستان به صورت طبیعی دارای شرایط و موقعیت منحصر به فرد است به همین سبب ژئوپلیتیک افغانستان به عنوان حلقه میانی تبادلات فرهنگی و تمدنی در گذشته و قرار گرفتن در مدار محیط امنیتی چهار کشور موثر در تحولات آینده یعنی روسیه، هند، چین و ایران، زمینهساز طمعورزی مدعیان مدیریت جهان شده است و افغانستان را مقصد انواع و اقسام طرحها برای هدایت تحولات آینده نموده است.
ادامه دارد...
✍️#احمد_باقری_مزینانی استادیار دانشگاه/ ۱۲ خردادماه ۱۴۰۲ه.ش
💎کانال تلگرامی #راه_نگار
🆔@Rahnegar96
💎 کانال ایتا، سروش و روبیکا
🆔@Rahnegar1401
💠 بخش دوم: صورتبندی تحولات سیاسی - امنیتی افغانستان
با توجه به ویژگیهای مذکور - در بخش اول - برای تحلیل سیاسی - امنیتی آخرین تحولات افغانستان در عرصه ذهنی - تحلیلی و عرصه عینی - میدانی نیازمند صورت بندی شرایط رقابت و کنشگران فعال در محیط امنیتی به شرح زیر هستیم:
🔅یکم. از رقابت سیاسی تا منازعه امنیتی
فهم تحولات داخلی افغانستان تابع درک سه سطح از رقابت سیاسی و منازعه امنیتی است:
۱. سطح ایدئولوژی باوری: این سطح از رقابت و منازعه در بر گیرنده جریان اخوانی به رهبری ترکیه و قطر، جریان سلفی افراطی دیوبندی با محوریت مدارس مذهبی پاکستان، جریان تکفیری به رهبری وهابیهای سعودی و محور مقاومت ج.ا.ایران که به دنبال صیانت از موقعیت شیعیان و ناامنی قومی و مذهبی مرزهای شرقی است.
۲. سطح قومیتمداری: این سطح از رقابت و منازعه سنتی و پایدار در برگیرنده سران طوائف، متنفذین قومی و رهبران منطقهای اعم از پشتونی ۴۲٪، تاجیکی ۲۷٪، ازبکی ۱۰٪، هزارهای ۱۰٪و سایرین حدود ۱۱٪ جمعیت افغانستان را شامل میشود.
۳. سطح جامعه مدنی: توسعه سطح دانش علمی و فرهنگ اجتماعی در افغانستان به نسبت گذشته، زمینه را برای مشارکت فعال و تأثیرگذار گروههای مردم نهاد، روشنفکران اجتماعی - دینی به ویژه جوانان و زنان فراهم نموده است.
🔅دوم. تاثیر پذیری از کنشگران محوری
افغانستان محل رقابت چند دسته بازیگر مهم است:
۱. بازیگران و کاسبان ناامنی: مانند دولت پاکستان که افغانستان را محلی برای دوشیدن طرفهای خارجی میداند.
۲. بازیگران ایدئولوژی بنیاد: مانند دولت عربستان که به دنبال توسعه استیلای منطقهای با رویکرد وهابیت است.
۳. بازیگران هژمون طلب: مانند دولت امریکا که ارسال تصاویر قدرتمند از این کشور در آسیا مهمترین دغدغه آن است.
۴. ناظران پیرامونی نگران: مانند دولت چین، روسیه، هند و حتی ایران که نگران سلطه خودمدار طالبان و بدون مشارکت سایر اقوام هستند که میتواند به فوران دوره جدید ناآرامی و بازگشت تروریسم افراطیگرایانه در ذیل تدابیر آمریکا و همراهان منطقهای این کشور هستند.
♻️ یافته راهبردی
ترکیب سطوحی از کنشگران ایدئولوژی باور، قومیت مدار و مدنیت خواه در محیط داخلی، در کنار کاسبان ناامنی و هژمون طلبان فعال در محیط پیرامونی، زمینه چندپاره شدن هویت افغانی، نهادینه شدن ناسازگاری و مانایی منازعات ستیزهجویانه در بین بازیگران داخلی افغانستان شده است.
ادامه دارد...
✍️#احمد_باقری_مزینانی استادیار دانشگاه/۱۳ خرداد ۱۴۰۲ه.ش
💎کانال تلگرامی #راه_نگار
🆔@Rahnegar96
💎 کانال سروش، ایتا، سروش و روبیکا
🆔@Rahnegar1401
✍️ سر دلبران در حدیث دیگران
🔸 به رغم آنکه درباره ویژگیهای شخصیتی امام خمینی (ره) سخن بسیار رفته است اما به مصداق سخن:
خوشتر آن باشد که سر دلبران گفته آید در حدیث دیگران.
گزیدهای از مضامین مستتر در کلام و قلم برخی اندیشمندان جهان، که بیان کننده ویژگیهای شخصیت اجتماعی و سیاسی امام خمینی (ره) است عبارتاند:
🔅اندیشمندی فکور، اندیشه ورزی تاریخ ساز و فقیهی عالم و آگاه به زمان؛
🔅شکننده جمود فکری و جهل سیاسی عالمان دینی؛
🔅رهبری زاهد، مطمئن و متکی بر عمل صالح؛
🔅بزرگ مرد اخلاق مدار و شخصیتی تکامل یافته و انسان ساز در تاریخ معاصر؛
🔅عشقورزی صادق و محبی عمیق به مردم مستضعف؛
🔅رهبری شکوهمند و باعظمت، در کمال سادگی در زندگی فردی؛
🔅باورمندی عمیق به مردم و معتقد به ظرفیت نسل جوانان؛
🔅برخوردار از اطلاعات و دانش وسیع فرهنگی، اجتماعی و نابغه سیاسی؛
🔅آیت حقیقی از جانب خدا، برای عمیقترین اثرگذاری بر انسان معاصر؛
🔅پریشان کننده نظریههای مطرح علمی جامعه شناسی و پژوهشهای سیاسی؛
🔅عامل اصلی تبدیل دین به عنصر فعال و حیات بخش جهان در دوره معاصر؛
🔅معمار بزرگ انقلاب سه وجهی معاصر: انقلاب فرهنگی، مذهبی و سیاسی؛
🔅موسس نظام اسلامی و نهادهای مردمی و انقلابی؛
🔅هادی مردم ایران برای بازگشت به اعتبار تاریخی؛
🔅مراقبی هوشمند برای تظمین بقاء ارزشهای انقلاب اسلامی؛
🔅مقاومی پایدار و عزتمند در برابر استکبار؛
🔅الگو برای مبارزه جهانی با هدف استقرار ارزشهای معنوی به جای ارزشهای مادی؛
🔅الهام بخشی برای تودههای مسلمانان در مقابل «منافقین» و جهان «کفر».
♻️ یافته راهبردی
کلیدیترین گزاره معنایی در اندیشه سیاسی و اجتماعی امام خمینی (ره)؛ "مهندسی و معماری حکمرانی با ماهیت اخلاق و معنویت، از طریق انقلاب اسلامی برای رهایی بخش انسان و جامعه از قید و بندهای مادی و معنوی" است.
✍️#احمد_باقری_مزینانی استادیار دانشگاه/۱۴ خرداد ۱۴۰۲ه.ش
💎کانال تلگرامی #راه_نگار
🆔@Rahnegar96
💎 کانال سروش، ایتا، سروش و روبیکا
🆔@Rahnegar1401