eitaa logo
#راه‌_نگار rahnegar@
276 دنبال‌کننده
253 عکس
207 ویدیو
4 فایل
عقل حکمیانه و نفس کریمانه
مشاهده در ایتا
دانلود
#راه‌_نگار rahnegar@
✍️ «مکتب سلیمانی؛ طرح واره یک نظم نوین هویت ساز و تمدن پرداز 💠 بخش اول. منظومه فکری منسجم الف) ابت
💠 بخش دوم. وجوه سه گانه مکتب سلیمانی با توجه به ابتناء بر نظریه فطرت، معنا ارائه شده از مکتب و روابط چهار سویه مذکور، می‌توان گفت که؛ مکتب شهید سلیمانی، حداقل در سه وجه زیر دارای استحکام درونی و اعتبار بیرونی می‌باشد: ✳️ الف) وجه بینشی: از انسان صالح تا جامعه اصلح منظور از بینش؛ بصیرت، آگاهی، دانش، شعور و شناخت است که در آینه اندیشه و عقل انسان قابل ادراک است. بنابراین وجه بینشی صاحب مکتب، مرآت تدبیر منطقی، گفتمان متعالی، کرامت انساني و نفوذ معنوی او است. ویژگی‌هایی فاخر که به صورت عینی و فراگیر در شهید سلیمانی دیده می‌شود. دو جمله از مصادیق ژرف اندیشی و آگاهی نافذ شهید سلیمانی، که نمایشگر اوج عقلانیت شهودی اوست، عبارت است از: 🚩 "عزیزان مشتاق: تا کسی شهید نبود شهید نمی‌شود. شرط شهید شدن؛ شهید بودن است." 🚩 "برادران و خواهران جامعه‌ای صالح می‌شود که افراد صالح در آن حاکم شوند. افراد منزه جامعه را منظم می‌کنند." 🔸این دو روایت کلامی، اوج درایت بینشی و فهم توحیدی این شهید است که او را در ذیل تدابیر تربیتی امامین انقلاب به سطح یک انسان صالح و مصلح اجتماعی ارتقاء داد. در حقیقت اقدام تربیتی که تنه به ماموریت انبیاء می‌زند چرا که "تربیت انسان صالح" و "ایجاد جامعه اصلح"، فتح الفتوح رسالت انبیاء و ولایت اولیاء الهی است. 🔻با این وجود برخی از مؤلفه‌های وجه بینشی مبتنی بر توحید گرایی در مکتب شهید سلیمانی عبارت‌اند از: 🔅۱- دانش نامه اندیشه: مکتب از جنس تامل و تدبر هوشمندانه است به همین سبب مکاتب برای اندیشه‌ورزان و اندیشمندان جذابیت معنایی و اصالت مبنایی دارد‌، بگونه‌ای که از آنها برای تحلیل و تبین پدیده‌های انسانی - اجتماعی بهره می‌برند. بنابراین گستره مفهومی مکتب سلیمانی همه عرصه‌های دانشی را مخاطب قرار داده و مبدا تحقیق اهل علم و مقصد تدبیر اهل دانش می‌شود. 🔅۲- مانیفست ایدئولوژیک: یکی از ویژگی‌های مکتب؛ قرار گرفتن ریشه‌های گفتمانی و مؤلفه‌های ادبی بر بنیان‌های ایدئولوژیکی (مسلک معین و ریشه‌دار) است که دارای پیام معنادار و جذاب و محتوای غنی بر آمده از متون و سنت دانشی و خرد انسانی باشند. جملات به ظاهر ساده شهید سلیمانی حاوی مجموعه‌ای از مضامین عمیق و قضایای دقیق است که ریشه در بنیان‌های ایدئولوژیکی و نظریه‌های بنیادین بر آمده از جهان‌بینی توحیدی دارد. 🔅۳- شناسنامه فطرت: مکتب محصول آمیزش اندیشه فاضل و فرهنگ فاخر، در آینه فطرت است. به همین دلیل دایره مخاطب آن مرزهای جامعه مومنین را در می‌نوردد و با معناسازی جذاب، نقش طراوت و فضیلت بر پرده فطرت انسان می‌نگارد. بنابراین مکتب سلیمانی مرزهای واقعی و یا ساختگی شخصیت، جریان، گروه و جامعه را پشت سر نهاده و با حقیقت وجودی انسان ارتباط حقیقی و منطقی برقرار نموده و وجدان او را با خود همنوا می‌کند. 🔅۴- انسجام نامه اجتماعی: وجود عناصر مستحکم، استوار و پایدار در شخصیت محوری به عنوان هسته اصلی شکل دهنده مکتب، منجر به انسجام در زیرساخت‌های اجتماعی می‌شود. افراد، نظام ارتباطی، فرآیندها و ساختارها مهمترین عناصر تاثیرپذیر از مکتب هستند. در چنین وضعیتی است که پایداری، مقاومت و استحکام شخصیت سلیمانی باعث تشابه و همرنگی آحاد جامعه شده و از مکتب و صاحب آن چهره ایرانی - اسلامی در سطح ملی و امتی می‌سازد. 🔅۵- گنج نامه انسانی: قابلیت فطری و ماهیت اندیشه‌ای مکتب از یک سو و تکیه آن بر هنجارها مقبول و ارزش‌های مشروع فرهنگی از سوی دیگر، باعث می‌شود که مکتب خیلی سریع مرزهای جغرافیایی را بشکند و عقول اهل معرفت و قلوب اهل مودت را به تسخیر خود درآورد. بنابراین مکتب پرمایه سلیمانی؛ در ذات خود امری فرامرزی و در خمیرمایه آفرینش ریشه دارد و خیلی زود در اعماق جان، وجدان، فکر و فطرت انسان‌های آزاده و حق طلب رسوخ نموده و آنان را متحول و همراه خود می‌کند. 🔅۶- استراتژیست افق نگر: وقتی از راهبرد سخن به میان آید یعنی نگرش جامع و مانع به پدیده‌های محیطی و محاطی که از گذشته آغاز شده و در حال به کمال می‌رسد و از چهره مبهم آینده پرده‌برداری می‌کند. حاج قاسم هم در علم شناخت صحنه‌های عملیاتی، کمیاب بود و هم در دانش شناخت عرصه‌های راهبردی نایاب بود. بر همین اساس نگرش راهبردی و ترکیب آن با عمل تاکتیکی، حاج قاسم را در صحنه میدانی به مرد عمل و در عرصه جهانی به کنشگری افق نگر و قابل احترام تبدیل نمود. ادامه دارد... ✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/بازنویسی ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱ه.ش/. 💎 کانال تلگرامی 🔅 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش و واتس‌آپ 🔅 @Rahnegar افق‌نگر
#راه‌_نگار rahnegar@
✍️ «مکتب سلیمانی؛ طرح واره یک نظم نوین هویت ساز و تمدن پرداز 💠 بخش اول. منظومه فکری منسجم الف) ابت
✳️ ب) وجهه منشی: از هدایت میدانی به امامت معنوی منظور از منش؛ خلق، خوی، طبع و عادات در یک شخصیت است. بنابراین وجه منشی صاحب مکتب، محصول اکسیر اخلاق حسنه، رحمت عامیامه، عطوفت مؤمنانه و مرام خاضعانه او در نزد خالق و مخلوق است. چنانچه قرآن کریم در آیه ۹۶ از سوره مبارکه مریم، محبوبیت فراگیر مؤمنین را محصول ایمان و عمل صالح آنان در حق خالق و مخلوق می‌داند. در حوزه اخلاق حسنه و رحمت عامیانه، حاج قاسم جزء اسوه‌های فراگیر در میان عموم مردم در اقوام، ادیان و ملل است. یک جمله مشهور حاج قاسم که  نمايشگر منش نافذ او بود: 🚩"فرماندهی در جنگ ما امامت بود نه هدایت. برو نبود بلکه بیا بود... آن‌که می‌گوید بیا، آن امامت می‌کند." 🔸برخی از مؤلفه‌های وجه منشی مکتب شهید سلیمانی عبارت‌اند از: 🔅۱- مرام نامه انسانی: مرام به معنای منظور، اراده، نیت و عزم است. منظور از مرام مجموعه‌ای از باورها و ایده‌ها منتهی به عزم انسان، که موتور محرک انگیزشی برای عمل و رفتار فرد است. حاج قاسم منبع مجموعه‌ای از مقومات فکری و اندیشه‌ای و عاطفی بود که تنظیم کننده منش انسانی شد و زمینه‌ساز افزایش سرمایه اجتماعی (نفوذ، اعتبار و اعتماد و وفاداری) نزد عموم مردم در سراسر جهان گردید. بنابراین منش او یک مرام انسانی مبتنی بر مقومات اعتقادی و مسلک معنوی است. 🔅۲- جهان نامه اخلاص: اجتناب از ریا و خودنمایی از جمله بارزترین مصادیق دستیابی به مقامات متعالی است. اخلاص اکسیر پنهانی و نایاب در دوره معاصر است که سلوک معنوی افراد پرمایه را می‌پوشاند. این در حالی است که در شرایط امروز جهان، افراد دون مایه و بی‌مایه به شدت به دنبال دیده شدن و خودنمایی هستند. حاج قاسم به رغم چهار دهه حضور حماسی در عرصه‌های خبر و خطر، بیشترین همت خود را صرف کرد تا از حضور در مقابل چشم‌ها و عدسی‌ها دور بماند. با این وجود به رغم آنکه حاج قاسم با وسواس از شهرت دنیوی می‌گریخت ولی شهرت مشتاقانه به دنبال او می‌دوید. 🔅۳- خون نامه حیات: عالی‌ترین محتوا فاخر و فاضل در طول زندگی، وقتی رقم می‌خورد که صاحب مکتب، آخرین صفحات کتاب خود را با مرکب خون می‌نگارد. در حقیقت مُرکَّب خون اسرار و راه و رسم صاحب مکتب را افشا می‌کند و آنچه را تا کنون به کلام و مرام نگاشته، را تاویل و تفسیر می‌کند. با این وجود حاج قاسم با نثار خون خود به عنوان عصاره حیات، مرزهای سرخ مقاومت پایدار و پویا را ترسیم و حد فاصله این خط عزتمندانه را با خطواط اسکتبارطلبان و ذلت پیشگان را ترسیم و تفکیک نمود. 🔅۴- مدیریت جهادی: برخورداری از نگاه انقلابی، برای مدیریت تحولات از جمله شاخص های منش جهادی محسوب می‌شود. مدیریت جهادی؛ سبک مدیریتی است که با عشق و ایمان به خدا، خستگی‌ناپذیری، گام‌های مستحکم ولی مدبرانه و همراه با بصیرت و دشمن‌شناسی باشد. چنین مدیریتی با دانش روزآمد و رویکرد انقلابی کارآمد همراه شده و زمینه تحقق آرمان‌ها و اهداف بلند انقلاب را فراهم می‌کند. حاج قاسم نگاهش جهادی و خلصانه، عملش خستگی ناپذیر، اقدامش انقلابی و استکبارستیز و رویکردش مبتنی بر ارزش‌ها و آرمان‌های تمدن‌ساز بود. 🔅۵- رهبری افق‌مند: برخورداری از توانمندی ویژه و تکیه بر قابلیت‌های دانشی در هدایت جامعه تحت امر، و حرکت به سوی آرمان‌های بلند باعث برخورداری از همت بلند می‌شود. با این وجود تعیین افق زمانی، ترسیم فضای تحرک، تشریح ماهیت هویتی و چگونگی دست‌یابی به آنها یکی از مهمترین عناصر وجه منشی صاحب مکتب است. حاج قاسم، رهبری فرازمانی و افق نگر فرامکانی بود که از حداقل‌های موجود، استفاده حداکثری می‌کرد. عملکرد او در تبدیل تهدید داعش به فرصت هنجارسازی و هویت سازی مشترک از ملیت‌های چند پاره لبنانی، پاکستانی، افغانی، یمنی و سوری، در شمایل سپاه زمینه‌سازان ظهور، اوج آینده نگری او بود. 🔅۶- از هویت‌سازی تا نهادسازی: از نظر جامعه شناسان سیاسی بقا و یا شکست یک حرکت بزرگ انقلابی، نیازمند هویت‌سازی و نهادسازی است. توانایی در ایجاد ساختارهای مکمل برای هویت جهادی و انقلابی و با تکیه بر مشارکت مردمی، منجر به شکل‌گیری نظام مسنجم و مکمل خواهد شد. حاج قاسم توانست در محیط‌های مأموریت پر تنش، فرآیندی سریع از هنجارسازی و هویت‌سازی تا سطح نهادسازی را طی کند. او در حقیقت توانست هنجارهای متفاوت را در ذیل ارزش‌های مشترک هم آوا، هم گرا و هم بخت کند و برای آنان هویت نو بسازد و از دل این هویت مشترک نهادهای انقلابی و جهادی چون حزب‌الله، حشدالشعبی، لجان الشعبی، زینبیون، فاطمیون و... را تشکل، تکمیل و نهادینه کند. ادامه دارد... ✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/بازنویسی ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱ه.ش/. 💎 کانال تلگرامی 🔅 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش و واتس‌آپ 🔅 @Rahnegar
#راه‌_نگار rahnegar@
✍️ «مکتب سلیمانی؛ طرح واره یک نظم نوین هویت ساز و تمدن پرداز 💠 بخش اول. منظومه فکری منسجم الف) ابت
✳️ ج) وجه کنشی مکتب سلیمانی: کنشگری در میانه میدان منظور از کنش؛ عمل، فعل، خو، رسم و عادت به عنوان عناصر سازنده رفتار است که در وجه عملی انسان تجلی پیدا می‌کند. با این وجود کنش مجموعه رفتارهای جستجوگرانه و نیت‌مند یک شخصیت است که تجلیگاه گوهر ذاتی و نمایان‌گر کردار او در محیط محل کنشگری است. با این تعبیر وجه کنشی مکتب محصول رویکرد مجاهدانه در میانه معرکه و میدان عمل است. یکی از عمیق‌ترین جملات که نشانه مرام مجاهدانه حاج قاسم سلیمانی در صحنه‌های سخت است:: 🚩"ما ملت شهادتیم، ما ملت امام حسینیم." 🔸برخی از مؤلفه‌های وجه کنشی مکتب شهید سلیمانی عبارت اند از: 🔅۱- کنشگری میدان‌دار: یکی از مهمترین شاخص‌های کنشگری فعال، زمانی رخ می‌نماید که رویکرد مجاهدانه صاحب مکتب در فضای آشوب مبتنی بر پیچیدگی و ناسامانی، ظهور می‌کند. در چنین فضای تنها کنشگری موفق به ایفای نقش سازنده می‌شود که تحرک بیشتر و مسئولیت‌پذیری حداکثری داشته باشد و از اهلیت لازم برای حضور عینی در صحنه‌های خطر برخوردار باشد. در میان کنشگران مطرح در تاریخ معاصر کارنامه مدیریتی حاج قاسم در محیط پرآشوب منطقه‌ای و سرعت تحرک و تطبیق‌اش با شرایط، موجب حیرت همراه با تحسین استراتژیست‌های سیاسی و امنیتی جهان شده است به گونه‌ای از حاج قاسم با عنوان: "نابغه راهبردی"، "معمار استراتژی قدرتمند"، "مردی در میانه میدان" و دارای "کاریزمای درونی" یاد می‌شود. 🔅۲- الگوی ماندگار: شیوه تعامل با رویدادها یک کنشگر در شرایط سخت تعیین کننده کردار او است. برخلاف سنت تاریخ که معمولا پس از مرگ اشخاص شناخته شده؛ حمایت پیروان او اغلب از دست می‌رود و به خاطرات تاریخی تبدیل می‌شوند، لحظه عروج صاحب مکتب فاخر، ابتدای رخ نمایی او است و شیوه‌نامه او مانیفست پیروان عاشق و فدائیان عارف او می‌شود. کردار حاج قاسم سلیمانی چنان پرملات است که تمام رفتارهای او سرلوحه مجاهدان جوان و مشتاقان پرشور و حماسی شده و خواهد شد. پس باید انتظار داشت در رستاخیزی نوین، حاج قاسم‌های جدید و بی‌شماری به مثابه ققنوس از خاکستر خونین او برخیزند. 🔅۳- مدبری پایدار: انتخاب مسیر درست و حرکت سنجیده، محصول اتخاذ تصمیم کارساز و تدبیر عاقلانه از یک سو، و نظام وارگی مکتب و پردازش‌گری هوشمندانه صاحب آن از سوی ديگر است. حاج قاسم سلیمانی کنشگری مدبر در تصمیم‌سازی و بسیار موثر در تصمیم‌گیری به موقع بود که تدابیر اقتضایی او در صحنه عمل، اتخاذ و عملیاتی می‌شد و شخصا هم رهبری اجرای (به تعبیر خودش امامت) آن را بر عهده می‌گرفت. بنابراین کارآمدی و اثربخشی حاج قاسم در عرصه تصمیم و صحنه کارزار محصول کنشگری میدانی و مشارکت جویی جمعی او بود که تنها با عیار تکلیف سنجیده می‌شد. متقاعد کردن پوتین رئیس جمهور روسیه، برای مشارکت در تحولات سوریه یکی از مصادیق اثرگذاری بر کنشگران جهانی است. 🔅۴- هادی راه‌نگار: یکی از مهمترین جلوه‌های مکتب وجود مبانی مستحکم در باورهای ارزشی و ریشه‌دار ایدئولوژیک است که به صورت بالقوه قابلیت تبدیل شده به رویکرد هنجاری (رفتار پذیرفته شده) و رویکرد تجویزی (رفتار قابل تسری) را پیدا می‌کند. با این وجود مکتب دارای مجموعه‌ای قواعد منتهی به تجویز رفتار متناسب با ارزش‌های معتبر است. این قواعد برای کسانی که در پی آن حرکت می‌کنند مرزهای مشخص را ترسیم و جبهه بندی‌ها را روشن می‌کند. شخصیت‌های در ترازی چون حاج قاسم مرزبندی‌ها و حد فاصله "ما و دگر"، "خودی و غیر خودی" را تعیین می‌کنند و مکتب آنها با تعیین حدود و ثغور روشن، مانع از در هم آمیختگی "دوست و دشمن"، "مسیر انحراف و صراط مستقیم" و "راه از بی راهه" می‌شوند. بنابراین مرام شهید سلیمانی به مثابه خورشید هدایت برای اهل بصیرت خواهد بود. 🔅۵- مجاهدی تمدن‌آرا: از جمله خصوصیات مکتب، برخورداری از روشمندی معین و ظابطه‌مندی مدون از یک سو و هدفمندی و رسالت پیشگی از سوی دیگر است. وجود آن روشمندی و این هدفمندی زمینه‌ساز رویش‌ها و زایش‌های مستمر و متناوب از سوی صاحب مکتب است و چون هر صاحب مکتبی ظرفیت بالقوه برای تبدیل به الگوی مرجع شدن را دارد، تمامی کردار و رفتار او از خودسازی تا دیگرسازی، از شخصیت‌سازی تا جمعیت‌سازی، از نهادسازی تا جامعه‌پردازی، از ساختارسازی تا نظام‌سازی و... مورد اقبال رهروان قرار می‌گیرد. حاج قاسم به عنوان یک کنشگر تمدنی در این زمینه از جمله شخصیت‌های موفقی است که برنامه‌ها و عملکردش در بسیاری از سطوح داخلی، منطقه‌ای و جهانی مورد اقبال قرار گرفته است. ادامه دارد... ✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/بازنویسی ۱۵ دی ماه ۱۴۰۱ه.ش/. 💎 کانال تلگرامی 🔅 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش و واتس‌آپ 🔅 @Rahnegar
💠 ام‌البنین مظهر تعالی انسان صالح (حرکت از قلمرو جنسیت تا حریم ولایت و امامت) اگر وجود مادر را به عنوان معیار تجلی فرزند و فرزند را جلوه‌گر حقایق وجودی مادر بدانیم، با مهندسی معکوس حیات فاطمه ام‌البنین (س) و فرزندانش به ویژه حضرت ابوالفضل العباس (ع) می‌توان هر کدام را در آینه وجود دیگری شناخت. بنابراین حقیر در این مختصر برای ادای دین به این مادر فاضل در تربیت و آن فرزند فاخر در تاسوعا و برای شناخت عظمت وجودی فرزندش، بخشی از ویژگی‌های مستتر در حیات ام‌البنین (س) را به شرح زیر مورد توجه قرار می‌دهم:  🔅 ام‌البنین مظهر روح سلحشوری است، تجلی یافته در آئینه جنگاوری پسر؛ 🔅 ام‌البنین مظهر جستجوگری فضل است، تجلی یافته در آئینه کمال پسر؛ 🔅 ام‌البنین مظهر عطوفت مادرانه است، تجلی یافته در آئینه عقلانیت مومنانه پسر؛ 🔅 ام‌البنین مظهر مودّت است، تجلی یافته در آئینه ادب پسر؛ 🔅 ام‌البنین مظهر کمال انسانی است، تجلی یافته در آئینه غیرت اسلامی پسر؛ 🔅 ام‌البنین مظهر عظمت و صلابت است، تجلی یافته در آئینه هیبت و مروّت پسر؛ 🔅 ام‌البنین صورت معنا دهنده است، تجلی یافته در آئینه صیرت محتوا یافته پسر؛ 🔅 ام‌البنین مظهر شهامت است، تجلی یافته در آئینه شجاعت پسر. ♻️ یافته راهبردی ام‌البنین گام‌های خود را مبتنی بر ترکیبی از عطوفت مادرانه، فضیلت مومنانه، تربیت صالحانه و تبعیت خالصانه از ولایت و امامت برداشت که محصول آن ترسیم خلق و خوی از "شاهکار خلقت در تصویر انسان صالح" (حضرت ابوالفضل) است که زینت بخش نهضت عاشورا شد و هم اوست که اهل زمین را مبهوت ادب و بصیرت خود و اهل آسمان محسور ایثار و منزلت خود نموده است. 🔅 با این وجود ام‌البنین مظهر؛ حرکت تعالی یک زن از قلمرو جنسیت به سپهر انسانیت و از انسانیت به فضای طهارت و از طهارت به حریم ولایت و امامت است. ✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/ بازنویسی ۱۳جمادی‌الثانی ۱۴۴۴ه.ق سالروز وفات حضرت ام‌البنین /۱۶ دی‌ماه ۱۴۰۱ه.ش/. 💎 کانال تلگرامی 🔅 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش، واتس آپ 🔅 @Rahnegar
🔴 چگونه از شما جاسوسی میکنند؟! جدیدترین شیوه جاسوسی در جهان، از طریق جمع آوری اطلاعات از «منابع آشکار یا عمومی» است. اینترنت، پایگاههای جستجو، پیام رسانها و خصوصا شبکه های اجتماعی. به این شیوه جاسوسی محترمانه از منابع قابل دسترس برای عموم، اوسینت ( Open-source intelligence (OSINT)) میگویند. از پستها و پیج شخصی شما در شبکه های اجتماعی، به راحتی اطلاعاتی همچون اطلاعات شخصی (از نام تا اطلاعات تحصیلی، عکس، محل کار و موقعیت مکانی)، حلقه دوستان و خانواده، شبکه ارتباطات شخصی و شغلی، زمینه فعالیت، علایق و عقاید، سطح کنش پذیری و.. قابل کشف و دسترسی است. 🔰 دوهفته پیش روزنامه انگلیسی تایمز گزارش داد، نزدیک به ۸۰ درصد از اطلاعات سازمان‌های اطلاعاتی مانند سیا از "OSINT" تامین می‌شود. بعنوان مثال می‌نویسد: "پست‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و حاوی اطلاعات حساسی درباره استقرار نیروهای روس در اوکراین بود، تأثیر سریع‌تر و قوی‌تری نسبت به تصاویر منتشر شده توسط شرکت‌های ماهواره‌ای از تحرکات نیروهای روسی داشت". 🔰تایمز مینویسد: آمریکا سالانه 90 میلیارد دلار برای جاسوسی از افراد و کشورها هزینه میکند. به این رقم دقت کنید. کل بودجه سالانه ایران حدود 39 میلیارد دلار است. و آمریکا سالانه بیش از دو برابر کل بودجه کشور 80 میلیونی ایران فقط صرف "جاسوسی" میکند. همچنین چین در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار نفر را در اختیار دارد که در زمینه این نوع جاسوسی (اوسینت) کار می‌کنند و حتی شرکت‌های خصوصی واحدهای خود را برای نظارت بر وب‌سایت‌هایی مانند توییتر، فیس‌بوک و یوتیوب راه‌اندازی کرده‌اند تا از اولین کسانی باشند که از تغییرات مورد انتظار در وضعیت" امنیت جهانی" مطلع می‌شوند. 🔰در اینجا اهمیت فضای مجازی خصوصا شبکه های اجتماعی در «امنیت» و «ناامنی» کشورها آشکارتر میشود. هر کشوری که صاحب و مالک یک شبکه اجتماعی و پیام رسان است، به راحتی میتواند کاربران کشورهای هدف را جاسوسی و آنالیز کند. از طریق شبکه های اجتماعی، سرویسهای جاسوسی، به راحتی میتوانند نوسانات رفتاری و فکری جوامع را ارزیابی، کنترل و دستکاری کنند. 🔰 به عنوان مثال، سرویس جاسوسی آمریکا از طریق اینستاگرام تحلیل میکند که مردم ایران، مردم ترکیه، مردم عراق و..، با چه اخبار و حوادثی، عصبانی میشوند؟ از چه طریقی خشم اجتماعی فراگیر میشود یا فروکش میکند؟ چگونه و به چه چیز میخندند؟ چگونه و با چه سوژه هایی متحد میشوند و حالت دفاعی از کشورشان میگیرند؟ با چه مکانیسم تبلیغاتی، لایک میکنند؟ کامنت میگذارند؟ خرید میکنند؟ با چه سوژه ای دیوانه میشوند و شورش میکنند؟‼️ چگونه و با چه اخباری، میتوان سطح خودکشی، سطح افسردگی، سطح خشونتهای خانگی و.. را در یک کشور بالا برد. تمامی این اطلاعات، علاوه بر شناخت میدانی از روحیه اجتماعی یک ملت، از طریق شبکه های اجتماعی قابل کشف و کنترل است. 🔴 دقیقا به همین دلیل است که در شورشهای یک دهه اخیر در ایران و کشورهای مقابل آمریکا، نقش شبکه های اجتماعی پررنگ است. فتنه 88 فتنه بود. فتنه 98 فتنه و کانال آمدنیوز بود که با ساپورت ویژه این پیام رسان اسرائیلی به رشد عجیبی در حدود یک سال رسیده بود. فتنه 1401 فتنه بود. شبکه سلبریتیها و اینفلوئنسرها و شبکه های ماهواره، به شکل کاملا سازمان یافته حتی آرایشگر و میکاپ آرتیست ها را بعنوان لیدر آشوب به میدان فرستادند. افرادی که طی سه سال با پشتیبانی یکطرفه و انحصارگرای اینستاگرام، فالور به هم زده و در شرایط حذف تمامی حساب های حامی جمهوری اسلامی و تروریسم رسانه ای علیه هر کس که حتی یک تصویر و یک خط از مقاومت از شهید سلیمانی و کلا از شهدا سخن بگوید بالا آمده بودند دقیقا برای چنین روزی تعبیه شده بودند. جالب آنکه در این پروژه فالورسازی، سلبریتیها، بازیگران و فوتبالیستهای سفارتخانه ای، به شکل عجیب و کاملا هدایت شده ولی ظاهرا عادی به صورت تصاعدی رشد می یابند و سایرین، رشد عادی یا منفی کسب میکنند. نگاهی به کامنتها، کامنتهای ترولی و رباتی، بین پیجهای سفارتخانه ای و سازمانی با سایر پیج ها گویای این حقیقت است. نقش این شبکه تروریستی چنان در طراحی و اجرای کنش های جمعی در ایران و کشورهای هدف پررنگ است که به محض بالا رفتن کاربران پیام رسانهای داخلی (ایتا، روبیکا، بله و..) احساس خطر کردند و در یک دیکتاتوری علنی اقدام به حذف این اپ ها از گوگل پلی کردند. و سپس با برنامه «فیلترینگ ناقص» که دام نفوذی های لانه کرده در دستگاههای مرتبط با مدیریت فضای مجازی ماست، عصبانیت اولیه آنها فروکش کرد. دشمن به خوبی، «سوراخ دعا» برای فریب مردم ما را یافته است: رسانه. ✍ متن کامل این مقاله: mshrgh.ir/1451118 ☑️ @abdollahy_moh
✍️کارنامه راهبردی️ امیر کبیر ( یادنامه ۱۱۳۷ روز حیات سیاسی امیر کبیر در سالروز شهادت) 💠 مقدمه: صدرات کوتاه، مانایی تاریخی میرزا محمد تقی‌خان فراهانی (۱۲۲۲-۱۲۶۸ه.ق) مشهور به امیرکبیر در ۳ سال و ۱ ماه و ۲۷ روز صدارت خود توانست؛ از یک سو با تکیه بر معارف اسلامی - انسانی و هویت بومی- ایرانی، فضائل و کرامات اخلاقی و درایت اجتماعی - سیاسی خود اثبات کند و از سوی دیگر با تکیه بر مؤلفه‌های توحید مداری، استبداد گریزی، استعمار ستیزی، استحمار زدایی، خرافه زدایی، مردم گرایی، دولت سازی و خوداتکایی، توانست مجموعه‌ای از اقدامات بنیادین و اصلاحی را در جامعه ایرانی عملیاتی کند. به مدد همین فضائل انسانی و فعالیت‌های اجتماعی بود که امیر کبیر به الگوی فاخر و فاضل برای چندین نسل بعد از خود تبدیل شد. با مرور کارنامه مدیریتی امیر کبیر می‌توان ادعا نمود که او بیش از یک قرن قبل از آنکه واژه راهبرد (Strategy)، در ادبیات مدیریت باب شود، از سبک مدیریت راهبردی برای اداره جامعه، بهره هوشمندانه برده است. 🔸 کارنامه راهبردی برخی از اقدامات راهبردی امیر کبیر که نشان از درایت فکری و مدیریت مدبرانه او دارد، عبارت‌اند از: 🔅۱. تاسیس دارالفنون به جای تاسیس دانشگاه با هدف توانمندسازی مهارتی در کنار غنی سازی دانشی جوانان؛ 🔅۲. تلاش فراگیر جهت پیشرفت چند بعدی (فراتر و جامع تر از توسعه اقتصادی) به منظور تکثیر قدرت ملی و تولید ثروت ملی؛ 🔅۳. جلوگیری از بکارگیری متخصصان علمی و فن‌آوری کشورهای دارای سابقه استعماری به دلیل کاهش نفوذ پذیری مراکز علمی داخلی؛ 🔅۴. افزایش توانمندی‌های بومی در عرصه نظامی، با هدف کاهش تاثیرپذیری امنیت ملی از نفوذ خارجی؛ 🔅۵. ایجاد شبکه اداری پویا، روزآمد و مفسده ستیز، از طریق اشراف بر مراکز تصمیم‌گیر فسادزا؛ 🔅۶. مقابله با نفوذ و هژمون کشورهای دارای سابقه استعماری، از طریق تلاش برای بکارگیری اساتید نظامی از کشورهای فاقد سابقه استعماری (مثل اتریش) در دارالفنون؛ 🔅۷. اجرایی سیاست «موازنهٔ منفی» در سیاست خارجی و پرهیز از دادن هر نوع امتیازی به قدرت‌های استعماری؛ 🔅۸. اشراف کامل بر فعالیت‌های مخرب دولت‌های استعمارگر و کنترل نفوذ آنها در امور داخلی ایران؛ 🔅۹. مدیریت استبداد حکمرانان و محدودسازی دخالت اشراف زادگان در فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی؛ 🔅۱۰. مقابله قاطع با فرقه سازی استعمارگران، انحراف معنوی و خرافه‌گرایی اعتقادی مانند: فرقه بابیت. در مجموع سبک مدیریتی امیر کبیر در ساماندهی زیست اجتماعی و اقتصادی داخلی و تعامل سیاسی و تعارض‌های امنیتی خارجی، مبتنی بر تفکر و مدیریت راهبردی بوده است. 🔘 توصیه راهبردی وجود ویژگی‌هایی همچون: پاک اندیشی، پاک دلی، پاک منشی، پاک دامنی و پاک دستی در انسان‌های فاضل مانند امیر کبیر است که جامعه و تاریخ را وادار می‌کند تا در ایستگاه حیات (هرچند کوتاه) کنشگر نمونه‌ای همچون او، توقفی ژرف و معنادار داشته باشد. این توقف بگونه‌ای است که سرانجام گذشتگان به آنان ختم می‌شود و سرنوشتی نو برای آیندگان از او آغاز می‌شود. بر این اساس می‌توان از کرامت نفسانی و تدابیر اجتماعی امیر کبیر، حداقل دو درس گرفت: 🔅یکم. تکیه بر مبانی نظری ایرانی - اسلامی به عنوان زیربنایی تصمیم‌سازی و تصمیم گیری موتور محرک انگیزشی و رفتاری برای تحول فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تمدنی است. 🔅دوم. تدابیر راهبردی و اقدامات هوشمندانه و مؤمنانه امیرکبیر بهترین الگوهای فاخر و فاضل ایرانی - اسلامی برای سیاست ورزی و حکمرانی است. ✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/ بازنویسی ۲۰ دی ماه ۱۴۰۱ه.ش/. 💎 کانال تلگرامی 🔅 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، سروش، روبیکا و واتس آپ 🔅 @Rahnegar
#راه‌_نگار rahnegar@
✍️راهبردهای سیاسی حضرت فاطمه زهرا (س) در منظومه معرفتی ولایت و امامت متن حاضر گزیده‌ای از پایان‌نا
✍️ گفتار پایانی. کنش و کنشگری منعف به هدف متعالی 💠 وجود معارف بنیادین دینی در محتوای خطبه فدکیه حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیه مانند: فلسفه توحید و خلقت، فلسفه نبوت و امامت، فلسفه حیات و ممات، فلسفه احکام و افعال و... حاکی از عمق دانش علمی همراه با مجموعه‌ای از گزاره‌های خلاقانه و هوشمندانه است که حضرت از آنها برای پرورش حکیمانه و پرهیزکارانه انسان مسلمان و حیات بخشی به جامعه اسلامی، ایراد کردند. 🔸علاوه بر شأن تبیینی مذکور؛ فاطمه به عنوان مظهر "ام ابیها" با اتخاذ راهبردهای پنج‌گانه برای نسل‌های آینده - از فردای شهادت تا افق ظهور - مصداق کامل ایفای نقش مادری است. به گونه‌ای که فرزندان او "از حسن تا حسین و از حسین تا رضا و از رضا تا مهدی علیهم السلام" در تمام شئون عقلانی، انسانی و اجتماعی و سیاسی؛ "حق رهبری، سیادت، هدایت" و به تعبیر بهتر "حق ولایت و امامت" بر نسل بشر و به ویژه جامعه ایرانی - اسلامی دارند. 🔸نقش آفرینی اجتماعی حضرت فاطمه (س) متأثر از شرایط زمان، مکان و زمینه تحولات دینی، اجتماعی و سیاسی در حال وقوع بود. این تحولات خبر از یک دوره گذار انحرافی می‌داد که در آن غاصبان در حال طراحی مدل "مدینة السقیفه و مدینة الخلیفه"  به عنوان جایگزین الگوی "مدینة النبی و مدینة الولی" بودند. مهمترین جلوه‌های کنشگری حضرت زهرا (س) در چنین دوره‌ای عبارت‌اند از: 🔅 اولا. کنش گفتمانی مبتنی بر جداسازی روایت جامعه نبوی از روایت جامعه خلافتی بود. به گونه‌ای که غاصبان قدرت و شیوه‌های غصب حکومت را تا پایان تاریخ با چالش مشروعیت مواجه نمود. 🔅ثانیا. کنش اجتماعی مبتنی بر وجاهت علمی و معنوی بود. به گونه‌ای که الگوی نهضت‌های روشنگرانه در جامعه اسلامی شد. اوج تجلی این نقش در نهضت عاشورا به تصویر کشیده شد. 🔅ثالثا. کنش سیاسی او مبتنی بر راهبردهای بدیع مانند؛ مطالبه، مجاهده، مخاطبه، محاکمه و مخاتفه بود که علاوه بر مقابله با سیاست‌های اعمالی صاحبان قدرت، مبدأ مقاومت فعال و پایدار برای آیندگان شد. ♻️ یافته‌ راهبردی مهمترین دستاورد "اندیشه سیاسی حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیه در منظومه‌ای ولایت و امامت" ارائه "الگوی جهاد تبیین" در دوره گذار جامعه اسلامی است. حضرت توانست با تکیه بر نظریه قرآنی "مدیریت کوثری" که مبتنی است بر مؤلفه‌های "دین دانی"، "دین داری" و "دین بانی" در برابر دیدگاه "مدیریت تکاثری" که مبتنی است بر مؤلفه‌های "وهمیه"، "غضبیه" و "شهویه"، گفتمان مستحکمی در عرصه نظر و الگوی مقاومت پایداری در صحنه عمل را به نمایش بگذارد. والسلام ✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/بازنویسی شده؛ ۲۳ دی‌ماه ۱۴۰۱ه.ش و ۲۰ جمادی‌الثانی ۱۴۴۴ه.ق روز میلاد حضرت فاطمه الزهرا (س)/. 💎 کانال ایتا، سروش، روبیکا واتس آپ 🔅 @Rahnegar 💎 کانال تلگرامی طلایی 🔅 @Rahnegar96
از دژ خرمشهر تا دژ بصره (یادمان عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه) دهه پایانی دی‌ماه یاد آور ایام حماسه عملیاتی کربلای پنج در منطقه شلمچه و شرق بصره است. عملیات کربلای پنج یکی از مهمترین عملیات‌های دفاع مقدس و شلمچه حساسترین و پیچیده‌ترین و در عین حال پر تلفات‌ترین مناطق درگیر در جنگ تحمیلی بود. به همین مناسبت حقیر به دلیل توفیق حضور در عملیات کربلای پنج و منطقه شلمچه، خاطرات آن مقطع تاریخی را طی چند گفتار را تقدیم عزیزان مخاطب می‌کنم. البته این خاطرات بازنویسی مجدد و تکمیل شده متنی است که چند سال قبل تدوین و بارگذاری شده ✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/ ۲۷ دی ماه ۱۴۰۱ه.ش/. 💎 کانال تلگرامی 🔅 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش و واتس‌آپ 🔅 @Rahnegar
از دژ خرمشهر تا دژ بصره (یادمان عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه) ❇️ گفتار اول: تأویل یک رؤيا در دژ خرمشهر 🔸مشارکت و حضور میدانی در صحنه خطر و خون دفاع مقدس و فضای آکنده از حماسه، انگیزه‌های معنوی و الهی در اوج دوران نوجوانی و یا آستانه جوانی، پدیده‌ای کمیاب و تجربه نادر است که ممکن است، قرن‌ها با نمونه تاریخی خود فاصله زمانی و مکانی داشته باشد ولی قطعا در زمینه‌های بروز و ظهور دارای وجوه تشابه و هم آوایی با نمونه قبلی است. 🔹حقیر در آستانه ۱۷ سالگی به عنوان رزمنده بسیجی، به همراه تعدادی از دوستان در عملیات کربلای پنج و در منطقه عملیاتی شلمچه به عنوان یکی از پیچیده‌ترین و عین حال سخت‌ترین عرصه‌های جنگ در تاریخ معاصر، توفیق حضور پیدا کردم. البته حقیر برای اولین بار، دو سال قبل از این یعنی تابستان سال ۱۳۶۳ در جبهه حضور یافتم، که شرح آن حضور و چگونگی رفتن به جبهه در سن ۱۵ سالگی شرح جذاب دیگری دارد، که روایتش نیازمند فرصتی دیگر است. 🔸 دی ماه سال ۱۳۶۵ بعد از چند ماه آموزش رزمی در پادگان شهید عبدالحسین برونسی به عنوان مقر پشتیبانی لشگر پنج نصر خراسان، واقع در جاده اهواز - اندیمشک، مطلع شدیم که به منظور جبران ناکامی عملیات کربلایی ۴ که منجر به جاماندن ما از کاروان ره‌یافتگان کوی وصال و متنعمان از سفره احسان الهی شد، ظاهرا فرماندهان برای استفاده از اصل غافلگیری و در همان منطقه عملیاتی شلمچه، مجددا طرح عملیاتی جدیدی در دستور کار قرار داده‌ بودند. 🔸 مدت کوتاهی از عملیات کربلای چهار نگذشته بود که با آغاز عملیات کربلای پنج، گردان ما به عنوان یکی از یگان‌های مرحله دوم عملیات و در روز ۱۸ دیماه ۱۳۶۵ آماده حرکت به سمت منطقه عملیاتی شلمچه شد. روز ۱۹ دی ماه وارد شهرکی مسکونی در حومه خرمشهر شدیم که به دلیل زیرساخت‌های مستحکم و سایر ویژگی‌ها به دژ خرمشهر معروف شده بود. دژ خرمشهر عقبه لشگر پنج نصر و میعادگاه لشگر قبل از ورود به منطقه اصلی عملیات در شلمچه محسوب می‌شد. 🌚 شب ۲۰ دیماه، قبل از حرکت گردان به سمت خط مقدم عملیات بود که برای دیدن شهید علی اکبر هاشمی مزینانی به گردان ایشان سری زدم، ایشان در آن مقطع از ارکان گردان، احتمالا معاون گروهان و مسئول آموزش مقابله با ش.م.ه - مسئول و مربی آماده‌سازی برای مقابله با بمب‌های شیمیایی - بود. وقتی به اقامتگاه گردان محل خدمت ایشان وارد شدم، شهید هاشمی در تاریکی شب در کورسوی نورماه، گروهان خود را آماده اعزام به منطقه عملیاتی می‌کرد. در طول سال‌های پس از شهادت او - که شرح نحوه مواجه با پیکر بی‌جانش در ادامه خواهد آمد - تصویر آن شب خاطره انگیز، پژواک صدای رسا و چهره چون ماه او که در برکه شب آن دژ اسرارآمیز می‌درخشید، همچنان ترسیم کننده رؤياهای بنده در طول سالیان بعد شد. در همان حال که نیروهایش را آماده می‌کرد، به او نزدیک شدم و پس از خوش و بش معمولی، مقداری با یکدیگر در خصوص موضوعات مختلف از جمله زمان، محور و منطقه عملیاتی گفتگو کردیم. معلوم شد گردان آنها یک شب زودتر از گردان ما به خط مقدم و لجمن درگیری در شلمچه اعزام خواهد شد. 🌻 از انجا که شهید هاشمی به شدت مشغول سرو سامان دادن به امور گروهان تحت فرمانش بود خیلی زود با او وداع کردم. وداعی که در آن شب اتفاق افتاد با تمام جزئیات برای همیشه در خاطرم ماند. به گونه‌ای که چهره گندم گون او با سایه روشن‌های آن شب نیمه مهتابی، صلابت یک مجاهده و لطافت یک عابد زاهد را به خود گرفته بود. آن شمائل خوش‌ترنم، طرح واره‌ای ماندگار برای روایت ذهن و زینت محتوای دلم شده است. هم اکنون پس از سی و شش سال، همچنان آن وصال دل‌انگیز و این جدایی دل ریش کننده را با تمام وجود احساس می‌کنم. ادامه دارد... احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/۲۹ دیماه ۱۴۰۱ه.ش/. 💎کانال تلگرامی طلایی 🔅 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش و واتس‌آپ 🔅 @Rahnegar
✍️ از دژ خرمشهر تا دژ بصره (یادمان عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه) ❇️ گفتار دوم: خالکوبی زمین با خون و خاکستر 🔸بعد از ظهر روز بعد یعنی ۲۰ دیماه، رزمندگان گروهان ما که به نام شهید شجیعی مزین شده بود، سوار بر کامیون‌های بنز مایلر، از دژ خرمشهر خارج و رهسپار شلمچه شدیم. کمپرسی بنز  به خاطر اینکه از آهن فولادی با قطر زخیم و مستحکم ساخته شده بود وسیله نسبتا امنی برای انتقال شبانه رزمنده تا چندصد متری منطقه عملیاتی بود. 🔹️کامیون‌ها تا حد امکان، ما را به نزدیکی منطقه عملیاتی بردند. هنگام حرکت کامیون از روند رو به رشد حجم آتش، حس نزدیک شدن به خط مقدم مرتبا قابل لمس‌تر می‌شد. چندی قبل که به اتفاق اعضای خانواده برای دیدن فیلم سینمایی تنگه ابوقریب به سینما فلسطین رفته بودیم، وقتی صحنه‌های پر آشوب ورود هنرپیشه‌های این فیلم را دیدم که سوار بر کامیون کمپرسی به سوی منطقه عملیاتی تنگه ابوقریب می‌روند به همراهانم گفتم من تصاویر واقعی این صحنه‌های آتش و خون را در منطقه عملیاتی شلمچه با تمام وجودم تجربه کردم. 🔸هنگام ورود ما به منطقه درگیری شلمچه در تاریکی ساعات اولیه شب، به خاطر شلوغی رفت و آمدها، حجم بالای انفجار پی‌درپی ناشی از آتش‌باری توپخانه، گلوله‌های کاتیوشا و خمپاره‌های سنگین که زوزه کشان از بالای سر می‌گذشتند و یا در باتلاق‌های منطقه فرو می‌رفتند، بوی خاصی و بی‌بدیلی از امتزاج باروت، لجن، مواد قابل اشتعال و بعضا گوشت و خون را در فضای شلمچه پراکنده می‌کرد. به محض توقف کامیون‌ها به سرعت از کمپرسی پیاده شدیم و سوار بر وانت‌های سرتراشیده تویوتا - سقف اتاق این تویوتاها را برای اینکه از آن سوی خاکریز دیده نشوند برش زده و برداشته بودند - به سوی خاک ریز دوم رفتیم. هر چه به خط مقدم نزدیکتر می‌شدیم بر حجم آتش دشمن افزود می‌شد. 🔹️نشستن بر صفحه آهنین باربند وانت‌بارها و حرکت این وانت‌ها در زمین سخت و پر چاله باعث شد تا وسایل و تجهیزات نظامی همراه مانند: سلاح، خشاب، نارنجک، کلاه آهنی و کوله‌پشتی، اختیارشان از کنترل ما خارج شود و با بالا و پایین پریدن گروه را وادار کند بی‌اختیار یا بااختیار موسیقی نابهنجاری از تلق و تلوق بنوازنند. همین نوازندگی سبب می‌شد که ذوق خواندن قطعه شعری و یا سرایدن مدحی در میان بچه‌ها گل کند. در این میان، سر صدای خوردوهای تویوتاهای سقف‌تراشیده و سربریده که دائما در سیاه چاله‌های زمین زخم خورده شلمچه می‌افتادند به گروه نوازنده و خواننده کمک شایان توجهی می‌کرد. شرایط طنزگونه و در عین حال اضطراب‌آور به گونه‌ای بود که انسان احساس می‌کرد این سرو صداهای خشن محصول، رمیدن گله بزرگی از شتران زنگوله‌ دار است که از چنگ گرگ‌های وحشی گریخته‌اند. 🔸به جرات می‌توان ادعا کرد که در آن شب‌ها، پیکر دردمند زمین منطقه عملیاتی شلمچه با گلوله‌های خمپاره، توپ (به ویژه توپ ۱۵۵ فرانسوی که گلوله‌هایش شب‌ها چون شهاب سنگ قابل رصد بودند)، موشک کاتیوشا یا بمباران هواپیما یا شلیک موشک هلی‌کوپتر، به رنگ خون و خاکستر خالکوبی شده بودند و به موازات آن هیچ قطعه‌ای از عرصه آسمان بر فراز سرمان نبود که به صورت پی‌درپی و خط ممتد به نور منور روشن نشود و یا به زوزه‌های تیرهای آتشین رسام بودند، مبهوت‌مان نکند. صحنه‌های که در عین دلهره‌آور بودن، هنرمندان آسمان را می‌شکاف، چشم را مسحور و دل را می‌ربود. 🔹️شدت آتش دشمن در قلمرو محدود شلمچه و تعداد شهدا در این عملیات به حدی بود که می‌توان ادعا کرد که احتملا به جزء تربت پاک کربلا، هیچ نقطه در سراسر کره زمین یافت نمی‌شود که خاکش به اندازه شلمچه با قطعه‌ای از بدن مطهر شهداء آشنا نباشد و یا خاطرات سرخ‌گون آن با دوات خون بهترین بندگان خالص خدا بر سطح و سطر آن نوشته نشده باشد. هنگامی که نزدیک خط که رسیدیم سریعا از خودروها پیاده شدیم. محل فرود ما از خودروها پشت خاکریزی بود که قبل از شروع عملیات آخرین خط لجمن - آخرین خط حد و لبه دفاعی- رزمندگان ایرانی و خط پدافندی ارتش بعث بود. ادامه دارد... احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/۲۹ دیماه ۱۴۰۱ه.ش/. 💎کانال تلگرامی طلایی 🔅 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش و واتس‌آپ 🔅 @Rahnegar
✍️ از دژ خرمشهر تا دژ بصره (یادمان عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه) ❇️ گفتار سوم: استرس مضاعف در اوج خطر 🔹️با ساعتی پیاده روی از یک جاده خاکی که از وسط باتلاق مصنوعی به سمت کانال ماهی کشیده شده بود و به خط اول پدافندی ارتش بعث عراق رسیدیم. این خط حدود دو شب قبل توسط گردان قواص شکسته شده بود. در بین راه به طور مسلسل وار انفجارهای پی‌درپی رخ می‌داد. وقتی صدای سوت خمپاره به گوشمان می‌رسید، همه فورا به زمین می‌چسبیدیم ولی در همان لحظه حاج هادی طالعی جانشین فرماندهی گردان - که چند سال پیش به رحمت خدا رفت - به راحتی سرپا ایستاده بود و در هنگام اصابت خمپاره بر زمین، فقط صورتش را از سمت انفجار به سمت مقابل بر می‌گرداند. تصویر این صحنه سال‌ها طولانی برایم به معما تبدیل شده بود و دائما برای یافتن پاسخ به آن می‌اندیشیدم و تا مدت‌ها برای این حرکت هیچ توجیهی به جزء واژه ترکیبی شجاعت و تدبیر نیافتم. زیرا این صحنه در آن شرایط برای رزمندگان گردان که در حال عزیمت به خط مقدم بودند بسیار روحیه بخش بود. بعدها متوجه شدم علاوه بر شجاعت و تدبیر، تجربه او کمک می‌کرد که طی یک محاسبه ذهنی فاصله محل اثابت گلوله‌ها و نوع گلوله را بسنجد و بداند که این انفجارها آسیبی متوجه او و ما نمی‌کند. 🔸در هنگام حرکت به سوی خط مقدم، علاوه بر نگرانی ناشی از انفجارها، نگرانی دیگر هم دائما ذهنم را درگیر خود می‌کرد و خاطرم را می‌آزرد. این نگرانی بیشتر از پست سر و از سوی نفر خودی بود. ماجرا از این قرار است که‌ چون من در این عملیات کمک اول تیربارچی بودم و پست سر تیربارچی حرکت می‌کردم، کمک دومی هم پشت سر بنده حرکت می‌کرد ولی این کمک دوم یک ویژگی عجیب داشت که باعث شد حتی در آن عرصه خطر، بنده را دائما در استرس مضاعف قرار دهد. ویژگی که در دوره‌ آموزشی و در پادگان شهید برونسی هم همواره باعث نگرانی من بود. 🔹️این کمک تیربارچی دوم، نوجوانی تقریبا هم سن بنده بود که از نظر قد حداکثر ۱۰ سانتی متری از بنده کوتاه‌تر و از نظر وزنی هم حدود ۲۰ کیلو گرمی بیشتر از بنده وزن داشت. هیکل تپل و صورت گوشتی و گردی داشت و تقریبا هنوز هیچ موی بر پشت لب همیشه خندانش نرویده بود و ممکن است هرگز هم نرویده باشد چون احساسم این بود که او مادر زادی صورتش بی‌مو خواهد ماند. البته مشخصات او را (نام و فامیلش) به خاطر ندارم و از سرنوشت‌اش در جنگ و پس از آن بی‌خبرم، ولی از ویژگی‌های عجیب او این بود که هنگام راه رفتن و در حال حرکت، عمیقا چرت می‌زد و چون سرش پایین بود تا ستون افراد در حال حرکت توقف می‌کرد او با همان سرعت و در حال حرکت (کند یا تند) چون سرش پایین بود با کلاه آهنی محکم به کمر من برخورد می‌کرد. به همین دليل یکی از دغدغه‌های من در آن صحنه پر استرس این بود که به محض توقف ستون در حال حرکت، برگردم و دستانم را حائل کنم که کلاه آهنی کمک دوم به ستون فقرات کمرم برخورد نکند. به هر حال بازگشت دائمی به پشت سر و مراقبت از کلاه آهنی، به وظیفه دائمی من در طول این دوره تبدیل شده بود. 🔸با ورود ستون گردان‌ها از جاده باتلاقی به خط پدافندی ارتش بعث عراق، که شب‌های قبل باز شده بود، هر یگانی بر اساس خط حد منطقه عملیاتی لشگر خود، توسط مسئولین محور تقسیم می‌شدند و به سمت منطقه عملیاتی لشکر می‌رفت تا با رسیدن به خط اول و پس از ورود به آخرین نقطه رهایی، خط منازعه را از گردان قبلی که در حال جنگ بود، تحویل بگیرد. البته این تغییر و تحول یکی از حساس‌ترین لحظات تعیین کننده در فرآیند جنگ و گریز بود که به محض اطلاع دشمن، می‌توانست به نقطه خطر تبدیل شود و سرنوشت جنگ در همان محور را تغییر دهد. اتفاقی که برای گردان ما رخ داد و مبدا حوادث بعدی شد. ادامه دارد... ✍️ احمد_باقری_مزینانی استادیار دانشگاه/۳۰ دی‌ماه ۱۴۰۱ه.ش/. 💎کانال تلگرامی طلایی 🔅 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش و واتس‌آپ 🔅 @Rahnegar
✍️ از دژ خرمشهر تا دژ بصره (یادمان عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه) ❇️ گفتار چهارم: راه‌گشایی شهدای غواص 🔹️لشگر پنج نصر که تحت امر قرارگاه نجف بود، ماموریت داشت که پس از ورود به خط اول و به موازات خط پدافندی ارتش صدام، با حرکت به سمت جزایر بوارین و در ادامه به سوی اروند رود پیش برود. گردان ما ماموریت داشت در سمت چپ سه راه شهادت و در داخل کانال خط پدافندی ارتش صدام به سوی تاسیسات ساختمانی و تجهیزاتی مجتمع پتروشیمی بصره که در آن سوی اروندرود بود - که به یک دژ نظامی تبدیل شده بود - حرکت کند و خود را به لجمن درگیری برساند و جایگزین گردان قبلی شود. 🔸در تاریکی شب که حالا به لطف حجم آتش سنگین ارتش بعث و منورهای رنگارنگ که به صورت پی‌درپی در آسمان روشن می‌شد، هر چه به منطقه درگیری نزدیکتر می‌شدیم دژ عظیم و مجتمع پتروشیمی بصره، بیشتر قابل رؤیت می‌شد. از تقاطع جاده به خط پدافندی و سه راه شهادت تا اروندرود، حداکثر ۵ کیلومتر فاصله بيشتر نبود اما مسیر با موانع متعدد مسدود شده و هر چند متر مربع خاکریزهای پرشمار و متقاطع وجود داشت. حرکت در چنین مسیر پر از خاکریز متواتر و مملو از تجهیزات انهدام شده همراه با ترکیبی از بوی باروت، انفجار و تعفن ناشی از مواد متنوع در حال اشتعال، خون و جنازه به جای مانده از پیاده نظام لشگر دشمن، اضطراب و انتظار ناشی از نزدیک شدن و لحظه تقابل با دشمن را به اوج خود نزدیکتر می‌کرد. 🔹️کانالی که در آن به سمت جلو حرکت می‌کردیم تا خودمان را به کانون درگیری‌ها برسانیم، شبیه یک کانال آب ساخته از بتن بود که حدود یک و نیم متر عرض و دو متر ارتفاع داشت که با استفاده از بلوک‌های سیمانی ساخته شده بود. به طوری که وقتی داخل آن حرکت می‌کردیم نه از اطراف دیده می‌شدیم و نه اطراف را می‌دیدیم و به رغم آنکه بیرون از کانال غوغا و معرکه سختی برپا بود، داخل کانال بسیار تاریک و امن به نظر می‌رسید. 🔸کانال بسیار مجهز و با طراحی دقیق و جامع مهندسی بود که توسط مهندسی ارتش بعث و به احتمال زیاد با مشاوره ارتش سرخ شوروی، برای جلوگیری از عملیات‌های غافلگیری رزمندگان ایران در منطقه شرق بصره ساخته شده بود. این کانال سنگرهای بتنی متعدد برای نگهبانی و روبروی خط پدافندی نیروهای خودی داشت که از طریق دریچه های کوچک فولادی (بسیار قطور) دید خوبی به سمت جلو پیدا می‌کرد. در سوی دیگر کانال که به سمت نیروهای عراقی بود، حدودا هر ۳۰ متر یک سنگر بتنی مستحکم جمعی ساخته بودند که محل استراحت نیروهای عراقی یا انبار سلاح و مهمات سبک و نیمه سنگین آنها بود. 🔹️سنگرهای داخل کانال با حجم زیادی از تجهیزات نظامی و امکانات رفاهی روز دنیا انباشته شده بودند. یکی از دوستان خوب و همراه در آن ایام، جناب حسن دستمرداد مزینانی که از فعالان خوب عرصه فرهنگی است، ایشان در آن ایام حدود ۱۵ سال بیشتر سن نداشت و از قد و قامت بسیار ریزی هم برخوردار بود. او در یک دسته دیگر از گروهان شهید شجیعی (گروهان ما) مشغول حرکت به سمت اروند رود بود. ایشان نقل می‌کردند: "با شهید حاج حسین اسماعیل آبادی به یکی از سنگرهای کانال مذکور وارد شدم، که بعد از مدت کوتاهی هم برادرمان علی آقای عسکری مزینانی - فعال عرصه فرهنگی و مدیر کانال شاهدان کویر - هم به ما ملحق شد. این سنگر زیر زمینی که شبیه یک آپارتمان ۶۰ متری بسیار مجهز ساخته شده و به تجهیزات یک منزل مسکونی و آشپزخانه مجهز شده بود. وقتی وارد این سنگر شدیم چای دم کرده گرم، شیر خشک و خرمای آماده مصرف داخل سنگ وجود داشت." 🔸شکستن آن خط پدافندی و تسخیر این کانال مجهز در شب عملیات، خودش از عجایب جنگ بود که فقط از قدرت ایمان و اخلاص غواصان بر می‌آمد. در حقیقت بازگشت عزتمندانه بقایای اجساد شهدای غواص که نزدیک به ۳۰ سال بعد یعنی در ۲۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۴ به میهن اسلامی بازگشت و تجلیل قدرشناسانه مردم از آنها را باید در همین اخلاص مومنانه و شهادت سخت و مظلومانه آنها جستجو کرد. به تعبیر دیگر این راه خاکی و آسمانی را شهدای غواص به روی ما گشودند. ادامه دارد.... ✍️ احمد_باقری_مزینانی استادیار دانشگاه/۱ بهمن ماه ۱۴۰۱ه.ش/. 💎کانال تلگرامی طلایی 🔅 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش و واتس‌آپ 🔅 @Rahnegar