eitaa logo
#راه‌_نگار rahnegar@
275 دنبال‌کننده
253 عکس
207 ویدیو
4 فایل
عقل حکمیانه و نفس کریمانه
مشاهده در ایتا
دانلود
💎 راهبرد سوم. "راهبرد مخاطبه" در مواجهه با "سیاست مسامحه" 🔸 ریشه مفهومی مخاطبه از خطابه به معنای سخنرانی، موعظه، وعظ گرفته شده است و خطبه در کلام اسلامی به سخنی بلیغ گفته می‌شود که متکی بر علم منطق و مشتمل بر اصول و ارزش های توحیدی باشد. گوینده خطبه تلاش می‌کند تا با تکیه بر منطق کلامی و محرک عاطفی‌، عزم مخاطبان منفعل را بر انجام عمل صالح و یا ترک رفتار قبیح فعال کند. در واقع خطابه؛ فن یا مهارت کلامی برای فعال سازی عواطف شنونده است تا احیاء و اقناع اندیشه و فکر تسهیل شود و رفتار اصلاحی و سازنده شکل بگیرد. بنابراین خطابه یکی از ساحت‌های مفید و مؤثر در تبلیغ ارزش‌های معنوی و انسانی است. 🔸منشاء صدور خطبه حضرت فاطمه زهرا (س) "سیاست مسامحه" خواص و تسری تسامح و تساهل به آحاد جامعه مهاجر و انصار در برابر غصب مناسب سیاسی و اجتماعی بود. مسئله‌ای که باعث شد تا حضرت در برابر آغاز روند بازگشت جامعه به دوران جاهلیت عشیره‌ای و قبیله‌ای "راهبرد مخاطبه" را در دستورکار قرارد دهد و بر همین اساس در بد ورود به مسجد نبی، بازخوانی مجدد و بازآرایی مجدد از معارف توحیدی و روشنگری سیاسی با ادبیات حماسی و در عین حال متقن علمی خود، عواطف انصار و مهاجرین را مورد عتاب قرار می‌دهد تا ضمن تحریک منطق آنان، فکر و اندیشه آحاد جامعه اسلامی را متوجه تحول بزرگی که در حال وقوع، نمایند. 🔸خطبه فدکیه یک متن فصیح و بلیغ و مشتمل بر مجموعه‌ای از معارف عمیق است. برخی از محورهای برجسته خطبه فدکیه حضرت فاطمه الزهرا (س) عبارت است از: ۱. تحلیل اجمالی و تبیین فشرده معارف توحید ذاتی، صفاتی و اسماء حسنی الهی؛ ۲. تشریح مقام، ویژگی‌ها، اهداف مسئولیت‌ها و ماموریت رسالت پیامبر اعظم (ص) در جامعه  مشحون از گمراهی، نفاق، شرک و ضلالت؛ ۳. تعیین شأن و منزلت ظاهری و باطنی کتاب خدا، تقریر فلسفه شعائر و احکام دین و پند و اندرز به مسلمین؛ ۴. معرفی منزلت و خدمات خاندان رسالت و ارجاع نخبگان به سابقه سیاه جاهلانه آنها در قبل از اسلام و عبرت آموزی از آن؛ ۵. مرور رخدادها و رویدادهای متحجرانه، متعصبانه و مبتنی بر نفاق برخی خواص، در ایام پس از رحلت پیامبر (ص)؛ ۶. یادآوری زندگی ذلت بار، نکبت بار، وحشت آور، آلوده و مبتنی بر تعصبات جاهلانه مردم قبل از اسلام؛ ۷. ترسیم نسب خودش و امیرالمومنین (ع) به عنوان تنها بازماندگان پیامبر خدا (ص) و تبیین صداقت در گفتار و عصمت در کردار اهل البیت رسالت؛ ۸. افشاگری غصب مناسب اسلامی توسط برخی خواص در اثر انحراف شیطانی، فریب منافقین و صحنه گردانی حقیران و شروران؛ ۹. روشنگری از حقیقت روند تولید فتنه و احاطه بر آن، توسط بانیان فتنه به بهانه ترس از فتنه؛ ۱۰. رازگشایی طرح پنهانی برای خاموش کردن نور الهی، توطئه علیه جان بازماندگان رسول خدا و از بین بردن سنن پیامبر (ص)؛ ۱۱. ارجاع اهل تعدی و باطل به دادگاه عدل الهی، وعدگاه پیامبر (ص) و قرارگاه مومنان در روز محاسبه و رستاخیز؛ ۱۲. اتمام حجت و استمداد طلبی از انصار و مهاجرین راستین برای استیفای حقوق سیاسی؛ ۱۳. محاکمه انصار بخاطر شرک، پیمان شکنی، عقب نشینی، سرافکندگی در دوره پس از رحلت پیامبر (ص) و پس از ایمان و پیشقدمی، پیروزی و سرافرازی در دوران حیات ایشان؛ ۱۴. دفاع از حقوق فردی و اجتماعی خود به واسطه وراثت نبوی با تکیه بر معارف قرآنی؛ ۱۵. یادآوری نقش برجسته جهاد عملی و نظری مبتنی رویکرد عالمانه، مخلصانه و انقلابی امیرالمومنین (ع) در رشد جامعه اسلامی؛ ۱۶. آینده‌نگری در تحمیل مصائب و رنج‌های بعدی به امت اسلامی پس از غصب خلافت و شکستن حرمت اهل بیت پیامبر (ص). ♻️ یافته‌های راهبردی 🔸غنای محتوایی، استحکام ساختاری و آرایه‌های ادبی خطبه فدکیه نشان از اتکایی حضرت زهرا (س) بر "راهبرد مخاطبه" برای مواجهه با "سیاست مسامحه" در فرآیند دین‌بانی و صیانت از جامعه تازه تاسیس نبوی به حدی است که اندیشمندان اسلامی از خطبه فدکیه با تعابیری چون "دیباچه نهج البلاغه، فشرده نهج‌البلاغه و مادر نهج‌البلاغه" یاد می‌کنند. تقریر خطبه فدکیه و اتخاذ "راهبرد مخاطبه" حضرت زهرا (س) دستاوردهای متعدد برای جامعه و تاریخ داشت که مهمترین آنها عبارت است از: 🔅۱. تبیین مبانی فلسفی اصول و فروع معارف اسلامی؛ 🔅۲.  تقریر مبانی زیست اجتماعی و سیاسی برای امت اسلامی؛ 🔅۳. تزریق روح حماسی در رفتار آحاد جامعه اسلامی؛ 🔅۴. توجه دادن جامعه به تبعات مخرب انحراف از حیات طیبه اسلامی و انسانی؛ 🔅۵. الگوی سازی برای وارثان امامت و ولایت، برای چگونگی مواجهه کلامی با شرایط مشابه در آینده. ️ ادامه دارد... ✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/ بازنویسی شده ۸ دی‌ماه ۱۴۰۱ه.ش/. 💎 کانال ایتا، سروش، روبیکا واتس آپ 🔅 @Rahnegar 💎 کانال تلگرامی طلایی 🔅 @Rahnegar96
#راه‌_نگار rahnegar@
✍️راهبردهای سیاسی حضرت فاطمه زهرا (س) در منظومه معرفتی ولایت و امامت متن حاضر گزیده‌ای از پایان‌نا
💎 گفتار چهارم. "راهبرد محاکمه" در برابر "سیاست مصانعه" برای محاکمه معانی چون بازپرسی، دادگاهی کردن، رسیدگی کردن به اتهام و دادرسی کردن آمده است. از نظر اصلاحی، محاکمه به بازپرسی و استنطاق کردن از متهمانی گفته می‌شود که قوانین شرعی و عرفی را به نفع خود تفسیر کرده و یا آنها را به ضرر دیگران زیرپا نهاده باشند. فرآیند تحولات سیاسی در دوره پس از رحلت رسول مکرم اسلام (ص) به گونه رغم خورد که قرائن متعدد، حکایت از وجود برنامه از قبل تنظیم شده برای کوتاه کردن دست اهل البیت (ع) از کلیه مناسبات اجتماعی و سیاسی و حتی از حقوق شخصی آنان از یک سو و محروم سازی جامعه اسلامی از بهرگیری از ولایت دینی و امامت اجتماعی اهل البیت (ع) از سوی دیگر بود. علاوه براین، شواهد بسیاری وجود داشت که نشان می‌داد که پایمالی حقوق خدا، امت و امام در حال نهادینه شدن است و مختص آن مقطع تاریخی نیست. با این وجود حضرت با اتخاذ "راهبرد محاکمه" متولیان سلطه جلو و مهاجرین و انصار همراه را مورد بازخواست قرار داد. در واقع اقدام حضرت در اتخاذ "راهبرد محاکمه"، مقابله نظری و عملی در برابر "سیاست مصانعه" به معنی "سازشکاری و بده و بستان‌های قومی و قبیله‌ای صاحبان قدرت و همراهانشان در جامعه اسلامی پسا سقیفه" بود که در حال تلاش برای نهادینه سازی عادت‌وارهای حمیّت جاهلی و شاخص‌های عصبیّت عربی بودند. 🔸در این مقطع حضرت در چندین مرحله غاصبان حاکمیت و جریان‌های موثر بر جامعه را محاکمه کردند: 🔻مرحله ۱. هنگام یورش به خانه امیرالمومنین (ع)، که مهاجمان را مخاطب قرار داده و آنان را بابت حمله به محمل نزول وحی و سکونت‌گاه اهل البیت نبی مکرم (ص) مورد مواخذه قرار داد و فرمودند: "آیا از خداوند نمی‌ترسی که وارد خانه ما می‌شوی." 🔻مرحله ۲. در مسجد نبوی در هنگام بازخواست از محرکان، که نبض مدیریت تحولات را در اختیار داشتند و سکوت مردم، فرمودند: "علائم نفاق در شما ظاهر گشت... پست رتبه‏‌گان با قدر و منزلت گردیده... و شیطان سر خویش را از مخفى‌‏گاه خود بیرون آورد، و شما را فراخواند... و چون براى فریب خوردن آماده‌ دید، آنگاه از شما خواست که شورش کنید... و شما را به غضب واداشت... این براى ظالمان بدل کردار زشتی است." 🔻مرحله ۳. در پاسخ به ادعای خلیفه وقت که مدعی بود پیامبران از خود ارثی نمی‌گذارند، حضرت فرمودند: "و شما اکنون گمان می‌برید که براى ما ارثى نیست، آیا خواهان حکم جاهلیت هستید... اى مسلمانان! آیا سزاوار است که ارث پدرم را از من بگیرید... آیا آگاهانه کتاب خدا را ترک کرده‌اید... آیا قرآن نمی‌گوید: سلیمان از داود ارث برد." 🔻مرحله ۴.زمانی که مدیران تحولات سیاسی برای تاریخ سازی به ملاقات حضرت - در بستر شهادت - آمدند، ابتدا از پذیرش آنها استنکاف کرد ولی با توصیه‌ی امیرالمومنین (ع) آنان را پذیرفتند. حضرت پس از اعتراف گرفتن از آنان در مورد همسانی رضایت و غضب اش با پیامبر و خدا فرمودند: "خدا و ملائكه را شاهد و گواه مى‌گیرم كه شما دو نفر مرا به غضب آوردید و رضایت مرا فراهم ننمودید، اگر پیغمبر (ص) را ملاقات كنم از شما شكایت خواهم كرد." 🔻مرحله ۵. در آخرین روزهای حیات حضرت و در هنگام ملاقات زنان مهاجر و انصار، حضرت خطبه‌ای روشنگر ایراد فرمودند که محتوای آن مملو از گزاره‌های مبتنی بر بازخواست انصار و مهاجرین بی‌تفاوت بود. ایشان فرمودند: "از مردان شما کراهت دارم، پس از آنکه آزمایش، طردشان کردم. زشت باد کندی آنها، شکستگی شمشیرها، سستی نیزه‌ها و تباهی رأی شان. طناب گناهشان و ننگ کارشان را بر گردن خودشان افکندم... وای بر ایشان، جانشینی پیامبر را از جایگاهش کندند و از پایگاه رسالت دورش کردند." ♻️ یافته‌های راهبردی اتخاذ "راهبرد محاکمه" حضرت زهرا (س) در برابر "سیاست مصانعه" فراهم کردند تا اولا شرایطی فرخنگی، اجتماعی و سیاسی بود تا منجر به ماندگاری داغ اتهام غصب بر پیشانی غاصبان تا پایان تاریخ شود و ثانیا حقیقت ولایت و امامت از خط انحراف خلافت و سلطنت تفکیک شود. این راهبرد دستاوردهای متعدد دیگری برای جامعه و تاریخ داشت که مهمترین آنها عبارت است از: 🔅۱. معرفی کودتاگران به عنوان متهم اصلی تغییرات نامشروع؛ 🔅۲. محاکمه طیف بی‌طرف به دلیل سکوت در جابجایی در مدل حکمرانی؛ 🔅۳. احتجاج مبتنی بر مستندات قرآنی در برابر توهمات سیاسی؛ 🔅۴. مزمت مدل رفتاری مبتنی حمیت عربی و عصبیت قشری گرایانه؛ 🔅۵. تاریخ‌نگاری از حقیقت ماجرای غصب خلافت، قبل از تاریخ‌سازی و تحریف این حقایق در آینده. ادامه دارد... ✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/ بازنویسی شده ۹ دی‌ماه ۱۴۰۱ه.ش/. 💎 کانال ایتا، سروش، روبیکا واتس آپ 🔅 @Rahnegar 💎 کانال تلگرامی طلایی 🔅 @Rahnegar96
#راه‌_نگار rahnegar@
✍️راهبردهای سیاسی حضرت فاطمه زهرا (س) در منظومه معرفتی ولایت و امامت متن حاضر گزیده‌ای از پایان‌نا
💎 گفتار پنجم. "راهبرد مخاتفه" در برابر "سیاست مداهنه" 🔸مخاتفه باب مفاعله خفی به معنی پنهان، مستور، مکتوم، ناپیدا، نامشهود، نامرئی، نهان، نهفته و سری است. بنابراین در اینجا مخاتفه به تلاشی اختیاری و مبتنی بر آگاهی حکیمانه برای خارج شدن از انظار عمومی گفته می‌شود که فاعل آن به دنبال انتقال پیام نارضایتی خود به صورت غیرمستقیم به مخاطب حاضر در صحنه و یا ناظر تاریخی است که امکان، شرایط و یا قابلیت دریافت پیام مستقیم را ندارد. 🔸 آخرین راهبرد حضرت زهرا (س) در برابر سیاست خشن و تهاجمی جریان حاکم، در شرایطی اتخاذ شد که تلاش‌های حضرت در ایفای نقش خود از طریق مطالبه، مجاهده، مخاطبه و محاکمه برای بازداشتن طمع کاران از غصب حقوق فردی، اجتماعی و سیاسی ولایت و امامت به نتیجه لازم نرسید و گره سکوت خواص و ابهام عوام باز نشد. در چنین شرایطی است که تاریخ و جامعه اسلامی شاهد اتخاذ "راهبرد مخاتفه" (پنهان سازی تربت مبارک و مکتوم قدر و منزلت‌اش) در برابر "سیاست مداهنه" توسط جریان تحریف گر (روغن مالی حقایق تاریخی و بدیل سازی زعامت برای امت و باهدف شرعی سازی غصب خلافت) است. در حقیقت مخاتفه به عنوان آخرین راهبرد؛ مهمترین، عمیق ترین و موثرترین راهبرد حضرت محسوب می‌شود که به عنوان یک هنر در مدیریت سیاسی، به صورت دوراندیشانه به کار رفته است تا با تولید پیام حکیمانه و پیشگیرانه، تدابیر بعدی غاصبان قدرت را قبل از اجرا شدن خنثی کند. بنابراین؛ آن وجود مبارک در شرایطی این راهبرد را اتخاذ کرد که از یک سو آحاد جامعه اسلامی دچار نافهمی یا بدفهمی از تحولات در حال وقوع شده بودند و از سوی دیگر خواص در میان موج تحولات خطرناک در حال وقوع، دچار انفعال ارادی و سستی در انگیزه‌ شدند. 🔸"راهبرد مخاتفه" حضرت زهرا (س) با درس آموزی به مدافعان حریم ولایت و امامت، موتور محرک نهضت‌های بزرگ همچون قیام عاشورا و سایر قیام‌های حق طلبانه در طول تاریخ اسلام شد. در حقیقت این راهبرد، اساس "تمدن فاطمی" است که زمینه ساز قدرشناسی و دفاع از حاکمیت حق از مبدا ولایت علوی تا مقصد ولایت مهدوی علیهم السلام است که در صبح ظهور به ثمر خواهد نسشت. چنانکه با همین منطق مریدان حضرت به مدت نزدیک به دو قرن در شامل آفریقا "خلافت فاطمیون" ( ۲۹۷ تا ۵۶۷ ه.ق و ۹۰۹ تا ۱۱۷۱م) را تشکیل دادند. خلافتی که تحولات بزرگی در عرصه علمی، سیاسی و اجتماعی رقم زد. یکی از این تحولات تشکیل جامع الازهر در قاهره است که یکی از اولین دانشگاه منسجم دنیا است که با گذشت قریب به هزار سال همچنان یکی از فعال‌ترین دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شود. ♻️ یافته‌های راهبردی ️ اتخاذ "راهبرد مخاتفه" حضرت فاطمه الزهراء (س) ریشه در "نظریه جهاد کبیر" و یک راهبرد تهاجمی در برابر "سیاست مداهنه" غاصبان بود. مبتنی بر این راهبرد حضرت وقتی از همراهی خواص و عوام برای بازستانی حقوق مادی و معنوی خود ناامید شد، سعی نمود با پنهان کردن آثار وجودی و منزلت الهی خود؛ ضمن مشروعیت‌زدایی از مبانی و ساختار امدل خلافت و سلطنت، افقی جدید از مقاومت فعال و الگوی پایدار از‌ سازش‌ناپذیری در برابر مستکبران و مستبدان درون دینی و برون دینی بگشاید. با این وجود رویکرد دستاوردهای متعدد داشت که مهمترین دستاوردهای این راهبرد برای جامعه و تاریخ عبارت است از: 🔅۱. نهادینه سازی نظریه تَقیه در اندیشه سیاسی شیعه؛ 🔅۲. جلوگیری از توجیه پذیری و لوث سازی علت اصلی مقاومت اهل البیت؛ 🔅۳. ره نگاشت یک راهی نو تاریخی، برای حرکت‌های انقلابی - جهادی؛ 🔅۴. ایجاد بزرگترین پرسش تاریخی در مورد ماهیت و اصالت تغییرات اجتماعی - سیاسی؛ 🔅۵. ارائه الگوی روشمند عملی از مقاومت فعال در آینده. ادامه دارد... ✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/ بازنویسی شده ۱۰ دی‌ماه ۱۴۰۱ه.ش/. 💎 کانال ایتا، سروش، روبیکا واتس آپ 🔅 @Rahnegar 💎 کانال تلگرامی طلایی 🔅 @Rahnegar96
✍️ «مکتب سلیمانی؛ طرح واره یک نظم نوین هویت ساز و تمدن پرداز 💠 بخش اول. منظومه فکری منسجم الف) ابتناء بر نظریه فطرت مبتنی بر رهیافت درون دینی؛ فطرت یک ودیعه الهی در دستگاه آفرینش است که در سرشت انسان نهادینه شده است. بنابراین "فطرت به مثابه یک سیستم عامل در دستگاه آفرینش است که در سرشت انسان نهادینه شده است." 🔸استاد مطهری از جمله مهمترین نظریه‌پردازانی است که در تبیین نظریه فطرت، برآن است که؛ نوع انسان در سپهر آفرینش، داری یک سلسله گرایش‌ها و ادراکاتی است و ضمن آنکه با سایر انسان‌ها مشترک است، تعیین کننده مرز افتراق انسان با سایر موجودات می‌باشد.  استاد مطهری ضمن تبین سه مفهوم طبیعت، غریزه و فطرت‏، بر غیراکتسابی بودن فطرت - ریشه در ساختمان وجودی انسان داشتن - و در عین حال بر آگاهانه و ثابت بودن آن تأکید دارد. از نظر او فطرت یک ارزش متعالی و درهم آمیخته شده با حقیقت وجود انسان است که منشأ ماوراءحیوانی و تقدس ذاتی دارد. به تعبیر دیگر از نظر شهید مطهری فطرت یک سرشت خدادادی ثابت در وجود همه انسان‌ها است که در برابر تحولات تاریخی، اجتماعی و طبقاتی تغییر ناپذیر است. 🔸مهمترین کاربرد نظریه فطرت در اندیشه شهید مطهری؛ اولا نجات اخلاق از نسبیّت است که جهان‏شمولی اخلاق را تأمین و تقدّس و تعالی اخلاقی را حفظ می‌نماید. ثانیا محوری برای نظریه‌پردازی در تفسیر و تبیین بسیاری از پدیدارها، رفتارها و آموزه‌های دینی در شمایل انسان تراز است. حقیقت‏ جویی، خیرخواهی، زیبایی‏ طلبی، خلاقیت و عشق و پرستش برخی از نمادهای فطرت در وجود انسان هستند. ب) معناکاوی مکتب منظور از مکتب؛ منظومه منسجم فکری، باورداشت‌های فرهنگی و سلوک رفتاری مبتنی بر یک جهان‌بینی معین است که منجر به رشد هویت، کمال انسانیت و پایداری شخصیت صاحب مکتب می‌شود. در چنین شرایطی دارنده چنبن مکتبی به صورت بالقوه استعداد تبدیل شدن به الگوی مرجع یا مرجح را پیدا می‌کند. برای شناخت عمیق‌تر از مکتب یک نفر؛ نیازمند ساماندهی محتوای ذهن، پیکربندی خلق و خوی انسانی و سازماندهی رفتار عینی صاحب مکتب در شکل و شمایل قابل فهم هستیم. ♻️ یافته راهبردی مبتنی بر نظریه فطرت انسانی و تعریف مکتب؛ شهید حاج قاسم سلیمانی را می‌توان یکی از مصادیق عمل فطری و دارنده مکتب دانست که اندیشه، اراده و رفتارش در «موقعیت‌ها مختلف و وضعیت‌های سخت» به الگوی نظری و مدل رفتاری تبدیل شده است. به تعبیر دیگر حاج قاسم توانسته است به عنوان یک "جهان مرد" شبکه‌ای از روابط در را در جهت‌های چهار گانه تنظیم کند. این چهار رابطه عبارت‌اند از: 🔅۱. رابطه فرافردی؛ ساماندهی مخلصانه اراده و پیوستگی انگیزه خود به عنوان مخلوق با خالق هستی. 🔅۲. رابطه درون فردی؛ ترسیم مناسبات شخصی و شخصیتی خود با اتکا بر خُلق و اخلاق انسانی. 🔅۳. رابطه میان فردی؛ سازماندهی مراودات خود با خَلق و اجتماع به عنوان مجموعه‌ای از خلایق. 🔅۴. رابطه برون فردی؛ ترسیم روابط خود با عناصر جهان خلقت و موجودات طبیعت. 🔸 با این وجود حاج قاسم مناسبات خود را در محیط‌های مختلف بگونه‌ای تنظیم کرد که در نهایت؛ ضمن شکوفایی استعدادهای ذاتی و انسانی خود و مرتبطین‌اش، منجر به تثبیت شایستگی‌هایش به عنوان یک مدیر و فرمانده راهبردی در میدان نظامی و امنیتی از یک سو و یک رهبر و مراد در عرصه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در محیط محل تعاملش از سوی دیگر شد. ادامه دارد... ✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/بازنویسی ۱۲ دی ماه ۱۴۰۱ه.ش/. 💎 کانال تلگرامی 🔅 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش و واتس‌آپ 🔅 @Rahnegar
#راه‌_نگار rahnegar@
✍️ «مکتب سلیمانی؛ طرح واره یک نظم نوین هویت ساز و تمدن پرداز 💠 بخش اول. منظومه فکری منسجم الف) ابت
💠 بخش دوم. وجوه سه گانه مکتب سلیمانی با توجه به ابتناء بر نظریه فطرت، معنا ارائه شده از مکتب و روابط چهار سویه مذکور، می‌توان گفت که؛ مکتب شهید سلیمانی، حداقل در سه وجه زیر دارای استحکام درونی و اعتبار بیرونی می‌باشد: ✳️ الف) وجه بینشی: از انسان صالح تا جامعه اصلح منظور از بینش؛ بصیرت، آگاهی، دانش، شعور و شناخت است که در آینه اندیشه و عقل انسان قابل ادراک است. بنابراین وجه بینشی صاحب مکتب، مرآت تدبیر منطقی، گفتمان متعالی، کرامت انساني و نفوذ معنوی او است. ویژگی‌هایی فاخر که به صورت عینی و فراگیر در شهید سلیمانی دیده می‌شود. دو جمله از مصادیق ژرف اندیشی و آگاهی نافذ شهید سلیمانی، که نمایشگر اوج عقلانیت شهودی اوست، عبارت است از: 🚩 "عزیزان مشتاق: تا کسی شهید نبود شهید نمی‌شود. شرط شهید شدن؛ شهید بودن است." 🚩 "برادران و خواهران جامعه‌ای صالح می‌شود که افراد صالح در آن حاکم شوند. افراد منزه جامعه را منظم می‌کنند." 🔸این دو روایت کلامی، اوج درایت بینشی و فهم توحیدی این شهید است که او را در ذیل تدابیر تربیتی امامین انقلاب به سطح یک انسان صالح و مصلح اجتماعی ارتقاء داد. در حقیقت اقدام تربیتی که تنه به ماموریت انبیاء می‌زند چرا که "تربیت انسان صالح" و "ایجاد جامعه اصلح"، فتح الفتوح رسالت انبیاء و ولایت اولیاء الهی است. 🔻با این وجود برخی از مؤلفه‌های وجه بینشی مبتنی بر توحید گرایی در مکتب شهید سلیمانی عبارت‌اند از: 🔅۱- دانش نامه اندیشه: مکتب از جنس تامل و تدبر هوشمندانه است به همین سبب مکاتب برای اندیشه‌ورزان و اندیشمندان جذابیت معنایی و اصالت مبنایی دارد‌، بگونه‌ای که از آنها برای تحلیل و تبین پدیده‌های انسانی - اجتماعی بهره می‌برند. بنابراین گستره مفهومی مکتب سلیمانی همه عرصه‌های دانشی را مخاطب قرار داده و مبدا تحقیق اهل علم و مقصد تدبیر اهل دانش می‌شود. 🔅۲- مانیفست ایدئولوژیک: یکی از ویژگی‌های مکتب؛ قرار گرفتن ریشه‌های گفتمانی و مؤلفه‌های ادبی بر بنیان‌های ایدئولوژیکی (مسلک معین و ریشه‌دار) است که دارای پیام معنادار و جذاب و محتوای غنی بر آمده از متون و سنت دانشی و خرد انسانی باشند. جملات به ظاهر ساده شهید سلیمانی حاوی مجموعه‌ای از مضامین عمیق و قضایای دقیق است که ریشه در بنیان‌های ایدئولوژیکی و نظریه‌های بنیادین بر آمده از جهان‌بینی توحیدی دارد. 🔅۳- شناسنامه فطرت: مکتب محصول آمیزش اندیشه فاضل و فرهنگ فاخر، در آینه فطرت است. به همین دلیل دایره مخاطب آن مرزهای جامعه مومنین را در می‌نوردد و با معناسازی جذاب، نقش طراوت و فضیلت بر پرده فطرت انسان می‌نگارد. بنابراین مکتب سلیمانی مرزهای واقعی و یا ساختگی شخصیت، جریان، گروه و جامعه را پشت سر نهاده و با حقیقت وجودی انسان ارتباط حقیقی و منطقی برقرار نموده و وجدان او را با خود همنوا می‌کند. 🔅۴- انسجام نامه اجتماعی: وجود عناصر مستحکم، استوار و پایدار در شخصیت محوری به عنوان هسته اصلی شکل دهنده مکتب، منجر به انسجام در زیرساخت‌های اجتماعی می‌شود. افراد، نظام ارتباطی، فرآیندها و ساختارها مهمترین عناصر تاثیرپذیر از مکتب هستند. در چنین وضعیتی است که پایداری، مقاومت و استحکام شخصیت سلیمانی باعث تشابه و همرنگی آحاد جامعه شده و از مکتب و صاحب آن چهره ایرانی - اسلامی در سطح ملی و امتی می‌سازد. 🔅۵- گنج نامه انسانی: قابلیت فطری و ماهیت اندیشه‌ای مکتب از یک سو و تکیه آن بر هنجارها مقبول و ارزش‌های مشروع فرهنگی از سوی دیگر، باعث می‌شود که مکتب خیلی سریع مرزهای جغرافیایی را بشکند و عقول اهل معرفت و قلوب اهل مودت را به تسخیر خود درآورد. بنابراین مکتب پرمایه سلیمانی؛ در ذات خود امری فرامرزی و در خمیرمایه آفرینش ریشه دارد و خیلی زود در اعماق جان، وجدان، فکر و فطرت انسان‌های آزاده و حق طلب رسوخ نموده و آنان را متحول و همراه خود می‌کند. 🔅۶- استراتژیست افق نگر: وقتی از راهبرد سخن به میان آید یعنی نگرش جامع و مانع به پدیده‌های محیطی و محاطی که از گذشته آغاز شده و در حال به کمال می‌رسد و از چهره مبهم آینده پرده‌برداری می‌کند. حاج قاسم هم در علم شناخت صحنه‌های عملیاتی، کمیاب بود و هم در دانش شناخت عرصه‌های راهبردی نایاب بود. بر همین اساس نگرش راهبردی و ترکیب آن با عمل تاکتیکی، حاج قاسم را در صحنه میدانی به مرد عمل و در عرصه جهانی به کنشگری افق نگر و قابل احترام تبدیل نمود. ادامه دارد... ✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/بازنویسی ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱ه.ش/. 💎 کانال تلگرامی 🔅 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش و واتس‌آپ 🔅 @Rahnegar افق‌نگر
#راه‌_نگار rahnegar@
✍️ «مکتب سلیمانی؛ طرح واره یک نظم نوین هویت ساز و تمدن پرداز 💠 بخش اول. منظومه فکری منسجم الف) ابت
✳️ ب) وجهه منشی: از هدایت میدانی به امامت معنوی منظور از منش؛ خلق، خوی، طبع و عادات در یک شخصیت است. بنابراین وجه منشی صاحب مکتب، محصول اکسیر اخلاق حسنه، رحمت عامیامه، عطوفت مؤمنانه و مرام خاضعانه او در نزد خالق و مخلوق است. چنانچه قرآن کریم در آیه ۹۶ از سوره مبارکه مریم، محبوبیت فراگیر مؤمنین را محصول ایمان و عمل صالح آنان در حق خالق و مخلوق می‌داند. در حوزه اخلاق حسنه و رحمت عامیانه، حاج قاسم جزء اسوه‌های فراگیر در میان عموم مردم در اقوام، ادیان و ملل است. یک جمله مشهور حاج قاسم که  نمايشگر منش نافذ او بود: 🚩"فرماندهی در جنگ ما امامت بود نه هدایت. برو نبود بلکه بیا بود... آن‌که می‌گوید بیا، آن امامت می‌کند." 🔸برخی از مؤلفه‌های وجه منشی مکتب شهید سلیمانی عبارت‌اند از: 🔅۱- مرام نامه انسانی: مرام به معنای منظور، اراده، نیت و عزم است. منظور از مرام مجموعه‌ای از باورها و ایده‌ها منتهی به عزم انسان، که موتور محرک انگیزشی برای عمل و رفتار فرد است. حاج قاسم منبع مجموعه‌ای از مقومات فکری و اندیشه‌ای و عاطفی بود که تنظیم کننده منش انسانی شد و زمینه‌ساز افزایش سرمایه اجتماعی (نفوذ، اعتبار و اعتماد و وفاداری) نزد عموم مردم در سراسر جهان گردید. بنابراین منش او یک مرام انسانی مبتنی بر مقومات اعتقادی و مسلک معنوی است. 🔅۲- جهان نامه اخلاص: اجتناب از ریا و خودنمایی از جمله بارزترین مصادیق دستیابی به مقامات متعالی است. اخلاص اکسیر پنهانی و نایاب در دوره معاصر است که سلوک معنوی افراد پرمایه را می‌پوشاند. این در حالی است که در شرایط امروز جهان، افراد دون مایه و بی‌مایه به شدت به دنبال دیده شدن و خودنمایی هستند. حاج قاسم به رغم چهار دهه حضور حماسی در عرصه‌های خبر و خطر، بیشترین همت خود را صرف کرد تا از حضور در مقابل چشم‌ها و عدسی‌ها دور بماند. با این وجود به رغم آنکه حاج قاسم با وسواس از شهرت دنیوی می‌گریخت ولی شهرت مشتاقانه به دنبال او می‌دوید. 🔅۳- خون نامه حیات: عالی‌ترین محتوا فاخر و فاضل در طول زندگی، وقتی رقم می‌خورد که صاحب مکتب، آخرین صفحات کتاب خود را با مرکب خون می‌نگارد. در حقیقت مُرکَّب خون اسرار و راه و رسم صاحب مکتب را افشا می‌کند و آنچه را تا کنون به کلام و مرام نگاشته، را تاویل و تفسیر می‌کند. با این وجود حاج قاسم با نثار خون خود به عنوان عصاره حیات، مرزهای سرخ مقاومت پایدار و پویا را ترسیم و حد فاصله این خط عزتمندانه را با خطواط اسکتبارطلبان و ذلت پیشگان را ترسیم و تفکیک نمود. 🔅۴- مدیریت جهادی: برخورداری از نگاه انقلابی، برای مدیریت تحولات از جمله شاخص های منش جهادی محسوب می‌شود. مدیریت جهادی؛ سبک مدیریتی است که با عشق و ایمان به خدا، خستگی‌ناپذیری، گام‌های مستحکم ولی مدبرانه و همراه با بصیرت و دشمن‌شناسی باشد. چنین مدیریتی با دانش روزآمد و رویکرد انقلابی کارآمد همراه شده و زمینه تحقق آرمان‌ها و اهداف بلند انقلاب را فراهم می‌کند. حاج قاسم نگاهش جهادی و خلصانه، عملش خستگی ناپذیر، اقدامش انقلابی و استکبارستیز و رویکردش مبتنی بر ارزش‌ها و آرمان‌های تمدن‌ساز بود. 🔅۵- رهبری افق‌مند: برخورداری از توانمندی ویژه و تکیه بر قابلیت‌های دانشی در هدایت جامعه تحت امر، و حرکت به سوی آرمان‌های بلند باعث برخورداری از همت بلند می‌شود. با این وجود تعیین افق زمانی، ترسیم فضای تحرک، تشریح ماهیت هویتی و چگونگی دست‌یابی به آنها یکی از مهمترین عناصر وجه منشی صاحب مکتب است. حاج قاسم، رهبری فرازمانی و افق نگر فرامکانی بود که از حداقل‌های موجود، استفاده حداکثری می‌کرد. عملکرد او در تبدیل تهدید داعش به فرصت هنجارسازی و هویت سازی مشترک از ملیت‌های چند پاره لبنانی، پاکستانی، افغانی، یمنی و سوری، در شمایل سپاه زمینه‌سازان ظهور، اوج آینده نگری او بود. 🔅۶- از هویت‌سازی تا نهادسازی: از نظر جامعه شناسان سیاسی بقا و یا شکست یک حرکت بزرگ انقلابی، نیازمند هویت‌سازی و نهادسازی است. توانایی در ایجاد ساختارهای مکمل برای هویت جهادی و انقلابی و با تکیه بر مشارکت مردمی، منجر به شکل‌گیری نظام مسنجم و مکمل خواهد شد. حاج قاسم توانست در محیط‌های مأموریت پر تنش، فرآیندی سریع از هنجارسازی و هویت‌سازی تا سطح نهادسازی را طی کند. او در حقیقت توانست هنجارهای متفاوت را در ذیل ارزش‌های مشترک هم آوا، هم گرا و هم بخت کند و برای آنان هویت نو بسازد و از دل این هویت مشترک نهادهای انقلابی و جهادی چون حزب‌الله، حشدالشعبی، لجان الشعبی، زینبیون، فاطمیون و... را تشکل، تکمیل و نهادینه کند. ادامه دارد... ✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/بازنویسی ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱ه.ش/. 💎 کانال تلگرامی 🔅 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش و واتس‌آپ 🔅 @Rahnegar
#راه‌_نگار rahnegar@
✍️ «مکتب سلیمانی؛ طرح واره یک نظم نوین هویت ساز و تمدن پرداز 💠 بخش اول. منظومه فکری منسجم الف) ابت
✳️ ج) وجه کنشی مکتب سلیمانی: کنشگری در میانه میدان منظور از کنش؛ عمل، فعل، خو، رسم و عادت به عنوان عناصر سازنده رفتار است که در وجه عملی انسان تجلی پیدا می‌کند. با این وجود کنش مجموعه رفتارهای جستجوگرانه و نیت‌مند یک شخصیت است که تجلیگاه گوهر ذاتی و نمایان‌گر کردار او در محیط محل کنشگری است. با این تعبیر وجه کنشی مکتب محصول رویکرد مجاهدانه در میانه معرکه و میدان عمل است. یکی از عمیق‌ترین جملات که نشانه مرام مجاهدانه حاج قاسم سلیمانی در صحنه‌های سخت است:: 🚩"ما ملت شهادتیم، ما ملت امام حسینیم." 🔸برخی از مؤلفه‌های وجه کنشی مکتب شهید سلیمانی عبارت اند از: 🔅۱- کنشگری میدان‌دار: یکی از مهمترین شاخص‌های کنشگری فعال، زمانی رخ می‌نماید که رویکرد مجاهدانه صاحب مکتب در فضای آشوب مبتنی بر پیچیدگی و ناسامانی، ظهور می‌کند. در چنین فضای تنها کنشگری موفق به ایفای نقش سازنده می‌شود که تحرک بیشتر و مسئولیت‌پذیری حداکثری داشته باشد و از اهلیت لازم برای حضور عینی در صحنه‌های خطر برخوردار باشد. در میان کنشگران مطرح در تاریخ معاصر کارنامه مدیریتی حاج قاسم در محیط پرآشوب منطقه‌ای و سرعت تحرک و تطبیق‌اش با شرایط، موجب حیرت همراه با تحسین استراتژیست‌های سیاسی و امنیتی جهان شده است به گونه‌ای از حاج قاسم با عنوان: "نابغه راهبردی"، "معمار استراتژی قدرتمند"، "مردی در میانه میدان" و دارای "کاریزمای درونی" یاد می‌شود. 🔅۲- الگوی ماندگار: شیوه تعامل با رویدادها یک کنشگر در شرایط سخت تعیین کننده کردار او است. برخلاف سنت تاریخ که معمولا پس از مرگ اشخاص شناخته شده؛ حمایت پیروان او اغلب از دست می‌رود و به خاطرات تاریخی تبدیل می‌شوند، لحظه عروج صاحب مکتب فاخر، ابتدای رخ نمایی او است و شیوه‌نامه او مانیفست پیروان عاشق و فدائیان عارف او می‌شود. کردار حاج قاسم سلیمانی چنان پرملات است که تمام رفتارهای او سرلوحه مجاهدان جوان و مشتاقان پرشور و حماسی شده و خواهد شد. پس باید انتظار داشت در رستاخیزی نوین، حاج قاسم‌های جدید و بی‌شماری به مثابه ققنوس از خاکستر خونین او برخیزند. 🔅۳- مدبری پایدار: انتخاب مسیر درست و حرکت سنجیده، محصول اتخاذ تصمیم کارساز و تدبیر عاقلانه از یک سو، و نظام وارگی مکتب و پردازش‌گری هوشمندانه صاحب آن از سوی ديگر است. حاج قاسم سلیمانی کنشگری مدبر در تصمیم‌سازی و بسیار موثر در تصمیم‌گیری به موقع بود که تدابیر اقتضایی او در صحنه عمل، اتخاذ و عملیاتی می‌شد و شخصا هم رهبری اجرای (به تعبیر خودش امامت) آن را بر عهده می‌گرفت. بنابراین کارآمدی و اثربخشی حاج قاسم در عرصه تصمیم و صحنه کارزار محصول کنشگری میدانی و مشارکت جویی جمعی او بود که تنها با عیار تکلیف سنجیده می‌شد. متقاعد کردن پوتین رئیس جمهور روسیه، برای مشارکت در تحولات سوریه یکی از مصادیق اثرگذاری بر کنشگران جهانی است. 🔅۴- هادی راه‌نگار: یکی از مهمترین جلوه‌های مکتب وجود مبانی مستحکم در باورهای ارزشی و ریشه‌دار ایدئولوژیک است که به صورت بالقوه قابلیت تبدیل شده به رویکرد هنجاری (رفتار پذیرفته شده) و رویکرد تجویزی (رفتار قابل تسری) را پیدا می‌کند. با این وجود مکتب دارای مجموعه‌ای قواعد منتهی به تجویز رفتار متناسب با ارزش‌های معتبر است. این قواعد برای کسانی که در پی آن حرکت می‌کنند مرزهای مشخص را ترسیم و جبهه بندی‌ها را روشن می‌کند. شخصیت‌های در ترازی چون حاج قاسم مرزبندی‌ها و حد فاصله "ما و دگر"، "خودی و غیر خودی" را تعیین می‌کنند و مکتب آنها با تعیین حدود و ثغور روشن، مانع از در هم آمیختگی "دوست و دشمن"، "مسیر انحراف و صراط مستقیم" و "راه از بی راهه" می‌شوند. بنابراین مرام شهید سلیمانی به مثابه خورشید هدایت برای اهل بصیرت خواهد بود. 🔅۵- مجاهدی تمدن‌آرا: از جمله خصوصیات مکتب، برخورداری از روشمندی معین و ظابطه‌مندی مدون از یک سو و هدفمندی و رسالت پیشگی از سوی دیگر است. وجود آن روشمندی و این هدفمندی زمینه‌ساز رویش‌ها و زایش‌های مستمر و متناوب از سوی صاحب مکتب است و چون هر صاحب مکتبی ظرفیت بالقوه برای تبدیل به الگوی مرجع شدن را دارد، تمامی کردار و رفتار او از خودسازی تا دیگرسازی، از شخصیت‌سازی تا جمعیت‌سازی، از نهادسازی تا جامعه‌پردازی، از ساختارسازی تا نظام‌سازی و... مورد اقبال رهروان قرار می‌گیرد. حاج قاسم به عنوان یک کنشگر تمدنی در این زمینه از جمله شخصیت‌های موفقی است که برنامه‌ها و عملکردش در بسیاری از سطوح داخلی، منطقه‌ای و جهانی مورد اقبال قرار گرفته است. ادامه دارد... ✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/بازنویسی ۱۵ دی ماه ۱۴۰۱ه.ش/. 💎 کانال تلگرامی 🔅 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش و واتس‌آپ 🔅 @Rahnegar
💠 ام‌البنین مظهر تعالی انسان صالح (حرکت از قلمرو جنسیت تا حریم ولایت و امامت) اگر وجود مادر را به عنوان معیار تجلی فرزند و فرزند را جلوه‌گر حقایق وجودی مادر بدانیم، با مهندسی معکوس حیات فاطمه ام‌البنین (س) و فرزندانش به ویژه حضرت ابوالفضل العباس (ع) می‌توان هر کدام را در آینه وجود دیگری شناخت. بنابراین حقیر در این مختصر برای ادای دین به این مادر فاضل در تربیت و آن فرزند فاخر در تاسوعا و برای شناخت عظمت وجودی فرزندش، بخشی از ویژگی‌های مستتر در حیات ام‌البنین (س) را به شرح زیر مورد توجه قرار می‌دهم:  🔅 ام‌البنین مظهر روح سلحشوری است، تجلی یافته در آئینه جنگاوری پسر؛ 🔅 ام‌البنین مظهر جستجوگری فضل است، تجلی یافته در آئینه کمال پسر؛ 🔅 ام‌البنین مظهر عطوفت مادرانه است، تجلی یافته در آئینه عقلانیت مومنانه پسر؛ 🔅 ام‌البنین مظهر مودّت است، تجلی یافته در آئینه ادب پسر؛ 🔅 ام‌البنین مظهر کمال انسانی است، تجلی یافته در آئینه غیرت اسلامی پسر؛ 🔅 ام‌البنین مظهر عظمت و صلابت است، تجلی یافته در آئینه هیبت و مروّت پسر؛ 🔅 ام‌البنین صورت معنا دهنده است، تجلی یافته در آئینه صیرت محتوا یافته پسر؛ 🔅 ام‌البنین مظهر شهامت است، تجلی یافته در آئینه شجاعت پسر. ♻️ یافته راهبردی ام‌البنین گام‌های خود را مبتنی بر ترکیبی از عطوفت مادرانه، فضیلت مومنانه، تربیت صالحانه و تبعیت خالصانه از ولایت و امامت برداشت که محصول آن ترسیم خلق و خوی از "شاهکار خلقت در تصویر انسان صالح" (حضرت ابوالفضل) است که زینت بخش نهضت عاشورا شد و هم اوست که اهل زمین را مبهوت ادب و بصیرت خود و اهل آسمان محسور ایثار و منزلت خود نموده است. 🔅 با این وجود ام‌البنین مظهر؛ حرکت تعالی یک زن از قلمرو جنسیت به سپهر انسانیت و از انسانیت به فضای طهارت و از طهارت به حریم ولایت و امامت است. ✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/ بازنویسی ۱۳جمادی‌الثانی ۱۴۴۴ه.ق سالروز وفات حضرت ام‌البنین /۱۶ دی‌ماه ۱۴۰۱ه.ش/. 💎 کانال تلگرامی 🔅 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش، واتس آپ 🔅 @Rahnegar
🔴 چگونه از شما جاسوسی میکنند؟! جدیدترین شیوه جاسوسی در جهان، از طریق جمع آوری اطلاعات از «منابع آشکار یا عمومی» است. اینترنت، پایگاههای جستجو، پیام رسانها و خصوصا شبکه های اجتماعی. به این شیوه جاسوسی محترمانه از منابع قابل دسترس برای عموم، اوسینت ( Open-source intelligence (OSINT)) میگویند. از پستها و پیج شخصی شما در شبکه های اجتماعی، به راحتی اطلاعاتی همچون اطلاعات شخصی (از نام تا اطلاعات تحصیلی، عکس، محل کار و موقعیت مکانی)، حلقه دوستان و خانواده، شبکه ارتباطات شخصی و شغلی، زمینه فعالیت، علایق و عقاید، سطح کنش پذیری و.. قابل کشف و دسترسی است. 🔰 دوهفته پیش روزنامه انگلیسی تایمز گزارش داد، نزدیک به ۸۰ درصد از اطلاعات سازمان‌های اطلاعاتی مانند سیا از "OSINT" تامین می‌شود. بعنوان مثال می‌نویسد: "پست‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و حاوی اطلاعات حساسی درباره استقرار نیروهای روس در اوکراین بود، تأثیر سریع‌تر و قوی‌تری نسبت به تصاویر منتشر شده توسط شرکت‌های ماهواره‌ای از تحرکات نیروهای روسی داشت". 🔰تایمز مینویسد: آمریکا سالانه 90 میلیارد دلار برای جاسوسی از افراد و کشورها هزینه میکند. به این رقم دقت کنید. کل بودجه سالانه ایران حدود 39 میلیارد دلار است. و آمریکا سالانه بیش از دو برابر کل بودجه کشور 80 میلیونی ایران فقط صرف "جاسوسی" میکند. همچنین چین در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار نفر را در اختیار دارد که در زمینه این نوع جاسوسی (اوسینت) کار می‌کنند و حتی شرکت‌های خصوصی واحدهای خود را برای نظارت بر وب‌سایت‌هایی مانند توییتر، فیس‌بوک و یوتیوب راه‌اندازی کرده‌اند تا از اولین کسانی باشند که از تغییرات مورد انتظار در وضعیت" امنیت جهانی" مطلع می‌شوند. 🔰در اینجا اهمیت فضای مجازی خصوصا شبکه های اجتماعی در «امنیت» و «ناامنی» کشورها آشکارتر میشود. هر کشوری که صاحب و مالک یک شبکه اجتماعی و پیام رسان است، به راحتی میتواند کاربران کشورهای هدف را جاسوسی و آنالیز کند. از طریق شبکه های اجتماعی، سرویسهای جاسوسی، به راحتی میتوانند نوسانات رفتاری و فکری جوامع را ارزیابی، کنترل و دستکاری کنند. 🔰 به عنوان مثال، سرویس جاسوسی آمریکا از طریق اینستاگرام تحلیل میکند که مردم ایران، مردم ترکیه، مردم عراق و..، با چه اخبار و حوادثی، عصبانی میشوند؟ از چه طریقی خشم اجتماعی فراگیر میشود یا فروکش میکند؟ چگونه و به چه چیز میخندند؟ چگونه و با چه سوژه هایی متحد میشوند و حالت دفاعی از کشورشان میگیرند؟ با چه مکانیسم تبلیغاتی، لایک میکنند؟ کامنت میگذارند؟ خرید میکنند؟ با چه سوژه ای دیوانه میشوند و شورش میکنند؟‼️ چگونه و با چه اخباری، میتوان سطح خودکشی، سطح افسردگی، سطح خشونتهای خانگی و.. را در یک کشور بالا برد. تمامی این اطلاعات، علاوه بر شناخت میدانی از روحیه اجتماعی یک ملت، از طریق شبکه های اجتماعی قابل کشف و کنترل است. 🔴 دقیقا به همین دلیل است که در شورشهای یک دهه اخیر در ایران و کشورهای مقابل آمریکا، نقش شبکه های اجتماعی پررنگ است. فتنه 88 فتنه بود. فتنه 98 فتنه و کانال آمدنیوز بود که با ساپورت ویژه این پیام رسان اسرائیلی به رشد عجیبی در حدود یک سال رسیده بود. فتنه 1401 فتنه بود. شبکه سلبریتیها و اینفلوئنسرها و شبکه های ماهواره، به شکل کاملا سازمان یافته حتی آرایشگر و میکاپ آرتیست ها را بعنوان لیدر آشوب به میدان فرستادند. افرادی که طی سه سال با پشتیبانی یکطرفه و انحصارگرای اینستاگرام، فالور به هم زده و در شرایط حذف تمامی حساب های حامی جمهوری اسلامی و تروریسم رسانه ای علیه هر کس که حتی یک تصویر و یک خط از مقاومت از شهید سلیمانی و کلا از شهدا سخن بگوید بالا آمده بودند دقیقا برای چنین روزی تعبیه شده بودند. جالب آنکه در این پروژه فالورسازی، سلبریتیها، بازیگران و فوتبالیستهای سفارتخانه ای، به شکل عجیب و کاملا هدایت شده ولی ظاهرا عادی به صورت تصاعدی رشد می یابند و سایرین، رشد عادی یا منفی کسب میکنند. نگاهی به کامنتها، کامنتهای ترولی و رباتی، بین پیجهای سفارتخانه ای و سازمانی با سایر پیج ها گویای این حقیقت است. نقش این شبکه تروریستی چنان در طراحی و اجرای کنش های جمعی در ایران و کشورهای هدف پررنگ است که به محض بالا رفتن کاربران پیام رسانهای داخلی (ایتا، روبیکا، بله و..) احساس خطر کردند و در یک دیکتاتوری علنی اقدام به حذف این اپ ها از گوگل پلی کردند. و سپس با برنامه «فیلترینگ ناقص» که دام نفوذی های لانه کرده در دستگاههای مرتبط با مدیریت فضای مجازی ماست، عصبانیت اولیه آنها فروکش کرد. دشمن به خوبی، «سوراخ دعا» برای فریب مردم ما را یافته است: رسانه. ✍ متن کامل این مقاله: mshrgh.ir/1451118 ☑️ @abdollahy_moh
✍️کارنامه راهبردی️ امیر کبیر ( یادنامه ۱۱۳۷ روز حیات سیاسی امیر کبیر در سالروز شهادت) 💠 مقدمه: صدرات کوتاه، مانایی تاریخی میرزا محمد تقی‌خان فراهانی (۱۲۲۲-۱۲۶۸ه.ق) مشهور به امیرکبیر در ۳ سال و ۱ ماه و ۲۷ روز صدارت خود توانست؛ از یک سو با تکیه بر معارف اسلامی - انسانی و هویت بومی- ایرانی، فضائل و کرامات اخلاقی و درایت اجتماعی - سیاسی خود اثبات کند و از سوی دیگر با تکیه بر مؤلفه‌های توحید مداری، استبداد گریزی، استعمار ستیزی، استحمار زدایی، خرافه زدایی، مردم گرایی، دولت سازی و خوداتکایی، توانست مجموعه‌ای از اقدامات بنیادین و اصلاحی را در جامعه ایرانی عملیاتی کند. به مدد همین فضائل انسانی و فعالیت‌های اجتماعی بود که امیر کبیر به الگوی فاخر و فاضل برای چندین نسل بعد از خود تبدیل شد. با مرور کارنامه مدیریتی امیر کبیر می‌توان ادعا نمود که او بیش از یک قرن قبل از آنکه واژه راهبرد (Strategy)، در ادبیات مدیریت باب شود، از سبک مدیریت راهبردی برای اداره جامعه، بهره هوشمندانه برده است. 🔸 کارنامه راهبردی برخی از اقدامات راهبردی امیر کبیر که نشان از درایت فکری و مدیریت مدبرانه او دارد، عبارت‌اند از: 🔅۱. تاسیس دارالفنون به جای تاسیس دانشگاه با هدف توانمندسازی مهارتی در کنار غنی سازی دانشی جوانان؛ 🔅۲. تلاش فراگیر جهت پیشرفت چند بعدی (فراتر و جامع تر از توسعه اقتصادی) به منظور تکثیر قدرت ملی و تولید ثروت ملی؛ 🔅۳. جلوگیری از بکارگیری متخصصان علمی و فن‌آوری کشورهای دارای سابقه استعماری به دلیل کاهش نفوذ پذیری مراکز علمی داخلی؛ 🔅۴. افزایش توانمندی‌های بومی در عرصه نظامی، با هدف کاهش تاثیرپذیری امنیت ملی از نفوذ خارجی؛ 🔅۵. ایجاد شبکه اداری پویا، روزآمد و مفسده ستیز، از طریق اشراف بر مراکز تصمیم‌گیر فسادزا؛ 🔅۶. مقابله با نفوذ و هژمون کشورهای دارای سابقه استعماری، از طریق تلاش برای بکارگیری اساتید نظامی از کشورهای فاقد سابقه استعماری (مثل اتریش) در دارالفنون؛ 🔅۷. اجرایی سیاست «موازنهٔ منفی» در سیاست خارجی و پرهیز از دادن هر نوع امتیازی به قدرت‌های استعماری؛ 🔅۸. اشراف کامل بر فعالیت‌های مخرب دولت‌های استعمارگر و کنترل نفوذ آنها در امور داخلی ایران؛ 🔅۹. مدیریت استبداد حکمرانان و محدودسازی دخالت اشراف زادگان در فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی؛ 🔅۱۰. مقابله قاطع با فرقه سازی استعمارگران، انحراف معنوی و خرافه‌گرایی اعتقادی مانند: فرقه بابیت. در مجموع سبک مدیریتی امیر کبیر در ساماندهی زیست اجتماعی و اقتصادی داخلی و تعامل سیاسی و تعارض‌های امنیتی خارجی، مبتنی بر تفکر و مدیریت راهبردی بوده است. 🔘 توصیه راهبردی وجود ویژگی‌هایی همچون: پاک اندیشی، پاک دلی، پاک منشی، پاک دامنی و پاک دستی در انسان‌های فاضل مانند امیر کبیر است که جامعه و تاریخ را وادار می‌کند تا در ایستگاه حیات (هرچند کوتاه) کنشگر نمونه‌ای همچون او، توقفی ژرف و معنادار داشته باشد. این توقف بگونه‌ای است که سرانجام گذشتگان به آنان ختم می‌شود و سرنوشتی نو برای آیندگان از او آغاز می‌شود. بر این اساس می‌توان از کرامت نفسانی و تدابیر اجتماعی امیر کبیر، حداقل دو درس گرفت: 🔅یکم. تکیه بر مبانی نظری ایرانی - اسلامی به عنوان زیربنایی تصمیم‌سازی و تصمیم گیری موتور محرک انگیزشی و رفتاری برای تحول فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تمدنی است. 🔅دوم. تدابیر راهبردی و اقدامات هوشمندانه و مؤمنانه امیرکبیر بهترین الگوهای فاخر و فاضل ایرانی - اسلامی برای سیاست ورزی و حکمرانی است. ✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/ بازنویسی ۲۰ دی ماه ۱۴۰۱ه.ش/. 💎 کانال تلگرامی 🔅 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، سروش، روبیکا و واتس آپ 🔅 @Rahnegar
#راه‌_نگار rahnegar@
✍️راهبردهای سیاسی حضرت فاطمه زهرا (س) در منظومه معرفتی ولایت و امامت متن حاضر گزیده‌ای از پایان‌نا
✍️ گفتار پایانی. کنش و کنشگری منعف به هدف متعالی 💠 وجود معارف بنیادین دینی در محتوای خطبه فدکیه حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیه مانند: فلسفه توحید و خلقت، فلسفه نبوت و امامت، فلسفه حیات و ممات، فلسفه احکام و افعال و... حاکی از عمق دانش علمی همراه با مجموعه‌ای از گزاره‌های خلاقانه و هوشمندانه است که حضرت از آنها برای پرورش حکیمانه و پرهیزکارانه انسان مسلمان و حیات بخشی به جامعه اسلامی، ایراد کردند. 🔸علاوه بر شأن تبیینی مذکور؛ فاطمه به عنوان مظهر "ام ابیها" با اتخاذ راهبردهای پنج‌گانه برای نسل‌های آینده - از فردای شهادت تا افق ظهور - مصداق کامل ایفای نقش مادری است. به گونه‌ای که فرزندان او "از حسن تا حسین و از حسین تا رضا و از رضا تا مهدی علیهم السلام" در تمام شئون عقلانی، انسانی و اجتماعی و سیاسی؛ "حق رهبری، سیادت، هدایت" و به تعبیر بهتر "حق ولایت و امامت" بر نسل بشر و به ویژه جامعه ایرانی - اسلامی دارند. 🔸نقش آفرینی اجتماعی حضرت فاطمه (س) متأثر از شرایط زمان، مکان و زمینه تحولات دینی، اجتماعی و سیاسی در حال وقوع بود. این تحولات خبر از یک دوره گذار انحرافی می‌داد که در آن غاصبان در حال طراحی مدل "مدینة السقیفه و مدینة الخلیفه"  به عنوان جایگزین الگوی "مدینة النبی و مدینة الولی" بودند. مهمترین جلوه‌های کنشگری حضرت زهرا (س) در چنین دوره‌ای عبارت‌اند از: 🔅 اولا. کنش گفتمانی مبتنی بر جداسازی روایت جامعه نبوی از روایت جامعه خلافتی بود. به گونه‌ای که غاصبان قدرت و شیوه‌های غصب حکومت را تا پایان تاریخ با چالش مشروعیت مواجه نمود. 🔅ثانیا. کنش اجتماعی مبتنی بر وجاهت علمی و معنوی بود. به گونه‌ای که الگوی نهضت‌های روشنگرانه در جامعه اسلامی شد. اوج تجلی این نقش در نهضت عاشورا به تصویر کشیده شد. 🔅ثالثا. کنش سیاسی او مبتنی بر راهبردهای بدیع مانند؛ مطالبه، مجاهده، مخاطبه، محاکمه و مخاتفه بود که علاوه بر مقابله با سیاست‌های اعمالی صاحبان قدرت، مبدأ مقاومت فعال و پایدار برای آیندگان شد. ♻️ یافته‌ راهبردی مهمترین دستاورد "اندیشه سیاسی حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیه در منظومه‌ای ولایت و امامت" ارائه "الگوی جهاد تبیین" در دوره گذار جامعه اسلامی است. حضرت توانست با تکیه بر نظریه قرآنی "مدیریت کوثری" که مبتنی است بر مؤلفه‌های "دین دانی"، "دین داری" و "دین بانی" در برابر دیدگاه "مدیریت تکاثری" که مبتنی است بر مؤلفه‌های "وهمیه"، "غضبیه" و "شهویه"، گفتمان مستحکمی در عرصه نظر و الگوی مقاومت پایداری در صحنه عمل را به نمایش بگذارد. والسلام ✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/بازنویسی شده؛ ۲۳ دی‌ماه ۱۴۰۱ه.ش و ۲۰ جمادی‌الثانی ۱۴۴۴ه.ق روز میلاد حضرت فاطمه الزهرا (س)/. 💎 کانال ایتا، سروش، روبیکا واتس آپ 🔅 @Rahnegar 💎 کانال تلگرامی طلایی 🔅 @Rahnegar96
از دژ خرمشهر تا دژ بصره (یادمان عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه) دهه پایانی دی‌ماه یاد آور ایام حماسه عملیاتی کربلای پنج در منطقه شلمچه و شرق بصره است. عملیات کربلای پنج یکی از مهمترین عملیات‌های دفاع مقدس و شلمچه حساسترین و پیچیده‌ترین و در عین حال پر تلفات‌ترین مناطق درگیر در جنگ تحمیلی بود. به همین مناسبت حقیر به دلیل توفیق حضور در عملیات کربلای پنج و منطقه شلمچه، خاطرات آن مقطع تاریخی را طی چند گفتار را تقدیم عزیزان مخاطب می‌کنم. البته این خاطرات بازنویسی مجدد و تکمیل شده متنی است که چند سال قبل تدوین و بارگذاری شده ✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/ ۲۷ دی ماه ۱۴۰۱ه.ش/. 💎 کانال تلگرامی 🔅 @Rahnegar96 💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش و واتس‌آپ 🔅 @Rahnegar