✍️ از دژ خرمشهر تا دژ بصره (یادمان عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه)
❇️ گفتار ششم: پنجرهای رو به خیال؟!
🔸دیدن تیرهای رسام، تابدانجا با هیجان و انگیزه درونی و استرس حوادث خوفآور پیرامونی درهم آمیخته شده بود که برای لحظاتی کوتاه، از محیط به شدت آشوبناک و درهم و برهم اطراف غافل شدم و در تاریخ و تصویر اوهام و خیالات غرق بودم که فرمانده ساده دل و کم رو و ریزنقش دسته! صدا زد برادر احمد کجایی؟! برخیز عزیزم همه رفتند، دیر بجنبی تنها میمونیها.
🔹️آن قدر این جوان روستایی ساده و محجوب بود که در آن موقع از دست کسانی که منصب فرماندهی را به او داده بودند، دندان قروچه میکردم و در دلم کلی ناسزا نثارشان میکردم که این آدم نصف و نیمه که از من نوجوان هم، ریزتر و کم حرفتر است در صحنه خطر با جان من و رفقایم بازی خواهد کرد.؟! ولی حالا با گذشت زمان به خاطر آنچه پس از این ساعت بر او گذشته، از خیالات پریشان و از گمانههای مشکوک آن وقتم، شرمسار و خجل میشوم و در دل آرزو دارم که در لحظهای واقعی یا مجازی، دوباره او را ببینم و در برزخ خیالم بازهم صدای دلنوازش را با آن لهجه ترک زبان و مسلک روستایی بشنوم که برادر احمد کجا سیر میکنی؟ این دفعه دیگه حتما جا ماندی!... 😓
بگذریم؛ ماجرای آن احساس لطیفم و این آرزوی خوش باشد به وقت و روایتی نو که در گفتارهای بعدی خواهد آمد.
🔸القصه تنها چشمانداز ما در هنگام حرکت در داخل کانال به غایت تاریک، همان شکاف آسمان بالای کانال بود که ستارههای شهابگون و با گردنبند مرواریدهای مصنوعی، در بالای سرمان روان بودند. این پنجره گشوده بر آسمان شلمچه، برای مدت کوتاه، ولی مکرر توسط کرمهای شب تاب (تیرهای رسام) در حال عبور و عروسهای دریایی در حال سقوط (منورها چتردار)، روشنی بخش محفل خیالاتم و بهانه فرار ذهنم از خوف و خطر پیرامونم میشدند.
🔸در هنگام حرکت به سوی لبه منطقه درگیری (لجمن)، گاهی میدویدیم، گاهی میخزیدیم، گاهی میرمیدیم و گاهی هم به خاطر شدت آتش دشمن، خودمان را مانند سفره ماهی بر روی هرآنچه روی زمین بود از جمله بر روی گلولای کف کانال پهن میکردیم. بگونهای به زمین میچسبیدیم که موقع درخواست فرماندهان برای بلند شدند، با وجود شرایط سخت کف کانال از جمله لجنهای راکد و متعفن، اما دوست داشتیم حتی روی همین لجنها هم برای چند دقیقه بخوابیم و الحق و الانصاف هم زیر این آتش و در میان خون، آنقدر این خواب چند لحظهای دوست داشتنی بود که مثل خواب زیر کرسی در شبهای برفی لذت بخش و دلچسب بود.
ادامه دارد...
✍️ احمد_باقری_مزینانی استادیار دانشگاه/۳ بهمن ماه ۱۴۰۱ه.ش/.
💎کانال تلگرامی طلایی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش و واتسآپ
🔅 @Rahnegar
✍️ امام هادی؛ از دلالت شناختی تا هدایت عاطفی
💠 امام هادی «علی بن محمد» مشهور به علی النقی، فرزند امام جواد (ع) و مادرش سَمانه مشهور به اُمّ ولد بود. آن حضرت در ۱۵ ذیالحجه سال ۲۱۲ یا ۲۱۳ ه.ق در روستايى به نام صريّ نزديك مدينه دیده به جهان گشود و در سال ۲۲۰ ه.ق منصب امامت یافت و حدود ۳۴ سال هادی امت بود و در سال ۲۵۴ ه.ق به دستور معتز عباسی در سامرا به شهادت رسیدند.
🔸 بخشی از مهمترین دستاوردهای زیست فرهنگی، اعتقادی، اجتماعی و سیاسی امام هادی (ع) عبارتاند از:
۱. تبیین معارف مکتب ولایت و امامت در شرایط تغییر رویکردهای سیاسی و معنوی بنی عباس، برای جایگزین اخباری گرایی اشعری به جای عقلگرایی معتزلی؛
۲. شبه زدایی از مبانی و معارف توحیدی و اسلامی در مواجهه با اندیشههای وارداتی از فلسفه یونانی، تا ادیان تحریفی و خرافهگرایی فرق انحرافی؛
۳. جامعیت بخشی و نهادینهسازی نظام ارتباطی منسجم و معتبر امام و مردم، از طریق واسطههای فاضل و صالح همچون: عبدالعظیم حسنی(س)؛
۴. عمق بخشی به معرفت مردم از ماهیت و کارکردهای متنوع ولایت و امامت و توسعه مودت دوسویه امامت و امت، از طریق تدوین و ترویج زیارت جامعه کبیره و زیارت غدیریه؛
۵. توصیه و توسعه به افزایش کمی و کیفی زیارت حضرت امام حسین(ع)، به دنبال اقدام خبیثانه متوکل عباسی در تخریب قبر مطهر سید الشهدا (س)؛
۶. آمادهسازی فرهنگی و اعتقادی جامعه اسلامی، برای دوران کاهش دسترسی مردم به امامین عسکرین و غیبت آخرین حجت الهی (عج).
♻️ یافتههای راهبردی
برخی از گزارههای که حکایت از اثرگذاری عمیق تدابیر امام هادی (ع) در شرایط زمانی حیات و زمینههای مورد انتظار پیشرو بود، عبارتاند از:
🔅 یکم. فراخوان اجباری امام از مدینه به سامرا و نظارت سخت خانگی و حصر پادگانی ایشان توسط دولت متوکل عباسی، بازتاب دهنده این واقعیت است که؛ اهداف راهبردی و سیاستهای عملیاتی امام هادی (ع) ناشناخته و در عین حال مؤثر بوده است. به همین سبب است که تدابیر و شبکه ارتباطی امام، برای ساختار حکمرانی و خلافت عباسی تهدید وجودی محسوب میشده است.
🔅 دوم. تلاش امام هادی (ع) برای تضمین اصالت و حقانیت معارف اسلام ناب و مدیریت و رهایی بخشی مردم و محبان از شبهات مرتبط با تعامل فلسفی، عقلانی و مذهبی در دوره گذار از اندیشه معتزلی مأمونی به وارثان اشعری عباسی، منجر به حفظ استقلال فکری و ماهیت اعتدالی مکتب اهلبیت شد.
🔅 سوم. زیارت جامعه کبیره یکی از مهمترین یادگارهای امام هادی (ع) است که از یک سو دارای فصاحت بیانی و بلاغت گفتمانی و از سوی دیگر دارای استحکام نظری و اصالت محتوایی است. متنی که "دلالت شناختی امام و هدایت عاطفی امت در عصر غیبت" محسوب میشود.
✍️احمد باقری مزینانی استادیار دانشگاه/۴ بهمن ماه ۱۴۰۱ ه.ق/ ۳ رجب ۱۴۴۴ه.ق مصادف با شهادت امام هادی (ع)/.
💎کانال تلگرامی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
💎 کانال سروش، ای گپ و واتس آپ #راه_نگار
🔅 @Rahnegar
#امام_هادی_راهبردها_سیاستها
#زیارت_جامعه_کبیره
#فصاحت_بیانی_بلاغت_گفتمانی
#دلالت_شناختی_هدایت_عاطفی
✍️ از دژ خرمشهر تا دژ بصره (یادمان عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه)
❇️ گفتار هفتم. معاشرت سخت با اجسام نرم؟!
🔹چون کانال کوچک و رفت و آمد در داخل آن زیاد بود، هنگام توقف - که مکرر اتفاق میافتاد بعضا سرم را روی دیوار کانال یا روی کوله پشتی نفر جلو میگذاشتم و پلکها را به یاد بالین نرم هدیه مادر روی هم فرود میآورد، - مادر هماکنون بیماری سخت دارد و محتاج دعای شما عزیزان است - ولی تا میآمد پلکهایم گرم شود دو باره همان صدا و فریادها که بلند شید برادرها صبح شد. ️تا آمدم از جای خودم بلند شوم، روی لبه خاک ریز چند صدای زوزه و بعد هم صدای تپ و تپ پیدرپی آمد از شکلات پیچ (ماجرای شکلات پیچ باشد برای گفتارهای بعدی) پرسیدم این صدای چیه، با همان زبان طنز همیشگی گفت: "قال دوشکا علیه لعنه؛ انا تپ تپ و لازم انت کپ کپ." جمله ساده و به ظاهر عربی بود که اسرار درونی آدمهای حاضر در صحنههای سخت را بر ملا می کرد.
🔸فردا صبح که هوا روشن شد، شکل و قیافه گرد و غبار گرفته و پوتینها و لباسهای پر از گل و لای ما دیدنی بود. البته از شما چه پنهان وقتی روی زمین میخوابیدم بعد از مدت کوتاهی، ارادهها برای برخاستن از روی زمین سست میشد ولی همان فرمانده دسته ریزنقش و یا فرماندهان گروهان با بانگهای خود به این مضمون که؛ برادر نمونی روی زمین گرم، ننوشی چای گرم، نپیچی لای پتوی نرم، نترسی از دشمن بیشرم، دوباره یا روحیه و جان تازه در کالبدمان میدمیدند یا اینکه خجالت را نصیبمان میکردند و باعث میشد سریش چسبناک خستگی و با طمع ترس وجودمان کمی سست شود و امکان مجددی برای کنده شدن از زمین را پیدا کنیم.
🔹️پس از برخواستن از سجده وحشت؛ ابتدا با پامرغی هراس، سپس با رکوع دلهره و در ادامه با قیام متصل به اضطراب حرکت را آغاز می کردیم ولی با دیدن فرماندهانی که با قامت افراخته حرکت میکردند همچون حاج هادی طالعی و فرمانده دسته نصف و نیمه، آرام آرام مجبور میشدیم قامت کمان کمر را راست کنیم و مثل تیر از چله کمان دررفته، داخل کانال بدویم و هر آنچه زیر پا بود را نادیده بگیریم.
از همان لحظه ورود و حرکت در داخل کانال، هرازگاهی پاهایم چند سانتی متری در یک جسم نرم و لطیف فرو می رفت، حس من در این لحظه مانند حرکت میان شوره زارهای ساحل کویر، در هنگام چیدن قارچ بود. فرصتی که در اوایل فصل بهار پس از بارانهای موسمی فراهم میشد. در این فصل زمین شوره زار ساحل کویر دارای تنوع خاک شده و زمین در بستر جوی بارها، سفت و سخت و در دو سوی خارج از آن بسیار نرم است. دقیقا در فاصله میان این دو و در کناره خارهای خودرو، قارچهای وحشی میرویند. هنگام جستجو در این فصل، بوی قارچ تازهی وحشی و عطر خاک رس و نمکین ساحل کویر در هم میآمیزند و حس خوش حیات را در کالبد انسان میدمند.
🔸با این احساس در فضای کانال، مانده بودم که پایم را روی چه چیزی می گذارم که یادآور خاک نرم ساحل کویر است.؟! اما تاریکی هوا، شدت آتش و دغدغه عقب نیفتادن از گردان و جانماندن از همراهان حاضر در آن معرکه تاریخی، اجازه نمیداد جستجوگر پاسخ سئوالم و پیجوی علت نرمی اجسام زیر پاهایم باشم.
🔹️صبح فردا که هوا روشن شد فهمیدم آن اجسام نرم، اجساد نیروهای ارتش بعث بوده است که دیشب هرازگاهی قدمهایم را روی آنها میگذاشتم و یا وقتی روی زمین میخیزیدم، احتملا سرم را روی بخشی از بدنشان میگذاشتم. این در حالی بود که فکر میکردم همواره کنار همرزمان خودی هستم، ولی در حقیقت بعضی وقتها در کنار و یا در لابهلای جنازههای سربازان ارتش بعث روی زمین بیخیال آرميده بودم.
🔸بعدها آن شب پر استرس و حساس و در عین حال پر ماجرا را در چند جای دیگر تجربه کردم:
اول. مدت کوتاهی بعد از این در عملیات کربلای ۸ و در همین منطقه؛
دوم. فروردین سال ۱۳۶۵ در عملیات کربلای یک و هنگام آزادسازی شهر مهران؛
سوم. در حج تمتع سال ۱۳۷۲ و در هنگام حرکت پیاده روی شبانه و مضطربانه از مشعر به منی؛
چهارم. در سفر مکرر زیارت اربعین طی چند سال اخیر و در هنگام پیاده روی از نجف به کربلا.
ادامه دارد...
✍️ احمد_باقری_مزینانی استادیار دانشگاه/۵ بهمن ماه ۱۴۰۱ه.ش/.
💎کانال تلگرامی طلایی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
💎 کانال ایتا، روبیکا، سروش و واتسآپ
🔅 @Rahnegar
May 11
سلام علیکم ضمن تشکر از همه همراهان بزرگوار و مؤمن که اظهار لطف فرمودید.
هر کدام از شما بزرگان که امکان داشتید نماز لیلة الدفن را امشب در حق مادر حقیر لیلا هاشمی مزینانی فرزند حبیب الله لطف کنید و بخوانید سپاسگزار شما خواهم شد.
✍️ جوادالائمه: از خردورزی راهبردی تا سیاستگذاری آیندهنگر
💠 حضرت محمد بن علی (ع) معروف به «تقی» و «جواد الائمه»، مولودی پر خیر و برکتی است که در شهر «مدینه» دیده به جهان گشود. مادر او «سبیكه» به خاندان «ماریه قبطیه» همسر پیامبر اکرم(ص) منتسب است. آن حضرت پس از شهادت پدر هشت ساله بود که در همان سن طفولیت به امامت رسید و سال ۲۲۰ ه.ق و در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسید.
مجموعه تلاشهای نظام یافته و مدیریت سیاسی هدفمند آن حضرت در دوره ولایت و امامت حامل چند گزاره راهبردی است:
🔅۱. به روز رسانی و تثبیت کرامت امامت و معجزه رسالت در دوره خردسالی و بازنمایی از مدل حیات معنوی عیسی مسیح (ع)؛
🔅۲. گشادهرویی و زیاده بخشی در مناسبات دوستانه، سخاوتورزی در زیست مادی و انسانی و ادب و نرمخویی در مناظرات منتقدانه؛
🔅۳. حرکت بر لبه دانش فلسفه یونانی، معناگرایی هندی و عقلانیت ایرانی، از طریق پاسخ عالمانه به نقدهای دینی، علمی و فلسفی؛
🔅۴. تداوم کرسی مناظرات نظری و فکری و موسعسازی مباحثات علمی و پژوهشی، پس از علی بن موسیالرضا (ع)؛
🔅۵. منقحسازی رویکرد توحیدی در مواجهه با مسلکهای جاهلانه فرقهای، گمانههای اعتقادی و مرامهای انحرافی؛
🔅۶. ترسیم، تحکیم و تداوم مرز مذهب پیروان اهل البیت از طریق نقد و نفی رویکرد واقفیه در دوره پس از امام هشتم؛
🔅۷. تدبیر حکیمانه برای مشارکت موثر در کرسیهای نظریه پردازی برون دینی دوره مأمون و مناظرات درون دینی معتصم عباسی؛
🔅۸. شبکهسازی فراگیر، منسجم، همافزا، هوشمند وکالت و حمایتکننده از پیروان اهلالبیت؛
🔅۹. ایجاد حلقههای واسط با مریدان از طریق سر پلهای ارتباطی بین خود و جمعیت پراکنده شیعه از مصر تا سیستان و از قفقاز تا شبه جزیره حجاز؛
🔅۱۰. تربیت شاگردان دانشپیشه و معنویتمنش همچون: «حضرت عبدالعظیم حسنی»، «جناب علی بن مهزیار اهوازی»، «فضل بن شاذان نیشابوری» و «دعبل خزاعی»؛
🔅۱۱. استفاده از فضای مناظرات برای افشای بیکفایتی ساختار خلافت عباسی، مدعیان جایگزین ولایت و امامت و توسعه معارف اهلالبیت؛
🔅۱۲. مرزبندی میان سیاست امامت محور و اخلاقمدار، با سیاست وراثتی و سکولاریسم دینی.
♻️ یافتههای راهبردی
فهم رسالت علمی و معنوی درک سیاستورزی اجتماعی و تاریخی جوادالائمه (ع) متأثر است از:
🔅اولا. بازشناسی کنشگری راهبردی و راهبری جامعه توسط امام، که در محیط سیاسی و امنیتی و دوره حکمرانی مقتدر ولی مزورانه مأمون عباسی و دوره حکمرانی مستبدانه ولی در حال زوال معتصم عباسی، اعمال شده است.
🔅ثانیا. تبیین گری برون دینی و تقیه درون دینی امام، به عنوان یکی از اضلاع سهگانه مثلث امامت در عصرپیشا غیبت است که از طریق پاسخ به انتظارات و انتقادات علمی و شبههها و آمادهسازی مریدان برای زیست در دوره سخت و صعب بدون امام و همزیستی با ولایت غیر معصوم - نایبان خاص و عام - صورت گرفت.
🔅ثالثا. مهمترین دستاورد راهبردی امام، حفظ داراییهای کلیدی پیروان اهلالبیت برای دوره خفقان حکمان بنی عباس است که نظارت سخت پادگانی را بر امامین عسکرین سلام الله علیهم - دو ضلع دیگر مثلث امامت در عصر پیشاغیبت - تحمیل نمودند.
🔸در مجموع هرچند لقب تقی به معنا مشهور آن پرهیزگار و جواد به معنی اهل جود و سخاوت است، ولی تقی در تعبیر بامسماتر و عمیقتر آن پوشاننده است که حاکی از وجوه دیگر همچون؛ زمینهسازی برای تقیه و مخفی سازی داراییهای کلیدی شیعه است و جواد به معنای تضمین کننده بقاء و حیات بخشی به پیروان اهلالبیت در افق عصر پیشا و پسا غیبت است.
با این وجود، امامت امام در سنن کودکی و شهادت امام در سن جوانی حاکی از؛ عمق اثر خردورزی راهبردی، درایت در راهبری شبکه محبان و سیاستگذاری برای آینده و در مواجهه با خلافت بنیعباس است که یکی از بزرگترین قلمروهای حکمرانی تاریخ بشر - از شرق چین تا شمال آفریقا و اروپا و از ماورالنهر تا یمن - را تحت سیطره خود داشتند.
🌷 نثار روح مادرم...
✍️ #احمد_باقری_مزینانی استادیار دانشگاه/ ۱۰ رجب ۱۴۴۴ه.ق/ ۱۲ بهمن ماه ۱۴۰۱ه.ش/.
💎کانال تلگرامی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
💎 کانال یتا، روبیکا و سروش #راه_نگار
🔅 @Rahnegar
#جوادالائمه_خردورزی_راهبردی
#جوادالائمه_سیاستگذاری_آیندهنگر
✍️ علی اسوه عقلانیت انقلابی - جهادی
💠 در سال روز میلاد با سعادت امیرالمومنین علی (ع) پرداختن به بزرگترین اسوه حاضر با رویکردی آرمان خواهی واقع گرایانه، چند گزاره و یک یافته راهبردی در مورد شخصیت امام علی علیهم السلام قابل توجه است. گزارههای راهبردی قابل تأمل عبارت است از:
🔅یکم. علی در هیات یک پهلوان بینظیر، یا علی به مثابه یک سلطان بیسریر؛
🔅دوم. علی به عنوان یک سلطان بیسریر یا علی به مثابه یک خلیفه بیبدیل؛
🔅سوم. علی به عنوان یک خلیفه بیبدیل یا علی به مثابه یک اسطوره بیرقیب؛
🔅چهارم. علی به عنوان یک اسطوره بیرقیب یا علی به مثابه یک اسوه بیقرینه؛
🔅پنجم. علی به عنوان یک اسوه بیقرینه، یا علی به مثابه یک عالم بیمثال؛
🔅ششم. علی به عنوان یک عالم بیمثال، یا علی به مثابه امیر مسلمین؛
🔅هفتم. علی به عنوان امیر مسلمین، یا علی به مثابه ولی مؤمنین.
♻️ یافته راهبردی
در پندار و ادراک حداقلی ما بنمایه این اوصاف، فارق از وهم اندیشی و احساسی عجم گرایانه (شیعه افراطی و لندنی) که علی را اسطوره بینظیر میستایند و عصبیت عربی تحجرگرایانه (سنی تکفیری و وهابی) که ایشان را خلیفه فاضل مسلمین میخوانند - حقیر امیرالمومنین را برخودار از "ولایتِ طهارت نهاد" و "امامتِ حکمت بنیاد" میستایم.
🌷برای مادران مهاجر الیلله
✍#️احمد_باقری_مزینانی استادیار دانشگاه/۱۳ رجب ۱۴۴۴ه.ق و ۱۴ بهمن ۱۴۰۱ه.ش٪
💎 کانال تلگرامی طلایی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
💎 کانال ایتا، روبیکا و سروش#راه_نگار
🔅 @Rahnegar
#علی_اسوه_عقلانیت_انقلابی_جهادی
#امیرالمومنین_ولایت_طهارت_نهاد
#امیرالمومنین_امامت_حکمت_بنیاد
#راه_نگار rahnegar@
✍️ از دژ خرمشهر تا دژ بصره (یادمان عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه) ❇️ گفتار هفتم. معاشرت سخت با ا
✍️ از دژ خرمشهر تا دژ بصره (یادمان عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه)
❇️ گفتار هشتم. خوشههای انگور آویخته از آسمان!؟
🔸ساعتی پس از نیمه شب، داخل کانال به سمت خط و لجمن درگیری در حال حرکت بودیم. تلق و تلوق آهن و فولاد و انفجارهای پیدرپی انواع و اقسام سلاح سنگین و نیمه سنگین و بمببارانهای مهیب هواپیماها، چنان پر هیاهو بود که انگار بچههای محلههای جنوب شهر، شب چهارشنبه سوری را در بازار مسگرها جشن گرفته باشند. در چنین شرایطی از دور دست صدای جدید شنیده میشد که شباهت زیادی به موتور دیزلی آسيابهای قدیمی داشت. ابتدا صدا تپ تپ بود و سپس صدای تت تت هم به آن افزوده شد. صدا به مرور اکویی شد و انعکاس آن در فضای بالای سرمان نشان میداد که پرنده آهنی با سقف پرواز خیلی زیاد در حال پرواز است.
🔹️پس از چند دقیقه متوجه حضور هلیکوپتر - یا به تعبیر صحیحتر آن بالگرد - شدیم در همین هنگام صدای مکرر فش فش آمد، گو اینکه تعداد زیادی بچه و به ناگاه به صورت دسته جمعی دهها و بلکه صدها فشفشه را کنار گوشمان با هم شلیک کرده باشند. بعد یک مجموعه بزرگ از کریستالهای شفاف رشتهای و به هم پیوسته با رنگ سفید فسفری، روشن شد و از ارتفاع خیلی بالا همچون ریسههای مروارید روان شده و با طمأنینه به سمت زمین حرکت کردند. این مجموعه ابتدا شبیه به گلوله توپ پر از لامپهای بسیار ریز درخشان و با فاصله کمی به هم پیوسته بودند ولی به مرو از هم فاصله گرفتند.
🔸 در آن فضای پرآشوب، این تصویر در آسمان به حدی چشم نواز و خیره کننده بود که دیگر نوارهای زنجیرهای و نورانی ناشی از تیرهای رسام در حال حرکت و رقص عروسهای دریایی (منورهای کوچک) در حال سقوط به چشم نمیآمدند. این مجموعه منورهای که هلیکوپتر ارتش بعث از آسمان فرو ریخت، آنچان زیبا بود که بیاختیار انسان دوست داشت و دارد برای آن صحنه، تصویرگریها مشابه حقیقی و یا تفسیرهای خیالی در دنیای مجازی پیدا کرد. این مجموعه از یک سو شبیه یک خوشه بزرگ از انگورهای ریزدانه و زیبا بود که از سقف آسمان آویزان کرده باشند، یا شبیه سینهریزی پر از مروارید نورانی بود که در شب پر هیاهوی زفاف به نوعروسان هدیه داده میشود و از سوی دیگر شبیه یک لوستر بزرگ کریستالی کاخهای افسانهای سلاطین بود که از میلیونها لامپ ریز ریسهای درست شده و نور آن همچون قطرات زلال اشک دخترکان یتیم برگونه آبگینههای سرسرای قصرهای خیالی جاری شده و در حال فرود آمدن بودند.
🔹️مادامی که در حال ساختن خیالم ميان خوشههای انگور آویخته از آسمان، مرواریدهای بلورین سینهریزها، زرق و برق لوسترهای کاخ نشیان و قطرات اشک کوخ نشینان در تلاطم بودم! بناگاه چشممان به جمالاش روشن شد...!؟
ادامه دارد...
✍️ احمد_باقری_مزینانی استادیار دانشگاه/۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۱ه.ش/.
💎کانال تلگرامی طلایی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
💎 کانال ایتا، روبیکا و سروش #راه_نگار
🔅 @Rahnegar
#راه_نگار rahnegar@
✍️ از دژ خرمشهر تا دژ بصره (یادمان عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه) ❇️ گفتار هشتم. خوشههای انگور
✍️ از دژ خرمشهر تا دژ بصره (یادمان عملیات کربلای پنج در منطقه شلمچه)
❇️ گفتار نهم. یادی از مادران ایثارگر؟!
🌷چون این روزها مصادف است با ایام رحلت مادرم و امروز مراسم ختم مادر برگزار شد، اجازه بدهید این بخش خاطره را با یاد مادرهای ایثارگر آراسته کنیم.
🔸به خاطر حرکت در مسیر پر از حادثه تمام وجودم پر از خون و لجن شده بود درچنین شرایطی مهمترین گزارهای که به ذهن انسان میرسد فداکاریهای بزرگ در طول تاریخ است بیشک حماسهسازان عاشورا در صدر لیست فداکاریهای اینچنینی هستند. اما دسترسترین فداکار پیشروی انسان مادر است و فداکاری مادرانی که فرزندانشان را در دوران دفاع مقدس به جبهه میفرستادند در اوج این فداکاری بود. چرا که امید بازگشت از جبهه در زمان اجرای عملیاتهای مثل کربلای پنج و منطقه شلمچه بسیار کم بود.
🔹مادرم نمونه بارز از مادران فداکار در آن دوره بود زیرا در آن ایام خانواده پدری و مادریم بیشترین شهدا را تقدیم انقلاب کرده بودند. بنابراین موافقت و رضایت با حضور چند باره و همزمان همه فرزندان پسر، خود بزرگترین فداکاری بود.
🔸حال که خودم فرزند جوان دارم، وقتی به آن ایام فکر میکنم از این همه عظمت مرحوم مادرم، که الان حدود دوهفته است که دیگر سایه پر مهرش از سرم کوتاه شده است در بهت و حیرت فرو میروم.
گذشتن از فرزندان نوجوان ۱۵ تا ۱۸ ساله - بنده و اخوی محمود در همین و سن سال بودیم - از عجایب روزگار است که فقط از پیروان مکتب عاشورا مسیر میشود.
🔹در مورد مادرم این عظمت آنجا وسعت و عمق پیدا میکند که بنده از همان ایام دفاع مقدس و تاکنون از ایشان همواره درخواست میکردم دعا کند که قبل از اینکه داغشان را ببنم شهادت نصیبم شود و ایشان در تمام این حدود نزدیک به چهل سال حتی یکباره هم از این درخواست من هرگز مکدر نشد و دعا هم میکرد. آخرین باری که دست و پایش را بوسیدم و در گوش او این نجوا را دوباره زمزمه کردم چند روز تا رحلتاش باقی مانده بود و او باز هم علیرغم آنکه توان سخن گفتن نداشت، در گوشم که به لبانش نزدیک کردم، سخاوتمندانه برایم از خدا طلب همان خیر همیشگی را کرد که: "مادرجان خدا مراد دلت را بدهد."
🔸در همین ایام که احساس میکردم روزهای فراق مادر نزدیک است هر موقع تلاش میکردم ذکر صلوات یا اذکار دیگر را به او تلقین کنم او فقط با ذکر "یاعلی" انس گرفته بود. با این وجود هنگام تلقین و بالای قبر او ایستادم و به مادر گفتم: "مادر هرکس از تو هر سئوالی پرسید فقط بگو علی"
🔹در مجموع حقیقتا این فداکاری مادران شهدا و رزمندگان در دوره جنگ، از عجایب روزگار ما بود. حال آنکه همین مادران برای قطرهای خون که از بینی فرزندان میآمد دچار پریشانی میشدند. فیالمثل بنا به نقل خود مادرم و اطرافیان، بنده در دوران خرد سالی که تازه راه افتادن را آموخته بود در منطقه شیوا و سلیمانیه تهران به مدت یک روز گم شدم و ناظران وقتی از حال و هوای مادر نقل میکنند حقیقا دچار دوگانگی و تعارض میشوم که آن ناآرامی از گم شدن و یا بیماریهای که منجر بیداری مادر در شبهای طولانی میشد چگونه با این فداکاری و سپردن فرزند جوان به صحنه خون و آتش شملچه، قابل جمع است.
ادامه دارد...
✍️#احمد_باقری_مزینانی استادیار دانشگاه/۲۱ بهمن ماه ۱۴۰۱ه.ش/.
💎کانال تلگرامی طلایی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
💎 کانال ایتا، روبیکا و سروش #راه_نگار
🔅 @Rahnegar
❇️ #برترینهای_ایرانی؛ عجیب اما واقعی
من ایرانیام و درکنار صدها شاخصه که ایرانی بودن را برایم یک ارزش میکند، افتخار میکنم که کشور عزیزم ایران:
🔹اولین جایگاه جهان در:
۱- تولید داروی گیاهی مقابله با ایدز
۲- داروی گیاهی درمان روماتیسم
۳- داروی گیاهی زخم پای دیابتی
۴- ساخت پروتز عصبی
۵- پیوند نای و زیست مصنوعی تکمرحلهای
۶- تولید پودر استخوان
۷- تولید ایمپلنت چشمی
۸- تولید قطعه تلسکوپ رصدخانه
۹- تولیدکننده میتونین
۱۰- حوزه فناوری نانو
۱۱- راهانداز شیره چهارراه نفت
🔹اولین جایگاه منطقه در:
۱- در ساخت تانک
۲- ساخت استارتر هواپیما
۳- پژوهشهای هستهای
۴- تولید پرینتر سهبعدی میکروسکوپی مقام اول خاورمیانه
۵- رتبه علمی و پژوهشی و ثبت اختراع در میان کشورهای اسلامی
۶- تولید افشانه پاک در آسیا
۷- لولههای چدنی ۲ هزار میلیمتری در آسیا.
🔹دومین جایگاه جهان در:
۱- تولید هواپیماهای استراتژیک خورشیدی
۲- تکنولوژی بیودیزل
۳- پهپاد رادارگریز
۴- فناوری تشخیص هویت از روی چشم
۵- ساخت دریچه قلب
۶- درمان تالاسمی با پیوند مغز و استخوان
۷- تولید کارتریجهای نامرئی
۸- تولید نانودارو در جهان
۹- تولید داروی تزریقی ضدسرطان
۱۰- ساخت کیت ارزان و سریع برای درمان بیماریهای لثه
🔹سومین جایگاه جهان در:
۱- تولید دکل انتقال برق
۲- دانش تبدیل گاز به بنزین
۳- فناوری ساخت نیروگاه خورشیدی
۴- استخراج سلولهای بنیادی از دندان شیری
۵- درمان نازایی
۶- تولیدکننده داروی بیماری اماس
🔹چهارمین جایگاه جهان در:
۱- تولید و ساخت موشکهای دوربرد
۲- فناوری نوین درمان ناشنوایی
۳- تولیدکننده بیواتانول
۴- داروهای بیوتکنولوژیک
🔹پنجمین جایگاه دنیا در:
۱- المپیادهای جهانی
۲- تولید داروی انعقاد خون
۳- سازنده روبات انساننما
۴- ارتش سایبری
۵- در مسابقات علمی
۶- دستیابی به فناوری و دانش کامل چرخه سوخت هستهای
۷- تعمیرکابلهای فیبر نوری در اعماق دریا
🔹ششمین جایگاه جهان در تولید زیردریایی
🔹هفتمین جایگاه جهان در:
۱- حوزه نانوتکنولوژی
۲- منعقدکنندههای موضعی خون برای متوقف کردن خونریزی در کوتاهترین زمان ممکن
🔹هشتمین جایگاه جهان در:
۱- قدرتهای فضایی دنیا
۲- تولیدکننده اورانیوم ۲۰ درصد
🔹نهمین جایگاه جهان در چرخه کامل فضایی
🔹دهمین جایگاه جهان در:
۱- صاحب بزرگترین تلسکوپهای جهان
۲- در انجماد و نگهداری سلولهای بنیادی جنسی
۳- فناوری لیزر
۴- ساخت توربین
۵- پیوند ریه
۶- تولیدکننده دستگاه پیشرفته تصویربرداری دیجیتال اشعه ایکس
🔹یازدهمین رتبه جهانی تولید علم در:
۱- رشته مهندسى هوا فضا
۲- رشته انرژى اتمى
۳- رشته شیمى
🔹چهاردهمین رتبه جهانی تولید علم در رشته بیوتکنولوژى
🔹شانزدهمین رتبه جهانی در:
۱- ثبت مقاله علمی
۲- تولید علم در رشته نانو و نانو تکنولوژی
🔹نوزدهمین رتبه جهانی تولید علم در:
۱- رشته پزشکى
۲- رشته فیزیک و نجوم
🔹به عنوان یک ایرانی به خودم میبالم که کشورم یکی از:
۱- کشورهای سازنده کشتی اقیانوسپیما
۲- طراح و تولیدکننده ماهوارهبر
۳- طراح و تولیدکننده توپ دریایی، توانمند در تولید رادیودارو
۴- طراح و تولیدکننده موشک دوشپرتاب
۵- طراح و تولیدکننده خودروی تاکتیکی در حوزه نظامی
۶- طراح و تولیدکننده سلاح ملی خیبر
۷- طراح و تولیدکننده مسلسل، خمپارهانداز، تیربار، نفربر و تانک
۸- پیشگام مهندسی ژنتیک
۹- مجهز به آزمایشگاه جنگنده، متخصص در پیچیدهترین جراحیهای مغز
۱۰- متخصص در سختترین عملهای جراحی و اورولوژی
۱۱- متخصص در سختترین عمل جراحی رفع نقص مادرزادی
۱۲- متخصص در اجرای پیوند سلولهای بنیادی قرنیه چشم
۱۳- تولیدکننده خودروی بدون سرنشین
۱۴- تولیدکننده موشک بالستیک
۱۵- تولیدکننده ناوشکن
۱۶- تولیدکننده جنگنده
۱۷- تولیدکننده بالگرد شکاری
۱۸- تولیدکننده زیردریایی
۱۹- متخصص در کشف ژن نابینایی
۲۰- تولیدکننده روبات هوشمند دستیار جراح
۲۱- تولید دستگاه حفاری نفت و گاز
۲۲- سازنده توربین نیروگاه برقابی
۲۳- خودکفا در تولید کیک زرد
۲۴- تولیدکننده سریعترین اژدر رادارگریز
۲۵- بزرگترین حوضچه تعمیر و ساخت کشتی در خاورمیانه
۲۶- توانمند در ارسال موجود زنده به فضا
۲۷- تولید لباسهای فضانوردی
۲۸- مجهز به تکنولوژی انحراف موشک کروز
۲۹- تولید قایق پرنده رادارگریز با سرعت ۸۵۱کیلومتر
۳۰- جزو ۱۴ سازنده توربینهای بادی بزرگ در دنیا هستیم
🔴 همه این رتبههای پیشرفت، محصول انقلاب اسلامی و افتخارآمیز است اما از همه مهمتر این است که ایران اسلامی من، تنها و تنها کشوری است که در طول ۴۴ سال گذشته نه به کشوری زور گفته و نه زیربار حرف زور رفته؛ در ۴۴ سال گذشته در دهان نظام سلطه زده و به ملتهای مورد ستم دنیا نشان داده که بدون پذیرش سلطه، نه تنها میشود زندگی کرد که تنها راه پیشرفت هم همین است.
✍️علت وجودی حماسهسازی ایران و ایرانیان
💠 حضور حماسی مردم ایران در چهل و چهارمین سالگرد انقلاب و در ۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۱ه.ش، همچنان از جمله موضوعات مورد توجه صاحبان نظر و اربابان قلم است. از منظر صاحب این قلم سه مؤلفه کلیدی برای این رویکرد حماسه ایرانیان وجود دارد که عبارتاند از:
🔅اول. اندیشهورزی حکیمانه:
برخورداری از زیرساخت عقلانی و انتخاب گری منطقی در برخود با پدیده های طبیعی، مادی، معنوی، انسانی و اجتماعی یک امر تثبیت شدن در ساختار نظری و رویکرد عملی ایرانیان در طول تاریخ بوده و هست. در چنین شرایطی بقاء بر آن روش حکیمانه در دوره جدید هم، تبدیل به بخشی از زیست اجتماعی ایرانیان شده است.
🔅دوم. کنشگری عزتمندانه:
وجود عنصر گرانبهای شرافت انسانی در میان آحاد جامعه ایرانی و هنجارهای فرهنگی منجر به شکلگیری چسبندگی اجتماعی در حول محور ذلت ناپذیری از یک سو و درس آموزی از رخدادهای تاریخی چون نهضت عاشورا از سوی دیگر باعث تبدیل مقاومت به فرهنگ و هویت ملی - اسلامی در برابر هرگونه استبداد داخلی و استعمار خارجی شده است.
🔅سوم. روشمندی تمدنخواهانه:
وجود سابقه تمدن آرایی و تمدن داری مردم ایران یکی از دلایل سهم خواهی در دوره گذار از نظام تک قطبی به نظام نوین متکثر است که در فضای جدید و با توجه به افزایش ظرفیت عقلانیت انسانی، سبقه تاریخی و وجود مؤلفههای تمدنی از شاخصهای اصلی نقش آفرینی ایران و ایرانیان است.
♻️ یافته راهبردی
چیستی، چرایی و چگونگی بقاء مردم ایران بر مدار منش حماسی و حماسه سازی روشی در مناسبتهای اسلامی - ملی ارتباط نزدیکی با شاخص تفکر حکمتمدارنه، اراده عزتخواهانه و رهیافت تمدناندیشانه ایرانیان دارد. بهترین تجلی این رویکرد فکری، رفتاری و منشی انتخاب و بقاء بر مذاهب توحیدی در طول تاریخ، خودآگاهی فرهنگی و حفظ استقلال فکری و فرهنگی اسلامی - ملی است که منجر به حفظ هنجارها و ارزشهای فرهنگ بومی در عین پذیرش هنجارها و ارزشهای فاخر سایر فرهنگها مانند فرهنگ اسلامی و هضم سایر اقوام مانند قوم مغول در فرهنگ خود شده است.
⏳محصول نهایی این رویکرد حماسی در حکمت فکری، عزت رفتاری و تمدن تاریخی، تبدیل مردم ایران به مردمی آزاد اندیش، آزاده منش و عزیز روش در فضای جهانی از یک سو و حفظ قلمرو ژئوپلیتیکی ایران در برار تحقیر و کوچکسازی به رغم حجم عظیم دشمنی و تهاجمات سخت و نرم در تاریخ معاصر است.
✍️#احمد_باقری_مزینانی استادیار دانشگاه/۲۲ بهمن ماه ۱۴۰۱ه.ش از مقابل دانشگاه تهران/.
💎کانال تلگرامی طلایی #راه_نگار
🔅 @Rahnegar96
💎 کانال ایتا، روبیکا و سروش #راه_نگار
🔅 @Rahnegar