هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
🔰 احوال خوش قلبی - جلسه دوم
▪️جلسه دوم عزای سیدالشهداء علیهالسلام با سخنرانی آیتالله استاد یزدانپناه در صفحه مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات در اینستاگرام برگزار شد که اهم مطالب بیان شده به قرار ذیل است؛
- یک دهه عزاداری، ویژگی عزای اباعبدالله الحسین است و این معنا در روایات منعکس شده است. به خلاف عزاداری برای سائر ائمه اطهار علیهمالسلام که به یکی دو شب منحصر شده است.
- غم سیدالشهداء از اول محرم امام کاظم علیهالسلام را در بر میگرفت و تا عاشورا دم به دم حزنش بیشتر میشد. این یک دستور سلوکی است که از روز اول محرم، انسان به سیدالشهداء توجه کند و در روز عاشورا به جایی برسد که از حزن حسین بن علی علیهالسلام گُر بگیرد.
این کار سبب ایجاد محبت ویژه نسبت به امام حسین علیهالسلام میشود.
- در روایت است که وقتی اول محرم میشود پیراهن خونین حسین علیهالسلام را از عرش آویزان میکنند. سر این که انسان از اول محرم غمگین میشود، همین است. غم و حزن حسین بن علی علیهالسلام از عرش به دل شیعیان و مؤمنین سرازیر میشود.
- دومین مساله سلوکی که باید از مساله محرم درک کرد، حال و حس حضور در محضر اباعبداللهالحسین علیهالسلام است؛ نه به شکل غیابی بلکه یعنی من میبینم و در محضر اویم و نسبت به او اظهار محبت میکنم. احساس حضور ولو به نحو شهود نباشد، با یک سلام به حسین علیهالسلام هم اتفاق میافتد و این حال و حس مشکلساز است. این حال و حس حضور مغتنم است.
- در روایات، حال و حس حضور با تکنیکها، ظرافتها و نکتههایی بیان شده است. یک حدیثی است از سدید صیرفی که امام صادق علیهالسلام از او سوال کردند آیا هر روز حسین بن علی را زیارت میکنی؟ این یعنی انسان باید هر روز حسین بن علی علیهالسلام را زیارت کند و الا جفا میکند به حسین بن علی علیهالسلام.
باز فرمودند آیا هر جمعه زیارت می کنی و بعد فرمودند آیا هر سال زیارت می کنی؟ و بعد فرمودند چقدر جفا میکنید به حسین بن علی علیهالسلام که او را هر روز و هر هفته و هر سال زیارت نمیکنید!
حضرت سپس دستوری میدهند که لازم نیست حتما بروید کربلا بلکه تکنیک سلوکی ارائه میدهند به این که برو بالای خانهات و به راست و چپ نگاه کن و بعد سرت را به سمت آسمان کن و سپس رو به کربلا بایست و بگو: السلام علیک یااباعبدالله، السلام علیک و رحمه الله و برکاته.
چرا برویم بالای پشت بام؟ چون احساس خلوت کنیم.
چرا به راست و چپ و آسمان نگاه کنیم؟ چون احساس کنیم از همه چیز میبُریم.
این عمل خودش حضوربخش است.
روکردن به قبر حسین را با مقدمه همراه کرد تا حال و حس حضور را ایجاد کند. دقیقاً مثل نماز که قبل از تکبیر مقدماتی را میآورد.
- به مرور شخص نوری که از حسین بن علی به سمت او میتابد را میبیند و میفهمند که تشعشع نور وجودی حسین بن علی به سمت او میتابد و کم کم کمالات اباعبدالله علیهالسلام را در خودش به دست میآورند.
- حال و حس حضور در محضر حسین بن علی علیهالسلام را باید با همین گُر گرفتن و حضور در مجالس عزا در خود ایجاد کرد.
-از امام رضا علیهالسلام روایت شده است که اگر کسی حسین بن علی را در کربلا زیارت کند مثل کسی است که خدا را در عرشش زیارت کند. هر زائری به اینجا نمیرسد. زائری به اینجا میرسد که حس و حال حضور پیدا کند.
▪️پخش مراسم در فضای مجازی در صفحه اینستاگرام مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات، هر روز از ساعت ۱۹ به آدرس ذیل خواهد بود؛
instagram.com/nafahat_eri
#محرم_1443
#استاد_یزدان_پناه
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
هدایت شده از احمدحسین شریفی
🔶سفیر جدید انگلیس در نخستین روزهای فعالیت خود در ایران این عمل خبیثانه را انجام داد، هر چند با عذرخواهی او و سفیر نادان روسیه از این رفتار، سایر قدرتها اجمالاً فهمیدند که در دوران حاکمیت تفکر انقلابی در ایران، سفیران کشورهای بزرگ هم حتی نمیتوانند یک عکس جهتدار با همدیگر بگیرند!
🔶اما اگر من به جای مسؤولان وزارت خارجه بودم بلافاصله این بچه روباه را به عنوان یک عنصر نامطلوب به همان جزیرهای که از آنجا آمده است، باز میگرداندم تا حساب کار دست بقیه روباهان و روبهصفتان هم بیاید.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
13.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌑 جانها فدای دین
🎥 #ببینید | اگر کسی از مرگ نترسید پیروز است!
بیانات حضرت آیتالله مصباح یزدی در مراسم دههٔ اول محرم سال ۱۳۷۹
🆔 @difqom
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
🌑 مرحوم حجت الاسلام و المسلمین مهدی پیشوایی(ره) (متولد 1324، مشکینشهر؛ وفات 1400) 🌑
🔹 مدیر گروه تاریخ مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)
🔹 سردبیر فصلنامه علمی-تخصصی تاریخ در آینه پژوهش
🔹 مدیریت داخلی و عضو هیئت تحریریه مجله درسهایی از مکتب اسلام
🔹 عضو اتاق فکر تاریخ اسلام رادیو معارف و کارشناس برنامه پرسمان تاریخی
🔹 و ...
🔸مدرس مراکز علمی از جمله دانشگاه آزاد اراک و بروجرد، دانشگاه قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه علم و صنعت تهران
📚 برخی از کتب ایشان:
🖋 «تاریخ اسلام از جاهلیت تا رحلت پیامبر اسلام(ص)»
🖋 «قهرمانان راستین»
🖋 «مبارزات مسلمانان ترکستان»
🖋 «شناخت شیعه»
🖋 «دورنمایی از زندگانی امام باقر(ع)»
🖋 «شخصیتهای اسلامی شیعه»
🖋 «ارزیابی انقلاب حسین»
🖋 «پیشوای آزاده»
🖋 «سیره پیشوایان»
🖋 «شام سرزمین خاطرهها»
🖋 «مقتل جامع سیدالشهداء»؛ انتشارات موسسه امام خمینی(ره)
🖋 «رابطه انقلابهای شیعه با عقیده به انتظار»
🖋 «امام حسن پرچمدار صلح و آزادی»
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
🔰 https://iki.ac.ir
هدایت شده از اخبار سوریه
انگلیسیها_در_المهره_یمن_چه_میخواهند؟.mp3
زمان:
حجم:
20.38M
چند روز پیش 50 نفر از نظامیان انگلیسی در فرودگاه بین المللی المهره پیاده شدند. پیش از این هم در مورد حضور آنها گفته و نوشته بودیم، اما در این گزارش به این مساله اشاره کردهایم که این حضور در قالب چه طرح و برنامهای صورت گرفته و چرا انگلیسیها دنبال بهانهتراشی برای حضور در یمن و سایر کشورهای منطقه هستند؟
@syriankhabar
هدایت شده از روزنه
678.2K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬|| ببینید|| تبیین جایگاه #ولایت_فقیه توسط مرحوم آیتالله سید عادل علوی
🔘 سید عادل علوی از اساتید برجسته حوزههای مقدسه قم و نجف اخیرا دعوت حق را لبیک گفت.
▫️نثار شادی روح ایشان صلوات و حمدی هدیه کنیم.
📚دانلود تألیفات و فیلم و صوت دروس مرحوم علوی در سایت رسمی 👇
🌐 http://www.alawy.net
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
حوزویان اعتدالی و تحریفِ شهید مطهّری!
نقدی بر تحریفات اخیر سروش محلاتی
[صفحه ۱ از ۲]
اختصاصی|| جمال مؤمنیزاده
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️سروش محلاتی در سخنرانی خود به مناسبت عید غدیر، مطالبی مطرح نمود که هم جفا در حق اهل بیت(ع) بود و هم اجحاف نسبت به برخی بزرگان حوزه و انقلاب اسلامی.
محلاتی در این سخنرانی سخنان برخی بزرگان و علما را به طرزی ماهرانه مورد تحریف قرار داده است؛ علمایی چون شهیدان بهشتی، مطهری، محقق اصفهانی و علماي انقلابي در چند دهه اخیر.
آقای محلاتی میگوید شهید مطهری معتقد است:
«هرگاه حقّ مردم در برابر نصب خدا قرار داده شود، دین آسیب میبیند و مردم دین را کنار میگذارند.»
و این اتفاقی است که در جمهوری اسلامی افتاده و عدهای صاحب نفوذ، دائم دم از خدا میزنند!
آقای محلاتي در پایان از این جملات گزینش شده، چنين نتيجه میگيرد كه وقتی حکومتی فاقد عصمت و مقامات عرفاني و غيبي بود، نباید برای مشروعیت آن سراغ جنبه الهی و تایید دین رفت. آنچه هست انتخاب مردم است و دین هیچ نقشی در مشروعیت آن ندارد.
او ادعا میکند بايد مقامات عرفاني و غيبي در حاكم وجود داشته باشد تا نيازمند نصب باشد، وگرنه حاكم غير معصوم، نصب (و لو به شکل عام) نميخواهد و صرفا ميتواند مشروعيت مردمي داشته باشد، نه ديني!
نقدهای مستند بر مدعاهای غیرمستند
«ولایت فقیه» از منظر شهید بهشتی به این معناست که از سوی معصومین چارچوبی تعیین شده و برای زمامدار اوصافی از جمله دینشناسی و عدالت تعیین گردیده تا مردم چنین فردی را به عنوان حاکم برگزینند. (شهید بهشتی و دیگران، شناخت اسلام، ص448)
هیچ فرد یا گروهی حق ندارد این حق را از مردم بستاند و به زور فردی ناصالح را در راس حکومت بنشاند.
محلاتی صریحا در سخنرانیهای قبلی خود، مدعی شده بود مردم حقّ دارند فراتر از این چارچوب، حتی جمهوری غیراسلامی را بر سرکار آورند و این نگاه را به امام خمینی و شهید بهشتی نیز نسبت داده بود. حال به سراغ شهید مطهری نیز آمده و بر همان خط تحریف سیر میکند.
در خصوص تقابل حق مردم و نصب الهی، هرگز شهید مطهری درباره جمهوری اسلامی چنین مطالبی را بیان نکردهاند، بلکه نظیر این مطلب را در خصوص اتفاقي كه در اروپا و رفتار کلیسا و فلسفههای سست غربی که منجر به گرایشهای ماتریالیستی شد، بیان کردهاند که هیچ ارتباطی با نگاه اسلام بعد از تشکیل جمهوری اسلامی ندارد!
شهید مطهری میفرماید:
«ارباب كليسا و همچنين برخى فيلسوفان اروپايى، نوعى پيوند تصنعى ميان اعتقاد به خدا از يك طرف و سلب حقوق سياسى و تثبيت حكومتهاى استبدادى از طرف ديگر برقرار كردند؛ طبعاً نوعى ارتباط مثبت ميان دموكراسى و حكومت مردم بر مردم و بی خدايى فرض شد.
چنين فرض شد كه يا بايد خدا را بپذيريم و حق حكومت را از طرف او تفويض شده به افراد معينى كه هيچ نوع امتياز روشنى ندارند تلقى كنيم، و يا خدا را نفى كنيم تا بتوانيم خود را ذى حق بدانيم... همين كافى بود كه تشنگان آزادى و دموكراسى و حكومت را بر ضد كليسا، بلكه بر ضد دين و خدا به طور كلى برانگيزد...
هابز نیز همين نظر را دارد. به گفته [او]، نوع بشر از گله هايى چند تشكيل شده كه هر يك براى خود رئيسى دارند كه آنها را براى خورده شدن پرورش مىدهند.. هرچه [حاکم] بكند عين عدالت است [و حق مردم و ستم به ایشان بیمعنا است]..
آنچه در اين فلسفه ها ديده نمی شود اين است كه اعتقاد و ايمان به خداوند پشتوانه عدالت و حقوق مردم تلقى شود. حقيقت اين است كه ايمان به خداوند از طرفى زيربناى انديشه عدالت و حقوق ذاتى مردم است و تنها با اصل قبول وجود خداوند است كه مى توان وجود حقوق ذاتى و عدالت واقعى را به عنوان دو حقيقت مستقل از فرضيه ها وقراردادها پذيرفت، و ازطرف ديگر بهترين ضامن اجراى آنهاست.» (مجموعه آثار استادشهيد مطهرى، ج16،ص 442 به بعد)
این نگاه سست غربی چه نسبتی با نگاه جمهوری اسلامی دارد که در آن رأی مردم حق الناس دانسته میشود و رهبران آن خدمت به مردم را وظیفه و افتخار مسئولان میدانند و بلکه صریحا اظهار میکنند مشروعیت ما وابسته به چنین خدمتی است.
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
حوزویان اعتدالی و تحریفِ شهید مطهری
[صفحه ۲ از ۲]
آقای سروش محلاتی میگوید:
«شهید مطهری حکومت را جزو امور فرعی و کم اهمیت امامت میداند، از نظر شهید مطهری حكومت با حضور معصوم، امري فرعي و طفيلي است. اگر امامت مساوی با حکومت باشد، سخن سنیها درست است که مردم باید امام را انتخاب کنند.»
البته محلاتی ارجاع دقيق نميدهد تا محققان صحت و سقم آن را بررسی نمایند. مطالعه متن مورد نظر نشان میدهد مقصود شهید مطهری به هیچ وجه این نیست که از کم اهمیت بودن حکومتداری در برابر شئون دیگر امام، نتیجه بگیرند که در عصر غیبت نیازی به نصب حاکم توسط معصومین و لو به صورت عامّ و با ذکر اوصاف نیست و مردم باید خود حاکم را -چه دارای اوصاف ذکر شده در دین، چه فاقد آنها- برگزینند.
شهید مطهری با نقد نگاهی که در میان غیر شیعیان وجود داشته (یعنی انحصار و تساوی امامت با حکمرانی) شئون مختلفی برای امام میشمارند و یکی از آنها را حکومت میدانند. از نظر ایشان امامت دارای سه درجه است:
یک: امام دارای زعامت و ریاست عامه است.
دو: دارای مرجعیت دینی است که با عصمت خویش بدون خطا احکام الهی را بیان میکند.
سه: که اوج مفهوم امامت است: دارای ولایت است، او احاطه معنوی دارد، حجت روی زمین است و با نبودش زمین و اهلش باقی نخواهد ماند. (مجموعه آثار، ج4، ص716 به بعد)
با توجه به این نکات، عبارت مورد استشهاد سروش محلاتی را نقل میکنیم. او به بخشی کوتاه از جملات پیش رو اشاره میکند و چنین استفاده میکند که چون حکومت یکی از شئون کم اهمیت امام است و عین امامت نیست، برای شخصی که زمامدار است و عصمت و علوم غیبی ندارد، نباید سخنی از نصب، توسط معصومین و لو به شکل عام به میان آورد.
دقت در عبارات شهید مطهری نشان میدهد ایشان به هیچ وجه در صدد بیان این مطلب نبودهاند. منظور شهید آن است که اصل وجود امام برای دریافت فیض وجود و بقای مردم ضروری است و حکومت حضرت و اجرای عدالت، فرع این ضرورت است و البته با وجود معصوم بحثی در اینکه حکومت در دستان اوست، وجود ندارد.
عبارت شهید مطهری:
«مسأله حكومت غير از مسأله امامت است و از نظر شيعه مسأله حكومت در زمان امام نظير مسأله حكومت است در زمان پيغمبر، يعنى حكم استثنايى دارد. همان طور كه در زمان پيغمبر اين مسأله مطرح نيست كه با وجود پيغمبر تكليف مسأله حكومت چيست، با فرض وجود و حضور امام در سطحى كه شيعه بدان قائل است نيز مسأله حكومت يك مسأله فرعى و طفيلى است.
اگر بخواهيم مسأله حكومت را به طور مجزا مطرح كنيم مسأله عليحدهاى است كه در زمان عدم وجود امام (كه چنين زمانى نداريم) يا عدم حضور امام مطرح است و البته يك مسأله اساسى هم هست. و لهذا ما منكر أَمْرُهُمْ شُورى بَيْنَهُمْ نيستيم اما أَمْرُهُمْ شُورى بَيْنَهُمْ در كجا؟.. در مواردى است كه مربوط به حكمى از احكام الهى نيست و دستورى دربارهاش نرسيده است... لذا در كافى هم بابى تحت عنوان «باب الحجّة» باز كرده است و مى گويد اگر در دنيا دو نفر باقى بمانند يكى از آنها چنين انسانى خواهد بود كما اينكه اولين بارى كه يك انسان پيدا شد چنين انسانى بود. ساير مسائل- مثل اين كه امام بايد باشد تا در ميان مردم به عدالت حكومت كند يا مرجع اختلافات مردم در امور دينى باشد- همه طفيلى اين اصل است نه اينكه امام را به خاطر اينكه در ميان مردم حكومت كند بايد امام قرار بدهند. مسأله بالاتر از اين حرفهاست. اينها به اصطلاح از فوايد استجرارى يعنى از فوايد تبعى است.» (مجموعه آثار استادشهيدمطهرى، ج4، ص770 و 797)
شهید مطهری در کتاب آینده انقلاب اسلامی ص248 دقیقا به شبهات سروش محلاتی پاسخ داده است. ایشان می فرماید:
«حق شرعی امام (خمینی) از وابستگی قاطع مردم به اسلام به عنوان یک مکتب و یک ایدئولوژی ناشی میشود که او یک مقام صلاحیتدار است که میتواند قابلیت شخصی را از این جهت تشخیص دهد و در حقیقت حق شرعی و ولایت شرعی یعنی مُهر ایدئولوژی مردم که او رهبر آن مردم است و حق عرفی همان حق حاکمیت ملی مردم است که آنها باید فرد مورد تأیید را انتخاب کنند.
حق حاکمیت ملی به مفهومی که نویسنده میگوید، همان دموکراسی به مفهوم مبتذل قرن هجدهم است که انسان و حقوق انسان در مسائل مربوط به معیشت و خوراک، مسکن، پوشاک و آزادی در انتخاب راه معیشت مادی خلاصه میشود.
اما این که مکتب و عقیده و ایمان و وابستگی به یک ایده هم جزء حقوق انسان است... بکلی به فراموشی سپرده شده است.»
گویی شهید مطهری در این جملات به امثال محلاتی پاسخ میدهد؛چرا که محلاتی دقیقا دنبال به رسمیت شناختن حاکمیت ملی به همین معنا است تا راه برای کنار گذاردن اسلام و ولایت فقیه باز باشد. چنانکه اخیرا صریحا در تفسیر اصل مربوط به حاکمیت ملی در قانون اساسی و با تحریف سخنان بزرگان انقلاب گفت: مردم حق دارند جمهوری رضاخانی یا غیر اسلامی را بر سر کار بیاورند!
@rozaneebefarda
هدایت شده از مؤسسه بین المللی ترنم صلح
30.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ_ویژه
✳️ با پویش "Who is Hussain" آشنا شوید.
🔹عنوان «Who is Hussain» نام پویشی جهانی است که در سال ۲۰۱۲ به همت تعدادی از جوانان مقیم لندن برای معرفی امام حسین(ع) به مردم دنیا راهاندازی شد. فعالیت های این پویش را میتوان در کشورهایی مثل امریکا، فرانسه، هند، آلمان، نروژ، استرالیا و... مشاهده نمود. اعضای این جنبش را نه فقط مسلمانان که پیروان ادیان دیگر هم تشکیل میدهند و ... .
🔸جهت پیوستن به پویش به سایت whoishussain.org مراجعه نمایید.
#پویش #حسین_کیست #WhoisHussain #امام_حسین #صلح #امنیت #منجی
🎦 ترجمه و تدوین: انجمن بین المللی ترنم صلح
@ThrillOfPeace
💠 اینستاگرام ما
https://www.instagram.com/ThrillofPeace
محفل علمی رهپویان
#کلیپ_ویژه ✳️ با پویش "Who is Hussain" آشنا شوید. 🔹عنوان «Who is Hussain» نام پویشی جهانی است که در
وقتی میخواستم استوری واتس اپ بذارمش، با خودم گفتم برخی اینو ببینن میگن "بیا ببین پول نفت مون تا کجاها که نرفته" ، بعدش به خودم گفتم "اونی که میخواد بی تحقیق حرف بزنه بذار حرف بزنه"
اتفاقا این دیالوگی که در ذهنم گذشت رو در استوری نوشتم که اون "بعضی های پرحرف" جواب شون رو بگیرن.
هرچند از این بنده های خدا چه تقصیر ، وقتی برخی از ماها بر اساس گمان مون، #بدون_علم برخی علما رو تنقیص میکنیم مثل آب خوردن با نیت قربت الی الله .
هدایت شده از استاد وکیلی
📍محال است انسانی به جز از راه سیدالشهدا علیهالسلام به مقام #توحید برسد. سَرَیان فیوضات و خیرات از مسیر حضرت سیدالشهدا علیهالسلام است و پیشکار این فضیلت هم حضرت قمر بنی هاشم ابالفضل العباس علیهالسلام است.
▫️عارف واصل مرحوم آیتالله سیدعلی قاضی
☑️ @ostad_vakili