eitaa logo
محفل علمی رهپویان
258 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
739 ویدیو
218 فایل
محفل علمی دوستان طلبه (با نگاه نیمه کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛گاهی درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
درباره فلسفه نيز بايد چنين كارى صورت گيرد. بايد مكاتب گوناگون فلسفى، اعم از مشّائى، اشراقى و مكاتب فلسفى موجود در دنيا، در حوزه هاى علميه مطرح شود، گرچه در برخى از آنها گرايش‌هاى الحادى وجود داشته باشد، كه در اين صورت بايد مورد نقادى عالمانه و محققانه قرار بگيرد. براى پيشرفت فلسفه، بايد بحث‌هاى فلسفى عمومى تر شود؛ آزادانه در اين مسائل بحث شود، گرايش‌هاى تعصب آميز كنار گذاشته شود و با انصاف، صراحت و شجاعت، در مقام بحث، مسائل گوناگون از ديدگاه‌هاى شرقى و غربى مطرح، مقايسه، تطبيق و نقّادى شود تا بتوانيم فلسفه اسلامى را، به عنوان بهترين فلسفه اى كه براى بشر وجود داشته و خواهد داشت، مطرح كنيم و عقايد مبتنى بر آن را اثبات نماييم. 📔 مباحثی درباره حوزه، علامه @feghheakbar
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
💠 تاریخ حوزه [معاصر] را می توان به سه بخش تقسیم کرد: 1️⃣ دوره اول حوزه همان دوره ممنوعیت منبر و بود. خروجی آن هم امثال مرحوم خوانساری و مرحوم اراکی و راحل بود و با اینکه آن زمان دوره حوزه بود، افراد و شخصیت های و بزرگان زیادی از آن برخاستند. 2️⃣ دوره دوم دوره زعامت آیت الله بود که در آن دوره ایشان ابتکاراتی از قبیل فقه مقارن و طبقات الرجال و.. را به ارمغان آوردند. 3️⃣ دوره سوم حوزه، زمان است که مدیران حوزه باید از این دوره محافظت کنند، درست است که حوزه برای نظام کارهای بزرگی مثل تدوین را انجام داد که یک کار علمی و ارزشمند بود، اما نباید طلاب با استعداد جذب مراکز غیر حوزوی شوند، حوزه نباید کند، طلاب خوش استعداد که می توانند علمای برجسته بشوند نباید جذب جاهای دیگر شوند. 📚 برگرفته از فرمایشات آیت‌ الله (دام عزه) 👈 نکات ـ بیشتر: 🌐 https://eitaa.com/joinchat/4290445439Ccdc991b341 🔰 دوره تخصصی فقه و اصول مدرسه شهیدین قم
جهت حضور مجازی در جلسه لطفا از لینک زیر وارد شوید. ✅ https://b2n.ir/o.ensani @hekmateislami
هدایت شده از رسانه المیزان | Almizan
AlmizanMediaTalqin_AlmizanMedia.mp3
زمان: حجم: 8.48M
📻 «إسمَع، إفْهَم، یا محمدحسین!» ویژهٔ بزرگداشت علامه‌طباطبایی [۲۴آبان] 🎙صدایی که می‌شنوید مربوط است به خاکسپاری، تلقین، نماز میت و... علامه طباطبایی‹ره› رسانه المیزان؛ رسانهٔ‌اختصاصی‌نشرافکارعلامه‌طباطبایی‹ره› ©️ @AlmizanMedia
🔰 فراخوان پذیرش گروه‌ علمی حکمت اسلامی و علوم طبیعی ▫️گروه علمی حکمت اسلامی و علوم طبیعی وابسته به معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات در راستای تربیت پژوهشگر در حوزه طبیعیات بر پایه حکمت اسلامی از میان برادران واجد شرایط در دو سطح، دانش‌پژوه می‌پذیرد. ▫️شرایط پذیرش - اشتغال به دروس حوزوی - قبولی در مصاحبه علمی 🖥 واجدین شرایط برای دریافت اطلاعات بیشتر و نیز ثبت‌نام در این گروه علمی می‌توانند تا ۵ آذرماه ۱۴۰۱ به سامانه ثبت‌نام نفحات به آدرس ذیل مراجعه نمایند؛ Register.nafahat-eri.ir ▫️همچنین شما عزیزان برای هر گونه سؤال پیرامون گروه علمی حکمت اسلامی و علوم طبیعی می‌توانید با معاونت پژوهش مؤسسه به آدرس ذیل در ارتباط باشید؛ @nafahat_eri_pejohesh 💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
✳️ صحافی بیش از ۱۶۰۰ کتاب خطی حرم حضرت معصومه (س) ◻️ هنرمندی که طی ۴۰ سال بیش از ۱۰ هزار جلد کتاب خطی، سنگی و سربی را صحافی کرده است، می‌گوید: بیش از ۱۲ سال است که مدال افتخار خادمی در کتابخانه حرم حضرت معصومه سلام الله علیها را بر سینه دارم و تا به امروز بیش از هزار و ۶۰۰ کتاب خطی را صحافی کرده‌ام. ➖➖ 📸 تصاویر/ کارگاه صحافی و مرمت کتاب در حرم حضرت معصومه(س) @hawzahnews | خبرگزاری‌حوزه
🔰زندگی‌نامه علامه سید محمد‌‌حسین طباطبایی - قسمت اول ◽️دوران کودکی علامه سید محمد حسین طباطبایی در سال 1282 هجری شمسی از خانواده‌ای فرهیخته و دانشمند در تبریز متولد شد و در ایام کودکی نزد ادیبی لایق به نام شیخ محمد علی سرائی مشغول به یادگیری قرآن کریم، نصاب الصبیان، گلستان و بوستان سعدی، اخلاق ناصری و انوار سهیلی شد. همچنین فنون خوشنویسی را زیر نظر میرزا علی نقی خطاط فرا گرفت. ◽️ورود به حوزه علمیه علامه طباطبایی‌ پس از یادگیری علوم ابتدایی، در ۱۵سالگی وارد مدرسه طالبیه تبریز شد و در ظرف هفت سال متون درسی و متداول حوزه علمیه را به پایان رساند و به منظور تکمیل علوم دینی به همراه برادر خود، سید محمد حسن الهی طباطبایی به نجف اشرف رهسپار شد. ◽️مهاجرت به نجف اشرف علامه طباطبایی پس از ورود به نجف اشرف در درس سید حسین بادکوبه‌ای و سیدعلی آقای قاضی که از اساتید بنام در فلسفه و عرفان بودند، حاضر شد و از محضر آنان بهره برد. این حکیم الهی دروس فقه و اصول را نزد میرزای نائینی و شیخ محمد حسین کمپانی اصفهانی فرا گرفت. همچنین علوم ریاضی را نزد آقا سید ابوالقاسم خوانساری که از ریاضی‌دانان مشهور آن زمان بود. 💢 موسسه آموزشی و پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
🔰زندگی‌نامه علامه‌سید محمد‌حسین طباطبایی- قسمت دوم ◽️بازگشت علامه طباطبایی به تبریز علامه طباطبایی علت بازگشت خود از حوزه علمیه نجف به تبریز را چنین نقل می کند: «در سال ۱۳۱۴ه ش، به دلیل مشکلات معیشتی، به زادگاه اصلی خود تبریز برگشتم و ده سال در آن سامان به‌سر بردم که حقاً باید این دوره را در زندگی خود دوره خسارت روحی بشمارم، زیرا بر اثر گرفتاری ضروری به تامین معاش که از راه فلاحت و زراعت بود از تدریس و تفکر باز مانده بودم.» ◽️مهاجرت به قم ایشان در سال ۱۳۲۵هـ ش، پس از سامان دهی نسبی به امور معاش خویش، از تبریز روی برتافت و راهی قم شد و خدمات فراوانی در تفسیر قرآن کریم، فلسفه، عرفان و... انجام داد و آثار ارزشمندی چون تفسیر المیزان، تعلیقات بر حکمة متعالیه ملاصدرا، بدایة الحکمة و نهایة الحکمة و اصول فلسفه و روش رئالیسم به‌جا گذاشت. ◽️شاگردان این حکیم متألّه شاگردانی ممتاز در علوم و فنون مختلف تربیت کرد که علامه حسن حسن زاده آملی و آیت الله جوادی آملی و آیت الله سعادت پرور و شهیدان مطهری و بهشتی نمونه ای از آنان می‌باشند. ◽️پایان عمر شریف حالات علامه در اواخر عمر شریف‌شان عجیب بوده است و پیوسته در حال تفکر و مراقبه بوده اند. این فیلسوف متألّه در صبح یکشنبه هجدهم محرم الحرام مصادف با ۲۴ آبان ۱۳۶۰ به سرای ابدی شتافت. 💢 موسسه آموزشی و پژوهشی نفحات https://eitaa.com/nafahat_eri
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
تحول در تحصيل (98) (*) ⚠️ سند نود و هشتم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای حسن رمضانی دام عزه از شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه 🔺تمام مشکلات ما از موقعي شروع شد که اين تسهيل ها باب شد. بجاي مغني اللبيب، تهذيب المغني و به جاي مطول، مختصر و جواهر البلاغه گذاشتند. حاشيه ملاعبدالله و شوارق را برداشتند و به جاي آن، منطق مظفر گذاشتند. با اين ها، طلبه سطحي بار مي آيد. 🔺حضرت آقاي يزدان پناه همين کتاب مباني و اصول عرفان نظري را که نوشته اند، و خيلي تعريف در مورد آن مي شود، من خدمت ايشان عرض کردم: «جهد بسيار کثيري انجام داديد و بسيار خوب و عالي نوشته ايد. اگر اين کتاب به عنوان درآمد براي عرفان باشد، خيلي خوب است ولي اگر اين کتاب مي خواهد جاي تمهيد و فصوص را بگيرد، قطعا اين، ضربه به حوزه در فضاي عرفان است». تسهيل جا و موردي دارد، اگر بخواهد در همه جا بکار گرفته شود، درست نيست. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ شعبان 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir