هدایت شده از کانال اطلاع رسانی بنیاد شیخ انصاری ره
🔸بنیاد شیخ انصاری (ره) با هدف تبیین و ترویج اندیشه های فقاهتی امام خمینی (ره) برگزار می کند:
💠سلسله نشست های «خطابات قانونیه»
🔺با حضور حضرات آیات و اساتید برجسته حوزوی
🔺سرفصل ها:
🔹 نسبت خطابات قانونیه با :
1⃣مکانیزم تشریع شارع
2⃣خطاب و لسان ادله
3⃣ثابتات و متغیرات
4⃣فقه مصالح و مقاصد
5⃣تزاحمات اجرا
🔹سیر تطور نظریه خطابات قانونیه امام خمینی (ره)
✅زمان برگزاری:
🔹از 14 آذر تا 30 دی
📡 کانال بنیاد شیخ انصاری
https://eitaa.com/bsheikhansari
◽️فلسفه تحلیلی و علوم انسانی اسلامی
▫️استاد مجتبی رستمی کیا
🔹 دوشنبه ۲۰ آذر ماه / ساعت ۱۵تا۱۷
•
•
کدتخفیف 120 هزار تومانی ویژه مخاطبان محترم کانال فلسفه زبان اسلامی
codezaban120
(قبل از استفاده از کد تخفیف،لطفا عضو کانال فلسفه اسلامی شوید. هنگام ثبت نام در دوره ، کد تخفیف و شماره همراه خود را با حروف انگلیسی وارد نمایید)
@kiamojtabaphd
https://nsayeh.com/?p=6093
#علوم_انسانی_اسلامی
#فلسفه_تحلیلی
غصب های متعدد مالی علاوه بر فدک پس از واقعه سقیفه
برگرفته از بیانات ارزشمند
آیت الله استاد سید احمد مددی الموسوی
بقلم:
سید محمد علوی
بسم الله الرحمن الرحيم
پیشگفتار
فدک و غصب آن، و حواشی مرتبط با این واقعه، از جمله اموری می باشد که در قرن اول هجری، باعث بروز اختلافات شدیدی فی ما بین بسیاری از بزرگان اصحاب و تابعین شده است، و به تبع در طول تاریخ اسلامی، محل و تبادل نظرات متفاوتی شده است، تا جایی که شاید بتوان اینچنین ادعا کرد که بروز این اتفاق، از جمله دلایل اصلی اختلاف بین شیعه و اهل سنت بوده است.
اما فدک، تنها غصب صورت گرفته از سوی دستگاه خلافت، بعد از رحلت رسول مکرم اسلام صلی الله علیه وآله نمی باشد، بلکه مواردی به مراتب با ارزشتر و مهمتر از زمین فدک، پس از شورای سقیفه، از اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام غصب شده است، در حالی که در بین علمای بزرگ شیعه و بزرگان حتی اهل سنت، به ندرت به این مسئله و حواشی مربوط به آن توجه شده است.
در این نوشتار، در صدد بیان برخی از زوایای پنهان این وقایع، با توجه به بیانات ارزشمند حضرت آیت الله سید احمد مددی الموسوی می باشیم، امید است که این مختصر مورد قبول اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) قرار گیرد.
🔰https://www.malawy.ir/persian/book/505/336/
#تاریخ
هدایت شده از علوم و سواد شناختی | بهادران
🛎 پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد به مناسبت «هفته پژوهش و فناوری» برگزار می کند :
✅ سلسله نشست های چهارمین همایش «علوم انسانی - اسلامی، پژوهش و فناوری»
🔶 «رسم امارت»
🔹 دکتر جواد لطفی
⏰ ۱۵ آذرماه ساعت ۶
🔶 «روشمندی تدبر در قرآن کریم و رهیافت های نظام سازانه»
🔹 مهندس حسن پرسا
⏰ ۲۱ آذرماه ساعت ۱۰
🔶 «هوش معنوی و افسردگی، نقش واسطه ای تحمل ابهام»
🔹 دکتر سیده سلیل ضیائی
⏰ ۲۲ آذرماه ساعت ۱۱
🔶 «ایده سبک زندگی در ایران، دوگانه تجدد غربی و تجدد بومی (۱۳۵۲-۱۲۸۵) »
🔹 دکتر علی باغدار دلگشا
⏰ ۲۸ آذرماه ساعت ۱۲
🔶 «بررسی نظام مسائل نهادهای محرومیت زدایی»
🔹 دکتر وحید ارشدی
⏰ ۲۹ آذرماه ساعت ۱۰
🔶 «نگاهی به تاثیر هوش مصنوعی بر جنبه های مختلف حقوق اسلامی»
🔹 دکتر مهدیه لطیف زاده
⏰ ۲۹ آذرماه ساعت ۱۲
📅 ۱۵ لغایت ۲۹ آذرماه ۱۴۰۲
🏢 دانشگاه فردوسی مشهد- پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی- سالن شورا.
🔗 پیوند شرکت مجازی :
https://vroom.um.ac.ir/iish
♻️ با ما همراه باشید
️
✅ پایگاه اطلاع رسانی معاونت فاد دانشگاه فردوسی مشهد
🆔 @vcsfum
https://vs.um.ac.ir
کانال تخصصی علوم شناختی
کودکان با ارزشترین و مهمترین ثروت و سرمایه هر کشور به حساب میآیند. سرمایه گذاری صحیح در جهت آموزش، سلامت روانی، اجتماعی، جسمانی و تربیت آنان مهمترین نوع سرمایهگذاری برای آینده کشورهاست.
شخصیت انسان، سالهای اولیه زندگی شکل میگیرد و سه سال اول زندگی کودک تحت عنوان 1000 روز طلایی نامیده میشود. در راستای توجه ویژه به اهمیت روزهای طلایی، سال 2016 سال رشد و تکامل کودکان (ECD) نامگذاری شده است و اجباری بودن آموزش از 3 سالگی در بسیاری از کشورها مطرح شده است.
پیش دبستانی به طور کلی به دو دوره تقسیم میشود؛ مهدکودک (تا زیر سه سال) و کودکستان و آمادگی (بالای سه سال). آموزش پیش دبستانی یک برنامه اساسی است که اهداف اصلی آن عبارتند از رشد جسمی، ذهنی، عاطفی ـ اجتماعی و اخلاقی، رشد تواناییها و استعدادهای کودکان، درک آسان مفاهیم علمی، ارتقای زبانآموزی، آماده کردن کودکان برای زندگی فردی و اجتماعی، ایجاد احساس همکاری و عضویت در فعالیتهای اجتماعی واحترام به قانون، نظم و مسئولیتپذیری.
.... صاحبنظران معتقدند که تا سه سالگی مغز انسان به میزان80 درصد و در 5 سالگی 90 درصد رشد میکند که ساختار آن شامل میلیاردها رشتههای عصبی است (ماسن، 1380) و آموزشهای صحیح در این دوره سنی، قابلیت کودکان را در مراحل بعدی زندگی رشد میدهد. مطالعات گویای این حقیقت است که بسیاری از مشکلات دوران بزرگسالی ریشه در دوران ابتدای کودکی دارند. منبع
#تربیت
پرتال نشریات علمی
( وزارت علوم تحقیقات و فناوری - معاونت پژوهشی - دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی )
جهت مشاهده نشریات کشور ، به اینجا مراجعه نمائید.
#معرفی_نشریه
🔸درآمدی بر الگوی پرورش تعقل حکمت
بنیان؛ در تطبیق با فلسفه برای کودکان
🎤 سرکار خانم دکتر فاطمه صدر
🗓 شنبه، ۱۸ آذر ۱۴۰۲، ساعت ۱۸
🖇 حضوری و مجازی
مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#فابک
کارگروه علمی حکمت عملی
از جمله کارگروه های علمی است که در حال حاضر دارای ۹ عضو فعال می باشد که به صورت مستمر هر دو هفته یکبار یکشنبه شب ها جلسه برگزار می کند که موضوعات علمی محور مباحث گروه می باشد که توسط اعضاء مورد بررسی و نقد قرار می گیرد. اکنون حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه مدیر گروه و حجت الاسلام والمسلمین زهیر انصاریان دبیر علمی کارگروه علمی حکمت عملی را بر عهده دارند.
https://hekmateislami.com/?page_id=1568
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
#حکمت_عملی
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#روز_دانشجو
مقام معظم رهبری:
✅ دانشجو یعنی جوان طالب علمی که
آینده در دست اوست، این
خصوصیات در کلمه دانشجو هست.
📚📚📚📚📚📚📚📚📚
🔸شانزدهم آذر، روز دانشجو گرامی باد
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از البیان
💠غیر ممکن بودن معرفت الله
✍️استاد #آیت_الله_فرحانی:
⁉️آیا به غیر بیان خداوند، معرفت الله غیر ممکن است؟
🔰بله، فلسفه نمی تواند کاری انجام دهد؛ این را ثابت می کنیم. با راهنمایی خداوند، معرفت به دست نمی آید چه برسد با تکیه بر عقل باشد.
📌در بحث نظام اسماء روایت می فرماید(ما عرفناک حق معرفتک و ما عبدناک حق عبادتک، انت کما اثنیت علی نفسک) شما آنگونه هستید که می گویید و ما هیچ نمی دانیم. دلیل عقلی داریم که راهی نداریم برای چنین معرفتی، ما جز اسماء الهی چیزی بلد نیستیم، آن اعرف الله بالله هم یعنی اسم الله؛ ما روایات زیادی داریم که بهترین عارف بالله پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) هستند در عین حال می فرمایند که (ما عرفناک حق معرفتک).
💠ما حداکثر چیزی که می شناسیم، خودمان را می شناسیم، علامه طباطبائی(علیه الرحمة) در المیزان می فرماید که شما معرفت بیرونی می خواهید، فقط خودتان را می شناسید، در اصول فلسفه هم هست که ما دائم دنبال بیرون هستیم؛ معلوم می خواهیم اما به علم می رسیم، شما چیزی بیشتر از علم در دست ندارید، علم هم همان چیزی است که خودتان دارید.
👈🏻بهترین معرفت، معرفت ولی الله است.
#معرفت
@albayann
📚اصول فقه و هرمنوتیک روششناختی
🔻هرمنوتیستها به سه دسته روشی، روششناختی و فلسفی تقسیم میشوند. دسته اول و دوم مانند اصولیان و فقها معتقدند؛ علیرغم وجود فاصله زمانی قابل توجه بین زمان صدور و زمان تفسیر نص، فهم مراد مولف امکانپذیر است.
در این راستا، هرمنوتیستهای روشی کوشیدهاند از دیدگاههای مختلف ابزارها و قواعد فهم و استنباط مراد مولف را بیان کنند؛ اما هرمنوتیستهای روششناختی مانند فریدریش شلایرماخر، تلاش کردهاند قبل از بیان ابزارها و قواعد مزبور، نظریه پشتیبان آنها که «نظریه فهم متن» خوانده میشود را طراحی کرده و سپس به طراحی ابزارها و قواعد استنباط بپردازند.
در این نظریه عوامل دخیل در فهم مراد مولف و منطق حاکم بر آنها مبتنی بر مبانی الاهیاتی و فلسفی خاص تبیین شده است. طبیعتا این تلاشها میتواند برای اصولیان و فقها نیز قابل توجه باشد؛ زیرا آنها نیز تلاش میکنند با وجود گذشت قرون متمادی از زمان صدور نصوص دینی، مراد شارع مقدس را از آنها استنباط کنند.
دکتر مسعود فیاضی در این کتاب با استفاده از روش تطبیقی تلاش کرده، نظرات اصولیان و هرمنوتیستهای روششناختی در فهم مراد مولف مقایسه کند و دلالتهای صحیح آن برای طراحی «نظریه فهم مراد شارع» در اصول فقه استخراج نماید.
👈 معرفی اثر + نحوه خرید: https://b2n.ir/g94291
🆔 https://eitaa.com/ijtihad/8209
-------------------------------
تذییل : استاد اعتقاد دارند که از هرمنوتیک روشی و روش شناختی می توانیم ما حوزویان استفاده کنیم . در این زمینه دوره ای دارند که تاکنون چهار جلسه ی آن سپری شده.
#معرفی_کتاب
#اصول_فقه
#هرمنوتیک
امتداد فلسفه اسلامی . استاد پارسانیا 9آبان 1400.mp3
25.61M
🔖امتداد فلسفهی اسلامی
استاد حمید پارسانیا
گفتوگو با طلاب سطح ۴ مرکز تخصصی فلسفهی اسلامی
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
🏷علمی نداریم که از متافیزیک کمک نگیرد
🏷امتداد فلسفه در نفس الامر ،ذهن، فرهنگ
🏷مدینهی فاضله فارابی آن مدینهایی است که در آن معرفت با عملش همگون است
🏷انحراف میراث فرهنگی تحریف
🏷برای تحلیل مسائل اجتماعی جهان اسلام کسی را بهتر از فارابی سراغ ندارم
🏷سوال پنج دههی جامعهی ایران : آیا بحث از هستی ها به لحاظ منطقی با بحث از بایستی ها ارتباط دارد؟ این سوال اول بار توسط هیوم مطرح شده و سپس در دههی پنجاه با کتاب دانش و ارزش توسط سروش در ایران مطرح شد
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
📮https://eitaa.com/vajeazeh/2407
خلاصه موجز در پیام بعدی.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
#استاد_پارسانیا