eitaa logo
محفل علمی رهپویان
270 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
739 ویدیو
218 فایل
محفل علمی دوستان طلبه (با نگاه نیمه کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛گاهی درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
مقام معظم رهبری: ✅ دانشجو یعنی جوان طالب علمی که آینده در دست اوست، این خصوصیات در کلمه دانشجو هست. 📚📚📚📚📚📚📚📚📚 🔸شانزدهم آذر، روز دانشجو گرامی باد 🆔@hekmateislami
هدایت شده از البیان
💠غیر ممکن بودن معرفت الله ✍️استاد : ⁉️آیا به غیر بیان خداوند، معرفت الله غیر ممکن است؟ 🔰بله، فلسفه نمی تواند کاری انجام دهد؛ این را ثابت می کنیم. با راهنمایی خداوند، معرفت به دست نمی آید چه برسد با تکیه بر عقل باشد. 📌در بحث نظام اسماء روایت می فرماید(ما عرفناک حق معرفتک و ما عبدناک حق عبادتک، انت کما اثنیت علی نفسک) شما آنگونه هستید که می گویید و ما هیچ نمی دانیم. دلیل عقلی داریم که راهی نداریم برای چنین معرفتی، ما جز اسماء الهی چیزی بلد نیستیم، آن اعرف الله بالله هم یعنی اسم الله؛ ما روایات زیادی داریم که بهترین عارف بالله پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) هستند در عین حال می فرمایند که (ما عرفناک حق معرفتک). 💠ما حداکثر چیزی که می شناسیم، خودمان را می شناسیم، علامه طباطبائی(علیه الرحمة) در المیزان می فرماید که شما معرفت بیرونی می خواهید، فقط خودتان را می شناسید، در اصول فلسفه هم هست که ما دائم دنبال بیرون هستیم؛ معلوم می خواهیم اما به علم می رسیم، شما چیزی بیشتر از علم در دست ندارید، علم هم همان چیزی است که خودتان دارید. 👈🏻بهترین معرفت، معرفت ولی الله است. @albayann
📚اصول فقه و هرمنوتیک روش‌شناختی 🔻هرمنوتیست‌ها به سه دسته روشی، روش‌شناختی و فلسفی تقسیم می‌شوند. دسته اول و دوم مانند اصولیان و فقها معتقدند؛ علیرغم وجود فاصله زمانی قابل توجه بین زمان صدور و زمان تفسیر نص، فهم مراد مولف امکان‌‌پذیر است. در این راستا، هرمنوتیست‌های روشی کوشیده‌اند از دیدگاه‌های مختلف ابزارها و قواعد فهم و استنباط مراد مولف را بیان کنند؛ اما هرمنوتیست‌های روش‌شناختی مانند فریدریش شلایرماخر، تلاش کرده‌اند قبل از بیان ابزارها و قواعد مزبور، نظریه پشتیبان آنها که «نظریه فهم متن» خوانده می‌شود را طراحی کرده و سپس به طراحی ابزارها و قواعد استنباط بپردازند. در این نظریه عوامل دخیل در فهم مراد مولف و منطق حاکم بر آنها مبتنی بر مبانی الاهیاتی و فلسفی خاص تبیین شده است. طبیعتا این تلاش‌ها می‌تواند برای اصولیان و فقها نیز قابل توجه باشد؛ زیرا آنها نیز تلاش می‌کنند با وجود گذشت قرون متمادی از زمان صدور نصوص دینی، مراد شارع مقدس را از آنها استنباط کنند. دکتر مسعود فیاضی در این کتاب با استفاده از روش تطبیقی تلاش کرده، نظرات اصولیان و هرمنوتیست‌های روش‌شناختی در فهم مراد مولف مقایسه کند و دلالت‌های صحیح آن برای طراحی «نظریه فهم مراد شارع» در اصول فقه استخراج نماید. 👈 معرفی اثر + نحوه خرید: https://b2n.ir/g94291 🆔 https://eitaa.com/ijtihad/8209 ------------------------------- تذییل : استاد اعتقاد دارند که از هرمنوتیک روشی و روش شناختی می توانیم ما حوزویان استفاده کنیم . در این زمینه دوره ای دارند که تاکنون چهار جلسه ی آن سپری شده.
My Recordingامتداد فلسفه اسلامی . استاد پارسانیا 9آبان 1400.mp3
زمان: حجم: 25.61M
🔖امتداد فلسفه‌ی اسلامی استاد حمید پارسانیا گفت‌و‌گو با طلاب سطح ۴ مرکز تخصصی فلسفه‌ی اسلامی •••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• 🏷علمی نداریم که از متافیزیک کمک نگیرد 🏷امتداد فلسفه در نفس الامر ،ذهن، فرهنگ 🏷مدینه‌ی فاضله فارابی آن مدینه‌ایی است که در آن معرفت با عملش همگون است 🏷انحراف میراث فرهنگی تحریف 🏷برای تحلیل مسائل اجتماعی جهان اسلام کسی را بهتر از فارابی سراغ ندارم 🏷سوال پنج دهه‌ی جامعه‌ی ایران : آیا بحث از هستی ها به لحاظ منطقی با بحث از بایستی ها ارتباط دارد؟ این سوال اول بار توسط هیوم مطرح شده و سپس در دهه‌ی پنجاه با کتاب دانش و ارزش توسط سروش در ایران مطرح شد •••••••••••••••••••••••••••••••••••••••• 📮https://eitaa.com/vajeazeh/2407 خلاصه موجز در پیام بعدی.
محفل علمی رهپویان
🔖امتداد فلسفه‌ی اسلامی استاد حمید پارسانیا گفت‌و‌گو با طلاب سطح ۴ مرکز تخصصی فلسفه‌ی اسلامی •••••••
امتداد فلسفه اسلامی استاد پارسانیا خلاصه برای امتداد ۶ محور یا پرسش مطرح کرده اند که بخش قابل توجه این پرسش ها را در کتب فلسفی (الهیات و برهان شفاء) شاید دیده باشید. در اینجا فلسفه به معنای خاص (متافیزیک) مراد است نه به معنای عام (جمیع امور ). ۱. ارتباط نفس الامری یا منطقی فلسفه با سائر علوم چیست : در مقالات اول اصول فلسفه و... مفصل بحث شده. مربوط به جهان نفس الامر (جهان اول) است. ۲. امتداد فلسفه در عالمان : ارتباط عالمان با زندگی آنها. این تعاملات مربوط به جهان ذهن (جهان دوم) عالم است. ۳. امتداد فلسفه در جامعه و فرهنگ : حوزه ی بین الاذهانی . مدینه فاضله و ضاله... این برای جهان سوم است. یک معرفت فرهنگ شود. (متاسفانه تا دقیقه ۳۰ خلاصه نویسی موجز شد) در ادامه (که متاسفانه خلاصه نویسی نکردم) ، استاد معظم به جایگاه این بحث در محافل علمی کشور (دانشگاه و حوزه) پرداخته و به دیدگاه های رقیب (داخلی و خارجی) اشاره فرمودند که انصافا شنیدنی است . جهت استماع تمام صوت 👇 https://eitaa.com/vajeazeh/2407
موسسه مطالعات عالی علم و فلسفه در یک نگاه مرکزی آموزشی و پژوهشی است که به صورت میان رشته ای به مسائل مربوط به فلسفه علم می پردازد. در اینجا مراد از فلسفه علم، فلسفه علوم طبیعی (فلسفه ریاضی، فیزیک و زیست شناسی) و فلسفه علوم انسانی (فلسفه علوم اجتماعی، فلسفه اقتصاد، فلسفه سیاسی، فلسفه جغرافیا و … ) است. 🆔 @philoscience
تخفیف تا ۷۰ درصد نور نرم افزارهای پیشنهادی یکی از اساتید : ✨جامع احادیث شیعه و تسنن۲ ✨معجم موضوعی بحار۲ ✨پژوهیار ✨جامع التفاسیر۳ ✨جامع الاحادیث ۳.۵ نورالسیره۳ فرهنگ موضوعی تفاسیر سیره معصومان درایه ۳ رجال شیعه و تسنن۲ مجموعه آثار دارالحدیث جامع فقه۳ دانشنامه فضایل اهل بیت در منابع تسنن قاموس نور معجم موضوعی کتب اربعه معجم موضوعی وسایل الشیعه تراجم۳ نورالولایه۲ www.noorsoft.org info@noorsoft.org
✳️ کیفیت از دیدگاه آیت الله مددی(مدظله العالی) ❓السلام عليكم و الرحمة. ما هي طريقة أخذ استخارة السبحة عند سماحة السيد احمد المددي والتي تعدّ عند سماحته من المجربات؟ ✔️ آیت الله سید احمد مددی(حفظه‌الله تعالی): بسمه تعالی. أنا شخصاً أستخیر الله –عزّوجل– بالمصحف الشریف، وأما السبحة فرأیت الأثر فی الاستخارة المنسوبة الی صاحب الجواهر، رحمة الله تعالی. ✔️ شیخ فقیه بزرگوار صاحب «جواهر» در کتاب «جواهر» فرموده: استخاره‌ای است که پیش بعضی از اهل زمان رایج است و بسا به مولای ما حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه) نسبت داده می‌شود و آن به این صورت است که: 🔸 پس از قرائت و دعا، یک قبضه از تسبیح را بگیرد و هشت هشت رد کند، اگر یک دانه باقی ماند فی‌الجمله نیک است. اگر دو تا باقی ماند، دارای یک نهی است و اگر سه عدد باقی ماند در انجام و ترک اختیار دارد، زیرا انجام و ترک کار مساوی است. اگر چهار دانه باقی ماند دارای دو نهی است و اگر پنج عدد باقی ماند بعضی گفته‌اند: زحمت و رنج دارد و بعضی گفته‌اند: در آن کار ملامت است. اگر شش دانه باقی ماند، در نهایت خوبی است و باید نسبت به انجام کار شتاب ورزید و اگر هفت عدد باقی ماند، در حکم مانند عدد پنج است و اگر هشت دانه باقی ماند، در آن چهار نهی است. @https://eitaa.com/Nardebane_feghahat/3232
علامه حلی و محقق کرکی و شهید ثانی در منظر شیخ اعظم_01.mp3
زمان: حجم: 4.42M
🔊| جایگاه بسیار مهم محقق کرکی و علامه حلی و شهید ثانی در نظام اجتهادی شیخ اعظم/ نظام حجج شیخ مبتنی بر تراکم ظنون است نه اینکه قالبی باشد/ شیخ در نظام خود، مخالفتهای زیادی با صاحب جواهر دارد/ برخی از بزرگان، متأثر از صاحب جواهر اند 🎙استاد علی فرحانی 📚مکاسب. جلد سوم. سال 94 https://eitaa.com/almorsalaat/6905 (مکانیزم استنباط)
هدایت شده از در مسیر اجتهاد
💠نظريه پردازى فقهى يا فقه النظريات 🔹یکی از مهمترین نیازهای امروز نظام جمهورى اسلامی و محافل تحقيقاتى و دانشگاهى، فقهی است. نظریه‌پردازی فقهی به سه صورت متصور است: 1️⃣مباحثی که مربوط به فقه است و تا حدودی مطرح شده است، ولی نیاز به بسط و گسترش دارد؛ مثل نظريه ولايت فقيه و حكومت اسلامى كه مرحوم (ره) در نجف مطرح کردند که علاوه بر بركات عملى آن، فقه را نيز بارور كرد. 2️⃣مباحثی که مربوط به علوم دیگر است، ولی بخشی از آن فقهی محسوب می‌شود؛ مثل نظریه فقهى در رابطه با پول‌هاى اعتبارى و احكام آن. اين نظريه‌هايى كه زيربنای است، تا زمانی که مشخص نشود اقتصاد اسلامى مشخص نخواهد شد. 3️⃣مباحثی که مربوط به مسائل علوم دیگر است، ولی ريشه در مسائل و احكام فقهى دارد و جمع آورى آن احكام منجر به نظريه پردازى در آن علوم مى شود؛ مثلاً شهيد (ره) در آخر رساله عمليه نوين خودشان (الفتاوى الواضحه) بحثى را تحت عنوان (نظرة عامة فى العبادات) اضافه كرده است كه در آن نظريه پردازى اسلامى نموده است و فلسفه عبادات و نقش عظيم آن را در جامعه مدنى اسلامى مشخص كرده است. يعنى يك نظريه اجتماعى ارائه داده است كه نظريه‌اى بسيار مهم در جامعه شناسى اسلامى است كه چگونه عبادات اسلامى جامعه را متحول مى‌سازد و چه بركات اجتماعى دارد. 🔹اين نظريات مورد ابتلا جوامع بشرى امروز مى‌باشد كه مورد تاكيد رهبرى هم قرار گرفته و بايد در مقابل نظريات غلط غربى، از طریق نظريه پردازى درست و علمى، آن را نهادينه كرد. 📚برگرفته از درس خارج فقه آیت‌الله 93/02/08 🔰مدرسه شهیدین قم
اسدپور.mp3
زمان: حجم: 40.79M
از سلسله نشست های خطابات قانونیه سیر تطور نظریه خطابات قانونیه استاد اسدپور «دام ظله» 📖 نشست: اول _ جلسه اول 📆 تاریخ: چهارشنبه 1402/09/15 https://eitaa.com/bsheikhansari/170