کودکان با ارزشترین و مهمترین ثروت و سرمایه هر کشور به حساب میآیند. سرمایه گذاری صحیح در جهت آموزش، سلامت روانی، اجتماعی، جسمانی و تربیت آنان مهمترین نوع سرمایهگذاری برای آینده کشورهاست.
شخصیت انسان، سالهای اولیه زندگی شکل میگیرد و سه سال اول زندگی کودک تحت عنوان 1000 روز طلایی نامیده میشود. در راستای توجه ویژه به اهمیت روزهای طلایی، سال 2016 سال رشد و تکامل کودکان (ECD) نامگذاری شده است و اجباری بودن آموزش از 3 سالگی در بسیاری از کشورها مطرح شده است.
پیش دبستانی به طور کلی به دو دوره تقسیم میشود؛ مهدکودک (تا زیر سه سال) و کودکستان و آمادگی (بالای سه سال). آموزش پیش دبستانی یک برنامه اساسی است که اهداف اصلی آن عبارتند از رشد جسمی، ذهنی، عاطفی ـ اجتماعی و اخلاقی، رشد تواناییها و استعدادهای کودکان، درک آسان مفاهیم علمی، ارتقای زبانآموزی، آماده کردن کودکان برای زندگی فردی و اجتماعی، ایجاد احساس همکاری و عضویت در فعالیتهای اجتماعی واحترام به قانون، نظم و مسئولیتپذیری.
.... صاحبنظران معتقدند که تا سه سالگی مغز انسان به میزان80 درصد و در 5 سالگی 90 درصد رشد میکند که ساختار آن شامل میلیاردها رشتههای عصبی است (ماسن، 1380) و آموزشهای صحیح در این دوره سنی، قابلیت کودکان را در مراحل بعدی زندگی رشد میدهد. مطالعات گویای این حقیقت است که بسیاری از مشکلات دوران بزرگسالی ریشه در دوران ابتدای کودکی دارند. منبع
#تربیت
پرتال نشریات علمی
( وزارت علوم تحقیقات و فناوری - معاونت پژوهشی - دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور پژوهشی )
جهت مشاهده نشریات کشور ، به اینجا مراجعه نمائید.
#معرفی_نشریه
🔸درآمدی بر الگوی پرورش تعقل حکمت
بنیان؛ در تطبیق با فلسفه برای کودکان
🎤 سرکار خانم دکتر فاطمه صدر
🗓 شنبه، ۱۸ آذر ۱۴۰۲، ساعت ۱۸
🖇 حضوری و مجازی
مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
#فابک
کارگروه علمی حکمت عملی
از جمله کارگروه های علمی است که در حال حاضر دارای ۹ عضو فعال می باشد که به صورت مستمر هر دو هفته یکبار یکشنبه شب ها جلسه برگزار می کند که موضوعات علمی محور مباحث گروه می باشد که توسط اعضاء مورد بررسی و نقد قرار می گیرد. اکنون حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه مدیر گروه و حجت الاسلام والمسلمین زهیر انصاریان دبیر علمی کارگروه علمی حکمت عملی را بر عهده دارند.
https://hekmateislami.com/?page_id=1568
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
#حکمت_عملی
هدایت شده از مجمع عالی حکمت اسلامی
#روز_دانشجو
مقام معظم رهبری:
✅ دانشجو یعنی جوان طالب علمی که
آینده در دست اوست، این
خصوصیات در کلمه دانشجو هست.
📚📚📚📚📚📚📚📚📚
🔸شانزدهم آذر، روز دانشجو گرامی باد
#مجمع_عالی_حکمت_اسلامی
🆔@hekmateislami
هدایت شده از البیان
💠غیر ممکن بودن معرفت الله
✍️استاد #آیت_الله_فرحانی:
⁉️آیا به غیر بیان خداوند، معرفت الله غیر ممکن است؟
🔰بله، فلسفه نمی تواند کاری انجام دهد؛ این را ثابت می کنیم. با راهنمایی خداوند، معرفت به دست نمی آید چه برسد با تکیه بر عقل باشد.
📌در بحث نظام اسماء روایت می فرماید(ما عرفناک حق معرفتک و ما عبدناک حق عبادتک، انت کما اثنیت علی نفسک) شما آنگونه هستید که می گویید و ما هیچ نمی دانیم. دلیل عقلی داریم که راهی نداریم برای چنین معرفتی، ما جز اسماء الهی چیزی بلد نیستیم، آن اعرف الله بالله هم یعنی اسم الله؛ ما روایات زیادی داریم که بهترین عارف بالله پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) هستند در عین حال می فرمایند که (ما عرفناک حق معرفتک).
💠ما حداکثر چیزی که می شناسیم، خودمان را می شناسیم، علامه طباطبائی(علیه الرحمة) در المیزان می فرماید که شما معرفت بیرونی می خواهید، فقط خودتان را می شناسید، در اصول فلسفه هم هست که ما دائم دنبال بیرون هستیم؛ معلوم می خواهیم اما به علم می رسیم، شما چیزی بیشتر از علم در دست ندارید، علم هم همان چیزی است که خودتان دارید.
👈🏻بهترین معرفت، معرفت ولی الله است.
#معرفت
@albayann
📚اصول فقه و هرمنوتیک روششناختی
🔻هرمنوتیستها به سه دسته روشی، روششناختی و فلسفی تقسیم میشوند. دسته اول و دوم مانند اصولیان و فقها معتقدند؛ علیرغم وجود فاصله زمانی قابل توجه بین زمان صدور و زمان تفسیر نص، فهم مراد مولف امکانپذیر است.
در این راستا، هرمنوتیستهای روشی کوشیدهاند از دیدگاههای مختلف ابزارها و قواعد فهم و استنباط مراد مولف را بیان کنند؛ اما هرمنوتیستهای روششناختی مانند فریدریش شلایرماخر، تلاش کردهاند قبل از بیان ابزارها و قواعد مزبور، نظریه پشتیبان آنها که «نظریه فهم متن» خوانده میشود را طراحی کرده و سپس به طراحی ابزارها و قواعد استنباط بپردازند.
در این نظریه عوامل دخیل در فهم مراد مولف و منطق حاکم بر آنها مبتنی بر مبانی الاهیاتی و فلسفی خاص تبیین شده است. طبیعتا این تلاشها میتواند برای اصولیان و فقها نیز قابل توجه باشد؛ زیرا آنها نیز تلاش میکنند با وجود گذشت قرون متمادی از زمان صدور نصوص دینی، مراد شارع مقدس را از آنها استنباط کنند.
دکتر مسعود فیاضی در این کتاب با استفاده از روش تطبیقی تلاش کرده، نظرات اصولیان و هرمنوتیستهای روششناختی در فهم مراد مولف مقایسه کند و دلالتهای صحیح آن برای طراحی «نظریه فهم مراد شارع» در اصول فقه استخراج نماید.
👈 معرفی اثر + نحوه خرید: https://b2n.ir/g94291
🆔 https://eitaa.com/ijtihad/8209
-------------------------------
تذییل : استاد اعتقاد دارند که از هرمنوتیک روشی و روش شناختی می توانیم ما حوزویان استفاده کنیم . در این زمینه دوره ای دارند که تاکنون چهار جلسه ی آن سپری شده.
#معرفی_کتاب
#اصول_فقه
#هرمنوتیک
My Recordingامتداد فلسفه اسلامی . استاد پارسانیا 9آبان 1400.mp3
زمان:
حجم:
25.61M
🔖امتداد فلسفهی اسلامی
استاد حمید پارسانیا
گفتوگو با طلاب سطح ۴ مرکز تخصصی فلسفهی اسلامی
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
🏷علمی نداریم که از متافیزیک کمک نگیرد
🏷امتداد فلسفه در نفس الامر ،ذهن، فرهنگ
🏷مدینهی فاضله فارابی آن مدینهایی است که در آن معرفت با عملش همگون است
🏷انحراف میراث فرهنگی تحریف
🏷برای تحلیل مسائل اجتماعی جهان اسلام کسی را بهتر از فارابی سراغ ندارم
🏷سوال پنج دههی جامعهی ایران : آیا بحث از هستی ها به لحاظ منطقی با بحث از بایستی ها ارتباط دارد؟ این سوال اول بار توسط هیوم مطرح شده و سپس در دههی پنجاه با کتاب دانش و ارزش توسط سروش در ایران مطرح شد
••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••
📮https://eitaa.com/vajeazeh/2407
خلاصه موجز در پیام بعدی.
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
#استاد_پارسانیا
محفل علمی رهپویان
🔖امتداد فلسفهی اسلامی استاد حمید پارسانیا گفتوگو با طلاب سطح ۴ مرکز تخصصی فلسفهی اسلامی •••••••
امتداد فلسفه اسلامی
استاد پارسانیا
خلاصه
برای امتداد ۶ محور یا پرسش مطرح کرده اند که بخش قابل توجه این پرسش ها را در کتب فلسفی (الهیات و برهان شفاء) شاید دیده باشید. در اینجا فلسفه به معنای خاص (متافیزیک) مراد است نه به معنای عام (جمیع امور ).
۱. ارتباط نفس الامری یا منطقی فلسفه با سائر علوم چیست : در مقالات اول اصول فلسفه و... مفصل بحث شده. مربوط به جهان نفس الامر (جهان اول) است.
۲. امتداد فلسفه در عالمان : ارتباط عالمان با زندگی آنها. این تعاملات مربوط به جهان ذهن (جهان دوم) عالم است.
۳. امتداد فلسفه در جامعه و فرهنگ : حوزه ی بین الاذهانی . مدینه فاضله و ضاله... این برای جهان سوم است. یک معرفت فرهنگ شود.
(متاسفانه تا دقیقه ۳۰ خلاصه نویسی موجز شد)
در ادامه (که متاسفانه خلاصه نویسی نکردم) ، استاد معظم به جایگاه این بحث در محافل علمی کشور (دانشگاه و حوزه) پرداخته و به دیدگاه های رقیب (داخلی و خارجی) اشاره فرمودند که انصافا شنیدنی است .
جهت استماع تمام صوت 👇
https://eitaa.com/vajeazeh/2407
#امتداد_حکمت_و_فلسفه
#معرفی_موسسه
موسسه مطالعات عالی علم و فلسفه در یک نگاه مرکزی آموزشی و پژوهشی است که به صورت میان رشته ای به مسائل مربوط به فلسفه علم می پردازد. در اینجا مراد از فلسفه علم، فلسفه علوم طبیعی (فلسفه ریاضی، فیزیک و زیست شناسی) و فلسفه علوم انسانی (فلسفه علوم اجتماعی، فلسفه اقتصاد، فلسفه سیاسی، فلسفه جغرافیا و … ) است.
🆔 @philoscience
#فلسفه_علم
تخفیف تا ۷۰ درصد نور
نرم افزارهای پیشنهادی یکی از اساتید :
✨جامع احادیث شیعه و تسنن۲
✨معجم موضوعی بحار۲
✨پژوهیار
✨جامع التفاسیر۳
✨جامع الاحادیث ۳.۵
نورالسیره۳
فرهنگ موضوعی تفاسیر
سیره معصومان
درایه ۳
رجال شیعه و تسنن۲
مجموعه آثار دارالحدیث
جامع فقه۳
دانشنامه فضایل اهل بیت در منابع تسنن
قاموس نور
معجم موضوعی کتب اربعه
معجم موضوعی وسایل الشیعه
تراجم۳
نورالولایه۲
www.noorsoft.org
info@noorsoft.org
#پژوهش
✳️ کیفیت #استخاره از دیدگاه آیت الله مددی(مدظله العالی)
❓السلام عليكم و الرحمة. ما هي طريقة أخذ استخارة السبحة عند سماحة السيد احمد المددي والتي تعدّ عند سماحته من المجربات؟
✔️ آیت الله سید احمد مددی(حفظهالله تعالی):
بسمه تعالی. أنا شخصاً أستخیر الله –عزّوجل– بالمصحف الشریف، وأما السبحة فرأیت الأثر فی الاستخارة المنسوبة الی صاحب الجواهر، رحمة الله تعالی.
✔️ شیخ فقیه بزرگوار صاحب «جواهر» در کتاب «جواهر» فرموده: استخارهای است که پیش بعضی از اهل زمان رایج است و بسا به مولای ما حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه) نسبت داده میشود و آن به این صورت است که:
🔸 پس از قرائت و دعا، یک قبضه از تسبیح را بگیرد و هشت هشت رد کند، اگر یک دانه باقی ماند فیالجمله نیک است.
اگر دو تا باقی ماند، دارای یک نهی است و اگر سه عدد باقی ماند در انجام و ترک اختیار دارد، زیرا انجام و ترک کار مساوی است.
اگر چهار دانه باقی ماند دارای دو نهی است و اگر پنج عدد باقی ماند بعضی گفتهاند: زحمت و رنج دارد و بعضی گفتهاند: در آن کار ملامت است.
اگر شش دانه باقی ماند، در نهایت خوبی است و باید نسبت به انجام کار شتاب ورزید و اگر هفت عدد باقی ماند، در حکم مانند عدد پنج است و اگر هشت دانه باقی ماند، در آن چهار نهی است.
@https://eitaa.com/Nardebane_feghahat/3232