eitaa logo
محفل علمی رهپویان
270 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
739 ویدیو
218 فایل
محفل علمی دوستان طلبه (با نگاه نیمه کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛گاهی درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
میز علوم شناختی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدّنی برگزار می‌کند: سلسله‌نشست‌های شناخت‌پژوهی دوره اوّل: استعاره 📚 بازخوانی کتاب «مقدّمه‌ای بر شناخت‌پژوهی استعاره؛ قطره در نهان‌خانه صدف» 🔹نشست ششم      استعاره و ادبیّات 🎤 ارائه‌دهنده      محمّدرضا شادمانی      (دکتری علوم شناختی، زبان‌شناسی) 🗓 سه‌شنبه ۳ بهمن‌ماه ۱۴٠۲ 🕗 ساعت ۱۶ إلی ۱۸ 🔸شرکت در این رویداد برای عموم علاقه‌مندان، به هر دو صورت حضوری و آنلاین و پس از هماهنگی با ادمین، آزاد و رایگان است. 📥 جهت ثبت نام و اطّلاعات بیش‌تر، به ادمین پیام دهید: @shokoofaCog https://eitaa.com/cognitiveScience شناختی
✍ تدریس علم‌النفس فلسفی 👤مدرس: استاد احمد شه گلی (عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران) 📌ثبت نام افراد خارج از مرکز، با هماهنگی تعداد محدودی امکان پذیر است. 🌐 آیدی جهت هماهنگی @Amin_dehghani 🔹 شیوه برگزاری: حضوری زمان: چهارشنبه‌ ها ۱۴ تا ۱۶ تاریخ شروع : ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ 💠 مکان: قم، مرکز تخصصی مطالعات فلسفی اسلام و غرب: واقع در جمهوری، ۲۰متری گلستان، کوچه گلستان۱۲ _ اتاق کنفرانس کانال_انسان_شناسی 🆔@ahmad_shahgoli
عرفان نظری سلطان علوم است. حکی عن "عقلانیت شهود" (تحریر فصوص الحکم قیصری _ آیت الله جوادی آملی) ج1، ص22 (نقل بدون مراجعه)
ابعاد زبان : بهره گرفتن از دانش‌های متفاوت زبانی و فرهنگی در تحلیل زبان قرآن از این جهت ضرورت دارد که زبان پدیده‌ای دارای ابعاد بسیار پیچیده است. 🔺زبان بُعد وضعی و قراردادی دارد؛ پدیده‌ای است که با قرارداد و وضع بشر ارتباط دارد. اما در ادامه تابع قوانین تکامل اجتماعی است و به صورت‌های مختلف تکامل می‌یابد. از این رو، زبان پدیده‌ای وضعی-تکاملی است. 🔺همچنین، زبان بُعد فرهنگی دارد و با مقولات فرهنگی ارتباط می‌یابد. زبان یک قوم نشان‌گر فرهنگ آن قوم است. و نیز، زبان بُعد شناختی دارد؛ بدین معنا که زبان آیینة پردازش‌ها و فرایندهای ذهنی است. زبان بُعد عصب‌شناختی دارد؛ زبان با فرایندهای عصب‌شناختی ارتباط دارد. زبان بُعد روان‌شناختی هم دارد و آیینة حالات روانی کاربر هم هست. 🔺اینها تنها نمونه‌های اندکی از ابعاد زبان هستند. زبان پیچیده‌ترین پدیده در جهان انسان است و پیچیدگی‌های وجود انسان در پیچیدگی‌های زبان او انعکاس یافته‌اند. https://eitaa.com/hekmatebaleghe/330
محفل علمی رهپویان
#معرفی_مقاله نگاهی بر چیستی اصل وضع از منظر اصول 《بررسی اقوال علما اعلام : نائینی ، عراقی ، اصفهانی
حقیقت استعمال با رویکردی بر آرا و ‌اندیشه‌های شهید صدر و امام خمینی(ره) سید حسن خمینی سید محمود صادقی چکیده : مباحث الفاظ، بخش مهمی از مباحث مطرح در علم اصول فقه است که موجب طرح بحث‌ها و مناقشات بسیاری در میان عالمان این علم گردیده است. مسأله وضع الفاظ را می‌توان کلیدی‌ترین مسأله در این مبحث نام نهاد؛ لیکن مباحث مطرح پس از وضع که همان استعمال لفظ است، در میان اصولیون کمتر فرصت طرح یافته است. مسأله استعمال الفاظ و حقیقت آن اگرچه در میان علوم اسلامی خواستگاهی اصولی دارد؛ لیکن نباید از نظر دور داشت که این مبحث در همه علوم مزبور نفوذ دارد و به گونه‌ای خاص در همه این دانش‌ها به کار می‌آید. آنچه در پی می‌آید نگاهی تفصیلی به مسأله استعمال و حقیقت آن در گستره دانش اصول فقه است که با تأمل و تدقیق در نظرات عالمان علم اصول و نقد و بررسی آرای ایشان در این باب شکل گرفته است. در این تحقیق تلاش بر این بوده است که ضمن بررسی آرای اصولیون در این باره، و طرح اشکالات آنها، تعریفی دقیق و اساسی از استعمال لفظ ارائه گردد دانلود
محفل علمی رهپویان
#معرفی_مقاله حقیقت استعمال با رویکردی بر آرا و ‌اندیشه‌های شهید صدر و امام خمینی(ره) سید حسن خمینی
💠بررسی وضع، استعمال، دلالت، اراده در دیدگاه شهید صدر رحمه الله علیه برگرفته از مقاله حقیقت استعمال با رویکردی بر آرا و ‌اندیشه‌های شهید صدر و امام خمینی(ره) سید حسن خمینی سید محمود صادقی دانلود
🌐 دو ملاحظه در باب فقه المقاصد مبتنی بر اندیشه های آیت الله سید احمد مددی دامت برکاته 🔸آقای یحیی عبدالهی از پایگاه مبانی آیت الله سید احمدمددی می توان دو ملاحظه بر اندیشه فقه المقاصد را مطرح کرد. دراینجا دیدگاه های آیت الله علیدوست را در کتاب فقه و مصلحت مبنا قرار داده ایم. آنچه در ادامه می آید درک یکی از شاگردان دو استاد معظم است که ممکن است نیازمند اصلاح و تصحیح باشد. شاید بتوان ملاحظه اول را ناظر به مقام ثبوت مقاصد و حکم شرعی و ملاحظه دوم را ناظر به مقام اثبات (درک) آن دانست. ❇️ آیت الله علیدوست بر این نکته تفطن دارند که نمی توان از مقاصد، به حکم شرعی رسید بلکه می توان از مقاصد در مقام استظهار و جمع بندی ادله استفاده کرد. به عنوان مثال نصوص مبین مقاصد می تواند، اطلاق دلیل نصوص مبین حکم را بشکند. حال سوال این است که به چه دلیل نصوص مبین مقاصد را بر نصوص مبین حکم مقدم می داریم؟ پاسخ می دهند: اولاً می دانیم احکام بر مقاصد شریعت مبتنی است، ثانیاً این روال عقلایی است که در فهم کلام متکلم، مقاصد او را ملاحظه می کنند. اشکال این است هرچند احکام بر مقاصد مبتنی است اما نصوص مبین احکام دارای «جعل قانونی» است، لذا حجت است و قابل تمسک می باشند، برخلاف نصوص مبین مقاصد. توضیح اینکه حکم دارای مراتبی است، که برخی از آنها قبل از جعل است مثل : مصالح و مفاسد، حب و بغض و اراده و کراهت . سپس مرحله «جعل» است و برخی هم بعد از جعل مثل: ابلاغ، فعلیت و تنجز و امتثال (فعلاً به اختلاف فقها در شمارش این مراتب نظر نداریم). نصوص مبین مقاصد از مرتبه قبل از «جعل حکم شرعی» اخبار می کند و می دانیم تلازمی بین «مقاصد» و «جعل حکم» وجود ندارد، چرا که ممکن است یک حکم فی نفسه مصلحت داشته باشد اما جعل آن به عنوان یک حکم شرعی ملازمات و منافراتی داشته باشد که مانع جعل شود، مثلاً مسواک برای نماز مصلحت دارد اما چون موجب مشقت می شود، جعل الزامی به آن تعلق نمی گیرد: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَوْ لَا أَنْ أَشُقَّ عَلَى أُمَّتِي لَأَمَرْتُهُمْ بِالسِّوَاكِ عِنْدَ كُلِّ صَلَاةٍ «المحاسن، ج‏2، ص: 561». بنابراین میان «مبادی حکم شرعی» با «جعل حکم شرعی» تلازمی وجود ندارد. در اینصورت چگونه می توان مقاصد را در استنباط نصوص مبین حکم شرعی دخالت داد؟ چه بسا شارع متعال مقاصدی داشته است اما در مقام تزاحم با دیگر مصالح و مفاسد، از آن رفع ید نموده و به جعل و تشریع نرسیده باشد و به بیان دیگر نسبت به آنها اعمال مولویت نکرده است، حال آیا می توان این مقاصد را بر احکامی که شارع، جعل و اعمال مولویت نموده، حاکم کرد؟! بله استفاده غیرالزامی ممکن است چنانچه فقها از روایت مذکور، استحباب مسواک را استفاده کرده اند. به بیان دقیق تر، مقاصد شارع که در مرحله مبادی حکم قرار دارد، ملاحظاتی پیدا می کند تا به مقام جعل قانونی برسد و نتایج آن در قالب احکام قانونی ابراز می شود، لذا آنچه برای ما حجیت دارد، ابرازات قانونی شارع (نصوص مبین احکام) است. ممکن است گفته شود: ما به همه این ملاحظات و کسر و انکسارها واقف می شویم. جواب اینکه اگر این مقاصد در نصوص آمده باشد و بتوان جامعیت آن را اثبات کرد قابل پذیرش است، اما عقل، چنین امکانی را ندارد (در اینجا اشکال دوم قابل طرح است). ❇️ نکته دوم اینکه در اندیشه استاد علیدوست، حکم قطعی عقل در مصالح و مفاسد حکم شرعی معتبر است و می تواند در فرایند استنباط از نصوص مبین حکم به کار آید. سوال این است که به چه دلیل می توان اثبات کرد که عقل توانسته است همه جوانب مصالح و مفاسد یک حکم را درک کند که آن ادراک را در فرایند استنباط دخالت دهیم؟ پاسخ می دهند: اعتبار حکم عقل در اینجا به حجیت عقل و یا حجیت قطع برمی گردد. دراینجا این بحث مبنایی مطرح می شود که آیا عقل مستقل از کتاب و سنت، جزو منابع دین به حساب می آید؟ بنابر نصوص و ادله متعددی، منابع شریعت منحصر در کتاب و سنت است و عقل، شأنی در عرض کتاب و سنت ندارد، هرچند برای فهم کتاب و سنت به کار می آید. براین اساس همچنانکه فقها در حجیت اجماع به عنوان منبع شریعت مناقشه کرده اند، حجیت عقل نیز به عنوان منبع شریعت نیازمند بازنگری است. همچنین حجیت قطع به نحو مطلق، محل مناقشه است. درنظامات عقلایی نیز قطع را به نحو مطلق حجت نمی دانند، به عنوان مثال اگر قانونی وضع گردید و ابلاغ شد، پذیرفته نیست که متخلفی بگوید: من قطع به خلاف داشتم! و مشمول جریمه می گردد. دیدگاه مختار در این باب نیازمند مجال دیگری است. بنابراین فهم ملاکات و مقاصد شریعت منحصر در کتاب و سنت است، و مسلک فقها نیز چنین بوده است که : لایعرف الملاکات الا بالخطابات. https://eitaa.com/ostadmadadi/373
9.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بررسی اطلاقات قرآن و سنت از دیدگاه برخی اصولیون و اخباریون آیت الله حاج سید احمد مددی حفظه الله خارج اصول ۱۴۰۲/۰۷/15 https://eitaa.com/ostadmadadi/387 عرض شد کرارا و مرارا که این آیات (اقیموا الصلوه ) اطلاق ندارند (که مکان غصبی باشد) و اصلا ناظر به این قسمت نیستند. این اشکال هست و اختصاص به این مورد ندارد. اخباریون اطلاق را در کتاب و سنت کلا منکر شدند . در بحث های اصولی بیشتر بحث موردی است. اخباریون دو طائفه اند، عده ای در کتاب منکر (وجود اطلاقات) شدند(مثلا اوفوا بالعقود) ولی در سنت(المومنون عند شروطهم) منکر نشدند . ملامحمد امین در فوائد المدنیه به اطلاقات سنت هم تمسک نمی کند. او اختلافات بین اصولیون و اخباریون را در آن کتاب آورده است (۹ یا ۱۱ تا) که یکی از اساسی ترین اختلافات همین است. در کتب اصولی غالبا مناقشه ی صغروی است. ۲
8.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📢معرفی ویدئویی رشته مطالعات منطقه‌ای دانشگاه باقرالعلوم(ع) 🔹گروه مطالعات منطقه‎ای دانشگاه باقرالعلوم(ع) درگرایش «مطالعات خاورمیانه و شمال آفریقا» از بین برداران و خواهران طلبه برای سال تحصیلی ۱۴۰۳ دانشجو می پذیرد. ♦️مهلت ثبت نام: 23 دی لغایت 12 بهمن 1402 🔸امتیازات: برگزاری اردوی علمی پایان دوره در یکی از کشورهای منطقه؛ برخورداری از اساتید مجرب؛ (تدریس اساتید بر اساس مهمترین منابع روزآمد و لیست‎های مطالعاتی می‎باشد)؛ فرصت مطالعاتی جهت نگارش پایان نامه در یکی از کشورهای منطقه؛ تسهیل ارتباط با نهادهای بین المللی فعال 🔸اولویت پذیرش با: فعالین حوزه بین الملل؛ پژوهشگران حوزه بین‎الملل؛ طلاب مسلط به زبان‎های (عربی، ترکی استانبولی)؛ طلاب ممتاز لینک ثبت نام گروه پاسخگویی به سوالات ثبت نام @BouNews
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
استادشهیدی/@masire_feghahatکانال#مسیر_فقاهت.mp3
زمان: حجم: 3.06M
▪️دو ثمره مهم مترتب بر کلام آیت الله بروجردی (: احادیث و فقه شیعه حاشیه ای بر فقه عامه) 🎙استاد شهیدی حفظه الله برشی از خارج اصول فقه 1402/10/19 https://eitaa.com/masire_feghahat/722 (در چند پیام قبل ، تبیین آیت الله شبیری نیز گذشت )
عناوین چند خبر از سال گذشته تاکنون: 🔹ترکیه پیشنهاد با عضویت فنلاند در ناتو موافقت کرد که به تصویب پارلمان این کشور رسید اما سوئد را همچنان منتظر نگه داشته است. 🔸وزارت خارجۀ آمریکا: بایدن موافق فروش جت‌های «اف-۱۶» به ترکیه است. (پیشتر اردوغان گفته بود آمریکا اعلام کرده درصورتی به ترکیه جنگندۀ اف-۱۶ می‌دهیم که با عضویت سوئد در ناتو موافقت کند.) 🔹پارلمان ترکیه الحاق سوئد به ائتلاف نظامی ناتو را تصویب کرد و برای امضا به ریاست‌جمهوری این کشور فرستاد. (امروز) -------------------------------------- اما چه نیازی بود به موافقت ترکیه؟ ظاهرا پذیرفتن عضو جدید در ناتو مستلزم موافقت تمامی اعضای ناتوست.