اسدپور.mp3
زمان:
حجم:
40.79M
از سلسله نشست های خطابات قانونیه
سیر تطور نظریه خطابات قانونیه
استاد اسدپور «دام ظله»
📖 نشست: اول _ جلسه اول
📆 تاریخ: چهارشنبه 1402/09/15
https://eitaa.com/bsheikhansari/170
#اصول_فقه
#خطابات_قانونی
💢برخی علوم انسانی را با فقه اشتباه گرفتهاند/ چالش تلقی سیاسی از علوم انسانی اسلامی
(سلسله نشستهای بازخوانی انتقادی ایدههای دانشگاه اسلامی، علوم انسانی اسلامی و وحدت حوزه و دانشگاه به همت میز علوم انسانی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، پنجشنبه ۹ آذر در دانشگاه باقرالعلوم علیهالسلام برگزار شد.
استاد احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در این نشست به بررسی «چالشهای حوزه و دانشگاه در مسیر اسلامیسازی علوم انسانی» پرداختند : )
🔹اینکه گفته شود ما میخواهیم این علوم مدرن را اسلامی کنیم نتیجه بدفهمی و کژتابی در فهم است زیرا مبنا و بنیاد آن فرق دارد. کژتابی دیگری که در مورد علوم مدرن داریم ناظر به روش است یعنی برخی از مدافعان علوم انسانی اسلامی، علوم انسانی را با فقه و استنباطات فقهی اشتباه گرفتهاند و پسوند اسلامی را به معنای التزام به رویکرد اجتهادی و استنباطی آن طور که در فقه وجود دارد میدانند یعنی دانش درجه اول در علوم انسانی را محصول مراجعه به کتاب و سنت و استنباط از منابع نقلی دین میدانند به تعبیری میگویند چون قرآن فرموده است که من تبیان برای همه چیز هستم ما میتوانیم علوم انسانی اسلامی را از اول تا آخر از قرآن و روایات بگیریم.
📝تفصل مطلب در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=74387
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
#علوم_انسانی_اسلامی
بلاگری به معلمها هم رسید
خدا به خیر کنه
ان شاءالله فکری کنن براش
#اجتماعی
تأثیر عمومی یا فردی دانستن احکام در برداشت از ادلهٔ آن
▪️سخن شهید صدر درباره فردیشمردن احکام در گذشته
♦️مرحوم شهید صدر هم مقاله مفصّلی تحت عنوان «الاتجاهات المستقبلیة لحرکة الاجتهاد» دارد که در یکی از مجلات قدیمی منتشر شده است.¹ ایشان در آنجا توضیح داده است که چون حکومت در قرون متمادی در اختیار فقهای شیعه نبود و اجرای احکام بر کل جامعه و شاکله اجتماعی را در نظر نداشتند و با ادله شرعی به شکل فردی فکر و برخورد میکردند، لذا به گونهای استنباط حکم شرعی میکردند. ولی اگر متوجه شویم که این احکام شرعی نهتنها برای افراد است، بلکه برای کل جامعه و کشور و اداره حکومت است، ممکن است طوری دیگر حکم از آن استنباط شود. شهید صدر این را توضیح داده و مثالهایی برایش ذکر کرده است.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
١. اخیراً نیز این مقاله در ضمن کتابی که به عنوان ومضات از سوی کنگره شهید صدر منتشر شده، به چاپ رسیده است.
🆔https://eitaa.com/Asre_jadid_57/987
#فلسفه_فقه
#فقه_تمدن_ساز
نشست علمیفیزیک جدید و نقش خدا در جهان.mp3
زمان:
حجم:
24.99M
فیزیک جدید و نقش خدا در جهان
اساتید : شاکرین، افتخار ، قائمینیا
استادشاکرین :
🏷خالقیت، مقومجهانبودن(صدرا و بعضی از فیزیکدانان)،ربوبیّت، فعل خاص الهی( مانند معجزات ) چهار نوع نقش آفرینی خدا در جهان
🏷قواعد فیزیک کلاسیک اجازهی توجیه پذیری آفرینش اولیه را میدهد نه دخالت خدا در طبیعت را ، فلذا از تبیین معجزه هم باز میماند
🏷فیزیک کوانتوم و توجیه پذیری بهتر ربوبیت عام و خاص
🏷فلسفه با روش متمایز خودش، هر چهار نوع را به بهترین شکل تبیین میکند
🏷فیزیک جدید و جعبه سیاههای فراوانش
استادافتخار :
🏷پر کردن خلاهای تبیینی فیزیک کوانتومی با طرح مسائل فلسفی الهی همچون هیولای اولی ، وجود لابشرط و کلی سعی
🏷اتفاقی بودن رد و بدل شدن ۱۰ میلیون پیام عصبی در مغز انسان کاملا نامعقول است
🏷پاسخ به شبههی قدیمی و عوام فریب نوشتن نمایشنامههای شکسپیر توسط تعداد زیادی میمون با زدن اتفاقی دستهایشان بر ماشین تحریر و توجیه اتفاقی بودن خلقت
🏷محاسبهیدیویدهوسلتون؛ تایپ ۱۰ به توان ۱۵۰ خط توسط چندمیلیارد میمون در طی میلیاردها سال منجر به نوشتن تنها دو خط از نمایشنامه خواهد شد!
🏷توصیفیبودنعلیتدرفیزیک کوانتوم و تبیینی بودن علیتدر فلسفه
استادقائمینیا :
🏷فلسفهی متجسدبودن فیزیک کوانتوم
🏷 حلمسائلریزاتمی ، شمولیت عام در فیزیک ، جهانبینیکوانتومی، فلسفه کوانتومی؛ سیرتاریخی فیزیک کوانتوم
🏷چهاربحثالهیاتکوانتومی؛ عدم قطعیت،آگاهی( پنسایکیزم)،درهمتندیدگی
🏷نفی فیزیکالیسم سنتی توسط مکانیک کوانتوم
🏷نظریهیآشوب و اثبات وجود خداوند
📮https://eitaa.com/vajeazeh/2420
#فلسفه_و_فیزیک
💢 راه درست ملاحظه فتاوای عامّه
✔️استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی
🔹آیتالله والد میفرمودند که برای ملاحظه فتاوای عامّه نباید به کتاب «الفقه علی المذاهب الأربعه» رجوع نمود؛ چرا که در این کتاب، فتاوای مشهور مذاهب اربعه نقل میشود، نه فتوای یک فقیه خاص. مثلاً فتوای حنفیّه نقل میشود، نه فتوای ابوحنیفه. ممکن است فتوایی که از حنفیّه نقل میشود، فتوای مشهور حنفیها باشد، ولی فتوای شخص ابوحنیفه بر خلاف آن باشد، و یا از اساس، ابوحنیفه در مورد آن مساله فتوایی نداشته باشد؛ بلکه برخی از شاگردان ابوحنیفه و یا برخی متأخّرین، بر اساس دیدگاههای ابوحنیفه، آن فتوا را به عنوان فتوای حنفیّه استخراج کرده باشند.
🔻ملاحظه ای پیرامون فتاوای احمد بن حنبل و حمل بر تقیّه
🔸احمد بن حنبل در زمان ائمّه علیهم السلام زندگی نکرده است. وفات او در سال ۲۴۱ ق بوده، در حالی که غالب روایات ما از صادقین علیهما السلام نقل شده است. احمد بن حنبل، آخرین فقیه از فقهای اربعه عامّه است. فقهای عامّه به این ترتیب هستند: ابوحنیفه، مالک، شافعی، احمد بن حنبل. بنابراین، قول احمد بن حنبل نمیتواند کاشف از تقیّهای بودن روایت صادره از ائمّه علیهم السلام باشد.
🔻منابع مفید برای دستیابی به اقوال فقهای عامّه
🔹بهترین کتابی که فتاوای اشخاص عامّه را میتوان در آن پیدا کرد، مغنی ابن قُدامه است. این کتاب بسیار منظّم است؛ لذا دسترسی به فتاوای عامّه در آن آسان است. به علاوه، این کتاب دو جلد فهرست نیز دارد، که میتوان به آسانی از طریق این فهرست به مطلوب رسید. اگر مطلبی که به دنبال آن هستیم، در کتاب خلاف شیخ طوسی نیز آمده باشد، از پاورقیهای این کتاب که به کتب عامّه ارجاع داده و منابع را ذکر نموده نیز میتوان استفاده کرد. بدایة المجتهد از ابن رشد هم، در این زمینه کتاب مفیدی است. این کتاب به طور خلاصه تألیف شده، ولی نظم مناسبی دارد و قابل استفاده است. نوع کتب عامّه، دارای نظم مشخّصی نیست و مباحث به صورت نامنظّم بحث شده و پیدا کردن یک مطلب در آنها با دشواری زیادی همراه است؛ لذا در ابتدای امر، رجوع به این کتب مشکل است. مصنّف ابن ابی شیبه و مصنّف عبدالرزاق نیز فتاوای صحابه و تابعین را ذکر کردهاند که برای به دست آوردن فتوای صحابه و تابعین مفید است. ابن عبد البرّ نیز در کتاب جامع بیان العلم و کتب دیگر خود، نقل قولهای مفیدی دارد. در مجموع، بهترین کتاب همانطور که بیان شد، مغنی ابن قدامه است./ درس خارج فقه کتاب الزکاة، ۸ آبان ۱۴۰۲
🆔 https://eitaa.com/ijtihad/11031
#فقه_عامه
@albayannدرس خواندن اجتهادی.mp3
زمان:
حجم:
282.2K
🎙#بشنوید
💠درس خواندن اجتهادی از امام و علامه
🖊توصیه استاد آیت الله فرحانی به شاگردان مکتب فقه الخمینی
📌متون امام و علامه را بخوانید و یادبگیرید، اگر نپذیرفتید رد کنید
#برنامه_تفسیر
#برنامه_حکمت
#برنامه_اجتهاد
https://eitaa.com/albayann/2003
هدایت شده از اصول و فقه شیعه
#نکات_اصولی
💠 تفاوت حکومت و ورود در قالب مثال
🔹 در #ورود بعد از آمدن دلیل وارد و تعبد به آن، یک واقعیت تکوینی (الحاق یا اخراج) به وجود میآید.
👈 به طور مثال دلیلی که خبر واحد را حجت میداند، وارد بر دلیلِ «خذ بالحجة» است، زیرا با متعبد شدن به حجیت خبر واحد، حقیقتا خبر واحد حجت و ملحق به دلیلِ «خذ بالحجة» میشود؛ یعنی مصداق حقیقی برای آن میشود. دلیل حجیت خبر واحد بر دلیل «قبح عقاب بلابیان» نیز وارد است، زیرا با پذیرش حجیت خبر واحد، موردی که خبر واحد از او خبر میدهد تکوینا از عدم البیان خارج و دارای بیان میگردد.
🔹 اما در #حکومت با آمدن دلیل حاکم یک واقعیت تکوینی رخ نمیدهد و تنها یک تعبد وجود دارد.
👈 به طور مثال با آمدن دلیل «ولد العالم عالم» یا «الطواف بالبیت صلاة» و تعبد به آن دو، حقیقتا فرزند عالم، عالم یا طواف، نماز نمیشود.
📚 برگرفته از فرمایشات استاد آیت الله #شب_زنده_دار (دام ظله) در درس خارج فقه 1395
أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج
•┈••✾••┈•
کانال اصول فقه شیعه :
@halgheysaniye
3.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
♻️ اگر فکر میکنید شبکههای ماهوارهای فارسی زبان از سر دلسوزی برای ملت ایران راهاندازی شدهاند، با دیدن این دو فیلم در مییابید که اشتباه میکنید.
┏━━ °•🖌•°━━┓
@jahad_tabein
┗━━ °•🖌•°━━┛
محفل علمی رهپویان
تخفیف تا ۷۰ درصد نور نرم افزارهای پیشنهادی یکی از اساتید : ✨جامع احادیث شیعه و تسنن۲ ✨معجم موضوعی ب
تخفیفات نرم افزارهای نور تا شنبه تمدید شد
می توانید فلش یا هارد یا لب تاب تون رو ببرید و فایل نرم افزارها را (به جای دانلود) با قیمت ارزان دریافت کنید ، سپس سریالش را از سایت خریداری نمایید (با تخفیف).
#معرفی_مقاله مختصر المیزان فی تفسیر القرآن
نویسنده: استاد الیاس کلانتری
معرفی تفسیر شریف الیزان و روش علامه و کار استاد
دوره ی ۶ جلدی مختصر المیزان را میتوانید در نرم افزار علامه طباطبایی ۲ (از نرم افزارهای نور) مطالعه نمایید.
https://ensani.ir/file/download/article/20110120104213-141.pdf
#تفسیر_قرآن کریم
🔸 از التماس وزیر دولت روحانی برای مدیر ارشد توتال فرانسه تا عزت و احترام ژاپنیها برای عبداللهیان
📡 @quds_sepah