eitaa logo
محفل علمی رهپویان
235 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
704 ویدیو
204 فایل
محفل علمی دوستان طلبه (با نگاه نیمه کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
حل اضمار در روایات.WAV
27.28M
💠 فرآیند کشف و حل چالش اضمار در احادیث شنبه های فقهی- حجت الاسلام میرشاه ولایتی ۹/۱۰/۱۴۰۲ چکیده : عالمان دانش مصطلح الحدیث در تبیین اصطلاحات این علم «روایت مضمر» را در شمار احادیث ضعیف آورده‌اند. روایت مضمر گزارشی است که راوی در آن به‌طور صریح نام مبارک معصومی که خبر را از او نقل می‌کند نیاورده است. در این گونه از روایات از امام علیه السلام با ضمیر غائب یاد می‌شود. «روایت مضمر» از اصطلاحات ویژۀ امامیه است و در میان اهل سنت چنین اصطلاحی کاربرد ندارند. دانشیان علم مصطلح الحدیث، اضمار را به دلیل عدم اتصال سند به معصومان علیهم السلام نامعتبر و ضعیف می‌دانند؛ این در حالی است که از بررسی عملکرد فقیهان و محدثان در مواجهه با این دسته از اخبار روشن می‌شود که آنها در بیشتر اوقات، احادیث مضمر را کارآمد و اضمار را مضر به اعتبار خبر ندانسته‌‌اند؛ از این رو در مقام اجتهاد در بسیاری از مسائل فرعی به روایات مضمر استناد و بر اساس آن حکم صادر کرده‌اند. به نظر می‌رسد می‌توان با بیان فرایندی منطقی و استوار و با استفاده از دیدگاه فقیهان و محدثان امامیه، در سه مرحلۀ به گردآوری و انضمام شواهد و قرائن یاری‌رسان به حلّ اضمار بپردازیم به گونه‌ای که پژوهشگر، با ملاحظۀ آن شواهد به صدور گزارش مضمر از معصومان ع اطمینان حاصل کند. این سه مرحله عبارتند از: .... https://eitaa.com/shfeghhi/1098
محفل علمی رهپویان
🎧 کاربرد زبان‌شناسی در فهم قرآن استاد قائمی_نیا 🔹پیش گفتار : - معرفی استاد و آثارشان و... 🔸
🎧 کاربرد زبان‌شناسی در فهم قرآن استاد قائمی_نیا 🔹پیش گفتار : - معرفی استاد و آثارشان و... 🔸 بیانات استاد : - سیر علمی استاد: مطول و.. - آرزوی استاد برای کتب ادبیات عرب - مطالعه نشانه شناسی - کتاب بیولوژی نص ثمره ۵ سال استاد - ورود به حوزه زبان شناسی - استفاده های معناشناختی درس خارج - کارهایی که در فقه باید انجام شود - معناشناختی در تمامی مطالعات اسلامی تاثیر گذار است - در نظر دارم تحلیل فرهنگی از معناشناسی قرآن - کتاب دین و مدل های فرهنگی - سه حوزه زبان شناسی: شاخه ها، جریان های زبان شناسی ،مطالعات بینارشته ای - همه ی مطالب آنها قابل پذیرش نیست 🔸علوم شناختی : عصبشناسی ، روانشناسی، زبان شناسی شناختی، فلسفه ذهن ، هوش مصنوعی. برخی ۲ دانش افزودند : علوم کامپیوتر، انسان شناسی شناختی همه به تحلیل ذهن و فرآیندهای مغزی از زاویه خاصی می پردازند. - معناشناسی شناختی یک شاخه از زبان شناسی شناختی است:از این بحث می کند که اطلاعات زبانی را چگونه پردازش کنیم و ارتباطات پردازش های زبانی با موقعیت های زبان و ذهن چیست . - سه ضلعی ای که داریم: ۱.موقعیتی که جملات نشان می دهند (یا مدلول جملات). چون بیشتر جملات ناظر به عالم خارج اند، این رامیگیم عالم خارج ۲.پردازش های زبانی درون جمله ۳.ذهن 🔹ادعای معناشناسی: - تقریر اجمالی : معنای یک جمله همان مفهوم سازی است نه موقعیت(با مفهومی که در اصول می خوانید خلط نشود) - تقریر دوم: زبان ، اولا و بالذات ذهن گوینده را نشان میدهد، ثانیا وبالعرض خارج را 🔸رابطه ی زبان و ذهن و خارج (در غرب): ویتگنشتاین: زبان آینه جهان خارج است ، بعد بازی های زبانی را مطرح کرد. زبان شناسی به دومی نزدیک شد. 🔹نظرهای استاد در حوزه قرآن: ما در معناشناسی قرآن با تحلیل پردازشهای قرآن سروکار داریم :یعنی برای یافتن معنای قرآن باید نحوه پردازش های قرآن را بیابیم. مثال رحمت : گاهی به صورت ظرف ، گاهی به صورت منبع نورانی... اصالت تعبیر قرآنی (به تعبیر مقرر به ظهور کلام دست نزنین) : در "ان المتقین فی مقام امین" نگین مراد مامون است. تقدیر معنایی خلاف اصل است ( با تقدیر لفظی ادبا مشکلی نداریم): در واسال القریه نگین اهل قریه مراده. در کتاب موافقت معنایی به دنبال این بودم که با مباحث معناشناسی ، روایات را به آیات برگردانم. اتخذوا هذا القرآن مهجورا به معنای اینکه قرآن نمی خوانند یا ترتیب اثر نمی دهند نیست، روایات می فرمایند عدل قرآن (امیرالمومنین) را ترک کردند. اصالت تعابیر هم اینرا میگوید. (اتخذوا هذا القرآن مهجورا فرق دارد با هجروا هذا القرآن) ما نمیتوانیم بدون معناشناسی مقبول روایت به معناشناسی مقبول آیات دست یابیم. روایات و آیات را بنده یک سیستم جامع می بینم. 🔸 پاسخ به سوالات از دقیقه ۴۵ : نکاتی از پاسخ های استاد: متون ادبی ما یک میراث ارزنده و دارای نکات زیادی است. برخی تحلیل ها را در خصائص ابن جنی پیدا کردم. زبان شناسی مادر علوم انسانی است . کسیکه ادبیات را خوب کار کند، تا اجتهاد راحت میرود. فلسفه ارسطو را غربی ها بهتر از ما نقل می کنند. ارسطو خداپرست نیست، ارسطو که افتاد دست ابن سینا، مسلمان شد. این علوم هم باید مسلمان شود. [مقرر : فلاسفه ی مطرح یونان، حدود ۱۰ قرن قبل از اسلام زندگی میکردند و طی این مدت طولاتی، فلسفه ی آنها الحادی شد و به مسلمانان رسید ] خلط استعاره ادبی با استعاره مفهومی نشود. علوم سنتی هم خیلی مطلب دارد. از نظر زبان شناسی از نظریه ارواح معانی نمیشود دفاع کرد. زبان شناسان نظریه ی طبیعی را می گویند: واضع بشری است که عقلش محدوده .توسعه های بعدی معنا، برپایه ی قاعده ی تشابه خانوادگی (ویتگنشتاین) است. نظریه ی روح معنا طبق این است که واضح از اول میتواند آینده ی معنا را پیش بینی کند و به ذات معنا (اشتراک معنا) دسترسی دارد. دو جلسه در این زمینه داشتیم. مثال مهم :کلیدی ترین استعاره مفهومی در باب توحید قرآن، کلمه وجه است.... مباحث معناشناسی فلسفه و عرفان را تغییر میدهد ، بنده روی اینها کار میکنم و در عرفان به نتیجه رسیدم و چند نشست داشتیم. سنت تفکر اسلامی سنت متن محور است و قرآن محوریت دارد. سیستم جمع عرفی را برهم میزند. برداشتهای فقهی تغییر میکند. عملا باب فهم روایات مسدود شده(بحث فقه را بگذاریم کنار) ، مباحث زبانی میتواند اینرا برطرف کند(:این یک پروژه است). علم رجال ملاک دهم است و قرآن ملاک اول ماست منتها ما سیستم ارجاعی نداریم که با کمک معناشناسی می شود. در معناشناسی بنده ۷۰۰ آیه را تحلیل کردم و دو تفسیر را اصل قرار دادم : المیزان و تفسیر التحریر و التنویر (کشاف به روز رسانی شده). مباحث معناشناسی میتواند همگام با ادبیات خوانده شود و ما با زمینه ی ادبی مون راحت می فهمیم. اصل صوت 👇 https://eitaa.com/elmi_noororreza/335 خلاصه صوت مشابه شناختی شناختی
💠 بررسی تکالیف الزامیه عرصه قانون گذاری شنبه‌های فقهي_حجت‌الاسلام محمد متقیان تبریزی شنبه دوم دیماه ۱۴۰۲ چکیده بحث : مجلس شورای اسلامی دارای دو شأن نظارتی و تقنینی است. در شأن تقنینی، نماینده مجلس با رأی دادن به طرح یا لایحه، اعتبار قانونی به آن می­‌بخشد. هرچند بنابر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، این اعتبار قانونی معلّق به «عدم ردّ» در شورای نگهبان است، اما بنابر تصریحات قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی صلاحیت منحصره «وضعِ» قانون را داشته و تحقق بخش «قوه مقننه» در نظام حقوقی کشور می­باشد. با نظر به موضوع­‌شناسی حقوقی، نماینده مجلس با رأی خویش در مقام «انشاء قانون» برمی­‌آید و با این عمل حقوقی، در امور عامه دخالت می­کند که حیطه ولایتِ «فقیه» است و او در حقیقت نیابت از ولی­‌فقیه در امر تقنین را به عهده می­گیرد و همچنین با نظر به اینکه، قانون اساسی برای اعمالِ حقوقی نماینده مجلس الزاماتی را در نظر گرفته است، به نظر می­رسد می­توان تکالیف الزامیه­‌ای را متوجه به عملِ حقوقی نماینده مجلس دانست. نگارنده در این مقاله سعی دارد، با نظر به مبانی پذیرفته و موضوع­‌شناسی حقوقی «رأی»، تکالیف الزامیه مورد نظر را به دست آورد. تکالیف الزامیه شرعیه­‌ای که نماینده مجلس باید مُلتزم به رعایت آنها گردیده و نباید آنها را ترک نماید. بسم الله الرحمن الرحیم مقرر محترم صدیق ارجمند حجت الاسلام محمد متقیان تبریزی در بررسی احکام الزامیه عرصه قانون گذاری فرمودند : 🔸این بحث در سه جنبه قابل پیگیری است : الف) مبانی که این بحث میتواند متفرع بر آنها باشد . ب) موضوع شناسی حقوقی بحث ج) احکام الزامیه ای که در این موضوع طرح می شود . 🔹در تبیین جنبه اول باید گفت کار نماینده مجلس تدخل در امور عامه است و سوالی که از موضع فقه به آن مطرح می شود این است که این دخالت بنابر چه مبنایی صورت می گیرد ؟ در غرب این دخالت را مبتنی بر قراردادهای اجتماعی می دانند و اینگونه کار نمایندگان خویش را تصحیح می کنند. اما بنابرنظریه ولایت فقیه که از دیرباز بین فقهاء بوده کما اینکه مرحوم علامه حلی امام معصوم علیه السلام را متولی امور عامه می داند باید گفت فقیه متولی امور عامه است و اگر کسی قائل به این ولایت برای فقیه در عصر غیبت نباشد، باید ولایت مدرنیته را قبول کند چراکه امورعامه بدون والی نمی ماند. بحث ما هم مبتنی بر پذیرش مبنای ولایت فقیه پیگیری می شود . 🔸اما موضوع شناسی حقوقی قانون : چیزی که در لسان حقوقدانان معروف و مشهور است این است که قانون ، تولید شده رای نماینگان مجلس است و در ماهیت رای نماینده مجلس گفته اند قطعا ابراز و اظهار نیست بلکه انشاء است و در بحثهای حقوقی ، شأن رای نماینده را همان انشاء قانون می داند . 🔹اما احکام الزامیه که بر کار نماینده مجلس مترتب است : 1)رای باید عن علم باشد و بدون اطلاع از جوانب موضوع این کار جائز نیست . 2) نماینده شرعا باید در همه قانونگذاری ها شرکت داشته باشد چراکه او نیابت از ولی فقیه در امر قانونگذاری دارد و بر ولی فقیه واجب است در همه عرصه هایی که امر عامه مردم بر آن متوقف است نظر بدهد . 3)در مقام انشاء قانون باید جزم داشته باشد . 4)تحصیل جزم باید از طریق مشروع باشد و تقلید یا بینه نمی تواند برای او مستند رأی قرار گیرد مگر در جایی که از مشورت برای تحصیل جزم استفاده کند . 5) نماینده حق واگذاری رأی خویش را به کسی ندارد چراکه این نیابت از ولی فقیه به نحو انحلال به تک تک نمایندگان داده شده و در قانون اساسی هم هر کدام از نمایندگان را در برابر قانونی که تصویب شده است مسئول می داند . https://eitaa.com/shfeghhi/1090
هدایت شده از 🌿 ••[ وجیزه ]••
روش شناسی علوم حدیث 3.m4a
37.99M
🔖 حجت الاسلام والمسلمین 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📌روش شناسی علوم‌حدیث از مباحث ساینس در علوم جدید دسته‌بندی می‌شود 📌 درخت واره علوم حدیث: ▫️ تاریخ حدیث ▫️رجال الحدیث ▫️ مصطلح الحدیث ▫️فقه الحدیث ( درایة الحدیث) ▫️نقد الحدیث ▫️فلسفه‌ی علم الحدیث 📌ضرورت بحث از روش‌شناسی علوم‌حدیث 📌در حال حاضر کتاب مستقلی در زمینه‌ی روش شناسی علوم‌حدیث نداریم 📌تعریف روش از منظر استاد 📌فراگیری دانش روش شناسی علوم‌حدیث قبل از فراگیری علوم حدیث بایستی صورت بگیرد 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📮@vajeazeh
محفل علمی رهپویان
🔖#روش_شناسی #علوم_حدیث حجت الاسلام والمسلمین #استاد_علی_راد 〰〰〰〰〰〰〰〰〰 📌روش شناسی علوم‌حدیث از مباحث
🔖روش_شناسی علوم_حدیث استاد حجت الاسلام والمسلمین علی راد عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ۲۰/۱۰/۱۴۰۲ 🔹مباحث کلی : - موضوعات روش شناسی از جنس موضوعات مدرن و پست مدرن اند و در میراث حدیثی ما سابقه ندارند هرچند در ارتکازات آنها وجود داشته است. - درخت واره علوم حدیث: ▫️ تاریخ حدیث ▫️رجال الحدیث ▫️ مصطلح الحدیث ▫️فقه الحدیث ( درایة الحدیث) ▫️نقد الحدیث ▫️فلسفه‌ی علم الحدیث - برای دستیابی به روش شناسی علوم حدیث ناچاریم به روش شناسی تک تک اجزای آن. - روش شناسی علوم حدیث مبتنی بر این است که حدیث یک علم مستقل است. - چرا ضرورت دارد : بخاطر التزام به استاندارهایی است که رویکرد پست مدرن ایجاد کرده و بدون این ، جهان مدرن پذیرای علوم حدیث نیست + ما با فقر این روش شناسی روبه رو هستیم. +ما با روش شناسی می توانیم ظرفیت های ناپیدا و بی کران آنرا استخراج و عرضه کنیم +از جمله اقتضائات معاصر مطالعات بینارشته ای است که برای استفاده از دستاوردهای حدیثی مون محتاج روش شناسی آنها هستیم تا پیوند برقرار کنیم. +خلا در مطالعات روش حدیث (هرچند اخیرا مورد توجه قرار گرفته). + انتظار از دانش پژوهان معاصر اینه که نظریات دین را در قالب علمی مطرح کنند، بنظر میاید یکی از علل اینکه پژوهشگران ما در سطح توصیف و تحلیل باقی می مانند و عمدتا به سطح نظریه نمیرسند، فقدان روش شناسی است. 🔸 مفهوم شناسی این بحث : - تعریف روش : تعریفی معیاری وجود ندارد. تعریف استاد: چگونگی بهره مندی از مبانی، منابع ، ابزارهای یک دانش در تبیین موضوع یا مساله، برای پاسخ به مسائل آن علم است و هر رو روش دارای دو بعد ماهوی و فرآیندی است. - نکات بیشتر : توسعه علوم حدیث وابسته به روش مندی علوم حدیث است. نیل به معرفت اصیل و واقعیت ممکن در احادیث ما وابستگی به یک روش علمی و اجتهادی در مطالعات حدیثی دارد. آموزش، پژوهش، گفتگو، نقد و نظر از مجموعه های حدیثی، بدون روش، مضر هستند. روش در پژوهش های مطالعات حدیثی ، شاخص صیانت دانش حدیث است. روش های علوم حدیثی به لحاظ فراگیری مقدم هستند بر حدیث. - روش شناسی علوم حدیث: روش پیوندهایی با معرفت دارد. اساسا خواستگاه روش شناسی در معرفت شناسی (معرفت در یک حوزه خاص) دارد به عبارت دیگر ذیل فلسفه علوم حدیث قرار میگیرد. بحث های روش شناسی علوم حدیث با مسائل آن علم پیوند دارد. و چون علوم حدیث متعدد است، روشهای متعددی هم خواهد داشت. 👈 اصل صوت
نظریه روح معنا.mp3
10.8M
«نظریه روح معنا» 📖 امام خمینی(س): ... أنّ الألفاظ وضعت لأرواح المعانی... و لَعمری! إنّ التدبر فیه من مصادیق تفکّر ساعة خیر من عبادة ستّین سنةً؛ فإنّه مفتاح مفاتیح المعرفة وأصل اصول فهم الأسرار القرآنیة. (مصباح‏الهدایة الى الخلافة و الولایة،ص۳۹) 2:40 پیشینه نظریه 4:16 تبیین نظریه 11:11 ابتکار حضرت امام 14:02 تقریر اصولی 17:43 حل چالش تفسیر و تاویل 🎙استاد اسدپور حفظه الله https://eitaa.com/howzehtehran/7288 -------------------------------- آیا که برای الفاظ انسان کامل مطرح می باشد ، با نظر وضع الفاظی که در معناشناسی شناختی برای الفاظ انسان ناقص برقرار است، منافاتی دارد؟ برای متوجه شدن سوال بنده میتوانید دقیقه ۹ این صوت و دقیقه ۶۰ صوت استاد قائمی نیا را استماع نمایید.
هدایت شده از علوم شناختی دین
حلول ماه مبارک و میلاد باسعادت امام (ع) بر همگی مبارک باد. رحمت (ص): را ماه «ماه ریزان » نامیده‌اند؛ چون در این ماه، بر امت من، به شدت فرو می‌ریزد. @cognitive_science_of_religion @hekmatebaleghe
توضیح اجمالی اطلاق لفظی و اطلاق مقامی، استاد حسینی نسب .mp3
1.28M
📍توضیح اجمالی اطلاق لفظی و اطلاق مقامی ✏️ استاد سید مصطفی حسینی نسب أللَّھُـمَ ؏َـجِّـلْ لِوَلیِڪْ ألْـفَـرَج •┈••✾••┈• https://eitaa.com/halgheysaniye/5136
هدایت شده از آزمون های استادی سطح یک حوزه علمیه قم
با سلام ، ضمن تشکر و عذر خواهی از مشکل پیش آمده متقاضیان تدریس ادبیات و سطح یک می توانند از لینک زیر جهت ثبت نام استفاده فرمایند. http://reg.ismc.ir/rules/429
❗️توجه | وزیر ارشاد: درحال جمع بندی کلی هستیم که موسیقی رپ رو به رسمیت بشناسیم. 🔸شخص الف: الحمدلله، زنان رو به ورزشگاه راه دادید، دنبال گواهینامه موتور سواری برای خانم ها هستید ، رپ رو هم که به رسمیت می‌شناسید. من هرچی فکر میکنم احساس میکنم ، هرکسی میاد رئیس جمهور میشه گرفتار سحر و طلسم میشه ، واقعا به جز این نمیشه توجیه کرد ، چنان با تفکرات ناب انقلابی میان، بعدش کلا همه چیز برعکس میشه ... 🔹شخص ب:حرفتون درست ولی یک بار هم از زاویه دید حکمرانی به این مسأله نگاه کنید: جامعه شما سالها (حدود 25 سال) رپ فارسی رو به رسمیت نشناخت، با تمام ابزار و امکانات اونو سرکوب کرد و همهٔ اینها رو هم به حق و کاملاً مبتنی بر فقه و اخلاق اسلامی انجام داد(کاملا با این تصمیم موافقم)ولی الان هیچ یک از این سیاست ها جواب نداده! شما راه حل دیگه ای به ذهنتون میرسه؟!؟ بهتر نیست به جای مبارزه بی فایده، به مدیریت و راهبری این جریان بپردازیم؟! و قس علیهذا در موضوعات چالشی مانند گواهینامه موتورسواری زنان و استادیوم و.... ما در حکمرانی مبتنی بر اقتضائات جامعه مدرن، هنوز موفق به تولید نرم‌افزار اسلامی اون نشده ایم همانطور که در قضیه فضای مجازی... و در قضیه هوش مصنوعی .... قرار بود یه مرکزی برای رصد و آینده پژوهی مسائل تأسیس شود. 🔸الف: بزرگوار خب درباره مساله حجاب هم همین صحبت رو بکنید دیگه چطور میشه حضرت امام قیام می‌کند، جامعه ای که فساد در اون فراگیر شده زیر بار منکر بی حجابی نمی‌روند، رهبری زیر بار مسئله بی حجابی نمی‌روند این صحبتی که شما میکنید حد یقفش کجاست؟ پس فلسفه حکومت اسلامی چیست ؟ دغدغه موتور سواری زنان دغدغه چند درصد زنان جامعه است ؟ دغدغه ورزشگاه رفتن زنان دغدغه چند درصد زنان جامعه است؟ میدونید این مسائل رو اگر کوتاه آمدید هربار باید زیر بار درخواست های جدید بروید؟ 🔹ب:قیاس شما مع الفارق هست برادر بحثی که الان دربارهٔ حجاب مطرح هست دربارهٔ اصل حجاب است که به اعتقاد بسیاری از فقها جزو ضروریات دین است و قرار نیست در این موضوع کوتاه بیاییم و البته دربارهٔ مدل تعامل با پدیده بی حجابی باید به صورت جدی تأمل و تفکر کنیم و نرم افزارش رو تولید کنیم من عرضم نفی احکام شرعی و تبعیت از [اقلیت]جامعه تا سر حد کفر و بی دینی نیست بنده میگم شما نمی‌تونید صِرفاً با بیان احکام شرعی و رساله عملیه، جامعه اسلامی رو مدیریت کنی، مخصوصاً در عصر حاضر و این جامعه مدرن! شما باید بتونید در کنار بیان و تبیین، از روش ها و ابزار و تکنیک های زیادی استفاده کنی برای تغییر رفتار جامعه 👈یه مثال ساده میزنم برای روش های تغییر رفتار با کارآمدی های متفاوت: شهرداری لندن با مشکلی به نام شیشه‌ شیر های هرز مواجه شد مردم شیر می‌خریدند و بعد شیشه های اون رو دور مینداختن و کارخانه ها مجبور به تولید شیشه های زیاد می شدن و تبعات زیاد این مسأله از حیث اقتصادی و محیط زیست و.... دامن‌گیر شده بود راه چاره این بود که : مردم عادت کنند شیشه شیرهای مصرفی رو به مغازه ها برگردانند کارشناسان چندین سیاست برای تغییر رفتار و عادت مردم اجرا کردند: 1. هر کس هنگام خرید شیر، شیشه شیر قبلی را تحویل مغازه بدهد، روی قیمت شیر تخفیف میگیرد این سیاست فقط توانست 25درصد مردم رو قانع کنه که رفتار خودشون رو عوض کنند 2. هر کس شیشه شیر خود را به مغازه تحویل بدهد، امتیاز خرید اضافی(تخفیف برای هر کالایی) علاوه بر شیر دریافت میکند. این سیاست هم در نهایت 40 درصد مردم رو برای تغییر عادتشون قانع کرد 3. هنگام خرید شیر، مبلغی اضافه بابت شیشه آن از خریدار دریافت می شود که در صورت برگرداندن شیشه شیر، پولش رو پس میگیرد (سیاست تنبیه و جریمه) این سیاست توانست رفتار و عادت غلط بیش از 86 درصد از مردم رو اصلاح بکند. چرا؟! چون انسان دفع ضرر رو اولی از جلب منفعت می داند بعبارت دیگر دفع ضرر در انگیزش انسان مؤثرتر از جلب منفعت است. من معتقدم محتوای غنی دین اسلام (اخلاقی، کلامی، فقهی و...) این ظرفیت را دارد که بتوانیم چنین اصول و سیاست های کارآمد در تغییر رفتار جامعه رو از اونها استخراج کنیم. مهم اینه که یاد بگیریم مدل نگاه و تحلیل و استنباط خودمون رو از متون دینی عوض کنیم؛ نگاه سیستمی نگاه حکومتی نگاه اجتماعی فهم مدل های حاکم بر رفتار مردم ووووووو همگی برای طلاب مجتهد آینده ضروری هست ⭐️ شخص ج: بحث خوبی بود. نیاز به چکش کاری دارد. مثلا آیا می توان گفت اینکه دفع ضرر در انگیزش انسان موثرتر است ، فقط برای رفتارهای معدودی است و ابتدا باید با کمک تربیت اسلامی قواعد و اصول مربوط به تغییر انواع رفتارها را به تفکیک پیدا کنیم و سپس... اسلامی
🔰به آیات زیر توجه کنید🔰 إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَمَقْتًا وَسَاءَ سَبِيلًا«نساء۲۲» إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا«اسراء۳۲» در آیه اول حرمت ازدواج با همسر پدر و در آیه دوم حرمت زنا مطرح شده حال چرا در مورد ازدواج با همسر پدر وصف «مَقْتًا» ذکر شده ولی در مورد زنا مطرح نشده است ؟ ✅ «مقت» یعنی بغض و کینه شدید از کار زشتی که شخص مرتکب می‌شود بدون شک عمل زنا و ازدواج با همسر پدر اعمال زشتی هستند اما اینکه واژه «مقت» در مورد زنا بکار نمی‌رود به این دلیل است که هر انسان سلیم النفسی زنا را زشت میداند و از آن متنفر است لذا قرآن کریم به آن تصریح نکرده اما در زمان جاهلیت ازدواج با همسر پدری امری شایع و مقبول بود و عرب نسبت به آن قبحی نداشت برای همین این وصف ذکر میگردد. کانال ادبیات معناگرا قرآنی👇🏻 ┏━📚📖━━━━━┓    🆔 @maanagara ┗━━━━━📚📖━┛ سلام و عرض ادب خدمت اعضای کانال ادبیات معناگراقرآنی با توجه به اینکه دوستان سوالاتی راجب آیات قرآنی داشتند تصمیم گرفتیم گروهی رو بسازیم و سوالات قرآنی و پرسش پاسخ ها رو مطرح کنیم https://eitaa.com/joinchat/3097232039Cc6dfa97c9f و گروه در قرآن کریم
💢ضرورت آشنایی با مبانی نظری اسلام برای اجتهاد ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی علمای گذشته به هنگام معرفی دانش‌های مورد نیاز اجتهاد فقهی، به صورت خیلی مجمل از دو دانش فلسفه و کلام سخن می‌گفتند. فلسفه ناظر به هستی‌شناسی و کلام نیز ناظر به مبانی الهیاتی و دین‌شناختی بود. به عنوان مثال، شهید ثانی درباره‌ی میزان آشنایی با علم کلام می‌گوید، شرط اجتهاد فقهی عبارت است از شناخت خدا، صفات جلال و جمال او، عدل و حکمت او. اعتقاد به پیامبری حضرت محمد(ص) و عصمت او؛ و اعتقاد به امامت ائمة اطهار(ع) و عصمت آنان. شهید ثانی می‌فرماید آگاهی افزون‌تری از مسائل کلامی و اعتقادی لازم نیست. فاضل تونی (م1071ق) دربارة نیاز به علم کلام می‌گوید: آگاهی از احکام شرعی، متوقف بر علم به این است که اولاً، سخنان خداوند قابل فهم‌اند؛ ثانیاً، معنای آنها همان معانی‌ای است که از ظواهر کلمات و جملات وحی فهمیده می‌شود و خداوند معنای خلاف ظاهر را اراده نمی‌کند. اما علم به این دو مسأله متوقف بر علم به این است که خداوند حکیم است و مرتکب کار قبیح نمی‌شود. افزون بر این، علم به احکام شرعی، متوقف بر علم به صدق پیامبر و ائمه اطهار است. و اینها مسائلی است که در علم کلام مورد بحث و اثبات قرار می‌گیرند. در عین حال، «حق این است که احتیاج به کلام، به منظور تصحیح باورهاست و ویژه‌ی احکام شرعی نیست» آیت‌الله مکارم شیرازی هم به صورت اجمالی و بسیار مختصر می‌فرماید، برای اجتهاد و نظریه‌پردازی فقهی، نیازمند به علم کلام هستیم. زیرا اثبات حجیت سخن و رفتار و سکوت معصوم، متوقف بر اثبات امامت و عصمت اوست؛ همانطور که اثبات حجیت ظواهر کتاب نیز مبتنی بر اثبات حقانیت اصل قرآن است؛ و چنین مباحثی در علم کلام مورد بحث قرار می‌گیرند. اما دربارة‌ فلسفه می‌فرماید، فلسفه هیچ ارتباطی به دانش فقه ندارد؛ زیرا در فلسفه از امور حقیقی بحث می‌شود در حالی که در فقه از امور اعتباری. بلکه دخالت فلسفه در اصول فقه را نیز، که از سوی برخی از اصولیانی مثل آخوند خراسانی، صورت گرفته است، مخل به رسالت اصلی اصول فقه می‌دانند. 🔻اما به نظر می‌رسد برای نظریه پردازی دینی و حتی اجتهاد فقهی بسیار بیش از این، باید از مبانی نظری اسلام آگاهی داشته باشیم. مبانی نظری نقشی جدی در نظریه‌پردازی دارند. و این مبانی نیز اختصاصی به مبانی کلامی و الهیاتی ندارند. آگاهی دقیق و استدلالی از مبانی هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی، انسان‌شناختی، دین‌شناختی و ارزش‌شناختی اسلامی از مهم‌ترین شرایط علمی برای نظریه‌پردازی اسلامی است. فهم نوع نگاه اسلام به هستی، معرفت، انسان و ارزش است که به یک نظریه‌پرداز در حوزه‌های علوم انسانی کمک می‌کند، نظریه‌ای مبتنی بر این بنیان‌ها ارائه دهد. اندیشمندان اسلامی، هر چند به صورت پراکنده، تلاش‌های گسترده‌ای را برای کشف و عرضة مبانی پنج‌گانة یادشده به کار بسته‌‌اند. اما به اعتقاد من، آیت‌الله مصباح یزدی، تنها کسی است که در طول تاریخ اسلام و تشیع توانسته است مجموعه‌ای منسجم و عملیاتی از این مبانی را آموزش داده، تدوین کنند و به صورت کتاب‌های درسی در سطوح مختلف دانشجویی، و نخبگانی عرضه کنند. مبانی پنج‌گانه یادشده، در دوره‌های موسوم به «طرح ولایت» به صورتی دقیق، تنظیم شده و آموزش داده می‌شوند. 🆔 https://eitaa.com/ijtihad/11219 دینی