eitaa logo
محفل علمی رهپویان
272 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
739 ویدیو
218 فایل
محفل علمی دوستان طلبه (با نگاه نیمه کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛گاهی درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 📜 تا حواس ظاهر به بند و زنجیر کشیده نشوند،حواس باطن باز نمیشود. تا چشم از دیدن آنچه حرام است نبندد،هیچ نوری از بصیرت باطن ظاهر نشود و تا گوش از غیبت و آنچه خداوند نهی کرده نگاه داشته نشود،گوش دل به الهام خداوند شنوا نشود.تا زبان از امور خلاف شریعت حفظ نشود و به ذکر مشغول نشود،زبان دل به حکمت حق و معرفت خداوند گویا نشود. 📘حکی عن تذکرة شیخ صفی الدین اردبیلی ،ص۳۵۵ (نقل بدون مراجعه)
💠 تأثیر مذاهب کلامی بر ادبیات عرب لغت و ادبیات عرب بعد از نزاع‌های مذهبی میان شیعه و سنی نوشته شد. ‏برخی گفته‌اند که در اسلام در هیچ مسئله‌ای همچون امامت خون و خونریزی ‏نشد. (‎أعظم خلاف بين الأمة خلاف الإمامة اذ ما سلّ سیف فی الاسلام علی قاعدة دینیة مثل ما سلّ ‏علی الامامة فی کل زمان؛ شهرستانی، الملل و النحل، ج1، ص20‏)‏ ‏به همین دلیل صرف و نحو که از قرن دوم شروع می‌شود تحت تأثیر ‏مذاهب بود. کوفه به طور کلی شیعه بود و بصره به طور کلی سنی بود. 🔸 مثلاً ابن ‏هشام چون اشعری است و قائل به وعد و عید نیست در معنای معاوضه آیه «إِنَّ ‏اللَّـهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ...»‏ ‎ ‎‏. _(التوبة: ١١١‏)‏ می‌گوید: باء برای ‏سببیت نیست؛ معتزله می‌گویند: هست! [۱] 🔹همچنین معنای باء را در آیه «وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِکم‏ وَ أَرْجُلَکمْ»‏ (المائدة: ٦‏)‏ به گونه‌ای معنا ‏کردند که با فتوای خودشان سازگار باشد.‏ [2] ‏در روایات ما آمده است؛ «فَعَرَفْنَا ‏حِینَ قَالَ: «بِرُؤُسِکمْ» أَنَّ الْمَسْحَ بِبَعْضِ الرَّأْسِ؛ لِمَکانِ الْبَاء» [3] چون ماده «مَسَحَ» ‏نیازی به باء ندارد و خودش متعدی می‌شود: «وامسحو رئوسکم»؛ اینجا که باء ‏آمده است باید نکته‌ای باشد و آن اینکه مسح بخشی از سر مراد است، بلکه ‏وقوع مسح علی الرأس مراد است. نظر به ایقاع المسح است نه اینکه تمام سر ‏مقصود باشد لذا آمده است «وَ امْسَحُوا بِرُؤُسِکم‏ وَ أَرْجُلَکمْ إِلَی الْکعْبَین‏» غیر از ‏‏«فَاغْسِلُوا وُجُوهَکمْ وَ أَیدِیکم‏» است که کل آن باید شسته شود. در تیمم هم باء ‏آمده است که نکته هردو یکی است؛ «فَامْسَحُوا بِوُجُوهِکمْ وَ أَیدِیکمْ مِنْهُ» ( النساء: ٤٣‏)‏ ‏.‏ توضیحات و ادامه در : https://eitaa.com/ostadmadadi/443 -------------------------------------- 💠 تذییل : چند نکته از استاد مددی حفظه الله که بعد از کلاس اصول ۲۳/۷/۱۴۰۲ ایراد فرمودند: - اصولا کوفیون شیعه بودن و بصریون سنی. - یکی از ایندو استعمالی است و دیگری قیاسی. - بیشتر نحوی که می خوانیم، نحو بصری است. - سیوطی نحوی نیست ، برخلاف ابن هشام. -در الانصاف (قرن ۶) بیشتر جنبه بصره را گرفته مگر در حد ۷ مورد. دکتر مهدی مخزومی سعی میکند نحو کوفی را ترویج دهد.
🔸ساختار فقه براساس دیدگاه آیت الله اعرافی (یحتمل نظر نهایی استاد نباشد) https://eitaa.com/feqhe_tarbiati/656 🔹دو جریان مهم پژوهش‌های فقه معاصر https://eitaa.com/ijtihad/11289 ------------------------- شخص الف : اين ساختار تقريبا ساختار تبويبى مفاتيح الحياة نيست؟ شخص ب: لایه ی اولیه اش یک استقراء است که با اندک تاملی حاصل میشود. مطلب علمی خاصی نیست که لازم باشد از کتاب دیگری اخذ شود، حصر عقلی هم نیست(اگر مثلا درباره ارتباط با ارواح اموات یا اجنه مطلب داریم و اهمیت فقهی دارد، آنها را هم به لایه اول اضافه کنیم). اهمیت این تبویب در لایه های بعدی آن است. معاصر
هدایت شده از فلسفه زبان اسلامی
📣معاونت فرهنگی و آموزشی شهرک مهدیه برگزار می نماید: ❇️دوره آموزش معناشناسی 🔹ویژه برادران 🔹با تدریس: دکتر مجتبی رستمی کیا 🔹 15 جلسه (هر هفته یک جلسه) 🔹زمان برگزاری کلاس: چهارشنبه ها ساعت 15 تا 17 🟣سرفصل های دوره: 🔸فهم روشمند معنا در علوم شناختی و فلسفه تحلیلی 🔸تاملاتی در علم اصول فقه به مثابه روش عام معناشناسی 🔸زبان شناسی ساختگرا، زایشی، نقش گرا و شناختی و کاربرد آنها در دانش هایی مانند تفسیر، اصول فقه و فلسفه 💰هزینه دوره: 150.000 تومان 🤩با تخفیف ویژه ساکنین شهرک مهدیه و مخاطبان محترم کانال فلسفه زبان اسلامی 90.000 تومان 📌ثبت نام صرفا از طریق ارسال مشخصات زیر به آیدی @Amozesh_Mahdieh نام و نام خانوادگی کدملی تلفن همراه نشانی محل سکونت ⚠️توجه: دوره در مرحله پیش ثبت نام بوده و در صورت رسیدن به حدنصاب برگزار خواهد شد. ◀️کسب اطلاعات بیشتر: 🆔@Amozesh_Mahdieh ☎️ 02532962626 🏡نشانی: شهرک مهدیه، بلوار خاتم الائمه، پشت ساختمان اداری، معاونت فرهنگی و آموزشی، مجتمع آموزشی شهید حقانی ره. 🆔@markazemahdie ✍ امکان شرکت برای خواهران طلبه نیز فراهم شده است
🔰 بسیاری از بزرگان قبل از اینكه مطالعه كنند، فكر می‌‌كردند. بعضی از اساتید ما چند جلد كتاب بیشتر نداشتند! امام رضوان‌الله علیه این‌طور بودند، كتابخانه مرحوم علامه طباطبایی این‌طور بود، آنها چند جلد كتاب بیشتر نداشتند و بیش از آن مقداری که به كتاب مراجعه كنند و مطالعه كنند، فكر می‌كردند كه چه می‌خواهیم بگوییم، موضوع چیست، محمول چیست، نسبت چیست، بعد شروع می‌كردند به مطالعه كردن . 📌این‌طور نیست كه انسان همین كه وارد منزل شد، كتاب پهن كند و كتاب ببیند، اگر این طور شد، آن ‌وقت از این شخص، كتابی در می‌آید! 📚تفسیر سوره مبارکه سبا، جلسه ۱۶ آيت‌الله_جوادی‌آملی https://eitaa.com/hekmateislami/3798
💢 محقق اصفهانی یا ویتگنشتاین؟! ویتگنشتاین از شناخته شده‌ترین فلاسفه فلسفه تحلیلی است. فیلسوفی اثر گذار و صاحب نام در فلسفه معاصر، چه در جهان و چه در ایران. ویتگنشتاین را به ۲ مقطع تقسیم می کنند: ویتگنشتاین یک (که تمام مطالبش ۳۰ صفحه است) و ویتگنشتاین دو (که تمام مطالب این هم ۳۰ صفحه است) ... ویتگنشتاین دو منتقد ویتگنشتاین یک است. لذا ۶۰ صفحه مطالب وی، دارای تهافت است. بنده معتقدم که ویتگنشتاین چه از لحاظ دقت و چه از لحاظ مطلب و محتوی، به یک‌دهم (اگر نگویم به یک‌چهلم) اصولی بزرگ متاخر جناب محمدحسین غروی اصفهانی(محقق اصفهانی، شاگرد آخوند) نمی‌رسد. حال علت اینکه چرا ویتگنشتاین اینقدر در ایران و جهان معاصر مطرح است، ولی محقق اصفهانی نه تنها در جهان بلکه در دانشگاه های ایران هم گمنام است، جای تاسف و تامل و تحقیق جدی دارد. عجالتا موارد زیر را می توان علت این غفلت بزرگ دانست: _ عدم آشنایی دانشگاهيان با اندیشمندان بزرگ اسلام و حوزه _ عدم ورود حوزویان برای شناخت اندیشمندان غربی و ورود در مباحث تطبیقی بین اندیشمندان اسلامی و غربی _ پروپاگاندای متفکران غربی توسط رسانه‌های آن‌ها و غرب‌زدگی برخی دانشگاهيان _ عدم تسهیل‌گری معارف و دقت‌های فراوان اندیشمندان اسلامی توسط حوزویان برای جاری و ساری کردن آن‌ها در محافل دانشگاهی و اجتماع _ غفلت دانشگاهيان از عقبه عریق اندیشه اسلامی و اندیشمندان اسلامی _ غفلت حوزویان در امتداد مبانی اسلامی در علوم انسانی برگرفته از کانال حوزه علمیه تمدن ساز و
محفل علمی رهپویان
نشست علمی : فلسفه تحلیلی و علم اصول حجت الاسلام دکتر محمدعلی عبداللهی (شاگرد آیت الله تبریزی و آیت
تذکر سرور عزیزمان آقای دهقانی در احیای تراث، مشابه تذکر استاد عبدالهی بود اگر خاطرتون باشد. (هرچند تذکر استاد بیشتر در بیان اهمیت تحلیل های موجود در کتب ادب حوزوی بود بنظرم )
واحد پژوهش کتابخانه علامه مجلسی (ره)؛ مرکز تحقیق و پژوهش میراث مکتوب شیعه برگزار می کند: سلسله نشست های میراث مکتوب شیعه(۲): تحقیق و تصحیح متون کهن حدیثی رسالت ها و چالش ها (با تأکید بر کتاب تهذیب الأحکام) استاد سید علیرضا حسینی شیرازی مکان: قم - خیابان فاطمی (دورشهر)، کنار مسجد امیر المؤمنین (علیه السلام)، پلاک ۴۴۳، سالن کتابخانه علامه مجلسی زمان: پنجشنبه ۱۲ بهمن ماه، از ساعت ۱۹ لغایت ۲۰/۳۰ تماس: ۰۹۹۱۹۴۴۹۵۵۲ پخش زنده از اینیستاگرام: majlesi_lib@
https://www.aparat.com/v/iF1x3 ویدیوی فوق نشست علمی اصول و زبانشناسی شناختی است که در مدرسه عالی انوار طاها در تاریخ 10 بهمن1402 برگزار گردید. خلاصه این نشست به شرح ذیل است: ✅ مباحث زبانی در علم‌اصول در جهت تأسیس کاربردشناسی خاص کشف مراد جدی شارع مطرح شده است. اصولیین برای تکمیل مباحث لغوی و ادبی کاربردشناسی خاصی را تأسیس کردند. ✅ علم اصول یک برنامه پژوهشی روشی است که در مباحث الفاظ به دنبال تعیین روش کشف مراد جدی شارع بوده است. ✅ اگر به جای مباحث در علم اصول، مباحث قرار می‌گرفت با علم اصول متفاوتی رو به رو بودیم. ✅ در معناشناسی شناختی تفکیک میان معناشناسی و کاربردشناسی نفی می‌شود. ✅ معناشناسی شناختی می‌تواند در مباحث مفهوم و نیز در نحوه جمع روایات تأثیر داشته باشد. @hekmatebaleghe شناختی چنانچه خلاصه نویسی فرمودین، استفاده میکنیم.
هدایت شده از نردبان فقاهت
✔️ درس تفسیر آیت الله جوادی آملی ۱۳۹۶/۸/۸ 🔸 خدا فرمود با کفاری که اصلاً هیچ پیمانی نمی‌شناسند مبارزه کنید. نفرمود چون کافرند و دین ندارند! چون می‌شود با کافر بی‌دین ساخت. فرمود: ﴿فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ﴾ چرا؟ چون ﴿إِنَّهُمْ لا أَیْمانَ لَهُمْ﴾ نه «لا إیمان لهم»، نفرمود چون کافرند. ما با خیلی از کفار رابطه عادلانه داریم. فرمود اینها أیمان ندارند، یمین ندارند، کنوانسیون ندارند، برجام ندارند، میثاق بین‌الملل ندارند، امضا نمی‌شناسند. ملتی که امضای خودش را نمی‌شناسند چگونه می‌توانی با او زندگی کنید؟ ﴿فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْکُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَیْمانَ لَهُمْ﴾، نه «لا إیمان لهم» 🔹 این کتاب چقدر شیرین است! ای کاش به ما می‌گفتند هر شب قرآن به سر بکنیم! نگفت حمله کنید، گفت این قدر قوی و قوی و قوی باشید که تا سنگین‌ترین دشمن از شما خشیّت داشته باشند. یعنی آن قدر قوی و غنی و موشکی باش که بیگانه طمع نکند. از شما حتماً باید بترسند. الآن شما مثل سلسله جبال البرز قله دماوند باشید، همین! هیچ کس جرأت نمی‌کند با چهار کلنگ و بیل به جنگ قلّه دماوند بیاید. فرمود شما این گونه باشید، همین! این قدر غنی و قوی باش که بیگانه اصلاً طمع نکند که نسبت به شما بی‌ادبی کند، همین! آن وقت این جز با عقل و هوش و حداقلِ عرضه حاصل نمی‌شود... از این بانک که بیست درصد، سی درصد ربا می‌گیرد، این شدنی نیست! @Nardebane_feghahat
13.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اهمیت تراث حوزوی 🎙 من در افکار ملاصدرا نکات جدید بسیار بسیار عمیقی می‌بینم، حتی این را در بعضی جاها که تخصصی صحبت کردم گفتم. مثلا زمان وجودی؛ گفتم فوق العاده است چیزی که می‌گوید،حتی در هایدگر هم به این صورت گفته نشده! این بستگی دارد که متفکران آینده ی ما تا چه حدی از این مجموعه ی ارثیه ی بسیار قوی بتوانند بهره برداری کنند. برگرفته از بیانات استاد کریم مجتهدی ------------------- 🔹با این وجود منعی به ذهن نمی رسد که برخی در آثار جدید غربی پژوهش کنند اما اما چگونه عمل کنیم که این زحمات وارد سفره ی حوزه شود؟ استاد معظم و محقق سال خورده ای فرمودند باید پژوهش های شما در امتداد تراث قرار گیرد. (بدون حلقه ی وصل نمیشود. بماند که به قول استاد کریم مجتهدی در تراث ما مطالب عمیق و قابل استفاده ای نیز وجود دارد انصافا) اسلامی