eitaa logo
محفل علمی رهپویان
232 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
703 ویدیو
204 فایل
محفل علمی دوستان طلبه (با نگاه نیمه کلان) فقط برای طلاب محترم🙏 مطالبی که قرار داده میشود، همیشه به منزله قبول داشتن نیست؛درحدطرح مساله یا صرفاجهت اطلاع در نظر بگیرید. ادمین : امین و... @amin_1409 @amirh68 @kahfolvara110 @abbasibagher
مشاهده در ایتا
دانلود
ازش غافل نشیم 👌
امام خمینی(ره)در شرح چهل حدیث، ملاصدرا را فخر شیعه معرفی می‌کند و او را چنین لقب می‌دهد: 🔅و جناب محقق فلاسفه و فخر طایفه حقه، صدر المتألهین، رضوان اللّه علیه... 🆔@hekmateislami
هدایت شده از احمدحسین شریفی
پیکر سوخته‌ی شهدای خدمت، نیرویی پایدار برای حرکت پرشتاب خط پیشرفت و عدالت در گام دوم انقلاب شد. حضور بی‌نظیر و شگفت‌انگیز مردم تبریز و قم و تهران در تشییع سیدالشهدای خدمت نشان داد که خواب بازگشت غربگرایان و اشرافیان به عرصه مدیریت کشور تعبیر نخواهد شد. @Ahmadhoseinsharifi 🌹
🟢 کیفیت تاثیر ملاکات در احکام الزامیه : این بحث در جاهای مختلفی در اصول آمده است لکن به صورت مبسوط در هیچ جا بررسی نشده است . میرزای نائینی در تبعیت احکام از مصالح چهار احتمال و مسلک را آورده که ما مقدمه آن را مطرح می کنیم و سپس وارد بحث خواهیم شد : 1)اشاعره قائلند شارع بدون ملاک و مصلحت می تواند حکم را جعل کند 2)مشهور عدلیه قائلند احکام تابع مصالح و مفاسد در متعلقات است 3) احکام تابع مصالح و مفاسدی هستند که در نوع باشد نه در شخص و ظاهرا میرزای نائینی این قول را پذیرفته است . 4) احکام تابع مصالح و مفاسد در خود حکم است به معنای موجبه جزئیه که البته میرزا آن را قبول ندارد . بنابر قول دوم ، معروف در بین السنه فقهاء آن است که احکام الزامیه تابع ملاک ملزم هستند و سوال در این است که مقصود از ملاک ملزم چیست ؟ جهت مشاهده ادامه بحث به کانال شنبه های فقهی مراجعه نمایید.
سرکار خانم دکتر جمیله علم الهدی (همسر شهید رئیسی) خانمی که چند فرزند بزرگ کرده، به درجه ای از علم میرسد که برای برخی آقایونی که سالها مشغول کار علمی اند، آرزوی دست نیافتنی است. باید بررسی کرد و آموخت از پدر و مادرشان که چگونه اینچنین دختری تربیت کرده اند... و باید درخواست کرد از این استاد موفق که به دختران ما بیاموزد چگونه زحمات والدینش را پرثمر کرده است. جهت آشنایی با 46 مقاله ایشان https://ensani.ir/fa/article/author/1950 جهت آشنایی با موفقیت های دیگرشان https://fep.sbu.ac.ir/~g.alamolhoda/articles تحصیلی علوم تربیتی
بررسی وضعیت حقوقی کودک متولد شده از رحم جایگزین با رویکردی بر نظر امام خمینی (س) (مقاله علمی وزارت علوم) نویسنده: مرحوم آسید محمد موسوی بجنوردی - خانم معصومه محمدخانی یکی از کارکردهای نهاد خانواده تولید مثل است و از آنجا که بقای نوع بشر در گرو آن بوده و این مسأله موجب قوام خانواده نیز می گردد، حائز اهمیت است؛ اما عده ای از خانواده ها، به دلیل وجود اختلالات گوناگون، به طور طبیعی قادر به ایفای نقش تولید مثل و فرزندآوری نیستند. پیشرفت های شگرف در فناوری های تولید مثل در سالیان اخیر، توانسته بسیاری را صاحب فرزند یا امیدوار به آینده در انتظار نگه دارد. استفاده از رحم جایگزین یکی از شیوه های نوین باروری و از موارد چالش برانگیز در حیطة درمان های کمک به باروری است. این شیوه از دوجنبه شایسته بررسی است. 1. آیا استفاده از این شیوه از جهت شرعی و حقوقی جایز است یا نه؟ 2. وضعیت و آثار حقوقی آن نظیر نسبت، حرمت نکاح، حضانت و … چگونه است؟ مقاله حاضر درصدد بررسی جنبه اخیر این شیوه می باشد. دانلود مستقیم بررسی نسب کودکان ناشی از تلقیح مصنوعی با رویکردی بر نظر امام خمینی (س)(مقاله علمی وزارت علوم) نویسنده: آسید محمد موسوی بجنوردی - مرضیه جبار زارع "مقاله حاضر درصدد تحقیق مسائل مستحدثه در زمینه نسب کودکان حاصل از تلقیح مصنوعی است و مساله را صرفاً از ناحیه حکم وضعی (ابوت و بنوت) و بدون پرداختن به حکم تکلیفی آن، یعنی جواز یا عدم جواز تلقیح مصنوعی، بررسی می نماید. نگارنده در بررسی تفصیلی این موضوع، ابتدا به معنای لغوی و اصطلاحی نسب و تلقیح مصنوعی می پردازد و در ادامه انواع تلقیح مصنوعی را برمی شمرد و ضمن بررسی آیات و روایات و دیگر ادله، رابطه کودک را با صاحبان نطفه و افراد دیگری که در پیدایش او نقش داشته اند بررسی کرده و نسب آنها را اثبات می کند. نویسنده در پایان نتیجه می گیرد که کودک ملحق به صاحبان نطفه بوده و دارای نسب مشروع می باشد"
image_2024-05-22_18-46-09.png
131.9K
تفکیک تکوینیات از تشریعیات در فقه و اصول با تکیه بر آرای امام خمینی (س) (مقاله علمی وزارت علوم) نویسنده: آسید محمد موسوی بجنوردی -مظاهر نامداری موسی آبادی دانلود
فرصتی برای مشتاقان تربیت در عرصه های مختلف تربیتی زمان ثبت نام تا 15 خرداد معرفی مختصر این مرکزتخصصی 👇 https://eitaa.com/rahpoian/4275
کرسی علمی_ترویجی عصرانه علمی: 🔶 پیش نیازهای فقه مضاف: فقه اخلاق 🔶 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین امیر غنوی دام عزه سوالات مطروحه در جلسه 1. تعریف فقه الاخلاق و رابطه آن با فقه (10 دقیقه) 2. میزان ضرورت پرداختن به فقه الاخلاق(10 دقیقه) 3. ضرورت، میزان و نحوه تحصیل در فقه واصول برای کار در فقه الاخلاق 4.میزان نیاز به دانشهایی چون فلسفه و عرفان در فقه الاخلاق 5. میزان نیاز به فلسفه اخلاق خصوصا در قسمت فرا اخلاق و اخلاق هنجاری برای کار در فقه الاخلاق (فلسفه اخلاق اسلامی و غربی ) 6. میزان نیاز به علوم قرآنی و حدیثی فراتر از برنامه مرسوم حوزه برای کار در فقه الاخلاق 7. میزان نیاز به دانشهایی چون کلام ، تاریخ ، لغت ، تفسیر و دیگر علوم اسلامی برای کار در فقه الاخلاق 8.میزان نیاز به آشنایی با کلمات دانشمندان بزرگ اسلامی (شیعه و سنی)در زمینه اخلاق(بهمراه معرفی منابع) 9.میزان نیاز به آشنایی با کلمات دانشمندان بزرگ غرب در اخلاق (از یونان باستان تا اخلاق کاربردی نوین) بهمراه معرفی منابع دانلود صوت نشست
عصرانه علمی: با توجه به گسترش روزافزون ورود طلاب محترم به عرصه فقه های تخصصی و نظر به ترسیم آینده ای روشن در تحصیل و تحقیق در این عرصه نوین دغدغه ها و سوالاتی پیش روی دانش آموختگان قرار می گیرد: ۱. چه پیش نیازهای علمی_مهارتی برای ورود به عرصه فقه های تخصصی وجود دارد؟ ۲. وضعیت موجود در هر کدام از دانش‌های تخصصی چیست ؟ ۳. کارهای انجام شده دارای چه نقاط قوت و ضعفی هستند؟ ۴. اجراء فقه در ساحات اجرایی رسمی چه لوازم و مقدماتی می طلبد ؟ و.... جهت پاسخ به این سوالات و روشن شدن مسیر دانش آموختگان گرامی گروه عصرانه علمی سلسله نشست‌هایی با موضوعات پیش نیازها، وضعیت شناسی و آسیب شناسی ورود به عرصه فقه مضاف برگزار می کند. حضور در جلسات برای عموم طلاب آزاد است https://eitaa.com/asranehelmi/938 @asranehelmi
هدایت شده از دقایق الحقایق!
🔸چرا آیت‌الله اعرافی ؟! 🔹پاسخ به برخی اشکالات! (1 از 5) دوست عزیزم آقای حسین ایزدی نسبت به کاندیداتوری ریاست جمهوری آقای اعرافی نکاتی فرمودند که بنده نیز فارغ از احتمال حضور ایشان در این مسند، جهت تضارب آراء و تولد حرف صواب و روشن‌شدن برخی ابهامات نکاتی را ناظر به فرمایشات ایشون عرض می‌کنم: 1- فرموده اند: «عرصه عرصه پیچیده‌ای است. تجربه اداره سازمان حوزه، برای اداره کشور کفایت نمی‌کند. یعنی کسی‌که بهترین بوده باشد، الزاماً بهترین مدیر در سطوح عالی حکمرانی هم نیست، چه برسد به بهترین رئیس جمهور! نمونه‌ای از جنس مسائل و پیچیدگی‌های حکمرانی: مسئله اقتصاد، مسئله صنعت، مسئله تعامل با قوا، مسئله سیاست خارجی، مسئله مدیران اجرایی، مسئله فساد و ابعاد آن، مسئله شناخت دستگاه حاکمه، صدها مسئله دیگر، گذشته از بحرانها و اقتضائات آنی و فوری کلان. جناب اعرافی همه تجربیات خود را در حوزه داشته‌اند. مدیریت 3 مرکز آموزشی و پرورشی حوزوی که البته در سبک مدیریت و موفقیت در همان‌ها هم امکان سخن بسیار است. اما برفرض فقدان هرگونه مشکل مدیریتی، ایشان نهایتاً می‌تواند گزینه مناسبی برای وزارت علوم باشد، نه ریاست‌جمهوری!» پاسخ: عرصه پیچیده حکمرانی قرار نیست توسط یک نفر سامان پیدا کند! که اگر اینطور بود تقریباً هیچ‌یک از رؤسای جمهور قبلی و نیز هیچ‌یک از کاندیداهای احتمالی مطرح، در مواجهه با این حکمرانی پیچیده قابل طرح نیستند! آنچه از همه شاخص‌ها مهم‌تر است؛ رئیس‌جمهور بایستی شخصیتی دارای اندیشه انقلابی، ولایت‌مدار و پیرو خطوط اساسی نظام و منویات رهبری باشد و در موضوعات تخصصی و پیچیده حکمرانی، با راهبری عرصه‌های گوناگون، «اندیشه اسلامی» و «نیروی انسانی متعهد متخصص» را به‌کار گیرد و از لحاظ این شاخص‌ها آیت‌الله اعرافی نه بخاطر اینکه بهترین مدیر حوزه بوده و تجربه اداره سازمان حوزه را داشته است بلکه بخاطر واجدیت شاخص‌های مذکور برای عرصه پیچیده حکمرانی توانمند به‌نظر می‌رسد. حل مسائل کلان نظام از قبیل اقتصاد، صنعت، سیاست خارجی و... تنها در سایه تبعیت از اوامر رهبری و پیگیری جهت‌گیری‌های کلان نظام قابل سامان است، و در پیچیدگی‌های حکمرانی بایستی عقلانیت جمعی و نخبگانی با قید اسلامی محوریت حل مسائل را به‌دست گیرد و شخصی مانند آیت‌الله اعرافی در شکل‌دهی کانون‌های عقلانیت اسلامی و انقلابی در عرصه‌ها و موضوعات کلان و پیچیده حکمرانی توانمندتر از سایر گزینه‌ها می‌باشند. البته بهترین مدیر حوزه‌های علمیه بودن، مدیریت نهادهای گوناگون حوزوی و... سر جای خود ارزش افزوده بر اندیشه و رویکرد انقلابی و ولایی و توانمندی راهبری ایشان است و صرفاً این سوابق را دلیل تام و اندوخته کافی بر حل مسائل پیچیده حکمرانی نمی‌دانیم. @abdollahimahdi ادامه 👇