eitaa logo
راه روشن
78 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
971 ویدیو
37 فایل
اهداف و مباحث این کانال: آشنایی و تبیین جریانات فکری، سیاسی، مباحث تاریخ اسلام، تاریخ تحلیلی سیره و زندگانی معصومین(ع)، اخبار روز منطقه وجهان، ویژه طلاب خواهر و فعالین عرصه فرهنگی از میان دانشگاهیان، دبیران، مربیان عرصه فرهنگی ادمین: @Yaskabood10
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5913727095334241713.mp3
10.07M
•°🌱 🎼 واحد | جوونی من فدا جوون امام رضا 🎙 حاج امیر کرمانشاهی 🌙 شهادت امام جواد (ع) 🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🇮🇷 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
▪️▪️▪️▪️▪️ باسمه تعالی سلام و درود بر همراهان گرامی ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت نهمین اختر تابناک آسمان امامت حضرت باب المراد امام جواد علیه آلاف السلام به استحضار می رساند پژوهش های فوق حاصل تحقیق وپژوهش گروه علمی وابسته به کانال روشن است. باشیم . امام رضا (علیه السلام) «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا،» فَقُلْتُ لَهُ: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» قالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا 🇮🇷 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇👇👇
🍃🍃🍃 🍃🍃 🍃 📌انقلابیّونِ مثبت؛ انقلابیّونِ منفی ✅ با نگاهی به تاریخ انقلاب می‌توان «دوگونه انقلابی» را از هم تفکیک کرد: «از اوّلِ انقلاب دوگونه انقلابی داشتیم و انقلابیّون ما دو گونه نقش ایفا کردند. بعضی از انقلابیّون، بودند؛ بعضی از انقلابیّون هم بودند. در اوایل انقلاب، انقلابىِ منفی به آن انقلابی‌ای میگفتیم که از میدان کار و تلاش و حرکت، آن‌جایی که دردسری داشت، میکشید. انقلابی بود، اما انقلابىِ وجاهت‌طلب و راحت‌خواه... یک عدّه هم انقلابىِ بودند. حاضر بودند آبرویشان را هم خرج کنند. آن‌جایی که فکر میکردند وجودشان میتواند کمکی بکند، با همه وجود حاضر بودند... ، خودش را از کار کنار میگیرد؛ اما اگر یک وقت کاری هم به دستش افتاد، مثل آدمهایی که هیچ کاری در دستشان نیست، حالت منفی‌بافی و شکل اپوزیسیون به خودش میگیرد؛ کأنّه در هیچ کاری مسؤولیت ندارد! حتّی اگر هیچکاره هم باشد، خودش را مسؤولترین افراد میداند و وارد میدان میشود» ۱۳۷۹/۱۲/۰۹ «انقلابی مثبت» انسانی است که با #«مسئولیت‌پذیری» اهل «کار و تلاش و حرکتِ امیدوارانه» است و از «یأس و منفی‌بافی» به‌دور است. در این نگاه انقلابیگریِ حقیقی، همراه کردن نقد و اعتراض و مطالبه‌گری با ارائه‌ی راه‌حل و کار ایجابی است: «در اسلام هم نهی از منکر با امر به معروف همراه است، نهی از منکر همان اعتراض است، امر به معروف یعنی ارائه‌ی راه حل... بنابراین مطالبه‌گری را حتماً با ارائه‌ی راه حل همراه کنید.» ۱۳۹۹/۰۲/۲۸ ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
🍃🍃🍃 🍃🍃 🍃 ✅انقلابیگریِ واقعی اینهاست... در یک نگاه کلان «انقلاب تمام نمیشود، انقلاب استمرار دارد، انقلاب ادامه دارد، انقلاب نمیشود. یک صیرورتی وجود دارد؛ یعنی شدن، شدنِ دائم، تحوّل دائمی؛ در مسیر انقلاب یک صیرورت دائمی‌ای وجود دارد که این صیرورت دائمی، بتدریج آن آرزوهای بزرگ را، آن ارزشهای والا را، آن آرمانها را در جامعه تحقّق میبخشد.» ۱۳۹۷/۰۳/۰۷ در مسیر این سیرِ تکاملی، عرصه‌های گوناگون و متنوعی برای و فعالیت‌هایِ ایجابی سازنده «در بستر نظام اسلامی» وجود دارد. به‌عنوان مثال فعالیت در زمینه‌ی یک حرکت انقلابی است: «شعار جهش تولید به معنای واقعی کلمه یک شعار به تمام معنا انقلابی است... اگر بدرستی در کشور اتّفاق بیفتد هم تأثیرات عمیق اقتصادی در کشور و هم علاوه‌ی بر آنها موجب اعتماد به نفْس ملّی میشود، موجب رضایتمندی عمومی مردم میشود، تضمین‌کننده‌ی امنیّت ملّی میشود.» ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ یا در عرصه‌ای دیگر «فعّالیّتهایی که در مورد فضای سبز و درخت و گیاه و محیط ‌زیست و جنگل و بقیّه‌ی [این امور] انجام میگیرد، فعّالیّتهای دینی است، فعّالیّتهای انقلابی است.» ۱۳۹۹/۱۲/۱۵ در نمونه‌ای دیگر اقداماتی از جنس «کمک مومنانه» و «مواسات» حرکت‌هایی انقلابی است: «این اطعامهای محرّم را هم که در آن ایّام بعضی از هیئات، بعضی از مردم که توانایی‌هایی دارند و نذری و اطعام و مانند اینها درست میکنند، میشود به این شکل کمک مؤمنانه به خانواده‌ها انجام داد. انقلابیگریِ به معنای واقعی کلمه اینها است؛ اینها جزو مسائل قطعی انقلابیگری است.» ۱۳۹۹/۰۵ ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
🍃🍃🍃 🍃🍃 🍃 📌علاج مشکلات کشور ✅امروز کشور درگیر مشکلات مختلفی به‌خصوص در زمینه‌ی و مردم است. راه‌حل غلبه بر مشکلات همین تفکر و روحیه و است: «اگر می‌خواهیم مشکلات این کشور حل بشود، اگر می‌خواهیم این کشور عزّت پیدا کند، رفاه پیدا کند، کشوری بشود که از لحاظ پیشرفت‌های مادّی و معنوی و اخلاقی و فرهنگی الگو بشود، باید راه انقلاب را ادامه بدهیم؛ انقلاب، راه علاج منحصر این کشور بود و هست و در آینده هم خواهد بود.» ۱۳۹۵/۸/۲۶ و تجربه هم به‌روشنی نشان داده که: «هرجا به انقلاب تکیه کردیم، به تکیه کردیم، پیش رفتیم؛ هرجا از ارزشها کوتاه آمدیم، انقلاب را ندیده گرفتیم، از این گوشه‌اش زدیم، از آن گوشه‌اش زدیم... ماندیم.» ۱۳۹۵/۴/۰۵ 💠بر همین اساس است که « کشور، حزب‌اللهی و جوان مؤمن است که میتواند کشور را از راه‌های دشوار عبور بدهد.» ۱۳۹۹/۰۲/۲۸ و برای بهبود اوضاع و حل مشکلات به انقلابی نیاز داریم: «با عملکرد اُتوکشیده نمیشود کار کرد؛ با این همه مسائل اساسی‌ای که در کشور وجود دارد، یک و انقلابی لازم است.» ۱۴۰۰/۰۱/۰۱ ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
26.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم | بیانات استاد احمد عابدی درباره شهادت امام جواد علیه السلام 💠 جوانترین امام 💠 دوران محنت و تفتیش عقاید سختی های دوران امام محمدتقی علیه السلام 💠 سئوال یحیی بن اکثم و پاسخ امام جواد علیه السلام به بیش از سی هزار مسأله در یک مجلس 💠 آرزوی لقاءالله توسط امام 🇮🇷🏴 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
4_6001449264029371396.mp3
11.92M
يا جواد الائمه ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
صلوات بر جواد الائمه (صلوات حججه طاهره) ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
💡پویش مردمی کاهش مصرف برق 🌀 هر ایرانی در کاهش مصرف برق مسئول است: 1⃣ حذف لامپ های پرمصرف و خاموشی لامپ های اضافی. 2⃣ درساعت پیک ۱۲ تا ۱۸ از لوازم پرمصرف استفاده نکنیم! 3⃣ درجه کولر را روی ۲۴ بگذاریم و دور آن را کم کنیم. 4⃣ لامپ اضافه آپارتمان، مغازه راخاموش کنیم و... 🌟شما هم در این پویش شرکت کنید و تعداد لامپ اضافه و غیرضروری ای که امروز خاموش کردید رو ثبت کنید👏👇 https://b2n.ir/Save1804 🔰 در انتشار حداکثری این پویش همراه با سه هشتگ زیر سهیم باشیم: 🇮🇷 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
ا◾️◾️◾️🏴 ا◾️◾️🏴 ا◾️🏴 ا🏴 (علیه السلام) ✍️ حضرت مولانا امام محمد بن علی الجواد (علیهما السلام) فرمودند: ▪️ «إِنَّ مَنْ تَكَفَّلَ بِأَيْتَامِ آلِ مُحَمَّدٍ الْمُنْقَطِعِينَ عَنْ إِمَامِهِمْ، الْمُتَحَيِّرِينَ فِي جَهْلِهِمْ، الْأُسَرَاءِ فِي أَيْدِي شَيَاطِينِهِمْ، وَ فِي أَيْدِي النَّوَاصِبِ مِنْ أَعْدَائِنَا، فَاسْتَنْقَذَهُمْ مِنْهُمْ، وَ أَخْرَجَهُمْ مِنْ حَيْرَتِهِمْ، وَ قَهَرَ الشَّيَاطِينَ بِرَدِّ وَسَاوِسِهِمْ وَ قَهَرَ النَّاصِبِينَ بِحُجَجِ رَبِّهِمْ، وَ دَلِيلِ أَئِمَّتِهِمْ، لَيُفَضَّلُونَ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى عَلَى الْعَابِدِ- بِأَفْضَلِ الْمَوَاقِعِ بِأَكْثَرَ مِنْ فَضْلِ السَّمَاءِ عَلَى الْأَرْضِ، وَ الْعَرْشِ وَ الْكُرْسِيِّ وَ الْحُجُبِ عَلَى السَّمَاءِ وَ فَضْلُهُمْ عَلَى هَذَا الْعَابِدِ كَفَضْلِ الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ عَلَى أَخْفَى كَوْكَبٍ فِي السَّمَاءِ»؛ ▪️ آنکه سرپرستی یتیمان آل محمد (ضعفای در علم نورانی) را که از امام خود دورافتاده، در نادانی خویش سرگرادن مانده و در دستان شیاطین و دشمنان اهل بیت گرفتار آمده اند، به عهده گیرد و آنها را از دشمنان رهایی بخشد و از حیرت و جهالت خارج سازد و وسوسه های شیاطین را از آنها دور کند، و با دلایل پروردگارشان و برهانهای امامانشان دشمنان اهل بیت را مقهور سازد تا عهد خدا بر بندگانش را به بهترین شکل حفظ نماید، برتری چنین شخصی بر سایر مردم از برتری آسمان بر زمین، و برتری عرش و کرسی و حجابها بر آسمان بیشتر است، و او بر دیگر بندگان خدا فضیلت دارد همچنانکه ماه شب چهارده بر کوچکترین ستاره آسمان فضیلت دارد. 📓 الاحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي)، ج ۱، ص ۱۷ 🏴 ◾️🏴 ◾️◾️🏴 ◾️◾️◾️🏴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
از امشب بین نماز مغرب و عشا به مدت ده شب بخوانیم🙏 🇮🇷 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
👇👇👇
🍃🍃🍃 🍃🍃 🍃 🌺 در تبیین حق و باطل سنگین است 🔹سخنرانی حجت‌الاسلام دکتر ناصر رفیعی در مراسم عزاداری ایام شهادت حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله‌علیها با حضور رهبر انقلاب با موضوع تبیین مسئله تشخیص حق و باطل و همچنین حق‌طلبی حضرت زهرا(سلام‌الله علیها): 🔸حضرت امام خمینی رحمه‌الله‌علیه می‌فرمایند: در میان فضایل حضرت زهرا سلام‌اللّه‌علیها، فضیلتی برتر از این سراغ ندارم که برای همه‌ی انبیاء پیش آمده باشد و برای برخی از انبیاء و اولیاء پیش آمده است و آن رفت‌وآمد جبرئیل به‌مدت ۷۵ روز بعد از رحلت پیامبر به محضر حضرت زهرا سلام‌اللّه‌علیها است. 🔹حضرت امام می‌فرمایند: بین روح اعظم جبرئیل و روح آن کسی که جبرئیل در حضورش می‌‌آید باید تناسب باشد. 🔸 قرآن هم می‌فرماید: «وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِکَةُ یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِین.» بنابراین، باید تناسبی بین روح فرد و ملائکه باشد. 🔹وقتی جبرئیل خدمت حضرت زهرا سلام‌اللّه‌علیها می‌آمد، سه مأموریت داشت: اوّل، به حضرت زهرا سلام‌اللّه‌علیها تسلیت می‌گفت. دوم، گزارش جامعی از حضور پیغمبر در عالم برزخ می‌داد؛ چون فاطمه طاقت دوری از پدر را نداشت و باید بداند پدرش کجاست. سوم که بسیار مهم است، چشم‌اندازی از حوادث و وقایعی که برای فرزندان حضرت زهرا پیش می‌آمد را به ایشان خبر می‌داد. بعد از رحلت پیامبر، مأموریت جبرئیل تمام شده بود، ولی برای انجام این مأموریت به خدمت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها می‌آمد. خیلی مقام بالایی است. 🔸پیغمبر در بسیاری از شئون، حضرت زهرا سلام‌اللّه‌علیها را مساوی با خود قرار دادند و فرمودند اگر کسی به فاطمه درود بفرستد، به من درود فرستاده است و اگر کسی قبر مخفی او را زیارت کند، گویا مرا زیارت کرده است. ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝ 🍃 🍃🍃 🍃🍃🍃
🍃🍃🍃 🍃🍃 🍃 🌸مکلف بودن زن و مرد به دفاع از حق 🔸حضرت زهرا ۹۵ روز یا ۷۵ روز کمتر یا بیشتر، تمام انرژی و حیاتش را صرف دفاع از حق کرد. دفاع از حق، زن و مرد ندارد و جهاد نیست که بگوییم مال مرد است. ✅ سه نکته در این‌باره عرض می‌کنم؛ نکته‌ی اوّل که مهم است، اینکه حق چیست؟ حق یک امر واقعی، ثابت و حقیقی است. قرآن در سوره‌ی رعد، آیه‌ی ۱۷ می‌فرماید: وقتی سیل می‌آید، رویش کف است. سیل واقعی است، ولی کفش غیرواقعی است. کف باطل است و اثری ندارد و به درد نمی‌خورد و آب، حقیقی است. ، یعنی درست و و ، یعنی پندار، و غیرواقعی؛ امّا برای تشخیص معیار می‌خواهد. 🔹بین خدا و اله‌های دروغین که مردم می‌پرستیدند، اینجا معیار درستی عقل است که می‌گوید چیزی که انسان می‌سازد، خدا نیست؛ چون انسان می‌سازد و از او کوچک‌تر است. پس، در حوزه‌ی توحید، حق، می‌شود. این حرف هم غلط است که کسی بگوید همه‌ی باورها در عالم حق است. سه خدایی با یک خدایی که حق نمی‌شود. بت با خدا می‌تواند حق باشد؟ انکار پیامبر با پذیرش پیامبر می‌تواند حق باشد؟ حق نمی‌تواند تکثر داشته باشد. حق است. وقتی خدا حق شد، سخن و فعل و همه‌ی آنچه که انجام می‌دهد حق است. 🔸ما باید بدانیم حق چیست. معیار ما مسلمانان برای تشخیص حق، ، ، و است. 🔹 ابی‌ثابت می‌گوید من در جنگ جمل دچار شک‌وتردید شدم که حق با چه کسی است، ولی علی را یاری کردم. جنگ که تمام شد، به‌خاطر اینکه هنوز ذهنم مشغول بود که اشتباه کردم یا نکردم، نزد ام‌ سلمه همسر پیغمبر رفتم و به او گفتم من در جنگ جمل دچار چنین تردیدی شدم و شما جواب من را بده. ام سلمه به او گفت خیالت راحت باشد، چراکه با گوش‌هایم از پیغمبر شنیدم که ایشان فرمود: «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ یَدُورُ حَیْثُمَا دَار»؛ خب معلوم است که حق با علی است، علی که با باطل نیست، ولی علی یک معیار برای حق است. هر کجا رفت، حق هم به‌دنبالش است و شک نکن. اصلاً حق بر محور امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌چرخد. ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝ 🍃 🍃🍃 🍃🍃🍃
🍃🍃🍃 🍃🍃 🍃 📌انواع مواضع در مقابل حق مواضع انسان‌ها در مقابل حق است: 🔹 عده‌ای ؛ یعنی وقتی به آن‌ها می‌گویی این حق است، می‌پذیرند و توجیه نمی‌کنند و حق را اعلام می‌کنند. در روایت داریم کسانی که حق برایشان ثابت شد و می‌پذیرند، زیر سایه‌ی عرش خدا هستند. 🔸دسته‌ی دوم، . می‌دانند حق است و حق را می‌شناسد، ولی در مقابل آن موضع می‌گیرند. نعمان‌بن‌حارث نزد پیغمبر آمد و گفت اگر انتخاب حضرت علی علیه‌السلام از طرف خدا بوده که حق است، من طاقت ندارم و سنگی از آسمان بیاید تا بمیرم و نبینم که امیرالمؤمنین علیه‌السلام جانشین شما شده است. با اینکه می‌دانست حق است، ولی عناد و ستیز داشت. خیلی از جریان‌ها در کشور می‌دانند حق و باطل چیست و موضعشان اشتباه است، امّا مانع از ابراز حق می‌شوند. 🔹دسته‌ی سوم، . ستیز نمی‌کنند، ولی کتمان می‌کنند. از حق می‌گریزند و فرار می‌کنند. امیرالمؤمنین علیه‌السلام بعد از ۲۵ سال که رئیس حکومت شدند، در میدان رهبه‌ی کوفه، داستان غدیر را مطرح کردند تا ببینند نسلی که عوض نشده، من کنت مولاه یادشان است یا نه. انس‌بن‌مالک جلو نشسته بود و حضرت از او پرسید آیا تو غدیر را به‌یاد نداری؟ گفت آقا حافظه‌ام ضعیف‌شده و یادم رفته است. انس‌بن‌مالک در واقعه‌ی غدیر ۱۸ سالش بود و از غدیر هم ۲۵ سال می‌گذشت، مگر می‌شود آدمی در سن ۴۳ سالگی حافظه‌اش ضعیف شود؟ دروغ گفت. امیرالمؤمنین علیه‌السلام هم فرمودند: «کَتَمَ هَذِهِ الشَّهَادَةَ وَ هُوَ یَعْرِفُهَا فَلا تُخْرِجْهُ مِنَ الدُّنْیَا حَتَّى تَجْعَلَ به آیة یعرف بها»؛ خدایا آن‌هایی که علی را می‌شناسند و دارند کتمان می‌کنند، از این دنیا نبر تا به بیماری و آفت مبتلا شوند. 🔸دسته چهارم هم . قرآن به این دسته افراد هشدار می‌دهد و می‌فرماید: «وَلَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَتَکْتُمُوا الْحَقَّ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُون»؛ آن‌قدر فیلم بازی می‌کنند تا بگویند معنای کلمه این نیست. توجیه و توجیه‌گر خیلی بدتر از حق‌ستیز و حق‌گریز است. ✅امّا اصل بحث، است. دفاع از حق زن و مرد و کوچک و بزرگ ندارد. هرکسی تشخیص داد باید از حق دفاع کند. قرآن در آیه ۴۰ سوره حج می‌فرماید: «لَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِیَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ یُذْکَرُ فِیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثِیرا»؛ اگر دفاع نباشد، فکر نکنید مسجد از بین نمی‌رود، بلکه هرکجا که نام خداست از بین می‌رود. مدافع حق خداست: «إِنَّ اللَّهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذِینَ آمَنُوا»، ولی طبق فرمایش آیت‌اللّه مصباح رحمه‌الله‌علیه، مجرای تحقق اراده‌ی الهی بندگان‌اند. خدا که روی زمین نمی‌آید شمشیر دست بگیرد و دفاع کند. دفاع از حق هم هزینه دارد و زن و مرد ندارد. ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝ 🍃 🍃🍃 🍃🍃🍃