eitaa logo
راه روشن
78 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
971 ویدیو
37 فایل
اهداف و مباحث این کانال: آشنایی و تبیین جریانات فکری، سیاسی، مباحث تاریخ اسلام، تاریخ تحلیلی سیره و زندگانی معصومین(ع)، اخبار روز منطقه وجهان، ویژه طلاب خواهر و فعالین عرصه فرهنگی از میان دانشگاهیان، دبیران، مربیان عرصه فرهنگی ادمین: @Yaskabood10
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 ۲۱ تیر؛ سالروز قیام خونین مسجد گوهرشاد و روز ملی عفاف و حجاب گرامی باد... 🇮🇷 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
⚜✨⚜✨⚜✨⚜ ✨صلی الله علیک یا اباالحسن یا مولای یا امیرالمؤمنین یا حیدر ✨اللّهُمَّ صَلِّ عَلي فاطِمَة وَ أمها و اَبيها وَ بَعْلِها وَ بَنيها وَ سِرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فيها بِعَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ ✨مولاتی یا فاطمة اغيثيني✨ ✍الحمدلله رب العالمین مفتخر هستیم، از حلول ماه ذی الحجه تا آخر این ماه شریف، به معرفی حضرت امیر عالم از لسان مبارکشان در قالب اناهایی که در معرفی ذات وجودشان، در خطبات اکسیر و گرانمایه ای همچون: 💫 خطبة الافتخار💫 خطبة التطنجية💫 خطبة مفاتيح الغيب‏💫 خطبه طارق بن شهاب💫 خطبة النورانیة💫 خطبة البيان‏ و ... میپردازیم. ✍من جمله این خطبات، خطبه شریف مفاخره، از لسان مبارک امیرالمومنین و حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیهما) می باشد، که الحمدلله امسال، توفیق این مهم را داریم که 👈به معرفی و بیان و شرح اناهای ام عالم امکان، فاطمه زهرا( سلام الله علیها) که در خطبه مفاخره وجود مقدسشان را در کنار اناهای زوج عظیم الشان خویش، حضرت امیر عالم معرفی فرمودند، بپردازیم. ⚜✨⚜✨⚜✨⚜ 🇮🇷 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
4_6005601243274152116.pdf
280K
🗂 فایلpdf متن خطبه مفاخره بهمراه بررسی سندی خطبه شریف
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚜قَالَ سَيِّدُنَا وَ مَولَانَا الإِمَامُ عَلِيُّ بنُ أبِي طَالِبٍ عليه السّلام:  ✨« أنَا وَلَدُ فَاطِمَهَ ذَاتِ التُّقَىَ!» « من پسر فاطمه [بنت اسد] صاحب تقوا و پرهيزگاری هستم.»   ⚜قَالَت سَيِّدُتنَا وَ مَولَاتنَا فَاطِمَةُ(عليها السّلام): ✨«وَ أنَا ابنَهُ خَدِيجَهُ الكُبرَى!» «و من دختر خديجه كبری هستم.» 🇮🇷 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 🎙 حجت‌الاسلام‌والمسلمین عالم زاده توری 👈 با موضوع: ⏱ دوشنبه، ۲۱تیر ۱۴۰۰، ساعت ۱۹ پخش:🔻 hawzahnews.com/service/live پخش در ایتا:🔻 http://yun.ir/hawzahnews?eitaafly ✅ به بپیوندید:🔻 https://eitaa.com/nedaye_tahzib
⁉️ رسیدگی به "حجاب" مهم‌تر است یا "اختلاس" 🔻 حجت‌الاسلام‌والمسلمین بیاتی، مدیر مؤسسه طهورا در گفتگو با حوزه: ◻️ در منطق به این نوع سوالات، پرسش های مغالطه گفته می‌شود و در خود سوال، غلط وجود دارد. مسئول باید هم اقتصاد را درست کند؛ هم فرهنگ را درست کند؛ هم معیشت را درست کند؛ هم قوانین را اجرا کند؛ هم جلوی دزدی ها را بگیرد و ... این موضوع، یک غلط رائج است و در همان اتاق های فکر دوستان آن طرف آبی درآمده است و بطلان این جمله خیلی واضح است؛ این دو مسئله اصلا روبروی هم نیستند که بخواهیم یکی را انتخاب کنیم. پرداختن به هر دو مسئله مهم است و باید برای هر دو فکری کرد. 🔳 حجاب در BBC ،VOA و ... ما یک تحقیقی را در شبکه BBC، VOA و ... انجام داده و متوجه شدیم پرکاربردترین و پربرنامه‌ترین مسئله در برنامه‌های تحلیلی، نشست‌ها و ... در این شبکه‌ها، همین موضوع بوده است تا این مسئله را جا بیندازند که مسئله حجاب، شخصی است و متأسفانه موفق بودند و ما بسیار ضعیف عمل کردیم. ◻️ اجتماعی بودن و فردی نبودن حجاب آنقدر روشن است که حتی برای کسانی که حجاب را رعایت نمی کنند نیز این مسئله روشن است. اما امکان دارد آنقدر این مسئله را تکرار کنند که برای افراد واقعا به این نتیجه برسند که لباس خودم است و خودم باید تصمیم بگیرم. ◻️ حجاب در آیات ۵۳ و ۵۹ سوره احزاب و ۳۱ سوره نور آمده است و دقیقا به موضوع پوشش پرداخته است و اگر بخواهیم به آیات عفاف بپردازیم، آیات بسیاری در این زمینه در قرآن کریم وجود دارد. ◻️ برای حجاب وجود دارد و مسئول هم مشخص است؛ اما به نظر بنده، اول علمیه در بحث طراحی، کنشگری و مطالبه گری باید ورود داشته باشد و بعد از آن مابقی دستگاه ها مسئولند. ◻️ دماسنج عفاف است و با نگاه به حجاب، می توانیم به وضعیت عفاف جامعه پی ببریم. حجاب، قدبلندترین نماد عفاف است. اگر کسی گفت عفاف مهم است و حجاب مهم نیست، او شیطان است. ◻️ مسئله عفاف، مسئله ای فوق العاده مهم و زیرساختی است و ممکن نیست که انسان متعبد پیدا کنیم که عفیف نباشد. ◻️ امروز امید در دلها زنده است و به دلیل حضور شخصیتی که به مسئله حجاب اعتقاد دارد، امید فراوانی داریم. بنده در سال ۱۳۹۱ با آقای رئیسی جلسه‌ای دوساعته پیرامون موضوع حجاب و عفاف داشتم و ایشان واقعا در این قضیه دغدغه جدی دارند و شاهد دغدغه ایشان بودم. ◻️ما نیاز به یک فضای مجازی پرقدرت، ارزان و البته پاک داریم؛ ◻️ ما مردم را به حضور در مجبور کردیم و متأسفانه شاهد بی عفتی برخی از فرزندان شده ایم؛ ما در موضوع کرونا ضربات سنگینی در حوزه مسائل جنسی خورده ایم؛ کودکان و نوجوانان ما با دریایی از سؤال و تجربه مواجه شده‌اند و شهوت در او رشد کرده است. ◻️ شهوت جامعه را می‌بلعد؛ ما مشکل پیردخترها و پیرپسرها را داشته‌ایم که سرجای خود است؛ ۵ میلیون هم در وقت ازدواج هستند که آن هم سرجای خود است و موج جدید، همین نوجوانان ما هستند که ضربات سنگینی در مسائل جنسی خورده اند. بیشتر بخوانید: https://hawzahnews.com/xbf55 @HawzahNews |حوزه‌نیوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎤 روایت حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی از ازدواج و میزان مهریه خود و فرزندانش ‌‌ ‌‌ 📆 انتشار به مناسبت روز ازدواج حضرت زهرا _سلام‌الله‌علیها_ و حضرت امیرالمومنین علی _علیه‌السلام_ و روز ازدواج 🇮🇷 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
به مناسبت ازدواج حضرت زهرا سلام الله علیه و امام علی علیه السلام می خوام کانالو گل بارون کنم❤️ 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🇮🇷 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
✅ حادثه مسجد گوهرشاد در 21 تير سال 1315 در اعتراض به قانون كشف حجاب رخ داد. طرح كشف حجاب و حصر آيت الله سيد حسين قمي از علل اصلي تحصن مردم در اين مسجد بود كه با سخنراني شيخ محمد تقي بهلول آغاز و به در گيري عمال رضاخان با مردم و به خاك و خون كشيدن آنان منجر شد. عبرتها و آموزه هاي برگرفته از اين واقعه، متضمن گراميداشت ياد و خاطره شهداي فاجعه مسجد گوهرشاد و همه شهداي مسير عفاف و پاكدامني است. از اين رو، اين ايام به هفته «عفاف و حجاب» نامگذاري شده است. 🔻به مناسبت گرامی‌داشت هفته عفاف و حجاب پژوهشکده زن و خانواده آثار خود در دو بخش مکتوب و چند‌رسانه‌ای در قالب کتاب، نشریه و صوت عرضه می‌نماید. 🔗 برای دریافت محتوا به آدرس shop.wrc.ir مراجعه فرمایید.
✅ یکی از ادله الزام حجاب، وجوب امر به معروف و نهی از منکر است 🔻 آیت‌الله علی‌اکبر سیفی مازندرانی در درس خارج مسائل مستحدثه: 🔹 یکی از ادله الزام حجاب، وجوب امر به معروف و نهی از منکر است. صغرای مساله، ترک حجاب و برهنگی از منکرات است و ستر مواضع بدن زن از واجبات شرع است، این صغری از ادله حجاب استفاده می‌شود. 🔹 قرآن فلسفه حجاب را این‌گونه بیان می‌کند: «أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ» یکی از راه‌های سیاه شدن دل و تحریک شهوات، نگاه و نظر است، لذا اسلام خیلی تأکید بر جلوگیری از نگاه و نظر حرام و مسموم فرموده است. 🔹 کبرای مساله، «واجب است از هر منکری نهی شود و به هر معروفی امر شود.» امر به معروف و نهی از منکر واجب بسیار مهمی است که آیات قرآن بر آن تأکید کرده است. واجب(کفایی) است که در جامعه اسلامی عده‌ای «من به الکفایه» متکفل امر به معروف و نهی از منکر شوند وگرنه به این واجب عمل نشده است. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23740 🇮🇷
👇👇👇
🍃🍃🍃 🍃🍃 🍃 ☆ ادامه مبحث رسالت خواص در تبیین حق و باطل☆ ✅چند معیار برای تشخیص حق و باطل 📌چند جمله از نهج‌البلاغه راجع به حق و باطل عرض کنم که یکی از مهم‌ترین منابع روشنگر حق و باطل، نهج‌البلاغه است. 🔹 امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۲۶۲ نهج‌البلاغه به حارث‌بن‌حوط که در جمل دچار تردید شده بود، می‌فرمایند: «إِنَّکَ لَمْ تَعْرِفِ الْحَقَّ فَتَعْرِفَ مَنْ أَتَاهُ، وَلَمْ تَعْرَفِ الْبَاطِلَ فَتَعْرِفَ مَنْ أَتَاهُ»؛ مشکل تو این است که اصلاً حق و باطل را نمی‌شناسی و نمی‌دانی حق و باطل چیست و طبعاً نمی‌توانی اهلش را بشناسی. اگر فرق آب و سراب؛ فرق سیاهی و سپیدی؛ فرق وجود و عدم و فرق حقیقت و پندار را بدانی، هیچ‌گاه دچار تردید نمی‌شوی. کمااینکه عمار و مالک اشتر دچار تردید نشدند. 🔸در خطبه‌ی۵۰ نهج‌البلاغه هم حضرت به نکته‌ی بسیار دقیقی اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: و باطل همیشه شفاف نیست؛ یعنی سیاه و سفید نیست و گاهی است. لایه‌ای از باطل که تاریک است، بر چهره‌ی سپید حق می‌نشیند و شخص را در انتخاب دچار مشکل می‌کند. همیشه مثل و نیست؛ حتی در همان توحید و شرک هم گاهی اهل باطل به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که موحدین را هم به می‌اندازند. 🔹قرآن در این‌باره می‌فرماید: بسیاری از مؤمنین گاهی دچار شرک‌اند. لایه‌های تاریکی از باطل قاطی سپیدی حق می‌شوند و آن سپیدی را به تبدیل می‌کنند. دشمن هم همیشه از گرده‌ی این‌ها استفاده می‌کند و ابزاری برای . اینجا رسالت‌ها سنگین می‌شود و پررنگ می‌شود. 🔸حذیفه‌بن‌یمان از اصحاب پیغمبر بود و خیلی در تشخیص حق و باطل قوی بود. کسی بود که می‌گفتند اگر در تشییع جنازه‌ای شرکت نکند، آن تشییع جنازه خلوت می‌شد؛ چون خودش می‌گفت من را خوب می‌شناسم. 🔹 از ایشان سؤال کردند که شما چه بود. گفت من هروقت خدمت پیغمبر می‌رسیدم، شماها از خیر سؤال می‌کردید و من از شر سؤال می‌کردم. لذا، من و را خوب می‌شناسم. به تعبیر امروزی آسیب‌شناس خوبی بود. 🔸وقتی امیرالمؤمنین علیه‌السلام به حکومت رسید، ایشان استاندار مدائن بود. امام حسن علیه‌السلام و عمار به مدائن آمدند تا از مردم بیعت بگیرند. آقای حذیفه مریض بود و در بستر بیماری افتاده بود. ظاهراً‌ هم چهل روز بعد از پذیرش مسئولیت از امیرالمؤمنین از دنیا رفت. حالش خب نبود که با پای خودش راه برود. به همین خاطر گفت زیر بغل‌های من را بگیرید و نزد امام حسن علیه‌السلام و عمار ببرید. وقتی نزد آن‌ها آمد، گفت ایها الناس بایعوا امیرالمؤمنین حقاً؛ با امیرالمؤمنین واقعی بیعت کنید. بعد از این توصیه، وقتی به خانه رفت، یک نفر از او پرسید تو امروز جمله‌ای گفتی که شاید کسی دقت نکرد، ولی من تأمل کردم. چرا گفتی بایعوا امیرالمؤمنین حقاً؛ گفت این اشاره به همان حدیثی داشت که پیغمبر فرمود: «علی مع الحق و الحق مع علی.» 🔹 این ماجرا و ماجراهای دیگر، به ما نشان می‌دهد که در داستان دفاع از حق، باید با ، با و با برخورد کرد، نه با یا . ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝ 🍃 🍃🍃 🍃🍃🍃
🍃🍃🍃 🍃🍃 🍃 ✅ شش گام حضرت زهرا (س) در دفاع از حق 🔸 گام نخست، است که حضرت آمدند و با عموم مردم حرف زدند. ابن طیفور ۲۰۴-۲۸۰ ه.ق، کتابی به نام «بلاغات النساء» دارد. او هم‌عصر ائمه بود و شیعه هم نیست. او در این کتاب، خطبه‌های خانم‌های قرن اوّل، دوم و سوم را جمع‌آوری کرده است. 🔹 اوّلین خطبه‌اش، خطبه‌ی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در مسجد است. این خطبه برخلاف اینکه به نام‌گرفته، و دفاع از امیرالمؤمنین علیه‌السلام است. بهانه‌اش قضیه‌ی فدک است و بخشی از خطابه‌ی ایشان است. 🔸دومین خطبه‌ای که ابن طیفور از حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها نقل می‌کند، خطبه‌ی ایشان در و انصار است. خیلی خطبه‌ی زیبایی است و موضوعش در ولایت است. وقتی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در اثر ضربه به بستر بیماری افتادند، زنان مهاجر و انصار به عیادتشان آمدند و گفتند: «کیفَ اَصْبَحتِ مِنْ عِلَّتِک یا ابنه رَسُولِ اللّه؟»؛ حالتان چطور است؟ فرمودند به حال من چه کار دارید، بروید از مرد‌هایتان بپرسید و بگویید دختر پیغمبر گفت: «اَفَمَنْ یهدی اِلَی الحَقِّ اَنْ یتَّبَعَ اَمْ مَنْ لا یهِدِّی اِلاَّاَنْ یهْدی فَما لکم کیفَ تَحْکمُونَا»؛ آن‌که مهدی است، می‌تواند هادی هم باشد. آن‌که هدایت شده و مردم را به هدایت دعوت می‌کند، از او باید پیروی بشود. بروید به مردانتان بگویید: «اسْتَبْدَلُوا وَاللَّهِ الذَّنَابَی بِالْقَوَادِمِ وَ الْعَجُزَ بِالْکاهِل»؛ پرنده‌ی اسلام دو بالش علی است، ولی شما آن را قیچی کردید. حالا می‌خواهید این پرنده با پر کوچکش پرواز کند. پر اصلی‌اش را قیچی کردید و بال را از جای اصلی‌اش برداشتید. حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در این خطابه‌ی عمومی از حق کردند. ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝ 🍃 🍃🍃 🍃🍃🍃
🍃🍃🍃 🍃🍃 🍃 ✅گام دوم، گفت‌وگوی چهره‌به‌چهره بود که خیلی مؤثر است. حضرت با ام سلمه و افراد دیگر در آن ایام گفت‌وگو داشتند. کتاب «کفایة الاثر فی النص علی الائمة الاثنی عشر»، اثر علی خزاز قمی در قرن پنجم است که یک کتاب کلامی است. ایشان در مقدمه‌ی کتاب می‌گوید من این کتاب را برای این نوشتم که در موضوع بعضی‌ها دچار تردیدند و تصمیم گرفتم در این اثر به روایات و مباحث پیرامون امامت بپردازم. 🔹ایشان در این کتاب از محمودبن‌لبید نقل می‌کند که او می‌گوید من داشتم از کنار قبر حمزه‌ی سیدالشهدا رد می‌شدم که دیدم صدای گریه می‌آید. رفتم جلو و دیدم دختر پیامبر با بچه‌هایش دارد گریه می‌کند. به ایشان گفتم بانوی بزرگوار چرا پدر شما داستان جانشین پس از خودش را تمام و قطعی نکرد؟ حضرت فرمودند: «هَلْ تَرَک اَبی یوْمَ غَدیرِ خُمٍّ لاَِحَدٍ عُذْرا»؛ آیا پدرم بعد از عذری برای کسی باقی گذاشت؟ «وَاعَجَبَاه! أنْسِیتُم یَوْمَ غَدِیر خُم»؛ شما غدیر خم را فراموش کردید. 🔸 او می‌گوید به حضرت گفتم اجازه می‌دهید حرفی که در دلم است را بگویم؟ حضرت فرمود بگو. گفتم چرا علی نمی‌آید وسط میدان از خودش دفاع کند و غدیر و منزلتش را مطرح کند؟ 🔹حضرت فرمود: «مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ، اذ تُوْتی وَ لَا تَأْتِی»؛ مثل است و باید به سراغش رفت، خودش سراغ شما نمی‌آید؛ یعنی در تشکیل و اداره‌ی جامعه و حکومت باید به رفت. ببینید امام را غیرخدا تعیین نمی‌کند، امّا با مردم است. ۲۵۰ سال ائمه‌ی ما از صحنه‌‌ی اداره‌ی رسمی جامعه کنار گذاشته شدند. ۲۵۰ سال از عظیم امامان معصوم ما استفاده نشد. 🔸حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه می‌فرمایند: «امّا وَاللّهِ، لَوْ تَرَکُوا الْحَقَّ عَلی اهْلِهِ وَ اتَّبَعُوا عِتْرَهَ نَبیّه، لَمّا اخْتَلَفَ فِی اللّهِ اثْنان»؛ به خدا قسم اگر حق را از جایش برنداشته بودند و می‌گذاشتند در جای خودش بماند و طبق آنکه خدا دستور داده عمل بشود، در توحید مردم اختلاف نمی‌کردند. در امامت است. قرآن می‌فرماید شما مردم را به خدا دعوت می‌کنید و ما مسیریم. ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝ 🍃 🍃🍃 🍃🍃🍃
🇮🇷 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
19.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ببخشید جماعت غربگرا ،سلبریتی . بازیکنان و بازیگران عاشق انگلیس حرفی برای حوادث پس از بازی انگلیس و ایتالیا و نژادپرستی و افتضاحات بریتانیای کبیر ندارن⁉️‼ ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌫✨🌫✨🌫✨ 🌫✨🌫✨ 🌫✨ 🔳قالَتْ مولاتنا فَاطِمَة الزهراء (سلام الله علیها) : ✨وَ أَنَا مِنْ بَحْرِ عِلْمِي يَغْتَرِفُونَ و من آن کسی هستم که دیگران از دریای علم من (به اندازه کف دست آب برداشته و) نصیب می برند 📗الفضائل لابن شاذان القمي صص ۸۰ تا ۸۲ ▫️▫️▫️ ✅یکی از مناقب حضرت خاتون صدیقه کبری فاطمه الزهراء (علیها السلام) که در فراز فوق از خطبه مفاخره بیان گردیده، اشاره دارد به علم نامنتهای ایشان. منقبتی که با آیات زیر که در مقام بیان و توصیف «پایان ناپذیر بودن کلمات الله» هستند،‌ در ارتباط است: ✨قلْ لَوْ كانَ الْبَحْرُ مِداداً لِكَلِماتِ رَبِّي لَنَفِدَ الْبَحْرُ قَبْلَ أَنْ تَنْفَدَ كَلِماتُ رَبِّي وَ لَوْ جِئْنا بِمِثْلِهِ مَدَدا (سوره کهف، ‌آیه ۱۰۹) ✨و لَوْ أَنَّ ما فِي الْأَرْضِ مِنْ شَجَرَةٍ أَقْلامٌ وَ الْبَحْرُ يَمُدُّهُ مِنْ بَعْدِهِ سَبْعَةُ أَبْحُرٍ ما نَفِدَتْ كَلِماتُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزيزٌ حَكيم‏ (سوره لقمان، آیه ۲۷) ☑️این دو کریمه طبق کلام نورانی حضرت امام حسن العسکری (علیه السلام) اشاره دارد به‌ علم حضرت قرآن و معانی یعنی بواطن: هَذَا عِلْمُ الْقُرْآنِ وَ مَعَانِيه.‏ 📔التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام ؛ ص١١ ◀️علم ذات اقدس اله، بر دو نوع است: ➖علم مبذول ➖علم مکنون (که به آن مخزون، مکفوف و یا موقوف نیز اطلاق می شود). 📔بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم ؛ ج‏١ ؛ ص۱۰۹ 🖌علم مبذول، علمی است که به قدر و قضاء رسیده و در لیلة‌القدر هر سال بر قلب حضرت صاحب الامر و امام هر زمان نازل میشود. این علم از علم حضرت قرآن و بواطن آن است. اما خداوند عزوجل ،‌ علمی مکنون نیز دارد که نزد او در أم الکتاب محفوظ و موقوف است: مشیت و بداء (یا همان محو و اثبات) از علم مکنون و موقوف نزد ذات اقدس حق می باشد. ⏪چنانکه حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) فرمودند: ➖آن علمی که در نزد خداوند عزوجل موقوف است، امری است که برای او در آن مشیت است ➖اما آن علمی که قدر و قضاء شده باشد،‌ آن علمی است که به رسول خدا (صلی الله علیه و اله) داده می شود و سپس به ما اهل بیت می رسد [ به عبارت دیگر در لیلة‌القدر بر ما نازل می شود]. 📗بحار الأنوار ج‏۴، ص: ١١٠ و در روایت دیگر فرمودند: ➖هر آنچه از علم مبذول است را ما اهل بیت به آن آگاه هستیم و می دانیم؛ ➖اما مکفوف، آن علمی است که در امّ الکتاب محفوظ است ،‌ آن هنگام که خارج شود، نافذ شده و جاری می گردد. 📗بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم ؛ ج١ ؛ ص١٠٩ 📗بحار الأنوار ؛ ج٢۶ ؛ ص١۶۴ ✅به عبارت دیگر، آنچه در لیلة القدر نازل می شود،‌ از علم القرآن و بواطن آن است (علم مبذول است که در شب قدر قضاء و قدر شده و نازل می شود)؛ اما مشیت و بداء در آن وجود دارد که آن از علم مکنون و موقوف نزد ذات اقدس اله به شمار می رود که بر اساس «أم الکتاب» مقدّر می گردد. بدین معنا که أم الکتاب سرچشمه و منشأ علم القرآن است و آنچه که در امّ الکتاب مشیت و یا بداء شود، علم القرآن مطابق آن تأویل می یابد. ✨يمْحُوا اللَّهُ ما يَشاءُ وَ يُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْكِتاب 📗سوره مبارکه رعد، آيه ۳۹ 📌یکی از شئون ذاتی حضرت صدیقه کبری فاطمة الزهراء (علیها السلام)، «أم الکتاب» است؛ یعنی ایشان «صاحبة التأویل» هستند و امور بر اساس شاء سینه ایشان مقدر گردیده و قضاء و قدر می گردند. خداوند عزوجل آنچه را که حضرت صاحبة التأويل (علیها السلام) مشیت نمایند، به قدر و قضاء می رسانند و لذا علم مکنون اشاره به «علم حضرت أم الکتاب، أم الائمه و أم ابیها فاطمة الزهراء (علیها السلام)» دارد. چنانکه در فراز دیگری از خطبه مفاخره تصریح فرمودند: أنا صاحبة التأویل. 📗عوالم العلوم و المعارف، ج۱۱،ص۹۰ 📗الفضائل لابن شاذان القمي ،صص۸۰ تا ۸۲ 🖋بدین دلیل در فراز محط بحث بیان فرمودند: أَنَا مِنْ بَحْرِ عِلْمِي يَغْتَرِفُونَ. 🌫✨ 🌫✨🌫✨ 🌫✨🌫✨🌫✨ 🇮🇷 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝