eitaa logo
راه روشن
76 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
971 ویدیو
37 فایل
اهداف و مباحث این کانال: آشنایی و تبیین جریانات فکری، سیاسی، مباحث تاریخ اسلام، تاریخ تحلیلی سیره و زندگانی معصومین(ع)، اخبار روز منطقه وجهان، ویژه طلاب خواهر و فعالین عرصه فرهنگی از میان دانشگاهیان، دبیران، مربیان عرصه فرهنگی ادمین: @Yaskabood10
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶🔶تشخیص شخصی امام حسن علیه السلام در برخورد با معاویه چه بود؟ جنگ یا صلح؟ استاد رحیم پور ازغدی
شب جمعه است دلم کرب‌وبلا می‌خواهد در حرم حال مناجات و بکا می‌خواهد حال و احوال دلم خوب نمی‌باشد چون خفقان دارد و از عشق هوا می‌خواهد 🌷الْسَلاٰمُ عَلَيْكَ يَا أباعَبْدِاللهِ الحُسَین
5.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
السلام علیک یا اباعبدالله ▪️آه از دوری... 🏴 لبیک یا حسین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا❁﷽❁ا ⚜️ دین مأثور ⚜️ یکی از القاب حضرت بقیة الله الأعظم فی السماوات و الأرضین (أرواحنا فداه) «دین مأثور» است (۱). چنانچه در فرازهایی از زیارت حضرتشان می خوانیم: «السَّلامُ عَلَی الدِّینِ الْمَأْثُورِ وَالْکِتابِ الْمَسْطُورِ ...» (۲) «سلامُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ وَتَحِیاتُهُ وَصَلَواتُهُ عَلی مَوْلای صاحِبِ الزَّمانِ صاحِبِ الضِّیاءِ وَالنُّورِ وَالدِّینِ الْمَأْثُورِ ...» (۳) «مأثور» اسم مفعول از "أثر" به معنای باقیمانده و حاصل از شیء و نیز «ما وَرِثَ الخلفُ عن السلف» آمده است (۴). در اصطلاح علم حدیث و درايه، به حديث، «اثر» اطلاق شده (۵)، زیرا کلامی است که خلف آن را از سلف (معصومین علیهم السلام) نقل کرده است. لذا «حدیث مأثور» را سخنی گفته اند که خلف آنرا از سلف (معصوم) نقل کرده؛ «ينقله خلفا عن سلف» (۶). یا «تفسیر مأثور» را تفسیر حضرت قرآن مبتنی بر احادیث‌ اهل بیت (علیهم السلام) معنی کرده (۷)، و نیز «دعای مأثور» را دعای منقول از معصوم تعریف کرده اند (۸). پس اینکه خلف صالح و باقیمانده الهی، حضرت مولانا بقیة الله الاعظم و بقیة الانبیاء و الأخیار (ارواحنا فداه) دین مأثور است؛ یعنی ایشان همان دین واحد و اثر معهود الهی است که از ساحت اقدس او به ودیعه گذاشته شده و از معصومی به معصوم دیگر منتقل شده تا توسط وارث الانبیاء و الاوصیاء لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّه‏ محقق شود. ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) اوصاف المهدى (عج)، ص ۶۰ (۲) بحارالانوار، ج ۹۹، ص ۱۰۱ (۳) همان، ج ۹۹، ص ۸۳ (۴) مجمع البحرين، ج‏ ۳، ص ۱۹۸؛ فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام، ج‏۱، ص ۲۳۱ (۵) فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام، ج‏۱، ص ۲۳۱ و ۲۳۲ (۶) مجمع البحرين، ج ۳، ص ۱۹۹؛ معجم المصطلحات و الالفاظ الفقهية، ج‏ ۱، ص ۵۷ (۷) مبادى و اصطلاحات اصول فقه، ص ۱۱۷ (۸) اصطلاحات فقهى، ص ۴۵۷ ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
☑️ مکتب بانوی بقیع ▪️ قسمت یازدهم ▫️ شاخصه های مکتب بانوی بقیع (۷) «... أشهد ... انَّکِ اَحسَنتِ الکفالةَ و ادّیتِ الامانةَ الکبری فی حفظِ ودیعتی الزهراء البتول علیها السلام، السّبطین الحسن و الحسین ... موثرةً هواهُم و حبُّهم علی اولادِکِ السُّعداء ... و فدائِکِ باولادکِ الاَربَعةِ لِسَیِّدِ الشُّهداء علیه السلام» 📓 فرازهایی از زیارت بانوی بقیع حضرت ام البنین (سلام الله علیها)
ا🕋🕋🕋 ا🕋🔳 ا🕋 ا❁﷽❁ا «النَّبِيُّ أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ»؛ (۱) پیغمبر و اهل البیت علیهم السلام اولی و سزاوارتر به مؤمنین از خود آنها است. ┅═✧۞ شاخصه های مکتب بانوی بقیع (۷) ۞✧═┅ ✍️ یکی دیگر از شاخصه های مکتب بانوی بقیع، تقدم اراده، وجود و جان مولا بر اراده، وجود و جان خویش است. تأمل در سیره حضرت ام البنین (عليها السلام) و نحوه ارتباط ایشان با با امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) و صاحبة البیت حضرت صدیقه (سلام‌الله‌علیها) و فرندانشان مبیّن معنای كامل «أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» است که با جان خویش و اولاد عزیزشان این امر را به منصه ظهور رساندند تا جایی که مکتب فدایی شدن برای اباعبدالله الحسين (علیه‌السّلام) را بنیان نهادند. 📜 پس از بیان این مقدمه، در ذیل به ذکر مصادیقی از این مهم می پردازیم: ▪️ حضرت ام البنین (عليها السلام) از زمانیکه قدم در بیت امیرالمؤمنین علی (علیه‌السّلام) گذاشتند، حفظ حرمت و جان موالیانش را بر حفظ حرمت و جان خود و فرزندانشان مقدم دانستند. هنگامیکه ایشان به عنوان زوجه حضرت علی (علیه السلام) وارد منزل مولا شدند به فرزندان آن حضرت چنین عرض ارادت نمودند: «سادتی، أنا هنا خادمة عندکم جئت لخدمتکم، فهل تقبلونی بهذا الشرط ... و إلا فإنّی راجعة إلی داری»؛ (۲) ای سرورانم! من اینجا نزد شما خدمتکاری هستم که آمده ام تا خدمتگزاری کنم، پس آیا مرا به این شرط می پذیرید؟ که اگر نپذیرید من به خانه خود باز می گردم. و حسنین (علیهما السلام) و حضرت زینب کبری (سلام الله علیها) در پاسخ فرمودند: «أنت عزیزة کریمة و هذا بیتک»؛ (۳) شما عزیز و بزرگوار هستید و این خانه هم متعلق به شماست. ▪️«السلام علیکِ یا اُمَّ البُدور السَّواطع یا فاطمة بنت حِزام الکِلابیه المُکَنّاة باُمِّ البنین و رحمة الله و برکاته». (۴) مصداق دیگر در این شاخصه، فدا کردن نام خویش بود؛ بانویی که خود را كنيز حضرت فاطمه و اولاد او (علیهم السلام) معرفي مي كند، نام و خويشتن خویش را فدای نام حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیها) مي گرداند. بیان مطلب اینکه: وقتی حضرت ام البنین (علیها السلام) در بیت امیرالمومنین علی (علیه السلام) مستقر شدند، چون متوجه شدند که فرزندان حضرت زهرا (سلام الله علیها) با شنیدن نام مبارک «فاطمه» به یاد مادر افتاده و غمگین می شوند، از امام درخواست کردند که ایشان را اینگونه صدا نزنند، لذا امیرالمؤمنین علی (علیه‌ السّلام) ایشان را «ام‌ البنین» خواندند. بانوی بقیع با گذشتن از نام خویش نشان دادند که در مقابل اسم مقدس سیدة نساء العالمین حضرت فاطمة الزهراء (سلام‌ الله‌ علیها) برای خود هويتي قائل نیستند و این امر همانا اولين قدم فدایی شدن خانم ام البنین (عليها السلام) برای صاحب این بیت، حضرت فاطمة الزهراء (سلام‌ الله‌ علیها) بود . 🕋 🕋🔳 🕋🕋🕋 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
ا🕋🕋🕋 ا🕋🔳 ا🕋 ▪️ «وآزرتِ الامام علی بن ابیطالب علیه السلام فی المِحَنِ و الشَدائِد و المصائِبِ و کنتِ فی قِمّة الطاعة و الوفاء». (۵) مؤازرت یا حمایت و مواسات همیشگی حضرت ام البنين (عليها السلام) با امیرالمومنین علی (علیه السلام) در سختی ها و مصیبتها یکی دیگر از مصادیق این بحث است. ایشان در طاعت ولي الله هميشه قائم و در وفاي به عهد خويش هميشه استوار بودند. این همان سنت حسنه ای بود که ایشان در بیت مولایشان به احسن وجه بجای آوردند و به اولاد خويش نیز تعلیم دادند. لذا فرزندانشان همواره از كودكي و نوجواني با صلابت و شجاعت حامي پدرشان اميرالمومنين (علیه‌السّلام) بودند. چنانچه نقل شده است: در یکی از روزهای صفین جوانی که نقاب بر چهره داشت تا شناخته نشود به میدان آمد و عده‌ای از پهلوانان لشکر معاویه لعین را به هلاکت رساند، سپاه معاویه ملعون با مشاهده‌ این شجاعت توان خود را برای آمدن به میدان نبرد از کف داد، جوان پس از فراغت از جنگ به اردوگاه لشکر اسلام بازگشت، امیرالمؤمنین (علیه‌السّلام) نقاب از چهره‌ او برداشت، همه دیدند که او قمر بنی‌هاشم (علیه السلام) است. ▪️ «و انَّکِ اَحسَنتِ الکفالةَ و ادّیتِ الامانةَ الکبری فی حفظِ ودیعتی الزهراء البتول علیها السلام، السّبطین الحسن و الحسین ... موثرةً هواهُم و حبُّهم علی اولادِکِ السُّعداء ... و فدائِکِ باولادکِ الاَربَعةِ لِسَیِّدِ الشُّهداء علیه السلام». (۶) کفالت ودایع و امانات کبرای حضرت زهرا (سلام الله علیها) یعنی حسنین (علیهما السلام) به أحسن شکل توسط أمینة الله حضرت ام البنین (علیها السلام)، مصداق دیگر موضوعِ مورد بحث است. ایشان حسنین (علیهما السلام) را سید و مولا و امام خویش می خواند و به فرزندان خود نیز چنین تعلیم داده بود که در مباحث گذشته شواهدی از آن نقل گردید. نمونه دیگر آن، کلام آن بانو هنگام وداع با فرزندانشان و با حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) است که در آن نخست فرزندان خود را به فدایی شدن در راه امام حسین (علیه السلام) امر کردند و سپس به ساحت مقدس امام چنین عرضه داشتند: «بأبی أنت وأمی یا أبا عبد اللّه! أستودعک اللّه یا نور عینی یا سیدی وإمامی، یا حسین!» سپس آنقدر گریستند که کلامشان قطع شد و امام حسین (علیه السلام) چنین فرمودند: «جزاک اللّه عنا خیر الجزاء یا أمّاه، فقد کنتِ لنا أُمَّا بارة، و داعیة مخلصة». (۷) همانطور که در ادامه فراز زیارت آن حضرت (علیها السلام) آمده است، أحسن شکل حفظ این ودایع و امانات کبری حضرت صدیقه کبری (سلام الله علیها)، ترجیح و تقدم آن حضرات بر خود و فرزندانشان است که ایشان این مهم را با بذل جان خویش و اولادشان محقق می کنند. پس چون ام البنين عزيزة الزهراء (علیهما السلام) حل و فدايي وجود مبارك خانم فاطمه الزهرا (سلام‌الله‌علیها) گرديده، از قامتش نور فاطمة (عليها السلام) در بيت علي (علیه السلام) مي درخشد و لذا مي تواند كفيل اولاد فاطمه (سلام الله علیها) باشد و امانت كبراي الهي را با بذل جان خويش و اولادش حفاظت كند. و لذا ایشان مقتدا و پيشواي صاحبان ايمان براي حلّ و فدايي شدن در وجود حضرت فاطمة الزهراء (علیها السلام) می شود؛ «فَسِرتَ قُدوَةً لِلمومنات الصالحات لِاَنَّکَ کریمة الخلائق تقیةٌ، زکیه» (۸) و عباسشان (علیه السلام) مقتداي خلق در فدايي شدن برای حضرت أبی عبدالله الحسين (علیه السلام) می شود. ا┄┅═✧❁ منابع ❁✧═┅┄ا ۱) سوره مبارکه الاحزاب، آیه شریفه ۶. ۲) العباس ابن علی (علیهما السلام) بطل الحق و الحریة، ج۱، ص۹. ۳) العباس ابن علی (علیهما السلام) بطل الحق و الحریة، ج۱، ص۹. ۴) زیارت حضرت ام البنین (سلام الله علیها). ۵) زیارت حضرت ام البنین (سلام الله علیها). ۶) زیارت حضرت ام البنین (سلام الله علیها). ۷) المجالس الشجیة فی سیرة ام البنین التقیة، ص ۱۰۰. ۸) زیارت حضرت ام البنین (سلام الله علیها). 🕋 🕋🔳 🕋🕋🕋 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝