🕋📜🕋📜🕋
📜
🕋
#ماه_مبارک_رمضان
#معرفت_حضرت_قرآن (۴)
☑️ نزول دفعی حضرت قرآن
«إِنَّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْر»؛
همانا ما قرآن کریم را در شب قدر به صورت دفعتا نازل کردیم.
﴿سوره مبارکه قدر، آیه ۱﴾
ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا
✍️ نکته دومی که در تبیین إنزال حضرت قرآن بیان شد، نزول آن به سبب «لیلۀ مبارکۀ قدر» بود که شأنی از شئون حضرت أمّ الکتاب، صاحبة التأویل سیدتنا و مولاتنا فاطمة الزهرا (سلام الله علیها) می باشد.
▪️ یکی از مؤیدات این مطلب، صحیحه ای از امام صادق (علیه السلام) در تفسیر معنای لیلة القدر بود. و در این بحث به مؤیدات دیگر اشاره خواهیم کرد.
▪️ از امام کاظم (علیه السلام) در نیز روایت شده که فرمودند:
«و أَمَّا اللَّيْلَةُ فَفَاطِمَةُ علیها السلام، و أَمَّا قَوْلُهُ فِيها يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ يَقُولُ يَخْرُجُ مِنْهَا خَيْرٌ كَثِيرٌ» (۱)؛ ️
منظور از لیله مبارکه که ظرف نزول آیات است، حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) است و منظور از لیله ای که در آن کلّ امر حکیم نازل می گردد، حضرت کوثر فاطمه زهراء (سلام الله علیها ) است که کلّ خیر کثیر از او نشأت می گیرد.
▪️ مؤید دیگر بر این مطلب آیه ۵۰ سوره مبارکه انبیاء است که می فرماید:
«و هذا ذِكْرٌ مُبارَكٌ أَنْزَلْناهُ أَ فَأَنْتُمْ لَهُ مُنْكِرُون». إنزالِ ذکر مبارک اشاره به نزول دفعی حضرت قرآن به سبب حضرت أم الکتاب دارد، زیرا مبارک که ذیل کریمه به خیر کثیر تفسیر شده، همان حضرت کوثر می باشد (۲).
به این ترتیب در آیه مبارکه به نزول دفعی قرآن اشاره شده که به سبب وجود مقدس کوثر عالَم بر قلب مبارک حضرت رسول (صلی الله علیه و الله و سلم) نازل شد، اما شما از آنجا که کوثر فاطمی را نمی شناسید، «لاّن الخلق فطموا عن معرفتها»، این امر را انکار می کنید.
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱) الكافي، ج١، ص۴٧٩؛ تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص۵۵۵
(۲) تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب ؛ ج٨ ؛ ص۴٢٣
🕋
📜٤/١
🕋📜🕋📜🕋
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷
#قرن_حماسه
#قرن_حماسه
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
🕋📜🕋📜🕋
📜
🕋
#ماه_مبارک_رمضان
#معرفت_حضرت_قرآن (۴)
▪️ در أخبار دیگر، از ظرف نزول دفعی حضرت قرآن به «بیت المعمور» تعبیر شده است: «إنَّهُ نَزَلَ جُمْلَةً وَاحِدَةً فِي شَهْرِ رَمَضَانَ إِلَى الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ، ثُمَّ نَزَلَ مِنَ الْبَيْتِ الْمَعْمُورِ إِلَى النَّبِيِّ (صلی الله علیه و اله و سلم)» (۱).
بیت المعمور نیز شأنی از شئون حضرت صدیقه اطهر (سلام الله علیها) می باشد، همان طور که آن حضرت در یکی از فرازهای خطبه مبارکه مفاخره به این منقبت شان اشاره فرمودند که «أنا البیت المعمور» (۲).
▪️ و اما دلیل دیگر در اثبات این مطلب، «صاحبة التأویل» بودن آن حضرت است.
یکی از القاب مقدس آن حضرت که در فراز دیگری از خطبه مبارکه مفاخره به آن اشاره شده، عبارتست از: «أَنَا صَاحِبَةُ التَّأْوِيل».
در تبیین فراز اخیر باید به این مطلب توجه داشت که تأویل، علم به بطون حضرت قرآن عظیم و بعبارت دیگر همان بسیط و ذات علم می باشد.
چنانچه امام صادق (علیه السلام) در تعریف لفظ مذکور فرمودند:
«ظَهْرُهُ تَنْزِيلُهُ وَ بَطْنُهُ تَأْوِيلُهُ مِنْهُ مَا قَدْ مَضَى وَ مِنْهُ مَا لَمْ يَكُنْ يَجْرِي كَمَا يَجْرِي الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ» (۳)؛
ظاهر آیات قرآن کریم، تنزیل است و باطن آن، تأویل می باشد که تأویل برخی از امور محقق شده و تأویل برخی هنوز محقق نشده است، اما این تأویل و محقق شدن بطون آیات، همچون جریان خورشید و ماه جاری است.
بنابراین این لقب مبارک، مؤید دیگری در تکمیل این مطلب است که حقیقت لیلة القدر، وجود مقدس حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) می باشد.
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱) الكافي ج٢، ص ۶٢٩
(۲) الفضائل لابن شاذان القمي (خطبه مفاخره)، ص۸۰ الی ۸۲
(۳) بصائر الدرجات في فضائل آل محمد، ج۱، ص۱۹۶
🕋
📜٤/٢
🕋📜🕋📜🕋
@rahroshaan
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️
✨
⚜️
#انسی_با_حضرت_قرآن
#آیات_منتخب_جزء_۴
✨بسم الله الرّحمن الرّحیم
✨فيهِ آيَاتٌ بَيِّنَاتٌ مَّقَامُ ابراهيم وَ مَن دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا وَ لِلّهِ علَي النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاع اِلَيْهِ سَبِيلاً وَ مَن كَفَرَ فَاِنَّ الله غَنِيٌّ عنِ الْعالَمِينَ
✨در آن نشانه هايي روشن است (از جمله) مقام ابراهيم است و هر كه در آن درآيد در امان است و براي خدا، حج آن خانه بر عهده مردم است و هر که کفر ورزد، یقینا خداوند از جهانیان بی نیاز است.
📗سوره مبارکه آل عمران آیه ۹۷
💠 امام صادق (عليه السلام) درباره آیه شریفه:
✨ «وَمَن دَخَلَهُ كَانَ آمِنًا» فرمودند:
آیه درباره قائم اهل بيت (عجل الله تعالي فرجه الشريف) مي باشد.
✨هركس با او بيعت كند و همراه او داخل شود و با او دست بيعت بدهد و در زمره ی يارانش در آيد، در امان خواهد بود.
📗 علل الشرائع، ج ۱، ص ۱۱۱، باب ٨۱، ح ۵
البرهان ج ٢ ص ۶۰٨
✨
⚜️
✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️
✨
⚜️
#انسی_با_حضرت_قرآن
#آیات_منتخب_جزء_۴
✨بسم الله الرّحمن الرّحیم
⚜️ یوْمَ تَبْیَضُّ وُجُوهٌ وَتَسْوَدُّ وُجُوهٌ فَأَمَّا الَّذِینَ اسْوَدَّتْ وُجُوهُهُمْ أَکْفَرْتُم بَعدَ إِیمَانِکُمْ فَذُوقُواْ الْعذَابَ بِمَا کُنْتُمْ تَکْفُرُونَ
✨(در آن) روزی که چهرههایی سپید و چهرههایی سیاه گردد، اما سیاه رویان (به آنان گویند) آیا بعد از ایمانتان کفر ورزیدید؟ پس به سزای آن که کفر میورزیدید (این) عذاب را بچشید
📗سوره مبارکه آل عمران آیه ۱۰۶
💠علی بن ابراهیم از ابوذر که رحمت خدا بر او باد، نقل کرده است که وقتی آیه «یَوْمَ تَبْیَضُّ وُجُوهٌ وَتَسْوَدُّ وُجُوهٌ» نازل شد، رسول خدا(صلی الله علیه و آله )فرمود:
🔹 روز قیامت، امت من در زیر پنج پرچم بر من وارد میشوند. یک پرچم به دست گوساله این امّت(اولی (لعنه الله علیه)) است؛ از آنها میپرسم پس از من با ثقلین چه کردید؟
میگویند آن بزرگتر را تحریف کردیم و آن را پشت سرمان انداختیم و با آن کوچکتر، دشمنی و عداوت کردیم و به او ظلم نمودیم‼️ و من میگویم: به جهنم داخل شوید در حالی که تشنه تشنه هستید و چهره هایتان سیاه است.
🔹سپس پرچمی که به دست سامریِ این امّت(دومی(لعنه الله علیه)) است، بر من وارد میشود. به آنها میگویم: پس از من با ثقلین چه کردید؟ میگویند: آن بزرگ تر را نافرمانی و سرپیچی کردیم و رهایش کردیم، اما آن کوچکتر را خوار گردانیدیم و نابودش کردیم و هر کار زشتی که بود، با او کردیم‼️. میگویم: پس به آتش جهنم داخل شوید، در حالی که تشنه تشنه هستید و چهره هایتان سیاه شده است.
🔹سپس گروهی که پرچم آنان به دست فرعونِ این امّت(سومی(لعنة الله عليه)) است، بر من وارد میشوند. به آنها میگویم: پس از من با ثقلین چه کردید؟ میگویند: آن بزرگتر را تحریف کردیم و پاره اش کردیم و با او مخالفت ورزیدیم، اما با آن کوچکتر، دشمنی ورزیدیم و با آن جنگیدیم.‼️پس میگویم: به آتش جهنّم وارد شوید، در حالی که تشنه تشنه هستید و چهره هایتان سیاه شده است.
🔹 سپس گروهی که پرچم آنها به دست مردی از خوارج است و همه خوارج با او هستند، بر من وارد میشوند. از آنها میپرسم پس از من با ثقلین چه کردید؟ میگویند: آن بزرگتر را پاره کردیم و از آن برائت جستیم و اما آن کوچکتر، با او جنگیدیم و او را کشتیم.‼️ من میگویم: به آتش جهنم وارد شوید، تشنه تشنه و با چهرههای سیاه شده.
سپس رسول خدا(صلی الله علیه و آله)این آیه را تلاوت نمودند.
📗 سوره آل عمران، آیه۱۰۶
تفسیر قمی، ج ۱، ص ۱۱۷.
✨
⚜️
✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
🔻ادامه مبحث:
روحانیت؛ از اتحاد و ائتلاف تا تحول و دگرگونی جریانی جناحی
🔹جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی
دوران هشـت سـاله سـازندگی و عبـرت آمـوزی آن، جمعـی از نیروهـای ایثارگـران که سـابقه حضور و خدمـت در #دفـاع_مقـدس و جهـاد سـازندگی داشـتند را بـر آن داشـت کـه جمعیـت ایثارگـران انقلاب اسـلامی را در سـال ۱۳۷۵ تشـکیل دهنـد. موسسـان ایـن #حـزب از همـان ابتـدا چنـد اصـل را بـه عنـوان مزیـت تشـکل خویـش بـر شـمردند: اول آنکـه ایـن حـزب همـواره لیسـت مسـتقل ارائـه می دهـد، دوم، تـلاش بـرای همگرایـی نیروهـای سیاسـی درون نظـام فـارغ از گرایـش مصطلـح چـپ و راسـت، سـوم، #گفتمـان سـازی، نظریـه پـردازی و ارائـه تحلیـل هـای نـو و بدیـع را کـه کمتـر سـابقه داشـت را بایـد از جملـه ویژگـی هـای جمعیـت ایثارگـران برشـمرد.
🔸در مرامنامـه ایـن #حـزب تـلاش در جهـت اسـتقرار و گسـترش دیـن اسـلام و شـکل گیـری یـک جامعـه نمونـه اسـلامی بـر پایـه اندیشـه ای امـام خمینـی و آیـت الله خامنـه ای، فراهـم سـاختن مرکـزی بـرای جـذب، سـازماندهی و آمـوزش نیروهـای جـوان، تـاش در جهـت احیـای توسـعه و اسـتقرار تمـدن بـزرگ اسـلامی و تـلاش در جهـت توسـعه فرهنـگ، امر بـه معـروف و نهـی از منکر و بسـط نظـارت بـر فعالیـت مسـئولین دولتـی را از جملـه اهـداف هفـت گانـه جمعیـت باید بر شـمرد.
🔹حمایـت از ناطـق نـوری در انتخابـات ریاسـت جمهوری هفتـم، فعالیـت در جهت مقابله بـا رخدادهای مربـوط بـه ۱۸ تیـر ۷۸ و، تـلاش بـرای همسـو سـازی تشـکل هـا و احـزاب انقلابـی، حمایـت از احمد توکلـی در دور هشـتم ریاسـت جمهـوری، حمایـت از قالیبـاف در مرحلـه اول و حمایـت از احمـدی نـژاد در دور دوم انتخابـات ریاسـت جمهـوری نهـم از جملـه مهمتریـن فعالیـت هـای سیاسـی ایـن تشـکل محسـوب می شـود.
حسین فدایی هم اکنون دبیر کل جمعیت ایثار گران محسوب می شود.
🔻جمعیت آبادگران حد وسط راست تا اصولگرایی
🔹جریـان موسـوم بـه راسـت یک بـاره بـه جریـان اصولگرایـی تبدیـل نشـد و فراینـدی را پشـت سـر گذاشـت کـه از برنامـه ریـزی و #تشـکیلات سـازمان یافتـه ای برخـوردار بـود. حاکمیـت جریـان اصلاح طلبـی نقـش مهمـی در تحقـق ایـن موضـوع داشـت چـرا کـه بـا #حاکمیـت ایـن جریـان، جنـاح مخالـف نـه تنهـا در اقلیـت قـرار گرفـت، بلکـه امـکان گفتمـان سـازی و جریـان سـازی بـرای بـرون رفـت از وضـع موجـود را عمـلا از آن سـلب کـرده بـود.
🔸چنیـن شـرایطی، برخـی اشـخاص حقیقی و حقوقـی و نیز معـدودی از احزاب و تشـکل های #سیاسـی را بــر آن داشــت تــا نــه تنهــا طرحــی جدیــد بــرای بــرون رفــت از شــرایط موجــود، بلکــه بــرای اداره کشـور توسـط جریـان ارزشـی و انقلابـی تـدارک نماینـد. اشـخاصی ماننـد ناطـق نـوری، علـی لاریجانـی، حسـین فدایـی، محمـود احمـدی نـژاد، حـداد عـادل، باهنـر، زاکانـی و .... از جملـه ایـن افـراد بودنـد. متاثـر از ایـن ائتـلاف نیروهـا، شـورای هماهنگـی نیروهـای انقـلاب اسـلامی تشـکیل شـده اسـت.
🔹تبییـن آرمـان هـای #انقـلاب_اسـلامی و رهنمودهـای امـام و رهبـری، تـلاش بـرای کارامـد سـازی نهادهــای اجرایــی کشــور، کادریابــی و ســازماندهی نخبــگان و ایجــاد زمینــه هــای بهــره گیــری از #آرمان هـا، داشـتن طـرح جامـع بـرای اداره کشـور و بالاخـره ایجـاد هماهنگـی و وحـدت میـان نیروهای انقلابـی و ارزشـی را بایـد مهمتریـن اهـداف شـورای همانگـی نیروهـای انقـلاب اسـلامی بـر شـمرد. ایـن جریـان هـدف اصلـی خویـش را « تغییـر تابلـو و چهـره جریـان راسـت » قـرار داد.
🔸در آسـتانه دومیـن دوره #انتخابـات شـوراهای شـهر و روسـتا، متاثـر از ایـن شـورا، ائتـلاف آبادگـران ایـران اسـلامی اعـلام موجودیـت کـرد کـه توانسـت در ایـن انتخابـات بـا موفقیـت چشـم گیـری دسـت یابـد.
🔹صداقــت در گفتــار، ســلامت در عمــل، خدمــت صادقانــه ســه شــعار راهبــردی آبادگــران در ایــن انتخابـات بـود. حاصـل ایـن انتخابـات در شـهر تهـران، انتخـاب محمـود احمـدی نـژاد بـه عنـوان شـهردار بـود. در انتخابـات مجلـس هفتـم نیـز ائتـلاف آبادگـران بـا اقبـال گسـترده مواجـه شـد و اکثریـت قـوه #مقننـه را از آن خـود کـرد.
🔸انتخابـات ریاسـت جمهـوری دوره نهـم در پیـش بـود و ماهیـت، اندیشـه، سـخن گویـان و برنامـه هـای ایـن جریـان بایـد بیـش از پیـش بـرای افـکار عمومـی منتشـر مـی شـد. «اصـول گرایـی» محصـول ایـن فراینـد بـود و حـالا جریـان اصـول گرایـی برامـده از راسـت دیـروز و آبـاد گـران وقـت بـا سـخنگویان، گفتمـان و برنامـه جدیـد و نـو در برابـر جریـان #اصـلاح_طلبـی صـف آرایـی کـرد و توانسـت پیـروز #انتخابـات نهـم ریاسـت جمهـوری شـود. ادامه دارد.
📚 تاریخ #سیاسی ایران معاصر
✏️ علی دارابی
انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷
#قرن_حماسه
#با_ما_باشید
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
باسمه تعالی وهوالمستعان
همراهان گرامی
عرض سلام وادب
با آرزوی قبولی طاعات وعبادات یکایک تان
بخش اول مبحث جریان شناسی سیاسی ایران معاصر با ارسال پست های فوق پایان یافت، از فردا با بخش دوم مبحث جریان شناسی در خدمت همراهان گرامی خواهیم بود.
ان شاءالله تعالی.
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷
#قرن_حماسه
#با_ما_باشید
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضور مردم در صحنهی انتخابات، نشاندهندهی اعتماد مردم به نظام و قدرت ارادهی مردم
۹۶/۲/۲۷
#رهبر_معظم_انقلاب
#امام_خامنه_ای
#انتخابات_و_خطّ_امام
#راه_ما_روشن_است 🇮🇷
#قرن_حماسه
#با_ما_باشید
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹
🔴این رضا کریمی است همان کسی که شرف و کشور خود را به قیمت ناچیزی فروخت و از کشور گریخت .
رضا خوب می داند که هرشب با کابوس و ترس از سربازان گمنام امام زمان در اطلاعات سر به زمین می گذارد ، شاید شب را صبح نکند و یاشاید تا آخر عمر روز و شب را در زندان های مخصوص خائنین به مملکت بگذراند
#غرب_آسیا
@Westasia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 آخرین باری ک از سختی ها و مشکلات زندگی خیلی دلت گرفته کِی بوده؟
😢
#راه_ما_روشن_است🇮🇷
#حوزه_علمیه_خواهران
#راه_روشن را به دوستان خود معرفی کنید.
@rahroshaan
🔸🔹🌿🔸🔹