eitaa logo
راه روشن
76 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
971 ویدیو
37 فایل
اهداف و مباحث این کانال: آشنایی و تبیین جریانات فکری، سیاسی، مباحث تاریخ اسلام، تاریخ تحلیلی سیره و زندگانی معصومین(ع)، اخبار روز منطقه وجهان، ویژه طلاب خواهر و فعالین عرصه فرهنگی از میان دانشگاهیان، دبیران، مربیان عرصه فرهنگی ادمین: @Yaskabood10
مشاهده در ایتا
دانلود
🕋📜🕋📜🕋 📜 🕋 (۷) ☑️ نزول تدریجی حضرت قرآن ا❁﷽❁ا «وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ ... تَنْزِيلَ الْعَزِيزِ الرَّحِيمِ»؛ و قرآن حکیم ... تنزیل آن عزیز رحیم است. ﴿سوره مبارکه یس، آیه ۵﴾ ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا ✍️ «صورت آفاقی» نزول تدریجی حضرت قرآن بر قلب مبارک حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله و سلم)، ابلاغ حقیقت آن یعنی «ولایت» بوده است؛ «مَا مِنْ آيَةٍ نَزَلَتْ تَقُودُ إِلَى الْجَنَّةِ وَ لَا تَذْكُرُ أَهْلَهَا بِخَيْرٍ إِلَّا وَ هِيَ فِينَا وَ فِي شِيعَتِنَا وَ مَا مِنْ آيَةٍ نَزَلَتْ تَذْكُرُ أَهْلَهَا بِشَرٍّ وَ لَا تَسُوقُ إِلَى النَّارِ إِلَّا وَ هِيَ فِي عَدُوِّنَا» (۱). به عبارت دیگر اکمل دلالات در نزول تدریجی، نزول حقیقت آن یعنی ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) است تا منزل به منزل از جانب رسول اعظم الهی به مردم ابلاغ گردد. چرا که بیان حضرت قرآن، حقیقتی جز معرفت امام ندارد که کمال این ابلاغ ولایت، از حیث صورت ظاهری و آفاقی در تاریخ، در روز غدیر به منصه ظهور رسیده است. آیات ۱۹۲ تا ۱۹۴ سوره مبارکه شعراء «وَإِنَّهُ لَتَنْزِيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ، نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ، عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرِينَ» یکی از مؤیدات این مدعاست. چنانچه در روایات مفسره ذیل این کریمه تصریح شده که مراد از آن تنزیل بر قلب حضرت أفضل راسخین همان ولایت است؛ «هي الولاية لأميرالمؤمنين (عليه السلام)» «الولاية التي نزلت لأميرالمؤمنين (عليه السلام) یوم الغدیر» (۲). به همین سبب حضرت ختمی مرتبت (صلی الله علیه و آله و سلم) در جمیع آناتِ حیاة طیبه شان، در حال ابلاغ ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) و اولادشان بودند. ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا (۱) الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏ ۸، ص ۳۶ (۲) تفسير الصافي، ج‏۴، ص۵۰؛ تفسير كنز الدقائق و بحر الغرائب، ج‏۹، ص ۵۰۶؛ تفسير القمي، ج‏۲، ص ۱۲۴؛ غرر الأخبار ، ص ۳۰۵ 🕋 📜 🕋📜🕋📜🕋
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ ✨ ⚜️ ✨ ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ ✨ولَوْ تَرَیَ إِذْ وُقِفُواْ عَلَی النَّارِ فَقَالُواْ یَا لَیْتَنَا نُرَدُّ وَلاَ نُکَذِّبَ بِآیَاتِ رَبِّنَا وَنَکُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ * بَلْ بَدَا لَهُم مَّا کَانُواْ یُخْفُونَ مِن قَبْلُ وَلَوْ رُدُّواْ لَعَادُواْ لِمَا نُهُواْ عَنْهُ وَإِنَّهُمْ لَکَاذِبُونَ 🔆و ای کاش (منکران را) هنگامی که بر آتش عرضه می‌شوند، می‌دیدی که می‌گویند: کاش بازگردانده می‌شدیم و (دیگر) آیات پروردگارمان را تکذیب نمی کردیم و از مؤمنان می‌شدیم. * (ولی چنین نیست) بلکه آن چه را پیش از این نهان می‌داشتند، برای آنان آشکار شده است. و اگر هم بازگردانده شوند قطعا به آن چه از آن منع شده بودند برمی گردند و آنان دروغگویند. 📕سوره مبارکه انعام آیات ٢٧ و ٢٨ 💢جابر بن عبدالله نقل می کند که همراه امیرالمؤمنین(علیه السلام) خارج از کوفه بودیم سپس وارد کوفه شدیم و من به دنبال او وارد مسجد شدم. ایشان چند گام برداشت، در حالی که می‌فرمود: قسم به خدا، این کار را نمی کنم، نه به خدا این کار هیچ گاه از من سر نزند. 🔺 گفتم: سرورم با که صحبت می‌کنی؟ و چه کسی را مورد خطاب قرار می‌دهی؟ در حالی که من کسی را نمی بینم! 🔺ایشان فرمودند: ای جابر! حجاب‌ها دریده شد و من توانستم برهوتی را ببینم و (شنبویه و حبتر ) را دیده ام، در حالی که در درون 🔥تابوتی در برهوت مورد شکنجه قرار داشتند، پس صدا زدند که: ای ابوالحسن! ای امیر مؤمنان! ما را به دنیا برگردان تا به فضیلت و ولایت تو اقرار و اعتراف کنیم. 📌پس گفتم: قسم به خدا این کار را نمی کنم، نه به خدا این کار هیچ گاه از من سر نزند. سپس این آیه را خواندند: «وَلَوْ رُدُّواْ لَعَادُواْ لِمَا نُهُواْ عَنْهُ وَإِنَّهُمْ لَکَاذِبُونَ» ای جابر! هیچ کسی با وصیت یکی از اوصیای پیامبران مخالفت نکند، مگر این که خدا او را در روز قیامت، نابینا محشور می‌کند و در صحنه‌های قیامت با افتان و خیزان بر زمین می‌خورد. 📕 تاویل الایات: ج۱ ص ۱۶۳ ح ۲. ✨ ✨ ⚜️ ✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ ✨ ⚜️ ✨ ۷ ✨بسم الله الرّحمن الرّحیم✨ ✨والَّذِینَ کَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا صُمٌّ وَبُکْمٌ فِی الظُّلُمَاتِ مَن یَشَإِ اللّهُ یُضْلِلْهُ وَمَن یَشَأْ یَجْعَلْهُ عَلَی صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ ✨و کسانی که آیات ما را دروغ پنداشتند، در تاریکی‌های (کفر) کر و لالند، هر که را خدا بخواهد گمراهش می‌گذارد؛ و هر که را بخواهد بر راه راست قرارش می‌دهد. 📗سوره مبارکه انعام آیه ٣٩ 💠 محمد بن فضیل، از ابو حمزه بن علی روایت کرد که: از امام باقر (علیه السّلام) درباره این آیه «وَالَّذِینَ کَذَّبُواْ بِآیَاتِنَا صُمٌّ وَبُکْمٌ فِی الظُّلُمَاتِ مَن یَشَإِ اللّهُ یُضْلِلْهُ وَمَن یَشَأْ یَجْعَلْهُ عَلَی صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ» پرسیدم. 👈🏻پس امام (علیه السلّلام) فرمودند: این آیه در مورد کسانی نازل شده است که اوصیای خودشان را تکذیب کردند «صُمٌّ وَبُکْمٌ» چنان که خدا فرمود: «فِی الظُّلُمَاتِ» کسی که از فرزندان ابلیس باشد، به اوصیا ایمان ندارد و هیچ گاه آنان را باور ندارد و آنان کسانی هستند که خدا آنها را گمراه ساخته است ... 📗تفسیر قمی، ج ۱، ص ۲۰۶. ✨ ⚜️ ✨ ⚜️ ✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ ✨ ⚜️ ✨ ۷ ✨بسم الله الرّحمن الرّحیم✨ ✨فلَمَّا نَسُواْ مَا ذُکِّرُواْ بِهِ فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ أَبْوَابَ کُلِّ شَیْءٍ حَتَّی إِذَا فَرِحُواْ بِمَا أُوتُواْ أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ * فَقُطِعَ دَابِرُ الْقَوْمِ الَّذِینَ ظَلَمُواْ وَالْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ ✨پس چون آن چه را که بدان پند داده شده بودند فراموش کردند، درهای هر چیزی (از نعمت ها) را بر آنان گشودیم، تا هنگامی که به آن چه داده شده بودند شاد گردیدند؛ ناگهان (گریبان) آنان را گرفتیم، و یکباره نومید شدند * پس ریشه آن گروهی که ستم کردند برکنده شد، و ستایش برای خداوند، پروردگار جهانیان است 📗سوره مبارکه انعام آیات ۴۴ و۴۵ 💠 از حمزه روایت شده است که از امام باقر (علیه السلام) پیرامون این آیه: ✨«فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُکِّرُواْ بِهِ فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ أَبْوَابَ کُلِّ شَیْءٍ» سئوال کردم. فرمودند: و اما این سخن خداوند تبارک و تعالی: «فَلَمَّا نَسُواْ مَا ذُکِّرُواْ بِهِ» یعنی هنگامی که ولایت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) را ترک کردند، در حالی که به آن امر شدند «فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ أَبْوَابَ کُلِّ شَیْء» یعنی دولت و (شوکت و نفوذ) آنان در دنیا و آن چه برای آنان گسترده شده است و اما در این فرموده وی: «حَتَّی إِذَا فَرِحُواْ بِمَا أُوتُواْ أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً فَإِذَا هُم مُّبْلِسُونَ» منظور، قیام و ظهور حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است، به طوری که گویی هیچ گاه شوکت و نفوذی نداشته اند. مقصود از کلمه «بَغْتهً» که در آیه شریفه آمده، همین است. بنابراین خداوند تبارک و تعالی با نازل کردن این آیه بر حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم)، (ظهور) حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را به ایشان خبر داده است. 📗 تفسیر قمی، ج ۱، ص ۲۰۷. ✨ ⚜️ ✨ ⚜️ ✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا