eitaa logo
راه روشن
81 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
971 ویدیو
37 فایل
اهداف و مباحث این کانال: آشنایی و تبیین جریانات فکری، سیاسی، مباحث تاریخ اسلام، تاریخ تحلیلی سیره و زندگانی معصومین(ع)، اخبار روز منطقه وجهان، ویژه طلاب خواهر و فعالین عرصه فرهنگی از میان دانشگاهیان، دبیران، مربیان عرصه فرهنگی ادمین: @Yaskabood10
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
امشب حاجت‌هاى بزرگ بخواهیم! فكر نكنيم به سخت بودن و دور بودن و نشدنش!! براى “خداى ما” همه چيز آسان است، پس حاجت بزرگ بخواهيم؛ بزرگ به اندازه فرج امام زمان علیه السلام ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋📜🕋📜🕋 🕋 ✨وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُون‏ (سوره اعراف،‌آيه ۲۰۴) 🔰استماع حضرت قرآن و انصات ⏹از دیگر مصادیق انس با حضرت قرآن، «استماع حضرت قرآن» یعنی گوش دادن به صدای قرائت و یا تلاوت آن است. ◀️گوش فرا دادن و سکوت نمودن به هنگام قرائت شدن قرآن، أمری است که خداوند عزوجل در شریفه ۲۰۴ سوره مبارکه اعراف به آن تأکید می نماید؛ گرچه امتثال این امر از باب رعایت حرمت حضرت قرآن و احترام و تعظیم آن نیز پسندیده و مورد تأکید می باشد، اما خود به عنوان مصداقی مستقل از مصادیق انس با حضرت قرآن به شمار می رود؛ بدین معنا که بندگان با انصات و استماع، بخصوص استماعی که با توجه و دقت نظر همراه باشد، می توانند با حضرت قرآن مأنوس شده و از آثار و برکات آن منتفع گردند؛ عبارت «لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُون» در انتهای شریفه نیز به همین حقیقت اشاره می نماید. ا┅═✧❁ 🕋 ❁✧═┅ا ⏪استماع حضرت قرآن در حقیقت، حق سمع (گوش ها) است که خداوند عزوجل در آيات حضرت قرآن از مورد سوال واقع شدن گوش ها از آنچه شنیده اند، سخن به میان می آورد: ✨وَ لا تَقْفُ ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ كُلُّ أُولئِكَ كانَ عَنْهُ مَسْؤُلا (سوره اسراء،‌آیه ۳۶) 🔘حضرت مولانا زین العابدین سیدالساجدین (علیه السلام) در بیان حق سمع، گوش ها را باب و دروازه ورود سخن به قلب معرفی نمودند : ▫️وَ أَمّا حَقّ السّمْعِ ..فَإِنّهُ بَابُ الْكَلَامِ إِلَى الْقَلْبِ ☑️لذا بیان نمودند که حق ناصح (نصیحت کننده) بر مردم این است که آنان گوش هایشان را برای فهم و درک نصیحت هایش باز کنند: ▫️و أَمّا حَقُّ النّاصِحِ فَأَن تَلينَ لَهُ جَناحَكَ ثُمَّ تَشرَئِبَّ لَهُ قَلبُكَ وَتَفتَحَ لَهُ سَمعَكَ حَتّى تَفهَمَ عَنهُ نَصيحَتَهُ ثُمَّ تَنظُرُ فيها فَإن كانَ وُفِّقَ فيها لِلصَّوابِ حَمِدتَ اللّه عَلى ذلِكَ وَقَبِلتَ مِنهُ وَعَرَفتَ لَهُ نَصيحَتَهُ ▪️حقّ نصيحت كننده اين است كه نسبت به او فروتنى كنى، سپس دل را براى فهم نصيحتش آماده نمايى و گوش هایت را برای درک نصیحت هایش باز کنی، سپس در گفتارش تأمل نمایی و اگر آن را موافق صواب دیدی ( یعنی حق بود) خدا را بر آن شكر گويى و از او بپذيرى و قدر نصیحتش را بدانی 📔تحف العقول، النص ص۲۵۵ 📔مستدرک الوسائل، ج ۱۱ص۱۵۴ ✔️و یکی از شئون حضرت قرآن، «ناصح» بودن آن است؛ چنانکه امیرالمومنین علی (علیه السلام) تصریح نمودند: ▫️وَ اعْلَمُوا أَنَّ هَذَا الْقُرْآنَ هُوَ النَّاصِحُ‏ الَّذِي‏ لَا يَغُشُّ ▪️بدانید این قرآن نصیحت کننده ای است که هیچ گاه فریب نمی دهد 📔غرر الحکم و درر الکلم ص۲۳۷ ✔️لذا در احادیث متعدد به گوش فرا دادن به قرآن در هنگامی که آیات آن قرائت و یا تلاوت می شود، تأکید شده و برای این استماع آثار و برکاتی بر شمرده شده است؛ از آن جمله حضرت قرآن ناطق، صادق آل محمد (علیه السلام) فرمودند: ▫️مَنِ اسْتَمَعَ حَرْفاً مِنْ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ غَيْرِ قِرَاءَةٍ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ حَسَنَةً وَ مَحَا عَنْهُ سَيِّئَةً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً ▪️کسی که حرفی از کتاب خدا را بشنود بدون اینکه خود قرائت کند خداوند برایش حسنه ای می نویسد و یکی از گناهان او را محو می کند و مقام او را یک درجه بالا می برد. 📔الكافي ؛ ج۲ ؛ ص۶۱۲ 🖋در باب استماع حضرت قرآن و عظمت شأن آن همین بس که حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) فرمودند: ✨ألا مَن اشتاقَ إلَى اللّه ِ فَليَستَمِعْ كلامَ اللّه بدانید که هر کس مشتاق خداوند است، پس باید به كلام خداوند گوش فرا دهد. 📔میزان الحکمة ج۳ ص۲۵۳۱ 🕋 🕋📜🕋📜🕋
🕋📜🕋📜🕋 🕋 🔰متذکر شدن از آیات حضرت قرآن ✨وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِر (سوره قمر،‌آيه ۱۷) ✨فَإِنَّما يَسَّرْناهُ بِلِسانِكَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُون‏ (سوره دخان،آيه ۵۸) 🔘یکی از مصادیق انس با حضرت قرآن، «تذکّر» یعنی متذکر شدن از آیات و بیّنات، حِکَم و قصص، ضرب امثال و مفاهیمی است که در تنزیل (صورت ظاهری آیات حضرت قرآن) ذکر شده اند. ▫️«تذّکر» از نظر لغوی به معنای «یادآورى کردن و پند دادن» است. 🖋حضرت قرآن خود «ذکر» به معنا الاتم است؛ تام ترین شیء است که سبب می شود غفلت و نسیان از بندگان دور شده و نام و یاد خداوند در قلب آنان حاضر باشد؛ چنانکه شریفه ۹ سوره مبارکه حجر ، یکی از اسامی حضرت قرآن را «ذکر» معرفی می نماید: ➖«إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُون» (سوره حجر،‌ آیه ۹) ⏪خداوند عزوجل، حضرت قرآن را با لسانی بلیغ و مفاهیمی «یسیر» که به آسانی قابل فهم و درک باشند، نازل فرمود تا هر بنده ای بتوانند با قرائت آیات الهی متذکر حقیقت شده، از غفلت خارج و به حق رهنمون گردد؛ مفاهیمی همچون «وعده به بهشت و توصیف نعم بهشتی و یا وعید به جهنم و توصیف عذاب های آن». 🖋لذا در پنج آیه از آیات حضرت قرآن، هدف از آسان بیان شدن حقائق، «تذکیر» معرفی می شود: ✨«ای پیامبر! ما قرآن را بر زبان تو آسان کردیم تا شاید آنان متذکر شوند» (سوره دخان،‌آیه ۵۴) ✨يقيناً ما قرآن را براى پند گرفتن آسان كرديم، پس آيا پند گيرنده اى هست؟ (سوره قمر،‌ آيات ۱۷ ؛ ۲۲، ۳۲ و ۴۰) ☑️چنانکه در تبیین معنای این آیات مبارکات نقل شده است: 🔹«فَإِنَّما يَسَّرْناهُ بِلِسانِكَ‏ » (سوره دخان، آیه ۵۸) يُرِيدُ مَا يَسَّرَ مِنْ نِعْمَةِ الْجَنَّةِ وَ عَذَابِ النَّار «ای پیامبر! ما قرآن را بر زبان تو آسان کردیم» یعنی با وصف نعم بهشتی و عذاب های جهنم ، آسان شد 🔹وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِر (سوره قمر، آيه ۴۰) كرّر ذلك في كلّ قصّة اشعاراً بأنّ تكذيب كلّ رسول مقتض لنزول العذاب و استماع كلّ قصّة مستدع للادّكار و الاتعاظ و استينافاً للتنبيه و الإيقاظ لئلّا يغلبهم السّهو و الغفلة «و ما این قرآن را آسان ادا کردیم تا از آن پند گیرند» یعنی در هر قصه ای از قصص آن اشاره نمودیم که تکذیب هر پیامبری سبب نزول عذاب می شود؛ و شنیدن هر قصه ای از قصص قرآن سبب تذکر و پندگیری و بیدار شدن از غفلت می گردد 📔تفسير القمي ؛ ج۲ ؛ ص۲۹۳ 📔تفسير الصافي ؛ ج۵ ؛ ص۱۰۴ 🖋به عبارت دیگر خداوند عزوجل تمام حقائق هستی را در کلامی یسیر که در ظاهر به آسانی قابل فهم و درک می باشد ، نازل فرمود تا بندگان بتوانند به راحتی متذکر حق و حقیقت گردند؛ از وعیدهای آن انذر شده و به بشارات آن تهییج شوند: ✨فَإِنَّما يَسَّرْناهُ بِلِسانِكَ لِتُبَشِّرَ بِهِ الْمُتَّقينَ وَ تُنْذِرَ بِهِ قَوْماً لُدًّا (سوره مریم، آیه ۹۷) ✔️لذا یکی از مصادیق انس با حضرت قرآن ، متذکر شدن از آیات الهی و کلامی است که خداوند عزوجل در قالب وعده و وعیدها و قصص و حکمت ها ، بر بندگان آسان نموده تا آنان به صراط مستقیم دلالت و راهنمایی شوند. 🕋 🕋📜🕋📜🕋
▪️ شان حضرت قرآن : طریقة المثلي
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 بیانیه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران به مناسبت فرارسیدن روز قدس 🔹 مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران به مناسبت فرارسیدن روز قدس، بیانیه ای صادر کرد که در بخشی آن آمده است: ماه مبارک رمضان در حالی به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود که عمق تدبیر و دوراندیشی بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(ره) در نامگذاری جمعه پایانی این ماه به عنوان روز قدس بیش از پیش نمایان می‌شود. 🔹 اکنون آرمان آزادی قدس شریف و حمایت از ملت فلسطین با اتحاد ملل مسلمان عجین گشته و به یک مطالبه بین‌المللی نزد امت اسلامی تبدیل شده است؛ مطالبه‌ای که با وجود ساده‌اندیشی و سازش‌کاری سران مرتجع کشورهای اسلامی و دل سپردن به وعده‌های پوچ و مکارانه صهیونیستی راهی جز مقاومت و مبارزه در برابر زر و زور و تزویر پیش روی جامعه اسلامی باقی نمی‌گذارد. 🔹 روز قدس امسال در حالی فرامی‌رسد که هر روز بصیرت مسلمانان جهان نسبت به توطئه‌های استکبار جهانی بیشتر می‌شود و با وجود دسیسه‌های رسانه‌ای بنگاه‌های وابسته به سران کفر، گرایش به اندیشه‌های اصیل اسلامی در میان جوانان فزونی می‌یابد. 🔹 طلاب، اساتید، مدیران و کارکنان مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران ضمن همراهی با خروش مردمی، در کنار دیگر مسلمانان این بار در کنار سایر عرصه‌های حمایت از آرمان قدس شریف و اعلام انزجار از رژیم کودک‌کش صهیونیستی، با حضور گسترده در فضای مجازی زمینه ابلاغ و اجرای گسترده منویات راهگشا و روشنگر ولی امر مسلمین را فراهم خواهند آورد. متن کامل: http://news.whc.ir/news/view/105594 کانال رسمی حوزه‌های علمیه خواهران | 🌸 @kowsarnews
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ ✨ ⚜️ ۲۳ بسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ✨وإِنَّ مِن شِیعَتِهِ لَإِبْرَاهِیمَ 📗سوره مبارکه صافات آیه ی ۸۳ ✨و بی گمان، ابراهیم از پیروان اوست. 🔹حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) در ادامه می‌آید نیز بر این امر دلالت دارد که ابراهیم (علیه السلام) و تمامی پیامبران و فرستاده شدگان از شیعیان اهل بیت (علیهم السلام) می‌باشند. ایشان فرمودند: هیچ کس جز خدا و رسول او و ما و شیعیان ما به جای نمی ماند، مگر آن که در آتش دوزخ افکنده شود. 📗 تأویل الآیات، ج ۲، ص ۴۹۷، ح ۱۰. 🔹جابر بن یزید جعفی از حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) از تفسیر آیه «وَإِنَّ مِن شِیعَتِهِ لَإِبْرَاهِیمَ» پرسید، ایشان فرمودند: هنگامی که خداوند سبحان، ابراهیم (علیه السلام) را آفرید، دیدگان او را گشود، ابراهیم نظر افکند و در کنار عرش نوری بدید، عرض کرد: خداوندا! این نور چیست؟ خداوند فرمود: این نور محمد، برگزیده آفریدگان من است. ✨در کنار آن نور، نور دیگری دید، عرض کرد: خداوندا! این نور چیست؟ خداوند فرمود: ➖این نور علی بن ابی طالب، یاور دین من است. در کنار آن دو نور، سه نور دیگر دید، عرض کرد: خداوندا! این نورها چیست؟ خداوند فرمود: این نور فاطمه است. او دوست داران خود را از آتش دوزخ دور می‌گرداند و نیز نور دو فرزند او، حسن و حسین می‌باشد. ابراهیم نُه نور دیگر دید که ایشان را در میان گرفته بودند، عرض کرد: خداوندا! این نورهای نُه گانه چیست؟ خداوند فرمود: ای ابراهیم! اینان امامانی از فرزندان علی (علیه السلام) و فاطمه (سلام الله علیها) می‌باشند. ابراهیم (علیه السلام) عرض کرد: خداوندا! به حق آن پنج تن، این نُه تن را به من معرفی کن. خداوند فرمود: ای ابراهیم! اولین ایشان علی بن حسین، و پسر او محمّد، و پسر او جعفر، و پسر او موسی، و پسر او علی، و پسر او محمّد، و پسر او علی، و پسر او حسن، و پسر او حجت قائم (علیهم السلام) است. ابراهیم (علیه السلام) عرض کرد: خداوندا و مهترا! نورهایی می‌بینم که گرداگرد ایشان حلقه زده اند و کسی جز تو نمی تواند آنها را بشمارد. خداوند فرمود: ای ابراهیم! اینان شیعیان ایشان هستند، شیعه امیر مؤمنان علی بن ابی طالب(علیه السلام).... آنگاه ابراهیم خواست تا از شیعیان امیرالمؤمنین (علیه السلام) باشد. 📗 تأویل الآیات، ج ۲، ص ۴۹۶، ح ۹. ⚜️ ✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨