eitaa logo
راه روشن
81 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
971 ویدیو
37 فایل
اهداف و مباحث این کانال: آشنایی و تبیین جریانات فکری، سیاسی، مباحث تاریخ اسلام، تاریخ تحلیلی سیره و زندگانی معصومین(ع)، اخبار روز منطقه وجهان، ویژه طلاب خواهر و فعالین عرصه فرهنگی از میان دانشگاهیان، دبیران، مربیان عرصه فرهنگی ادمین: @Yaskabood10
مشاهده در ایتا
دانلود
🕋📜🕋📜🕋 🕋 🔰حفظ آیات حضرت قرآن 🔷معرفی شئون متفاوت حفظ آیات حضرت قرآن ◀️(۳). حمل آیات حضرت قرآن 🔘یکی دیگر از مراتب انس با حضرت قرآن که مصداقی از مصادیق «حفظ» به شمار می رود، حمل آیات حضرت قرآن است که در احادیث از این مؤمنینی که به این شأن متصف شده اند، با عنوان «حملة القرآن» نام برده شده است. ✔️به عبارت دیگر، در مرتبه ای که «حفظ مربوط به قلب» می باشد، منظور صرف به خاطر سپردن الفاظ و عبارات نیست؛ بلکه مرتبه ای است که مؤمن، نگهدار و مرابط و مرزبانِ حقائق و معانی و بواطن آیات حضرت قرآن می باشد و از دین خداوند محافظت می نماید. چرا که به میزان علمی که از معانی و حقائق نهفته در بواطن آیات قرآن را در قلب خود حمل کرده باشد، به همان میزان عالِم به دین و حافظ و نگهدارنده حدود الهی است و با تحریف و تفسیر به رأی ها و استنباط های غلطی که جهّال بر اساس آیات حضرت قرآن ارائه می دهند، مبارزه نموده و از حدود حضرت قرآن نگهداری و نگهبانی می نماید. 🖋بدین جهت است که در فرمایشات نورانی اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) مناقب ویژه ای برای «حاملان حضرت قرآن» ذکر شده و آنان بر بقیه خلق برتری داده شده اند. 🔹به عنوان نمونه، حضرت الامام حسن بن علی العسکری (علیه السلام) در بیان فضیلت های «حملة القرآن»، آنان را در زمره اولیاء الله و خاصّان الهی معرفی نموده که حُبّ‌ و بغض نسبت به ایشان،‌ ملاک حبّ ‌و بغض نسبت به خداوند عزوجل می باشد: ▫️حَمَلَةُ الْقُرْآنِ الْمَخْصُوصُونَ بِرَحْمَةِ اللَّهِ الْمُلْبَسُونَ نُورَ اللَّهِ الْمُعَلَّمُونَ كَلَامَ اللَّهِ الْمُقَرَّبُونَ مِنَ اللَّهِ مَنْ وَالاهُمْ فَقَدْ وَالَى اللَّهَ وَ مَنْ عَادَاهُمْ فَقَدْ عَادَى اللَّهَ ▪️حاملان قرآن، به رحمت الهی اختصاص داده شده و به نور الهی پوشانده شده اند؛ آنان معلّمان کلام خداوند هستند و مقربان درگاه الهی که هر کس آنان را دوست بدارد ، خداوند را دوست داشته و هر کس با آنان دشمنی کند، با خداوند عزوجل دشمنی کرده است 📓تفسیر الامام حسن العسکری (علیه السلام) ج۱ ص۱۴ ☑️از آنجا که حمل حضرت قرآن مربوط به «قلب» و به معنای «حمل علم و معانی حضرت قرآن» است ، حاملان قرآن «عرفاء بهشت» معرفی شده اند، یعنی آنان که بر دیگر بهشتیان، در مراتب معرفت و علم برتری دارند: ▫️قال رسول الله (صلی الله علیه و اله و سلم): حَمَلَةُ الْقُرْآنِ عُرَفَاءُ أَهْلِ الْجَنَّةِ 📓الكافي ؛ ج۲ ؛ ص۶۰۶ ✔️بنابراین حمل حضرت قرآن یعنی «محفوظ داشتن علم و معانی حضرت قرآن در قلب» که این امر سبب «جاری و ساری شدن علم قرآن از قلب به اعضاء و جوارح» می گردد. 🔹چنانکه در دعای مرویّ از حضرت صادق الائمه (علیه السلام) که به جهت توفیق به حفظ قرآن تعلیم داده شده است،‌ وارد شده: ✨أَسْأَلُكَ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَرْزُقَنِي حِفْظَ الْقُرْآنِ وَ أَصْنَافَ الْعِلْمِ وَ أَنْ تُثَبِّتَهَا فِي قَلْبِي وَ سَمْعِي وَ بَصَرِي وَ أَنْ تُخَالِطَ بِهَا لَحْمِي وَ دَمِي وَ عِظَامِي وَ مُخِّي وَ تَسْتَعْمِلَ بِهَا لَيْلِي وَ نَهَارِي بِرَحْمَتِكَ وَ قُدْرَتِكَ فَإِنَّهُ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِكَ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ ✨خدایا به من حفظ قرآن و درجات علم را روزی فرما؛ و آن را در قلب و گوش و چشمم ثابت گردان؛ و گوشت و پوست و استخوان و مغزم را با آن ممزوج بگردان و هر صبح و شام مرا عامِل به آن قرار ده 📓الكافي ؛ ج۲ ؛ ص۵۷۶ 🖋در ادامه این مطلب، یکی از اعاظم حاملان علم القرآن را معرفی می نماییم. 🕋 🕋📜🕋📜🕋📜
🕋📜🕋📜🕋 🕋 ✅معرفی جناب جابر بن یزید جعفی (علیه الرحمة) به عنوان یکی از أعاظم حاملان حضرت قرآن ☑️جناب جابر بن یزید جعفی در عِداد خواص و از اصحاب سِرِّ حضرات ائمه معصومین سید الساجدین، باقرالعلوم و صادق آل محمد (علیهم السلام) بوده است؛ از جمله مفسران و بالاترین حاملان علم القرآن و صاحب کتاب تفسیر قرآن. ☑️وی از اجلّاء فقهاء الشیعه، اوتاد الارض، نجباء، صاحب و از اهل ولاء، عریق الولایه اهل بیت (علیهم السلام) بود [«عریق الولایة اهل بیت» به معنی کسی است که بن، ریشه و اصل وی ولایت اهل بیت(علیهم السلام) باشد]. 🔹جناب جابر بن زید جعفی از حافظان کنوز اخبار اهل بیت (علیهم السلام) به شمار می رفت؛ چنانکه نقل شده وی از حضرت امام باقر (علیه السلام) هفتاد هزار روايت از حفظ داشته است ؛ علومی که آنان را در سینه حمل کرده بود اما نمی توانست به دیگر شیعیان منتقل کند؛ به عبارت دیگر هیچ یک از اصحاب و شیعیان اهل بیت (علیهم السلام) را واجد ظرفیت حمل آن علوم نمی دانست تا بتواند بر آنان نقل نماید. ◽️جناب جابر خود نقل می کند: حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) هفتاد هزار حدیث به من آموخت که هیچ کدام را با کسی در میان نگذاشتم [چرا که ظرفی برای حمل نیافتم]. ✔️وی صاحب فضائل و کرامات بسیاری بود: ➖سیر داده شدن در عوالم توسط امام باقرالعلوم (علیه السلام) ➖مطیع امر امام بودن و مجنون نشان دادن خویش [تا از دست دشمنانی که قصد جانش را کرده بودند نجات یابد] ➖همراهی با امام زین العابدین (علیه السلام) در به وقوع پیوستن زلزله و هلاکت بنی امیّه [ قضیه ای که در حدیث معروف به خیط الأصفر اشاره شده است] ➖و کراماتی از جمله اِخبار از آینده، عالِم به لسان حیوانات بودن، جامد شدن آب روان به امرش. 🔷علمای رجال، علم جناب جابر و حامل علم القرآن بودن وی را اینگونه وصف نموده اند: ▫️انّما سمّي جابر لأنه جبر المؤمنين بعلمه، و هو بحر لا ينزح، و هو الباب في دهره، و الحجة على الخلق من حجّة اللّه أبي جعفر محمّد بن علي ▪️دلیل نامیدن جابر (جعفی) به این نام آن است که او کاستی های مومنان را با علمش جبران می کند؛ او دریایی است که آب آن تمام نمی شود و باب روزگار خویش می باشد؛ او حجت است بر خلق از سوی حجت خدا ابو جعفر، محمد بن علی (علیهما السلام). 🖋لذا جناب جابر بن یزید جعفی را می توان از اعاظم حاملان علم القرآن و در زمره صاحبان قلوب أوسع در حمل علم و نورانیت علم نام برد. 📓سفینة البحار، ج ۱ ص۵۳۶؛ بحار الأنوار ، ج۶۶ ص: ۲۷۱ 📓رجال الكشي ، إختيار معرفة الرجال، النص، ص: ۱۹۶؛ الكافي، ج۸، ص ۱۵۷. 📓إختیار معرفة الرجال، ج۲، ص۴۴۱ و ۴۴۲؛ سفينة البحار، ج۱، ص۵۳۹ 📓إختصاص، النص، ص۲۱۶؛ إرشاد، ج ۲، ص ۱۶۰ 🕋 🕋📜🕋📜🕋📜
🔹 صفت حضرت قرآن : زینت 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شیعه رو دارن میکشن تو دنیا... مهدی بیا... نتیجه انتقال وحوش داعشی به افغانستان شیعیان مظلوم را دعا کنید. 🇮🇷 @rahroshaan ▪️▪️▪️▪️▪️
ﺳﻪ نفر ﻣﯽ ﺧﻮﺍﺳﺘﻦ ﯾﮏ ﯾﺨﭽﺎل را ﺑﺒﺮﻥ ﻃﺒﻘﻪ هشتم. ﺗﻮ ﻃﺒﻘﻪ ۷ ﯾﮑﯿ‌‌ﺸﻮﻥ ﻣﯿﮕﻪ: ﻣﻦ ﺑﺮﻡ ﺑﺒﯿﻨﻢ ﭼﻘﺪﺭﻣﻮﻧﺪﻩ. ﻣﯿﺮﻩ ﻭ ﺑﺮﻣﯿﮕﺮﺩﻩ ﻣﯿﮕﻪ: ﯾﮏ ﺧﺒﺮ ﺧﻮﺏ ﺩﺍﺭﻡ ﻭ ﯾﮏ ﺧﺒﺮ ﺑﺪ. میگن اول خبر خوب بگو و بعد خبر بد. میگه: ﺧﺒﺮ ﺧﻮﺏ اینکه: یک ﻃﺒﻘﻪ دیگه ﻣﻮﻧﺪﻩ. اما ﺧﺒﺮ ﺑﺪ: ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﻮ ﺍﺷﺘﺒﺎﻫﯽ ﺍﻭﻣﺪﯾﻢ. حکایت دولت فعلی است !!! خبر خوب اینکه ۲ ماه به آخر دولت مانده. خبر بد اینکه، از سال ۹۲ مسیر را کلا اشتباه اومدیم. 🤦‍♂️🤦‍♂️ به مسیر برگردیم. مواظب باشیم دوباره گول تبلیغات و وعده های جریان خسته و ناکارآمد غرب‌گرا را نخوریم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 ببینید| بالا رفتن دلشوره اولیای الهی در شب‌های آخر ◽️هرچه به پایان ماه مبارک نزدیک می‌شویم، دلشوره اولیاء الهی بیشتر می‌شود و این در ادعیه وارده از ایشان مشهود است. ◽️این دلشوره در دعای وارده در هر شب دهه آخر دیده می‌شود؛ دعای مضطرانه مؤمنین در این ایام: «هَذِهِ أَيَّامُ شَهْرِ رَمَضَانَ قَدِ انْقَضَتْ وَ لَيَالِيهِ‏ قَدْ تَصَرَّمَتْ‏ وَ قَدْ صِرْتُ يَا إِلَهِي مِنْهُ إِلَى مَا أَنْتَ أَعْلَمُ بِهِ مِنِّي...» ◽️اگر می‌خواهیم توشه‌ای برداریم، شاید بعد از گذشت این ایام دیگر فرصتی نباشد! عاشق‏ شو ار نه روزى، كارِ جهان سرآيد ناخوانده نقشِ مقصود، از كارگاه هستى‏ ◽️باید از خداوند بسته شدن باب ولایت شیطان (بعد از ماه مبارک) را بخواهیم و دلشوره ما این باشد که مبادا بعد از ماه مبارک (که زنجیرهای شیاطین باز می‌شود،) زمینه پذیرش حملات آنها در ما وجود داشته باشد. 🔺در صورت مردود شدن و تحت ولایت شیطان قرار گرفتن، معلوم نیست دوباره مورد عنایت الهی قرار بگیریم؛ که توبه اگر شکسته شد، توبه بعدی سخت‌تر می‌شود. 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ ✨ ⚜️ ۲۷ بسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ✨إنَّ المُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ ونَهَرٍ * فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلیکٍ مُّقْتَدِرٍ ✨در حقیقت، متقین (مردم پرهیزگار) در میان باغ‌ها و نهرها * در قرارگاه صدق نزد پادشاهی توانایند 📗سوره مبارکه قمر آیات ۵۴ و ۵۵ جابر بن عبدالله انصاری روایت کرده است که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به علی (علیه السلام) گفت: ای علی! هر کس تو را دوست بدارد و ولایت تو را بپذیرد، خداوند او را با ما در بهشت ساکن می‌گرداند. سپس رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) این آیه را تلاوت فرمود: «إِنَّ المُتَّقِینَ فِی جَنَّاتٍ ونَهَرٍ * فِی مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلیکٍ مُّقْتَدِرٍ» 📗تأویل الآیات، ج ۲، ص ۶۲۹، ح ۱. ⚜️ ✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ ✨ ⚜️ ۲۷ بسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ⚜️والطُّورِ * وکِتَابٍ مَّسْطُورٍ * فِی رَقٍّ مَّنشُورٍ * والبَیْتِ المَعْمُورِ سوگند به طور* و کتابی نگاشته شده * در طوماری گسترده * سوگند به آن خانه آباد (خدا) 📗سوره مبارکه طور آیات ۱ الی ۴ 💠امیرالمؤمنین(علیه السلام) در فرازی خطبه البیان می فرمایند: ✨انا الطور،انا الکتاب المسطور ء منم طور، منم کتاب نگاشته شده، منم آن دریای لبالب و پُر، منم بیت المعمور (آن خانه آباد (خدا)). 📗نهج البلاغه؛ خطبه البیان ⚜️ ✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ ✨ ⚜️ ۲۷ بسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ✨وأَمَّا إِن کَانَ مِنَ أَصْحَابِ الیَمِینِ* فَسَلامٌ لکَ مِنْ أَصْحَابِ الیَمِینِ 🔆و اما اگر از یاران راست باشد * از یاران راست بر تو سلام باد 📗سوره مبارکه واقعه آیه ٩۱ و ٩٢ 💠 عنبسة بن بجاد، از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده است که در باره آیه: ⚜️«وأَمَّا إِن کَانَ مِنَ أَصْحَابِ الیَمِینِ* فَسَلامٌ لکَ مِنْ أَصْحَابِ الیَمِینِ». آن گاه حضرت فرمود: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) به علی (علیه السلام) گفت: 📌آنان پیروان و شیعیان تو هستند و فرزندان تو از آنها در امان هستند و توسط آنان کشته نمی شوند. 📗 کافی، ج ۸، ص ۲۶۰، ح ۳۷۳. ⚜️ ✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨🚨لحظه ی زیر گرفتن یک فلسطینی توسط یک شهروند صهیونیستی جلاد @rahroshaan ▪️▪️▪️▪️▪️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بیانات رهبر انقلاب درباره ریشه حوادث تروریستی افغانستان در جلسه‌ی درس خارج فقه دهم دی ماه سال ۹۶ که برای اتفاقات این روزهای افغانستان نیز صادق است. [ کانال جوانان انقلابی ] @naslechaharome
📌ادامه بحث جریان شناسی اجتماعی سیاسی روحانیت منظر چهارم: و منظر چهارم به نوع ترابط با جمهوری اسلامى مرتبط است كـه مىتـوان آنهـا را در تكثر های مختلفى بحث كرد: 1⃣روحانيت و انقلاب اسلامى در فاصله سال های ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ سه جريان متغير و متداخل ولـى قابـل تشـخيص در بـين روحانيت بوجود آمد: 🔸الف) جريان نخسـت: كـه پرنفـوذ ترين جريـان بـود كـه از علمـا و محتـاط و غير سياسى تشكيل مى شد به اعتقاد اعضای اين جريان، روحانيت بايد از كـار دوری گزيند و به مسايل معنوی، تبليغ كلام خدا، تحصيل در حوزه ها و آموزش علمای نسـل آينـده بپردازد. 🔹اينان تنها در پاره ای از اوقات و بنا بـه دلايلـى بـرای پـا در ميـانى يـا چيـزی شـبيه آن، ممكن بود به نوعى حركت دست زنند. رهبران انجمن حجتيه - به لحاظ فكری و يا از روی تقيه- اين گونه مى انديشيدند و بر ايـن بـاور بودنـد كـه را اساسـاً نمى تـوان بـه غير معصوم سپرد و بايـد بـا دولـت كنـونى مماشـات نصـيحت گرايانه داشـت. 🔸البتـه، رويكـرد تاريخى در روزگار پس از نيز چنين اقتضايى داشت.