58.8K حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
واکنش امام خمینی به کسانی که برای حل مسائل داخلی ایران به نتیجه انتخابات آمریکا دل بسته اند...😁
🆔️ @rajaaei
5.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌وقتی همسر شهید برونسی، به علاقهمندان نویسندگی درس "صحنه پردازی" در یک روایت داستانی میدهد.
💠یکی از عناصر اصلی نوشته های داستانی، صحنه و صحنه پردازی است. بعضی از علاقهمندان نویسندگی خیال میکنند برای دستیابی به این مهارت، باید استاد خاصی ببینند و ریاضت عجیب و غریبی بکشند.
💠البته هر مهارتی نیازمند تمرین است و مشمول قاعدهی کلیِ "کار نیکو کردن از پر کردن است"؛ ولی کافی است کمی حواستان جمع باشد تا بتوانید درزمینه صحنه پردازی در روایت داستانی، درسهای متعدد و متنوعی از اطراف خود بگیرید.
💠در این فیلم، خانم معصومه سبک خیز که در حال خاطره گویی است، کاملاً ناخواسته یک صحنه را چنان پردازش میکند که ما میتوانیم آن را زنده و در حالِ رخ دادن، در پیش چشمان خود ببینیم؛ مخصوصاً بخش آخرش را.
💠ایشان میگوید:
وقتی گوشوارههایم را فروختم و از طلافروشی بیرون آمدیم، به پسرم مهدی گفتم: "تو از بقیه خواهر و برادرات باهوشتری؛ وقتی بزرگ شدید، بهشون بگو مامان به خاطر ما تنها طلاشو فروخت". وقتی این را گفتم، اشک از چشمان مهدی سرازیر شد و روی زمین ریخت. هنوز هم بعد از این همه سال، هر وقت از آنجا رد میشوم، احساس میکنم قطرههای اشک مهدی هنوز خشک نشده است و روی زمین مانده است...
#نویسندگی
#صحنه_پردازی
#داستان_نویسی
🆔️ @rajaaei
🕊 اگر بنا بود؛
آمریکا را سجده کنیم،انقلاب نمی کردیم،
ما بنده خدا هستیم
و فقط برای او سجده میکنیم،
سر حرفمان هم ایستاده ایم!
اگر همهی دنیا ما را
محاصره نظامی و تسلیحاتی کنند،
باکی نیست؛
سلاحِ ما ایمانِ ماست..!
#شهیدعلیچیتسازیان❣'
🆔️ @rajaaei
یازده سال پیش که میخواستم پایاننامه کارشناسی ارشدم را در رشته "دینشناسی" بنویسیم، یکی از دوستان پیشنهاد کرد که حجتالاسلام دکتر فیرحی را به عنوان استاد راهنما انتخاب کنم.
اراده الهی بر این بود که این اتفاق نیفتد؛ همانطور که سالها قبل خدا اینطور خواست که با وجود کسب رتبه در دو رشته فلسفه و حقوق در دانشگاه مفید، دانشجوی این دانشگاه نشوم.
حجتالاسلام دکتر فیرحی استاد راهنمای من نشد و بعضی از جهتگیریهای فکریمان همسو نبود، ولی بعضی از نوشتههایش را خواندهام و هنوز هم گاهی مراجعه میکنم. تقریباً همه کسانی که با او ارتباط داشتهاند، معترفاند که شخصیتی علمی و اندیشمند و البته اخلاقی و متواضع بود. و اینها قطعاً ارزشمند است، تا زمانی که کار این اختلاف نظرهای سیاسی، به سطح مخالفت عملی نرسیده است؛ که درباره ایشان چنین بود.
دکتر فیرحی، سحرگاه امروز، پس از تحمل یک دوره بیماری کرونا درگذشت. خداوند به لطف و کرم خویش از همه قصورها و تقصیرهای محبان اهلبیت درگذرد و خدمات آنها را به اسلام و مسلمین، به احسن وجه جزا دهد.
#دکتر_فیرحی #علوم_سیاسی #سیاست #کرونا
🆔️ @rajaaei
۲۱ آبان، سالروز شهادت پدر موشکی ایران، شهید حسن طهرانی مقدم است.
در این نوشته، برادرزاده شهید با اشاره به ساعت شهادت او در ۱:۲۰ دقیقه بعد از ظهر آن روز و شباهت آن به ساعت شهادت حاج قاسم سلیمانی در ۱:۲۰ بامداد، آن دو را از اصحاب آخرالزمانی امام عصر دانسته که قرار است در عصر ظهور رجعت و در رکابش جهاد کنند.
بی شک این شهیدان والامقام، که هر کدام مبدأ فتوحاتی مهم در جبهه انقلاباند، فقط یک فرد نیستند، یک مکتباند؛ این فرموده رهبر معظم انقلاب است: " به شهید حاج قاسم سلیمانی به چشم یک فرد نگاه نکنیم، به چشم یک مکتب، یک راه و یک مدرسه درس آموز نگاه کنیم".
باید دید کدام مکتب و مدرسه توانسته است از این دو سردار رشید اسلام و دیگر همرزمانشان، ستونهایی استوار برای انقلاب اسلامی بسازد تا بتوانند بی آنکه گرفتار آفات شوند، همه عمر خود را وقف جهاد فی سبیل الله کنند.
ما در عصر انقلابیم؛ عصری که قدرت و ساختارها در اختیار انقلاب است. دیگر نمیتوان پذیرفت که افرادی انگشت شمار و در گوشه و کنار به چنین ریشه های عمیقی دست یابند. اگر نتوانیم کمیت و کیفیت تربیت چنین نیروهائی را یک گام به پیش ببریم، قطعاً کم کاری کرده ایم.
اکنون پرسش این است: آیا مدارس ما و ساختار آموزش و پرورش ما، طهرانی مقدم پرور و قاسم سلیمانی آفرین است؟ تفاوتهای فردی افراد و تلاشهای شخصی هر کس را نمیتوان و نباید نادیده انگاشت، اما سخن در ساختارهاست. پیمودن گام دوم انقلاب، بدون تلاش برای تحول بنیادین تربیت و مدارس، کاری دشوار و فرسایشی خواهد بود. برای دستیابی به این هدف، چه کردهایم؟
💠 مدرسه تراز انقلاب اسلامی
🆔️ @mettaa
۴
تربیت و حکمرانی |مرتضی رجائی
۲۱ آبان، سالروز شهادت پدر موشکی ایران، شهید حسن طهرانی مقدم است. در این نوشته، برادرزاده شهید با اش
عضویت در این کانال رو به علاقهمندان حوزه تربیت، مخصوصاً کسانی که مقوله مدرسه و مدرسه داری برایشان مهم است، توصیه میکنم.
انشاءالله قراره به صورت تخصصی در همین زمینه فعالیت بشه.
ضرورت نیروسازی برای انقلاب
چرا امیر مؤمنان علیه السلام، ۲۵ سال سکوت کردند. در روایتی راوی می گوید: «سَأَلْتُ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا»، من خدمت امام رضا علیه السلام رسیدم، سؤال کردم؛ «فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ»، عرض کردم ای پسر پیامبر خدا؛ «أَخْبِرْنِي»، به من بگو؛ «عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ»، در رابطه با امیر مؤمنان علیه السلام؛ «لِمَ لَمْ يُجَاهِدْ أَعْدَاءَهُ خَمْساً وَ عِشْرِينَ سَنَةً بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ»، چرا ۲۵ سال با دشمنانشان بعد از حضرت جنگ نکردند؟؛ «ثُمَّ جَاهَدَ فِي أَيَّامِ وِلَايَتِهِ»...
علی ابن موسی الرضا علیه السلام طوری جواب می دهند که [یک] قاعدۀ تاریخی در[بارۀ] حرکت ائمه به دست می دهد. حضرت می فرمایند: «لِأَنَّهُ اقْتَدَى بِرَسُولِ اللَّهِ فِي تَرْكِهِ جِهَادَ الْمُشْرِكِينَ بِمَكَّةَ ثَلَاثَ عَشْرَةَ سَنَةً بَعْدَ النُّبُوَّةِ وَ بِالْمَدِينَةِ تِسْعَةَ عَشَرَ شَهْراً»... [و در ادامه] می فرمایند که «وَ ذَلِكَ لِقِلَّةِ أَعْوَانِهِ عَلَيْهِمْ»، به دلیل اینکه یاوران پیامبر و یاوران امیر مؤمنان صلوات الله علیهما در برابر دشمنانشان کم بود...
علت عدم قیام [که] معلوم است؛ [اینکه] وقتی [اهل بیت] قیام نمی کنند به چه کاری مشغول اند، آن هم معلوم است؛ مشغول نیرو سازی و تربیت اند...
ممکن است بگویید داستان [صلح] امام حسن علیه السلام چطور [تحلیل] می شود؟ باز تحلیلش همین است. امام حسن علیه السلام صلح کردند؛ چرا؟ «لِقِلَّةِ الأعوان».
(حجتالاسلام و المسلمین محمدتقی هادیزاده، دوره تربیتی عهد، ۹۹/۰۵/۱۸)
💠 مدرسه تراز انقلاب اسلامی
🆔️ @mettaa
۶
به مناسبت سالروز تحمیل صلح به امام حسن علیه السلام:
کلید کرب و بلا در متانت حسن است
قیام آنکه به نی شد قیامت حسن است
سکوت مسئله سازش فراتر از درک است
که حفظ وحدت امت سیاست حسن است
نه با معاویه لبخند زد نه سازش کرد
به زیر سلطه نرفتن ظرافت حسن است
به رغم مدعیانی که در پی صلح اند
زمان گواه شکوه و شجاعت حسن است
فقط سکوت حسن را شنیده اند انگار
وگرنه جنگ جمل هم علامت حسن است
فقط نه اینکه به یادش دل من آشفته است
زمین... زمان... همه جا حرف غربت حسن است
(معین اصغری)
🆔 @rajaaei
به بهانهی ۲۴ آبان، روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار
مدتی است بسیاری از مجموعههای تربیتی، از جمله مدرسههای تربیتمحور، همسو با نهادهای فرهنگی که به دنبال ترویج فرهنگ کتاب در سطح جامعهاند، نهادینه سازی کتابخوانی را یکی از اهداف تربیتی خود تعیین کردهاند.
در خیلی از مدارس خاص، معاونان پرورشی و فرهنگی به دنبال طراحی و اجرای برنامههایی اند که بتواند سرانه مطالعه کتاب را در میان دانشآموزان بالا ببرد. از قضا، این برنامهها اگر با اندکی دقت طراحی و با خوشذوقی اجرا شود، بازده خوبی هم دارد و میتوان برای ارائه گزارش و جذب بودجه از آن استفاده کرد.
چنین برنامههایی در شرایطی مانند دوره غیبت کرونایی دانشآموزان از مدرسه جذابتر و پررنگتر هم میشود؛ زمانی که مجموعههای تربیتمحور که دستشان به متربیانشان نمیرسد و چون در شرایط مجازی فعالیت تربیتی دیگری به ذهنشان نمیرسد، شروع میکنند به تشویق کتابخوانی در متربیان.
اما یک سؤال: این شیوه ترویج انبوهخوانی کتاب که در بسترهایی مانند مسابقه و رقابت متربیان با هم و با ابزارهایی مانند تشویق و جایزه صورت میگیرد، دقیقاً چه تفاوتی با آموزشهای انبوهی دارد که در کتابهای درسی به دانشآموزان داده میشود؟ اگر ما به روند مرسوم آموزش نقد داریم که اطلاعات محور است و ذهن و مغز دانشآموزان را انباری فرض کرده که باید پر از اطلاعات شود، آیا این روش ترویج کتابخوانی از همان منطق پیروی نمیکند؟ گیرم که این کتابها که ما ترویج میکنیم، به جای کتاب درسی، کتاب داستان اند و به جای ارائه بی ضابطه، کارشناسی شده و مورد تأییدند.
آیا اصلاً میتوان چیزی به اسم "روحیه کتابخوانی" در نظر گرفت و آنگاه دستیابی به آن را یک هدف تربیتی دانست، یا اینکه این مفهوم، یک چیز مندرآوردی است و مبنای خاصی ندارد؟ آیا تا به حال به این مطلب فکر کردهایم و براساس یک مبنای مشخص عمل میکنیم، یا مثل خیلی از کارهای دیگرمان، شتابزدهایم؟
اصلاً کتابها وقتی به کار میآیند که فرد پرسشی داشته باشد و برای دستیابی به این پرسشها کتاب بخواند، وگرنه صِرف کتاب خواندن، آن هم انبوهخوانی، میتواند یک عادت باشد، یک اعتیاد؛ گیرم که اعتیاد به یک کار خوب.
حتماً کتابخوانی کار خوبی است، وقتی متربی پرسش دارد و به دنبال پاسخ آن در حال تفکر است و حتماً کتاب میتواند یکی از ابزارهای گردآوری منابع و داده های خام برای تفکر باشد؛ ولی اینها وقتی است که ما در نظام تربیتی خود، ذهن متربیان را با سؤال درگیر کنیم تا خودشان برای یافتن پاسخ، تشنهی مطالعه شوند؛ نه اینکه آنها را به ضرب و زور مسابقه و جایزه کتابخوان کنیم تا نه خودشان بفهمند چرا این کار را میکنند و نه جامعه از برآیند این کتابخوانی بهرهی خاصی ببرد.
به قول شاعر:
آب کم جو، تشنگی آور به دست
تا بجوشد آب از بالا و پست
💠 مدرسه تراز انقلاب اسلامی
🆔️ @mettaa
۸