eitaa logo
محمد حسین رجبی دوانی
4.7هزار دنبال‌کننده
97 عکس
39 ویدیو
2 فایل
تنها کانال رسمی استاد دکتر محمدحسین #رجبی_دوانی جهت ارسال سوال و نظرات: @admin_admin14
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹بسم الله الرحمن الرحیم 🔸انا لله و انا الیه راجعون 📍ضایعه درگذشت استاد گرانمایه دانشمند برجسته فقیه و ادیب و محقق ژرف اندیش ایرانی دکتر احمد مهدوی دامغانی رحمت الله علیه را به جامعه علمی حوزوی و دانشگاهی کشور و به خاندان دانش پرور مهدوی دامغانی بویژه برادر معزز آن مرحوم، استاد دکتر محمود مهدوی دامغانی تسلیت و تعزیت عرض می کنم. 📍آنچه شخصیت بزرگ آن دانشمند کم نظیر را در کنار آثار علمی گرانقدرش برای همگان جاودان می سازد،اخلاص و ارادت بی شائبه به ساحت قدسی اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام است که با افتخار خود را خدمتگزار آستان مقدسشان می دانست. عرض ادب روزانه او به ساحت مقدس حضرت ثامن الحجج امام رضا صلوات الله و سلامه علیه از بلاد غربت و انقلاب حال و اشک ریختن فراموش نشدنی وی به هنگام نام بردن و سلام دادن به آن وجود مقدس نشان از این ارادت داشت. 📍از خداوند بزرگ برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان محترمش صبر و اجر مسئلت دارم. 🔹محمد حسین رجبی دوانی
15.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨تیزر چاپ جدید کتاب کوفه 🔸 اثر استاد دکتر محمد حسین رجبی دوانی 📍با اضافات و ویرایش مجدد
🔹آدرس و تلفن مراکز فروش: 📍تهران، میدان فردوسی، نمایشگاه دائمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) 02188839297 📍تهران، نبش میدان فلسطین، شعبه شماره ۱ شرکت نشر بین‌الملل 02188912057 📍قم، بلوار نیایش، جنب درب مصلی، کتاب بین‌الملل 02537838957
📜 سالروز شهادت حضرت امام باقر سلام‌الله‌علیه ۱ استاد دکتر محمدحسین 🚦بررسی وضعیت سیاسی دوران امام باقر علیه‌السلام 📍درباره وضعیت سیاسی دوران امامت حضرت امام باقر علیه‌السلام باید عرض کرد که آن وجود مقدس در سال ۹۴ یا به نقلی ۹۵، یعنی همزمان با شهادت پدر بزرگوارش امام سجاد علیه‌السلام به امامت رسیدند و تا سال ۱۱۴ که به شهادت رسیدند دوران امامت آن وجود مقدس چیزی نزدیک ۱۹ سال به طول انجامیده است. 📍در عصر امامت امام باقر سلام‌الله‌علیه، آن حضرت مدتی کوتاه یعنی کمتر از یک سال را با به عنوان خلیفه غاصب اموی معاصر هستند و بعد ار مرگ ولید در سال ۹۶ به قدرت می‌رسد که وی هم تا سال ۹۹ بر عالم اسلام مسلط بوده است. 📍این عصر، عصر گسترش قلمرو مسلمانان با عملیات‌های نظامی هست. به این معنا که در شرق در و در مناطقی ماورای ایران دوره ساسانی، فتوحات صورت می گیرد و هم در غرب عالم اسلام و اروپای غربی یعنی سرزمین اسپانیا و پرتغال امروزی که شبه جزیره ایبری باشند، مسلمان ها وارد شده و با سرعت پیش می‌روند. اما سال ۹۹ هجری در پی مرگ ، عمر بن عبدالعزیز پسر عموی آن‌ها به خلافت رسید که او بر خلاف بنی‌امیه نسبت به اهل بیت علیهم‌السلام رفتاری توام با احترام و مدارا داشت. 📍 در امامت امام باقر علیه‌السلام که به قدرت می‌رسد سب و لعن به ساحت مقدس امیرالمومنین علیه‌السلام را که معاویه لعنه‌الله باب کرده بود، ممنوع اعلام کرد و فدک را به نوادگان امام مجتبی علیه‌السلام بازگردانید و برای طالبیان و علویان از بیت المال حقوق تعیین کرد و خود را چاکر و فردی مخلص نسبت به امیرمومنان علیه‌السلام می‌دانست. 📍امام باقر علیه‌السلام با عمر بن عبدالعزیز یک مناظره مکتوب دارد. طبق نقل تاریخ روزی عمر بن عبدالعزیز از امام سجاد علیه‌السلام یاد کرد و گفت که زینت دین و پیشوای عابدان از دنیا رفت. به او گفتند که از او فرزندی باقی مانده است که چیزی از پدر کم ندارد عمر بن عبدالعزیز برآن شد که امام باقر علیه‌السلام را بیازماید. لذا نامه‌ای به حضرت نوشت و از حضرت درخواست رهنمودی کرد. 📍امام باقر علیه‌السلام در پاسخ مواردی مطرح کردند که برای عمر بن عبدالعزیز سنگین بود. لحن امام مقداری تند و سرزنش آمیز بود عمر بن عبدالعزیز وقتی این پاسخ را دریافت کرد ناراحت شد و چون می دانست که از امام علیه‌السلام نامه‌ای خطاب به خلیفه پیشین سلیمان بن عبدالملک در بایگانی در بارخلافت وجود دارد آن نامه را درخواست کرد و وقتی دید که امام چگونه با الفاظی محترمانه سلیمان را مورد خطاب قرار داره است بیشتر ناراحت شد و در نامه‌ای به امام علیه‌السلام اینگونه عنوان کرد که... 🔸من نامه شما به خلیفه جبار پیشین را دیدم که چگونه او را با عزت و احترام یاد کردید اما من که سعی کردم عدل پیشه کنم و جلوی مظالم و فشارها به مردم را بگیرم اینگونه مورد عتاب قرار داده‌اید... 📲 @rajabidavani
📜 سالروز شهادت حضرت امام باقر سلام‌الله‌علیه ۲ استاد دکتر محمدحسین 🚦بررسی وضعیت سیاسی دوران امام باقر علیه‌السلام۲ 📍امام علیه السلام در پاسخ خطاب به او فرمود من با سلیمان مطابق با جباران سخن گقتم و با تو مطابق با افرادی که می‌خواهند عادلانه رفتار کنند نامه نگاشتم. 📍وقتی عمر بن عبدالعزیز پاسخ امام را دریافت گفت خدا بهتر می‌داند که رسالت خود حود را در کجا و چه خاندانی قرار دهد. اما عمر بن عبدالعزیز در اوج جوانی در سال ۹۹ مرد و بعد از او به خلافت رسید. از برخورد او با امام باقر علیه‌السلام مورد خاصی ذکر نشده است. آخرین خلیه معاصر امام باقر علیه‌السلام بود که گفته شده است هشام بعد از معاویه و عبدالملک مروان مقتدرترین و قوی ترین خلیفه اموی بوده است. 📍هشام فردی خون ریز وجبار و قسی القلب بود. از سوی دیگر در عهد اوست که مسلمانان در اعماق فرانسه پیش می‌روند و بالاترین حد فتوحات مسلمانان و گسترش قلمرو اسلام در عهد خلافت اوست. در سال ۱۱۲ آن‌ها به جنوب پاریس رسیدند و تا آن حد را از اروپا فتح کردند. اگر چه در جنگی در جنوب پاریس بین سرزمین تور و پواتیه جایی که مسلمانان آن را بَلاط الشهدا خواندند لشکر مسلمین شکست خورد و به جنوب فرانسه عقب نشینی کرد، اما از نظر اقتدار، دولت مدعی اسلام ابر قدرت مطلق جهان اسلام آن موقع بود. 📍هشام امام علیه السلام را به شام احضار کرد و به نقلی حتی مدت کوتاهی آن حضرت را به زندان انداخت. اما هنگامی که دید امام بر روی زندانیان تاثیر گذاشته است حضرت را آزاد کرد به مدینه فرستاد. نقلی داریم که بار دوم امام علیه‌السلام را احضار کرد و متوجه خبرگی و توان امام علیه‌السلام در امور نظامی و همچنین مقابله با مسائلی که مخالفان اسلام مطرح می کردند شد. به ویژه مناظره‌ای حضرت در اطراف شام با یک پیر دانای مسیحی داشت و عزت اسلام را حضرت به آنها در شام بازگردانید. 🔸لذا هشام از حضرت بسیار به وحشت افتاد و اقدام به قتل آن وجود مقدس کرد. 📲 @rajabidavani
4_5954148832148197016.mp3
1.38M
🚦در غدیر خم چه گذشت۲ 🎙استاد محمدحسین سالروز عید سعید غدیر 📲 @rajabidavani
4_5954148832148197015.mp3
1.36M
🚦در غدیر خم چه گذشت۱ 🎙استاد محمدحسین سالروز عید سعید غدیر 📲 @rajabidavani
📜 استاد دکتر محمدحسین 🚦قتل عام آل الله علت زیاد بودن فرزندان امام کاظم علیه‌السلام 📍درباره شمار فرزندان امام کاظم علیه‌السلام اختلاف فراوان است اما همانگونه که در این سوال آمده است، آن حضرت از بقیه ائمه علیهم‌السلام شمار فرزندانشان بیشتر است. 📍دلیل این امر هم به واسطه جنایاتی است که بر ضد خاندان پیغمبر و اهل‌بیت آن حضرت علیهم‌السلام صورت گرفته بود. عباسی خلیفه جنایتکار و جبار عباسی هنگامی که به قدرت رسید به شدت از علویان احساس خطر کرد و لذا آنها را در فشار و تعقیب شدیدی گذاشت. نتیجه این امر قیام محمدبن‌عبدالله‌بن‌حسن‌بن‌علی‌بن‌ابیطالب علیه‌السلام نواده امام مجتبی سلام الله علیه بود که او در مدینه و برادرش در بصره قیام کردند و اگرچه بعد از ضرباتی که به حکومت وارد کردند این قیام شکست خورد، ولی شمار زیادی از نوادگان امام مجتبی علیه‌السلام و همچنین از اولاد و نوادگان امام حسین علیه‌السلام کشتار شدند و عده زیادی از ابناء الحسن به زندان افتادند و در شکنجه‌ها و فشارهای مهیب منصور، در غربت و مظلومیت و در سیاهچال‌های حکومت به شهادت رسیدند. 📍 واقعه و قیام حسین بن علی، شهید فخ هم که در زمان امامت امام کاظم علیه‌السلام و در خلافت عباسی صورت گرفت باعث کشتار نزدیک به ۲۰۰ نفر از علویان بود. 📍لذا چنان ضربتی به خاندان پیغمبر و امیرالمومنین علیهم‌السلام وارد کرده بودند که خوف نابودی نسل آن ذوات مقدس میرفت. 📍از این روست که امام کاظم علیه‌السلام تاکید بر فرزندآوری بیشتر داشت تا نسل پیغمبر باقی بماند. البته در شمار فرزندان امام همانگونه که عرض شد اختلاف نظر است. برخی این شمار را ۳۷ فرزند می‌دانند که ۱۸ پسر و ۱۹ دختر هستند. ولی باید دانست که هیچیک از دختران امام کاظم علیه‌السلام ازدواج نکردند و مجرد از دنیا رفتند. 📍دلیل این بود هم‌کفوی برای آنها وجود نداشت و به سبب کشتاری که منصور و بعد موسی الهادی از اولاد پیغمبر کرده بودند پسر عموهای این بانوان که شایسته ترین کسان برای ازدواج با آنها بوده‌اند، عموما از بین رفته و مردی که شایستگی ازدواج با دختران امام داشته باشد وجود نداشت. 🔸بنابراین بیشتر سادات از نسل وجود مقدس امام کاظم علیه‌السلام هستند و نسب ساداتی که موسوی خوانده میشوند به آن وجود مقدس باز می‌گردد. 📲 @rajabidavani
📜 استاد دکتر محمدحسین ویژه ماه 🚦چرا امام حسین علیه‌السلام وقتی در راه کوفه، خبردار شدند که عبیدالله بن زیاد لعنه‌الله بر این شهر مسلط شده است و مسلم و هانی به شهادت رسیدند، به مسیر خود به سمت کوفه ادامه دادند؟ 📍مردم کوفه با نامه‌های فراوان و دعوتی که به عمل آورده بودند و بیعتی که با مسلم بن عقیل به نمایندگی از امام حسین علیه‌السلام انجام داده بود موجب گردیدند که تکلیف جدیدی برای امام حسین سلام‌الله‌علیه پدید بیاید. 📍تکلیف اول و اصلی امام حسین علیه‌السلام مقابله با بزرگترین منکر یعنی حاکمیت طاغوتی چون یزید بود، اگر چه آن حضرت تنها بود و هیچ یاری نمی داشت. اما وقتی مردم کوفه آن حضرت را بدین ترتیب دعوت کردند و بیعت هم نمودند لذا تکلیف جدیدی برای آن حضرت پدید آمد که باید به خواسته مردم پاسخ مثبت دهد، به سوی آنها برود و رهبری آنها را به دست بگیرد. 📍اگرچه در بین راه می شنوند که عبیدالله بر شهر حاکم شده است و نماینده امام به شهادت رسیده‌اند و مردم مرعوب عبیدالله گردیده‌اند، دلیل نمیشود که آن حضرت بخواهد از مسیری که پیش گرفته باز پس بنشیند، چرا که برای حضرت شایسته و پسندیده نبود که وقتی عهد و پیمان با مردم دارد و هنوز مردم به حضرت اعلام نکرده اند که ما از بیعت با شما انصراف داده ایم و دیگر به عهد خود پایبند نیستیم، یک جانبه عهد خود را بشکند. 📍لذا حضرت به راه خود ادامه می‌دهد چرا که حساب آن حضرت از حساب مسلم جدا بود. چنانچه امام علیه السلام بر می‌گشت، زیر سوال قرار می گرفت که اگر شما به سوی کوفه آمده بودید ما هرگز شما را رها نمی‌کردیم و شما را یاری می‌کردیم و عدم حضور شما باعث شد چنین وضعیتی بر سر اسلام و مردم کوفه استمرار یابد. 📍بنابراین کار امام علیه‌السلام بسیار صحیح است و آن وجود مقدس باید به مسیر خود ادامه دهد، مگر آنکه یقین پیدا کنند که مردم کوفه از نظر خود بازگشته‌اند. لذا حتی تا وقتی که امام علیه‌السلام در کربلا فرود می آید و مستقر می شود هنوز امام علیه‌السلام امید دارد که کوفیانی که با آن حضرت بیعت پیدا کرده‌اند خود را به امام حسین علیه‌السلام برسانند و حق را یاری کند. 📍لذا در پاسخ فرستاده عمر سعد لعنه‌الله امام حسین علیه السلام همین نکته را گوش زد می‌کنند و می فرمایند من به دعوت این مردم به سوی کوفه آمده ام. اگر بدانم آنها از نظر خود باز گشته‌اند و بیعتی که با من کرده‌اند را شکسته‌اند و نمیخواهند من به شهر آن‌ها وارد شوم از همینجا باز میگردم. 🔸پس اشکال به مردم کوفه وارد است که وقتی شما بیعت کرده اید چرا در برابر عبیدالله‌بن‌زیاد کوتاه می آیید و از رساندن خود به یاری امام حسین علیه‌السلام باز می‌مانید و برخی از شما هم چنان وحشت می‌کنید که به رغم نوشتن نامه ها به امام حسین علیه‌السلام، به خواست عبیدالله‌بن زیاد لعنه الله به جنگ آن وجود مقدس می آیید. 📲 @rajabidavani
📜 استاد دکتر محمدحسین 🚦شبهه: ماجرای پر کردن چاه های آب در منطقه بدر توسط حمزه عموی پیامبر، پیش از وقوع جنگ بدر آیا حقیقت دارد؟ و آیا این احتمال وجود دارد که ممکن است بستن آب در کربلا به روی امام حسین علیه السلام و عزیزانش به انتقام این قضیه باشد؟ 📍نمی تواند چنین چیزی صحت داشته باشد اگر چه در منابع تاریخی آمده است. تصور من این است که یک چنین مطلبی را طرفداران بنی امیه برای تخریب چهره مقدس رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم جعل کرده اند و در منابع تاریخی آورده اند. چرا که چنین مسئله ای به سیره رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نمی خورد. 📍 آن حضرت وقتی افرادی را به جایی اعزام می کردند، مانع می شدند که آب را به روی مردم ببندند یا آب ها را آلوده کنند و باعث ایجاد مشکل حتی برای کسانی که به جنگ اسلام آمده بودند از این طریق بشوند. 📍امیرمومنان علیه السلام که شاگرد خاص رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هست در جریان جنگ صفین بعد از آنکه قوای معاویه برای جنگ روانی علیه امیرالمومنین علیه السلام شریعه فرات را بستند، حضرت موفق شدند نیروهای معاویه را در هم بکوبند و شریعه را آزاد کنند، وقتی که لشکریانش گفتند حالا وقتش هست که ما هم مقابله به مثل کنیم و راه آب را بر معاویه و نیروهایش ببندیم، امیرالمومنین علیه السلام مخالفت کردند و فرمودند این آب را خداوند برای همه خلائق آفریده است. ما مثل آنها نیستیم و چنین نمی کنیم. 📍 لذا من معتقد هستم که این مطلب هم از جعلیاتی است که برای تخریب غیر مستقیم شخصیت والای رسول خدا صلی الله علیه واله و سلم و همین نتیجه گیری که در سوال مطرح شد بیان شده است. یعنی وقتی که پیغمبر صلی الله علیه و اله و سلم کسان یزید لعنه الله و بنی امیه و همراهان آنها را در بدر از آب محروم می کند، اینها هم خواستند در کربلا چنین انتقامی بگیرند. 📍البته من به شما عرض کنم جنایتی که در کربلا رخ داد به مسئله بدر ارتباط پیدا نکرده است. اما دستوری که عبیدالله بن زیاد لعنه الله به عمرسعد لعین داد که روز هفتم محرم آب روی حسین ببندید، به این صورت بود که آب را با رسیدن این فرمان بر روی حسین و کسان او ببندید همان گونه که اینها آب را روی خلیفه مظلوم عثمان بستند و این یک جفا و دروغ بزرگی است که این ملعون و هواداران بنی امیه نسبت به ساحت مقدس اهل بیت علیهم السلام روا داشته اند. 🔸ما امروز در منابع اهل تسنن می خوانیم که قید شده است وقتی انقلابیون آب را روی عثمان بستند امیرالمومنین علیه السلام با اطلاع از این موضوع، امام حسن و امام حسین علیهماالسلام را فرستاد و آنها مبادرت به رساندن آب به عثمان کردند وانقلابیون هم به اعتبار فرزندان رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم جلوی آنها را باز گذاشتند. اما ببینید چقدر نسبت به اهل بیت علیهم السلام دشمنی و کینه وجود داشته، ما امروز در منابع آنها داریم که امام حسین علیه السلام به دستور پدر، آب به عثمان رساند ولی بیست سال بعد از قتل عثمان، چنین فاجعه ای را اینها پدید آوردند و عنوان می کنند که حدود بیست و پنج سال بعد از مرگ عثمان که امیرالمومنین علیه السلام آب را به روی عثمان بسته بود، الآن ما می خواهیم در کربلا انتقام‌ بگیریم!‌ 📲 @rajabidavani
🔹نوشتار سرکارخانم فاطمه رجبی (همشیره استاد رجبی دوانی): جناب آقای نصیری با سلام! مدتی است گفته‌ها و نوشته‌های شما و باز نشر مطالب دیگران توسط شما را پیرامون «آزادی بی حجابی» شنیده یا می‌خوانم. برآن شدم این مطلب را برایتان بنگارم. زن مسلمان بودن، عقیده به حجاب و عفاف داشتن، پافشاری برحفظ آن را برای من امری طبیعی و ضروری می‌کند به همان نسبت که برای شما غیر ضروری، غیر طبیعی و شگفت‌آور است. مقاله «شریعت بر دار»که در نشریه‌تان منتشر شد، فریاد واشریعتای شیخ شهید را محور داشت، فریادی که همیشه ماندگار است. اکنون برآن نیستم که درباره مشروطه و مشروعه یا هر بحث و مسأله سیاسی سخن بگویم. اما حجاب موضوعی است که مرا به عنوان زن مسلمان، به ویژه شیعه مدعی پیروی از حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها را موظف و مکلف به حضور می‌کند. نمی‌دانم چه شده که شما این‌گونه در ترویج و نشر، و پافشاری بر آزادی بی‌حجابی راسخ گشته‌اید؟ تغییر در نظر و عقیده حتی عمل، و علل و انگیزه و هدف آن به خودتان مربوط است. اما حضور پر رنگ یک آقا با وجهه دینی - مذهبی در مسأله آزادی بی حجابی زنان، با هر توجیه و تفسیر برای من زن مسلمان پذیرفتنی نیست. ابتدا بگویم چرا می‌نویسم «آزادی بی حجابی»یا همان «کشف حجاب»البته با اعلام حکومت؟! زیرا نظرات و ادله و هدف عملی که اظهار می‌دارید جز آزادی بی حجابی نیست. و نیز بدان جهت که وقتی حجاب به هر حال در جامعه رواج دارد، برداشتن قانونی و اعلانی آن می‌شود اعلان آزادی بی حجابی! چرا این مطلب را خطاب به شما نوشتم؟ به آن دلیل که سابقه همکاری در نشریه صبح دارم زمانی که اشتراک عقیده دینی و مذهبی با شمارا احساس می‌کردم. به آن دلیل دینی و شرعی که یک زن مسلمانم و نباید در چنین شرایطی سکوت کنم، حتی اگر همین یک نوشته باشد. به آن دلیل که یک زن هستم و به لحاظ عقلی تنها زنان حق دارند نسبت به وجود حجاب یا عدم آن اظهارنظر کنند. براستی به عنوان شیعه‌ای که پیش‌تر بر سیره اهل‌بیت علیهم السلام تأکید داشتید، کدام انگیزه یا هدف دینی، سیاسی، یا شخصی موجب چنین پشتکاری در ارایه نظرتان پیرامون بی‌حجابی شده است ؟آیا افزایش هر روزه زنان بدون روسری و لباس مناسب در خیابانها و بازارها و اماکن عمومی کافی نیست؟ حتماً باید حکومتی که پسوند اسلامی دارد در کشوری که به هرحال چند دهه به نوعی حجاب وجود داشته اعلان رسمی و قانونی بی‌حجابی کند؟ آیا منظورتان بی‌حجابی فراگیر است؟ می‌گویید دیگر ضروریات بر زمین مانده و... این مهم را می‌دانم و اندوه آن را به جان دارم. اما چرا یکی از آن ضروریات چون این مسأله اولویت شما نیست؟ شما یک مرد هستید از چه روی چنین سرسختانه حامی زنان مخالف حجاب شده‌اید؟ رفع این مسأله کدام مشکل همه مردان و زنان و جوانان و پیرها، از مسلمان و غیر مسلمان ما را حل می‌کند؟ فقر را؟ مسکن را؟ بهداشت و درمان را؟ یا تبعیض و... علاوه بر اینکه خوب می‌دانید که مشکلات ویرانگر اجتماعی و فردی بیشتری ایجاد می‌کند. مرحوم آیت الله طالقانی روحانی متفکر و روشن بین و البته دین‌مدار در خطبه‌ای خطاب به گروههایی که در حمایت از زنان به مخالفت با حجاب پرداخته بودند، فرمود: شما نمی‌خواهد از زنان دفاع کنید، زنها توان دفاع از حقوقشان را دارند و نیازی به حمایت شما نیست. آیا فکر کرده‌اید شما با قلم و زبان بیش از زنان مخالف حجاب پیش رفته‌اید، چرا؟ کدام «دربندی»را رهایی می‌یابید؟ و حمایت از کدام قشر ستم دیده‌ای را متصورید؟ همین جا یادآور شوم شما در کتاب «جایگاه اجتماعی زن از منظر اسلام »انسانیت زن را چنان تنزل داده‌اید که او را «انسان درجه دو» یا «شهروند درجه دو» (تردید از فراموشی من است) خوانده‌اید. یادتان هست تلفنی برسر این مسأله با شما بحث کردم و البته شما در دفاع سخت از نظرتان پا برجا! چه شده امروز اولویت اساسی‌تان حمایت از «آزادی بی‌حجابی زنان» شده است؟ مروری سطحی بر روند کشف حجاب در کشورهای اسلامی ،نشان می‌دهد مروجان و قلم‌زنان و تئوری‌سازان در مصر، ترکیه و ایران و... آقایان بوده‌اند، نه خانمها! و اینک دوباره تکرار؟ در گفتگویی با مجله «موعود» سال ۸۴ روایتی از حضرت ختمی مرتبت(ص) آورده‌اید که تأمل در آن برای ما و شما امروز ضروری است:(خلاصه) پیامبر(ص) به اصحاب فرمودند: زمانی خواهد آمد که امر به معروف و نهی از منکر را ترک خواهید کرد... بدتر روزی است که امر به منکر و نهی از معروف کنید... و بدتر روزی است که معروف را منکر و منکر را معروف می‌پندارید. در همانجا گفته‌اید: از روایات و واقعیات ملموس چنین بر‌می‌آید که آخرالزمان بیشترین و قوی‌ترین حجابها بین افراد و جوامع باحقیقت دین و وحی حایل می‌شود و بیش از هر مقطع زمانی دیگر ساحت نفس اماره فردی و جمعی، عرصه را بر ساحت دین و آموزه‌های وحیانی تنگ می‌کند... آیا امروز شما امر به منکر نمی‌کنید؟ و العاقبه للمتقین نکته اسفناک‌تر که با معذرت شما را به مثاب