⭕️ اشتباه کردم به آمریکا اعتماد کردم/برجام بدون حضور آمریکا ادامه پیدا می کند
👤 محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، در گفتوگو با سیانان
🔹برجام بدون حضور آمریکا هم به کارش ادامه میدهد. فشار اروپاییها ترامپ را ترغیب به تغییر نظر میکند.
🔹آمریکا چنان به تحریمکردن معتاد شده که حتی در دوران اوباما بیشتر بر ادامه تحریمها تاکید داشت تا تعهداتاش در برجام.
🔹(اگر میدانستید آمریکا به تحریم معتاد است، چرا به برجام ادامه دادید؟) اشتباه کردم. خیال میکردم آمریکا فهمیده که تحریم درباره ایران جواب نمیدهد.
🔹فکر میکردم آمریکاییها بیاثر بودن تحریمها را درک کردهاند.
🔹اکنون اگر ما وقتمان را صرف ترامپ (کنیم) و او توافقی دیگر امضا کند، چه قدر پایدار خواهد بود؟ تا پایان دوره ریاست جمهوری او؟ یا تا وقتی که او محل امضای توافق را ترک می کند؟
@Rasad_tahlil
6.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 رحیمپور ازغدی
🔹 ریشه سکولاریسم در حوزه علمیه است.
🔹 هنر نیست، در درس خارج فقها بحثهای طهارت،نجاست و ... تکرار بشود
🔹 علت بیتوجهی دروس خارج به مسائل حکومتی بیسوادی است
@Rasad_tahlil
⭕️ تاجزاده: سال 98 به لیستی شبیه سال 94 رای نمیدهیم
👤 سیدمصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح طلب:
🔹ما مردم متکثری هستیم؛ جمعی اصلا رای نمیدهند، گروهی همین امروز هم رای میدهند و کسانی داریم که پیش از این رای داده اند و الان می گویند که دیگر در انتخابات حضور پیدا نخواهند کرد. من شخصا موقعی رای می دهم که رای دادنم معنا داشته باشد. یعنی اگر احساس کنم به جایی رسیده ایم که به حسن رای بدهم یا به حسین، تفاوت معناداری نخواهد داشت، به احتمال بسیار زیاد رای نمیدهم. برای اینکه نمیخواهم مسئولیت این انتخاب با من باشد. کسانی که ما را به اینجا می رسانند باید مسئول این وضع باشند. من از سال ۹۲ به غیر از سال ۹۶ در زندان رای دادم؛ چرا که احساسم این بود که رای ما تعیینکننده و اثرگذار است. امروز اگر همان لیست ۹۴ را جلویم بگذارند برای انتخابات ۹۸ رای نمیدهم.
🔹زیرا درست است که ما کار اشتباهی نکردیم که در انتخابات ۹۴ رای دادیم، بلکه بهترین کاری که ممکن بود، انجام دادیم و هنوز هم فکر میکنم کارمان درست بود اما به همان لیست برای سال ۹۸ رای نخواهم داد؛ چراکه این مجموعه پاسخگوی مشکلات فعلی کشور و مردم نیست.
🔹(دلیلتان برای انتخابی که در انتخاباتهای پیش کردید چیست؟) ما سالها برای بقا میجنگیدیم. در دورهای که میگفتند اصلاحات مرده است ما آمدیم و ثابت کردیم که اصلاحات زنده است و هنوز هم حرف اول را میزند و دیگران هستند که باید برای سرزندگی خود فکری کنند. می خواستیم نه بزرگی به کانون قدرت و ثروت بدهیم. اما در سال ۹۸ برای مجلس به کسانی نیاز داریم که بتوانند به صراحت اعلام کنند که نهادهای موازی حق فعالیت اقتصادی ندارند و باید به پادگان ها باز گردند. سیاست خارجی باید در اختیار وزارت خارجه باشد. صداوسیمای باید چند صدایی و آیینه تمام نمای ملت باشد و صدای صددرصد ایرانیان را منعکس کند. قوه قضاییه باید بیطرفانه، واقعا با فساد مبارزه کند. از طرف دیگر در سیاست خارجی اینقدر باید شجاعت وجود داشته باشد که بداند در کجا باید مذاکره و در چه شرایطی باید قهر کند./ ایسنا
@Rasad_tahlil
"کانال رصد" تحلیلهای روز
⭕️بیانیه آیت الله مکارم در واکنش به شعار "ای آنکه مذاکره شعارت استخر فرح در انتظارت": 🔹حادثه چند
⭕️ حاشیه ای بر بیانیه اخیر آیت الله مکارم شیرازی
✍ عبدالزهرا شاهرودی
🔹موضوع بیانیه ایشان تجمع فیضیه است اما اعتراض ایشان بر خلاف دیگران، تنها به پلاکاردى با شعار «ای آنکه مذاکره شعارت، استخر فرح در انتظارت»، نیست؛ بلکه از یک سو سخنران جلسه که از دید این مرجع تقلید «هیچ اطلاعی از وضع حوزههای علمیه شیعه نداشت»، هم موضوع اعتراض است و از سوی دیگر مسئولان سپاه که اجازه حضور سپاهی ها را داده اند، هم مورد بازخواست واقع شده اند.
🔹سخنران آن روز که جناب آقای حسن رحیم پور ازغدی بوده، چه گفته بود که کلامش فریاد آیت الله نوری همدانی را هم در آورد
🔹با مراجعه به متن سخنان رحیم پور، می توان حدس زد که توجه و اعتراض آیت الله مکارم و آیت الله نوری به این بخش از سخنان این خطیب است:
«علیرغم اینکه برخی از افراد ریشه سکولاریسم را در دانشگاه دنبال میکنند، باید گفت که ریشه سکولاریسم در حوزه علمیه بوده و در حوزه علمیه به مسائل روز کشور و مسائل حل نشده توجه نمیشود و در زمینهٔ فقه بانکی و اقتصادی بیسوادی حوزه و دانشگاه موج میزند».
🔹با توجه به این سخن، دو مدعا در کلام رحیم پور وجود دارد. نخست اینکه ریشه سکولاریسم در حوزه علمیه است. و دیگر اینکه بی سوادی در زمینه بانکی و اقتصادی در حوزه و دانشگاه موج میزند.
🔹حقیقت آن است که هر دو مدعای رحیم پور غلط و باطل است و جای اعتراض نسبت به آنها جداً وجود داشته و دارد.
🔹واقعاً جای این سؤال هست که آیا ریشه سکولاریسم در حوزه است؟ پنهان نمی کنم که بخشی از بزرگان روحانیت، با «دولتی شدن حوزه» به شدت مخالفند. اما با یک تحلیل می توان گفت این، نظر امام خمینی نیز بوده است. اما این کجا و سکولاریسم کجا؟ کدام مرجع تقلید و کدام نوشته فقهی با مبانی فلسفی سکولاریسم موافقت دارد؟ واقعا آیا سکولاریسم از حوزه برخاسته است؟
🔹اما ادعای دوم رحیم پور از بطلان بیشتری برخوردار است. وی در این ادعا که«بی سوادی در زمینه بانکی و اقتصادی در حوزه و دانشگاه موج می زند» ، فقط حوزه را مورد لطف قرار نداده، بلکه دانشگاه را هم به همان چوب رانده است. جا دارد از ایشان سؤال کنیم که اگر حوزه و دانشگاه اقتصاد و بانک را نمی فهمد، پس چه کسی می فهمد؟ آیا این سخن به معنای آن نیست که باید به سراغ مستشاران غربی برویم و آنها را برای حل مشکلات بیاوریم؟ آن وقت آیا این سخن، از سکولاریسم به دور است؟
🔹حقیقت این است که جناب رحیم پور علی رغم اینکه انسانی دردمند است، فقط بسیار جذاب سخن می گوید. از دل سخنان ایشان، جز حمله های پی در پی به موضوعات مختلف، چیزی عاید کسی نمی شود. رحیم پور خطیب پر شوری است که مبالغه های بسیار دارد. از حق نگذریم کمتر به افراد می پردازد ولی در نفی مبانی و موضوعات شتاب می ورزد. همیشه چنین بوده است ولی ظاهراً این بار به جای سخت برخورد کرده است./ جماران
@Rasad_tahlil
⭕️ بازگشت ونزوئلا به استعمار نفتی
🔹«دهها سال بعد از امروز، بیستها سال بعد از امروز، خواهید دید نفت ما را به ویرانی میکشاند... نفت پسماند شیطان است». این جمله مشهور پابلو پرز آلفونزو، وزیر نفت ونزوئلا در زمان ملی شدن صنعت نفت این کشور و یکی از بنیانگذاران اوپک است؛ او این پیشبینی را برای ونزوئلا در سال ۱۹۷۶ کرد.
🔹بیش از ۴۰ سال از آن زمان میگذرد و حال وابستگی شدید اقتصاد ونزوئلا به نفت، این کشور را در سالهای اخیر به فروپاشی اقتصادی و سیاسی بسیار نزدیک کرده است.
🔹ونزوئلا همانطور که آرام آرام در آشفتگی اقتصادی بیشتر فرو میرود، کنترل منابع نفتی خود را نیز از دست میدهد. مادورو برای نجات دولت خود بارها از چین و روسیه وام گرفته است، وامهایی که نفت کشور را در ازای آن به گرو گذاشته. از این رو است که احتمال میرود حتی بعد از سقوط دولت مادورو، میادین نفتی ونزوئلا مالکان جدیدی داشته باشد./ دنیای اقتصاد
@Rasad_tahlil
⭕️ زندان مجازات اصلی اسلامی نیست/ زندان اثر پیشگیرانه لازم را ندارد
👤 هادی صادقی؛ معاون فرهنگی قوه قضائیه
🔹زندان مجازات اصلی اسلامی نیست و فقط در برخی معدود از آن استفاده میشود اما چون در فرهنگ غرب مجازات بدنی را خشن دانستهاند، ما هم از آنان تقلید کردیم و حقوقدانان این فرهنگ غربی را پذیرفته و زندان را بهعنوان مجازات اصلی قبول کردهاند.
🔹یکی از شرایط مجازات این است که باید شخصی باشد. با زندان، خانواده هم مجازات میشوند، علاوه بر آن بهدلیل اینکه هزینه برعهده دولت است، دولت هم مجازات میشود همچنین جامعه هم مجازات میشود چون باید خرج آن از بیتالمال پرداخته شود.
🔹چه بخواهیم و چه نخواهیم زندان دانشگاه جرم و جنایت است. با زندانی کردن، فرد فعال در جامعه را از فعالیت اجتماعی بازداشتهایم و ممکن است فعالیتهای ناسالمی در زندان انجام دهد.
🔹زندان یعنی سلب آزادی و سلب آزادی یعنی سلب انسانیت، زیرا اصل و اساس انسانیت آزادی است و اینگونه حقیقت انسانیت نمیتواند تبلور پیدا کند در نتیجه فرد تبدیل به مهرهای برای اطاعت از قوانین زندان یا شبکههای حاکم در زندان میشود، در همه دنیا چنین وضعیتی وجود دارد، مگر اینکه زندان انفرادی باشد.
🔹زندان اثر پیشگیرانه لازم را ندارد. خطاب ما به دانشمندان و اندیشمندان و حقوقدانان این است که بهجای زندان روشهای دیگری از مجازات را ارائه دهند.
🔹(با اشاره به وجود خشونت در جامعه نسبت به زنان) حتما باید با این خشونت مقابله شود، لایحهای علیه خشونت تدوین شده و مراحل آن حتما انجام شود.
🔹طبق فتوای فقها اگر زن خطایی کند مرد وظیفه دارد از او درگذرد. این فتوا باید پشتوانه حقوقی و قانونی پیدا کند زیرا به دستورات اخلاقی نمیتوان بسنده کرد.
🔹باید فرهنگسازی صورت گیرد و مردان جامعه بهگونهای تربیت شوند تا نسبت به زنان با خشونت رفتار نکنند، همچنین تضمینهای قانونی را برای تأمین امنیت زنان ایجاد کنیم، اما راه مگر در موارد خاص و خطیر، زندان نیست./ فارس
@Rasad_tahlil
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #دوربین_مخفی | کتاب رایگان یا اینترنت رایگان؟! مردم کدومو انتخاب میکنن؟!
@Rasad_tahlil
⌛️رصد سه شنبه (30مرداد، 9ذی الحجه، 21آگوست):
💠 روز عرفه
1313؛ اجباری شدن نام خانوادگی برای افراد در ایران
1348؛ آتشسوزی "مسجدالاقصی" قبله اول مسلمانان توسط رژیم صهیونیستی
60ق؛ شهادت حضرت "مسلم بن عقيل" نماينده ي امام حسين(ع) در كوفه
538ق؛ درگذشت "جارُاللَّه زمخشري" اديب، مفسر و محدث معروف اهل سُنَّت
548ق؛ ارتحال عالم كبير "علامه طبرسي" مفسر شهير قرآن كريم
@Rasad_tahlil
⭕️ تجمع فیضیه در نقطه مقابل دستورات رهبری بود /برای ما بسیار سنگین است که کسی بیاید و حوزه را سکولار بنامد
👤آیت الله فاضل لنکرانی
🔹به هیچ وجه باور نمیکنم چنین پلاکاردهایی را یک طلبه با توجه به دست گرفته باشد.
🔹متأسفانه در این تجمع به نظر من در درجه اول به خود حوزه و روحانیت ظلم شد و در درجه بعد به انقلاب جفا شد، و این مطلبی است که برای ما بسیار سنگین است.
🔹 اینکه به روحانیت جفا شد، چون مطالبی بی پایه و اساس در این تجمع گفته شد مثل این که این حوزه سکولار است، یا درسهای خارج حوزه طلبهها را سکولار تربیت میکند.
🔹برای ما بسیار سنگین است که بعد از 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی کسی بیاید و این حوزه را سکولار بنامد، مثل این میماند که یک نادانی بگوید دانشگاه امروز ما بعد از 40 سال در تقابل با دین است، چطور این حرف واضح البطلان و غلط است، سکولار نامیدن حوزه هم همینطور. امروز در مراکز تخصصی حوزه عمیقترین مباحث فقهی مورد احتیاج نظام بررسی و تحقیق میشود.
@Rasad_tahlil
📮#توییت
🔹بعیدی نژاد(سفير ايران در انگليس): سفرای آمریکا به تبعیت از ترامپ به تهدید آشکار کشورها و بنگاههای اقتصادی آنان برای کار با ایران روی آورده اند
@Rasad_tahlil
📮#ارسالی_مخاطبین
⭕️خطاب به آیت الله مکارم:به خاطر یک لحظه یک تجمع را فاجعه ننامید/واقعیت ماجرای فیضیه چیز دیگری است
🔹استاد گرانقدر اگر دونفر در سر کلاس شما مطالب خلاف اسلام را تابلو کنند و به دست بگیرند و شما بلافاصله تذکر دهید تابلوها جمع شود و پاره شود اما چه کنیم که عکاسان از این تابلوها عکس گرفتندو به بیرون منتشر کنند در حالی که شما مخالف آن تابلو ها بودید و در چند دقیقه اول تابلوها از درس شما جمع شده بود حال ما میتوانیم بگوئیم درس شما فاجعه وار است، چرا تابلوهای خلاف دین در آن است. این درس ضربه به اسلام وارد میکند و ....
🔹 در جریان فیضیه چه اتفاقی افتاد؟ در اول جلسه دو نفر تابلو انحرافی در دست گرفتند بلافاصله سخنران تذکر میدهد تابلوهاجمع شود اما عکاسان قبل از جمع آوری تابلوهاعکس گرفتند. بعد از چند دقیقه تابلوها جمع و پاره میشود.
🔹حال ما باید بگوئیم تجمع فاجعه واري که تهدید به مرگ رئیس جمهور کرد در حالی که در اين تجمع هزاران طلاب مطالبه گر اقتصادی برای هم دردی با درد معیشتی مردم شرکت کردند اصل تجمع زیر سوال برود.
🔹اما سخنران جلسه (حسن رحیم پور) بیانات زیبایی ارائه میدهند در قسمتی حوزه را نقد میکنند. اگر این نقد اشتباه است با جواب مستدل رد میشود دیگر بحث فاجعه مطرح نیست. حق همیشه در جانب مطلب و گفتار منطقی است.
@Rasad_tahlil