eitaa logo
رصد فرهنگی
60 دنبال‌کننده
29 عکس
5 ویدیو
0 فایل
📡 به کانال #رصد_فرهنگی بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d ارتباط با ما @fata120
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 یکی از احتمالا بسیار تاثیر گذار در فضای فرهنگی که طی یکسال اخیر منتشر شده است نشریه «آنگاه» است. هرچند عنوان آن، مجله فرهنگی و هنری است، ولی مطالب آن و کم بیش حجم واندازه آن مانند یک کتاب است. برخی شماره های آن به چاپهای متعدد رسیده و هزاران نسخه از آن به فروش رسیده است. برخی از شماره های آن نایاب شده است. با کاغذ مرغوب و صحافی عالی منتشر می شود. اقبال نسل فعلی به این موضوعات که بیشتر از زاویه روشنفکرنمایی بررسی و طرح می شود قابل تامل است. فضای مجله مذکور کاملا در فضای روشنفکرنمایی سیر میکند. مجله مذکور به موضوعات فرهنگی و تاریخچه انها میپردازد، به عنوان نمونه شماره اول به بحث تاریخ و تاریخچه کافه نشینی پرداخته است. کافه نشینی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب، تاثیر دوره اصلاحات بر کافه نشینی و فواید آن و نقش آنها در هویت دهی، مصاحبه با برخی کافه داران قدیمی، معرفی شخصیت های ادبی و فرهنگی که ‌به کافه می رفتند صادق هدایت، شاملو، سیاوش کسرائی، مرتضی کیوان... و به دنبال رواج این مسئله است که کافه محل بحثهای فرهنگی و..است. شماره های بعدی آن هم به مسایل دیگری به شکل تخصصی و هدفمند پرداخته است. شماره دوم‌کانون پروشی شماره سوم پیکان شماره چهارم خیابان انقلاب شماره پنجم در رابطه با کتاب هفته احمد شاملو است. ✅ نظر به تاثیر گذاری این قبیل مطالب سازماندهی و مهندسی شده بر نسل جوان، که با روشنفکرنمایی، ذهن جوان و پویا را شبهه ناک و از مسیر تفکر انقلابی به سمت و سوی لیبرالیسم و سکولارشدن منحرف می کند، جبهه فرهنگی انقلاب بایستی نسبت به مطالب منتشر شده در این قبیل نشریات حساسیت علمی و فرهنگی داشته باشد، قطعاً جبهه فرهنگی انقلاب بایستی بنیان های سست این تفکرات را به چالش بکشاند و نبایستی تنها به پدافند در مقابل حملات فرهنگی آنان بسنده کند. 📡 به کانال بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
🔴 مزرعه‌ی حیوانات و انقلابِ ما 🔶 مکرر می‌شنیدیم که ضد انقلاب‌ها برای بیان عقاید خود، به مزرعه‌ (یا قلعه) حیوانات، نوشته جورج اورولِ انگلیسی ارجاع می‌دهند و آن را تبلیغ می‌کنند. مزرعه‌ی حیوانات داستانی جالب و البته تلخ بر ضد لیبرال‌ها و ضد انقلاب‌ها می باشد. نکته جالب اینست که چطور یک نویسنده‌ی غربی چنین عقایدی را به زبانِ ملموسِ داستان نوشته و به تصویر کشیده است. 🔷 انقلابی ظلم‌ستیزانه در مزرعه‌ای انگلیسی رخ می‌دهد و حیوانات کنترل اوضاع خود را به دست می‌گیرند و از شرِّ آدم‌های دوپای زورگو خلاص می‌شوند. سپس تلاش می‌کنند با کد یمین و عرق جبین، به خودکفایی و استقلال برسند اما خوک‌های ضد انقلاب و سیاس (در رأس آنان خوکی خودکامه به نام ناپلئون) با سازش در برابرِ دشمن، هراس‌افکنی در مردم از طریق سگ‌های دست‌پرورده، ساخت و پاخت با آدم‌ها (سازش با دشمن)، تحریف و تغییرِ آرمان‌ها و اصولِ ۷ گانه‌ی انقلاب، دک کردنِ خیرخواهان و دلسوزان (بیرون راندنِ خوکی به نامِ سنوبل که طرح‌های اصلاحی و انقلابی مثل ساخت آسیاب بادی داشت) و در نهایت جلوگیری از صدور انقلاب به مزرعه‌های همسایه، اوضاع را به همان حالت پیشین در رژیم قبلی در می‌آورند، خوی دوپاها را به خود می‌گیرند و جا پای اربابِ ظالم و دائم‌الخمر قبلی می‌گذارند. 🔶 این داستان نشان می‌دهد اگر مردم از انقلاب خود محافظت نکنند، لیبرال‌ها، نجومی‌بگیرها و سرمایه‌دارهای خوک‌صفت، با دوز و کلک و تخریب حافظه‌ی تاریخی مردم، چون موریانه به جان ارزش‌های عدالت‌طلبانه می‌افتند و با تخطئه و ذبح عدالت‌خواهان، در انتها با جا انداختنِ شعارِ «همه با هم برابر اند اما برخی برابرتر اند!» جز نامی از آن انقلابِ مردمی باقی نمی‌گذارند... 🔷 در این میان الاغ‌های به ظاهر دانایی چون بنجامین با عافیت‌طلبی و سکون و تنبلی و تزریق ناامیدی، خوک‌هایی چون اسکوییلر با تبدیل شدن به ابزارِ پروپاگاندای قدرت‌طلبان و اسب‌هایی چون باکسر با جاده‌صاف‌کنی و عرق ریختن برای منافع خوک‌ها، جا انداختنِ شعارِ «همیشه حق با ناپلئون است» و تبدیل شدن به عمله‌ی ظلم و بی‌عدالتی، بیشترین خدمت را به هزیمت و شکست انقلاب می‌کنند. اسفناک‌تر آنکه باکسر با آن همه خوش خدمتی که برای اربابان خود کرده بود، وقتی از تک و تا می‌افتد و قدرت بدنی‌اش تحلیل می‌رود، خیلی راحت به مسلخِ آدم‌ها فروخته می‌شود و قربانی دنیاطلبیِ اربابان خود می‌گردد... 🔶 جالب‌ترین نکته‌ی این داستان ماجرای «برجام‌گونه‌ای» بود که برای مزرعه‌ی حیوانات رخ می‌دهد. اگرچه استکبارستیزی و عدم رابطه با دشمن یکی از آرمان‌های ۷گانه‌ی انقلاب حیوانات در برابر آدم‌ها بود اما خوک‌ها مدتی را صرف سازش و ساخت و پاخت با مالکین مزارع مجاور می‌کنند. مثلاً تصمیم می‌گیرند به روابط آلوده‌ی انسانی همچون خرید و فروش و اخذ پول مشغول شوند. در یکی از این معاملات، الوارهایی را به مالک مزرعه‌ی بغلی می‌فروشند اما در انتها مشتی اسکناس جعلی دستگیرشان می‌شود و بلافاصله مورد حمله و هجومِ آدم‌های اسلحه به دست قرار می‌گیرند. 🔷 بدعهدی آدم‌ها به جای آنکه درس عبرتی برای حاکمان مزرعه شود، آنان را بیشتر در دامن دشمن می‌اندازد؛ به نحوی که فصل آخر داستان، دل و قلوه دادنِ خوک‌ها با آدم‌ها و زدنِ گیلاس‌های مشروب آنان به هم، تغییر نام مزرعه‌ی حیوانات به همان نامِ اربابیِ سابق، راه رفتنِ خوک‌ها بر روی دوپا، گرفتنِ خویِ اشرافی‌گری و تن‌پروری و منفعت‌طلبی توسط آنان و دیدنِ تمامِ این صحنه‌ها توسط حیواناتِ مغموم و دل‌شکسته از پشتِ شیشه‌هاست؛ آنان که با انتخابِ اشتباهِ حاکمان و پرهیز از تلاش برای صاف کردنِ فرمانِ معوج و کج‌شده‌ی انقلابِ خود، سهم اصلی را در سیاه شدنِ سرنوشت‌شان داشتند چرا که چنین پنداشتند که با انقلاب کردن همه چیز درست می‌شود و مراقبت از انحراف و آبیاری این نهال نوپا لازم نیست و ... 🔶 این حیواناتِ ابله، حتی جلوی نابودی نمادهای انقلاب مثل تغییر و محوِ اصول ۷گانه‌ای که روی قطعه چوبی حک شده بود سکوت و این اتفاق را تحت تاثیرِ القائاتِ دستگاه تبلیغاتیِ خوک‌ها توجیه کردند. 🔷 صحنه‌ی انتهایی داستان اما اعجاب‌آور است: بین خوک‌ها و آدم‌ها در پاسوربازی دعوا و زد و خورد پیش می‌آید و این شاید نمادی از کاپیتالیسم و حل شدنِ خوک‌ها در مناسباتِ قدرتِ آدمی باشد... 📡 به کانال بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
🔴 به وقت شام از منظر تماشاچیان 👈 برخی از تماشاچیان «به وقت شام» قائل به این موضوع هستند که این فیلم بسیار جذاب، خوش ساخت و مملو از زیر داستان ها و صحنه هایی از روایت واقعیت نبرد با داعش است. 👈 برخی دیگر معتقدند پیام فیلم بسیار آشکار و عیان بیان شده است؛ قضاوتی از سوی تماشاچی اتفاق نمی افتد و سطحی نگر شده است. 👈 عده ای نسبت به زیرنویس سفید در صحنه های روشن مثل بیابان و آسمان، معترض بودند که سبب گم کردن داستان در شرایطی که فیلم به سایر زبان ها روایت می شد، می گشت. 👈 در فیلم «به وقت شام» نمای ویترینی داعش به خوبی روایت شده است، این که از قومیت های مختلف، سرخورده و متوحش هستند. این که به دنبال جنگ روانی با سلاح تصویر و ترعیب هستند. این که در عقایدشان پوشالی و وابسته به صهیونیست هستند. 👈 در فیلم «به وقت شام» پیام صلح طلبی شیعه علاوه بر تصویر، به صورتی روشن و فاش، به زبان نیز بیان شده است. 👈 در دیالوگی، توجه به راهبرد تقریب میان قدرت های منطقه ای، ایران، ترکیه و عربستان مشاهده می شود. 👈 در این فیلم با توجه به احتمال اکران جهانی، مطالب واضح برای مخاطب ایرانی که برای مخاطبین جهانی گفته نشده، بسیار زیاد است. 👈 در «به وقت شام» منفعت طلبی روسیه هم دیده می شود. جایی که جنگنده های روسی خطر نکرده و هواپیمای گروگان گرفته شده را رها می کنند. 👈 از نکاتی که در فیلم به طور واضح گفته نشده، حضور رزمندگان دلاور ارتشی و سپاهی در کنار هم در سوریه است. پدر سپاه قدسی و فرزند خلبان ارتشی، که جا دارد یاد شهدای ارتشی مدافع حرم را که بی صدا و یکی یکی شاهد اضافه شدن تصاویرشان در جلوی درب ستاد فرماندهی نیروی زمینی ارتش هستیم چون تمامی شهدای مدافع حرم گرامی بداریم. 👈 سخن آخر دعوت می کنیم «به وقت شام» را دقیق ببینید. 📡 به کانال بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
🔴 پست اینستاگرامی وزیر ارتباطات پس از تماشای انیمیشن «فیلشاه»: 🔹کاری ارزنده و باکیفیتی بین المللی که افتخاری برای جوانان ایرانی رقم زده است. تماشای این اثر را توصیه می‌کنم. @rasadefarhang
🔴 نقش «سینماتیکت» در اعتلای سینما برخی معتقد هستند وجود استارت آپی به نام «سینما تیکت» موجب ارتقاء سطح اطلاع رسانی دقیق دو طرفه درخصوص های روی پرده و نهایتاً احیای مجدد سینما شده است. اینکه بلیط فیلم از قبل تهیه شده و تماشاچی می تواند با خیال راحت و بدون استرس های گوناگون به سینما برود و حتی محل نشستنش را خودش انتخاب کند، کمک بزرگی است به تکریم تماشاچی و اقبال او به سینما. اینکه بعد از تماشای فیلم امکان درج نظر بیننده فیلم برای آگاهی جامعه هنری از برداشت مخاطب فیلم در این فضا مهیا شده است، کمک بزرگی است در بررسی میزان موفقیت آمیز بودن یک فیلم سینمایی. و مزایای دیگری از جمله امکان بررسی و مقایسه هزینه نمایش یک فیلم در سالن های مختلف برای انتخاب ارزان ترین سالن نمایش، تا ساعت پخش آن ها برای انتخاب مناسب ترین زمان یا هر شاخص دیگر مورد نظر تماشاچی که همه و همه موجب افزایش اقبال مردم به سینما است. 📡 به کانال بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
🔴 در آستانه سال ۹۷ و برای صیانت از فرهنگ انقلاب اسلامی ایران، شبکه های اجتماعی تلگرام، اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی غیر ایرانی از دسترس خارج می شوند ✅ @rasadefarhang 👈خرم آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه: توئیتر و یوتیوب در اجرای دستور مراجع قضایی فیلتر شده اند و مراجع دیگر نمی توانند در اموری که توسط مراجع قضایی تعیین تکلیف شده اند دخالت نمایند نه تنها توئیتر و یوتیوب رفع فیلتر نخواهند شد بلکه در آستانه ورود به سال 1397, اتفاق نظر بی نظیری بین مسئولین برای قطع تسلط و نفوذ دشمن برفضای مجازی کشور ایجاد شده است انشاءالله بزودی زود شاهد تحولی عظیم در خصوص نجات فضای مجازی کشور از سلطه و نفوذ برخی از شبکه های اجتماعی بیگانه و مهاجرت مردم ازشبکه های خارجی به شبکه های داخلی خواهیم بود اندک اشخاصی که این اتفاق نظر مبارک منافع آنها را به خطر انداخته با مطرح کردن موضوع انحرافی رفع فیلتر توئیتر می خواهند فضای مجازی کشور را از چاله نفوذ برخی از شبکه ها خارجی به چاه ویل توئیتر و سایر شبکه های صهیونیستی هدایت کنند/ باشگاه خبرنگاران 📡 به کانال بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
🔴 نگاهی به اهداف "پیدایش ناسیونالیسم ایرانی، نژاد و سیاست بی جا سازی" / قسمت اول اخیرا کتابی توسط نشر مرکز منتشر شده است که به موضوع "ناسیونالیسم ایرانی" پرداخته است. از آنجا که موضوع کتاب بسیار مهم می باشد، آن را مورد بررسی قرار می دهیم. مولف کتاب "پیدایش ناسیونالیسم ایرانی، نژاد و سیاست بی جا سازی"، رضا ضیاء ابراهیمی، دانشیار تاریخ در کینگز کالج لندن می باشد و‌ کتاب توسط "حسن افشار" به زبان فارسی ترجمه شده است. در این نوشتار به طور خلاصه به بررسی مطالب مطرح شده در کتاب فوق الذکر می پردازیم. نویسنده ادعا می نماید که "ناسیونالیسم بی جاساز" که بی هیچ پیشینه ای تا اواخر قرن ۱۹ ایدئولوژی جدیدی می باشد، از دهه ۶۰ متداول ترین شکل مخالفت سکولار با جمهوری اسلامی بوده است. نویسنده در تعریف بی جاسازی می گوید: عملی که ملت ایران را از واقعیت تجربی اش در مقام جامعه ای با اکثریت مسلمان در شرق جاکن می کند. موضوع ناسیونالیسم بی جاساز، در ابتدا در ایران در نوشته های جریان ساز آخوندزاده و میرزا اقاخان کرمانی پرداخته شده است. بنابر نظر نویسنده، مدرنیته یا تجدد ایرانی از زمان قاجار شروع شد. وی می نویسد برخورد با قدرت نظامی اروپاییان خصوصا جنگ های ایران و روس، از زمینه های اصلی ورود مدرنیته به ایران بود. همچنین نویسنده تماس با اروپا را عامل تعیین کننده در تجدد ایرانی می داند. از نظر نویسنده تاریخ ملی ایران پدیده تازه ای است که به سه دوره تقسیم می شود: دوره پیش از اسلام: دوران باستان تا ظهور اسلام دوره دوم: بازه ۸۵۰ میلادی، متعاقب استیلای اسلام که واحد یکپارچه سیاسی به نام ایران وجود ندارد. دوره سوم: باز آفرینی دولت ایران در عهد صفوی که حدود ۱۵۰۰ میلادی آغاز و تا امروز ادامه می یابد. همچنین نویسنده معتقد است "شاهنامه" با تاریخ ملی امروزی متفاوت است و تنها درباره دوره پیش از اسلام می باشد. نظر نویسنده بر آن است که نگاه شاهنامه تنها به پادشاهان و پهلوانان است و مردم عادی درآن جای ندارند. وی معتقد است که شاهنامه تاریخ نیست و عمدتا اسطوره و افسانه است. "تاریخ ایران" نوشته سرجان ملکم، بسیار سامان مندتر است و این اثر یک جستار اصیل و یک تاریخ ملی ایران به تمام معنی است که هر سه دوره کامل را در بر می گیرد. "نامه خسروان" نخستین اثر ایرانی است که دوره های سه گانه را به هم پیوند می زند. لازم به ذکر است که نخستین کتاب درسی که دولت پهلوی منتشر کرد، تا حدود بسیاری متاثر از "نامه خسروان" بود. در دهه ۱۲۴۰ شمسی " " همچون بدیل تندی برای مدرنیسم پدید امد. این تئوری، واکنش التقاطی به دو راهی تجدد نسبت به تجدد عملی تر ملکم خان است. ✅ ادامه دارد ... 👇👇👇 📡 به کانال بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
🔴 نگاهی به کتاب پیدایش ناسیونالیسم ایرانی نژاد و سیاست بی جاسازی، نشر مرکز، چاپ۹۶/قسمت دوم نویسنده کتاب دین ستیزی خود را از زبان دیگران روایت و بر آنها صحه می گذارد و به عبارتی به جامعه دینی در سرتاسر کتاب حمله می کند. وی در کتابش که👈 با مجوز وزارت ارشاد اسلامی به چاپ رسیده، با امکانات حکومت اسلامی به جنگ حکومت اسلامی آمده است، در ادامه ضمن مطالعه بخش هایی از ، نظر خود را در داخل پرانتز عرض خواهیم کرد: «من مدعی ام آخوند زاده خود می خواست اندیشه اش قالب ایدئولوژیکی پیدا کند و میرزا آقا خان کرمانی، وارث معنوی آخوندزاده، نگاه نژادی ایدئولوژی نوپا را عمق بیشتری بخشید. آخوندزاده، خدمت گذار وفادار دولت روس بود. دین ستیزی وی از واقعیت های روی زمین آب نمی خورد و برخلاف ملکم خان می گفت اصلاحات مادی اش را جامه ای می پوشاند که برای ایرانیان قابل فهم باشد:جامه دین.👈(یعنی تغییرات را مردم به نام دین می پذیرند‼️) به همین سان سید جمال الدین اسدآبادی، یکی از پیشگامان مدرنیسم اسلامی، به زبان تدین سخن می گفت تا آرمان های تجددخواهانه اش بر دل مردم نشیند. 👈(یعنی سیدجمال الدین دیندار نبوده بلکه دین ملعبه فریب مردمان است‼️) آخوندزاده در مکتوبات، هویت ایرانی تازه ای بر پایه خوانش گزینشی تاریخ می سازد و بی پروا خواستار ترک کامل دین برای گشایش عقلانیت و پیشرفت می شود. او دین را مجموعه ای از خرافات می داند. 👈(یعنی برای عاقل بودن بایسنی بی دین بود‼️) او معتقد است عرب ها هر نوشته ای از ایران باستان را نابود کرده اند. 👈(یعنی دیندارها مخالف علم هستند‼️) آخوندزاده سرزمینی را به تصویر می کشد که قانونش عادلانه است و کارگزاران، مجریان پاکدامن شاه اند که تنها دغدغه شان رفاه حال مردم است. 👈(یعنی حکومت دینی به رفاه حال مردم توجهی ندارد‼️) یک مولفه دیگر آخوندزاده این اعتقاد اوست که ارج گذاری ایرانیان بر بعضی عرب ها را بر خلاف حب وطن و چه بسا خیانت می داند. 👈 (این بند، موضوع روز جامعه ایران است به نام اینکه عرب پرست نیستیم به دین حمله می کنند، ولی گاه مزدوری که می رسد، دلار عربستان سعودی برای به آشوب کشیدن ایران بسیار خوب است و آن را می پذیرند‼️) میرزا آقاخان کرمانی گرایش به بابی گری ازلی داشت. او با یکی از دختران صبح ازل که مدعی جانشینی باب بود، پیمان زناشویی بست؛ اما سرانجام از همه دین ها برید. 👈(یعنی او که عالم دین بود به این نتیجه رسید که تمام ادیان چون بابیت انگلیسی ساختگی هستند‼️) کرمانی درباره انحطاط ایران همان فرضیه آخوندزاده را داشت؛ اعراب و اسلام مقصرند. در نقد اسلام بحث عمده او این است که دین برای اصلاح و قوم و امت عرب امده و با خوی ایرانیان نمی سازد.👈 (شریعت خدا فقط برای عربستان است، همین که جوانان شبهه دار آن را ادعا می کنند‼️) او باور دارد "اگر شخصی دانا یک نفر ایرانی و یونانی و انگلیسی را ببیند و یک‌حبشی و زنگی و عرب را بنگرد، به کمال آشکارایی می تواند حکم مابین ایشان کند و تمیز تمدن و وحشیگری آنان و اینان را به خوبی بدهد.» از نظر نویسنده کتاب: «گزارش تاریخ زده کرمانی و آخوندزاده از ملت ایرانی که در گیر با یک "دیگری" سامی است به رغم اشتباهات و تناقضات آشکار آنها به ویژه کرمانی، با معیارهای زمانی سازگار بود. دیدگاه های آخوندزاده و کرمانی در زمینه ایران پیش از اسلام و کینه نژادی و ..‌. به رغم ناسازگاری با معیارهای نیم قرن گذشته از هر نقد روشمند به جز چند استثنا آن هم به انگلیسی، مصون مانده است. کوچکترین داوری درباره اندیشمندانی که از اسلام بد گفته اند مساوی است با حمایت از افراط گرایی اسلامی یا حکومت اسلامی شده است. این اپوزسیون ملی گرا ادعا می کند درستی هشدار آخوندزاده و کرمانی درباره روحانیان، هنگامی که اینان در ۱۳۵۷ به قدرت رسیدند آشکار شد. ویراستار آخوندزاده می نویسد او رهبر جنبش بیداری در برابر استبداد اسلامی بود. ماشاءالله آجودانی در حال حاضر از نمایندگان اصلی این دیدگاه است. او آخوندزاده و کرمانی را برجسته ترین روشنفکران این دوره و آخوند زاده را برجسته ترین متفکر و منتقد اجتماعی این دوره می شمارد. در نهایت می توان گفت پیدایش اندیشه ناسیونالیستی آخوندزاده و کرمانی نقطه عطف در تاریخ فکری معاصر ایران است.» 🔴 در بخش اخیر اوج عناد نویسنده با انقلاب اسلامی را بسیار عیان در سخنان صریحش شاهد هستیم. به نظر، این کتاب آبشخور فکری بسیاری از آ و امروز کشورمان، ایران است. ✅ ادامه دارد... 👇👇👇 📡 به کانال بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
🔴 گفته می شود #نشر مرکز واقع در محله امیرآباد شمالی تهران مورد وثوق اپوزسیون و نویسندگان ضدانقلاب خارج نشین برای نشرآثار است. 📡 به کانال #رصد_فرهنگی بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
🔴 نگاهی به ضدانقلابی «پیدایش ناسیونالیسم ایرانی، نژاد و سیاست بی جاسازی» با مجوز چاپ وزارت ارشاد در سال ۱۳۹۶ در 📡 کانال 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
🔴 نگاهی به کتاب پیدایش ناسیونالیسم ایرانی نژاد و سیاست بی جاسازی، نشر مرکز، چاپ۹۶/قسمت سوم نویسنده دین ستیزی خود را در ادامه باز از زبان دیگران روایت می کند. روایتی نقادانه و توأم با تأیید مطالب دین ستیزانه که👈 هدف غائی آن که پشت کردن مردم از نظام دینی جمهوری اسلامی است در آن مستتر است. نویسنده در ادامه و به قصد تکمیل می نویسد: «محمد رضاشاه پهلوی و ناسیونالستهای بی جاساز استوانه کوروش را اولین منشور حقوق بشر نامیدند. انتقال استوانه در سال ۲۰۱۰مصداق دیگری از ناسیونالیسم بی جاساز و جابه جایی تاریخی به دنبال اورد احمدی نژاد با جسارتی که در جمهوری اسلامی تقریبا سابقه نداشت کوشید تلفیقی از مولفه های ایرانی و اسلامی هویت ایرانی، که از آغاز پیدایش ناسیونالیسم بی جاساز با هم ناساز شمرده شده اند پدید آورد 👈(نویسنده حتی به ایرانی بودن هم حمله می کند، طوری مطلب را بیان کرده که کسی بجز ایرانیان و آن هم از زمان رضا شاه به بعد و بعد او هم در زمان احمدی نژاد فقط منشور کوروش بهذعنوان افتخار ایرانیان تلقی شده، گویی قبل آن یا در سایر ملل چنین اعتقادی وجود ندارد‼️) قبل از دوره قاجار تصور کاملا متفاوتی از ایران‌پیشا اسلامی وجود داشت، سرجان ملکم در تاریخ ایران مینویسد: حس خواری برای گذشته پیش از اسلام در تاریخ نگاری سنتی ایران جایی نداشت، 👈 (یعنی حس خواری مربوط به دوره اسلامی شدن ایران است‼️) در عهد قاجار حتی روستاییان و چادرنشینان بی سواد قصه های شاهنامه را می دانستند نخستین نشانه گفتمانی که ورود اسلام به ایران را یک گسیختگی تلقی میکند نه درمنابع ایرانی بلکه در آثار نویسندگان اروپایی بی تخصصی مانند منتسکیو یا هردر به چشم میخورد. او برهمان نکاتی تاکید دارد که در روح القوانین دارد. پادشاهی ایران را درگذشته دین گبرها رونق بخشید، آثار نامطلوب استبداد را اصلاح کرد ولی همان شاهنشاهی را امروز ه دین اسلام بر باد داده است 👈(نویسنده دائم با نقل قول می گوید اسلام مشکل شما است و اینکه من این را نمی گویم، همه می گویند‼️) او درجای دیگر تاکید میکند اسلام دین شمشیراست و قهرا ترویج ومنتشر شده است هرچند ملکم نظر برخی همکاران ایرانشناس خود را منتقل می کرد، خود چندان گرایشی به گذشته پیش از اسلام ایران نداشت و فتوحات اسلامی را پایان دوران شکوهمند و آغاز دوره اسف انگیز نمی شمرد او پیوستگی رادر استبداد می دید 👈(نویسنده صراحتاً به تمدن اسلامی و ایرانی به صورت توأم حمله می کند‼️) تاکید بیش از حد نویسنگان اروپایی بر دستاوردهای پیش از اسلام ایران دارای همه نشانه های نفرتی عمومی از اسلام است که هیچ نسبتی با علم و واقعیت های تاریخی ندارد، و تنها از تعصب فرهنگی آب می خورد. 👈(نویسنده صراحتاً عنوان می کند تمدن ایرانی تخیلی و برای جلوگیری از رویش تمدن اسلامی داستان سرایی شده است‼️) 🔴 نکته بسیار مهم این است که نویسنده کتاب قطعاً به دنبال هویت زدایی در جمهوری اسلامی ایران است، وقتی کسی تاریخ ۷۰۰۰ ساله ایران، تاریخ هخامنشیان و قبل و بعدش را تخیلی بداند‼️ وقتی اسلام را مایه فلاکت و بدبختی ایرانیان بداند، در صورت تأثیر این افکار بر مخاطبین و پذیرش این هجویات، دیگر رخ داده و نویسنده این به عنوان یک حوزه به تکلیف خود عمل کرده است. و همچنین مجوز دهنده این در وزارت ارشاد اسلامی‼️ کار خود را برای جمهوری اسلامی ایران به خوبی در این پازل از بازی انجام داده اند‼️ ✅ ادامه دارد... 👇👇👇 📡 به کانال بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d
🔴 نگاهی به کتاب پیدایش ناسیونالیسم ایرانی نژاد و سیاست بی جاسازی، نشر مرکز، چاپ۹۶/قسمت چهارم نویسنده در ادامه هویت زدایی از ملت ایران روایت می کند: «بدین سان حتی ادوارد براون، ایران شناس نامدارکمبریچ کسی که کتاب تاریخ ادبیات ایران او معیاری برای ایران شناسی اروپایی ها است می نویسد: در سده هفتم پیروان جنگجوی پیامبر عرب به ایران ریختند و با حملات بی امان شان یک پادشاهی باستانی و یک دین گرامی را برانداختند"توصیف واقعه با اغراق و طمطراق و البته بدون اتکا به منابع تاریخی موثق(درواقع این قطعه حتی یک ارجاع ندارد)همانندی چشمگیری با خوانش ناسیونالیستی از تاریخ ایران می یابد براون چند فصل بعد بی هیچ ابهامی علت نفرتش از اسلام را میگوید: "اگر عرب ها به ایران هجوم نیاورده و قتل و زور نگفته بودند فکر می کنید آیا دین جدید جای زردشت را میگرفت؟ از نظر ما سند محکم حقانیت دین مسیح(ع) این است که در برابرشمشیر، بدون توسل به شمشیر، آهسته وپیوسته پیشروی کرد و حال آنکه اسلام –ترویج بخش بیشتر به زور اسلحه بود تا به نیروی استدلال. من با دین شما همدلم، و مایلم بیشتر آنرا بشناسم،..." خوانش براون از تاریخ اسلام و مسیحیت معیوب است.. بعیداست بتوانیم ادعا کنیم مسیحیت بدون توسل به شمشیر و تنها با مهر و محبت ترویج شد.. یکی از موارد کتابسوزان که به اوایل تاریخ مسیحیت نسبت داده می شود آتشی بودکه به کتابخانه اسکندریه زدند اما این اتفاق پس از فتوحات اسلامی در ایران اتفاق نیفتاد درقرون اولیه اسلامی، فرزانگان بسیاری منشاء آثار بسیاری در علوم از جمله طب و ریاضی شدند ... نکته چشمگیر دیگر در انتقال دیدگاه اروپایی در مورد تاریخ ایران به خود ایران این است که آرایی که تاچنددهه پیش منفور ایرانیان بودند کم کم جایگاهی برای خود ولو در محفلی کوچک بدست اوردند.. گرایش ذاتی ناسیونالیسم بی جاساز به گذشته پیشا اسلامی در برابر دوره به همان اندازه پرماجرای پس از اسلام پیشینه ای در روایت های ایرانی نهادینه نداشت گزاره ای در منابع اروپایی و برگرفته از فرضیات و تعصباتی در تتبع اروپایی معاصرش بود خیال پردازیها و گزافه گوییهای شگف اور درباره دستاوردهای ایران باستان در نوشته های اخوندزاده و کرمانی برای تبدیل ان روزگار به عصری طلایی است که ایینه تمام نمای ذات ایرانی است ...اخوندزاده و کرمانی روایت تاریخ زده ای ساختند که هم با پشت گرمی به ستایش دانشمندان اروپایی از گذشته پیشا اسلامی ایران اعتباری داشت هم با شباهتش به تواریخ ملوک عجم..مهمتر از همه به خواننده دلخوشی می داد که ایران کشور پرافتخاری است و ایرانیان ملتی بلند پایه اند » 🔴 👈 همانطور که مشاهده می فرمایید نویسنده ایرانیان را دلخوش به گذشته خود دانسته، نویسنده قصد دارد در راستای گذشته باستانی و اسلامی ایرانیان را توأماً وهم و ساخته و پرداخته اذهان برشمارد تا مخاطب را به سوی هدف محرمانه کتاب که با توجه به فرو کردن در دل تاریخ تمدن، جمهوریت و اسلامیت ایران یعنی نظام سوق دهد. ✅ ادامه دارد... 👇👇👇 📡 به کانال بپیوندید 👇👇👇 eitaa.com/joinchat/1802240000C83cefa672d