قاعده فقهی حرمت اختلال نظام و کاربرد آن در حوزه ارتباطات و رسانه.pdf
311.9K
✅ مقاله #قاعده_فقهی حرمت اختلال نظام و کاربرد آن در حوزه ارتباطات و #رسانه
🔹نویسنده: استاد سید علی #حسینی؛ دانشیار دانشگاه امام صادق(ع) و مؤلف کتاب «قواعد فقهی فرهنگ و ارتباطات»
#فقه_رسانه
🔸#رَسادین؛ رسانهپژوهی دینی
🆔 https://eitaa.com/rasadin
🆔 https://ble.ir/rasadin
چگونه دکتری ارتباطات قبول شویم.pdf
483K
✅ چگونه #دکتری_ارتباطات قبول شویم؟
( توصیههای رتبه ۱ کنکور دکتری ارتباطات ۹۹)
🔹در این فایل، تجربههای #حجتالاسلام جواد #جلوانی، رتبه #اول کنکور دکتری ارتباطات ۹۹ و دانشجوی دکتری #فرهنگ_و_ارتباطات دانشگاه #باقرالعلوم (ع)، به نگارش درآمده است و به صورت #اختصاصی توسط کانال رسانهپژوهی دینی (رسادین) انتشار مییابد.
#اختصاصی
🔸کانال رسانهپژوهی دینی (#رَسادین؛ فقه و فلسفه رسانه)
🆔 https://eitaa.com/rasadin
🆔 https://ble.ir/rasadin
🌐 www.rasadin.blog.ir
✅ اقسام ارتباطات در بیان روایات
قَالَ اَلصَّادِق (ع): أُصُولُ اَلْمُعَامَلاَتِ تَقَعُ عَلَى أَرْبَعَةِ أَوْجُهٍ مُعَامَلَةُ اَللَّهِ وَ مُعَامَلَةُ اَلنَّفْسِ وَ مُعَامَلَةُ اَلْخَلْقِ وَ مُعَامَلَةُ اَلدُّنْيَا
امام صادق(ع): اصول معاملات چهار گونه است: با خدا، با خود، با انسانها، با دنیا (مصباح الشریعه، ج۱، ص ۵).
🔸#رَسادین؛ رسانهپژوهی دینی
🆔 https://eitaa.com/rasadin
🆔 https://ble.ir/rasadin
🌐 www.rasadin.blog.ir
حقوق مخاطب.mp3
15.62M
✅ حقوق #مخاطب در ارتباطات از دیدگاه اسلام
🔹دکتر محسن اسماعیلی، حقوقدان سابق شورای نگهبان
کلاس مطالعات اسلامی در فرهنگ و ارتباطات (مقطع دکتری)
مدت زمان: 1:17
https://ble.ir/culture_communication
🔸#رَسادین؛ رسانهپژوهی دینی
🆔 https://eitaa.com/rasadin
🆔 https://ble.ir/rasadin
🌐 www.rasadin.blog.ir
✅ درس #خارج_فقه روابط اجتماعی استاد #اعرافی
🔹استاد اعرافی امسال در بحث خارج فقه به موضوع روابط اجتماعی (با عنوان فرعی شبکههای اجتماعی و پیامرسانها) میپردازند.
🔹فایل صوتی و متنی این جلسات از سایت استاد و سایت مدرسه فقاهت قابل دریافت است:
🌐 http://www.eshragh-erfan.com/index.php/fa/arafi/skill-4/feghh-ravabet-miyan-fardi-2
🌐 http://www.eshia.ir/Feqh/Archive/arafi/Feqh_Ejtemaei/99
#فقه_رسانه
🔸#رَسادین؛ رسانهپژوهی دینی (فقه و فلسفه رسانه)
🆔 https://eitaa.com/rasadin
🆔 https://ble.ir/rasadin
✅ گزارشی از وبینار #فقه_فضای_مجازی و شبکه های اجتماعی
🔹#گزارش تفصیلی این وبینار که در تاریخ ۲۵ آذرماه ۹۹ از سوی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شده بود؛ در نشانی ذیل قابل دسترس است:
🌐ijtihadnet.ir/از-نگاه-حکمرانی-به-فقه-فضای-مجازی-تا-دلا/
#فقه_رسانه
🔸#رَسادین؛ رسانهپژوهی دینی
🆔 https://eitaa.com/rasadin
🆔 https://ble.ir/rasadin
🌐 www.rasadin.blog.ir
✅ درس #فقه_رسانه استاد #خاتمی
🔹در سال گذشته، استاد سید احمد خاتمی در ۲۰ جلسه به بحث فقه رسانه پرداختند
🔹فایل صوتی این جلسات در آدرس ذیل قابل دسترس است:
https://www.eshia.ir/Feqh/Archive/Khatami/Feqh2/98
🔸#رَسادین؛ رسانهپژوهی دینی
🆔 https://eitaa.com/rasadin
🆔 https://ble.ir/rasadin
🌐 www.rasadin.blog.ir
فقه حکمرانی در فضای مجازی و الگوی حکمی اجتهادی .mp3
9.68M
✅ فایل صوتی #فقه حکمرانی #فضای_مجازی
🔹ارائه: استاد #خسروپناه
دانشگاه علامه طباطبایی، ۲۵ آذر ۱۳۹۹
@khosropanah_ir
@savad_rasaneh
🔸#رَسادین؛ رسانهپژوهی دینی
https://eitaa.com/rasadin
🔳دنبال حاج قاسم میگشتیم!
🔹«در جلسه با مسئولین مختلف، حاج قاسم یک #گوشه ای مینشست که اصلاً #دیده_نمیشد. آدم گاهی اوقات میخواست بداند یا استشهاد کند، باید میگشت تا او را پیدا میکرد؛ خودش را #جلوی_چشم قرار نمیداد، #تظاهر نمیکرد ... از همه خصوصیات بالاتر، اخلاص او بود ... ماها #تمرین کنیم در خودمان اخلاص را» (رهبر انقلاب، ۱۳۹۸/۱۰/۱۸).
🆔 @ravesh_ejtehad
🔸#رَسادین؛ رسانهپژوهی دینی
https://eitaa.com/rasadin
◾️حقا و انصافا امروز #خیلی_نادر نظیر آقای #مصباح ممکن است وجود داشته باشد، با این وزانت علمی و عمق علمی و احاطه و وسعت و با این آگاهی و بینش و صفا.
◾️این سه جهت در ایشان جمع است: هم علم، هم بصیرت به معنای حقیقی کلمه و هم صفا.
(آیت الله خامنهای، مهرماه ۱۳۸۹)
www.hawzahnews.com/news/931369
🆔 @ravesh_ejtehad
🔸#رَسادین؛ رسانهپژوهی دینی
https://eitaa.com/rasadin
✅ سطوح تحلیلی #فقه_رسانه
🔹مسائل فقه رسانه را میتوان به چند بخش اصلی تقسیم کرد:
▫️الف. #فقه_فردی در مسائل #غیرمستحدثه
▫️ب. فقه فردی در مسائل #مستحدثه (معاصر)
▫️ج. #فقه_نظام رسانه
🔹ورود به مسائل فقهی در هر یک از این سطوح، نیازمند روششناسی اجتهاد متناظر با خود است.
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
@rasadin
paknevis_0.11.10.exe
7.15M
✅پاکنویس؛ نرمافزار ویراستاری متن
🔹یکی از دشواریهای نگارشهای علمی مانند مقاله و پایاننامه، ویراستاری آن (به ویژه اصلاح نیمفاصله) است.
🔹ویراستیار اولین نرمافزار قدرتمند با پشتیبانی از زبان فارسی در محیط ورد بود که انتشار آن ادامه نیافت؛ اکنون پاکنویس (محصول مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور) جایگزین مناسبی برای آن به شمار میرود و به صورت یک #افزونه در محیط ورد، با سهولت کار ویراستاری و اصلاح انواع خطاهای نگارشی متن شما را انجام میدهد.
#داخل_پرانتز
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
🆔 https://eitaa.com/rasadin
🆔 https://ble.ir/rasadin
✅ استاد خاتمی: ضرورت بازنگری در جایگاه ذکر احکام در کتب فقهی
🔹مباحث مربوط به #سلام کردن در باب سلام نماز مطرح می شود؛ در حالی که جای آن در آنجا نیست.
🔹مباحث مربوط به #حجاب نیز در باب وجوب ستر در نماز، به خاطر الکلام یجر الکلام و به عبارت دیگر به مناسبت احکام ستر نماز، احکام حجاب مطرح شده است.
🔹محَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا ... این روایت مربوط به احکام #العشرة و زندگی مردم با یکدیگر است.در حالی که این بخش احکام را در کتاب الحج ذکر کرده اند و اینکه احکام العشره را در کتاب الحج ذکر کرده اند چون مسافرت ها به حج کاروانی است و در موسم حج مسلمانان با یکدیگر ار تباط دارند.
🔹 یک #تقسیمبندی_جدید ی در فقه باید بشود که هر کدام از این احکام در باب مخصوص خود ذکر شود.
(استاد سید احمد خاتمی، درس خارج فقه رسانه، ۱۶ بهمن ۹۸)
🔸کانال رسانهپژوهی دینی (#رَسادین؛ فقه و فلسفه رسانه)
🆔 https://eitaa.com/rasadin
🆔 https://ble.ir/rasadin
✅ ادله وجوب آموزش سواد رسانه/ جهل به سواد فنّاورانه آسیبهای بزرگ دنیوی و اخروی دارد
▫️حجتالاسلام والمسلمین #رفعتی در درس خارج فقه فضای مجازی:
🔹 سواد فنّاورانه چون حیات مادّی و معنوی امروز بشر بدان وابسته است، از قسم علوم واجب است.
🔹 جهل به سواد فنّاورانه آسیبهای بزرگ دنیوی و اخروی دارد لذا سواد رسانه از علوم نافع و از ضروریّات زندگی است.
🔹 ادلّه وجوب آموزش سواد رسانه:
1️⃣ دلیل اوّل: مقدّمه واجب: وقتی ضرورت و مصلحت ملزمه این علم مشخص شد تحصیل و آموزش آن از باب مقدّمه واجب میشود.
2️⃣ دلیل دوم: عون بر برّ و تقوی: تحصیل سواد رسانه کار پسندیدهای است که جلوی آسیبها را میگیرد.
🌐 متن کامل: http://meftaah.com/?p=22099
@meftaah_com
🔸کانال رسانهپژوهی دینی (#رَسادین؛ فقه و فلسفه رسانه)
🆔 https://eitaa.com/rasadin
🆔 https://ble.ir/rasadin
حکم فقهی پاسخ به سلام در ارتباطات کلامی غیرشفاهی سنتی و مدرن.pdf
399.8K
✅ مقاله علمی پژوهشی حکم #فقهی پاسخ به سلام در #ارتباطات کلامی غیرشفاهی سنتی و مدرن
🔹نویسنده: حجت الاسلام دکتر مصطفی #همدانی؛ پژوهشگر و مدرس سطوح عالی حوزه
🔹برشی از چکیده:
... نتایج تحقیق نشان داده است، در #ارتباطات غیرشفاهی میانفردی چه سنتی چون نامهنگاری کاغذی و چه مدرن چون #ایمیل و #پیامک فردی، پاسخ سلام واجب است. در ارتباطات جمعی (رادیو و تلویزیون) گرچه پخش زنده باشد، پاسخ واجب نیست و در ارتباطات گروهی، حکم آن بسته به نوع ارتباط و بستر آن فرق دارد.
#فقه_رسانه
🔸کانال رسانهپژوهی دینی (#رَسادین؛ فقه و فلسفه رسانه)
🆔 https://eitaa.com/rasadin
🆔 https://ble.ir/rasadin
علوم شناختی گرایش رسانه.pdf
3.66M
✅ برنامه درسی رشته #علومشناختی گرایش #رسانه
https://prog.msrt.ir/fa/grid/59
🔸کانال رسانهپژوهی دینی (رَسادین)
🆔 https://eitaa.com/rasadin
🆔 https://ble.ir/rasadin
گروه #فلسفه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار می کند:
✅ کرسی علمی- ترویجی "چیستی و هستی #فضای_مجازی"
🎙 با حضور:
#مسعود_اسماعیلی
#محمدعلی_اردستانی
#احسان_کیان_خواه
#محمدجواد_رودگر
📅 یکشنبه 24 اسفند ماه 99 / ساعت 13:00
🌐 تحت نرم افزار اسکایپ از طریق:
join.skype.com/bOkuwYKKdK9S
📱هماهنگی و دریافت اطلاعات بیشتر : 09191541744 (آقای روحانی نژاد)
@iictchannel
🔸کانال رسانهپژوهی دینی (#رَسادین؛ فقه و فلسفه رسانه)
🆔 https://eitaa.com/rasadin
🆔 https://ble.ir/rasadin
مرجع پژوهش.pdf
17.1M
✅ کتاب #مرجع_پژوهش
(معرفی انواع روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، طرحنامهنویسی، نرمافزارهای کاربردی تحقیق و ...)
🔹نویسنده: دکتر حمید قاسمی
🔹پی نوشت:
▫️نویسنده به صورت #ویدیویی نیز به تشریح مباحث کتاب پرداخته است (لینک)
▫️نسخه دیجیتال این کتاب با رضایت نویسنده و ناشر به صورت رایگان انتشار یافته است (لینک)
#داخل_پرانتز
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
🆔 https://eitaa.com/rasadin
🆔 https://ble.ir/rasadin
منتشر شد
✅ کتاب #تحلیل_مضمون: مفاهیم، رویکردها و کاربردها
نویسندگان: رضا #بنیاسد و محمد #شیخزاده
ناشر: لوگوس؛ قیمت ۷۵ هزار تومان
🔹فهرست کتاب را میتوانید از اینجا ببینید
#داخل_پرانتز
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
🆔 https://eitaa.com/rasadin
🆔 https://ble.ir/rasadin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ استاد محسن #اراکی:
🔹#رسانه قدرت اول است برخلاف گذشته که قدرت نظامی حرف اول را می زد.
🔹رسانه آراء عمومی را میسازد و میتواند به سمتی ببرد که برخلاف مصلحت عمومی باشد.
(درس خارج فقه نظام سیاسی)
@savad_rasaneh
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
🆔 https://eitaa.com/rasadin
🆔 https://ble.ir/rasadin
✅ نسبت #سنتهای_هفتگانه_ارتباطات و پارادایمهای #اثباتی و #تفسیری از منظر گریفین
▫️Griffin, Emory A. 2012. A First Look at Communication Theory (eight edition). p47
#اختصاصی_رسادین
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
🆔 https://eitaa.com/rasadin
🆔 https://ble.ir/rasadin
🔹فراخوان حمایت از طرحهای پژوهشی معاونت پژوهش حوزه (کمیته رسانه و فضای مجازی)
توضیحات بیشتر:
http://pazhuhesh.ir/index.aspx?siteid=16&fkeyid=&siteid=16&pageid=42401
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
🆔 https://eitaa.com/rasadin
🆔 https://ble.ir/rasadin
ثبت نام کارگاه های مهارت افزایی مهارت افزایی سال 1400 دانشکده دین و رسانه آغاز شد. این دوره ها به صورت مجازی و از طریق سامانه Lms برگزار می شود.
عناوین کارگاه ها:
📌 کارگاه نظریه های فرهنگی و ارتباطی
مدرس : دکتر سعید امیر کاوه
📅 زمان برگزاری: دوشنبه ها مورخ: 1/23 و 1400/1/30 ؛ ساعت: 10 الی 12
📌 کارگاه ساختارشناسی برنامههای تلویزیون
مدرس: دکتر محمدرضا پاسدار
📅 زمان برگزاری: دوشنبه ها مورخ 1/30 و 1400/2/6 ؛ ساعت 10 تا 12
📌 کارگاه اصول فیلم نامه ( طرح، داستان، پیرنگ و...)
مدرس: حجت الاسلام دکتر داوودآبادی
📅 زمان برگزاری: دوشنبه ها مورخ 1/23 ، 1/30 و 1400/2/6 ؛ ساعت 8 الی 10
📌 کارگاه مبانی و اصول تدوین و آشنایی با نرم افزارها
مدرس: استاد حسینی
📅 زمان برگزاری: دوشنبه ها مورخ 1/30 و 2/6 و 1400/2/13 ؛ ساعت 14 تا 16
🔺 نحوه ثبت نام:
- دانشجویان دانشگاه صدا و سيما جهت ثبت نام نام و نام خانوادگی، عنوان کارگاه، رشته، شماره دانشجویی، سن، شهر محل سکونت و شماره تماس خود را به آيدی amoozesh1399@ در پيام رسان ايتا ارسال نمايند تا لينك شركت در كارگاه برايشان ارسال شود.
- طلاب سراسر كشور هم جهت ثبت نام نام و نام خانوادگی، عنوان کارگاه، نام پدر، کد ملی، سن، شهر محل سکونت و شماره تماس خود را به آيدی amoozesh1399@ در پيام رسان ايتا ارسال نمايند تا لينك شركت در كارگاه برايشان ارسال شود.
@qomiribu
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
🆔 https://eitaa.com/rasadin
🆔 https://ble.ir/rasadin
هدایت شده از کانال انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
✅ فراخوان #حلقه علمی #رسانه
🔹در ایام شهادت شهید #آوینی، حلقه علمی #رسانه وابسته به #انجمن_مطالعات_اجتماعی حوزه به منظور فراهم آوردن فضایی علمی برای گفتگو در حوزه رسانه ایجاد و از عموم دانشجویان و پژوهشگران عرصه فرهنگ و رسانه #عضو میپذیرد
🔹علاقهمندان به #عضویت میتوانند از طریق پیامرسان ایتا، نام، تحصیلات و شماره همراه خود را به آیدی #دبیر انجمن مطالعات اجتماعی حوزه @admin_motaleate_ejtemai (حجت الاسلام #لطفی) و یا #مدیر حلقه علمی رسانه @mobini (حجت الاسلام دکتر #مبینی) ارسال نمایند
🔹نخستین جلسه مجازی اعضای حلقه بزودی تشکیل خواهد شد؛ از این رو خواهشمند است در صورت تمایل تا ۱۲ اردیبهشت ثبتنام را نهایی فرمایید.
📶حلقه علمی رسانه انجمن مطالعات اجتماعی حوزه👇
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2782396529C8ce4386279
🆔 @rasaneh_anjoman
✅ #ارتباطات؛ از حسن کلام تا حسن استماع
✍️حجت الاسلام دکتر حبیب الله #بابایی (مدیر گروه مطالعات فرهنگ و تمدنی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی)
🔹امروز بحمدالله با همراهی جمعی از پژوهشگران، (نگارش) کتاب #راهنمای_گفتگو را تمام کردم؛ حاصل این کتاب را شاید بتوان در یک جمله خلاصه کرد و آن اینکه:
🔹«در #ارتباطات_انسانی، گوش دادن مهمتر از حرف زدن است». این جمله کلیدی ابعاد بسیار سازندهای در روابط خانوادگی و ارتباطات فرهنگی و اجتماعی دارد.
🔹هرچند #حُسنِ_کلام از شرایط مهم انعقاد گفتگو میان گفتگوکنندههاست، لیکن آنچه که گفتگو را ممکن و بلکه تمام میکند نه «حُسن کلام» و خوبسخنوریکردن، بلکه «حُسن استماع» است.
🔹به دیگر بیان، با #حُسن_استماع میتوان #ارتباط_کلامی برقرار کرد (ولو اینکه در آن بین «حُسن کلام»ی هم نباشد)، ولی با صِرف حُسن کلام، تا زمانی که «حُسن استماع» نباشد، نمیتوان از ارتباطات درست انسانی اطمینان حاصل کرد.
@Habibollah_Babai
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
🆔 https://eitaa.com/rasadin
🆔 https://ble.ir/rasadin