🔹بیل گیتس: فضای مجازی باعث شده دیوانهها همدیگر را پیدا و تایید کنند!
🔹بیل گیتس همبنیانگذار مایکروسافت:
پیش از اینترنت نیز دیوانهها بودهاند، اما آنها همدیگر را پیدا نمیکردند؛ حالا با ابزارهای دیجیتالی میتوانند این کار انجام دهند. آنها میگویند: شما هم به آن چیز فکر میکنید؟ من هم همینطور! پس بیایید کنار هم جمع شویم!
پینوشت:
دکتر روح الله رحمانی: مواردی مانند ادعای پرتکرار گرد نبودن زمین از این جمله است (فضاسازی علیه واکسن کرونا نیز می تواند از دیگر مثالهای مرتبط باشد)
#فلسفه_تکنولوژی
https://www.businessinsider.com/bill-gates-microsoft-internet-artificial-intelligence-crazy-people-critical-mass-2023-12?r=US&IR=T
🔸 رسادین
@rasadin
✅ رهبر انقلاب: انسان به بعضی گناهها توجه ندارد؛ خیلی از اظهارات در #فضای_مجازی مراقبت لازم دارد
▫️رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان:
🔹بعضی از گناهها هست که انسان توجه ندارد به اینکه اینها گناه است. خیلی از حرف زدنهای ما، خیلی از اظهاراتی که در #فضای_مجازی میکنیم اینها پاسخ لازم دارد بالاخره مراقبت باید کرد.
🔹 رفتارهای نادرست خودمان اگر شناخته شد اصلاحش ممکن میشود، توبهی از آنها ممکن میشود، استغفار از آنها ممکن میشود، اگر نادرستی شناخته نشد انسان توبه هم نمیکند میماند متراکم میشود، دل را از نورانیت میاندازد حیف است شماها واقعاً دلهایتان نورانی است.
🔹 توصیهام این است که دقت کنید که چه میگویید، فکر این را بکنید که در این بیان، در این گفتار، در این نوشتار مرتکب عملی نشویم که بعد نتوانیم برایش جوابی داشته باشیم.
۱۴۰۳/۱/۱۹
@Khamenei_ir
🔸#رسادین، رسانهپژوهی دینی
@rasadin
✅ ضرورت #پیوستنگاری_رسانهای قبل از واکنش جدید #سپاه
🔹در پاسخهای نظامی سپاه (به طور خاص واکنش به شهادت حاج قاسم و حادثه کرمان) #حواشی_رسانهای بسیاری شکل گرفت که هنوز بسیاری از آن حواشی و شبهات در افکار عمومی باقی است؛ به گونهای که برخی از مردم آن واکنشها را نپذیرفتند!
🔹هر اقدام مهمی نیازمند پیوست رسانهای است تا آن عمل تحت تاثیر #پروپاگاندای_دشمن قرار نگیرد و جای قاتل و مقتول جابجا نشود
🔹به طور روشن، باید پیش از هر واکنشی به این پرسش اندیشید که در عرصه مخاطبان ایرانی و منطقهای و بینالمللی، پس از عملیات ممکن است چه شبهاتی شکل بگیرد و چه پاسخی به آنها باید داده شود؟ و برای مخاطب خارجی، این پیام دقیقا از طریق کدام رسانهها باید منتشر شود تا به مخاطب هدف برسد؟
🔹بخش زیادی از موفقیت #حماس برآمده از تیم رسانهای قدرتمند آن است، سپاه پاسداران با دارا بودن دانشکده رسانه و افراد خبره در مراکز رسانهای مختلف، میتواند بهترین پیوستهای رسانهای را تدوین کند که امید است با مرور تجارب چندسال گذشته، اقدامات جدید با پیوستهای رسانهای مناسب انجام گیرد.
"امروز در دنیا چالشها و درگیریها، چالشهای رسانهای است. رسانهها بیش از موشک و پهپاد و هواپیما در عقب راندن دشمن تاثیر میگذارند و دلها و ذهنها را تحت تاثیر قرار میدهند. هر کس #رسانه_قویتر داشته باشد در اهدافی که دارد موفقتر خواهد بود" (۱۴۰۳/۱/۶)
✍️ مجید مبینی (خارج فقه و اصول، دکتری فرهنگ و ارتباطات)
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
✅ #عملیات_روانی ایران بر ضد رژیم صهیونیستی
▫️ یادداشتی از حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی #نهاوندی (مدرس خارج فقه رسانه)
🔹 #جنگ_ترکیبی یا هیبریدی با تاکتیکها و تکنیکهای سایبری، روانی، اطلاعاتی و نظامی انجام میشود. در جنگ ترکیبی، عملیات روانی بیش از عملیات نظامی مخرب و ضربهزننده است و عرصه را بر دشمن تنگ و تنگتر میکند.
🔹هم اکنون سرخط خبری رسانههای عبری، غربی و عربی این است: "آیت الله خامنهای: اسراییل اشتباه کرد و باید تنبیه شود". اکنون فشار حداکثری روانی با ابزارهای رسانهای در جنگ ترکیبی، قدرتی را برای جبهه مقاومت به وجود آورده، تا معادلهها را تعریف و محاسبهها را تغییر دهد و دست برتر فرماندهی و کنترل میدان را به نفع جبهه مقاومت بسازد.
🔹موج عظیم پستها و توئیتهای این جمله از جبهه سایبری مقاومت به زبانهای مختلف، میتواند ترسی مضاعف را در دل دشمن ایجاد کند، انشاءالله.
متن کامل یادداشت
https://eitaa.com/nahavandi_ir/442
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
🔺از مقاومت نظامی تا مقاومت فرهنگی و رسانهای
🔹ممکن است برخی خوششان نیاید، ولی باید اذعان کرد که سپاه پاسداران در امر «مقاومت نظامی» بسیار پیشی گرفته است بر حوزههای علمیه و دانشگاهها در امر «مقاومت فرهنگی» (و رسانهای).
🔹نمونه این عقبماندگی فرهنگی خودمان را امروزه میتوان در فقدان پویایی، کارآمدی و عقلانیت در مواجهه با مقوله «حجاب» مشاهده کرد.
حجت الاسلام د. حبیبالله بابایی
@Habibollah_Babai
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
✅ میزگرد تخصصی ارزیابی عملکرد #رسانه ای جمهوری اسلامی ایران در عملیات #وعده_صادق
🔹 باحضور: اعضای هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه ادیان
🔹شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ساعت ۱۲:۳۰
🔹 قم، بلوار الغدیر، ک ۱۱، ساختمان خاتم دانشگاه ادیان، دانشکده رسانه، سالن شهید قدوسی
🔹حضور برای علاقهمندان، دانشجویان و اهالی رسانه و ارتباطات آزاد است
#وعده_صادق
#رسانه
انجمن علمی دانشجویی علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه ادیان
@anjoman_urd
🔸#رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
.
✅ درآمدی بر #ارتباطات_اشراقی
▫️حجتالاسلام و المسلمین دکتر علی #نهاوندی (مدرس خارج فقه رسانه)
🔹در بحث ارتباطات، آنچه مکاتب رایج و نظریهپردازان دانش ارتباطات از فهم آن عاجزند، ارتباطات اشراقی است.
🔹تنها مکتبی که میتواند در این خصوص نظریهپردازی کند و از آن پشتیبانی معرفتی و علمی داشته باشد، مکتب اهل بیت (علیهم السلام) است. به برکت معارف الهی که از ایشان به ما رسیده، بر این باوریم که ارتباطات میان فردی و گروهی، منحصر به تحلیلهای پوزیتویستی و ماترالیستی جامعهشناسان و نظریه پردازان ارتباطات نیست. دلیل بر این مدعا، تجربه درونی و فطری بسیاری از انسانها است؛ هرچند تحلیل صحیحی از آن ندارند.
🔹در حدیثی از امام باقر(علیه السلام) این نوع از ارتباطات تبیین و رمزگشایی شده است. جابر جُعفی میگوید: "نزد امام باقر(علیه السلام) بودم، ناگهان احساس کردم دلم گرفت، به ایشان عرض کردم: جُعِلْتُ فِدَاكَ! رُبَّمَا حَزِنْتُ مِنْ غَيْرِ مُصِيبَةٍ ... فدایت گردم! گاه بی آنکه مصیبتی یا گرفتاری خاصی به من برسد، اندوهگین و ناراحت میشوم؛ چنان که همسر و دوستم آن را در چهرهام میخوانند. آن حضرت فرمود: آری، خدای بزرگ مؤمنان را از طینت بهشتی آفرید و از نسیم روح خود در آنان جاری ساخت، از این رو مؤمن برادر حقیقی مؤمن است، پس هرگاه به یکی از آن ارواح در شهری اندوهی رسد، آن روح دیگر هم غمگین شود، زیرا وی نیز از جنس اوست" (کافی، ج۲، ص۱۶۶)
🔹توضیح بیشتر: کتاب "طرحواره تعلق فاعلی، رهیافتی بر فلسفه ارتباطات اسلامی با تاکید بر حکمت متعالیه"
برگرفته از کانال استاد نهاوندی (با تلخیص):
@nahavandi_ir
🔸#رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
✅ ثبت نام آزمون دکتری مدیریت رسانه
🔹آزمون اختصاصی مقطع دکتری در رشته های مدیریت رسانه، دانش اجتماعی مسلمین و ... دانشگاه ادیان
▫️مهلت ثبت نام: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
▫️آزمون: ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ (در قم و مشهد)
🔹توضیحات تکمیلی، ثبتنام و آشنایی با سایر رشتههای دانشگاه:
azmoon.urd.ac.ir
🔹راههای ارتباط با کارشناسان پذیرش:
09907661051
09120787781
@adyanuni
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
.
✅ تحلیل #رسانه ای عملیات #وعده_صادق
🔹«امروز در دنیا چالشها و درگیریها، چالشهای رسانهای است. رسانهها بیش از موشک و پهپاد و هواپیما در عقب راندن دشمن تاثیر میگذارند» ۱۴۰۳/۱/۶
🔹عملیات نظامی وعده صادق را میتوان از منظر ارتباطشناختی مورد تحلیل قرار داد و ابعاد جنگ رسانهای جاری بین ایران و اسرائیل را با تکیه بر نظریات و تکنیکهای خبری بررسی کرد که بخشی از آن شامل موارد ذیل است:
🔹۱. نظریه برجستهسازی
اسرائیل و سایر دشمنان یا رقبای منطقهای ایران کوشیدند اذهان مردم ایران، منطقه و جهان را از توجه به عملیات نظامی ایران بازدارند. در سطح ملی، برجسته کردن اجرای قانون مقابله با بیحجابی مورد توجه رسانههای فارسی بیگانه قرار گرفت. در سطح بینالمللی نیز تصمیم اخیر ترکیه برای رهسپاری کشتی "آزادی ۲" به سمت غزه میتواند در این راستا تحلیل شود.
🔹۲. کوچکنمایی
همان گونه که انتظار میرفت و در عملیات عینالاسد نیز اتفاق افتاد، رسانههای متخاصم سعی در کوچک نشان دادن این عملیات نظامی کردند. از سوی دیگر، ایران با استفاده از تکنیک اقناعی «گواهی دادن» به سراغ شخص ثالث رفت و اعتراف مقامات غربی و اسرائیلی در تایید عظمت عملیات را بازنشر کرد که در این مورد، ایران موفقتر عمل کرد.
🔹۳. توسل به احساسات
اسرائیل با طرح ماجرای اصابت ترکش ضدموشک به یک کودک، سعی در تحریک عواطف داشت. از سوی دیگر، نمیتوانست اشارهای به کشته یا زخمی شدن مردم اسرائیل کند، چرا که باعث ایجاد ترس در جامعه اسرائیل میشد. اما ایران در این زمینه میتوانست بر روی این موضوع که عامدانه مردم اسرائیل را هدف نگرفته بسیار مانور دهد و چهره انسانی و اسلامی خود را آشکارتر کند؛ اما چنین نشد. در عین حال انتشار تصاویر عبور پهپادهای ایرانی بر فراز کربلا (برای مخاطب شیعه) و مسجدالاقصی (برای مخاطب عرب و مسلمان) در این سطح قابل تحلیل و ارزشگذاری است.
🔹۴. ارعاب
ایران در روزهای منتهی به عملیات، توانست به خوبی از تکنیک عملیات روانی ارعاب برای به هم ریختن فضای اسرائیل استفاده کند و موفق عمل کرد. از سوی دیگر، رسانههای اسرائیلی با تاکید بر پیامدهای نظامی و اقتصادی حمله ایران و پاسخ اسرائیل، سعی در ایجاد رعب در مردم ایران داشتند.
🔹۵. اخبار جعلی
به نظر میرسد اتاق فکر رسانهای اسرائیل، با نشر فیلمهای اصابت موشک که مربوط به حوادث دیگری بود و سپس تکذیب آنها، سعی کرد اعتماد مخاطبان به فیلمهای واقعی ناشی از اصابت موشکهای ایرانی را از بین ببرد. در این امر، هوشمندی دوچندان رسانه های ایرانی به خصوص رسانههای رسمی ضروری است.
و ...
🔹در مجموع میتوان گفت ایران در مدیریت رسانهای عملیات وعده صادق نسبت به عملیاتهای پیشین (عین الاسد و اربیل) و نسبت به رسانههای اسرائیلی تا این لحظه موفقتر عمل کرده است.
▫️مجید مبینی مقدس (خارج فقه و اصول، دکتری فرهنگ و ارتباطات)؛ ارائه شده در میزگرد تخصصی ارزیابی عملکرد رسانهای ایران در عملیات وعده صادق؛ برگزار شده در دانشکده رسانه دانشگاه ادیان (۱۴۰۳/۲/۱)
https://urd.ac.ir/fa/78144
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
🔹موضوع #تعداد_موشک های شلیک شده و یا موشکهای به هدف اصابت کرده که طرف مقابل بر روی آنها متمرکز شده، موضوع دست دوم و #فرعی است
🔹موضوع #اصلی #ظهور_قدرت اراده ملت ایران و نیروهای مسلح در عرصه بینالمللی و اثبات آن است، که ناراحتی طرف مقابل نیز از همین موضوع است.
رهبر انقلاب، ۱۴۰۳/۲/۲
#راه
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
✅ وعده صادق و ارتقای #قدرت_نرم ایران
🔹قدرت نرم (Soft Power) برآمده از جذابیت یک کشور است؛ به گونه ای که آنچه مد نظر یک کشور است، نه از طریق اعمال زور، بلکه با رغبت از سوی مردم در دیگر کشورها انجام شود
🔹حمایت از مظلوم و مبارزه با ظالم، یکی از ارزشهای انسانی و اسلامی است که در حمایت از فلسطین تجلی یافته و باعث افزایش قدرت نرم هر کشوری میشود
🔹عملیات وعده صادق، فراتر از تثبیت قدرت سخت ایران توانست قدرت نرم ایران را نیز در سطح بینالمللی ارتقا دهد و آرمان الگو شدن ایران در دنیا (۱۴۰۳/۱/۱۹) را دستیافتنیتر سازد
🔹"دستاوردهای اخیر نیروهای مسلح موجب ایجاد احساس شکوه و عظمت درباره ایران اسلامی در چشم جهانیان و ناظران جهانی شده است" (۱۴۰۳/۲/۲)
▫️ تصویر:
روایت استاد ایرانی یکی از دانشگاههای خارجی از واکنشها به عملیات وعده صادق
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
🔹نظریه چارچوبسازی (framing، تأطير):
نحوه توصیف یک رویداد بر چگونگی درک آن توسط مخاطب تاثیر دارد. رسانهها برای چارچوبسازی و تولید معنا برای مخاطبان، از رویههای گوناگونی مانند انتخاب واژگان، استعارهها، کنایهها و ... استفاده میکنند تا نظام معنایی خاصی را برای مخاطبان ایجاد کنند.
▫️تصویر:
توصیف متفاوت از سیل: #آبتنی در خیابانهای دبی و #ویرانگری در خیابانهای ایران!
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin