بر اساس مشاهدات و سخنان مختلف، اوضاع نه تنها ناامیدکننده نیست بلکه بر پایه آخرین پیمایش های علمی معتبر بیش از ۷۵ درصد مردم ایران دیندارند.
شکی نیست روحانیون هم به سبب کوتاهی هایشان مسئولند و به سهم خود باید پاسخگو باشند اما این افراد با روش شناسی نادرست به علت شناسی پرداخته اند. چون پدیده پیچیده ای مثل تحول فرهنگی جامعه را تک عاملی دیده اند.
اما واقعیت این است که پدیده تحول فرهنگی به تصریح اهل تحقیق تحت تاثیر عوامل مختلف است.
۱_ آزاد و مختار بودن انسان در انتخاب
۲_ نقش خانواده
۳_ نقش محیط اجتماعی
۴_ کارکرد وپیامد توسعه و نوسازی ، تغییر باور ها و ارزش ها و...
از طرفی تکنوکرات ها ، توسعه بخصوص توسعه ی سیاسی را بر پایه ی یک الگوی غربی انتخاب کرده تا تحول بنیادین فرهنگی ایران را رقم بزنند.
@rasadname
حجاب اجباری
ازدواج اجباری
رمضان اجباری
دین اجباری
انگار یک عده دوست دارند ایران جنگل باشد و اروپا باغ...
در هیچ کجای دنیا نمی بینیم انتهای هر کلمه ای که به قانونی منجر میشود را با اجباری یدک بکشند و بگویند ما آزادی خواهیم.
@rasadname
رسانه های ضد دین و ضد انقلاب شروع به شبهه افکنی بر اساس دوگانه ی نوروز_رمضان نموده اند.
این دوگانه این طور تو اذهان ایجاد میشه که یا روزه(نماد دینداری) یا مسافرت و دید و بازدید(نماد نوروز و ایرانیت) رو باید انتخاب کرد.
مبلغان ماه رمضان امسال قطعا با شبهاتی از این دست مواجه خواهند بود.
@rasadname
تمام ارزش های دنیا به منزله ی صفر است . هزاران صفر را کنار هم بگذاریم اما آن یگانه ی یکتا را کنار صفرها قرار ندهیم پشیزی نمی ارزد.
برخی ثروت دارند ، قدرت دارند ، دنیا را دارند اما آن یک (۱) را ندارند و نتیجه اش در نهایت می شود آنچه این اتفاق را رقم زده است.
@rasadname
در فضای حقیقی جمهوری اسلامی هیچ گاه نمی گوییم که اجازه دهیم در کنار تعلیم قرآن و آموزش و پرورش سالم، شراب فروشی، کاباره، قمارخانه، فروش مواد مخدر، روابط آزاد و فساد جنسی هم داشته باشیم؛ زیرا در تقابل با مبانی و محکمات دینی ما و همچنین فلسفه تشکیل جمهوری اسلامی است .
👈 اما در #فضایمجازی جمهوری اسلامی سال هاست که همه اینها – متناسب با قالب مجازی – به صورت انفجاری به وقوع پیوسته است❗️
فضای مجازی، بخشی از زندگی حقیقی ماست و نمی توان آن را از فضای حقیقی جدا کرد. در مورد فضای مجازی، با توجه به ظرفیت های نشر و اقتضائاتی که دارد، اتفاقاً گاهی اوقات باید حساس تر باشیم. و اینکه آیا می توانیم بگوییم کانال یا صفحه ی هرکس حریم خصوصی اوست؟ و اخلاقا آیا در این فضا می توان آنچه مطابق با #دین_اسلام نیست را به وضوح نشر داد و عادی انگاشت؟
@rasadname
49.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یکی از ابتکارات روزهای اخیر در فضای مجازی روایت گری ۱۴۰۱ تو قالب یک کلیپ هست.
این روایت رو ببینید گرچه برخی جاها قابل اشکال هست ولی روایت کاملی است.
@rasadname
سفر ، از منظر اسلام فقط سیر و سیاحت نیست .
اهداف دیگری هم دارد.
@rasadname
اعلام برائت مورخان و نظریه پردازان مطرح دنیا از شورش هرزه ها برای حفظ آبروی علمی خود/ دیروز گلدستون، امروز آبراهامیان، فردا؟
چند روز بعد از مصاحبه تاریخی #جک_گلدستون علیه "شورش زن، زندگی، آزادی" که پرسشهای جدی را نسبت به وقوع انقلاب در ایران مطرح کرد و گفت: "اگر کسی فکر کند همینکه اعتراض کند و خشمش را نشان بدهد اوضاع دگرگون میشود خوشباوری است" این بار پرفسور #آبراهامیان استاد تاریخ دانشگاه های آکسفورد، پرینستون و باروک که کتابهایش جزو کتب مورد علاقه جریان روشنفکری در ایران است آب پاکی را روی دست اپوزیسیون ریخته و ضمن تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی پابرجا خواهد ماند، حتی حاضر نشده نام انقلاب را برای ناآرامی های اخیر به کار ببرد و آن را "شورش" توصیف کرده است.
وی این تحولات را صرفا چندپارگی های اجتماعی دانسته و حتی وارد میدان شدن فردی مثل رضاپهلوی را هم به ضرر جریان اپوزیسیون تحلیل نموده و ظاهرا با گذشت ۶ماه از ناآرامی های اخیر که بیشتر از آنکه ریشه در داخل داشته باشد حاصل یک جریان مهندسی شده تحمیلی از خارج از کشور بود، حالا یکی یکی اندیشمندان علوم سیاسی مختلف که هیچکدام شان هم سمپات جمهوری اسلامی نیستند با اعلام برائت از این شورش، درصدد حفظ آبروی علمی خود هستند
زیرا به خوبی میدانند که مواضع آنها درباره این اتفاقات در تاریخ ثبت خواهد شد و هر نوع سخن هیجانی و غیرواقع بینانه، اعتبار علمی و تئوریک آنها را به شدت مخدوش خواهد کرد.
شاید حتی اگر امروز سید جواد طباطبایی نیز در قید حیات بود از اظهار نظر عجولانه قبلی اش که این شورش های کور را انقلاب ملی! توصیف کرده بود برائت می جست چون هر فرد آگاه و واقع بینی از همان ابتدا میفهمید نام انقلاب برای این شورش کور که ریشه اش نیز توطئه خارجی بود، چقدر مضحک و خیال پردازانه است. در ادامه اهم سخنان آبراهامیان با یورونیوز را میخوانید:
در مورد اعتراضات در ایران یا آنطور که من آنها را شورش مینامم، انتظارات اغراقآمیز یا خوشبینانهای ایجاد شد که این شورشها به انقلاب منجر میشود.
انقلاب به فرآیندی گفته میشود که یک قیام عمومی از پایین صورت گرفته و رژیم را سرنگون میکند. با این توصیفها آنچه در سال ۱۹۷۹ در ایران رخ داد یک انقلاب واقعی بود.
مردمی که در خیابانهای ایران حضور داشتند امیدوار بودند که همان اتفاقات سال ۱۹۷۹ بار دیگر رخ دهد اما مسئله این است که حکومت شاه هیچ مشروعیتی نداشت و این مشکل اصلی رژیم او بود... هنوز جمهوری اسلامی مشروعیت دارد.
ما هیچ نشانهای مبنی بر اینکه رژیم به سمت فروپاشی برود، نداریم من فکر میکنم حضور شاهزاده جوان یا هر چیز دیگری که میتوان اسمش را گذاشت به عنوان رهبر، باعث تضعیف اعتراضات و تقویت رژیم خواهد شد. چراکه مردم خواهند پرسید اعتبار دموکراتیک و سکولار او از کجا آمده؟
در ادامه خبرنگار که ظاهرا از پاسخهای آبراهامیان تعجب کرده از او می پرسد: "گروهی از مخالفان جمهوری اسلامی معتقدند که آرام شدن نسبی اعتراضات در یک روند انقلابی عادی است. ممکن است مردم خشمگین دوباره پس از مدتی به خیابانها بازگردند و روند سقوط جمهوری اسلامی را تسریع بخشند.
آیا میتوان شرایط امروز را با مقطعی پیش از انقلاب ۵۷ مقایسه کرد؟" اما پاسخ آبراهامیان جالب است:
"خیر. چون همچنان مسئله مشروعیت است. شاه در ۲۸مرداد مجبور شد از نیروهای خارجی برای ادامه حکومت خود استفاده کند در نتیجه دیگر نمیتوانست از مشروعیت سخن بگوید. اما در مورد جمهوری اسلامی هنوز بخشی از مردم مشروعیت رژیم را قبول دارند ضمن اینکه هیچ نشانهای مبنی بر ریزش در سپاه پاسداران وجود ندارد."
این بار خبرنگار با سماجت بیشتری از آبراهامیان می پرسد: "شما به مشروعیت مذهبی در ایران اشاره کردید اما در جنبش اخیر ما شاهد این بودیم که اتفاقا حملاتی به روحانیون صورت گرفت. از عمامه پراکنی گرفته تا حملات لفظی وفیزیکی. آیا این به معنی پایان تقدس روحانیت در ایران مدرن نیست؟"
اما بازهم پاسخ آبراهامیان جالب است:
"خیر. اینطور فکرنمیکنم. این قبلا هم بوده. ۲۰سال قبل هم مثلا بعضی تاکسیها در خیابان روحانیون را سوار نمیکردند.
همواره شاخصهایی در تاریخ بوده که این نگاه نسبت به روحانیون وجود داشته. از صادق هدایت نمیتوانید کسی را ضد روحانیتتر پیدا کنید یا مثلا کسروی. با این حال هنوز رابطهای بین بخشی از جوامع محلی وروحانیت وجود دارد که جایگاه روحانیت را محترم میشمارند وفکر نمیکنم این از بین برود"
امیرحسین ثابتی
@rasadname