eitaa logo
حمید رسایی ✔️
117.6هزار دنبال‌کننده
6.6هزار عکس
4.8هزار ویدیو
116 فایل
♻ خوش آمدید ✔ این کانال برای اطلاع از تحلیل‌ها، یادداشت‌ها و عکس نوشت‌های نماینده مجلس شورای اسلامی و مدیر مسئول هفته‌نامه ۹دی حجت الاسلام حمید رسایی است ✔ ارسال پیام در ایتا: @daftar_rasaee_1 ✔ انتشار تبلیغات: eitaa.com/joinchat/3903717649Cb244aa9a7a
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از هفته نامه ۹ دی
🔰 موج مرده اغتشاش/ بخش اول 🔸در سالگرد فتنه و آشوب پاییز ۱۴۰۱: ایران اسلامی، آرام و در مسیر پیشرفت ✍مهدی جمشیدی 🔹یک سال از اغتشاشات ۱۴۰۱ گذشت. در جریان آن ناآرامی‌ها، تحلیلگران اجتماعی و متعاقب آن، روشنفکران کوشیدند تا صورت‌بندی هایی از چرایی وقوع آن و مسیری که در آینده طی خواهد کرد، ارائه کنند. اما تحلیل‌هایی که برخی روشنفکران از این وقایع به دست دادند با آنچه در واقعیت جامعه رقم‌ خورد، فاصله‌ بسیاری داشت؛ به عنوان مثال مدعی شدند که دهه هشتادی‌ها از گفتمان دینی و انقلابی فاصله گرفته‌اند، انقلابی زیرپوست جامعه در حال وقوع است، مردم نوعی سبک زندگی را مطالبه دارند که در چهارچوب گفتمان اسلامی نمی‌گنجد و... حال یک سال پس از این وقایع می‌خواهیم این فرضیه‌ها و روایت‌سازی‌ها را بررسی کنیم و ببینیم که چرا اینقدر از واقعیت جامعه ما فاصله داشتند و دلیل اینکه برخی روشنفکران ما از درک واقعیت جامعه ایران ناتوان‌اند، چیست؟ 🔻 متفکرانی که با «نظریه‌های عالم تجدد» می‌اندیشند از زمانی که جریان روشنفکری در ایران شکل گرفت، یعنی از دوره مشروطه به بعد، همواره ما یک معضل جدی در نسبت با این جریان نوپدید داشتیم. روشنفکران ایرانی نه فقط تلاش می‌کردند جامعه را در چهارچوب «نظریه‌های عالم تجدد» فهم کنند بلکه ما را یک جامعه محتاج تجدد قلمداد می‌کردند و در صدد بودند تا جامعه را از مسیر تاریخی و طبیعی خود که بومی و اینجایی بود، خارج کنند. 🔹جریان روشنفکری، این نیروی اجتماعی و البته سیاسی، در حقیقت از نظر چهارچوب‌های فکری و انگاره‌های نظری، وابسته به عالم تجدد و برآمده از آن است. او هویتی «آنجایی» دارد و می‌کوشد «اینجا» را هم «آنجایی» کند و در خوشبینانه‌ترین حالت، غایت او ترکیب سنت و تجدد است و درصدد است هویت اجتماعی‌ای را ساخته و پرداخته کند که مضمون و غایات تجددی دارد اما به پاره‌ای از شئون و ساحات سنتی بسنده می‌کند که البته خنثی و صوری و فاقد قدرت بسیج اجتماعی است. 🔻کج‌روایت‌هایی از جامعه ایران جریان روشنفکری در ایران به دلیل اینکه همواره بر اساس «الگوی معرفتی تجدد» اندیشه‌ورزی کرده است اغلب معنایی را بیگانه از واقعیات اجتماعی ما برساخت کرده‌ و از این رو، در فهم دقیق و تحلیل واقعیت جامعه ایران ناتوان بوده است، چرا که چهارچوب نظری‌ آنان نه تنها کمکی به فهم جامعه ایران نمی‌کند بلکه آن را تحریف هم می‌کند. 🔹از همین رو است که گاه با کج‌روایت‌هایی از جامعه ایران از سوی روشنفکران مواجه می‌شویم که با حرکت تاریخی و طبیعی جامعه ما نه تنها سازگاری ندارد بلکه تضادهای جدی دارد. بنابراین بیراه نیست اگر بگوییم که آنچه برخی روشنفکران در توصیف جامعه ایران می‌گویند، گاه آنقدر دور از واقعیت جامعه ماست که بیشتر‌ طلب و خواست ذهنی‌‌شان به نظر می‌رسد. از این رو است که معتقدیم حائل شدن روشنفکران، میان ما و جامعه گاه باعث اغتشاش مفهومی و دوری ما از واقعیات جامعه‌مان شده است. 🔻آنان که بازیگردان اتفاقات ۱۴۰۱ شدند پس از انقلاب اسلامی، ما با اولین نیروی تجددی که مواجه بودیم، دولت موقت و نهضت آزادی بود که شور و حرارت انقلاب با حضور شخص امام خمینی(ره) باعث به حاشیه رفتن آنان شد. اما در اواخر دهه شصت، نیروهایی که شاید حاصل بازسازی نهضت آزادی بودند، در قالب چپ اسلامی و حتی غلیظ‌‌ تر از آنان حرکت اصیل انقلابی را از مسیر خود خارج کردند و در دهه هفتاد قدرت را به دست گرفتند. 🔹 در اواخر دهه هشتاد یک فتنه جدی اجتماعی را به وجود آوردند و نهایتاً در ۱۴۰۱ ما شاهد بازخیزی این جریان بودیم. منتها این بازخیزی، یک تفاوتی با دوره‌های قبل داشت و آن، اینکه نیروی روشنفکری چه آنان که در عرصه عمومی بودند و چه آنان که در ساختار سیاسی حضور داشتند، همگی در پشت صحنه، بازیگردان‌ اتفاقات ۱۴۰۱ شدند و نیروهای بی‌تجربه و فاقد پیشینه کنشگری اجتماعی و مدنی را جلو انداختند. 🔹 نکته دوم اینکه مسأله را از سطح «سیاسی» تغییر دادند و به سطح «سبک زندگی» بردند، یعنی نزاعی که ۱۴۰۱ شکل گرفت، نزاع بر سر سبک زندگی بود. ما در اغتشاشات ۱۴۰۱ با یک تکه بسیار کوچک از دنباله عالم تجدد در جامعه ایران مواجه بودیم که می‌خواست به اسم «تکثرگرایی» به سبک زندگی خود رسمیت ببخشد. در روایت آنان، جامعه‌ ایرانی، طبقات و اصناف مختلفی هستند و هیچ نخ تسبیح و محور واحدی ندارند، بلکه جامعه را تکه تکه و پاره پاره می‌دیدند که هیچ امری نمی‌تواند مقوم این تکه‌ها شود. ادامه در بخش دوم👇 https://eitaa.com/5947/1257 🔻به کانال هفته‌نامه ۹دی بپیوندید🔺 http://eitaa.com/joinchat/389742592Cfbd77cc21a
هدایت شده از هفته نامه ۹ دی
🔰موج مرده اغتشاش/ بخش دوم و پایانی 🔸در سالگرد فتنه و آشوب پاییز ۱۴۰۱: ایران اسلامی، آرام و در مسیر پیشرفت ✍مهدی جمشیدی 🔻روشنفکران غوغاسالار جریان روشنفکری، از آنچه در اغتشاشات ۱۴۰۱ گذشت، چنین روایت کرد که «چاره‌ای جز تکثرگرایی اجتماعی نیست، هیچ هویتی نباید هویت حق و رسمی باشد، برای سبک‌زندگی و هنجاری اجتماعی نمی‌توان یک معیار مشخص قائل شد، همه را آنگونه که هستند باید پذیرفت، جمهوری اسلامی راه را به خطا رفته و تصور کرده که سبک زندگی ایرانی و اسلامی برتر است!» 🔹جریان روشنفکری که چنین ادعاهایی را مطرح می‌کرد، از این واقعیت غافل بود که زندگی اسلامی ایرانی در درون خود تنوع و تکثر دارد و این‌گونه نیست که همه از نظر دیانت در یک مرتبه باشند منتها مسأله این است که عمده و اکثر جامعه ایران نسبت به عالم تجدد، مرزبندی مشخصی دارند و این جماعت اندکی که در ۱۴۰۱ غوغا برانگیختند و روایت‌پردازی کردند، اقلیتی هستند که با شعار تکثرگرایی پیش آمده‌اند. در واقع، خواست آنان زیاده‌خواهی اقلیت علیه اکثریتی است که همه در دیانت مشترک‌اند. 🔹در این دیانت کسی ممکن است چادر به سر کند و کسی ممکن است مانتو به تن کند، کسی ممکن است اهل روسری و کسی اهل مقنعه باشد، اما همه در معیارهای اساسی دینی با هم مشترک، متحد و متفق‌‌القول‌اند. 🔹 جمهوری اسلامی از ابتدا، هم دینداری و هم انقلابی‌گری را یک مقوله ذومراتب و لایه‌بندی شده قلمداد کرد؛ چراکه در گفتمان انقلاب، افراد، شیء پنداشته نمی‌شوند بلکه در سلایق و طبایع، متنوع و متکثرند. این تکثر از ابتدا بوده و چیز جدیدی نیست، ولی تکثری که برخی روشنفکران‌طلب می‌کنند، خروج از این مرزهاست و اساساً می‌خواهند سبکی از زندگی را رواج دهند که نسبتی با ایرانیت و اسلامیت ما ندارد. 🔻تعبیر «خیزش انقلابی» چرا و چطور باطل شد؟ از جمله ادعاهایی که در خصوص اغتشاشات ۱۴۰۱ طرح شد، «خیزش انقلابی» بود. در حالی که به کار بردن تعبیر «انقلاب» در توصیف اغتشاشات ۱۴۰۱ به شوخی شبیه‌تر است. آنان که نظریه‌های انقلاب را خوانده‌اند، به خوبی می‌دانند که چنین تحرکاتی را بر اساس هیچ نظریه‌ سیاسی- اجتماعی نمی‌توان «انقلاب» خواند. 🔹انقلاب یک پیشینه تاریخی، متفکر و نظریه‌پرداز، رهبران مشخص و غایات عینی دارد، از تشکیلات و شبکه‌بندی اجتماعی برخوردار است و از دل خواست و اراده تاریخی برمی‌خیزد. اینها مفاهیم و گزاره‌هایی هستند که هیچ یک در اغتشاشات سال گذشته مصداقی نداشت. آنان که شناختی از انقلاب اجتماعی داشتند، در این جریان در پشت صحنه نشستند و آنان که فاقد تجربه‌های سیاسی و اجتماعی بودند، جلو آمدند و تازه تجربه اندوختند. 🔹بنابراین، عمده خطای جریان روشنفکری ما این بود که تصویر ذهنی بشدت ساده و رسانه‌زده‌ای داشت و تصور کرد اگر در رسانه توان روایت‌پردازی، قدرت غوغاسالاری و ایجاد هیجان دارد، در کف خیابان هم می‌توانند جنبش، جریان و خیزش ایجاد کنند اما در عمل، آن غوغاسالاری‌های فضای مجازی، در نهایت در کف خیابان به بیش از ۲۰۰ هزار نفر نرسید! 🔹بنابراین، اغتشاشات سال گذشته، نه تنها «انقلاب اجتماعی» نبود بلکه آنچه مشاهده کردیم، تراکم روایت‌ها و انباشت القائات رسانه‌ای بود که عده‌ای را برانگیخت و به خیابان‌ها آورد. اما در ادامه به حرکاتی رو آوردند که انقلاب با آنها بیگانه است؛ آدم‌سوزی، آدم‌کشی، ‌تخریب، فحاشی و هتاکی و... که هیچ‌کدام نسبتی با یک فرهنگ انقلابی اصیل ندارد. بخش اول در لینک زیر: https://eitaa.com/5947/1256 🔻به کانال هفته‌نامه ۹دی بپیوندید🔺 http://eitaa.com/joinchat/389742592Cfbd77cc21a
هدایت شده از هفته نامه ۹ دی
. ♻️ تأیید خبر دو هفته قبل ۹ دی 🔹دستگیری فرزندان مسئول ارشد قضایی تایید شد 🔰 سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سؤالی درباره اینکه اخیرا برخی مدعی بازداشت یا احضار فرزندان یکی از مقامات ارشد دستگاه قضايی شده‌اند، گفت: پرونده‌ای تشکیل شده و با جدیت و بدون هیچ‌گونه تبعیضی به پرونده رسیدگی خواهد شد. هر زمانی که به لحاظ قانونی اجازه اطلاع‌رسانی داشتیم، اطلاع رسانی خواهد شد. اینجا را ببینید: eitaa.com/5947/1245 eitaa.com/5947/1248 🔻به کانال هفته‌نامه ۹دی بپیوندید🔺 http://eitaa.com/joinchat/389742592Cfbd77cc21a
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💎 در هوای دفاع مقدس نفس بکش چطوری؟ ✅ با مطرا همراه شو و از زاویه‌ای جدید به این آزمایشگاه عظیم تجربه‌ها نگاه کن با وارد شدن در لینک زیر یک پادکست متفاوت گوش بده: https://eitaa.com/joinchat/3617652979C868956f3a1
حمید رسایی ✔️
💎 در هوای دفاع مقدس نفس بکش چطوری؟ ✅ با مطرا همراه شو و از زاویه‌ای جدید به این آزمایشگاه عظیم تج
♻️ بزرگی رو از اینجا میشه فهمید که بعد از گذشت این همه سال، هنوز حرف برای گفتن داره و می‌تونه نیازهای مارو برطرف کنه. ✅ اما نکته‌ش اینه که چطوری و از چه زاویه‌ای به اون نگاه کنیم. با مطرا همراه شو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ♻️ از لذت فرزندآوری و داشتن چند فرزند که آینده ایران شیعی و بود و نبود شما و کشور عزیز به وجود این دسته گلها بستگی داره و از طرف نایب امام زمان هم که این کار نوعی جهاد اعلام شده محاسبات غیردینی را بذارید کنار پشیمانی در آینده بسیار نزدیک، هیچ سودی نداره‼️ ⭕️ نسل شیعه در حال نابودیست، اقدام کنید. 🔺برای دیدن تحلیل‌های حمید رسایی عضو کانال شوید🔻 rubika.ir/rasaee eitaa.com/rasaee virasty.com/rasaee T.me/www_rasaee_ir twitter.com/hamidrasaee
6.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♻️ یکی از کارهای غلطی که در کشور شد، توسعه بانک‌ها بود... 🔺برای دیدن تحلیل‌های حمید رسایی عضو کانال شوید🔻 eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. ♻️ کسی که پشت تریبون از عدم دسترسی دستگاه‌های نظارتی بر عملکرد بانک‌ها گلایه می‌کند، رئیس سازمان بازرسی کل کشور است! اگر این سخنان آقای خدائیان درست است، چرا نمایندگانی که برای بخشنامه معاون وزیر کشور یقه خود را پاره می‌کردند، با شنیدن این سخنان خونشان به جوش نیامد؟ چرا یک دستگاه نظارتی نمی‌تواند بررسی کند که بانک‌ها به چه کسانی وام داده‌اند و ... 🔺برای دیدن تحلیل‌های حمید رسایی عضو کانال شوید🔻 eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
. ♻️ سنگرگیری بانک‌ها پشت خاکریز زیان‌دهی (۱) 🔸در ضرب‌المثل فارسی می‌گویند مرگ خوب است، اما برای همسایه! حکایت مالیات در کشور ما حکایت این ضرب المثل شده که گویا دریافتش لازم و واجب است اما فقط از مردم! 🔸برخی بانک‌ها با رانت خلق پول، دارایی تملک کرده و سودهای کلان به جیب می‌زنند، اما با شعبده‌بازی‌ حسابداری، خود را زیان‌ده نشان می‌دهند. ❌ کارشناسان معتقدند یکی از مزیت‌های زیان‌نمایی بانک‌ها، گرفتن معافیت مالیاتی است. 🔸آن کس که بیشتر سود می‌کند و بیشتر رفتار مخرب دارد، با معافیت مالیاتی در حال گرفتن تشویقی است. چرا از کارگر، کارمند، معلم، مهندس، پزشک، راننده و... مالیات می‌گیرید، از بانک‌ها مالیات نمی‌گیرید. 👈 اتمسفر جمهوری اسلامی، حمایت از محرومان است، نه بالعکس! مسئولین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در اتمسفر دیگری گام برندارند! 🔸آیا مسئولین اقتصادی این وضع را نمی‌دانند؟ یا جرات برخورد ندارند؟ یا تعارض منافع اجازه برخورد را نمی‌دهد؟ ‼️اگر برخی بانک‌ها اینقدر زیان‌ده هستند، مردم راضی نیستند که این بانکهای خدوم زیان بدهند. لطفا جمعشان کنید! 🔺برای دیدن تحلیل‌های حمید رسایی عضو کانال شوید🔻 eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
. ♻️ بیماری روانی نتانیاهو 🔰 تهران تایمز که به تازگی با انتشار یک نامه محرمانه و صوت محرمانه از دولتمردان امریکایی انها را انگشت به دهان کرده، حالا به سراغ نتانیابو‌ رفته است. 🔹نتانیاهو و همسر وی دچار یک بیماری عود کرده روانپزشکی بوده اند که یکی از اعضای حزب لاپید، با ارائه پرونده های پزشکی آنها به دادگاه، طی شکایتی نتانیاهو را فاقد صلاحیت لازم برای تصدی مشاغل دولتی معرفی می‌کند. 🔸دادگاه رژیم صهیونیستی پس از چند ماه بررسی و تایید اسناد پزشکی، قصد ورود جدی به پرونده را داشته اما مقام بالاتر قضایی، طی دست نوشته ای اعلام می کند: «دادگاه صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد بررسی بیشتر این پرونده ممکن است امنیت ملی اسراییل را با مخاطره روبرو نماید.» 🔹علاوه بر این پرونده، پرونده های متعدد دیگری از بنیامین نتانیاهو بدست آمده که تماما با نفوذ و رشوه یا اعمال تهدید، از دستور کار رسیدگی خارج شده است. 👈 اخیرا بیش از ۷۰ هزار برگ سند قضایی که برخی از آنها ممهور به مهر محرمانه و فوق محرمانه هستند در حال حاضر در اختیار ایران قرار گرفته که بررسی و آنالیز آنها در حال انجام است. 🔺برای دیدن تحلیل‌های حمید رسایی عضو کانال شوید🔻 eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
. ♻️ در دستگاه الهی، وسعت مالی شاید ناچیزترین بخش رزق و روزی باشد اما از دید بیشتر مردم مهم‎ترین است؛ در حالی که طبق روایات، مواهب و ارزاقی مثل عقل، ایمان و یقین، بسیار کم بین مردم توزیع شده است. به کم قانع نباشیم! دست آوردن این روزی را از خدا طلب کنیم. 📖شوری آیه ۱۹ 🔺برای دیدن تحلیل‌های حمید رسایی عضو کانال شوید🔻 rubika.ir/rasaee eitaa.com/rasaee virasty.com/rasaee T.me/www_rasaee_ir twitter.com/hamidrasaee