eitaa logo
رسا :: نهضت نهج‌البلاغه دانشگاهیان
8.5هزار دنبال‌کننده
334 عکس
288 ویدیو
55 فایل
کانال اطلاع رسانی جشنواره ملی نهج البلاغه دانشگاهیان ✓نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور با همکاری دستگاه‌های آموزش عالی کشور سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ ارتباط با ادمین @rasa1403 سایت جشنواره http://rasanahad.ir به کانال جشنواره بپیوندید ا
مشاهده در ایتا
دانلود
نهج البلاغه بهترين كتاب اخلاق 💢 آيه الله ميرزا على آقا شيرازى قدس سره (كه شهيد مطهرى به وسيله ى او وارد دنياى زيبا و شگفت انگيز نهج البلاغه شد) مى فرمايد: «شهيد مدرس قدس سره زندگى عجيبى داشت ... در مراجعت از نجف، روزهاى پنج شنبه براى طلاب درس اخلاق مى گفت، مبناى درس اخلاق او نهج البلاغه بود. يك روز به درس ايشان رفتم، چنان حاضر الذهن بود كه عبارات نهج البلاغه را از بر مى خواند و از كتب بزرگان شعر و ادب و ادبيات عرب ضرب المثلها مى آورد ... . شهيد مدرس مى فرمود: بالاترين كتاب اخلاق، نهج البلاغه است، بخوانيد و به ديگران نيز ياد بدهيد». (سيره‌ى صالحان، ص 187) 🌿✨🌺 🌺✨🌿 🌟 🌟 ✨ ✨ 🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir 📢 به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید: 🔗 ایتا | بله | روبیکا 👇 @rasanahad
43.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 پیام چهار در حوزه تربیت نهج البلاغه نقشه راه دارد . . . نقشه راه نهج البلاغه را از زبان حجت‌الاسلام و المسلمین عباسی ، مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان گیلان بشنوید. 🌿✨🌺 🌺✨🌿 🌟 🌟 ✨ ✨ 🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir 📢 به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید: 🔗 ایتا | بله | روبیکا 👇 @rasanahad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 📖 حکمت های علوی(15) راه جذب دلها امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِيَّةٌ، فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَيْه دل هاى مردم گريزان است، به كسى روى آورند كه خوشرويى كند. فرازی از حکمت ۵۰ نهج البلاغه •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• سایت جشنواره http://rasanahad.ir به کانال جشنواره بپیوندید ایتا/بله /روبیکا /. 👇 @rasanahad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح 🔴 قسمت ششم 🔻 اما سرفصل دوم در بحث معاشرت با مردم، نبایدهاست. یعنی خصلتها و رفتارهای بدی که اگر از ما سر بزند مردم از ما دور می شوند. برعکس آنچه که در حکمت ۱۰ خواندیم که: «خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَيْكُمْ وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَيْكُم» با مردم آنگونه معاشرت کنید که اگر مردید بر شما بگریند و اگر زنده ماندید با اشتیاق سوی شما بیایند. 🔹 نبایدهای معاشرت با مردم: 1️⃣ عجب و خودپسندی : 🔻 اولین نبایدِ معاشرتها، عجب و خودپسندی است. در حکمت ۶ میخوانیم: «منْ رَضِيَ عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السَّاخِطُ عَلَيْهِ»؛ " دشمنانِ انسان از خود راضی فراوانند" و در حکمت ۳۸ میفرمایند: «أوْحَشَ الْوَحْشَةِ الْعُجْبُ»؛ "وحشتناک ترین وحشت، عجب و خود پسندی است". در حکمت ۱۱۳ میفرمایند:«َ لَا وَحْدَةَ أَوْحَشُ مِنَ الْعُجْبِ» وحشتناک ترین تنهایی از عجب و خودپسندی نیست. در حکمت ۱۶۷ میخوانیم:«الْإِعْجَابُ يَمْنَعُ الِازْدِيَادَ» عُجب به خود(خودپسندی)، مانع رشد و ازیاد نعمت است. در حکمت ۲۱۲ میفرمایند: «عُجْبُ الْمَرْءِ بِنَفْسِهِ أَحَدُ حُسَّادِ عَقْلِهِ»؛ "اگر انسان نسبت به خودش عجب و خودپسندی داشته باشد، یکی از حسودان عقل خودش است." دلیل اینکه انسان نباید عجب و فخر داشته باشد، در حکمت ۴۵۴ به خوبی بیان شده است. حضرت می فرمایند:«مَا لِابْنِ آدَمَ وَ الْفَخْرِ أَوَّلُهُ نُطْفَةٌ وَ آخِرُهُ جِيفَةٌ وَ لَا يَرْزُقُ نَفْسَهُ وَ لَا يَدْفَعُ حَتْفَهُ» آدمیزاد را چه به فخر؟ در حالیکه اولش نطفه ای بیش نبوده، آخرش هم جیفه و مرداری بیش نیست، نه به تنهایی قدرت دارد رزق خودش را تامین کند و نه خطری را از خودش دفع بکند. 2️⃣ حسادت: 🔻دومین مسأله از نبایدها ، حسادت است. حضرت علی(ع) در حکمت ۲۱۸ می فرمایند: «حَسَدُ الصَّدِيقِ مِنْ سُقْمِ الْمَوَدَّةِ»؛ " یکی از آسیبهای مودّت و دوستی، حسادت نسبت به دوست است". در حکمت ۲۲۵ در ضرر در حسادت نسبت به خود حسود می فرمایند: «الْعَجَبُ لِغَفْلَةِ الْحُسَّادِ عَنْ سَلَامَةِ الْأَجْسَادِ» ؛ تعجب میکنم که حسادت ورزان از سلامت جسم خودشان غافلند، یعنی دارند ضربه را به خودشان میزنند. لذا در حکمت ۲۵۶ میفرمایند:«صِحَّةُ الْجَسَدِ مِنْ قِلَّةِ الْحَسَدِ» ؛ "یکی از راههای سلامتی تن، این است که کمتر حسادت بورزد". 3️⃣ خشم و تندخویی: 🔻حضرت علی(علیه السلام) در مورد تندخویی در حکمت ۲۵۵ میفرمایند:«الْحِدَّةُ ضَرْبٌ مِنَ الْجُنُونِ لِأَنَّ صَاحِبَهَا يَنْدَمُ فَإِنْ لَمْ يَنْدَمْ فَجُنُونُهُ مُسْتَحْكِمٌ » تندخویی یک قسمی از اقسام جنون و دیوانگی است، زیرا صاحب این اخلاق یا بعد از تندخویی پشیمان میشود-خوب پس معلوم است کار عاقلانه ای نکرده است که پشیمان شده است- اگر هم پشیمان نشود پس معلوم میشود جنون و دیوانگی اش همچنان ادامه دارد. در بحث به خشم آوردن برادر مؤمن هم در حکمت ۴۸۰ خواندیم:«إِذَا احْتَشَمَ الْمُؤْمِنُ أَخَاهُ فَقَدْ فَارَقَهُ»؛ وقتی که مؤمن برادر دینی خودش را عصبانی بکند، دیگر از او جدا شده است. 4️⃣ سوء ظن: 🔻 مولا در حکمت ۲۲۰ در ادب رفاقت میفرمایند:«لَيْسَ مِنَ الْعَدْلِ الْقَضَاءُ عَلَى الثِّقَةِ بِالظَّنِّ»؛ "از عدالت به دور است که انسان بر انسان دیگری که قابل اطمینان است سوءظن داشته باشد". و در حکمت ۳۶۰ میفرماید: «لَا تَظُنَّنَّ بِكَلِمَةٍ خَرَجَتْ مِنْ أَحَدٍ سُوءاً وَ أَنْتَ تَجِدُ لَهَا فِی الْخَيْرِ مُحْتَمَلًا »؛ وقتی از زبان یک انسان خوبی حرفی خارج میشود که به نظر حرف بدی هست، تو تا میتوانی که آن را توجیه به خیر و خوبی بکنی، حق نداری سوء ظن داشته باشی. 5️⃣ پرهیز از رفتارهای شک برانگیز: 🔻 در حکمت ۱۵۹ میفرماید:«مَنْ وَضَعَ نَفْسَهُ مَوَاضِعَ التُّهَمَةِ فَلَا يَلُومَنَّ مَنْ أَسَاءَ بِهِ الظَّنَّ»؛ کسیکه خودش را در موضع تهمت قرار بدهد، اگر مردم نسبت به او سوءظن پیدا کنند حق ندارد جز خودش را سرزنش کند». 6️⃣ پرهیز از عیب جویی: 🔻 در حکمت ۳۵۳ میفرماید: «اكْبَرُ الْعَيْبِ أَنْ تَعِيبَ مَا فِيكَ مِثْلُهُ »؛ بزرگترین عیب انسان این است که آن عیبی که خودت داری را در دیگران پیگیری کنی. 7️⃣ سخن چینی: 🔻 در حکمت ۲۳۹ میفرماید:«مَنْ أَطَاعَ التَّوَانِيَ ضَيَّعَ الْحُقُوقَ وَ مَنْ أَطَاعَ الْوَاشِيَ ضَيَّعَ الصَّدِيقَ»؛ کسی که دنبال سخن چینی باشد، حقوق برادری را ضایع کرده است. 8️⃣ به زحمت انداختن دیگران: 🔻 در حکمت ۲۷۹ میخوانیم: «شَرُّ الْإِخْوَانِ مَنْ تُكُلِّفَ لَهُ» ؛ "بدترین برادران آن کسی است که انسان به خاطر او به زحمت و رنج بیفتد". 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع سایت جشنواره http://rasanahad.ir به کانال جشنواره بپیوندید ایتا/بله /روبیکا /. 👇 @rasanahad
AUD-20220704-WA0001.
5.07M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 6️⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع سایت جشنواره http://rasanahad.ir به کانال جشنواره بپیوندید ایتا/بله /روبیکا /. 👇 @rasanahad
کلام علوی، راه نجات است حسین انصاریان ✨🌺 🌺✨🌿 🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir 📢 به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید: 🔗 ایتا | بله | روبیکا 👇 @rasanahad
48.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 پیام پنج امیر المومنین جامع اضداد بود . . . بازخوانی نهج البلاغه را از زبان حجت‌الاسلام و المسلمین واحدی زاده ، مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان اردبیل بشنوید. 🌿✨🌺 🌺✨🌿 🌟 🌟 ✨ ✨ 🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir 📢 به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید: 🔗 ایتا | بله | روبیکا 👇 @rasanahad
💫 حامیم امسال رنگ امام علی علیه السلام دارد حامیم با طعم نهج البلاغه 🔻همه حامیمی های امسال خادم افتخاری نهج‌البلاغه می شوند و با عضویت در کانال خادمین نهج البلاغه استان خود نشر کلام مولی مشارکت می نمایند 🔻با تدریس کتابچه سبک زندگی دانشجویی در نهج‌البلاغه هم یک بحث معرفتی و اخلاقی ارائه می شود و هم حامیمی ها آمادگی شرکت در رشته حفظ نهج‌البلاغه را پیدا می کنند 🔻هر حامیمی در یک رشته از ۲۱ رشته ادبی ، هنری ، معارفی ، پژوهشی و رسانه شرکت می نماید و رخداد فرهنگی جدیدی را رقم می زند 🌿✨🌺 🌺✨🌿 🌟 ✨ 🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir 📢 به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید: 🔗 ایتا | بله | روبیکا 👇 @rasanahad
نشست هم‌اندیشی اساتید دانشگاه گیلان موضوع: بررسی تطبیقی حکمرانی علوی و جمهوری اسلامی. با ارائه استاد: حجت الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع زمان: روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ساعت 10 صبح مکان: دانشگاه گیلان ، سازمان مرکزی، سالن جلسات معاونت فرهنگی @guilannahadir 🌿✨🌺 🌺✨🌿 🌟 🌟 ✨ ✨ 🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir 📢 به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید: 🔗 ایتا | بله | روبیکا 👇 @rasanahad
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹 شرح 🔴 قسمت اول 💠 و درود خدا بر او فرمود: «اگر بر دشمنت دست يافتی، بخشيدن او را شكرانه پيروزی قرار ده.» 🔻 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در حکمت یازدهم نهج البلاغه میفرمایند:" هرگاه بر دشمن خود دست یافتی بخشش و عفو او را شکرانه پیروزی قرار بده." بنابراین موضوع حکمت یازدهم عفو و بخشش است. 🔻 معنای لغوی "عفو و بخشش" به نظر بنده پنهان شدن، یا پنهان کردن یک چیزی است، به گونه ای که ناپدید یا نابود بشود. برای این ادعای خودم ،در ریشه ی معنایی عفو، حداقل ۳ شاهد از نهج البلاغه دارم: 1️⃣ اول در خطبه ۱۴۹ که حضرت علی(علیه السلام) میخواهند بفرمایند وقتی که ما از دنیا می رویم، آثارمان در زمین ناپدید میشود، از واژه عفو و مشتقّاتش استفاده می کنند و می فرمایند:«عَفَا فِي الْأَرْضِ مَخَطُّهَا»؛ آثارش در زمین پنهان خواهد شد. 2️⃣ در خطبه ۱۹۸ بند ۴ می فرمایند: وقتی که پیامبر مبعوث شد، اوضاع چگونه بود؟ یکی از عباراتشان این است: «عَفَاءٍ مِنْ أَعْلَامِهَا» روزگاری که پیامبر مبعوث شد، دنیا پرچمها و نشانه هایش پوسیده و پنهان شده بود. 3️⃣ در خطبه ۲۳۰ میفرمایند: «وعَفَّى آثَارَكُمْ» مرگ آثار شما را از بین می برد. بنابراین واژه "عفو" یعنی پنهان شدن یا پنهان کردن یک چیزی به گونه ای که نابود یا ناپدید بشود. 🔻 خوب موضوعی که در این حکمت ۱۱ بود، این بود که وقتی بر انتقام، قدرت پیدا کردی ببخش! و این را یک نوع شکر نعمت قدرت بیان کرده اند. 🔻 در حکمت ۵۲ هم حضرت میفرمایند: شایسته ترین مردم به عفو و گذشت، قدرتمندترین آنها بر عقوبت و انتقام است. چرا؟ جواب این چرا را در حکمت ۲۱۱ میخوانیم که :«الْعَفْوُ زَكَاةُ الظَّفَرِ»؛ عفو کردن زکات ظفر، پیروزی و قدرت پیدا کردن بر دشمن است. لذا در حکمت ۱۹۴ حضرت نسبت بین عفو و قدرت بر انتقام را اینگونه بیان می کنند: من کی شایسته است که غیظ و غضب خودم را فرو بخورم؟! آیا زمانی که عاجز از انتقام هستم تا به من گفته شود: کاش صبر میکردی؟ یا زمانی که قدرت بر انتقام دارم تا به من گفته شود: کاش عفو میکردی؟ یعنی اصلا وقتی قدرت بر انتقام نداری، عفو معنی ندارد ، هنر آنجایی است که با اینکه قدرت بر عقوبت و انتقام گرفتن داری، عفو بکنی. 🔻 لذا در حکمت ۴۲۰ در سیره عملی علی (علیه السلام) می بینیم که خودِ حضرت چقدر بزرگوارانه اهل عفو بودند. مثلا در حکمت ۴۲۰ میخوانیم که وقتی حضرت با اصحابشان جایی نشسته بودند یک زن زیبایی از آنجا رد شد، عده ای از اصحاب به آن زن نگاه شهوت انگیز کردند، حضرت فرمودند: هرگاه کسی از شما با نگاه به زنی به شگفتی آمد با همسر خودش آمیزش کند، که او نیز زنی مانند همسر خودش می باشد. در اینجا مردی از خوارج که در آن جمع نشسته بود، متاسفانه با وقاحت تمام خطاب به حضرت علی(علیه السلام) اینگونه توهین کرد: خدا این کافر را بکشد، چقدر فقه می داند! مردم قصد کشتن آن خوارجی را کردند، ولی حضرت مانع شدند و فرمودند: «رُوَيْداً» دست نگه دارید. «اِنَّمَا هُوَ سَبٌّ بِسَبٍّ »جواب ناسزا را با ناسزا می دهند، «اَوْ عَفْوٌ عَنْ ذَنْبٍ» یا بالاتر، گناه را عفو کنید. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع ↩️ ادامه دارد... 🌿✨🌺 🌺✨🌿 🌟 🌟 ✨ ✨ 🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir 📢 به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید: 🔗 ایتا | بله | روبیکا 👇 @rasanahad
AUD-20220705-WA0006.
3.58M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 1️⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌿✨🌺 🌺✨🌿 🌟 🌟 ✨ ✨ 🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir 📢 به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید: 🔗 ایتا | بله | روبیکا 👇 @rasanahad
به به چه توصیفی امام خامنه‌ای: سخن امیرالمومنین نهج‌البلاغه است؛ فصیحترین کلام آدمی در میان عرب. «نهج البلاغه» اوج هنر و اوج زیبایی است؛ زیبایی لفظ و زیبایی معناست. انسان مبهوت می‌ماند! هیچ شاعر بزرگ عرب، هیچ نویسنده‌ی هنرمند عرب، نتوانسته بگوید که من از مراجعه‌ی به نهج‌البلاغه بی‌نیازم. 📚بیانات در خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران 10/10/1378 🌿✨🌺 🌺✨🌿 🌟 🌟 ✨ ✨ 🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir 📢 به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید: 🔗 ایتا | بله | روبیکا 👇 @rasanahad
📒کتاب شگفتی هایی از نهج البلاغه ✍️ نویسنده: جرج جرداق جهت خرید و توضیحات بیشتر این اثر از لینک زیر اقدام کنیدhttps://book.icfi.ir/book?search=%D8%B4%DA%AF%D9%81%D8%AA%DB%8C%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C+%D8%A7%D8%B2+%D9%86%D9%87%D8%AC+%D8%A7%D9%84%D8%A8%D9%84%D8%A7%D8%BA%D9%87&searchType=quick-search 🌿✨🌺 🌺✨🌿 🌟 🌟 ✨ ✨ 🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir 📢 به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید: 🔗 ایتا | بله | روبیکا 👇 @rasanahad
📖 جشنواره نهج البلاغه دانشگاهیان کشور ⏮ محورهای جشنواره: 🔷 آرمانگرایی 🔷 مدیریت و حکمرانی 🔷 خانواده 🔷 دشمن شناسی ⏮ بخشهای جشنواره: 🔶 ادبیات: داستان نویسی - شعر - نمایش نامه نویسی - فیلم نامه نویسی 🔶 هنر: نقاشی - طراحی پوستر - اینفوگرافی - خوشنویسی - عکس نوشته 🔶 رسانه: نماهنگ (کلیپ) - پادکست - موشن گرافی - راه اندازی رسانه مجازی 🔶 معارف: مفاهیم نهج البلاغه - آموزش مجازی - حفظ نهج البلاغه - کتــابــخــوانـی 🔶 پژوهش: رسانه مکتوب(نشریه) - تدوین کتاب و مقاله با رویکرد میان رشته ای - ارائه محتواهای آموزشی و تربیتی ✳️ جوایز: 🎁کمک هزینه سفر عتبات عالیات برای ۲۰ نفر 🎁سفر مشهد مقدس خانوادگی برای ۴۰ نفر 🎁تبلت برای ۲۰ نفر 🎁گوشی تلفن همراه برای ۳۰ نفر 🎁یک میلیارد ریال جایزه نقدی برای ۳۰ نفر 🗓تاریخ برگزاری از بهمن ۱۴۰۲ تا بهمن ۱۴۰۳ 🖌ثبت نام و شرکت در جشنواره: 🟩ایتا-بله-روبیکا: RASANAHAD 🌐وب سایت: RASANAHAD.IR •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• سایت جشنواره http://rasanahad.ir/ به کانال جشنواره بپیوندید ایتا/بله /روبیکا /. 👇 @rasanahad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح 🔴 قسمت دوم 🔻 یا وقتی که در نامه ۴۷ به فرزندانشان توصیه میکنند که اگر میتوانید ابن ملجم را عفو کنید؛ با اینکه قتلی بزرگ انجام داد که در زمین و آسمان ندا داده شد:«تَهَدَّمَتْ وَ اللَّهِ‏ أَرْکَانُ‏ الْهُدَى قُتِلَ عَلِیٌّ الْمُرْتَضَى » حضرت باز هم میفرمایند اگر دیدید باز امکانش هست ، عفو کنید. یا در خطبه ۲۲۷ که حضرت از خداوند متعال درخواست عفو می کنند: «اللَّهُمَّ احْمِلْنِي عَلَى عَفْوِكَ وَ لَا تَحْمِلْنِي عَلَى عَدْلِكَ » خدایا من را بر عفو خودت حمل کن، نه بر عدل خودت. در نامه ۵۳ بند دوم مولا علی (علیه السلام) به مالک اشتر توصیه می کنند که هرگز از عفو کردن مردم خطاکار، پشیمان نشو. چرا؟ بعد ببینید چطور دلیل عدم پشیمانی را بیان میکنند: «فَأَعْطِهِمْ مِنْ عَفْوِكَ وَ صَفْحِكَ مِثْلِ الَّذِي تُحِبُّ وَ تَرْضَى أَنْ يُعْطِيَكَ اللَّهُ مِنْ عَفْوِهِ وَ صَفْحِهِ» همانطور که دلت میخواهد و دوست داری خداوند گناهان تو را ببخشد و چشم پوشی کند، خطاهای مردم را هم ببخش و چشم پوشی کن ؛ با این تفاوت که «وَ لَا غِنَى بِكَ عَنْ عَفْوِهِ وَ رَحْمَتِهِ» تو مالک اشتر از عفو و رحمت الهی بی نیاز نیستی. 🔻یکی از اسباب عفو الهی در نهج البلاغه ابتلاء است. حضرت در خطبه ۱۹۲ انتهای بند ۹ حضرت می فرمایند: «وَ لَكِنَّ اللَّهَ يَخْتَبِرُ عِبَادَهُ بِأَنْوَاعِ الشَّدَائِدِ» خدا با انواع شدائد بندگانش را آزمایش میکند. «وَ يَتَعَبَّدُهُمْ بِأَنْوَاعِ الْمَجَاهِدِ» و با سختیها آنها را به بندگی خودش می کشاند «وَ يَبْتَلِيهِمْ بِضُرُوبِ الْمَكَارِهِ» چرا؟ «اِخْرَاجاً لِلتَّكَبُّرِ مِنْ قُلُوبِهِمْ» به خاطر اینکه تکبر را از دلهایشان بیرون کند «وَ لِيَجْعَلَ ذَلِكَ أَبْوَاباً فُتُحاً إِلَى فَضْلِهِ وَ أَسْبَاباً ذُلُلًا لِعَفْوِهِ» و با این امتحانات و بلاها و شدائد و... راه و سبب راحت عفو و بخشش را برایشان باز میکند. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌿✨🌺 🌺✨🌿 🌟 🌟 ✨ ✨ 🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir 📢 به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید: 🔗 ایتا | بله | روبیکا 👇 @rasanahad
AUD-20220706-WA0002._
2.18M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 2️⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌿✨🌺 🌺✨🌿 🌟 🌟 ✨ ✨ 🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir 📢 به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید: 🔗 ایتا | بله | روبیکا 👇 @rasanahad
📒پای درس استاد سردار شهید مهندس حاج‌محمود شهبازی با نهج‌البلاغه ✍️ نویسنده: زهرا یزدی نژاد جهت خرید و توضیحات بیشتر این اثر از لینک زیر اقدام کنید https://book.icfi.ir/book/210550/%D9%BE%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%B3-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%B3%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D9%87%DB%8C%D8%AF?paginatedParams=page%3D1%26size%3D12%26searchType%3Dquick-search 🌿✨🌺 🌺✨🌿 🌟 🌟 ✨ ✨ 🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir 📢 به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید: 🔗 ایتا | بله | روبیکا 👇 @rasanahad
34.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 پیام شش نهج البلاغه زنده است . . . احیاء نهج البلاغه را از زبان حجت الاسلام والمسلمین مسعود داستار مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر بشنوید. 🌿✨🌺 🌺✨🌿 🌟 🌟 ✨ ✨ 🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir 📢 به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید: 🔗 ایتا | بله | روبیکا 👇 @rasanahad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح 🔴 قسمت اول- دوستی و برادری 🔹 حکمت دوازدهم پیرامون دوستی و برادری است. حضرت می فرمایند: « ناتوان ترین مردم کسی است که در دوست یابی ناتوان است و از او ناتوان تر کسی است که دوست خود را از دست بدهد.» 🔻ما به برکت این حکمت، کل مطالبی را که پیرامون بحث رابطه برادرانه، دوستی و همه موضوعات و عناوینی که مربوط به آن است را از نهج البلاغه خدمت شما خواهران و برادران عزیز جمع بندی و دسته بندی کرده ایم که خدمت شما تقدیم میکنم: 1️⃣ تنها رابطه پسندیده میان مؤمنین برادری است. 🔻 عوان اول این است تنها رابطه پسندیده میان مؤمنین برادری است.حضرت در خطبه ۱۱۳ بند ۳ می فرمایند: «إِنَّمَا أَنْتُمْ إِخْوَانٌ عَلَى دِينِ اللَّهِ»؛ این است و جز این نیست که شما برادران در راه دین خدا هستید، «مَا فَرَّقَ بَيْنَكُمْ»چیزی بین شما تفرقه ایجاد نمیکند «إِلَّا خُبْثُ السَّرَائِرِ وَ سُوءُ الضَّمَائِرِ»؛ مگر خباثت در باطن و ذات ناشایست و ناپاک. بنابراین آن رابطه ای که دین از ما می پسندد این است که همه با هم خواهر و برادر ایمانی هستیم. 🔻 در خطبه ۱۱۸ هم حضرت میفرمایند: «أَنْتُمُ الْأَنْصَارُ عَلَى الْحَقِّ وَ الْإِخْوَانُ فِي الدِّينِ»؛ شماها یاران من در راه حق و برادرانم در راه دین هستید. در نامه ۲۶ بند اول هم حضرت مینویسند: «فَإِنَّهُمُ الْإِخْوَانُ فِي الدِّينِ وَ الْأَعْوَانُ عَلَى اسْتِخْرَاجِ الْحُقُوقِ» مردم برادران تو در راه دین و یاران تو برای احقاق حقوق دیگران هستند. 🔻 در رابطه بین حاکم و مردم هم حتی حضرت انتظار دارند که حاکمان حکومت اسلامی مردم را برادران خود ببینند، لذا نسبت به مال و جان و ناموس آنها خشن نباشند و خدای نکرده تعرّضی نکنند. در نامه ۵۳ بند ۲ خطاب به مالک اشتر میفرمایند: «وَ لَا تَكُونَنَّ عَلَيْهِمْ سَبُعاً ضَارِياً تَغْتَنِمُ أَكْلَهُمْ» ؛ مانند حیوان درنده به جان مردم نیفت، بعد در تعلیل و دلیلش میفرمایند: «فَإِنَّهُمْ صِنْفَانِ إِمَّا أَخٌ لَكَ فِي الدِّينِ وَ إِمَّا نَظِيرٌ لَكَ فِی الْخَلْقِ» به خاطر اینکه مردم مصر یا برادران دینی تو هستند،(آنهایی که مسلمان هستند) یا اگر مسلمان نیستند، همنوع تو هستند. در نامه ۵۰ بند اول هم حضرت اینگونه می فرمایند : «عَطْفاً عَلَى إِخْوَانِهِ»؛ به برادرانش مهربانی بیشتری روا دارد. ✅ بنابراین تنها رابطه شایسته ای که دین بین مؤمنین می پذیرد، رابطه برادری است. 🔻 ما موظّفیم که این رابطه را بشناسیم، حقوقش را بشناسیم، آدابش را بشناسیم، آسیب هایش را هم بشناسیم که ان شاءالله در همین حکمت ۱۲ بخشهای اصلی این موضوعات را از نهج البلاغه، تقدیم میکنم. فقط یک نکته را در پایان این بخش اول عرض میکنم، امیرالمؤمنین اگر از نامردیهای مردم کوفه شکوه و ناله داشتند، به خاطر همین انتظار برادری بود. در خطبه ۹۷ بند ۲ خطاب به این مردم سست عنصر ناعهد می فرمایند: «لَا إِخْوَانُ ثِقَةٍ عِنْدَ الْبَلَاءِ» ؛ شما برادران مورد اعتمادی در هنگام بلا و گرفتاریهای من نبودید. 🔻 یا در خطبه ۱۲۵ بند۲ میفرمایند:«فَلَا أَحْرَارُ صِدْقٍ عِنْدَ النِّدَاءِ وَ لَا إِخْوَانُ ثِقَةٍ عِنْدَ النَّجَاءِ »؛ شما نه آزادگان راستگویی بودید، وقتی که صدایتان میکردم برای کاری مثل جهاد و نه برادران قابل اعتمادی برای اینکه با شما راز و اسرار و نجوا داشته باشم. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع ↩️ ادامه دارد... 🌿✨🌺 🌺✨🌿 🌟 🌟 ✨ ✨ 🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir 📢 به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید: 🔗 ایتا | بله | روبیکا 👇 @rasanahad
AUD-20220709-WA0008.
4.07M
🔊 شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 🔸 شرح 1️⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌿✨🌺 🌺✨🌿 🌟 🌟 ✨ ✨ 🌐سایت جشنواره: rasanahad.ir 📢 به کانال جشنواره در پیام‌رسان‌های زیر بپیوندید: 🔗 ایتا | بله | روبیکا 👇 @rasanahad