راشِدون
چه کنم سود و زیان را ؟ :)
.
یادم باشه دربارهی نوع تاثیر شمس روی مولانا بنویسم که حتم دارم براتون جذاب خواهد بود :)
.
+ به عبارتی: امروزِ زیبا و بارونی در جوار آقا #سید :)
خدایا هرچی دادی شکر
هرچی ندادی شکر..
عِیشَم مُدام است از لعلِ دلخواه
کارم به کام است، الحمدلله
ای بختِ سرکَش! تنگَش به بَر کَش
گَه جامِ زَر کَش، گه لعلِ دلخواه
ما را به رندی، افسانه کردند
پیرانِ جاهل، شیخانِ گمراه
از دستِ زاهد، کردیم توبه
و از فعلِ عابد، استغفرالله
جانا چه گویم؟ شرحِ فِراقت
چَشمی و صد نَم، جانی و صد آه
کافَر مَبیناد، این غم که دیدهست
از قامَتَت سرو، از عارِضَت ماه
شوقِ لَبَت بُرد، از یادِ حافظ
درسِ شبانه، وِردِ سحرگاه
حافظ، غزل ۴۱۷
+این غزلو خواهرجون فرستاد و کیف کردم از انتخابش :)
راشِدون
. یادم باشه دربارهی نوع تاثیر شمس روی مولانا بنویسم که حتم دارم براتون جذاب خواهد بود :) .
.
بالاخره فرصت شد یه کم از شهید شمس بگم...
دل بدین به داستان
که اونچه توی قصههایی مثل ملت عشق و مست عشق براتون روایت کردن،
با واقعیت شمس و #مولانا تومنی دوزار فرق میکنه :)
.
مخاطبِ اهل تحقیق گیج میشه که
چجور میشه که شیخ جلال الدین از شیعیان بود؛ اما ما در مثنوی در مدحِ شیخین شعر میبینیم، اونم درحالیکه در اون اشعار اومده حضرت ابوطالب مومن از دنیا نرفته؟
(درحالی که طبقِ اسنادِ قطعیِ تاریخ، هر کسی پدرِ مولاعلی رو مومن ندونه دچارِ کفر شده و حتی اِبنِ اَبَی الحَدیدِ سُنّی میگه اسلام اگه زنده موند از ابوطالب بود!)
این موضوع علتی داره :)
شیخ جلال الدین از ابتدا شیعه نبود!
او سُنی مذهب بود.
قاضیُ القُضات و رئیسُ القُضاتِ دولتِ عثمانی بود
و استادُ الاَساتیدِ جامعه یِ اهل تَسَنُن
و ده ها شاگردِ سُنی تربیت کرده بود..
برایِ همین شما اون اشعار رو هم میبینید
که او چنین عقایدی داشته..
بعدا لطفِ مولا#علی شاملِ حالش شد
و راه رو پیدا کرد
اما به جهتِ تقیه نشد که از اون اشعار اعلامِ برائت کنه..