✨شهید حاج داریوش درستی عزیز در آموزش برای دورههای نیرو مخصوص زحمات زیادی متقبل میشد و مجدانه و با صبر وحوصلهی فراوان به آموزش عزیزان می پرداخت.
✨در آموزش آبی خاکی، شنا از مقدمات اولیه است که خیلی از افراد شنا کردن بلد نبودند که باید آن را فرا میگرفتند و این مورد برای استاد سخت و برای دانشجو سختتر بود.
✨برادران بخاطر وارد نبودن اکراه داشتند و گاهی هم فراری بودند، که اخلاق خوش و رفتار برادرانهی ایشان چنان جاذبه ایجاد میکرد که در روزهای بعد برادران دانشجو که از کلاس فراری بودند مشتاق و تشنهی فراگیری این آموزش میشدند.
✨وظیفهی داریوش عزیز آموزش شنا بود ولی با ظرافت خاص و برخورد خاکی و مزاح و شوخی جاذبه فراگیری را مضاعف مینمود، بعد از سپری شدن چند روز از آموزش براداران دانشجو از رفتار کریمانه و صبر و حوصله ایشان، گفتگوی او زبانزد خاص و عام میشد و این برای ما یک الگو در ذهن تجسم مینمود.
✨او با ما رابطه عاطفی و صمیمانه و برادرانه و با رأفت داشت. بعضی از افراد دانشجو ضعیف بودند، برای همسانسازی برادران دانشجو با آن وقت میگذاشت تا این دانشجویان را به دیگران برساند تا هم سطح و هم تراز دیگران شوند.
✨یادم میآید در یکی از کلاسها آنقدر به تمرین و ممارست برادران همت گماشت که بعد از کلاس همین چند نفر تصمیم به بیشتر تمرین کردن گرفتند تا خود را به دیگران برسانند و این شد رویهی آنها تا به اصصلاح از خجالت داریوش در آیند.
#ما_ملت_امام_حسینیم
#شهید_داریوش_درستی
#بهشت_نشین
https://eitaa.com/joinchat/1324875833C4c9d5a8ec0
🌹👈 امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) را از زبان خود امام بشناسید ...
کجاست جای تو در جمله ی زمان که هنوز...
که پیش از این؟ که هم اکنون؟ که بعد از آن؟ که هنوز؟
و با چه قید بگویم که دوستت دارم؟
که تا ابد؟ که همیشه؟ که جاودان؟ که هنوز
سوال می کنم از تو: هنوز منتظری؟
تو غنچه می کنی این بار هم دهان، که هنوز...
1⃣2⃣
#امام_زمان_از_زبان_امام_زمان
#امام_زمان
#رسم_بهشت
https://eitaa.com/joinchat/1324875833C4c9d5a8ec0
✨ این مساله بسیار اساسی و مهم است. شما و ما باید خودمان را وقف اسلام کنیم و بگوییم خدایا در این عمری که به ما دادی، آن را وقف تو می کنم.
✨حضرت مریم (س) عمر خود را وقف کرد و خدا این عظمت را به او داد.
✨حضرت امیرالمومنین(ع) فرمودند: «تن خود را به خدا عاریه بدهید». بگو مال خداست، آنرا قرض بده.
💫نه اینکه تدبیر نکنید، تدبیر کنید اما این نباید فکر غلط را به تو تلقین کند.
✍ سخنرانی سردار سلیمانی در جمع مدافعان حرم آبان ۹۴
#مرد_ميدان
#حاج_قاسم
#سردار_دلها
https://eitaa.com/joinchat/1324875833C4c9d5a8ec0
🌺👈 امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) را از زبان پیامبر (ص) و در خطبه غدیر بشناسید ...
🔆افسوس که همه برای برآورده شدن حاجت شخصی خود به مسجد جمکران می روند، و نمی دانند که خود آن حضرت (عج) چه التماس دعایی از آنها دارد که برای تعجیل فَرَج او دعا کنند!
1⃣3⃣
#امام_زمان_در_خطبه_غدیر
#امام_زمان
#پیامبر_اکرم(ص)
https://eitaa.com/joinchat/1324875833C4c9d5a8ec0
شرح حکمت ۲۷ بخش اول.mp3
5.89M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت27/ قسمت اول
🔺بیماری، درد و درمان در نهج البلاغه1⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت27 1⃣
🔹 بیماری، درد و درمان در نهج البلاغه
💠 و درود خدا بر امیرالمؤمنین فرمود: "با درد خود بساز، چندان كه با تو سازگار است".
🔰 یکی از موضوعاتی که در نهج البلاغه شریف به آن پرداخته شده است، مسأله بیماری و درد جسمانی است. مثل همه موضوعاتی که وقتی امیرالمؤمنین (علیه السلام) در آنها ورود می کنند، ظرائف و نکات عمیقی از آن استخراج میکنند، که کس دیگری به آن دست پیدا نکرده است، ماجرای بیماری و درد هم یکی از همین موضوعات است که نکات خیلی جالبی در نهج البلاغه پیرامون آن پیدا می شود.
ما در سه بخش بررسی میکنیم :
1⃣ بیماری
2⃣ درد
3⃣ درمان
🔻اول برویم سراغ بیماری: مولا علی (علیه السلام) در نهج البلاغه در حکمت ۳۸۸ برای بلاها، مراتبی را بیان فرموده است که بخشی از آن مربوط به بیماری تن و یک بخشی از آن مربوط به صحّت بدن است.
🔻در حکمت ۳۸۸ می فرمایند: "آگاه باشید که فقر نوعی بلاست و سخت تر از فقر بیماری تن است و سخت تر از بیماری تن، بیماری قلب است. آگاه باشید که همانا عامل تندرستی تقوای دل است".
🔻یک نمونه از این بیماریهای دل را که منجر میشود بدن انسان هم از سلامتی محروم بشود، حسادت معرفی کرده اند و درحکمت ۲۲۵ می فرمایند: از غفلت حسودان نسبت به سلامتی جسمشان تعجب می کنم. کنایه از اینکه چرا حسود متوجه نیست که با حسادتی که در درون خودش شعله ور کرده به جسم خودش ضرر میزند.
🔻در حکمت ۱۰۸ امیرالمؤمنین (علیه السلام) نسبت به مرضهای قلب، یک حکایتی و حکمت بسیار بسیار جالب دارند. می فرمایند: "به رگهای درونی انسان پاره گوشتی آويخته كه شگرف ترين اعضا درونی اوست و آن قلب است، چيزهایی از حكمت و چيزهایی متفاوت با آن، در او وجود دارد. پس اگر در دل اميدی پديد آيد، طمع آن را خوار گرداند و اگر طمع بر آن هجوم آورد حرص آن را تباه سازد و اگر نوميدی بر آن چيره شود تأسف خوردن آن را از پای درآورد، اگر خشمناك شود كينه توزی آن فزونی يابد و آرام نگيرد، اگر به خشنودی دست يابد، خويشتن داری را از ياد برد و اگر ترس آن را فراگيرد پرهيز كردن آن را مشغول سازد و اگر به گشايشی برسد، دچار غفلت زدگی شود و اگر مالی به دست آورد، بی نيازی آن را به سركشی كشاند و اگر مصيبت ناگواری به آن رسد، بی صبری رسوايش كند، و اگر به تهيدستی مبتلا گردد، بلاها او را مشغول سازد و اگر گرسنگی بی تابش كند، ناتوانی آن را از پای درآورد و اگر زيادی سير شود، سيری آن را زيان رساند، پس هرگونه كندروی برای آن زيانبار و هر گونه تندروی برای آن فسادآفرين است".
این یک بخشی از نسبت بین عقل و بدن است.
🔻 مسأله دیگری که در نهج البلاغه به آن پرداخته شده است و این روزها به بهانه کرونا خیلی در فضای مجازی و غیر مجازی گفتگو می شود، مسأله سرایت بیماری از شخصی به شخص دیگر است، که ان شاءالله در بخش بعدی توضیح خواهم داد.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
✨زمانی که آقا صادق به ماموریت می رفتند من برایشان نامه ای می نوشتم و در بین لباس یا قسمتی از چمدانش می گذاشتم که ببیند.
✨سال گذشته وقتی ایشان برای بار اول به کربلا رفتند من دو تا نامه نوشتم که یکی برای خودشان بود که گفتم در بین الحرمین روبه حرم حضرت ابولفضل(ع) ایستاده و این نامه را از طرف من بخوانید و دیگری را بعد از اربعین در حرم امام حسین(ع) بیانداز و نخوان!
✨با اینکه مطمئن بودم نمی خواند اما نمیدانم چرا آن دفعه نامه را خوانده بود. من در نامه شهادت آقا صادق را از آقا خواسته و نوشته بودم:
💫« آقا جان تو رابه جان خواهرت زینب(س) قسم می دهم که تمام مسلمانان مشتاق را به نهایت سعادت، ارج و قرب واسطه شوی در نزد حق تعالی. صادقم، پاره ی تنم در مسیر تو قدم گذاشته و به تو می سپارمش! آقا جان آرزوی شهادت در سر دارد من نیز عاشق شهادتم اما آتشم به اندازه ی عشق و علاقه صادق تند نیست آرزویی همچون برادر زاده ی شیرین زبانت قاسم را دارد و شهادت شیرین تر از عسل است برایش.»
✨آقا صادق که این نامه را خوانده بود وقتی به خانه برگشت خوشحال بود و گفت: باور نداشتم که اینگونه از ته دل برایم بخواهی تا شهید شوم.
✨من در اوایل نمی توانستم این دعا را بگویم و برایم سخت بود اما می دیدم که دراین دنیا عذاب می کشد، بعد ها متوجه شدم که من خودخواه شده ام و آقا صادق را فقط برای خودم می خواهم اما از سال گذشته به این فکر افتادم که بهتر است کمی هم آقا صادق را برای خودش بخواهم.
✍راوی:همسر شهید
#ما_ملت_امام_حسینیم
#شهید_صادق_عدالت_اکبری
#بهشت_نشین
https://eitaa.com/joinchat/1324875833C4c9d5a8ec0
🌹👈 امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) را از زبان خود امام بشناسید ...
سوال می کنم از تو: هنوز منتظری؟
تو غنچه می کنی این بار هم دهان، که هنوز...
چقدر دلخورم از این جهانِ بی موعود؛
از این زمین که پیاپی...وآسمان که هنوز...
1⃣3⃣
#امام_زمان_از_زبان_امام_زمان
#امام_زمان
#رسم_بهشت
https://eitaa.com/joinchat/1324875833C4c9d5a8ec0
🌹👈 رساله الحقوق امام سجاد (ع) را بخوانیم.
▫️ثم تخرج الحقوق منک الی غیرک من ذی (ذوی) الحقوق الواجبه علیک و اوجبها علیک حق ائمتک ثم حقوق رعیتک ثم حقوق رحمک.
👈 فهذه حقوق یتشعب منها حقوق .
✍ این حقـوقی که ذکر شد ریشه و اصل سایر حقوق است و تمام حقها به این حقوق برگشته و از آن منتشر میشود.
5⃣
#رساله_الحقوق
#امام_سجاد
#رسم_بهشت
https://eitaa.com/joinchat/1324875833C4c9d5a8ec0
✨سردار روحیات اخلاقی خاصی داشت. به اعضای تیم حفاظتشان اهمیت خاصی میداد، رابطهاش با محافظها و اعضاء تیم حفاظتی اش واقعا رابطه پدر و فرزند بود.
✨کجا کسی دیده که فرماندهای با محافظانش بر سر یک سفره بنشیند و برایشان لقمه بگیرد؟
✨یکی از دوستان مدافع حرم تعریف میکرد که در سوریه شهید «زمانی نیا» را دیدم و گفتم: «میتوانم حاج قاسم را ببینم و یک عکس یادگاری با ایشان بگیرم؟» شهید زمانی گفت: « بیا و از دست ایشان لقمه بگیر که برکت است.» این دوستمان میگفت صبحانهای که لقمه از دست حاج قاسم گرفتم را هیچ وقت فراموش نمی کنم.
#مرد_ميدان
#حاج_قاسم
#سردار_دلها
https://eitaa.com/joinchat/1324875833C4c9d5a8ec0
🌺👈 امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) را از زبان پیامبر (ص) و در خطبه غدیر بشناسید ...
🔆هر کس باید به فکر خود باشد و راهی برای ارتباط با حضرت حجت (عج) و فَرَج شخصی خود پیدا کند، خواه ظهور و فرج آن حضرت (عج) دور باشد، یا نزدیک!
1⃣4⃣
#امام_زمان_در_خطبه_غدیر
#امام_زمان
#پیامبر_اکرم(ص)
https://eitaa.com/joinchat/1324875833C4c9d5a8ec0
شرح حکمت ۲۷ نهج البلاغه بخش دوم.mp3
6.29M
🌹سلسله جلسات #درسهای_نهج_البلاغه
✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه
📒 #حکمت27/ قسمت دوم
🔺بیماری، درد و درمان در نهج البلاغه 2⃣
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
🌹شرح #حکمت27 2⃣
🔹 بیماری، درد و درمان در نهج البلاغه
🔰 بخش دیگری از مبحث بیماری ذیل حکمت ۲۷ مربوط به سرایت بیماری است.
⁉️ آیا بیماری از کسی به کسی سرایت می کند یا نه؟
🔻در نهج البلاغه شریف در حکمت ۴۰۰ امیرالمؤمنین (علیه السلام) مطلبی را فرموده اند که بعضی از عزیزان تصور کردند که منظور حضرت این است که اصلا بیماری مُسری نداریم. آن عبارت این است: «الْعَدْوَى لَيْسَتْ بِحَقٍّ»؛ مرحوم آقای دشتی هم اینگونه ترجمه کرده است: " اعتقاد به رسیدن بیماری به دیگری درست نیست ". از این عبارت اشتباهاً برداشت شده است که پس ما بیماری مُسری نداریم، پس اصلاً مسأله کرونا ، مراقبت و دست ندادن و ماسک و... چیز بیخودی است! بنده ان شاءالله توضیح میدهم تا این شبهه هم به بهانه حکمت ۲۷ دفع بشود.
🔻اولاً اگر در این حکمت از ابتدا دقت کنید، امیرالمؤمنین (علیه السلام) مشغولند و درمورد بعضی از اعتقادات و باورهایی که از زمان جاهلیت برای اعراب مانده است صحبت می کنند؛ بعضی را نفی می کنند و بعضی را اثبات می کنند. مثلا می فرمایند: "چشم زخم حقیقت دارد. استفاده از نیروهای مرموز طبیعت حقیقت دارد. سحر و جادو وجود دارد. فال نیک راست است. رویداد بد را بد شگون دانستن درست نیست و..."
🔻نظیر این فرمایش در روایت پیامبر عظیم الشأن هم هست با همین عبارت:«لا الْعَدْوَی» یا « الْعَدْوَى لَيْسَتْ بِحَقٍّ».
در آنجا پیامبر(صلوات الله علیه و اله) می فرمایند: العدوی حقیقت ندارد، "هامَّه" و "صفر" هم حقیقت ندارد.
🔻 اجازه بدهید "هامَّه" را توضیح بدهم تا معلوم بشود پیامبر در آن حدیث و امیرالمؤمنین در حکمت ۴۰۰ چه چیزی را دارند نفی و رد می کنند. "هامَّه" یعنی چه؟ عرب از زمان جاهلیت اعتقاد داشت وقتی کسی می میرد، استخوانهایش شبیه یک جغد میشود و این جغد گاهی می آید و بر می گردد روی دیوار خانه می نشیند و این بدشگون است، چون در واقع خبر مرگ است. بعضی ها هم گفته اند نه "هامَّه" اصلا خودش اسم جغد است. اعتقاد عرب جاهلی این بوده است که اگر جغدی آمد بر در خانه ای نشست و آواز خواند این دارد خبر مرگ اهل خانه را می دهد. این اعتقاد غلط را داشتند. حضرت فرمودند " هامَّه" غلط است. یا "صُفْر"، "صَفْر" و " صَفَرْ" هر سه درست هستند. معتقد بودند یک نوع بیماری در شکم شتر هست که به بقیه منتقل می شود که حضرت این را دفع کردند.
🔻 اما اینکه " العَدوی" را هم نفی کردند، ببینید وقتی نفیِ "العدوی" می کنند دو معنی از آن برداشت میشود:
یکی اینکه آیا واقعا سبب نیست؟ یعنی اگر من با یک جُذامی رفت و آمد و معاشرت کردم، راحت غذایش را خوردم ،این معاشرت مقدمه نیست برای اینکه من هم جُذام بگیرم؟ چنین چیزی از این روایت برداشت نمیشود. چون بر خلافش، روایات زیادی داریم. امروز هم علم هم اثبات کرده است. مثلا از خود پیامبر حدیث داریم که از جُذامی فرار کنید، همانگونه که از شیر درنده فرار میکنید. یا روایت داریم که انسان بیمار را از جمع سالم جدا کنید. پس معنی اینکه " العدوی" حق نیست، چیست؟ معنی اینکه "العدوی" حق نیست این است که بیماری به تنهایی نمی تواند به صورت قطعی باعث بیماری شخص دیگری باشد، مگر اینکه اراده الهی باشد و تقدیر الهی باشد. یعنی برای بیماری سببیّت میشود قائل شد، اما علت تامّه نیست.
🔻 نتیجه این نگاه این است: ما موظفیم از اسباب بیماری دوری کنیم، اما اعتقادمان این نیست که حتما اگر کسی با یک بیمار نشست ، بیماری را از او گرفته! ممکن است عامل دیگری داشته باشد. پس از این عبارت « الْعَدْوَى لَيْسَتْ بِحَقٍّ» کسی حق ندارد برداشت کند که مراقبتهایی که در قصّه کرونا یا هر بیماری دیگری باید انجام بشود، اینها بیخود است. چون اصلا ما بیماری مُسری نداریم! چرا بیماری مُسری داریم اما اعتقاد به اینکه بدون اذن و اراده خدا این بیماری منتقل بشود، غلط است و الّا سببیتش درست است. یعنی یکی از راههایی که ممکن است انسان دچار بیماری بشود، همنشینی و معاشرت با کسی است که این بیماری مُسری را دارد.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
#نهج_البلاغه
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی