eitaa logo
رواق
136 دنبال‌کننده
839 عکس
270 ویدیو
1 فایل
این کانال در حوزه تولید و انتشار آثار هنری از جمله شعر، داستان، مستندنویسی، هنرهای تجسمی، نقد سینمایی و ... فعالیت می‌کند. ارتباط با مدیر: @m_i_saba
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹اصطلاحات و تعبیرات جبهه - جعبۀ مارگیری: جعبۀ مهمات که رزمنده وسائل شخصی‌اش را با بی‌سلیقگی در آن می‌ریخت - جغور بغور: غذای آخر هفته؛ خوراکی مرکب از باقی‌ماندۀ غذاهای طول هفته، آشپزخانه در هفته‌ای که گذشت - جُکستان: جبهه که بخشی از اوقات رزمندگان در آن به لطیفه‌گویی و طنز می‌گذشت - جوجه‌کباب: سیب‌زمینی آب‌پز در جبهه - جهیزیۀ عروس: وسائل و آب و غذا و مهمات پشت قاطر که از این روستا به آن روستا می‌رفت تا به رزمندگان جبهه‌های غرب برساند - چادر انفجاری: چادری که اغلب افرادش در حال راز و نیاز و نماز بودند و کنایه از این که عن‌قریب گلولۀ دشمن خواهد آمد و دعایشان مستجاب خواهد شد - چادر تدارکات: جیب آخوندی. جیب گشاد و عمیق که همه نوع خوراکی در آن پیدا می‌شد - چادر شیطان: چادری که تعداد افراد محتلم و نیازمند غسل در آن زیاد بود و بیشتر افراد صف حمام به آنها اختصاص داشت - چای امام‌جمعه: کمکهای مردمی - چماق‌خانه: واحد تسلیحات ‌ ‌ ‌ ‌ 🔹فرهنگ جبهه، اصطلاحات و تعبیرات جلد سوم ۱۳۸۲ نشر فرهنگ‌گستر ‌ ‌ ‌ @ravagh_channel ‌ ‌
🔹قافلهٔ شوق ‌🔸راهیان نور ‌✅ آبادان ‌ برای خواب از هتل بیرون آمدیم‌. ‌مهمانسرا توی یکی از محله‌های آبادان و دولتی بود. ساختمانی دو طبقۀ بزرگ، با کلی اتاق. دوستان قافله دو تا دو تا، سه تا سه تا، مثل باز با باز، کبوتر با کبوتر به اتاقی رفتند و ما هم با شیخ اجلّ هم‌اتاق شدیم؛ یعنی منِ بچه‌مرشد با مرشد و شیخ قافله یک‌جا ماندیم. کاروان‌سالار آقای مهرشاد تا خاطرش از بابت اهل قافله جمع نمی‌شد، سرِ راحت روی بالین نمی‌گذاشت. با این حال باز هم بلافاصله نمی‌خوابید. خوابش مقدمات داشت؛ اول وضو، بعد ذکر و دعای قبل از خواب، آن وقت چشمش را می‌بست و تا مرز مرگ موقت می‌رفت، به عبارتی؛ «زندگی پس از زندگی!». بیدار شدنش هم به هم‌چنین؛ قبل از نماز و ناشتایی، برای خودش مقدماتی داشت! شیخ قافله، گرچه ذکرش خفی بود، ولی ما هم گوشهای تیزی داشتیم! از برکت حضورش، صبحها همه‌مان برای نماز، به موقع بیدار می‌شدیم. آن روز هم بعد از خواندن نماز جماعت اول وقت و عمل به فرمایش حُکما؛ خوردن ناشتاییِ به‌موقع، باز هم تا حرکت کاروان، کلی وقت داشتیم. از فرصت استفاده کردم و برای گز کردن توی کوچه‌های اطراف، از مهمانسرا زدم بیرون؛ اولین چیزی که به صورتم خورد، شرجی هوا بود و مه صبحگاهی که نفس‌کشیدن را برایم سنگین می‌کرد. سرویس ادارات راه افتاده بود و دانش‌آموزان هم راهی مدرسه بودند؛ بیشترشان پیاده و تک و توک سواره. کلاس‌اولی‌ها در پناه مادر‌ها بودند و قدمشان شل و سنگین بود. چند تایی خواب‌آلود بودند و گویی التماس می‌کردند: «مامان! برگردیم خانه!». آن وقتِ صبح توی کوچه‌های شهر، چشمم دنبال مردان آبادانیِ چهل‌پنجاه‌ساله‌ای می‌گشت که ماههای اول جنگ توی خطِ «دارخوین»، «طّراح»، «دبّ حردان» و «آب‌تیمور» با هم بودیم و هنوز چهره و صدا و لهجۀ شیرین‌شان، در گوشم بود. گل سرسبد آنها، شهید احمد فیاضی بود. بچه‌های قدیمی‌تر گروهان، یک روز جلوی احمد، از رشادتش توی خرمشهر تعریفها ‌کردند و ‌گفتند: «شهر رو که عراقی‌ها از‌مان گرفتند، وولک احمد دو روز بعدش، یه شب تنهایی رفت و یه تریلی اسلحه و مهمات‌مان را‌ که آن ور پلِ نو جا مانده بود، آورد این طرف». شهید فیاضی وقتی تعجب ما را دید، برگشت به ما گفت: «پس چی وولک! مو بچۀ بندرُم ها»! ‌ ‌ ‌ ‌ ‌🖊 راوی‌نویسنده: منصور ایمانی ‌ ‌ ‌ @ravagh_channel ‌ ‌ ‌
🔹سلام بر فجر 🔸ای نسیم سحری بندگی من برسان 🔸که فراموش نکن وقت دعای سحرم حافظ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ @ravagh_channel ‌ ‌ ‌
🔹گوهرشناس پیام انقلاب باید به زبان شعر و هنر که اصیل‌ترین و خالص‌ترین و گیراترین زبان‌هاست، منتقل شود. انقلاب در قالب هنر و ادبیات آسان‌تر و صادقانه‌تر از هر قالب دیگری قابل صدور است. ‌ ‌ ‌ 🔹رهبر فرزانه، ادیب و هنرشناس انقلاب ‌ ‌ ‌ @ravagh_channel ‌ ‌ ‌
🔹نقد فیلم پویانمایی «بچه‌زرنگ‌» 🔸سینمایی بچه زرنگ، فقط لقب شخصیت محوری انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» نیست، بلکه این عنوان را می‌توان نماد و نمودی از فعالیت بچه‌های باهوش و خوش ذوق ایرانی در عرصه پویانمایی هم دانست. این انیمیشن، به کارگردانی مشترک بهنود نکویی، محمدجواد جنتی و ‌هادی محمدیان ساخته شده است و اولین بار در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و هنر - صنعت پویانمایی ایران را یک مرحله پیش‌تر برد. سال‌ها قبل مثلا 20 سال پیش، وقتی انیمیشن یا به اصطلاح عامیانه «کارتون»های کوتاه و چند دقیقه‌ای توسط متخصصان داخلی تولید می‌شدند، کمتر کسی پیش‌بینی‌ می‌کرد که جوانان ایرانی بتوانند کارتون‌هایی با کیفیت گرافیکی بالا و در سطح جهانی بسازند. اما از زمان تولید انیمیشن‌های آموزشی نیروی انتظامی، که قهرمانشان هم «داداش سیا» بود، می‌شد حدس زد که اتفاقات بزرگی در راه است. تا اینکه سازندگان داداش سیا، بعدا انیمیشن سینمایی «تهران 1500» را ساختند و از همان زمان، تولید پویانمایی سینمایی به شکل حرفه‌ای در کشورمان کلید خورد. اما ظهور گروهی تحت عنوان «هنر پویا» با محصول باشکوه «شاهزاده روم» نگاه‌ها را به هنرمندان این عرصه معطوف کرد. آنها بعدا «فیلشاه» را هم خلق کردند تا نشان دهند در مسیر پیشرفت هستند. ‌🔸علاقه‌مندان، ادامه نقد را می‌توانند از طریق لینک وبلاگ جناب آرش فهیم مطالعه کنند. ‌ http://arashfahim.blogfa.com/ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌🖊 جناب آرش فهیم، منتقد سینما، سردبیر صفحه ادب و هنر و صفحه فرهنگ مقاومت کیهان و عضو فرزانه رواق ‌@ravagh_channel ‌ ‌ ‌
🔹به البرز افتاده چون برگ خشکم در بادهای حوالی هستم ولی سرد و زردم با روزهای خیالی اینجا همین سرب و سیمان، سر برده در آهن و دود کو شاخ و برگ درختان، کو رویش سبز شالی؟ دیوار آهن بلند است، حاشا تحمل کند دل کو سقف کوتاه گالی، کو بام‌های سفالی؟ فانوس شب‌های دریا اینجا نمی‌تابد ای دوست اینجا شب است و سیاهی با روزهای زغالی ای بادهای ولایت دست مرا هم بگیرید تا بگذرانم خودم را از این بیابان خالی شمشاد شهر شمالم نی نخل داغ جنوبی اینجا مبادا بمانم ای بادهای شمالی 🔸پیغامی از زاگرس غربی - ۱۳۷۶ ‌ ‌ 🔹‌شعر: منصور ایمانی ‌ ‌ @ravagh_channel ‌ ‌ ‌
🔹هنرمندی رزمندگان - کوپن شربت: پاداش صلوات در ایستگاه‌های صلواتی که عوض آن، چای و شربت می‌دادند. - کوفه: کنایه از بوفۀ پادگان آموزشی، برای وقتی که اجناس را گران می‌فروخت. - کلیددار حمام: کسی که زیاد به غسل احتیاج پیدا می‌کرد. - کر و لال: خمپارۀ ۶۰ که بی‌سر و صدا می‌آمد. - کرم شب‌تاب: تیر رسّام - کدخدا: فرماندۀ گردان - کبوتران حرم: نیروهای اطراف فرمانده، افراد ستادی 🔹اصطلاحات و تعبیرات جبهه جلد سوم ۱۳۸۲ - نشر فرهنگ‌گستر ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ ‌ @ravagh_channel ‌ ‌ ‌
هدایت شده از Azizi
💥بسم الله تعالی شأنه خدمت سروران ارجمند و استادان معزز و عضو کانال «رواق» با تقدیم تحیات وافره و ادعیه خالصانه 🖊به حکم «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق» با نهایت احترام و ارادت، بدین‌وسیله بر خود لازم می‌دانم به حکم ادب و حق‌شناسی، مراتب قدردانی خود را از سرور ارجمند، استاد هنر، ادب، موسیقی، رسانه، نویسنده توانا؛ جناب استاد منصور ایمانی بزرگوار، بابت تلاش‌های مجاهدانه‌اش در عرصه فرهنگی و هنری و به‌ویژه در حوزه تبیین به عرض برسانم. 🖊گرچه تاکنون توفیق دیدار حضوری با این عزیز برایم میسر نشده و از نزدیک شاهد فعالیت‌های علمی و فرهنگی‌شان نبوده‌ام، اما از طریق کانال وزین و فاخر «رواق» که الحق و الانصاف گامی بزرگ در معرفی استادان، هنرمندان، شعرا، نویسندگان و... برداشته‌اند، با ایشان و تلاش‌هایشان آشنا شدم و تصمیم گرفتم در حد وسع و با کمک فضای مجازی مختصر شرح حالی از ایشان بنگارم تا غبار غربت از چهره عزیزی که در حجاب معاصرت قرار گرفته است بزدایم. 🖊در خاتمه از ایشان استدعا دارم مرقومه هر چند ناقص‌ام را که در کانال مفاخر گیلان منتشر کرده‌ام، در کانال تخصصی «رواق» نیز به اشتراک بگذارند. من الله التوفیق و علیه التکلان عزیزی- قم المقدسه
هدایت شده از مفاخر گیلان
📝این پژوهشگرگیلانی را چه قدر می شناسید؟⁉️ ⬅️پژوهشگرحوزه شعر، تاریخ ادبیات، تاریخ سیاسی معاصر، دفاع مقدس، زبان‌شناس و... 🖊منصور ایمانی گیلانی؛ پژوهشگرحوزه شعر، تاریخ ادبیات، تاریخ سیاسی معاصر،دفاع مقدس، زبان‌ شناس، فولکلوریست اقوام، شاعر، مستندنویس و داستان‌نویس جنگ و سنتهای فرهنگی و اجتماعیِ گیلان، ملودیست (آهنگ‌ساز اولیه تصانیف)، ترانه‌سرا و کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی(مرحله پایان‌نامه) و... می باشند. 🖊استاد ایمانی تاکنون آثار علمی و فرهنگی فراوانی درحوزه های مختلف علمی و هنری خلق نموده اند و با راه‌اندازی کانال وزین «رواق» در معرفی چهره‌های علمی- فرهنگی و هنری استان گیلان خدمات درخور توجه ای انجام داده اند. 👈به پاس تلاش‌های مجاهدانه‌اش در عرصه فرهنگی و هنری و به‌ویژه در حوزه تبیین، شرح و حال مختصری از این استاد فرزانه در دوپست جداگانه منتشر می گردد. ✅دریافت فایل کامل 👇👇 https://eitaa.com/joinchat/691798023C0216686926
هدایت شده از مفاخر گیلان
💠با پژوهشگر گیلانی حوزه شعر، تاریخ ادبیات، تاریخ سیاسی معاصر، دفاع مقدس، زبان‌شناس، فولکلوریست اقوام، شاعر، مستندنویس و داستان‌نویس جنگ و سنتهای فرهنگی و اجتماعیِ گیلان، ملودیست (آهنگ‌ساز اولیه تصانیف)، ترانه‌سرا و کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی(مرحله پایان‌نامه) بیشتر آشنا شویم: ⏹ بخش اول 🔹منصور ایمانی (صبا) در بخش کلاچای تابعه شهرستان رودسر استان گیلان متولد شد و فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، هنری و اداری خود را از دهه ۶۰ در مرکز صدا و سیمای گیلان(خبرنگار نماز جمعه کلاچای)، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه به عنوان خواننده موسیقی اصیل ایرانی، نویسنده و گوینده برنامه‌های دفاع مقدس، ادبی و دینی آغاز کرد و تاکنون در رشته‌ها و پست‌های مختلف چون: مدیرکل چندین اداره و تدریس در دانشگاه‌، عضویت در مجامع هنری، ادبی، رسانه‌ای و داستانی، ویراستاری کتب داستانی، شعر، علمی، دبیری و داوری چندین دوره از جشنواره‌های فرهنگی، هنری و ادبی، علمی و قرآنی سطح استان و ملی و سردبیری فصل‌نامه فرهنگی، نویسنده مقالات سیاسی، فرهنگی، ادبی و هنری و ستون‌نوس در روزنامه‌های ارزشی مانند کیهان، ماهنامه سوره(شهید آوینی) و نقدنویس موضوعات فوق، مشغول بوده‌اند. 🔹از این استاد مجاهد عرصه فرهنگ و هنر و رسانه، تاکنون علاوه بر چاپ و نشر چندین کتاب و نوشتن صدها مقاله و ویرایش کتاب‌ها و مقالات فاخر علمی، هنری، فرهنگی، ادبی و سیاسی بدین شرح منتشر گردیده است. ✅آثار علمی 1️⃣. ساروق، مجموعه داستان کوتاه ۱۳۸۶، نشر فرهنگ گستر 2️⃣. ستاره‌های سربی، مجموعه داستان فلسطین، به قلم نویسندگان، ۱۳۸۴، ناشر بسیج دانشجویی کشور. 3️⃣. چوپان بی‌رمه، مجموعه داستان کوتاه و بلند، ۱۳۹۱، نشر دهسرا 4️⃣. قافله شوق، سفرنامه جبهه‌ها، نشر پرنو ۱۴۰۱ 5️⃣ قافیه‌های سوخته، مجموعه اشعار، نشر واش ۱۴۰۲ ✅ فعالیت در حوزه ویراستاری: 1️⃣ «پرواز دیدبان»، زندگینامۀ داستانی شهید حشمت الله حیدری، نویسنده: خانم حیدری(خواهر شهید)، نشر شاهد ۱۳۹۶ 2️⃣. «یکی مثل دیگران»، خاطرات تخریبچی دفاع مقدس حشمت الله مکتبی، نشر دارخوین، ۱۳۹۸ 3️⃣. «امنیت سیاسی در اندیشۀ مقام معظم رهبری»، علی قاسمی و زهیر قاسمی، نشر به‌نشر(وابسته به آستان رضوی) ۱۳۹۷ 4️⃣«مجید بربری» زندگی داستانی شهید مدافع حرم مجید قربان‌خانی، کبری خدابخش، نشر دارخوین، ۱۳۹۶ 5️⃣.«محسن ما»، خاطرات شهید مدافع حرم محسن حججی، کبری خدابخش، نشر دارخوین ۱۳۹۷ 6️⃣.«داستانهای کوتاه زنان شهید»، محسن بغلانی، نشر قدر ولایت، ۱۳۹۸ https://eitaa.com/joinchat/691798023C0216686926
رواق
💠با پژوهشگر گیلانی حوزه شعر، تاریخ ادبیات، تاریخ سیاسی معاصر، دفاع مقدس، زبان‌شناس، فولکلوریست اقوام
اعضای محترم رواق و دیگر گروه‌ها و کانال‌های متعامل با سلام و ارادت به عرض می‌رسانم که کانال مفاخر گیلان و رواق با یکدیگر تعامل رسانه‌ای دارند و ثانیا به دلیل درخواست مدیر محترم مفاخر گیلان حضرت حجه‌الاسلام و المسلمین عزیزی، با ارسال یادداشتی جداگانه در صفحه شخصی‌ام، از این حقیر خواسته‌اند تا شرح حال و سابقه فعالیت‌هایم را که در کانال‌شان منتشر کرده‌اند در رواق نیز به اشتراک بگذاریم. حال علی‌رغم میلم، ضمن اجابت درخواست‌شان به حکم ارتباط دوسویهٔ رسانه‌ای و نشر سوابق خود در رواق، از اعضای گیلانی و غیر گیلانی رواق می‌خواهم تا برای آشنایی با مفاخر علمی، فرهنگی، دینی، هنری و ورزشی و ... استان فخرپرور گیلان به کانال «مفاخر گیلان» بپیوندند. ‌ 🔹ارادتمند: منصور ایمانی 🔸خادم رواق ‌