eitaa logo
روانشناسی یا فطرت شناسی
180 دنبال‌کننده
957 عکس
29 ویدیو
11 فایل
سایکولوژی روان‌شناسی نیست! سایکولوژی خوانده پشیمان
مشاهده در ایتا
دانلود
زیگموند (1939-1856) نگاهی به زندگی و نظرات پزشک یهودی و پدر علم روان‌کاوی: 🔺 تصور بشر از خدا را از یک پندار و توهم می‌دانست 🔺دین و دین‌دارى را در ردیف رفتارهاى نابهنجار می‌دانست 🔺از روش اعتراف‌گیری مسیحیان برای درمان بیماران استفاده کرد. 🔺انسان را حیوان غیرقابل اعتماد نامید و او را تحت تأثیر غضب و شهوت (غریزه) دانست. 🔺انسان را دارای سه بعد «اید، ایگو و سوپرایگو» می‌دانست (معرفت تثلیثی) 🔺همجنس‌بازی و خودارضائی را امری عادی و بهنجاری می‌دانست. 🔺نظراتش در زمینه سازی انقلاب جنسی نقش به سزایی داشت. 🔺عامل شیوع مصرف کوکائین در اروپا و آمریکا بود 🔺 با مرفین خودکشی کرد (آناستازی) و وصیت کرد خاکسترش در موزه نگهداری شود @ravanshenasi_fetrat
چرا #سایکولوژیست های بزرگ در زندگی خود موفق نبوده اند و اکثرا از مشکلات خانوادگی و اخلاقی رنج می بردند؟ اگر علم سایکولوژی کارآمد بود، باید دانشمندان آن رستگار می شدند #سایکولوژیست_های_بدکردار @ravanshenasi_fetrat
🔸 روابط چهارگانه انسان انسان دارای 4 نوع رابطه است که عبارتند از: 1- رابطه با خود 2- رابطه با دیگران 3- رابطه با محیط 4- رابطه با خداوند مبتنی بر روابط چهارگانه قرار دارد و آن جامع است و همه روابط انسان را مدنظر قرار می دهد. @ravanshenasi_fetrat
سایکوتراپی در ابهام در سالهای اخیر گزارش‌هایی درباره نارضایتی و بی‌طاقتی مردم از وضع در همه جا بوده است، از مدت درمانی که انگار تا ابدیت طول می‌کشد، از مخارج زیاد، از نتایج نامعلوم و از آن همه واژه‌های مبهم و اسرارآمیز. برای بسیاری از مردم دست مثل این است که یک آدم کور دی کی اتاق تاریک دنبال یک گربه سیاه بگردد که اصلا آنجا نیست. کتابها و مجلات علم سایکولوژی می‌گویند درمان روانکاوی خوب است، ولی اینکه آن درمان چه هست و چه کاری انجام می‌دهد هنوز کاملاً روشن نیست! کتاب وضعیت آخر تامس هریس، ص 1 @ravanshenasi_fetrat
نارضایتی مردم و روانپزشکان از نارضایتی و بی‌طاقتی نسبت به درمان روانپزشکی نه تنها از طرف مردم، بلکه از طرف روانپزشکان نیز ابراز شده است و من یکی از این روانپزشکانم تامس هریس، کتاب وضعیت آخر، صفحه 1 @ravanshenasi_fetrat
دروغ سایکوتراپی در حالی که سایکوتراپی موفق نبوده و هر از گاهی روش جدیدی برای به اصطلاح روان درمانی ایجاد می شود که آن هم پس از مدتی شکست می خورد، علم سایکولوژی همچنان در دانشگاه ها جایگاه خاصی دارند! @ravanshenasi_fetrat
ابهام در سایکولوژی و انکار از دانشگاهیان اگر سایکولوژی موفق نبوده و به عنوان یک علم شکست خورده و غیرمفید مطرح است، چرا برای حذف یا اصلاح آن اقدامی صورت نمی گیرد؟ @ravanshenasi_fetrat
بحران مفاهیم در سایکولوژی تاکنون یکی از دردسرهای روانکاوان همواره این بوده است که واژه‌های این علم برای تمام آنها یک معنی واحد ندارد. مثلاً واژه «من» فروید که هنوز برای هر گروه یا هر کس معنی بخصوصی دارد. فروید برای این واه تعریف گسترده‌ای داشت و به همین نحو اغلب روان‌کاوان بعد از او نیز تعریف‌هایی کردند. برای بسیاری از واژه‌های دیگر نیز همینطور است. حتی اغلب نظریه پردازان نیز با هم توافق ندارند که واژه «من» دقیقاً به چه معنی است. واژه‌هایی با معانی مبهم، نظریه های مشکل و پیچیده و اسم های دهان پرکن، معمولاً بیماران را بیشتر از آنکه کمک نماید، ناراحت می‌کند. هرمان ملویل می‌گوید «کسی که واقعاً علم دارد، لغات مشکل زیادی به کار نمی‌برد ... لغات مشکل و بزرگ مشکلات بزرگ را حل نمی‌کند» پ.ن: مفاهیم ابزار تفکر هستند. اگر مفهوم ها غلط باشند، تفکر دچار خدشه شده و باعث انحراف فکری می شود تامس هریس، وضعیت آخر، ص 3 @ravanshenasi_fetrat
وعده‌های غیرممکن سایکوتراپی طی 20 تا 30 سال اخیر، به خصوص پس از جنگ جهانی دوم، رواج درمان‌های روانی، توقعات نسبت به این رشته را بارزتر کرد، به طوری که کم‌کم احساس می‌شد از توانایی و ظرفیت ما خارج است. سیل مداوم کتاب‌ها و مجلات روان‌شناسی در سال‌های اخیر نیز توقعات مردم را شدیدتر و به همان نسبت شکاف بین احتیاجات مردم و توانایی روان‌پزشک را وسیع‌تر کرده است. تامس هریس، وضعیت آخر، ص 3 و 4 @ravanshenasi_fetrat
ناتوانی از حل مشکلات جامعه روانپزشکی [سایکولوژی] باید امروز این واقعیت را قبول کند که دیگر قادر به رویارویی با مسائل جامعه نیست. مشکلات روانی و اجتماعی مردم فقیر امروز، عدم موفقیت جوانان در مدارس، دردهای کارگرانی ناراحت که زیاده از حد کار کرده‌اند و مرض و وحشت اجتماعی مردم از تراکم جمعیت در شهرهای شلوغ و الی آخر. تامس هریس، کتاب وضعیت آخر، ص 4 @ravanshenasi_fetrat
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
انسان شناسی فروید فیلم «فروید: میل پنهان» اصالت کودکی و غرایز و شهوات دوران کودکی را از دیدگاه فروید به نمایش گذاشته است و انسان شناسی حیوانی فروید را بازگو می کند : The Secret Passion (1962) @ravanshenasi_fetrat
♦️ فروید و اصالت غرایز فروید با نگاه به گذشته افراد و کاویدن خاطرات دوران کودکی و تجریه و تحلیل آنها تلاش می کند به خودشناسی از حیث تمایلات و خواسته های دوران کودکی دست یابد. او آگاهی از این تمایلات را سایکوآنالیز (تحلیل سایک) می نامد و این شناخت را مبنای انسان شناسی قرار می دهد. وی بدون توجه به مراحل رشد کودک و حرکت او از رفتار غریزی به سمت رفتار آگاهانه و اعمال اراده، انسان شناسی ناقصی را ارائه می کند. فروید غرایز را حاکم بر انسان می داند و ملاک خود را دوره کودکی و رفتار غریزی کودک می داند و از رشد تفکر و عقلانیت در انسان و انتخاب آگاهانه او فرسنگ ها فاصله دارد. وی بر اساس رفتار افراد هوس باز و بی اراده که بر اساس نفسانیات و شهوات خود تصمیم گیری می کنند، انسان را موجودی غریزی و فاقد انتخاب آگاهانه می داند. در این دیدگاه، انسان حیوانی است که از قابلیت های متفاوتی برخورد است، ولی در مجموع در چهارچوب غرایز قرار دارد. در واقع، ملاک انسان شناسی فروید ناخودآگاه مبتنی بر غرایز و شهوات دوران کودکی هستند نه استدلال و تفکری که به تدریج در انسان رشد می کنند و با انتخاب آگاهانه او، عقلانیت را برای او رقم می زند. @ravanshenasi_fetrat