مشاوره و روانشناسی (خادمیاران رضوی کرمانشاه )
🌺یک زن ۴ نقش اصلی یا ۴ بعد شخصیتی دارد که هر زنی آن را با خود به دنیا می آورد. یونگ روانشناس بزرگ آن
«کهن الگو» از اصطلاحات روانشناختي مکتب يونگ است که براي نشان دادن محتواي ناخودآگاه جمعي به کار مي رود. آنها الگوهاي مکرري هستند که در ناخودآگاه بشر به صورت مشترک وجود دارند. برخي از اين کهن الگوها در اين مکتب عبارتند از: سايه، آنيما، پيردانا، آنيموس و.... داستان هاي رمزي و يا افسانه ها نمودي از تراوشات ناخودآگاه ذهن بشر هستند. از اين رو با داشتن ريشه در ناخودآگاه جمعي بستر بسيار مناسبي براي تحليل روانکاوي در مکتب يونگ فراهم مي نمايند. به عقيده يونگ: درک اين داستان هاي افسانه اي مي تواند ما را در درک چگونگي رشد روان کمک نمايد. افسانه ملک جمشيد از جمله افسانه هاي خوب ايراني است که علاوه بر داشتن جنبه سرگرمي در ادوار گذشته در لايه هاي زيرين خود به خوبي با مکتب روانشناسي تحليلي يونگ در حال، مطابقت دارد. ملک جمشيد شخصيت اصلي داستان به دنبال شکار آهو پا به عرصه ناخودآگاه خود مي گذارد و با آنيماي درونش ملاقات مي کند. او به کمک آنيما پا به دالان هاي تو در توي ناخودآگاهش مي نهد و با ديگر آنيماهايش نيز يگانه مي شود. در پايان با سايه خود روبه رو مي شود که با کمک پيردانا بر او غلبه مي کند و فرايند فرديت او پايان مي پذيرد و در آخر به صورت نمادين حاکم شدن او پايان تکامل و رشد روحي او را نشان مي دهد.
@ravanshenasyvamoshavereh
مشاوره و روانشناسی (خادمیاران رضوی کرمانشاه )
نمی کرد و به معنویت و معنی در زندگی بیشتر تاکید کرد و بجای جبر گرایی فروید و تاکید بر #گذشته به شخ
mehrazin Psychologist:
#نظام_فروید، تاثیر عظیمی بر نظریه و عمل در #روانشناسی و #روانپزشکی، بر تصور از ماهیت انسان و بر درک ما از شخصیت داشته است. تاثیر وی در فرهنگ عمومی نیز محسوس است. #روانشناسی_نوین، بسیاری از مفاهیم فرویدی را از جمله نقش ناهشیار، اهمیت تجربیات کودکی در شکلگیری رفتار بزرگسال و عمل مکانیزمهای دفاعی، جذب کرد. این دیدگاهها و دیدگاههای دیگر، پژوهشهای زیادی را تولید کردهاند.
⚠️اندیشههای بزرگ نه تنها به خاطر اینکه معتبر به حساب میآیند، بلکه همچنین به این علت که نادرست انگاشته میشوند، الهامبخش هستند. بنابراین، آنها رشد دیدگاههای دیگر را میانگیزند. با وجود آنکه پژوهش درباره اندیشههای فروید و بررسیهای آزمایشی مفاهیم وی همچنان فراوان خواهد بود، #روانکاوی به عنوان یک شیوه درمانی، از نظر اهمیت افت کرده است. تعداد فزایندهای از مردم در جستجوی درمان برای مشکلات رفتاری و هیجانی هستند، ولی تعداد کمتری رویکرد گرانقیمت و طولانیمدتی که #فروید آن را به وجود آورد انتخاب میکنند.
🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷
⁉️انتقادات بر دیدگاه فروید عبارتند از:
1. افرادی ( یونگ ، آدلری ها و ... گشتالتی ها .. ) با تمرکز فروید بر مسایل جنسی و پرخاشگری، به عنوان نیروهای برانگیزنده عمده به چالش برخاسته و معتقدند که ما بیشتر توسط تجربیات اجتماعی ⬅️( بویژه آدلر ) شکل میگیریم تا تجربیات جنسی.
▪️🔻▪️🔻▪️🔻▪️🔻▪️🔻▪️🔻
2. برخی نظریهپردازان👇🏻
با تصویر #جبرگرایانه فروید از ماهیت انسان مخالفاند و پیشنهاد میکنند که ما اراده آزاد بیشتری از آنچه فروید قبول داشت داریم و میتوانیم انتخاب عمل داشته و به طور خودانگیخته رشد کنیم، به صورتی که حداقل کنترل محدودی بر سرنوشتمان داشته باشیم.
🔹🔻🔹🔺🔹🔻🔹🔺🔹🔻🔹
3. فروید برای رشد روانی جنسی، یک دوره کمون و توقف قایل است در حالی که هیچ دلیل روشنی بر وجود چنین وقفهای وجود ندارد و حتی مطالعه حیوانات نیز نشان میدهد که رشد جنسی هرگز متوقف نمیشود. ( اریکسون نظریه رشد کاملتری ارایه داد .)
〰🔻🔺🔻〰🔺🔻〰🔺🔻〰🔺
4. فروید نظرهای خود را از مشاهدات شخصیاش به وجود آورد. 👇🏻
بیشتر دادههای او از تحلیل رفتار خودش به دست آمدند. منابع دیگر دادهها، مطالبی بودند که بیماران او هنگام قرار گرفتن روی کاناپه در تداعیهای آزادشان به وی میگفتند. ( ... و نه پژوهش های آزمایشگاهی و علمی و تحقیقاتی )
➖🔻➖🔺➖🔺➖🔺➖🔺➖🔻
5. انتقاد دیگر، رؤیاهای او و بیمارانش است. این دادهها اغلب غیرقابل اثبات هستند. اگر کسی بخواهد یک اصل را در روانشناسی وضع کند، این کار باید از طریق آزمایشگری و مشاهده کنترلشده انجام شود که اگر به طور مناسب گزارش شود، روانشناسان دیگر میتوانند آن را تکرار کنند. اغلب آنچه را که روانکاوی به عنوان دادههایش گزارش میدهد، باید به صورت اعتقاد دانست.
@ravanshenasyvamoshavereh
مشاوره و روانشناسی (خادمیاران رضوی کرمانشاه )
mehrazin Psychologist: #نظام_فروید، تاثیر عظیمی بر نظریه و عمل در #روانشناسی و #روانپزشکی، بر تصور
mehrazin Psychologist:
6. 🔻طبق نظر برخی افراد، فروید به مقدار زیاد به اسطورهشناسی متکی بود. شاید بدترین این پندارها، عقده ادیپ بود. مطرح کردن این موضوع که کودک نابالغ در ناهشیار خود اندیشه فطری داشتن روابط جنسی با والدینش را دارد، نامعقول به نظر میرسد. همین امر در مورد اضطراب اختگی صدق میکند. چگونه دختر بچهای که هرگز آلت مردی را ندیده است میتواند به آن حسد ورزد؟
7.🔹 انتقاد دیگر، به تاکید فروید بر رفتار گذشته و نادیده گرفتن اهداف و آرزوهای ما مربوط است. این نظریهپردازان معتقدند که به اندازه تجربیات قبل از 5 سالگیمان و حتی بیشتر از آن تحت تاثیر آینده یعنی امیدها و برنامههایمان قرار داریم.
8.🔷 فروید، توجه بسیار زیادی به افرادی که از نظر هیجانی آشفته هستند داشته و افرادی را که از نظر روانی سالم و از نظر هیجانی پخته هستند نادیده گرفته است. اگر ما بخواهیم یک نظریه درباره شخصیت انسان بسازیم، چرا بهترین و سالمترین افراد را مطالعه نکنیم، چرا علاوه بر ویژگیهای منفی به بررسی ویژگیهای مثبت انسان نپردازیم.
9.🔺 هورنای نوشت: «بدبینی فروید در رابطه با روانرنجوری و درمان آن از بیاعتقادی عمیق او نسبت به نیکی و رشد انسان برخاست. فرض او بر این بود که انسان محکوم به رنج بردن یا ویرانگری است... عقیده شخصی من این است که بشر استعداد و تمایل دارد تا قابلیتهایش را رشد دهد و به انسانی شایسته تبدیل شود... من معتقدم که بشر میتواند تغییر کند و تا پایان عمر به این تغییر یافتن ادامه دهد».
10.⬅️ تعاریف مبهم برخی مفاهیم فرویدی، زیر سؤال برده شده است. منتقدان به سردرگمی و تناقض در اصطلاحاتی مانند نهاد، من و فرامن اشاره کردهاند. آیا آنها ساختارهای بدنی جداگانهای در مغز هستند؟ آیا آنها فرایندهای انعطافپذیری هستند؟ فروید در نوشتههای بعدی خود به مشکلاتی که در تعریف کردن دقیق برخی از مفاهیم او وجود دارد اشاره نموده است ولی تردیدها همچنان باقی است.
11. 🔺شرایطی که فروید تحت آن دادههایش را جمعآوری کرده است غیر نظامدار و کنترلنشده است. او گفتههای هر بیمار را کلمه به کلمه ثبت نمیکرد بلکه بر روی یادداشتهایی که چند ساعت پس از ملاقات با بیمار تهیه کرده بود کار میکرد. در این فاصله مطمئنا بعضی از دادههای اصلی(کلمات بیمار) را بر اثر خیالپردازیهای ضمن بازیابی و تحریف و حذف از دست میداد. بنابراین، دادهها تنها شامل آنهایی بودند که فروید به یاد میآورد.
همه این انتقادات در ساختن دیدگاههای رقیب درباره شخصیت مورد استفاده قرار گرفتند، که به سرعت به انشعاب در محفل روانکاوی منجر شد و مکاتب اشتقاقی روانکاوی فروید را به وجود آورد.
@ravanshenasyvamoshavereh
مشاوره و روانشناسی (خادمیاران رضوی کرمانشاه )
mehrazin Psychologist: ✳️ مقایسه نظریه های مشاوره و روان شناسی ( ... و انتخاب رویکرد ) mehrazin Psy
⭕️ بیشتر کسانی که از تصویر ارائهشده از ماهیت انسان توسط فروید – به گونهای که نیروهای جنسی و تجارب کودکی بر آن غلبه دارند – ناخشنود و متنفر بودند، نظریههای آدلر را به گرمی پذیرفتند. این طرز تلقی که ما هشیارانه و صرفنظر از محدویتهای وراثتی یا رویدادهای کودکی، رشد خود را هدایت میکنیم، خوشایندتر است. آدلر، یک تصویر خشنودکننده و خوشبینانه از ماهیت انسان ارائه داد.
⭕️ بسیاری از نظریههای #آدلر، منعکسکننده زمینه تجربی فردی، فلسفه اجتماعی و محکومیتهای سیاسی اوست. روانشناسی فردی آدلر، دربرگیرنده بسیاری از قضاوتهای ارزشی است که امکان دارد کسی با آن موافق و یا مخالف باشد؛ اما نمیتوان آنها را به صورت تجربی مورد آزمایش قرار داد.
⭕️ به همین دلیل نمیتوان با قاطعیت میزان مفید و بیارزش بودن نظریه آدلر را مورد قضاوت قرار داد. با این وجود، روانشناسی فردی آدلر در عین ساده و گیرا بودن، درست در نقطه مقابل صورتبندی
⭕️ مکانیکی فروید و عقاید عرفانی یونگ قرار دارد. نظریه آدلر، یک صورتبندی خوشبینانه است که ویژگیهایی همچون انساندوستی، نوعپرستی، همکاری، خلاقیت، یگانگی و آگاهی را به بشر ارزانی میدارد. با توجه به اینکه نظریات آدلر در مورد شخصیت جنبه اجتماعی دارد، بنابراین میتوان به عنوان الگو و راهنما از آن استفاده کرد.
@ravanshenasyvamoshavereh
https://chat.whatsapp.com/KOKQ2EVLsew947xmwXOufx
مشاوره و روانشناسی (خادمیاران رضوی کرمانشاه )
⭕️ بیشتر کسانی که از تصویر ارائهشده از ماهیت انسان توسط فروید – به گونهای که نیروهای جنسی و تجارب
❌❌❌❌❌❌❌❌❌❌
➕ نکات مثبت نظریه آدلر
از نکات مثبت نظریه فردی آدلر، میتوان به تأثیر آن در سایر نظریات و کارهای دیگران اشاره کرد، به طوری که اندیشههای آدلر حتی به روانکاوی فرویدی نیز سرایت کرد. این آدلر بود که برای اولینبار، 12 سال پیش از اینکه فروید پرخاشگری را به عنوان یک نیروی انگیزشی نخستین در کنار پدیده جنسی قرار دهد، وجود سائق پرخاشگری را مطرح کرد. مطالعات طرفداران جدید فروید موسوم به "روانشناسان خود" که بیشتر بر هشیار، فرایندهای منطقی و کمتر بر ناهشیار تاکید میورزیدند، به دنبال رهنمودهای #آدلر آغاز شد.
♨️ تاکید آدلر بر نقش نیروهای اجتماعی در شخصیت را میتوان در آثار هورنای(Horney) و فروم(Fromm) که بیشتر، آدلریهای جدید محسوب میشدند تا فرویدیهای جدید، ملاحظه نمود. همچنین تاکید وی بر وحدت شخصیت و کلیت فرد، در آثار بعدی گوردون آلپورت(Gordon Allport) انعکاس یافته است.
💢توجه او بر قدرت خلاق فرد در شکل سبک زندگیاش بر افکار مازلو نفوذ داشت و تاکید او بر متغیرهای اجتماعی، جولیان راتر(Julian Rotter) نظریهپرداز نورفتارگرای یادگیری اجتماعی را تحت تاثیر قرار داد، به طوری که وی میگوید: «من تحت تاثیر بینشهای آدلر در مورد آدمی بوده و هستم... سهم وی در این مورد حقیقتا بزرگ است». آدلر بسیار جلوتر از زمان خود بود، زیرا تاکید او بر متغیرهای شناختی و اجتماعی با روندهای روانشناسی امروز سازگارتر از روانشناسی زمان خود او است.
💯جنبه قابل اهمیت و جالب توجه نظریه آدلر، تاکید وی بر تاثیر عوامل اجتماعی در شکلگیری شخصیت است که بخشی از ذهنی بودن نظریه او را جبران میکند. اگرچه اختلافنظر وی با فروید به انجمن بینالمللی روانکاوی، ضررهای مهمی وارد کرده است، اما تاکید بر اهمیت عوامل اجتماعی حتی به قیمت نارضایتی و جدایی از فروید، ارزش این زیان و جدایی را داشته است.
⭕️ البته تکیه آدلر بر دو اصل "کوشش برای برتری" و "غلبه بر احساس کهتری و جبران آن" قابل توجه است. همچنین در جایی که بحث "خود خلاق" را مطرح میکند، اگر منظور این باشد که انسان صرفا ساخته وراثت و محیط و بهویژه محیط تربیتی دوران کودکی نیست، سخن حقی است که باید بر آن تاکید داشت. همانگونه که برخی گفتهاند:«آدمی میتواند حاکم بر سرنوشت خود باشد و نه محکوم آن».
@ravanshenasyvamoshavereh
https://chat.whatsapp.com/KOKQ2EVLsew947xmwXOufx
مشاوره و روانشناسی (خادمیاران رضوی کرمانشاه )
❌❌❌❌❌❌❌❌❌❌ ➕ نکات مثبت نظریه آدلر از نکات مثبت نظریه فردی آدلر، میتوان به تأثیر آن در سایر نظریات
🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺🔺
❌ انتقادات وارده بر نظریه آدلر
با مرگ آدلر در سال 1937 شهرت شخصی وی کاهش یافته و در قبال نقش او در روانشناسی، قدردانی چندانی به عمل نیامد و مفاهیم بسیاری از نظام وی به عاریت گرفته شده و مورد استفاده قرار گرفتند، بیآنکه از منابع آنها ذکری به عمل آمده باشد. البته کار وی با چنین نفوذ و اثری، نمیتواند با انتقادهایی همراه نباشد و نظریه وی هم همچون فروید و یونگ از سوی منتقدان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
💢 از جمله انتقادهای وارده، از جانب فروید است که روانشناسی آدلر را بیش از اندازه ساده میدانست. وی قائل بود که آدلر ماهیت پیچیده ناهشیار را نادیده گرفته، مفاهیم دشوار را مطرح نساخته و از کنار مشکلات مربوط به پدیده جنسی گذشته است.
یادگیری اندیشههای روانکاوی به علت پیچیدگیاش دو سال طول میکشد، اما اندیشههای آدلر را میتوان(به دلیل اینکه او حرف زیادی برای گفتن ندارد) در دو هفته یاد گرفت. از سوی دیگر آدلر میگفت که این حرف در مورد خود فروید صدق میکند، چون آدلر برای تدوین روانشناسی سادهاش 40 سال زحمت کشید.
⚠️یک ایراد دیگر در همین زمینه، این است که نظریههای آدلر بیش از اندازه به مشاهدات مبتنی بر عقل سلیم از زندگی روزانه متکی است و عدهای نظریات او را ساختگی میدانند. البته اعتبار این نقد قابل بحث است، زیرا برخی از مشاهدههای وی روشنگرانه و سودمند به نظر میرسند.
بهعلاوه مشاهدات آدلر درباره بیمارانش، قابل تکرار یا بررسی نیستند و این مشاهدات به شیوه کنترلشده و نظامدار صورت نگرفتهاند. او برای وارسی دقت و صحت گزارشهای بیمارانش کوششی به عمل نیاورد و مانند فروید و #یونگ روشهایی را که به وسیله آنها دادهها را تحلیل میکرد و به نتیجهگیریهایش میرسید، توضیح نداده است.
🔹 البته ⛔️مهمترین انتقاد در اینجا بر محور ذهنی بودن مفاهیم استوار است. به نظر منتقدان، مفاهیم عقده حقارت، خود خلاق، برتریجویی و نظایر آن در این نظریه عمدتا جنبه ذهنی داشته و اثبات علمی آنها عملا غیرممکن است.
https://chat.whatsapp.com/KOKQ2EVLsew947xmwXOufx
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🔴 همچنین بیشتر مطالب آدلر در برابر اعتباریابی آزمایشی نافرجام ماندهاند و کلیت ندارند. مثلا بحث ترتیب تولد بیشتر ناظر به نوع برخوردی است که والدین و نزدیکان نسبت به کودک دارند، لذا ممکن است نوع برخورد در خانواده ایجاب کند که فرزند نخست مثل فرزند آخر تربیت شود و یا اینکه از یک شخصیت و تعادلی برخوردار باشد. از طرف دیگر انسان قادر است تا شخصیت ناهنجاری را که در اثر تربیت نادرست پدید آمده با آگاهی بشناسد و آن را دگرگون سازد.
⚫️ پارهای از منتقدان بیان میکنند که تفکر آدلر، همسانی یا نظم پیوستهای نداشته است و شکافها و پرسشهای بیپاسخ فراوانی در نظریه او جود دارد. آیا احساس حقارت، تنها مشکلی است که آدمیان باید در زندگی با آن مواجه شوند؟ آیا همه افراد صرفا در تکاپوی کمال و برتری هستند؟ آیا این امکان هست که برخی از آدمیان با حدی از حقارت کنار بیایند و دیگر در تلاش برای جبران آن نباشند. اثر وراثت و محیط بر سبک زندگی فرد، به طور خاص تا چه حد اهمیت دارد؟ این پرسشها و بسیاری از این قبیل مطرح شدهاند که در نظام آدلر پاسخ بسندهای دریافت نکردهاند.
🔵 همچنین آدلر، مجموعه رفتارهایی را که هر فرد در جهت رفع حقارت یا حصول برتری بهکار میبرد "سبک زندگی" میخواند و بیشترین نقش را در سبک زندگی مربوط به دوران کودکی و نحوه تربیت کودک و برخورد با او میدانست. البته این مطلب قابل توجه است، اما نباید بر نقش کودکی بیش از حد تکیه کرد. آگاهیهای اکتسابی انسان و انتخاب و گزینش او در زندگی میتواند نقش بسیار مهمی ایفا کند و حتی سبک گذشته زندگی را میتوان براساس اهداف جدید و شناختهنشده تغییر داد و مسیر دیگری را در زندگی ترسیم کرد. شاهد این مدعا، حرکت انبیاء و تحولی است که ایشان در سبک زندگی بشر ایجاد کردهاند. از طرفی نباید از نقش اجتماع و تاثیر الگوهای اجتماعی بر شخصیت فرد غافل ماند.
🌐 نظر نهایی🔶🔸
پیروان آدلر ادعا میکنند که روانشناسی فردنگر، به طور فزایندهای در نزد روانشناسان، روانپزشکان و مددکاران اجتماعی، مقبولیت مییابد و پژوهشهای رو به افزایشی در زمینههای مفاهیم آدلری به اجرا درمیآیند. موسسههای آموزشی آدلری در نیویورک و شیکاگو و چند شهر دیگر بر پا شدهاند و با ایجاد مراکز مشاوره کودک و آموزش فنون مشاوره آدلری در درمان خانواده، نظریات وی بسط و توسعه بیشتری داده شده است. نتیجه اینکه اهمیت رویکرد آلفرد آدلر به شخصیت، صرفا محدود به ارزش تاریخی آن نیست.
https://chat.whatsapp.com/KOKQ2EVLsew947xmwXOufx
مشاوره و روانشناسی (خادمیاران رضوی کرمانشاه )
🔺ظهور اگزیستانسیالیسم(Existantiolism) 🔹در آستانه قرن نوزدهم میلادی جهان اندیشه در موضعی قرار گرفت ک
🔬نقد و بررسی روان شناسی وجودی
📌 یکی از عمده ترین نقدهای وارد بر آن را بتوان کم کارآمد بودن آن در برخی اختلالات روانی شدید مانند سایکوز ( مثل اسکیزوفرنی) دانست که البته با توجه به ماهیت این درمان نمی توان از این درمان برای این حوزه ها انتظار درمان داشت.
🖍 انتقاد بعدی از این رویکرد این است که به مثابه رویکرد های دیگر ،روانشناسی وجودی دارای نظام مندی مشخصی نیست و همین نظام مند نبودن شاخه های متعددی را برای این رویکرد به وجود آورده است.
🖌در بررسی های دیگر نقد این رویکرد همانا مبهم ،نا مفهوم و گنگ بودن برخی عوامل رویکرد است و البته این می تواند نشات گرفته از انتقاد قبلی باشد چرا که رویکردی که نمی خواهد نظام مند ی داشته باشد در نتیجه به پژوهش نیز به دیده ی تردید نگاه می کند.
🖋مورد انتقاد دیگر می تواند این باشد که درمان وجودی نیز مانند درمان فرویدی بر تجربیات بیمار تاکید می کند و دنیای پدیداری او را به عنوان خط درمان در نظر می گیرد و این مورد ممکن است نتواند در مورد همه به عنوان ملاک درستی مورد استفاده قرار گیرد.
📚 در پایان لازم است به این نکته اشاره کرد که با وجود نکاتی که در نقد این نوع درمان زده شد باید در نظر گرفت که امروزه انسان در حال تبدیل شدن به موجودی است که بیش از حد طبیعی در حال درگیر شدن با روزمرگی خود است و کلافگی حاصل از این روزمرگی #پوچی را در پی خواهد آورد.
در این میان نقش #روان_درمانی_وجودی به عنوان درمانی که به مراجع کمک می کند تا معنایی برای بودن خود پیدا کن، پر رنگ تر می شود.
➕🔸 نقطه ی قوت دیگر این درمان بدون شک تاکید بر بودن در #لحظه_ی_حال است و این تجربه فرصت مشابهی است که هم به درمانگر و هم به مراجع داده می شود تا بی واسطه خود ، احساسات و هیجاناتشان را تجربه کنند و با هوشیاری بیشتر بر آنچه ذهنشان آن را تحلیل می کند ، آگاه شوند.
🔴⚪️🔴⚪️🔴⚪️🔴⚪️🔴⚪️🔴
https://chat.whatsapp.com/KOKQ2EVLsew947xmwXOufx
سلام علیکم
با ثبت امضا در لینک زیر به پویش تغییر نام خیابان نوفل لوشاتو به محمد رسول الله(ص) بپیوندید
#ابلیس_پاریس
https://farsnews.ir/my/c/43388
@banooyetamadonsaz
mehrazin Psychologist:
✳️ مراحل پنجگانه سوگ
✅ الیزابت کوبلر-راس (Kübler-Ross)؛ روانشناس سوییسی-آمریکایی، براساس مشاهدات و تجربیات بالینیاش در برخورد با بیماران صعبالعلاج، به این نتیجه رسید که این افراد غالباً یک سری رفتارهای مشترک نسبت به چگونگی برخورد، تحمل و کنار آمدن با شرایط خاص زندگیشان انجام میدهند.
تحقیقات بعدی ثابت نمود که به طور کل، افرادی که اتفاقات ناگوار، حوادث جبرانناپذیر و شرایط سخت را تجربه میکنند، ۵ رفتار شاخص از خود نشان میدهند که شامل موارد زیر است:
👈 انکار
👈 خشم
👈 چانهزنی
👈 افسردگی
👈 پذیرش
البته لزوماً همه افراد تمام این مراحل را در مواجهه با اندوه و غم، نمیگذرانند اما اغلب این مراحل را طی میکنند.
✳️ پیشگیری از بروز اختلال سوگ
👈عزاداری کردن
👈دور شدن از موقعیتهای تنشزا
👈صحبت کردن با نزدیکان
👈کنترل افکار منفی
👈تجربه لذتهای کوچک
👈بازگشتن به زندگی روزمره
👈کمک گرفتن از مشاور
👈شرکت در جلسات گروهی
@mehrazinravanshenas
@ravanshenasyvamoshavereh
4_5830178492389523774.pdf
172.6K
@ravanshenasyvamoshavereh
☝️☝️☝️☝️📚📚📚
کتاب بلوغ در نوجوانان و مشکلات اساسی آنها
نویسنده: سید جوادمرتضایی ارزیل
موضوع: روانشناسی، کودک و نوجوان
♦️با ما همراه باشید...
رمز و راز های دوره نوجوانی و درمان اختلالات این گروه سنی...
پیشگیری بهتر از درمان است.
@mehrazinravanshenas