✅ کدام حاشیه #مکاسب بهتر است؟
▫️استاد #حیدری فسایی:
🔹 شش حاشیه برای مکاسب خوب است: حاشیه مرحوم شهیدی، حاشیه مرحوم ایروانی، حاشیه میرزا محمد تقی شیرازی، حاشیه مرحوم حاج عبدالله حسین لاری، حاشیه صاحب عروه، حاشیه مرحوم مامقانی.
🔹این حواشی از اول مکاسب محرمه شروع کردهاند و بعضی از حواشی مثل حاشیه صاحب کفایه از اول بیع شروع کردهاند یا حاشیه مرحوم اصفهانی که از بیع شروع کردهاند.
🔹حاشیه مرحوم #شهیدی در بین حواشی، از همه بهتر است، چون همه حاشیهها را دیده است.
https://darsgoftar.net/mbook/12/176
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
تحلیل روشمند خیارات 9.mp3
19.14M
✅ #تحلیل_روشمند_مکاسب (۹)
🔹بخش خیارات، جلسه نهم
🔹 ارائه: استاد سیدمحمدرضا #واعظی (مدرس سطوح عالی و نویسنده کتاب روششناسی کاربردی اجتهاد)
@y_talabegi
🔸 روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
27.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ مناجات شعبانیه را بخوانید
▫️ امام خمینی (ره)
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
روش شناسی بررسی سند.pdf
1.46M
✅ روششناسی بررسی سند (مراحل گام به گام بررسی سند یک روایت)، ویراست دوم
🔹نگارش: استاد سیدمحمدرضا #واعظی (مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم)
@y_talabegi
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ روش آیتالله خویی در نقل اقوال و نقل روایات
▫️ آیت الله شبیری زنجانی:
🔹آقای آسید عبدالکریم اردبیلی (از مراجع تقلید) از آقای خویی نقل میکرد که ایشان میفرمود: «قلما أراجع الجواهر»، از مستند العروة الوثقی ایشان هم معلوم است که برای نقل #اقوال به #مستمسك آقای حکیم مراجعه و اقوال جواهر را از آنجا نقل میکند.
🔹 برای #روایات نیز به کتاب #حدائق مراجعه میکند؛ چون حدائق روایات را خوب بررسی میکند. سپس آقای خویی فکر میکند و نظر میدهد. سلیقه آقای خویی این گونه است.
(جرعهای از دریا ج۲ ص ۶۸۱)
@halgeyoola
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
منشور روحانیت.pdf
13.62M
✅ #منشور_روحانیت (پیام تاریخی و مهم امام خمینی ره خطاب به طلاب و روحانیان)، ۳ اسفند ۱۳۶۷
🔹رهبر انقلاب:
"منشور روحانیت را بخوانید، مکرر بخوانید" ۱۳۹۸/۲/۱۸
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
#منشور_روحانیت
🔹 اينجانب معتقد به فقه سنتى و #اجتهاد_جواهرى هستم و تخلّف از آن را جايز نمىدانم.
🔹 اجتهاد به همان سبك صحيح است ولى اين بدان معنا نيست كه فقه اسلام پويا نيست، #زمان و #مكان دو عنصر تعيينكننده در اجتهادند.
🔹مسئلهاى كه در قديم داراى حكمى بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاكم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد و یک نظام ممکن است حکم جدیدى پیدا کند، بدان معنا که با شناخت دقیق روابط اقتصادى و اجتماعى و سیاسى همان موضوع اول که از نظر ظاهر با قدیم فرقى نکرده است، واقعاً #موضوع_جدید ى شده است که قهراً حکم جدیدى مىطلبد. مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد.
(منشور روحانیت، ۳ اسفند ۱۳۶۷)
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
#منشور_روحانیت
🔹حضرت امام(ره) در منشور روحانیت (۳ اسفند ۱۳۶۷)، بر ضرورت پایبندی به #روش_فقه_سنتی و اجتهاد جواهری اما #پویا (با در نظر گرفتن زمان و مکان و موضوعشناسی مسائل جدید) تاکید میکنند.
🔹این نامه حضرت امام(ره) خطاب به یکی از شاگردانشان مبتنی بر روش مورد اشاره به نگارش در آمده است:
▫️لازم است از برداشت جنابعالی از اخبار و احکام الهی اظهار تأسف کنم.
▫️بنا بر نوشته جنابعالی #زکات تنها برای مصارف فقرا و سایر اموری است که ذکرش رفته است و اکنون که مصارف به صدها مقابل آن رسیده است راهی نیست
▫️ و #رِهان در «سَبْق» و «رِمایه» مختص است به تیر و کمان و اسب دوانی و امثال آن که در جنگهای سابق به کار گرفته میشده است و امروز هم تنها در همان موارد است
▫️و #انفال که بر شیعیان تحلیل شده است، امروز هم شیعیان میتوانند بدون هیچ مانعی با ماشینهای کذایی جنگلها را از بین ببرند و آنچه را که باعث حفظ و سلامت محیطزیست است را نابود کنند و جان میلیونها انسان را به خطر بیندازند و هیچکس هم حق نداشته باشد مانع آنها باشد
▫️منازل و مساجدی که در #خیابانکشی ها برای حل معضل ترافیک و حفظ جان هزاران نفر مورد احتیاج است، نباید تخریب گردد و امثال آن
▫️و بالجمله آن گونه که جنابعالی از اخبار و روایات برداشت دارید، تمدن جدید به کلی باید از بین برود و مردم کوخنشین بوده و یا برای همیشه در صحراها زندگی نمایند.
(صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۱۵۰)
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
#منشور_روحانیت
🔹حوزهها و روحانیت باید #نبض_تفکر و نیاز آینده #جامعه را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عکس العمل مناسب باشند.
(منشور روحانیت، ۳ اسفند ۱۳۶۷، صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۲۹۲)
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
روش شناسی اجتهاد | روشنا
✅ مشخصات یک #استدلال_فقهی صحیح از منظر آیت الله هاشمی #شاهرودی (بخش ۳) ▫️لزوم اشراف و اطلاع كافى از
✅ مشخصات یک #استدلال_فقهی صحیح از منظر آیت الله هاشمی #شاهرودی (بخش ۴)
▫️دقت در فهم و به کار بستن قواعد اصولى و فقهى
🔹نکته چهارم دقت در فهم قواعد اصولی و فقهی است و همچنین درست تطبیقدادن آنها در مسائل فقهی، چه قواعدی که دلیل اجتهادی میباشند و چه قواعدی که اصل عملی و دلیل فقاهتی هستند
🔹یعنی اولاً #فهم این قواعد و حدود و ثغور هر قاعده بادقت کامل لازم است که دارای چه شرایطی است. ثانیاً دقت در پیادهکردن آنها است که در #تطبیق، اشتباهی صورت نگیرد و در جایش از آن استفاده شود
🔹این، دقتکاریهای فوقالعاده لازم دارد که علمیت و اجتهاد فقیه در آن نمایان میشود و از اینجا نقش قواعد اصولی و فقهی در اجتهاد روشن میگردد؛ چه قواعدی که مربوط به دلیل فقاهتی و اصول عملیه است؛ مثل استصحاب، برائت و احتیاط و یا قواعدی که مربوط به ادله اجتهادی است؛ مثل جمع عرفی و تعارض و استلزامات عقلی که بهکارگیری فقهی آنها خیلی مهم است و اگر به صورت ناصحیح در فقه تطبیق داده شود، استدلال ضعیف و نادرست جلوه میکند و همچنین است قواعد فقهی که آنها هم بسیار مهم است و لازم است که بهطور دقیق در فقه تطبیق داده شود.
🔹بعضی از این قواعد در فقه، کلیدی است که اگر کبرای آنها اثبات شود، خیلی از ابواب را میگشاید؛ مثل (اصالة الصحه و المشروعیة در عقود) که مرحوم سید(ره) بسیار از آن استفاده میکنند و آن را به عنوان قاعده و دلیل اجتهادی حاکم بر استصحاب فساد در عقدی که مشروعیتش مشکوک است جاری میکند، ایشان میگوید هرجا که در مشروعیت عقدی شک کنیم اصالهالصحه در عقود داریم، مگر اینکه یکی از عناوین مبطلهای مثل غرر، ربا و عناوین دیگر در کار باشد که با این قاعده میتوان اکثر عقود مستحدثه را مشروع و صحیح دانست. البته این قاعده اصل صحت در عقود در مباحث حقوقی جدید روز هم وجود دارد تحت عنوان اصل صحت قراردادها و توافقات متعاقدین که بر آن توافق میکنند و ایشان به این قاعده اصالةالصحه در عقود مضاربه، مزارعه، مساقاة، شرکت، اجاره و امثال آن تمسک میکند و با این اصل میتوانیم خیلی از شرایطی را که نسبت به شرطیت یا مانعیت آن در عقدی شک داشته باشیم و دلیل اجتهادی نیز بر آن نباشد نفی کنیم و صحت آن عقد فاقد آن شرط یا واجد آن مانع مشکوک را اثبات کنیم؛ مثلاً مضاربه با کالا را صحیح بدانیم و شرطیت نقدین یا پول را در آن نفی کنیم.
🔹بنابراین فهم قواعد اصولی وفقهی - چه آنچه که مربوط به دلیل اجتهادی و چه آنچه که مربوط به دلیل فقاهتی و اصل عملی است - بسیار مهم است و پیادهکردن و تطبیق دقیق و صحیح آن در فقه و همچنین نسبتسنجی میان آنها و تشخیص حاکم و محکوم و مقدم و مؤخر آنها یک مشخصه چهارمی است که حجم وسیعی از بحثها و روشهای اجتهاد فقهی امروز مربوط به آن میشود که عدم اشراف و علم دقیق به این قواعد و یا غفلت از تطبیق دقیق آنها موجب خطا و اشتباه در استنباط فقهی میشود.
🌐http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/shahroudi/feqh/92/930206/
@Asre_jadid_57
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
7.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آیت الله #بهجت (ره): تا رابطه ما با #امام_زمان (عج) قوی نشود، کار ما درست نمیشود
@bahjat_ir
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad