eitaa logo
روش شناسی اجتهاد | روشنا
6.1هزار دنبال‌کننده
464 عکس
42 ویدیو
147 فایل
❖ مدیر حلقه فقهی روش‌شناسی اجتهاد: @mobini (مبینی) با همراهی حجج الاسلام ارحامی، صانعی، طالعی و... 🔸گروه: https://eitaa.com/joinchat/1064697892Ca560e2d771 🌐 وب https://ravesh-ejtehad.blog.ir 🔸کانال همراه: @rasadin 🔸 تبادل: @Mohammad_sobhan313
مشاهده در ایتا
دانلود
کدام حاشیه بهتر است؟ ▫️استاد فسایی: 🔹 شش حاشیه برای مکاسب خوب است: حاشیه مرحوم شهیدی، حاشیه مرحوم ایروانی، حاشیه میرزا محمد تقی شیرازی، حاشیه مرحوم حاج عبدالله حسین لاری، حاشیه صاحب عروه، حاشیه مرحوم مامقانی. 🔹این حواشی از اول مکاسب محرمه شروع کرده‌اند و بعضی از حواشی مثل حاشیه صاحب کفایه از اول بیع شروع کرده‌اند یا حاشیه مرحوم اصفهانی که از بیع شروع کرده‌اند. 🔹حاشیه مرحوم در بین حواشی، از همه بهتر است، چون همه حاشیه‌ها را دیده است. https://darsgoftar.net/mbook/12/176 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
تحلیل روشمند خیارات 9.mp3
19.14M
(۹) 🔹بخش خیارات، جلسه نهم 🔹 ارائه: استاد سیدمحمدرضا (مدرس سطوح عالی و نویسنده کتاب روش‌شناسی کاربردی اجتهاد) @y_talabegi 🔸 روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
تحلیل روشمند خیارات 9.pdf
238.3K
✅ تحلیل روشمند مکاسب (۹) 🔹فایل @y_talabegi 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
27.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مناجات شعبانیه را بخوانید ▫️ امام خمینی (ره) 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش شناسی بررسی سند.pdf
1.46M
روش‌شناسی بررسی سند (مراحل گام به گام بررسی سند یک روایت)، ویراست دوم 🔹نگارش: استاد سیدمحمدرضا (مدرس سطوح عالی حوزه علمیه قم) @y_talabegi 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش آیت‌الله خویی در نقل اقوال و نقل روایات ▫️ آیت الله شبیری زنجانی: 🔹آقای آسید عبدالکریم اردبیلی (از مراجع تقلید) از آقای خویی نقل می‌کرد که ایشان می‌فرمود: «قلما أراجع الجواهر»، از مستند العروة الوثقی ایشان هم معلوم است که برای نقل به آقای حکیم مراجعه و اقوال جواهر را از آنجا نقل می‌کند. 🔹 برای نیز به کتاب مراجعه می‌کند؛ چون حدائق روایات را خوب بررسی می‌کند. سپس آقای خویی فکر می‌کند و نظر می‌دهد. سلیقه آقای خویی این گونه است. (جرعه‌ای از دریا ج۲ ص ۶۸۱) @halgeyoola 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
منشور روحانیت.pdf
13.62M
(پیام تاریخی و مهم امام خمینی ره خطاب به طلاب و روحانیان)، ۳ اسفند ۱۳۶۷ 🔹رهبر انقلاب: "منشور روحانیت را بخوانید، مکرر بخوانید" ۱۳۹۸/۲/۱۸ 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
🔹 اينجانب معتقد به فقه سنتى و هستم و تخلّف از آن را جايز نمى‌دانم. 🔹 اجتهاد به همان سبك صحيح است ولى اين بدان معنا نيست كه فقه اسلام پويا نيست، و دو عنصر تعيين‌كننده در اجتهادند. 🔹مسئله‌اى كه در قديم داراى حكمى بوده است به ظاهر همان مسأله در روابط حاكم بر سیاست و اجتماع و اقتصاد و یک نظام ممکن است حکم جدیدى پیدا کند، بدان معنا که با شناخت دقیق روابط اقتصادى و اجتماعى و سیاسى همان موضوع اول که از نظر ظاهر با قدیم فرقى نکرده است، واقعاً ى شده است که قهراً حکم جدیدى مى‌طلبد. مجتهد باید به مسائل زمان خود احاطه داشته باشد. (منشور روحانیت، ۳ اسفند ۱۳۶۷) 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
🔹حضرت امام(ره) در منشور روحانیت (۳ اسفند ۱۳۶۷)، بر ضرورت پایبندی به و اجتهاد جواهری اما (با در نظر گرفتن زمان و مکان و موضوع‌شناسی مسائل جدید) تاکید می‌کنند. 🔹این نامه حضرت امام(ره) خطاب به یکی از شاگردان‌شان مبتنی بر روش مورد اشاره به نگارش در آمده است: ▫️لازم است از برداشت جناب‌عالی از اخبار و احکام الهی اظهار تأسف کنم. ▫️بنا بر نوشته جناب‌عالی تنها برای مصارف فقرا و سایر اموری است که ذکرش رفته است و اکنون که مصارف به صدها مقابل آن رسیده است راهی نیست ▫️ و در «سَبْق» و «رِمایه» مختص است به تیر و کمان و اسب دوانی و امثال آن که در جنگ‌های سابق به کار گرفته می‌شده است و امروز هم تنها در همان موارد است ▫️و که بر شیعیان تحلیل شده است، امروز هم شیعیان می‌توانند بدون هیچ مانعی با ماشین‌های کذایی جنگل‌ها را از بین ببرند و آنچه را که باعث حفظ و سلامت محیط‌زیست است را نابود کنند و جان میلیون‌ها انسان را به خطر بیندازند و هیچ‌کس هم حق نداشته باشد مانع آنها باشد ▫️منازل و مساجدی که در ها برای حل معضل ترافیک و حفظ جان هزاران نفر مورد احتیاج است، نباید تخریب گردد و امثال آن ▫️و بالجمله آن گونه که جناب‌عالی از اخبار و روایات برداشت دارید، تمدن جدید به کلی باید از بین برود و مردم کوخ‌نشین بوده و یا برای همیشه در صحراها زندگی نمایند. (صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۱۵۰) 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
🔹حوزه‌ها و روحانیت باید و نیاز آینده را همیشه در دست خود داشته باشند و همواره چند قدم جلوتر از حوادث، مهیای عکس العمل مناسب باشند. (منشور روحانیت، ۳ اسفند ۱۳۶۷، صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۲۹۲) 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش شناسی اجتهاد | روشنا
✅ مشخصات یک #استدلال_فقهی صحیح از منظر آیت الله هاشمی #شاهرودی (بخش ۳) ▫️لزوم اشراف و اطلاع كافى از
مشخصات یک صحیح از منظر آیت الله هاشمی (بخش ۴) ▫️دقت در فهم و به کار بستن قواعد اصولى و فقهى 🔹نکته چهارم دقت در فهم قواعد اصولی و فقهی است و همچنین درست تطبیق‌دادن آن‌ها در مسائل فقهی، چه قواعدی که دلیل اجتهادی می‌باشند و چه قواعدی که اصل عملی و دلیل فقاهتی هستند 🔹یعنی اولاً این قواعد و حدود و ثغور هر قاعده بادقت کامل لازم است که دارای چه شرایطی است. ثانیاً دقت در پیاده‌کردن آن‌ها است که در ، اشتباهی صورت نگیرد و در جایش از آن استفاده شود 🔹این، دقت‌کاری‌های فوق‌العاده لازم دارد که علمیت و اجتهاد فقیه در آن نمایان می‌شود و از این‌جا نقش قواعد اصولی و فقهی در اجتهاد روشن می‌گردد؛ چه قواعدی که مربوط به دلیل فقاهتی و اصول عملیه است؛ مثل استصحاب، برائت و احتیاط و یا قواعدی که مربوط به ادله اجتهادی است؛ مثل جمع عرفی و تعارض و استلزامات عقلی که به‌کار‌گیری فقهی آن‌ها خیلی مهم است و اگر به صورت ناصحیح در فقه تطبیق داده شود، استدلال ضعیف و نادرست جلوه می‌کند و همچنین است قواعد فقهی که آن‌ها هم بسیار مهم است و لازم است که به‌طور دقیق در فقه تطبیق داده شود. 🔹بعضی از این قواعد در فقه، کلیدی است که اگر کبرای آن‌ها اثبات شود، خیلی از ابواب را می‌گشاید؛ مثل (اصالة الصحه و المشروعیة در عقود) که مرحوم سید(ره) بسیار از آن استفاده می‌کنند و آن را به عنوان قاعده و دلیل اجتهادی حاکم بر استصحاب فساد در عقدی که مشروعیتش مشکوک است جاری می‌کند، ایشان می‌گوید هرجا که در مشروعیت عقدی شک کنیم اصاله‌الصحه در عقود داریم، مگر این‌که یکی از عناوین مبطله‌ای مثل غرر، ربا و عناوین دیگر در کار باشد که با این قاعده می‌توان اکثر عقود مستحدثه را مشروع و صحیح دانست. البته این قاعده اصل صحت در عقود در مباحث حقوقی جدید روز هم وجود دارد تحت عنوان اصل صحت قراردادها و توافقات متعاقدین که بر آن توافق می‌کنند و ایشان به این قاعده اصالة‌الصحه در عقود مضاربه، مزارعه، مساقاة، شرکت، اجاره و امثال آن تمسک می‌کند و با این اصل می‌توانیم خیلی از شرایطی را که نسبت به شرطیت یا مانعیت آن در عقدی شک داشته باشیم و دلیل اجتهادی نیز بر آن نباشد نفی کنیم و صحت آن عقد فاقد آن شرط یا واجد آن مانع مشکوک را اثبات کنیم؛ مثلاً مضاربه با کالا را صحیح بدانیم و شرطیت نقدین یا پول را در آن نفی کنیم. 🔹بنابراین فهم قواعد اصولی وفقهی - چه آن‌چه که مربوط به دلیل اجتهادی و چه آن‌چه که مربوط به دلیل فقاهتی و اصل عملی است - بسیار مهم است و پیاده‌کردن و تطبیق دقیق و صحیح آن در فقه و همچنین نسبت‌سنجی میان آن‌ها و تشخیص حاکم و محکوم و مقدم و مؤخر آن‌ها یک مشخصه چهارمی است که حجم وسیعی از بحث‌ها و روش‌های اجتهاد فقهی امروز مربوط به آن می‌شود که عدم اشراف و علم دقیق به این قواعد و یا غفلت از تطبیق دقیق آن‌ها موجب خطا و اشتباه در استنباط فقهی می‌شود. 🌐http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/shahroudi/feqh/92/930206/ @Asre_jadid_57 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
7.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آیت الله (ره): تا رابطه ما با (عج) قوی نشود، کار ما درست نمی‌شود @bahjat_ir 🔸روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad