eitaa logo
روش شناسی اجتهاد | روشنا
5.9هزار دنبال‌کننده
513 عکس
57 ویدیو
154 فایل
❖ مدیر حلقه فقهی روش‌شناسی اجتهاد: @mobini (مبینی) با همراهی حجج الاسلام ارحامی، صانعی، طالعی و... 🔸گروه: https://eitaa.com/joinchat/1064697892Ca560e2d771 🌐 وب https://ravesh-ejtehad.blog.ir 🔸کانال همراه: @rasadin 🔸 تبادل: @Mohammad_sobhan128
مشاهده در ایتا
دانلود
💢 گزارش اجمالی؛ 📌 مدرسه تابستانه منهاج ✅ موضوع: روش‌شناسی اجتهاد 🔻 حجت‌الاسلام محمد عشایری، در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار گردید، مطرح کرد؛ 📝 پس از مکتب شیخ انصاری دو اندیشه متفاوت با فرم مختلف به وجود آمد؛ 1- مدرسه فقهی قم به زعامت آیت‌الله بروجردی و 2- مدرسه فقهی نجف با زعامت آیت‌الله خویی. 📝 مکتب قم و نجف در دوره‌‌ای مطرح شد که تفکر مارکسیستی به ویژه نظام اقتصادی آن بر جهان سیطره داشت. 📝 شهید صدر با طرح نظامات اسلامی به ویژه نظام اقتصادی تلاش علمی فراوانی انجام داد. انصاف حکم می‌کند نظریات ایشان به لحاظ محتوا و روش در کنار دو مکتب قم و نجف مورد بررسی و توجه قرار گیرد. 📝 در کتابهای آموزشی حوزه نباید تنها یک مکتب خاص طرح گردد بلکه باید نظریات مکاتب مختلف فقهی نیز بیان و بررسی شود. برای نمونه کتاب «دروس التمهیدیه» آقای ایروانی در فقه به خوبی مکتب نجف را بررسی می‌کند. 📝 وقتی روش‌ها در فقه مختلف باشد، خروجی و محصولات نیز متفاوت می‌شود. 🔻 برخی از ویژگی‌های فقهی و اصولی مکتب قم به ویژه مرحوم آیت‌الله بروجردی؛ 1️⃣ اهمیت دادن به بحث اجماع تا جایی که در برخی مواقع روایت را در برابر اجماع کنار می‌گذارند. 2️⃣ نگاه تاریخی به دانش فقه و مسائل آن. 3️⃣ توجه زیاد به فضا و نحوه صدور روایات. 4️⃣ نسبت‌شناسی بین روایات ائمه اطهار(ع) و راویان شیعه با راویان و فتاوای اهل‌سنت. 5️⃣ گسترش منابع رجالی از طریق طبقات در رجال. 6️⃣ توجه گسترده‌تر به قرآن. 7️⃣ مراجعه اندک به اصول عملیه. 8️⃣ تراکم ظنون 🔻برخی از ویژگی‌های فقهی و اصولی مکتب نجف(مرحوم آیت‌الله خویی و شاگردانش) 1️⃣ بی‌نیازی به تتبع گسترده. 2️⃣ استفاده از روش الگوریتمی و فرمولی. 3️⃣ بی‌توجهی به فتاوای قدما. 4️⃣ تعبد به ادله موجود. 5️⃣ اهمیت دادن فراوان به اصول عملیه. 6️⃣ سادگی و قابل آموزش بودن. 📝 مهم‌ترین پرسش کلیدی این است؛ در روش‌شناسی امروزی کدام مکتب(نجف یا قم) در ساختن نظامات فقهی و تمدن‌سازی اسلامی کارآمدتر است؟ ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftaah_com
اجتهاد حجت الاسلام و المسلمین مصطفی 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
🎙 ✴️ طرح ملی مشق اجتهاد با هدف آشنایی طلاب نخبه سطح سه و چهار با روش شناسی اجتهاد برگزار می‌شود 🔹 طرح ملی مشق اجتهاد با هدف عملیاتی کردن و آشنایی طلاب نخبه سطح سه و چهار حوزه های علمیه با روش تحقیق و روش شناسی اجتهاد از سوی مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام در سراسر کشور برگزار می شود. 🔹 استفاده از اساتید مبرز و توانمند، رایزنی و انعقاد تفاهم نامه با مراکز مختلف و تخصصی حوزوی جهت به کارگیری فعالان در این طرح از مزیت های طرح مشق اجتهاد است. 🔹با توجه به این که در گذشته، برخی از طلاب، توانایی اجتهاد را پیدا می کردند؛ هدف از طرح مشق اجتهاد این است که رسیدن به درجه اجتهاد بعد از گذراندن سطوح عالی حوزه به یک فرهنگ تبدیل شود. 🔹دوره دوم مشق اجتهاد، دوره تفصیلی و تکمیلی است که طلاب سطح سه و چهار می توانند به سایت مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام مراجعه کرده و جهت شرکت در این دوره ها ثبت نام کنند. 🌹 🆔 https://eitaa.com/BouNEWS
اجتهاد استاد 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
حجیت، احراز دلیل.pdf
حجم: 61.4K
اجتهاد حجت الاسلام سید محمدباقر ، از شاگردان استاد درایتی منبع: کانال اصول الفقه https://eitaa.com/osolion/1534 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
✅ وضعیت فعلی حلقه روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🔹 فاز اول: بررسی انتقادی الگوریتم ها و مدل های فرایند اجتهاد ارائه شده (استاد واسطی، استاد سیدعبدالکریم فضل الله، علی غانم شویلی، آیت الله شب زنده دار، شهید ثانی، استاد درایتی، آیت الله سبحانی، آیت الله سند، استاد اعرافی و ...) 🔹 فاز دوم و سوم: «طراحی الگوی اجتهاد آزمایشی» و سپس «تطبیق آن بر آثار فقهی و درس خارج علما» (شیخ انصاری/ آیت الله شیخ عبدالکریم حائری یزدی/ آیت الله محقق داماد/ آیت الله بروجردی/ امام خمینی ره/ آیت الله خامنه ای/ آیت الله خویی؛ اولین اثر، کتاب غناء، درس خارج آیت الله خامنه ای خواهد بود انشالله) به منظور: الف. کشف تفاوت ها و استخراج مدل و فرایند اجتهاد ایشان ب. تمرین استنباط و حل مسئله فقهی ج. تکمیل الگوی اجتهاد پیشنهادی 🔹مشارکت حضوری در حلقه برای عموم طلاب آزاد است.
مهندسی استنباط.pdf
حجم: 762.2K
✅ مهندسی استنباط؛ اجتهاد استاد 🔹استاد حیدری فسایی: درس مهندسی استنباط کيفيت سير مجتهد از نقطه آغاز استنباط تا نقطه پايان آن را بيان می کند. 🔹دانلود فایل های صوتی درس مهندسی استنباط: https://eitaa.com/soda96/10359 ✔️کانال روش شناسی اجتهاد @ravesh_ejtehad
✅ استاد : الگوریتم اجتهاد ساختارشکنی نمی کند، انضباط آفرینی می کند 🔹استاد سید محمدرضا واعظی: الگوریتم اجتهاد هیچگونه ساختارشکنی در علم فقه را به دنبال ندارد و صرفا قصد دارد تا فرآیند و روش های اجتهاد جواهری را و کند. 🔹این مباحث، با عناوین الگوریتم اجتهاد، مهندسی استنباط، فرآیند استنباط و ... مطرح می شود، اینها مباحثی است که از مجهول فقهی تا وصول به نتیجه را بررسی می کند و موضوع آن، عملیات مجتهد در مقام استنباط فقهی است. ✔️کانال روش شناسی اجتهاد @ravesh_ejtehad
✅ الگوریتم اجتهاد یا الگوریتم های اجتهاد؟ ⚪️استاد مجتبی الهی خراسانی: 🔹اصل ایده الگوریتم اجتهاد و اهدافش مبارک است و دغدغه مثبتی است؛ اما باید جانب اعتدال رعایت بشود. 🔹مراحل و فرایندها را در یک الگوریتم نبندیم و نگوییم این است و جز این نیست؛ خیر، معمولاً راه‌حل‌های بدیل هم وجود دارد و با تمرکز روی یک روش، هم به‌مرور از بین خواهد رفت. اگر بخواهد تک‌تک اجزا توسط یک نویسنده‌ای، هرچقدر فاضل، ترسیم و دیکته بشود، این آغاز یک استبداد فرایندی در اجتهاد است و شبیه حصر مذاهب در اهل تسنن است. 🔹به لحاظ ، به یک یا اگر دشوار است به یک استناد یابد، یعنی الگوریتم‌‌‌ها شناسنامه‌دار باشند و (مثلا) بگوییم الگوریتم اجتهادی آیت‌الله بروجردی، نه الگوریتم اجتهاد به طور کلی. 🔹به لحاظ سطح، درسطح کلان ورود کنیم و اصلاً وارد سطوح خرد نشویم. در عرصه مناهج و روش‌های فقهی، مناهج کلی و قابل شناسایی است، اما به قسمت‌‌‌های خُرد که می‌رسیم، موارد مسکوت و مفقود زیاد داریم، مثلا راه‌های تنقیح صغرای سیره را که شهید صدر طرح کرده‌اند، خیلی‌‌‌ها حتی متعرض هم نشده‌‌اند، چه رسد به این که موضعشان مشخص شود. متن کامل: yon.ir/4TqrA 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
الگوریتم آیت الله سند.docx
حجم: 31.1K
از منظر آیت الله 🔹 آیت الله سند: درباره اجتهاد چند وجود دارد و این مناهج ناشی از است، این نکته مهم است که انسان بداند کدامیک از بزرگان در کدامیک از مراحل تمایز دارد؟ ✔️ کانال روش شناسی اجتهاد http://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604