حکمرانی نظام ولایی دارای 4 مولفه می باشد:
1. حکمرانی ولایی: حکمرانی فاعل ها و ساختارهایی که دارای مشروعیت الهی هستند
2. حکمرانی مرتبه اول: حکمرانی حل مسائل و ایجاد فرصت
3. حکمرانی مرتبه دوم: حکمرانی حفظ و نگهداری نهادهای انجام دهنده حکمرانی مرتبه اول
4. حکمرانی مرتبه سوم(فرا حکمرانی): حکمرانی بر حکمرانی مرتبه اول و مرتبه دوم، (معیار ها و شاخص های ارزیابی)
@raveshetamadoni
چارچوب دستگاه فکری رشته حکمرانی نظام ولایی-19-02-1402.pdf
1.41M
چارچوب رشته حکمرانی نظام ولایی
@raveshetamadoni
دسته بندی آینده های حوزه های دانشی رشته حکمرانی نظام ولایی
@raveshetamadoni
برخی از سوالات در پروژه ایجاد پیکره دانش #حکمرانی_ولایی:
ماهیت تغییر در آگاهی آحاد جامعه که برای دستیابی به جامعه اسلامی، دولت اسلامی و تمدن نوین اسلامی مبتنی بر ذهنیت کل گرایانه در سیستم های دارای قابلیت خود هدایت شوندگی(نظامات انسانی)&غیرقابل هدایت(مصنوع ساخته شده توسط انسان) چیست؟ اگر بخواهیم به چنین تغییر بنیادینی در آگاهی جامعه و دولت کمک کنیم، چه تغییراتی در نحوه بینش، نگرش و رفتار در نظام تعلیم تربیت مورد نیاز است؟ ماهیت و اساس ذهنیت کل گرایانه چیست و چه رابطه ای با جهان بینی اسلامی دارد؟تاثیر ذهنیت کل گرایانه بر تغییر پارادایم و نظریه ها در نظام تعلیم و تربیت چیست؟پارادایم تغییر یافته در نظام تعلیم و تربیت چه اثری بر #حکمرانی_ولایی در دولت و جامعه اسلامی خواهد داشت؟ تفاوت حکمرانی بر نظام تعلیم و تربیت تغییر یافته، دولت سازی و جامعه سازی اسلامی و نظام تعلیم و تربیت #حکمرانی_ولایی در چیست؟
@raveshetamadoni
برای تحقق #حکمرانی_ولایی نیازمند تغییر توجه از تعلیم و تربیت به عنوان «عامل تغییر» به سمت تعلیم و تربیت به عنوان «موضوع تغییر» هستیم.
@raveshetamadoni
در ارتباط با توسعه چارچوب #حکمرانی_نظام_ولایی در راستای تحقق #تمدن_نوین_اسلامی، امروز گواهی تأیید کرسی برگزار شده را دریافت کردم و امیدوارم بتونم گام های مؤثرتری در این راستا بردارم.
@raveshetamadoni
خروجی دستگاه فلسفی در دستگاه فکری پاردایم است. بر اساس مدلی که بنده حقیر به دنبال آن هستم فهم نگاهی کل گرایانه به پارادایم پیشرفت ایرانی -اسلامی می باشد. پارادایم پیشرفت ایرانی اسلامی یکی از خروجی ها سند الگوی پیشرفت است که در این دستگاه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
@raveshetamadoni
منشور پروژه راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی رو نوشتم و برای یکی از موسسات معروف در حوزه علوم اسلامی و انسانی ارسال کردم. ان شاء الله مورد توجه خدای متعال قرار بگیره.
@raveshetamadoni
#فلسفه_نظام
ما در استفاده از کلمه #نظام دچار انحراف شده ایم، این انحراف ربطی به این ندارد که #سیستم (نظام) تعاریف مختلفی دارد که ممکن است با یکدیگر در تضاد باشند، بلکه منشأ واقعی انحراف این است که تقریباً همه چیز را یک نظام(سیستم) می نامیم، به حدی که این کلمه تقریباً بی معنی شده است. بنابراین، این انحراف از دو بعد همراه ما است، یکی به این دلیل است که ما واقعاً تعاریف کافی از سیستم ها را نداریم که همه بتوانند با آن موافق باشند، و دیگری این است که ما بیش از حد از این اصطلاح استفاده می کنیم و آن را در موارد زیادی به کار می بریم.
@raveshetamadoni
قرآن ابزار حکمرانی الله است. در تمدن مادی حکمرانی فعالیتی فقط انسانی است ولی در #تمدن_سازی_نوین_اسلامی این چنین نیست.
بیتردید این قرآن به استوارترین آیین #هدایت میكند، و به مؤمنانی كه كارهای شایسته انجام میدهند، مژده میدهد كه برای آنان پاداشی بزرگ است.
اسراء - 9
#حکمرانی_نظام_ولایی
@raveshetamadoni
نظامات، متناسب با نوع رابطه ای که بین اجزاء آن ها یا محیطشان وجود دارد؛ دارای ویژگی هایی هستند. یکی از این ویژگی ها تقویم است. لذا در حکمرانی ولایی میبایست متغیر #تقویم مورد بررسی قرار گیرد.
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ فِيٓ أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ
كه ما انسان را در نیكوترین نظم و اعتدال آفریدیم.
@raveshetamadoni
نقشه مفهومی حکمرانی نظام ولایی
(ارتباط بین هدایت و هماهنگی با طراحی فراموش شده، شامل باید نوشته شود)
@raveshetamadoni