🌺آغاز🍃
🌼سال 1402🍃
🌸برشما🍃
🌺 مبارک باد🍃
@raveshetamadoni
#حکمرانی_ولایی
◀️يا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلَىٰ فَتْرَةٍ مِنَ الرُّسُلِ أَنْ تَقُولُوا مَا جَاءَنَا مِنْ بَشِيرٍ وَلَا نَذِيرٍ ۖ فَقَدْ جَاءَكُمْ بَشِيرٌ وَنَذِيرٌ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
⏪ای اهل کتاب ، همانا فرستاده ما نزد شما آمد ، که در دوران انقطاع و بریده شدن سلسله رسولان ( میان عیسی و محمّد صلّی اللَّه علیه و آله معارف دینی را ) برای شما بیان می کند تا مبادا ( در روز قیامت ) بگویید: برای ما هیچ مژده دهنده و بیم کننده ای نیامد. پس حقّا که شما را مژده دهنده و بیم کننده ای آمد ، و خدا بر هر چیز تواناست.
سوره مائده-آیه 19
🔴 طراحی و ایجاد انواع نظامات تمدنی در راستای برطرف کردن یک مشکل ایجاد شده اند. این نظامات نمیتوانند بدون هدف، عوامل محدود کننده و پیامد باشد. خدا در این آیه به اهل کتاب می گوید ما حتی در زمانی که هیچ پیامبری (فاصله زمانی 600 سال بین بعثت حضرت عیسی تا حضرت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم)) نبود در آن زمان نیز معارف دینی را برای شما بیان می کردیم، بنحویکه این دستورات دینی در فرآیند حل چالش ها و حکمرانی انواع نظاماتی برای شما راهگشا بوده اند. اثر این معارف باعث شده بود، طراحی انواع نظامات تمدنی بنحوی باشد که زمانیکه شما به جهان آخرت رفتید هیچ عذر و بهانه ای نداشته باشید. یعنی در زمان فعلی نیز که حضرت بقیه الله در وضعیت غیبت کبرا هستند قطعا امکان استخراج احکام نظامات تمدنی برای ما وجود دارد بنحویکه زمانیکه وارد دنیای بعد شدیم هیچ عذر و بهانه ای برای شکایت از نبود وسایل هدایت نداشته باشیم. یکی از پیامهایی که از آیه فهمیده می شود شاید این باشد که انواع نظامات تمدنی را باید بنحوی طراحی کنیم که هدف یا پیامد آن ها بنحوی نباشد که جامعه اسلامی در دنیای بعد از مرگ برای عدم انجام دستورات الهی بهانه و عذری داشته باشد. همچنین در ادامه آیه میفرمایند، بیان این دستورات در سطح بشارت و انذار بود، یعنی طراحی نظامات مطلوب است به نحوی صورت پذیرد که در عین اختیار و آزادی مسیری برای انتخاب. وجود داشته باشد؛ از طرفی تعارض منافع انسان ها با یکدیگر منجر به وجود اجبار به انجام یا عدم انجام فعلی از طرفی شخصی به شخص دیگر در اجرای دستورات الهی نگردد.
نکته:خوشحال میشم دوستان نظرشون رو در مورد فهمی که بندهحقیر از این آیه داشتم رو ارسال کنند
@raveshetamadoni
تمدن نوین اسلامی
#حکمرانی_ولایی ◀️يا أَهْلَ الْكِتَابِ قَدْ جَاءَكُمْ رَسُولُنَا يُبَيِّنُ لَكُمْ عَلَىٰ فَتْرَةٍ مِ
نظر یکی از همراهان کانال:
1. درنظارت هم بشارت قبل ازانذار آمده است یعنی باید در ابتدا جنبه های مثبت مدیریت بشری را دید ومورد تشویق و تقویت قرارداد بعد سراغ جنبه های منفی که همان جنبه های ناسازگار است رفت وبرحذر داشت
2. اینکه بشارت درابتدا آمده است می تواند به این دلیل باشد که هر امری که تامین کننده دنیای انسانی هست مورد تشویق می باشد و انذار یعنی هر امری که تزاحم و تغایر دارد با منافع سرای آخرت هست مدنظرمی باشد
حکمرانی نظام ولایی دارای 4 مولفه می باشد:
1. حکمرانی ولایی: حکمرانی فاعل ها و ساختارهایی که دارای مشروعیت الهی هستند
2. حکمرانی مرتبه اول: حکمرانی حل مسائل و ایجاد فرصت
3. حکمرانی مرتبه دوم: حکمرانی حفظ و نگهداری نهادهای انجام دهنده حکمرانی مرتبه اول
4. حکمرانی مرتبه سوم(فرا حکمرانی): حکمرانی بر حکمرانی مرتبه اول و مرتبه دوم، (معیار ها و شاخص های ارزیابی)
@raveshetamadoni
چارچوب دستگاه فکری رشته حکمرانی نظام ولایی-19-02-1402.pdf
1.41M
چارچوب رشته حکمرانی نظام ولایی
@raveshetamadoni
دسته بندی آینده های حوزه های دانشی رشته حکمرانی نظام ولایی
@raveshetamadoni
برخی از سوالات در پروژه ایجاد پیکره دانش #حکمرانی_ولایی:
ماهیت تغییر در آگاهی آحاد جامعه که برای دستیابی به جامعه اسلامی، دولت اسلامی و تمدن نوین اسلامی مبتنی بر ذهنیت کل گرایانه در سیستم های دارای قابلیت خود هدایت شوندگی(نظامات انسانی)&غیرقابل هدایت(مصنوع ساخته شده توسط انسان) چیست؟ اگر بخواهیم به چنین تغییر بنیادینی در آگاهی جامعه و دولت کمک کنیم، چه تغییراتی در نحوه بینش، نگرش و رفتار در نظام تعلیم تربیت مورد نیاز است؟ ماهیت و اساس ذهنیت کل گرایانه چیست و چه رابطه ای با جهان بینی اسلامی دارد؟تاثیر ذهنیت کل گرایانه بر تغییر پارادایم و نظریه ها در نظام تعلیم و تربیت چیست؟پارادایم تغییر یافته در نظام تعلیم و تربیت چه اثری بر #حکمرانی_ولایی در دولت و جامعه اسلامی خواهد داشت؟ تفاوت حکمرانی بر نظام تعلیم و تربیت تغییر یافته، دولت سازی و جامعه سازی اسلامی و نظام تعلیم و تربیت #حکمرانی_ولایی در چیست؟
@raveshetamadoni
برای تحقق #حکمرانی_ولایی نیازمند تغییر توجه از تعلیم و تربیت به عنوان «عامل تغییر» به سمت تعلیم و تربیت به عنوان «موضوع تغییر» هستیم.
@raveshetamadoni
در ارتباط با توسعه چارچوب #حکمرانی_نظام_ولایی در راستای تحقق #تمدن_نوین_اسلامی، امروز گواهی تأیید کرسی برگزار شده را دریافت کردم و امیدوارم بتونم گام های مؤثرتری در این راستا بردارم.
@raveshetamadoni
خروجی دستگاه فلسفی در دستگاه فکری پاردایم است. بر اساس مدلی که بنده حقیر به دنبال آن هستم فهم نگاهی کل گرایانه به پارادایم پیشرفت ایرانی -اسلامی می باشد. پارادایم پیشرفت ایرانی اسلامی یکی از خروجی ها سند الگوی پیشرفت است که در این دستگاه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
@raveshetamadoni
منشور پروژه راهنمای پیکره دانش حکمرانی نظام ولایی رو نوشتم و برای یکی از موسسات معروف در حوزه علوم اسلامی و انسانی ارسال کردم. ان شاء الله مورد توجه خدای متعال قرار بگیره.
@raveshetamadoni
#فلسفه_نظام
ما در استفاده از کلمه #نظام دچار انحراف شده ایم، این انحراف ربطی به این ندارد که #سیستم (نظام) تعاریف مختلفی دارد که ممکن است با یکدیگر در تضاد باشند، بلکه منشأ واقعی انحراف این است که تقریباً همه چیز را یک نظام(سیستم) می نامیم، به حدی که این کلمه تقریباً بی معنی شده است. بنابراین، این انحراف از دو بعد همراه ما است، یکی به این دلیل است که ما واقعاً تعاریف کافی از سیستم ها را نداریم که همه بتوانند با آن موافق باشند، و دیگری این است که ما بیش از حد از این اصطلاح استفاده می کنیم و آن را در موارد زیادی به کار می بریم.
@raveshetamadoni