eitaa logo
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
2.4هزار دنبال‌کننده
413 عکس
59 ویدیو
65 فایل
ارتباط با ما در ایتا: 🆔 @almoftagher آدرس کانال آرشیو دروس در ایتا: 🆔 https://eitaa.com/raveshsonnati2 آدرس کانال آرشیو دروس در تلگرام: 🆔 https://t.me/raveshsonnati2 آدرس وبلاگ برای دانلود صوت‌های درسی: 🆔 http://raveshsonnati.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 050 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
عَجاج و نَقْع و قَتام و هَباء و هَیْج،غبار کُلُوم خستگی و مَوْت مرگ و مِرَّة توان حُشاشة باقی جان و عُراضه راه آورد قُراضه ریزه زر ، رِبْح سود و خُسْر زیان صَنَم چو نَصْب و نُصُب،زَُون وجِبْت و بُدّ طاغوت وَثَن بت و وَثَنیّ بت پرست و إل پیمان یَغُوث و نَسْر و یَعُوق است و بَعْل و وَُدّ عُزَّی سُواع و لات و مَناة است نام های بتان 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 051 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
۳۴.چو عَود شارِف و ناب است و ثِلْب ناقه پیر اَفیل و حاشیه و حَشْو، اشتران جوان ۳۵.یتیم بی پدر است و لَطیم بی ابوین سَویق پِسْت بود ،اَلیه دنبه قوچان اتمام قطعه ثانیه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ القطعة الثالثة في بحر الرَّمَل المثمَّن المحذوف ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۳۶.ای ز باریکی میانت همچو مویی در کمر غنچه از رَشک دهانت می خورد خون جگر ۳۷.فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن خیز و در بحر رَمَل این قطعه را برخوان زَِبَر ۳۸.جِید گردن،صَدر سینه،رُکْبه زانو،رأس سر ثَوب جامه،رِزق روزی،زاد توشه،باب در ۳۹.عَرش سقف و بَیت خانه،کُحْل سُرمه،رَمْل ریگ حُسن خوبی،قُبح زشتی،جاف خشک و رَطْب تر ۴۰.ذِئب و سِرْحان سِیْد گرگ و سِمْع بَچّش،فَأْرَه موش حَیّة مار و حُوت ماهی،طَیْر مرغ و رِیش پَر 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 052 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
۴۱-عَین چشم و أنْف بینی،حاجب ابرو،شَعْر موی نِقْی مغز و شَحْم پیه و اُذْن گوش،اُطْرُوش کَر ۴۲-شارِق و شَمْس و ذُکاء و یُوْح و بَیْضا آفْتاب سام و تِبْر و عَسْجَد و عِقْیان و عَیْن و نَضْر زَر ۴۳-نَیْک صحبت،قُبْله بوسه،مَهْر کابین،خِدْن دوست زَوج شُوی و زَوْجه زن،عِزْهاة سست و فَحْل نَر ۴۴-حِنْطه گندم،دُخْن اَرزن،خُبْز نان و لَحْم گوشت أصل بیخ و فَرع شاخ و بَذْر تخم و قِطْف بَر ۴۵-لُجّه و دَأْماء و یَمّ و بَحْر دریا،قَعْر تَک فِیل پیل و بَق پشه،ظَبْي و حِمار آهو و خر ۴۶-شِنْشِنه،هِجِّیر و شِیْمَه، دَیْدَن و دَأْب است خُوی غَیْث باران،ثَلْج برف و ثٰاد نَم،مبلول تَر 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 053 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
۴۷-شَطّ و شاطِي،عَُِدْوَه،جَلْهَه،عَیْقَه و ساحل کنار مَزرَُِعه،حارَه،کَلاته دان و حارث برزگر ۴۸-کَُوّه رَوزن،دَکّه دُکّان،غُرفه بالا،سِکّه کوی سُدّه درگه،دَرْب دروازه است و مَعبَر رهگذر ۴۹-مِشْمِش و سِمْسِم چه؟زردآلو و کنجد را شمار فاکِهيّ میوه فروش و مَُِغزَليّ دان دُوک گر ۵۰-خِمْع و طِبْس و شَیْذُمان و اَوس باشد نام گرگ فَرْض و عَجْوَه نام خرما،شَرْق و شارِق نام خُور ۵۱-بَزّه جامه،سِتر پرده،رُقْعه پاره،رَث کهن خَیْط رشته،اِبْرَه سوزن دان،بِطانه آستر 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 054 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
۵۲-هُدْنه صُلح و حَرْب جنگ و یَوم روز و لَیل شب غَیْظ خشم و ضِحْک خنده،حِکّه خارش،نُقْبَه گَر ۵۳-زُبْرَه دان یک پاره آهن،کِسْرَه دان یک پاره نان جَُِذوه دان یک پاره آتش،فِلْذَه یک پاره جگر ۵۴-حِبْر آمد چه؟سیاهی،مِحبَره آمد دوات دَمْع را دان آب چشم و چون مَمَر باشد گذر انتهای قطعه ثالثه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ القطعة الرابعة في بحر المجتثّ المثمّن المخبون المقصور ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۵۵-زهی طراوت رویت گل همیشه بهار قد تو در چمن حُسن سروِ خوشرفتار ۵۶-مَفاعلن فَعَلاتن مفاعلن فَعَلان بگوی مجتث و این بحر را بکن تکرار ۵۷-فَرِیس چَنبر و کُم آستین و سِب دَستار چو ذَیْل دامن جامه است و تِکّه بند اِزار 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 055 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
۵۸-قِطاب جَیْب و سَراوِیل اِزار و خُف مَُوزه عَتاد سازِ ره و جَِسر پُل،زِمام مَِهار ۵۹-کَثیر بی حد و وافِر تمام و ناقِص کم قَلیل و نَزْر و یَسیر اندک و حِساب شُمار ۶۰-لَبیب عاقل و غَُِمْر و غَبيّ و غافِل گُول شَقیق دادَر و رِدْء و رَفیق و صاحِب یار ۶۱-مَدینه و بَلَد و مِصر شهر و سُور رَبَض چنان که مَعْرَُکه لشکرگه است و حِصْن حِصار ۶۲-صَحِیفه نامه،قَلَم خامه دان و سِکِّین کارد خِیٰاط و مِخْیَط سوزن،چه خَُرْت و سَُِم؟ سوفار 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 056 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
۶۳-عَقُور کلب گزنده،جَمَل شتر باشد شِمِلّه تیزرو است و طَلِیح مانده ز بار ۶۴-حَدِیقه باغ و خَشَب چوب و خَوْخ شفتالو سَفَرْجَل آبی و تُفّاح سیب و رُمّان نار ۶۵-أحَد یک و عَشَره ده،مِائَه صد،اثنان دو ثَلاث و خَمْس سه و پنج،أربع است چهار ۶۶-ولیک سِتّه و سَبْعَه،ثَمانیه تِسْعه شش است و هفت دگر هشت و نه،چو أَلْف هزار ۶۷-چو بیست عشرین و دیگر بُوَد ثلاثین سی چو أربعین چهل و پنجهش تو خمسین دار ۶۸-چو شصت سِتّین و هفتاد بار سَبعین است دگر ثَمانین و تِسعین توالِیَش میدار ۶۹-عُقار و قَهْوَه و راح و مُدام و قَرْقَف مَی کَمِيّ دلاوِر و فارِس سوار و صَیْد شِکار 👉 @raveshsonnati
روش سنتیِ تحصیل علوم حوزوی
#نصاب_الصبیان 057 #استاد_بکان_طالقانی 👉 @raveshsonnati
۷۰-غَرَب پَد است و صَنَوبَر خَِلاف ناژُو و بِید چو نَخْل خرما و فِرْصاد توت و دُلْب چِنار ۷۱-وَرَق چه؟برگ درخت است و غُصْن شاخ درخت چو دَوْحه بیخ درخت و عِثام اسفیدار ۷۲-چو طَلْح و خَمْط درختان خار با مَوز است چو أثْل شُوره گَز و شَوْک خار و سِدْر کُنار ۷۳-شَِمامه عِطر بود بُوی و بُویْدان جُونَه به مدّ و قَصر تو ماوَرْد را گُلاب شُمار 👉 @raveshsonnati
🔹عکس‌نوشت 🔹﴿أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا﴾ ✔️ آیة الله العظمی وحید خراسانی 👉 @raveshsonnati
‍ ‍ ‍ 🔹اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرِّ التَّقِيِّ الصَّادِقِ الْوَفِيِّ النُّورِ الْمُضِيءِ خَازِنِ عِلْمِكَ وَ الْمُذَكِّرِ بِتَوْحِيدِكَ وَ وَلِيِّ أَمْرِكَ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ الْهُدَاةِ الرَّاشِدِينَ وَ الْحُجَّةِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيَائِكَ وَ حُجَجِكَ وَ أَوْلاَدِ رُسُلِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ. 🔺سالروز ولادت با سعادت حضرت امام حسن عسکری علیه‌السلام مبارک باد. 👉 @raveshsonnati
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 عظمت زیارت حضرت معصومه سلام الله علیها ✔️ آیة الله العظمی وحید خراسانی 👉 @raveshsonnati
✍ قال الشیخ الکفعمی رحمه الله فی هامش جنته عند ذکر دعاء أم داود: قیل: إن الأرض لا یخلو من القطب وأربعة أوتاد وأربعین أبدالا وسبعین نجیبا وثلاثمائة وستین صالحا؛ فالقطب هو المهدی علیه السلام ولا یکون الأوتاد أقل من أربعة لأن الدنیا کالخیمة والمهديَّ کالعمود وتلک الأربعةَ أطنابها، وقد یکون الأوتاد أکثر من أربعة والأبدال أکثر من أربعین و النجباء أکثر من سبعین و الصلحاء أکثر من ثلاث مائة و ستین. والظاهر أن الخضر و إلیاس من الأوتاد فهما ملاصقان لدائرة القطب. وأما صفة الأوتاد فهم قوم لا یغفلون عن ربهم طرفة عین ولا یجمعون من الدنیا إلا البلاغ ولا تصدر منهم هفوات الشر ولا یشترط فیهم العصمة من السهو و النسیان بل من فعل القبیح و یشترط ذلک فی القطب. وأما الأبدال فدون هؤلاء فی المراقبة وقد تصدر منهم الغفلة فیتدارکونها بالتذکر ولا یتعمدون ذنبا. و أما النجباء فهم دون الأبدال. و أما الصلحاء فهم المتقون الموفون بالعدالة و قد یصدر منهم الذنب فیتدارکونه بالاستغفار و الندم، قال الله تعالی: "إِنَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَکَّرُوا فَإِذا هُمْ مُبْصِرُونَ" (اعراف: ۲۰۱) جعلنا الله من قسم الأخیر لأنا لسنا من الأقسام الأُوَل لکن ندین الله بحبهم وولایتهم ومن أحب قوما حشر معهم. وقیل: إذا نقص أحد من الأوتاد الأربعة وضع بدله من الأربعین وإذا نقص أحد من الأربعین وضع بدله من السبعین وإذا نقص أحد من السبعین وضع بدله من الثلاثمائة و ستین وإذا نقص أحد من الثلاثمائة وستین وضع بدله من سائر الناس. @raveshsonnati
با عنایت الهی و به مدد مولا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه تدریس کتاب مطول تفتازانی در علم بلاغت توسط استاد احمدی از روز چهارشنبه هفدهم آذرماه ۱۴۰۰ شروع خواهد شد ان شاء الله. مکان درس: قم، خیابان معلم، پشت مجتمع ناشران، کتابخانه شهید محقق. زمان درس: هر روز ساعت ۴ عصر شرط حضور: گذراندن یکدور بلاغت و منطق و تسلط بر صرف و نحو.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠ولادت با سعادت حضرت زینب کبری " سلام الله علیها " مبارک باد.💠 🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸 🔰خدا باوری حضرت زینب کبری سلام الله علیها در بُعد نظری: ✍🏻از جهت بینش، حضرت زینب کبری "س" به اوج کمال علم، معرفت، باور و یقین رسیده بود. این دستاورد، هم به جهت قابلیت و استعدادشان و هم به جهت درک محضر شش مربی معصوم بود: پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله، فاطمه زهرا، امام علی، امام حسن، امام حسین، و امام سجاد علیهم جمیعا صلوات الله که هرکدام نقش مخصوصی در تربیت علمی و عملی ایشان داشتند. ✍🏻 پیامبر اکرم "ص" به دستور خداوند متعال او را زینب نامگذاری کرد و فرمود وصیت میکنم به حاضرین و غایبین، که حرمت این دختر را به خاطر من پاس بدارید که همانا وی به خدیجه کبری (س) مانند است. ✍🏻 در مقام و عظمت آن حضرت، همین بس که امام سجاد "ع" خطاب به ایشان فرمودند: 🔅 أَنْتِ بِحَمْدِ اللَّه عَالِمَةٌ غَيْرُ مُعَلَّمَةٍ و فَهِمَةٌ غَيْرُ مُفَهَّمَة 🔅 شما بحمد الله بانوی عالمه ای هستید که از کسی تعلیم و آموزش ندیده اید (علم شما لدنّی و از جانب خداوند است) و بانوی فهمیده ای هستید که کسی به شما مطلبی را تفهیم نکرده است (فهم شما نیز موهبتی الهی است). 🔰خدا باوری حضرت زینب کبری سلام الله علیها در بُعد عملی: ✍🏻 با وجود آن همه مصیبت های جانسوز و بلاهای جانکاه که هر یک کمرشکن و به تنهایی کافی بود روح، روان و خیال انسان را بهم بریزد و سرگردان و آشفته نماید، زینب کبری (س) با تمام شجاعت، یک لحظه هم خود را نباخت و آشفته روان نگشت و با باور، یقین، توکل، صبر و شکیبایی بی نظیری، ضعف از خود نشان نداد و با هیبت، ابهت، وقار و عزت نفس، مثل یک فرمانده پیروز و مانند مادرش فاطمه زهرا "س" و پدرش علی"ع"خطبه خواند و به زخم زبان های "ابن زیاد" در کوفه و "یزید" در شام چنان پاسخ داد که آن دشمنان خدا را عاجز، درمانده، روان گسسته و بیچاره کرد. 🔰با این همه مصیبت های طاقت فرسا و فوق تصور، عبادت های واجب و مستحبش را نه با تخیل و افکار پریشان، بلکه با حضور و خشوع قلب انجام داد. از امام سجاد (ع) نقل شده است: 🔅 عمه‌ام زینب در مسیر اسارت از کوفه به شام، همه فرایض و نوافل خود را به جای می‌آورد و غفلت نداشت. فقط در یکی از منازل به خاطر شدت ضعف و گرسنگی، نشسته نماز خواند که بعد معلوم شد، سه روز است غذا میل نکرده است؛ زیرا به هر اسیر، شبانه روز، یک گرده نان می‌دادند و عمه‌ام سهم خود را بیشتر اوقات به بچه‌ها می‌داد.🔅 📚(ریاحین الشریعه ج ۳، ص۶۲) 🔅اللهم بحق زینب الکبری عجل لولیک الفرج🔅 ✍🏻استاد علی مومنی @Fatemiyeh_alyasin
سالروز فاطمیه اول و شهادت حضرت فاطمه زهرا صدیقه کبری را محضر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و همه شیعیان و محبان او تعزیت عرض می کنیم. @raveshsonnati
🏴شهادت جانگداز حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها تسلیت باد. 🏴 💢(مصیبتی بزرگتر از مصیبت کربلا) امام_صادق "علیه السلام" فرمود: 🔅وَ لَا کَیَوْمِ مِحْنَتِنَا بِکَرْبَلَا وَ إِنْ کَانَ کَیَوْمِ السَّقِیفَةِ وَ إِحْرَاقِ الْبَابِ عَلَى أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ وَ زَیْنَبَ وَ أُمِّ کُلْثُومٍ وَ فِضَّةَ وَ قَتْلِ مُحَسِّنٍ بِالرَّفْسَةِ لَأَعْظَمُ وَ أَمَرُّ 🔅 (هیچ بلا و مصیبتی) مثل روز محنت و بلا ومصیبت ما در کربلا نیست اگرچه روز سقیفه و سوزاندن درب خانه بر امیرالمؤمنین و فاطمه و حسن و حسین و زینب و ام کلثوم و فضه و کشته شدن محسن در اثر لگد به پهلوی (مادرم زهرا) بزرگتر‌ و تلخ‌تر و دردناکتر از روز محنت در کربلا بود زیرا که این روز سقیفه و مصیبتهای وارده بر فاطمه‌ی زهرا (س) و علی(ع) اصل و ریشه‌ی بلاها و مصیبتهای بعدی بر اهل بیت(ع)است. 📚(الهدایه الکبری، چاپ بیروت، ص ۴۱۷) ✍🏻اگرچه در ظاهر، مضمون این حدیث به نظر عجیب بیاید ولی با دقت بیشتر و مطالعه عمیق تر در روایات و احادیث و تاریخ و بررسیِ دقیق حوادثِ بعد از رحلت پیامبر اکرم "ص" روشن و آشکار می شود که ریشه‌ی آن همه مصیبتهای جانسوز و جانکاه و تلخ و ناگوار در کربلا و مصیبت های وارده بر بقیه معصومین "علیهم السلام" از روز سقیفه بود که حق مسلّم الهیِ حضرت علی "ع" غصب شد و به گردن مبارکش طناب و ریسمان انداخته و کشان کشان و با دست های بسته برای بیعت اجباری به مسجد آوردند و تنها حامی آن حضرت، فاطمه‌ی زهرا "س" بود که با لگد و غلاف شمشیرمورد بی حرمتی قرار گرفت و درِب خانه اش را آتش زدند و فدکش را غصب نمودند، به صورتش سیلی زده و بین در و دیوارش گذاشتند و پهلویش را شکسته ومحسنش را سقط کردند. ✍🏻تحمل این همه مصیبتهای جانسوز و جانگداز، فقط برای دفاع از خلافت بلافصل امیرالمؤمنین "ع"و پرده برداشتن از چهره نفاق غاصبین و خائنین حق ولایت و امامت بود. 🔰مرحوم آیة الله غروی کمپانی در باره اینکه ریشه کربلا از سقیفه است چنین سروده است : 🔸فَما رَماهُ اِذْ رَماهُ حَرمَلَه 🔸وَانما رَماهُ مَنْ مَهدَ لَه 🔸سَهمٌ اَتی مِن جانِبِ السقیفَةِ 🔸وَقَوسُهُ عَلی یدِ الخَلیفَة 🔸وَ ما أصابَ سَهْمُهُ نَحْرَ الصبِی 🔸بَل کبِدَ الدینِ وَ مُهجَةَ النبی. ➖حرمله نبود که تیرانداخت ، بلکه تیرانداز کسی  بودکه زمینه ساز آن  تیر حرمله بود ، تیری از سوی سقیفه آمد که کمان آن به دست خلیفه بود و تیر او نه بر گلوی کودک(علی اصغر) بلکه بر دل دین و قلب پیامبر نشست . 🔅اللهم العن ظالمی حق فاطمه و عجل فرج ولدها المهدی "علیه السلام🔅 ✍🏻استاد علی مومنی 👉 @Fatemiyeh_aleyasin 👉 @raveshsonnati
✅ نکته غرض ما در این کانال،طرح نکات علمی نیست ولی گاهی طرداً للباب پا در کفش بزرگان می کنیم. من جمله،مطلبی است شایع در افواه طلاب و اساتید که به مصدر ،هم ضمیر مذکر برمی گردد و هم ضمیر مؤنث.ببینید: در درس امروز مطول عبارتی داشتیم به این شکل:«أحدهما قابلیة المقام و هو ...». جناب جعفری ضمیر «هو» را به «قابلیة» برگردانده و چنین فرموده:«الضمیر راجع إلی القابلیة،لأنها مصدر صناعيّ و ضمیر المصدر أیّاً کان یجوز فیه التذکیر و التأنیث». ایشان این مطلب را از مرحوم مدرس افغانی گرفته که در شرحشان(ج۳،ص۷) چنین نگاشته اند: «الضمیر راجع إلی القابلیة لأن الضمیر الراجع إلی المصدر یستوي فیه المذکر و المؤنث...». واقع قضیه این است که این مطلبی است نادرست که متاسفانه شایع شده . اینک وجه صحیح مطلب را ببینید: اعلم أنّ معنی قولهم:«المصدر یستوي فیه التذکیر و التأنیث» أنّ المصدر —سواء اشتمل علی علامة المؤنث أو لا—یصحّ أن یحمل علی المذکر و المؤنث،ڪ: زید ضَرْب،هند ضَرْب،زید استقامة،هند استقامة. و لیس معناه أنّه یصحّ إرجاع الضمیر المذکر و المؤنث إلی المصدر مشتملاً علی علامة المؤنث أو لا کما توهّم أکثر الناس.(ابوالفتح در حاشیه شرح میلانی بر مغنی جاربردی). جناب بهاء الدین مختاری نیز کسی که در إنارة العقل مکسوف بطوع هوی،جایز دانسته مکسوفة گفته شود ،رد نموده ،می فرماید: لأنّا نقول معنی قولهم:«المصدر یستوي مذکّره و مؤنثه» أنّه لاتلحقه علامة التأنیث لا أنّه یجوز معاملة المذکر و المؤنث في مسنده و ضمیره مطلقاً ولو کان مؤنثاً لفظیاً کالدلالة و الإرادة و نحوهما. (الفرائد البهیة،ص۱۹۴) 🌾🌾🌾🌾🌾 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ @NesabAlsebyan @raveshsonnati
✍🏻 استاد علی مومنی ◾️درد دل های حضرت علی (ع) با پیامبراکرم (ص) بعد از دفن فاطمه زهرا (س)◾️ ✍🏻 تمامی مصیبت های اول مظلوم عالم یک طرف و مصیبت فاطمه زهرا (س) يک طرف. علی "علیه السلام" که مظهر قدرت مطلقه قادر متعال است و بیش از هفتاد جنگ مثل بدر و احد و خیبر و احزاب را دیده و در لیلة المبیت با خوابیدن در جای پیغمبر "صلی الله علیه و آله" ملائکه را مبهوت کرده و در مقابل آن همه ظلم ها و مصیبت ها خم به ابرو نیاورده، پس از شنیدن جان دادن زهرا "سلام الله علیها" با صورت بر زمین افتاد. ✍🏻 هنگام دفن حضرت فاطمه زهرا "سلام الله علیها"چنین با پیامبر اکرم"صلی الله علیه و آله" درد دل می کرد: سلام بر تو اى رسول خدا، سلامى از طرف من و دخترت كه هم اكنون در جوارت فرود آمده و مهمان توست‌ و چه زود به شما ملحق شد. اى پيامبر خدا، صبر و بردبارى من با از دست دادن فاطمه كم شده، و توان خويشتن دارى ندارم اما براى من كه سختى جدايى تو را ديده، و سنگينى مصيبت تو را كشيده ام، شكيبايى ممكن است؛ اين من بودم كه با دست خودم شما را در ميان قبر نهادم و هنگام رحلت، جانِ گرامیتان، ميان سينه و گردنم ( آغوشم) پرواز كرد. " انا لله و انا اليه راجعون" ✍🏻 پس امانتى كه به من سپرده بودى برگردانده شد، و رهینه و گرو، به صاحبش رسيد؛ {یعنی زهرا را از من گرفتند و شهیدش کردند} از اين پس حزن و اندوه من جاودانه و شبهايم بیداری خواهد بود تا آن روز كه به نزد شما آیم. به زودى دخترت تو را آگاه خواهد ساخت كه امت تو چگونه در ظلم و ستم و اذیت بر او اجتماع كردند و زهرا را ( که حجت بالغه و ملاک حق و باطل بود) حذف و مثل من خانه نشین کرده و هضم نمودند (هضم یعنی حقش را غصب و قباله فدکش را پاره و به صورتش سیلی و درب خانه اش را آتش و با غلاف شمشیر کتک و بین در و دیوار گذاشتن پهلویش را شکسته و با لگد محسنش را سقط کردند). ✍🏻 با اصرار از فاطمه بپرس، و احوال اندوهناك ما را از او خبر گير (چون خیلی از دردهای جسمی و روحی اش را به ما نگفت ولی اگر شما با اصرار بپرسی، جریان سقیفه و غصب خلافت و ظلم هایی که به خاطر دفاع از حق من متحمل شد را خواهد گفت) و این ظلم و اذیت ها در حالی شد که هنوز روزگارى از رحلت تو سپرى نشده، و ياد تو فراموش نگشته بود. ✍🏻 سلام من به هر دوى شما، سلام وداع كننده اى كه از روى خشنودى يا خسته دلى نیست، اگر از خدمت تو باز مى گردم از روى خستگى نيست، و اگر در كنار قبرت مى نشينم از بدگمانى بدانچه خدا صابران را وعده داده نمى باشد. 📚(نهج‌البلاغه خطبه ۱۹۳) 🏴 اللهم عجل لولیک الفرج 🏴 👉 @Fatemiyeh_alyasin 👉 @raveshsonnati
با عنایت خداوند متعال و یاری امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قصد داریم از امروز، هر روز (به جز جمعه ها) نکته ای بدیع و نو از نکات مهم بلاغی خدمت شما دوستاران دانش ارائه دهیم تا شاید مورد رضایت خدای متعال و معصومان علیهم السلام قرار گیرد. والله الموفق وهو المعین @raveshsonnati