eitaa logo
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی
1.4هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
235 ویدیو
0 فایل
پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری تلفن: ۰۲۱-۹۱۰۸۸۰۰۰ ثبت‌نام دوره‌های آموزشی: ۰۹۹۱۴۵۴۰۲۴۲
مشاهده در ایتا
دانلود
🖊گزارش محفل بیست و دوم عصرنشینی هنر و اندیشه 🔻نشست نمایش و تحلیل انیمیشن لاپوتا، دوشنبه 2 تیرماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد. 🔸مجری این نشست در ابتدا گفت: هفته گذشته درباره فیلم پلت‌فرم صحبت‌هایی داشتیم اما از آنجا که اثر اول کارگردان بود خیلی شناخت و اطلاعاتی از او نداشتیم. اما در مورد میازاکی اطلاعات بیشتری داریم. به کمپانی انیمیشن‌سازی او والت دیزنی ژاپن می‌گویند و سنت‌های ژاپنی و یک سری مفاهیم در آثار او خیلی تکرار می‌شود. 🔸حمیدرضا کیانی در ابتدا گفت: در فیلم‌های میازاکی می‌بینیم تکنولوژی به ما نزدیک می‌شود اما خطرناک نیست بلکه این آدم‌ها هستند که دارند از آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند و ربات‌ها مهربان‌اند. به این مسئله خیلی در فیلم‌هایش تأکید می‌کند. مفهوم جادو هم در آثارش خیلی تکرار می‌شود. جنگ هم در همه فیلم‌های او حضور دارد. به دخالت انسان در تکنولوژی نیز می‌پردازد. فیلم‌های او هم علمی تخیلی است و هم رو به گذشته و هم رو به آینده. 🔸سید حسین شهرستانی در ادامه گفت: یکی از نکات جذاب این فیلم برای من این بود که ریشه‌ها در آسمان است. نقد تکنیک و سلطه و طمع در این فیلم وجود دارد و خود آسمان و در واقع شهر آسمانی هم دچار ناخالصی‌هایی شده که رها می‌شود و به اوج می‌رود. گویی رویای فرانسیس بیکن یعنی کشف دوباره آتلانتیس را می‌خواهد بیان کند. سرهنگ این فیلم همان سلیمان در آتلانتیس بیکن است. گویی یک میراث معنوی هم وجود دارد که همان دختر است و هم زمین و هم آسمان را نجات می‌دهد. 🔸وی ادامه داد: در ادامه پیرایه‌ها از بین می‌رود و ریشه‌ها و درخت و پرنده و عناصر اساسی و اصلی طبیعت باقی می‌ماند و سبک می‌شود و به آسمان می‌رود. در این فیلم تنش با تکنیک مطرح می‌شود اما نسبت ما با تکنیک و فناوری مطرح می‌شود. برخلاف خیلی از فیلم‌های دیستوپیایی هالیوودی که ربات‌ها بر انسان‌ها مسلط می‌شوند، اینجا بحران انسان و طمع انسان مسئله است و ربات‌ها در حاشیه هستند و نه خیلی خوب‌اند و نه خیلی بد. از زاویه اسطوره‌ای هم می‌توان به فیلم پرداخت. 🔸مجری نشست سپس عنوان کرد: نمادهای اسطوره‌ای مثل خود شیتا را در فیلم می‌بینیم که خیلی‌ها می‌گویند این همان سیتا در حماسه رامایانا است. در همان صحنه اول وجه آسمانی بودن او را می‌توان در فیلم دید. میازاکی با مهارت دنیای اسطوره‌ای را در میانه زندگی عادی می‌نشاند. 🔸حمیدرضا کیانی در ادامه گفت: یک مرد با دو بچه‌اش به زندگی در روستا می‌آیند و مادر هم مریض است و در بیمارستان است. از دریچه دنیای کودکی داریم نگاه می‌کنیم. می‌بینیم که حتی خطرها را هم وارد تخیل خود می‌کنند و با آن بازی می‌کنند. به نظرم میازاکی این است: از آن خود کردن جهان؛ مثل دنیای کودکی. از یک‌چیز عجیب‌وغریب چیزی دوستانه درست کردن. از اینجا ریشه‌هایش مشخص است. این موتیف در آثار میازاکی مدام تکرار می‌شود. در جهان میازاکی رویایی کودکانه جهان را برای ما آشنا می‌کند و تنها چیزی که برای ما آشنا نمی‌شود جنگ و خون‌ریزی است. 🔸مجری نشست سپس گفت: من در مواقع خستگی به میازاکی پناه می‌برم. چون می‌توانم با او هر رویایی که دارم و آن را در جهان واقعی پیدا نمی‌کنم را بازسازی کنم. دقیقاً همان‌طور که به شاهنامه می‌شود پناه برد. در همین فیلم شاخه‌های درخت آن‌ها را نجات می‌دهند. یعنی می‌گوید اگر شما با طبیعت دوستی کنید می‌تواند شما را نجات دهد. 🔸حمیدرضا کیانی در ادامه عنوان کرد: غلظت روابط و احساسات هم در فیلم دیده می‌شود که این هم از دنیای کودکی می‌آید. رفت‌وبرگشت بین کودکی و بزرگسالی در فیلم هم خیلی جذاب است. 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
ادامه [صفحه ۲] 🔸سید حسین شهرستانی سپس اظهار داشت: انیمیشن این امکان را می‌دهد که داستان به ریشه‌های اساطیری و آرکتایپ‌های جاودانه و جهانی برگردد. نقاط مشترک انسانی و عواطف غلیظ و احساسات ریشه‌دار و رنگ‌های خالص. انیمیشن به ما کمک می‌کند که به این نحو داستان‌گویی بازگردیم. یکی از مشکلات اصلی سینمای امروز ما این است که هیچ افقی را برای ما نشان نمی‌دهد. هنر یعنی خیال اما سینمای امروز ما همین زندگی خاکستری ما را نشان می‌دهد بلکه آن را سیاه می‌کند و حتی با آب ریختن بر روی این خاکستر کاری می‌کند که همان هم تمام شود و هیچ آتشی دیگر بلند نشود. 🔸حسین حبیب‌زاده سپس گفت: در بحث اسطوره باید به محیط جغرافیایی خیلی توجه کنیم. مثلاً سخت‌کوشی در فرهنگ ژاپن وجود دارد و این مسئله ریشه‌های اسطوره‌ای دارد. در فیلم‌های میازاکی شخصیت بد تقریباً وجود ندارد یا خیلی کم است. مثلاً همین پیرزنی که دزدی و غارت می‌کند بعداً تبدیل می‌شود به یک شخصیت مهربانی که به این‌ها کمک می‌کند. 🔸سید حسین شهرستانی در ادامه گفت: این انیمیشن از جهاتی با انیمیشن آواتار شباهت دارد. سینمای آمریکا با قابلیت‌هایی در سینما وارد می‌شود که تصویر را از تنگنای شهر بیرون می‌آورد. در نتیجه داستان به سمت روایت اسطوره‌ای سوق پیدا می‌کند. انیمیشن هم این قابلیت را دارد. هر فرهنگی می‌تواند زبان خودش را به زبان سینما ترجمه کند. این را در سینمای ژاپن می‌بینیم و سینمای ژاپن از این ‌جهت می‌تواند به سینمای ما کمک کند. اسطوره به نحوی بازگشت به زبان کودکی است و به تعبیر مولانا: پس زبان کودکی باید گشود. 🔸حمیدرضا کیانی سپس گفت: اوزو، میزوگوچی و کوروساوا و کوبایاشی در سنت‌هایی ایستاده‌اند و نسبتی که با انسان‌هایشان برقرار می‌کنند نسبت دوست داشتن است. یعنی انسان‌ها را دوست دارند با انسان‌ها نسبت درستی برقرار می‌کنند. میازاکی هم همین‌طور است. مثل کارگردان خانه پدری نیستند که با کل انسان‌ها دشمن است. سینمای ما نمی‌تواند ما را در نسبت با تاریخ‌مان تعریف کند. در سینمای دفاع مقدس تا حدودی توانستیم این کار را بکنیم. 🔸مجری برنامه در ادامه عنوان کرد: در هفته گذشته در بحث فیلم پلت‌فرم درباره بازنمایی زنان صحبت شد. درباره بازنمایی زن در آثار میازاکی و به خصوص در این اثر هم صحبت بفرمایید. 🔸سید حسین شهرستانی در پاسخ گفت: مسئله زن خیلی در این کار برجسته نیست. یک دختر معصوم وجود دارد و یک پسر قوی از او دفاع می‌کند. میان پیرزن و پیرمرد یک فضای زن‌سالاری وجود دارد و پیرزن حالت مردانه‌ای پیدا کرده که در انتها به محبت مادری باز می‌گردد. آن‌طور که درخت و ریشه و خاک و ... خالص هستند، زن و مرد و دختر و پسر هم خالص‌اند و هر چه جلوتر می‌رود خاص‌تر هم می‌شوند. 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
ادامه [صفحه۳] 🔸حسین حبیب‌زاده در این باره گفت: میازاکی درباره شخصیت دختر انیمیشن‌هایش جمله‌ای دارد که می‌گوید نیاز به نجات‌دهنده ندارند بلکه نیاز به یک همراه دارند. 🔸وی‌ ادامه داد: نگاه میازاکی نگاه امر زنانه به حل اختلافات و شکاف‌ها است. این‌که همیشه یک پسری همراه دختر در آثار او وجود دارد به این دلیل است که می‌خواهد بگوید امر زنانه احتیاج به پشتوانه دارد و این‌ها مکمل هم‌اند. 🔸مجری برنامه در پایان گفت: اگر بخواهیم الگو بگیریم و به اسطوره‌های خودمان برگردیم و قصه‌های خودمان را در دنیای امروز روایت کنیم به نظر شما چه عناصر مشترکی با میازاکی پیدا می‌کنیم؟ 🔸سید حسین شهرستانی در این باره گفت: می‌توان از تجربه هنری الهام گرفت. این‌که چطور یک هنر ملی به وجود می‌آید خیلی قابل پیش‌بینی و قاعده‌گذاری و ساختارمند نیست. تجربه‌های تاریخی‌ مثل دفاع مقدس که اشاره کردند و تجربه‌های عمیقی که در آن ملت مشارکت داشته‌اند نقطه زایش هنر ملی است. اسطوره‌های ملی، ادبیات ملی و هنر ملی در لحظاتی شکل می‌گیرند که حادثه‌ای موضوع عاطفه عمومی قرار می‌گیرد. این از دل برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و سیاسی بیرون نمی‌آید. از دل پروپاگاندای هنری و رسانه‌ای هم بیرون نمی‌آید. 🔸وی افزود: باید این تجربه عمیق باشد که پشتوانه آن‌ یک سنت و میراث هنری و روایی است. از این فرمول‌ها که چون فلان کشور به سمت نوعی فیلم رفته پس ما هم به همان سمت برویم بیرون نمی‌آید. اگر شاهنامه را هم به میان زندگی امروز مردم بیاوریم و داستانی بسازیم ممکن است مردم با آن ارتباط برقرار نکنند. یک جایی باید با امروز ما و تجربه امروز ما از جهان پیوند پیدا کند. اگر جنس اصیل عرضه شود هنوز انسان ایرانی برای دریافت مفاهیم اساسی گیرایی دارد. ما هنوز در جهان فردوسی و حافظ و سعدی داریم زندگی می‌کنیم ولو این‌که آن را فراموش کرده باشیم. هنر می‌تواند به یاد آورد و قصه‌های از یاد رفته و بر باد رفته را به یاد بیاورد. مشروط بر این‌که صرفاً افسانه و افسون و قصه سکندر و دارا نباشد. اگر دردها و آلام مردم را لحاظ نکند فایده ندارد. شاید تنها تجربه ما در این مورد همان سینمای دفاع مقدس باشد. یا مثلاً فیلم قیصر در عصر خود روحیه فتوت و پهلوانی را زنده کرده بود و موفق بود. 🔸حمیدرضا کیانی نیز در پاسخ به این پرسش گفت: ابتدا باید سینما را جدی بگیریم. کارگردانان موفق ژاپنی عاشق قصه تعریف کردن هستند و به فرم ژاپنی در سینما فکر می‌کنند. کوروساوا در سریر خون دارد مکبث را بیان می‌کند. اقتباس از مکبث است اما کاملاً آن را در داخل فرهنگ آورده است و دارد از دیدگاه یک ژاپنی داستان مکبث را تعریف می‌کند. توانسته در سینما به یک مسئله‌مندی برسد و پیوند با گذشته‌اش را نیز حفظ کند. 🔸حسین حبیب‌زاده نیز در انتها در این باره گفت: ایده صبح میازاکی با تفکر ما مطابقت دارد و ایده طبیعتش هم مقداری شبیه ماست. ایده صبح مانند فلسفه صدرایی ماست که به نزاع در فلسفه پایان داد. اما مسئله طبیعت ما با میازاکی متفاوت است. ما نسبت به طبیعت جایگاه خلیفه داریم و طبیعت برای ما جایگاه خدایی ندارد. https://t.me/RCICA/619 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
4_6019250421707573038.mp3
زمان: حجم: 11.17M
🎙صوت نشست بیستم و دوم عصرنشینی هنر و اندیشه - تحلیل انیمیشن "لپوتا، قلعه‌ای در آسمان" 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
🎬 نمایش، نقد و بررسی مستند "اختاپوس" با موضوع مافیای صنعت خودرو در ایران 💡محفل بیست و سوم عصرنشینی هنر و اندیشه "" 🔸 چه شد که صنعت خودرو کشور در منجلابی که همه آن را می‌شناسیم فرو رفته است؟ 🔸مقصر این نارضایتی چه کسانی هستند؟ 🔸و در پشت پرده این صنعت پول‌ساز چه کسانی هستند؟ 🔸این‌ها سوالاتی است که در این مستند به آن اشاره شده و به دنبال واکاوی آن است. 📌با حضور: _مهدی انصاری: تهیه‌کننده و کارگردان _میلاد بیگی: مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر - علی علیلو: نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی ⏰دوشنبه ۹ تیر‌ماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۶:۳۰ 📪خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، طبقه دوم، سرای شهید آوینی 🔹حضور تمامی علاقمندان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آزاد و مزید امتنان است. 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
📸 💡محفل بیست و سوم عصرنشینی هنر و اندیشه "" با نمایش، نقد و بررسی مستند "اختاپوس" با موضوع مافیای صنعت خودرو در ایران، دوشنبه ۹ تیرماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد. 🔸با حضور: _مهدی انصاری: تهیه‌کننده و کارگردان _میلاد بیگی: مدیر گروه صنعت اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر - علی علیلو: نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
4_6039373778008409514.mp3
زمان: حجم: 12.83M
🎙صوت نشست بیستم و سوم عصرنشینی هنر و اندیشه - تحلیل مستند "اختاپوس" 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
🎬 نمایش، نقد و بررسی مستند "ایکسونامی" 💡محفل بیست و چهارم عصرنشینی هنر و اندیشه "" 🔸خاطرات میشله مارن، پورن استار آمریکایی که تجربه رسیدن به آزادی‌های جنسی در ایالت متحده را برای مردم ایران، روایت می‌کند 📌با حضور: _محمدرضا بورونی: تهیه‌کننده _دکتر کمیل حسینی: پژوهشگر حوزه جنسیت و مسائل اجتماعی - دکتر محسن بدره: پژوهشگر حوزه جنسیت و مسائل اجتماعی ⏰دوشنبه ۱۶ تیر‌ماه ۱۳۹۹، ساعت ۱۶:۳۰ 📪خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، حوزه هنری، پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، طبقه دوم، سرای شهید آوینی 🔹حضور تمامی علاقمندان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آزاد و مزید امتنان است. 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
📸 💡محفل بیست و چهارم عصرنشینی هنر و اندیشه "" با نمایش، نقد و بررسی مستند "ایکسونامی"، دوشنبه ۱۶ تیرماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی برگزار شد. 🔸با حضور: _محسن آقائی:کارگردان _دکتر محسن بدره: هیات علمی دانشگاه الزهرا و پژوهشگر حوزه جنسیت و مسائل اجتماعی - دکتر کمیل حسینی: پژوهشگر حوزه جنسیت و مسائل اجتماعی
4_5774081817162287007.mp3
زمان: حجم: 10.99M
🎙صوت نشست بیستم و چهارم عصرنشینی هنر و اندیشه - تحلیل مستند "ایکسونامی" 🌍 rcica.ir ♨️ @rcica
🖊گزارش محفل بیست و چهارم عصرنشینی هنر و اندیشه 🔻محفل بیست و چهارم عصرنشینی هنر و اندیشه دیدار با موضوع نمایش و تحلیل مستند «ایکسونامی» دوشنبه ۱۶ تیرماه در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، سرای شهید آوینی به همت باشگاه هنر و اندیشه برگزار شد. 🔸میثم مهدیار، مجری این نشست و معاونت پژوهشی پزوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در ابتدا گفت: مستند «ایکسونامی» یکی از پرمخاطب‌ترین مستندهای چند ماه گذشته است و در ادامه مستندهایی بوده که در طول چند سال اخیر درباره انقلاب جنسی ساخته شده است. 🔸محسن آقایی، کارگردان این اثر گفت: ساخت این کار مقداری طول کشید که یکی از دلایل آن فرایند پژوهش آن بود. به سراغ متخصصین این حوزه رفتیم و از افراد مختلف نظر گرفتیم. سعی کردیم درباره وجه سلبی و «لا اله» موضوع صحبت کنیم تا «الا الله» و وجه ایجابی آن را عقلا و کارشناسان بیان کنند. اگر می‌خواستیم درباره راه‌حل هم صحبت کنیم ساخت مستند خیلی بیشتر طول می‌کشید. عده‌ای سعی کردند مسیر غلطی که دراین‌باره طی شده را به‌عنوان راه‌حل ارائه بدهند درحالی‌که در خود غرب می‌گویند این راه‌حل‌های ما جواب نداده است. 🔸وی ادامه داد: آدرس غلط مشکل را حل نمی‌کند و بلکه یک مشکل به مشکلات شما اضافه می‌کند. گاهی هیچ کاری انجام ندادن بهتر از انجام کار اشتباه است. البته معتقد نیستم که هیچ کاری نباید انجام دهیم و به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل است. ما در ارتباط‌گیری با مخاطب یک دیوار بسیار قطوری داریم که به نظرم ما تا حدی توانستیم بخشی از آن را حل کنیم که البته با مشکلاتی همراه شدیم. نکته بسیار مهم در این مستند این است که راوری این مستند مطلقاً یک ابزار پروپاگاندا برای فروش مستند نبوده است. 🔸محسن آقایی اضافه کرد: یکی از فاکتورهای مهم برای من این بود که خود این مستند باعث آسیب‌های بیشتر نشود. یک امتیاز خیلی خوب این بود که رزومه‌ای از این آدم در اینترنت موجود نبود. این فاکتور مهمی بود. نکته دیگر این‌که چون می‌خواستیم تاریخ انقلاب جنسی را بیان کنیم احتیاج به اعتبار داشتیم و کسی که در متن این اتفاقات زندگی کرده باشد. نکته دیگر درباره راوی این بود که در نیویورک بود چون خیلی از اتفاقاتی که درباره انقلاب جنسی افتاده در نیویورک بوده است. 🔸وی افزود: این خانم به ما می‌گفت یکی از دلایل همکاری من با شما این است که می‌خواهم این آگاهی را به دیگران بدهم که خداوند به همه فرصت می‌دهد و هر کاری در زندگی‌تان کرده‌اید ناامید نشوید و می‌توانید برگردید. البته نخواستیم صورت‌بندی دینی از مسئله ارائه دهیم. در ادامه به خاطر یک حادثه ایشان دچار آسیب شد و نتوانستیم با ایشان کار را ادامه دهیم و در نهایت کار به این صورتی شد که در مستند می‌بینید. 🌐http://rcica.ir/%d8%af%d8%b1-%d9%86%d8%b4%d8%b3%d8%aa-