در #نشست_علمی با حضور آیت الله کعبی مطرح شد؛
📚وجود دولت، جزء احکام اولیه اسلام است؛ مثل نماز و روزه و حج و زکات و خمس.
◀️دولت در لغت به معنای چیره و غلبه است.
در اصطلاح، دولت شامل چند عنصر می باشد:
⬅️ اول، سرزمین.
⬅️دوم، جمعیت به هم پیوسته یا ملت.
⬅️سوم، هیأت حاکمه؛ اعم از دستگاههای گوناگونی که کشور را اداره کنند.
⬅️چهارم، حاکمیت؛ یعنی منشأ اقتدار عالی.
✅کلمه سرزمین معادل #دارالاسلام است؛ دارالاسلام در برابر دارالکفر.
⏪در فقه، دارالاسلام به سرزمینی اطلاق می شود که حکم اسلامی در آن اجرا می گردد...
ادامه در 👇
╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618
╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝
◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🎥آپارات:
https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
مهمترین آیه ای که بر حکومت، دولت و حاکمیت، دلالت دارد، آیه 44 سوره مائده است:↘
📚ما تورات را كه در آن رهنمود و روشنايى بود نازل كرديم پيامبرانى كه تسليم [فرمان خدا] بودند به موجب آن براى يهود داورى میکردند و [همچنين] الهيون و دانشمندان به سبب آنچه از كتاب خدا به آنان سپرده شده و بر آن گواه بودند پس از مردم نترسيد و از من بترسيد و آيات مرا به بهاى ناچيزى مفروشيد و كسانى كه به موجب آنچه خدا نازل كرده داورى نكرده اند آنان خود كافرانند》
👈فلسفه انزال کتب الهی و ارسال رسل، هدایت بشریت و نورانیت جامعه است،
👌اما این هدایت و نورانیت در پرتو #حکومت محقق می شود.
❓بعضی می گویند هدایت و نورانیت و قداست اقتضا می کند که از حکومت فاصله بگیریم چون هر قدر که ما زمینی شویم و دین را با حکومت آمیخته کنیم، از قداست آن کم می شود.
در جواب باید گفت که آیه فوق عکس این ادعا را بیان می فرماید که انبیا باید برای هدایت و نورانیت مردم و جامعه حکومت تشکیل دهند.
✅ بعد از انبیا نوبت به #ربانیون میرسد.
#ربّانی یعنی کسی که قدم در راستای همان گام هایی که پروردگار ترسیم می کند، می گذارد.
✅بعد از ایشان نوبت به #احبار می رسد.
احبار جمع حبر یعنی علمایی که بعد از ربانیون مسئولیت را به دست می گیرند.
⬅ پس سه دسته حق حکومت دارند:👇
💡انبیا
💡اوصیا (ربانیون)
💡احبار (علمای راستین).
ادامه در 👇
╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618
╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝
◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
👈سوال: از #سنت چه دلیلی بر وجوب دولت در اسلام داریم؟
⏪نسبت به سنت بهترین شاهد برای وجود دولت در اسلام و اینکه جزء احکام اسلام است، سیره رسول گرامی اسلام است.
🔶پیامبر(ص) دولت تشکیل داد و دولت را نه به مثابه یک نیاز زمانه، ✅بلکه به مثابه یک تشریع الهی تشکیل داد.
⬅شاهد بر این ادعا، #بیعت_عقبه_اولی و #بیعت_عقبه_ثانیه است.
بیعت عقبه اولی، بیعت ایدئولوژیک است، اما
بیعت عقبه ثانیه، بیعت جامعه سازی برای تشکیل دولت است.
پیامبر از بین کسانی که در عقبه ثانیه بیعت کردند خواست افراد مورد اعتمادی(#نقباء) از بین خودشان انتخاب کنند و به آنها فرمود اسلام را در مدینه تبلیغ کرده و نماز جمعه را اقامه کنید.
🚩بنابراین، قبل از اینکه پیامبر به مدینه مهاجرت کنند، در #مدینه #جامعه_سازی شد و جامعه و نظام قبیله ای جای خودش را به جامعه اسلامی و جامعه مؤمنین داد و یثرب به مدینه تبدیل شد و زمینه هجرت پیامبر و تشکیل دولت فراهم شد.👇
⬅ بعد، #میثاق_مدینه را نوشتند؛
💡میثاق یعنی قانون اساسی مدینه. قانون اساسی مدینه، قبایل را به هم پیوند داد و در این قانون اساسی، حتی غیر مسلمانها یعنی یهود مدینه هم عضو این دولت و کشور شدند و بلکه مشرکین مدینه هم عضو بودند به شرط اینکه به پیمان پایبند می شدند.
ادامه در 👇
╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618
╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝
◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🎥آپارات:
https://www.aparat.com/velayat_faghih
Eitaa.com/rciptir
✅الگوی رفتاری امام راحل(ره) در کلام مقام معظم رهبری(مدظله):
1️⃣ امام در مواجههی با دشمنیها و دشمنان، برخورد شجاعانه و فعّال داشت، برخورد از روی ضعف و انفعال نداشت؛ امام هرگز منفعل نشد؛ نه احساس ضعف کرد و نه از خودضعف نشان داد؛ در مقابل دشمنان، قدرتمندانه و بهصورت فعّال ایستاد.
2️⃣ امام از هیجانزدگی پرهیز می کرد؛ امام در مقابل حوادث،هیجانزده نمیشد و تکیه به احساسات خالی از عقلانیّت نمیکرد؛ تصمیمهای امام، تصمیم های شجاعانه و همراه با احساسات محکم بود امّا مبتنی بر محاسبات عقلانی.
3️⃣ امام اولویّتها را رعایت میکرد؛ تمرکز بر اولویّتها میکرد. متمرکز بر یک مسئلهی دارای اولویّت میشد و حواشی را واردِ میدانِ اهتمامِ خود نمیکرد.
4️⃣ اعتماد به تواناییهای مردم؛ امام، ملّت ایران را ملّتِ بزرگ و آگاه و توانایی میدانست،به آنها اعتمادمیکرد به آنها خوشبین بود؛ مخصوصاً به جوانان.
5️⃣ بیاعتمادی به دشمن؛ امام در طول ده سال حضور بابرکت خود در رأس نظام اسلامی، یک لحظه به دشمن اعتماد نکرد؛ به پیشنهادهای دشمن بدبین بود.
6️⃣ اهتمام به همبستگی و اتّحاد ملّت؛ این هم یکی از خصوصیّات الگوی رفتاریِ امام در مقابل این دشمنیها بود. هر چیزی که ملّت را به دو دسته تقسیم کند، به دو قطب تقسیم کند، از نظر امام مردود بود.
7️⃣ ایمان و اعتقاد راسخ به نصرت الهی و به وعدهی الهی؛ این هم آن نقطهی اصلی. اتّکاء امام به نصرت الهی بود؛ همهی تلاش خود را میکرد، با همهی وجود در میدان بود، امّا امید او بستهی به نصرت الهی و به قدرت الهی و تکیهی او به قدرت الهی بود.
⚫️بیانات معظم له در مراسم بیست و نهمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله)⚫️
◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🎥آپارات:
https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 امام فرمود: شما رهبر بشوید
🔻رهبر انقلاب: در یک جلسهی دیگر باز امام [عدم صلاحیّت آیتالله منتظری برای رهبری آینده] را مطرح کردند. من به ایشان گفتم: «آقا! ما در این مجموعه دوستان کس دیگری غیر از ایشان نداریم.»؛ ایشان گفتند: «نه، اینجور نیست! شما رهبر بشوید.»؛ من اصلاً این حرف را جدّی نگرفتم؛ چند لحظهای گذشت. حاج احمد آقا [خطاب به من] گفت: «بله، چطور شما میگویید کسی نیست؟ شما هستید، آقای موسوی اردبیلی هست.»؛ دوباره امام گفت: «نخیر، ایشان رهبر بشوند.»
💻 @Khamenei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینید:
رهبر معظم انقلاب در قسمتهایی از گفتگوی زنده و تلویزیونی با ملت ایران در سالروز رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب فرمودند:
مساله #ولایت_فقیه هزار سال در بین علما مطرح بود اما امام این موضوع را وارد مسائل اصلی فقهی کردند.
◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🎥آپارات:
https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
#عکس_نگاشت
📚ادله ای که حضرت امام در مبحث #ولایت_فقیه بیان می کنند، شامل ادلۀ نقلی و عقلی است.
ایشان در کتاب البیع در بیان یکی از ادله عقلی این مبحث می فرمایند:
⬅️به تحقیق، لزوم برقراریِ حکومت برای بسطِ عدالت و تعلیم و تربیت و رفع ظلم و حفظ مرزها و منع از تجاوزِ اجانب از واضح ترین داوری های عقلی است... و با این همه دلایل شرعی نیز بر این مسئله دلالت می کند.
◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🎥آپارات:
https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینید
🔰امریکایی ها با رفتارهای خودشان رسوا شدند.
مردم را می کشند و با جنایت واضح و آشکار خود را نشان می دهند و عذرخواهی هم نمی کنند. در عین حال زبانشان دراز است و ادعای حقوق بشر دارند.
⬅️آن مرد سیاهی که در امریکا کشته شد ظاهرا بشر نبود و حقوقی هم نداشت!
✅ملت امریکا از حکومتی که امروز در امریکا است احساس خجالت و سرافکندگی می کنند.
🔹️کسانی که در داخل و خارج از کشور شغلشان حمایت از امریکا و بزک کردن امریکا بود، با این جنایت، دیگر سر خود را نمی توانند بلند کنند.
#نمیتوانم_نفس_بکشم
◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🎥آپارات:
https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
#عکس_نگاشت
بخشی از سخنرانی امام خمینی(ره) در ۲۱ فروردین ۱۳۴۳ پس از آزادی از زندان رژیم پهلوی در جمع دانشجویان دانشگاه تهران، طلاب و اهالی قم:
《...اسلام این نیست. والله اسلام تمامش سیاست است. اسلام را بد معرّفی کردهاند. سیاست مُدُن از اسلام سرچشمه میگیرد. من از آن آخوندها نیستم که در اینجا بنشینم و تسبیح دست بگیرم؛ من پاپ نیستم که فقط روزهای یکشنبه مراسمی انجام دهم و بقیه اوقات برای خودم سلطانی باشم و به امور دیگر کاری نداشته باشم. پایگاه استقلال اسلامی اینجاست. باید این مملکت را از این گرفتاریها نجات داد. نمیخواهند این مملکت اصلاح بشود؛ اجانب نمیخواهند مملکت آباد شود》
◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🎥آپارات:
https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
29.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ببینید
✅شما اگر گمان می کنید در تمام دنیا بین روسای جمهور کسی را مثل آقای #خامنه ای پیدا کنید که متعهد به اسلام باشد و بنای قلبی او خدمت به مردم باشد، پیدا نخواهید کرد.
من آقای خامنه ای را بزرگ کردم.
#امام_خمینی
◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🎥آپارات:
https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
👈سؤال: امور حسبیه چیست؟ و رابطه آن با ولایت فقیه چیست؟
📚پاسخ:🔻
در اصطلاح عالمان شیعه، امور حسبیه
امور قربی را گویند که نظام اجتماعی
و حیات جامعه در گرو آن
است، بدون آن که تکلیف به
شخص معین یاگروهی متوجه باشد. در این امور گویند که در عصر غیبت، فقیه عهده دار این مسئولیت است. (التنقیح فی شرح العروة الوثقى،ج1 ص423) و در صورت فقدان و عدم دسترسی به فقیه، نوبت به عدول مومنین میرسد.
در پاسخ به سوال فوق فقیهان به دو نظریه روی می آورند:
✅1. نظریه رایج در تاریخ فقه شیعه، تصرف حاکم در امور حسبیه را به عنوان "ولایت" میداند و میگوید که حاکم به عنوان ولی منصوب و مجعول الهی، بر امور حسبیه سرپرستی میکند.(المکاسب المحرمه(اراکی) ص93-94)
✅2.در مقابل نظریه نخست عده ای بر این نظرند که از تصرف در امور حسبیه، گریزی نیست و اهمال آن از سوی شارع، بی مفهوم است و فقیه، متصرف و سرپرست شرعی این امور است، اما نه به عنوان "ولایت" تا اگر بر امور یتیمان قیم تعیین کرد، یا بر "اوقاف عامه" متولی برگزید، این سمت، برای متولی حتی پس از مرگ فقیه منصوب کننده ادامه یابد.
"فقیه" به عنوان قدر متیقن از کسی که جایزالتصرف در امور حسبیه است، و شارع بر تصرف او رضایت دارد، سمت اداره امور حسبیه را بر دوش میگیرد.
ادامه در 👇
http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid
◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🎥آپارات:
https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
✅ یکی از ادله مربوط به تلاش برای اقدام به تشکیل حکومت، طبیعت احکام اسلامی است.
احکام اسلامی بدون حکومت قابل اجرا نیست؛اگر به ابواب مختلف فقهی مراجعه کنیم، از طبیعت ابواب فقهی در می آید که اسلام #دین_اجتماعی_سیاسی است و اگر ما در ظرف حکومت، اسلام را اجرا نکنیم خیلی از احکام اسلام معطل می شود.
کافی است که شما به شکل استقراء از کتاب طهارت تا دیات را نگاه بکنید، روشن می شود که طبق فرمایش علامه طباطبایی، #الاسلام_اجتماعی_بجمیع_شؤونه؛ یعنی تمام شؤون اسلام، اجتماعی است.
❗اینکه برخی می گویند ما به مسائل سیاسی– اجتماعی توجهی نداریم، این سخن را یک متدین واقعی نمی گوید؛ او نمی تواند به مسائل سیاسی– اجتماعی کار نداشته باشد.
یک مسلمان واقعی نمی تواند #سکولار باشد و بگوید دین از سیاست جداست. ↘
مثلا در کتاب الصلاة؛ نماز، جماعت تشریع شده است نه فرادی❗
در کتاب عروة الوثقی، ابتدای بحث "نماز جماعت"، مرحوم سید، روایاتی را آورده اند که پیامبر و بعد از پیامبر امیرالمؤمنین به عده ای امر می کنند که باید در نماز جماعت شرکت کنند وگرنه، #جاز_غیبتهم …؛ یعنی غیبت کردن از آنها جایز است...❗
👈✅✅به نظر می رسد که تحلیل درست این روایات و برخورد تند پیامبر، این است که با توجه به جریان نفاقی که در صدد تضعیف دولت پیامبر بود و راهکارشان هم تضعیف نماز جماعت پیامبر بود، لذا پیامبر به عنوان محور جامعه اسلامی در صدد برآمدند تا نقشه آنها را نقش بر آب کنند. ↘
🔴این یعنی حتی در نماز هم آن طبیعت حکومتی وجود دارد.
ادامه در 👇
http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid
#بازنشر
پزشک مسیحی لبنانی:
مگر عظیم تر از کربلا وجود دارد؟ وقتی که امام حسین(ع) گونه خود را بر روی گونه «جون» [غلام امام حسین(ع)]، مسیحیِ سیاه پوست گذاشت و به او فرمود: چه خوش بو هستی...!
مشکل ما هیچ وقت دین و رنگ و نژاد نبوده است. بلکه مشکل ما همیشه با ظلم بوده و هست.
#نمیتوانم_نفس_بکشم
◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🎥آپارات:
https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینید
#ولایت_فقیه؛ ملاک مشروعیت حکومت
🔄 ترکیبی از بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت #امام_خمینی (ره) و آیت الله مصباح یزدی پیرامون ولایت فقیه
◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🎥آپارات:
https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
✅به حکم عقل، هیچ جامعه ای بدون حکومت دوام نمی آورد؛ زیرا هر جامعه ای بدون حکومت، دچار هرج و مرج می شود.
پس جامعه به حکومت نیازدارد؛ ⬅خصوصاً جوامع معاصر. امروزه ایجاد نظم و امنیت بدون وجود حکومت میسر نیست. هرچه زندگی پیچیده تر شود نیاز به حکومت بیشتر می شود.
💡🔶با این بیان، معقول نیست که اسلام که قوانین و مقررات حکومتی داشته و حکومت تشکیل داده، در دنیای کنونی نیاز به حکومت نداشته باشد. ⏪لذا این یک ضرورت عقلی است چون نفع حکومت به همه بر می گردد؛ هم مردم و هم حاکمان.
🔴هیچ فرد از امت اسلام بعد از رحلت پیامبر نگفت که ما دیگر به حکومت نیاز نداریم؛ چه سنی و چه شیعه، چه آنهایی که قائل به نصب بودند و چه نبودند همه می گفتند در اسلام، دولت وجود دارد و باید استمرار پیدا کند.
نزاع آنجایی اتفاق افتاد که بعد از پیامبر چه کسی در رأس حکومت باشد. لذا این مطلب در کتب کلامی تحت این عنوان آمده است:
⏪ «الامامة واجبة بإجماع المسلمین»، نه اجماع شیعه.
حال در مورد وجوب امامت، شیعه و معتزله می گویند به دلیل عقل، اشاعره و اهل سنت می گویند به دلیل نقل، ولی هر دو طایفه می گویند امامت واجب است و ⏪منظورشان از امامت، حکومت است؛ 👌یعنی شخصیت حقوقی امام، نه شخص امام.
بنابراین، وجود حکومت یک امر اجتناب ناپذیر است.
ادامه در 👇
╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618
╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝
◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
آیت الله کعبی:
برخی می گوینددر #عصر_غیبت ما مأمور به سکوت و کناره گیری از هر چه مربوط به حکومت، دولت و حکام است، هستیم.
◀به عبارت دیگر مأمور به کناره گیری از سیاست هستیم به نحوی که حق دخالت در امور حکومتی نداریم؛چون حکومت از آنِ امام زمان(ع) بوده و ما در زمان غیبت آن بزرگوار هستیم.↘
💥دلایل آنان از این قرار است:
#اولا روایاتی وجود دارد که ما را از ورود به این امور منع می کند؛ مثل روایتی که می گوید هر پرچمی قبل از قیام قائم(ع) برافراشته شود، صاحب آن پرچم، طاغوت است.
در مقابل اهل سنت می گویند از حکومت باید اطاعت کرد و مخالفت با آن جایز نیست و تمرد از حکومت سبب فتنه می شود و فتنه حرام است و لذا حتی اگر حکومت، ظالم هم باشد باید از حکومت اطاعت کرد و مشهور بین اهل سنت است که اقدام علیه حکومت را جایز نمی دانند.
#ثانیا در سیره ائمه اطهار(ع) سراغ نداریم که هیچکدام از آن بزرگواران برای تأسیس حکومت اقدام کرده باشند به استثنای سید الشهدا(ع) که نهضت ایشان هم از باب تکلیف خاص و از اسباب ربانی بود و ما نمی توانیم به نهضت سید الشهدا(ع) اقتدا بکنیم. بقیه ائمه هم که تکلیفی ندارند مگر صاحب الزمان(عج).
✔👌پاسخ:
اطلاقات و عمومات آیات و روایات جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و نیز آیات و روایات دال بر تلاش به منظور اقامه شریعت خدا و حاکمیت دین، لسانش به نحوی است که تخصیص بردار نیست و در هر شرایط و در هر زمان و مکانی باید به آنها عمل بکنیم.
ادامه در 👇
╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618
╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝
📚شهید استاد مطهری فتوای تحریم تنباکو توسط میرزای شیرازی را بر اساس اختیارات فقیه میداند و میافزاید:
📌«این به موجب آن بود که میرزای شیرازی میدانست که حاکم شرعی، یک سلسله اختیارات دارد و به موقع میتواند از آن استفاده کند.
به موقع می تواند امری را که در اصل شرع حرام نشده یا لااقل فقیه دلیلی بر حرمتش ندارد، در مورد به خصوص تحریم کند. یک امری که در اصل شرع هیچ دلیل به حرمت یا وجوبش نیست، نه حرام است نه واجب، امر مباحی است، فقیه به موجب اختیارات خودش میتواند آن را تحریم کند.»
◀️اسلام و مقتضیات زمان، ص۹۱-۹۲
◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🎥آپارات:
https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازنشر
🎥توضیحات شهید آیت الله دکتر بهشتی از مفهوم #ولایت_فقیه در قانون اساسی
◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
📢آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
✍️عده ای با تمسک به #روایات_پرچم (هر پرچمي پيش از قيام قائم(ع) بر افراشته شود، صاحب آن طاغوتي است که در برابر خدا پرستش مي شود. (کلینی، اصول کافی، ج8، ص296)
می گویند هرگونه قیام و تشکیل حکومت قبل از ظهور حضرت حجت(عج)، باطل و طاغوت است.
امام راحل(ره) در کتاب حکومت اسلامی به روایات «#پرچم» اشاره می کند و می فرماید حتی اگر سیصد و چهارصد روایت هم باشد و گیریم همه اینها سندشان درست باشد و از لحاظ دلالت هم درست باشد↘️
◀️✅چون اولا این روایات نمی تواند با مسلمات احکام اسلام و اطلاقات و عمومات جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و امثال اینها مقابله بکند، لذا باید کنار گذاشته شود.
◀️✅ثانیا چند دسته روایت وجود دارد که برخی از آنها ناظر به نفی قیامهایی است که در دوران امام صادق(ع) به نام مهدویت واقع می شد و امام صادق(ع) شیعیان را از این قیام های کور و فتنه های بی هدف نهی می کردند چون باعث خوشحالی دشمنان اهل بیت(ع) می شد.
📚💢شایان توجه است که یک عده به نام انقلاب های علویان در مقابل امام صادق(ع) این پرچم ها را برافراشته بودند؛ مثل محمدبن عبدالله معروف به نفس زکیه و ابراهیم بن عبدالله که اینها ادعای مهدویت کردند در زمان امام صادق(ع) یا مثل اقدامی که ابومسلم خراسانی و دیگران کرده بودند در جلب نصرت بنی عباس به نام جلب رضایت اهل بیت و شعارهای دروغین داده بودند که امام با شدت با آنها برخورد کرد و فرمود علامات ظهور امام زمان معروف است و این مهدی نمی تواند مهدی آخر الزمان(ع) باشد.
◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
🌍WWW.RCIPT.IR
🆔️ Eitaa.com/rciptir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ببینید
امام خمینی(ره):
اینهایی که میگویند هر حکومتی باشد بر خلاف انتظار فرج است، نمی دانند چه می گویند!
عدم وجود حکومت یعنی هرج و مرج و عمل بر خلاف نص آیات الهی.
اگر فرضا ۲۰۰ روایت هم در این باب داشته باشیم، قابل عمل نیست زیرا بر خلاف نص قرآن کریم است.
روایتی را که میگوید امر به معروف و نهی از منکر نکنیم باید به دیوار زد.
#روایات_پرچم
◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
در #وبینار_تخصصی با موضوع 《فلسفه فقه نظام و حکومت اسلامی در عصر انتظار》که توسط حجت الاسلام امین عابدی نژاد ارائه گردید، مطرح شد؛
📌مشروط کردن تحقق نظام اسلامی به وصف عصمت در رهبری جامعه یک مغالطه تکراری میباشد.
⬅️زیرا اولا بسیاری از عناصر سازنده نظم جامعه اسلامی هم به عنوان اهداف و ارزشهای نظم اجتماعی و هم به مثابه احکام و قواعد اداره نظم اجتماعی از بیّنات اندیشه اسلامی هستند و در دوره غیبت همه مسلمانان مکلف به امتثال این احکام و تحقق آن اهداف هستند.
به عنوان مثال وجوب نفی سلطه، مبارزه با جهل، مبارزه با شکاف طبقاتی و ظلم و مانند آن واجباتی عینی و اجتماعی هستند و در دوره غیبت هم از تکالیف مسلمین به شمار میروند.
⬅️ثانیا فلسفه وجودی عنصر اجتهاد و استنباط در عصر غیبت نشان دهنده آن است که وظیفه مسلمانان و شیعیان عمل بر اساس ضوابط اجتهادی و فقاهتی و ساختن نظمی تشریعی است.
🕯در واقع زندگی در عصر غیبت به معنای رها کردن اجتهاد و فقاهت و ترک کردن شریعت و آیین نیست.
⬅️ثالثا اشکال تفویت مصلحت در نظم اجتماعی فقاهتی و اجتهادی وارد نمیشود؛ زیرا احکام ظاهریه متضمن مصالح اهم احکام واقعیه هم میباشند.
⬅️رابعا شناخت و تحقق نظم اجتماعی و حکومت اسلامی در دوره غیبت مصداقی از اصل عقلایی #تنزل_تدریجی است که هیچ عاقلی در آن شبهه نمیکند.
✅در واقع در اصل تنزل تدریجی، عدالت و فقاهت جانشین عصمت علمی و عملی امام شده اند.
👈ادامه مطلب در:
www.rasanews.ir/002kIw
◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بازنشر
شهید بهشتی(ره):
🔰ما معتقدیم اسلام از روز اول یک انقلاب بود و باید تا ابد به عنوان یک آیین انقلابی بماند.
✅برای درک یک آیین انقلابی، روحیه انقلابی لازم است.
🔘کسی که روحیه انقلابی ندارد و محافظه کار است، حتی اگر تمام شرایط #اجتهاد را دارا باشد، در فهم #بُعد_انقلابیِ_اسلام توانایی کافی ندارد.
برای اینکه یک مجتهد واجد شرایط باشد، باید دارای یک روحیه انقلابی باشد تا مجتهد واقعی باشد!
◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
📚در ادامه بررسی روایات ناهی و نافی قیامهای قبل از ظهور، به دسته دیگری از این روایات برمیخوریم.
👈این دسته از روایات، روایاتی است که جلوی نیروهای احساساتی شیعه را می گرفتند؛ ↘
⬅✔چون این شیعیان دوست داشتند که در برابر ظلم اقدام بکنند؛ لذا هر کسی هر پرچمی بر می داشت و شعار اهل بیت(ع) را سر می داد، دور او جمع می شدند.
◀💢امام(ع) به اینها می فرمود که شما بنشینید در خانه هایتان و احساساتی نشوید، عجله نکنید زود از کوره در نروید، تند نشوید و نگاه کنید ببینید که آن کسی که #پرچم برداشته آیا در مسیر اهل بیت هست یا نیست و...
🔸از جمله این افراد «سدیر صیرفی» است امام صادق(ع) به او می فرمایند: ◀«ای سدیر! در خانه ات بنشین و چون پلاسی از پلاسهای خانه باش (و از خانه بیرون مرو). مادامی که شب و روز آرام هستند، آرام باش، امّا)هرگاه به تو خبر رسید که سُفیانی خروج کرد پس به سوی ما کوچ کن؛ هر چند با پای پیاده».
📚 نجاشی درباره شخصیت سدیر می گوید سدیر حلوایی به هر شکل است (که یک ضرب المثل عربی است) که به مَثَل امروزی یعنی حزب باد!
یعنی کسی که قدرت تحلیل ندارد، بصیرت ندارد، احساساتش بر خردش غلبه می کند.
◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━✨❀🌸❀✨━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━✨❀🌸❀✨━═━╯
✍در کنار #روایات_پرچم، بخش دیگری از روایات، ناظر به نفی قیام هایی است که برای قدرت طلبی و منفعت شخصی و قیام هایی که هم عرض امامت الهی اهل بیت مطرح می شدند، وجود دارد↘
👈از جمله این روایات، روایتی است که امام صادق(ع) می فرمایند:
💢«خدا زید را رحمت کند، مرد مومن و عارف و عالم و راست گوئی بود که اگر پیروز می شد وفا می کرد و اگر زمام امور را به دست می گرفت می دانست آن را به دست چه کسی بسپارد».
نکته قابل توجه در این روایت این است که امام در این روایت ویژگی هایی را بیان می کنند به این معنا که اگر قیام، قیام علمای صادق (و علمایی که زمینه ساز ظهور امام(ع) هستند) باشد و دعوتشان به خدا باشد نه نفس، این قیامها، قیامهای حق طلبانه است.
بنابراین نفی هر گونه قیام مورد نظر حضرات معصومین نیست و روایات این باب منصرف به قیام هایی است که به نیت قدرت و سلطه طلبی میباشد!
ادامه در 👇
╔═══••••••••••••••••••••✿💯🇮🇷🇮🇷╗ http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid=618
╚🇮🇷🇮🇷💯✿••••••••••••••••••••═══╝
◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯
مرحوم #آیت_الله_خوئی در کتاب #منهاج_الصالحین به این نتیجه رسیده اند که جهاد ابتدائی در عصر غیبت جائز بلکه در صورت نیاز، واجب بوده و متوقف بر اذن معصوم نیست. 📚ر.ک: منهاج الصالحین، ج1 ص365
بنابراین آیت الله خوئی قائل به جهاد ابتدائی در عصر غیبت هستند.
👈ادله ایشان، ✅اطلاقات و عمومات روایات است.
◀همچنین معقول نیست که این همه آیات و روایاتی که در باب جهاد آمده، مخصوص زمان رسول الله باشد؛↘
⏪چراکه لازمه اش تعطیلی جهاد است.
🔶🌟آیت الله #خوئی ادعای اجماع بر حرمت جهاد ابتدائی در زمان غیبت را 💥باطل می داند؛
👈چون اولا در این مطلب مخالفانی وجود دارد و ثانیا اگر اجماعی وجود داشته باشد، 👌#اجماع_مدرکی یا محتمل المدرکی است(اجماع مدرکی آن است که با مستند معلوم، اجماع صورت گرفته باشد و حجت نیست).
⏪پس چیزی برای ما نمی ماند جز اطلاقات و عمومات جهاد که متوقف بر اذن معصوم نیست.
ادامه در 👇
http://rcipt.ir/index.aspx?siteid=1&fkeyid=&siteid=1&pageid
◀️مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی
📌تارنما:
WWW.RCIPT.IR
🌐آپارات:
🎥https://www.aparat.com/velayat_faghih
╭━═━❀🌸❀━═━╮
Eitaa.com/rciptir
╰━═━❀🌸❀━═━╯