#خبر | از سوی وزارت علوم؛ فصلنامه «مجلس و اقتصاد» رتبه علمی دریافت کرد
🔻نشریه مجلس و اقتصاد این مرکز، موفق به دریافت رتبه علمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شد. این رتبه علمی از اولین شماره به این نشریه اختصاص یافته است.
🔻این فصلنامه بنا به مأموریت تأمین نیازهای پژوهشی مجلس شورای اسلامی، به دنبال ایجاد محیط فکری برای پژوهشگران و اندیشمندان است تا ضمن جذب آخرین یافتهها و نتایج تحقیقات پژوهشگران و اندیشمندان، بستری مناسب برای حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیمگیریها درباره موضوعات مختلف اقتصادی را فراهم کند.
🔻«مجلس و اقتصاد» فصلنامهای علمی است که اولین شماره آن در پاییز ۱۴۰۲ به انتشار رسیده است. صاحب امتیاز این نشریه، مرکز پژوهش های مجلس است و مدیر مسئول آن به عهده بابک نگاهداری، ریاست این مرکز، قرار دارد.
◀️ لینک خبر
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
#خبر | نشست تخصصی بررسی وضعیت دوپینگ در ایران با محوریت دوپینگ تناسب اندام
🔻 نشست تخصصی بررسی وضعیت دوپینگ در ایران با محوریت دوپینگ تناسب اندام با حضور علی سلامت، نایب رئیس انجمن صنفی باشگاهداران استان تهران، محمد امیرعظیمی، رئیس هیئت آمادگی جسمانی استان تهران، اکبر خزائی، داور و مربیالمللی بدنسازی، یاسین لک عضو اسبق تیم ملی پرورش اندام و مربی بدنسازی، فرشید نزاکتی مربی بدنسازی، صادق رنجبر، دبیر نشست، محمدحسین قربانی و مبین حاجی حسنی، پژوهشگران گروه ورزش میراث فرهنگی و گردشگری، برگزار شد.
◀️ لینک خبر
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
#خبر | در محل فدراسیون پزشکی ورزشی برگزار شد؛ نشست گروه ورزش، میراث فرهنگی و گردشگری ورزشی با موضع «چالش های حوزه دوپینگ در ورزش ایران»
🔻نشست «چالشهای حوزه دوپینگ در ورزش ایران» با حضور دبیرکل ایران نادو، رضا سعیدی نیشابوری، سرپرست کمیته آموزش و پژوهش فدراسیون پزشکی ورزشی، محمدحسین قربانی، صادق رنجبر و مبین حاجی حسنی، پژوهشگران حوزه ورزش مرکز پژوهشهای مجلس در محل فدراسیون پزشکی ورزشی برگزار شد.
🔻در این نشست صادق رنجبر ضمن اشاره به نتایج گزارش اخیر مرکز پژوهشهای مجلس باعنوان «مطالعه تجربه جهانی نحوه مقابله با دوپینگ در سطح ملی» به راهکارهایی همچون جرمانگاری دوپینگ، همکاری ملی و تقویت ساختار ایران نادو اشاره کرد.
◀️ لینک خبر
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
#گزارش_کارشناسی | مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد؛ بیمه هنرمندان صنایع دستی براساس ماده (۲) قانون حمایت از هنرمندان
🔻دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان «گزارش نظارتی بر ماده (۲) قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی (مصوب ۱۳۹۶.۱۰.۲۶) با موضوع بیمه هنرمندان صنایع دستی» آورده است که در قانون بیمههای اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسهدار (کددار) مصوب ۱۳۸۸.۵.۱۸، هیچگونه منابع پایداری بهمنظور تأمین اعتبار لازم برای بیمه هنرمندان و شاغلان صنایع دستی تعیین نشده است. تنها اشاره این قانون به شیوه تأمین اعتبارات لازم برای حق بیمه سهم دولت، ماده (۳) آن میباشد که هزینه اجرای قانون مذکور در سال ۱۳۸۸، از محل اعتبار برنامه ۳۰۴۴۱ مذکور در بند «۳۴» مادهواحده قانون بودجه سال ۱۳۸۸ تعیین شده است.
◀️ لینک خبر | شماره مسلسل: ۲۰۳۱۰
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
20310.pdf
2.92M
#سند_پژوهشی | گزارش نظارتی بر ماده (۲) قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی (مصوب ۱۳۹۶/۱۰/۲۶) با موضوع بیمه هنرمندان صنایع دستی
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
#گزارش_کارشناسی | مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد؛ چرخش های تحول آفرین در نگاشت نظارتی مجلس شورای اسلامی
🔻دفتر مطالعات حکمرانی این مرکز در گزارشی با عنوان «نگاشت نظارتی مجلس شورای اسلامی؛ چرخشهای تحولآفرین» مطرح میکند که در کنار وظیفه تقنینی، نظارت نیز بهعنوان یکی از دو شأن اصلی مجلس شورای اسلامی است. اگر مفهوم نظارت به ارزشیابی، توسعه یابد وظیفه نظارتی مجلس بر وظیفه تقنینیاش رجحان خواهد یافت. چراکه بار قانون کشور بسیار زیاد است (بیش از ۱۲ هزار قانون) و اولویت عمل مجلس باید تنقیح و تدوین قوانین فعلی کشور باشد که در اولی، حشویات و زواید و همینطور تعارضات و تزاحمات رفع شود و در دومی نیز نسبت میان اثر قوانین با اهداف قانونگذار سنجش شود و اگر شکافی دریافت شد راهحلی برای رفعش ارائه شود.
◀️ لینک خبر | شماره مسلسل: ۲۰۳۰۶
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
20306.pdf
3.53M
#سند_پژوهشی | نگاشت نظارتی مجلس شورای اسلامی؛ چرخش های تحول آفرین
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
#گزارش_کارشناسی | مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد؛ آسیب شناسی قوانین کشور در زمینه آلودگی منابع آب
🔻دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز در گزارشی با عنوان «بررسی و آسیبشناسی قوانین کشور در زمینه آلودگی منابع آب» مطرح میکند که یکی از بحرانهای پیشروی محیطهای آبی کشور آلودگی روزافزون ناشی از منابع آلاینده مختلف است. بهعلت اهمیت منابع آب حیاتی و محدود کشور، سیستم قانونگذاری کشور نیازمند چارهاندیشی در جهت تحول نظامها و راهکارهای قانونی این بخش حساس کشور در راستای حفاظت و حراست از منابع آب در برابر آلودگی است. در حیطه قوانین آلودگی منابع آب، آسیبها، محدودیتها و کاستیهایی وجود دارد که میتواند آثار بعضاً غیرقابل جبرانی بر کلیت کیفی محیطهای آبی کشور داشته باشد.
◀️ لینک خبر | شماره مسلسل: ۲۰۳۰۰
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
20300.pdf
4.33M
#سند_پژوهشی | بررسی و آسیب شناسی قوانین کشور در زمینه آلودگی منابع آب
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
#گزارش_کارشناسی | مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد؛ چالش های فروشگاه های انحصاری صنایع دستی
🔻دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان «بررسی چالشهای فروشگاههای انحصاری صنایع دستی» مطرح میکند که فروشگاههای صنایع دستی، بهعنوان یکی از مهمترین مبادی فروش محصولات صنایع دستی، نقش مؤثری را در زنجیره ارزش این محصولات ایفا میکنند. فعالیت این فروشگاهها باید بهگونهای باشد که منجر به افزایش فروش محصولات صنایع دستی و رونق بازار این محصولات شود. ازاینرو لازم است تا ضمن احصای چالشهای پیش روی فعالیت مؤثر فروشگاههای صنایع دستی، راهکارهای مناسب مورد بررسی قرار گرفته و اقدامات لازم صورت گیرد.
◀️ لینک خبر | شماره مسلسل: ۲۰۳۰۳
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
20303.pdf
2.98M
#سند_پژوهشی | بررسی چالش های فروشگاه های انحصاری صنایع دستی
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
#گزارش_کارشناسی | مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد؛ بسته تقنینی مسئولیت عمومی میراث فرهنگی و میراث طبیعی
🔻دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان «بسته تقنینی مسئولیت عمومی میراثفرهنگی ومیراثطبیعی» آورده است که حاکمیتی بودن حفاظت از میراثفرهنگی هرچند عملاً تولید ظرفیت برای این حوزه بوده، خواه ناخواه موانعی در برابر مشارکت و همیاری و همکاری مردم در امر حفاظت از میراثفرهنگی شده است.
◀️ لینک خبر | شماره مسلسل: ۲۰۳۰۱
پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا