eitaa logo
پژوهانه| مرکز پژوهش‌های مجلس
4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
123 ویدیو
668 فایل
پایگاه نشر پژوهش های مجلس شورای اسلامی 👤جهت ارتباط با ادمین به آیدی زیر پیام دهید 📱 @rcmajlis .
مشاهده در ایتا
دانلود
20340.pdf
3.94M
| حکمرانی هوش مصنوعی (۲) : مفاهیم، ابعاد و مؤلفه ها پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی 📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
| مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد؛ مطالعه تطبیقی کتابخانه ها و مراکز پژوهشی پارلمان های دنیا 🔻دفتر مطالعات سیاسی این مرکز در گزارشی با عنوان «مطالعه تطبیقی کتابخانه‌ها و مراکز پژوهشی پارلمان‌های دنیا (۱)؛ با تأکید بر نقش اتاق‌های فکر در پیشرفت دیپلماسی پارلمانی» مطرح می‌کند که مطالعات تطبیقی از مرسوم‌ترین روش‌های ارتقای ارزش افزوده مطالعاتی در حوزه‌های مختلف است. اشتراک‌گذاری دانش و تجارب کتابخانه‌ها و مراکز پژوهشی پارلمان‌های مهم دنیا، رابطه معناداری با کارآمدسازی وظایف نمایندگی دارد. به همین دلیل یکی از اولویت‌های گروه مطالعات پارلمانی دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس در سال ۱۴۰۳ به سمت بررسی تطبیقی بازوهای پژوهشی و مطالعاتی پارلمان‌های دنیا و ابتکارات اتاق‌های فکر مذکور در حوزه دیپلماسی پارلمانی معطوف شده است. ◀️ لینک خبر | شماره مسلسل: ۲۰۳۴۳ پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی 📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
20343.pdf
3.18M
| مطالعه تطبیقی کتابخانه ها و مراکز پژوهشی پارلمان های دنیا (۱) ؛ با تأکید بر نقش اتاق های فکر در پیشرفت دیپلماسی پارلمانی پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی 📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
| مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد؛ پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در آذرماه ۱۴۰۳ 🔻دفتر مطالعات اقتصادی این مرکز در گزارشی با عنوان «پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در آذر‌ماه سال ۱۴۰۳، بخش صنعت و معدن» آورده است که تحلیل روند رشد بخش صنعت از جنبه‌های مختلف، عاملی کلیدی در تحلیل‌های خُرد و کلان اقتصادی و یکی از ارکان تصمیم‌گیری در حوزه اقتصاد است. شاخص تولید بخش صنعت به‌دلیل‌ تأثیر نوسانات سطح فعالیت صنعت بر بخش‌های دیگر اقتصاد، به‌عنوان یک شاخص مهم اقتصادی کوتاه‌مدت مورد استفاده قرار می‌گیرد. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به‌صورت ماهیانه شاخص تولید، فروش و قیمت شرکت‌های بورسی را محاسبه می‌کند. اهمیت این شاخص به‌روز، برای اقتصاد ایران که تحولات زیادی دارد؛ بیشتر خواهد بود. زیرا بازخورد شوک‌های وارده به اقتصاد ایران و واکنش‌های سیاستگذاران باید در تواتر کمتر از فصل مورد رصد قرار گیرد؛ این در‌حالی است که آمار رسمی بخش حقیقی به‌صورت فصلی و با تأخیر ارائه می‌شود. ◀️ لینک خبر | شماره مسلسل: ۲۰۳۵۹ پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی 📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
20359.pdf
4.2M
| پایش بخش حقیقی اقتصاد ایران در آذرماه سال ١٤٠٣ ، بخش صنعت و معدن پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی 📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
🔰 سلسله نشست‌های دومین آئین ملی قانون 🌐 نحوه شکل‌گیری قانون اساسی 🔸 با حضور: دکتر غلامحسین الهام عضو اسبق حقوقدان شورای نگهبان عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام دکتر حسین کچویان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران 🕰 زمان:دوشنبه ۱ بهمن ساعت ۱۳:۳۰ 🏢 مکان: نیاوران، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، طبقه نهم، سالن شهید سلیمانی 📍ثبت‌نام در بله و تلگرام: @ma_eshraghi پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی 📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
| مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد؛ پایش شاخص های کلان بخش برق در ۶ ماه اول ۱۴۰۳ 🔻 دفتر مطالعات انرژی،صنعت و معدن این مرکز در گزارشی با عنوان «پایش شاخص‌های کلان بخش برق(۲): شش ماهه اول سال ۱۴۰۳» مطرح می‌کند که افزایش ناترازی میان تولید و تقاضای برق در سال‌های اخیر، اعمال طرح‌های مدیریت مصرف برق به‌ویژه بر بخش صنعت را به‌دنبال داشته است. از‌این‌رو، در قانون برنامه هفتم پیشرفت، هدف‌گذاری‌هایی در راستای بهبود شرایط صنعت برق انجام شده که از‌جمله اهداف این قانون، افزایش ظرفیت نامی نیروگاه‌ها به ۱۲۴ هزار مگاوات، شامل ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر است. ◀️ لینک خبر | شماره مسلسل: ۲۰۳۴۹ پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی 📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
| مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد؛ تحولات نظام های بهره برداری کشاورزی در جهان 🔻دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز در گزارشی با عنوان «بررسی تحولات نظام‌های بهره‌برداری کشاورزی در جهان و ارائه درس‌آموخته‌هایی برای ایران؛ با تأکید بر شرکت‌های تعاونی» آورده است که نظام‌های بهره‌برداری کشاورزی نقش مهمی در امنیت غذایی و پایداری بخش کشاورزی برعهده دارند. بررسی نظام تعاونی کشاورزی در کشور به‌خصوص تعاونی‌های فراگیر که چندین روستا را پوشش می‌دهند مانند شرکت‌های تعاونی روستایی ( نشان می‌دهد که در این ساختار به‌دلایلی از قبیل نداشتن نگاه راهبردی، سنتی بودن ساختار مدیریتی، آگاهی محدود مردم از فلسفه شکل‌گیری تعاونی‌ها و در نتیجه تشکیل نشدن این نهادها به‌صورت داوطلبانه و از پایین، محدودیت سرمایه، سیستم بازاررسانی نامناسب و ضعف در فعالیت‌های آموزشی و ترویجی، بسترهای لازم برای نقش‌آفرینی آنها در جهت رشد و تعالی کشاورزی کشور فراهم نشده و نظام انفرادی تولید کشاورزی منجر به تحمیل هزینه‌های فراوان به تولیدکننده و دشواری تداوم تولید در کشور شده است. ◀️ لینک خبر | شماره مسلسل: ۲۰۳۴۵ پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی 📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
20345.pdf
4.71M
| بررسی تحولات نظام های بهره برداری کشاورزی در جهان و ارائه درس آموخته هایی برای ایران؛ با تأکید بر شرکت های تعاونی پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی 📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
| مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد؛ نظام تأمین اجتماعی چند لایه هلند 🔻دفتر مطالعات بخش عمومی این مرکز در گزارشی با عنوان «بررسی نظام تأمین اجتماعی چندلایه کشور هلند» مطرح می‌کند که در ایران، نظام تأمین اجتماعی با چالش‌های متعددی مواجه است که در تقارن با کهن‌سالی جمعیت، بیم تشدید چالش‌ها در آینده نزدیک بسیار محتمل است. در حال حاضر به نظر می‌رسد در کنار مطالعه و ترسیم دقیق وضعیت فعلی نظام تأمین اجتماعی کشور، انجام مطالعات گسترده در حوزه نظام تأمین اجتماعی سایر کشورها و نحوه مواجهه آنها با چالش‌های این سیستم مهم جلوه می‌کند. بدیهی است راهبردهای سیاستی استخراجی از این دست پژوهش‌ها، به‌تنهایی قابل پیاده‌سازی در کشور نبوده و لازم است ضمن بررسی جوانب اجرایی آن به خصیصه‌های منحصربه‌فرد کشور نیز توجه کرد. ◀️ لینک خبر | شماره مسلسل: ۲۰۳۴۴ پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی 📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
20344.pdf
6.74M
| بررسی نظام تأمین اجتماعی چندلایه کشور هلند پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی 📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا
| مرکز پژوهش های مجلس بررسی کرد؛ اولویت بندی طرح های عمرانی با کمک مدل های چندمعیاره 🔻 دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز در گزارشی با عنوان «اولویت‌بندی طرح‌های عمرانی با کمک مدل‌های چندمعیاره» آورده است که وجود محدودیت‌های مالی، تعداد بسیار زیاد طرح‌های عمرانی (تملک‌دارایی‌های سرمایه‌ای) و افزایش زمان خاتمه این طرح‌ها در کنار احتمال بلاموضوع شدن اجرا یا بهره‌برداری از آنها، ضرورت غربالگری طرح‌های عمرانی را دوچندان می‌کند. بر‌اساس لایحه بودجه سال ،۱۴۰۳ تعداد‌ ۲۳۲۵ طرح عمرانی در کشور در حال اجراست. اعتبار مورد نیاز برای خاتمه این طرح‌ها حدود دو هزار همت است. با توجه به تخصیص اعتبار به این طرح‌ها در سال‌های گذشته و چشم‌انداز منابع عمومی، تخصیص این میزان منابع غیرممکن است؛ لذا چاره‌ای جزء بازنگری در شیوه فعلی تخصیص منابع به طرح‌های تملک‌دارایی‌های سرمایه‌ای نیست. ◀️ لینک خبر | شماره مسلسل: ۲۰۳۵۰ پژوهانه| پایگاه نشر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی 📲 بـــــلــــه | ایـــتــــا